Adobe Systems MP615Z Správní právo I (T. Svoboda) 1 Právotvorná pravomoc veřejné správy – 1. část MP615Z Správní právo I Tomáš Svoboda Přednáška se nekoná z důvodu rektorského volna dne 11. 5. 2023 (MUNI Day) Adobe Systems MP615Z Správní právo I (T. Svoboda) 2 Zaměření prezentace ̶Základní pojmy a východiska správní právotvorby, její postavení v právním řádu a v činnosti orgánů veřejné moci, legislativní proces a legislativní pravidla, právní předpisy vlády a orgánů státní správy. ̶ ̶1/ Obecná východiska ̶2/ Správní normotvorba (obsah a forma) ̶3/ Normativní správní akty ̶4/ Vnitřní předpisy VS ̶5/ Legislativní rada vlády ̶6/ Přezkum ̶7/ Krizová opatření (+ propůjčení formy) ̶ Adobe Systems MP615Z Správní právo I (T. Svoboda) 3 1/ Obecná východiska ̶Tvorba práva v domácím (kontinentálním) kontextu ̶= Tvorba právních předpisů (norem), cílevědomá činnost ̶(Ex iniuria ius non oritur) ̶ ̶Právní normy ̶= „Nosič“ = právní předpis ̶Vnitřní struktura (hypotéza, dispozice, sankce – viz již dříve) ̶Znaky právní normy (Knapp, 1995) ØFormální (původ normy, náležitá publikace) ØMateriální (regulativnost, právní závaznost, obecnost, vynutitelnost) ̶ Adobe Systems MP615Z Správní právo I (T. Svoboda) 4 2/ Správní normotvorba – obecně ̶(Právní) formy činnosti VS ̶Správní akty (individuální – smíšené – normativní) ̶Faktické úkony ̶Veřejnoprávní smlouvy ̶ ̶Normativní správní akty ̶Jednostranné (výraz normotvorné činnosti) ̶Zaměřené na opakovatelné situace (abstraktní) a externě (vnější forma činnost VS, odlišně = vnitřní předpisy) ̶Vydávané orgány VS (v rámci normotvorná pravomoci) ̶ ̶Mají formu a obsah podzákonných právních předpisů Adobe Systems MP615Z Správní právo I (T. Svoboda) 5 2/ Správní normotvorba – forma NSA ̶Forma NSA ̶= Právní forma ̶ ̶Rozlišované roviny: ØMocenská povaha (nerespektování = hrozba sankce) ØNormotvorná pravomoc (pouze některé orgány) ØPřezkum právními prostředky ØRegulace postupu při vydávání (nižší míra upravenosti, x ISA) ØPrávem předpokládaná publikace (podmínka platnosti) Adobe Systems MP615Z Správní právo I (T. Svoboda) 6 2/ Správní normotvorba – forma NSA ̶Forma – normotvorná pravomoc ̶Vláda (čl. 78 Ústavy) K provedení zákona a v jeho mezích je vláda oprávněna vydávat nařízení. Nařízení podepisuje předseda vlády a příslušný člen vlády. ̶Ministerstva, jiné správní úřady a orgány územní samosprávy (čl. 79 odst. 3 Ústavy) Ministerstva, jiné správní úřady a orgány územní samosprávy mohou na základě a v mezích zákona vydávat právní předpisy, jsou-li k tomu zákonem zmocněny. ̶Zastupitelstva (čl. 104 odst. 3 Ústavy) Zastupitelstva mohou v mezích své působnosti vydávat obecně závazné vyhlášky ̶ ̶Krizová opatření, tzv. propůjčení formy? (viz dále) Adobe Systems MP615Z Správní právo I (T. Svoboda) 7 2/ Správní normotvorba – forma NSA ̶Forma – postup vydávání ̶Zákonná regulace ØV případě zákonů (Jednací řády Parlamentu) ØV případě předpisů ÚSC (obecní zřízení apod.) ØV případě jiných podzákonných předpisů v podstatě absentuje (správní řád – základní zásady činnosti SO?) ̶Legislativní pravidla vlády ØVydávány usnesením vlády (= interní povaha) ØUpravují Øpostup ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy při tvorbě a projednání připravovaných právních předpisů (zejména tzv. meziresortní připomínkové řízení + fungování Legislativní rady vlády a jejích komisí) Øpožadavky týkající se obsahu a formy připravovaných právních předpisů ØAvšak neupravují tvorbu a projednávání „uvnitř“ předkladatelstkých úřadů (tzv. vnitřní připomínková řízení) Ø ØPodrobněji viz dále… Adobe Systems MP615Z Správní právo I (T. Svoboda) 8 2/ Správní normotvorba – forma NSA ̶Forma – publikace ̶Již zákonná regulace (2 režimy, resp. sbírky) ̶ ̶1/ Zákon č. 309/1999 Sb., o Sbírce zákonů a mezinárodních smluv (§ 2): Ø(1) Ve Sbírce zákonů se vyhlašují uveřejněním jejich plného znění a) ústavní zákony, b) zákony, c) zákonná opatření Senátu, d) nařízení vlády, e) právní předpisy vydávané ministerstvy a ostatními ústředními správními úřady; právní předpisy jiných správních úřadů a právnických osob, pokud na základě zvláštního zákona vydávají právní předpisy s celostátní působností (dále jen "právní předpisy"). Ø(2) Právní předpisy uvedené v odstavci 1 písm. e) se označují názvem "vyhláška". Ø ̶Pozor, brzy nová úprava – zákon č. 222/2016 Sb. (od 1. 1. 2024, uvedené ale obdobně) Adobe Systems MP615Z Správní právo I (T. Svoboda) 9 2/ Správní normotvorba – forma NSA ̶Forma – publikace ̶2/ Zákon č. 35/2021 Sb., o Sbírce právních předpisů územních samosprávných celků a některých správních úřadů – https://sbirkapp.gov.cz/ ØÚčinnost od 1. 1. 2022 ØJinak do té doby dle zvláštních zákonů (např. zákon o obcích) ̶§ 1 Úvodní ustanovení Ø(1) Zřizuje se Sbírka právních předpisů územních samosprávných celků a některých správních úřadů (dále jen „Sbírka právních předpisů“) jako informační systém veřejné správy. Ve Sbírce právních předpisů se a) vyhlašují obecně závazné vyhlášky a nařízení vydané územními samosprávnými celky (dále jen „právní předpis územního samosprávného celku“) a právní předpisy vydané správními úřady, stanoví-li tak jiný právní předpis (dále jen „právní předpis správního úřadu“), a b) zveřejňují akty stanovené tímto zákonem, které vznikají při výkonu působnosti územních samosprávných celků nebo v souvislosti s tímto výkonem (dále jen „akt“). ̶ Adobe Systems MP615Z Správní právo I (T. Svoboda) 10 2/ Správní normotvorba – obsah NSA ̶Obsah NSA ̶Obecně závazná pravidla chování (= právní předpis) ̶ ̶Předmět regulace = abstraktní (obecná věcná řešení) ̶Okruh adresátů = abstraktní (blíže neurčitý okruh) ̶Zpravidla opakovatelné využití různými subjekty ̶ ̶Právní síla = soulad se zákony (ústavním pořádkem) ØPozor, již není terciální normotvorba (ani vyšší právní síla) ̶ ̶Povaha regulace ØZpravidla prováděcí charakter (= secundum et intra legem) ØAle výjimečně tzv. prvotní charakter u OZV (= praeter legem) Adobe Systems MP615Z Správní právo I (T. Svoboda) 11 2/ Správní normotvorba – obsah NSA ̶Judikatura: Nařízení vlády a prostor pro něj ̶Z ústavního hlediska jsou orgány s legislativní pravomocí oprávněny a povinny vydávat právní předpisy ve formě, která je jim určena. Formou předepsanou vládě je ve smyslu čl. 78 Ústavy nařízení. Podle tohoto ustanovení může vláda vydávat nařízení k provedení zákona a v jeho mezích. Stačí tedy existence zákona, v jeho rámci však musí existovat prostor pro legislativní činnost vlády. Na tom nic nemění skutečnost, že v některých případech zákonodárce k vydání nařízení vládu výslovně zmocňuje. Vláda se pak musí pohybovat "secundum et intra legem", nikoli mimo zákon (praeter legem). Zjednodušeně řečeno, má-li podle zákona býti X, přísluší vládě stanovit, že má býti X1, X2, X3., nikoli též, že má býti Y. ̶Z teoretického hlediska je na nařízení kladen požadavek, aby bylo obecné a dopadalo tedy na neurčitou skupinu adresátů, neboť Ústava zmocňuje k právní úpravě, nikoli k vydání individuálního správního aktu. Před excesy moci výkonné pak ochraňuje bariéra věcí vyhrazených k regulaci toliko zákonům (tzv. výhrada zákona). ̶Pl. ÚS 45/2000 Adobe Systems MP615Z Správní právo I (T. Svoboda) 12 2/ Správní normotvorba – obsah NSA ̶Judikatura: Nařízení vlády a prostor pro něj ̶Lze tedy shrnout, že ústavní vymezení odvozené normotvorby exekutivy spočívá na následujících zásadách. - nařízení musí být vydáno oprávněným subjektem, - nařízení nemůže zasahovat do věcí vyhrazených zákonu (nemůže tedy stanovit primární práva a povinnosti), - musí být zřejmá vůle zákonodárce k úpravě nad zákonný standard (musí být tedy otevřen prostor pro sféru nařízení). ̶Podle čl. 26 odst. 1 Listiny je každému zaručeno právo podnikat a provozovat jinou hospodářskou činnost, přičemž odst. 2 předpokládá, že zákon může stanovit podmínky a omezení pro výkon určitých povolání nebo činností. Je tedy zřejmé, že se jedná o základní právo, které ve smyslu výše uvedených nálezů nepůsobí sice bezprostředně, a lze se ho dovolávat jen v mezích zákonů, na druhé straně však pro jakékoliv limity takového podnikání či činnosti existuje výhrada zákona. ̶Pl. ÚS 45/2000 (pokračování) Adobe Systems MP615Z Správní právo I (T. Svoboda) 13 2/ Správní normotvorba – obsah NSA ̶Judikatura: Práva a povinnosti sekundární normotvorbou ̶V případě napadeného nařízení Ústavní soud – z výše uvedených důvodů – konstatuje, že všechny citované zásady pro jeho vydání byly zachovány, neboť napadené nařízení vydala vláda jakožto oprávněný subjekt, nařízení svým obsahem nezasahuje do věcí vyhrazených zákonu (č. 256/2000 Sb.) a zákonodárcem stanovené vymezení obsahu napadeného nařízení (§ 12 zákona č. 256/2000 Sb.) je dostatečně konkrétní tak, aby bylo možno usuzovat na zřejmou vůli zákonodárce ve výše uvedeném smyslu. Lze tedy shrnout, že napadené nařízení výhradu zákona neporušuje, neboť toliko na základě výslovného zákonného zmocnění konkretizuje problematiku upravenou v základních rysech již samotným zákonem. Opačný závěr, který by požadoval stanovení jakékoliv povinnosti přímo a výhradně zákonem, by zjevně vedl k absurdním důsledkům, a to k popření smyslu sekundární (a v některých případech i primární) normotvorby, jelikož pojmovou součástí každé právní normy je vymezení určitých práv a povinností adresátů normy. ̶Pl. ÚS 5/01 Adobe Systems MP615Z Správní právo I (T. Svoboda) 14 2/ Správní normotvorba – obsah NSA ̶Výhrada zákona ̶Listina základních práv a svobod ̶Čl. 4 (1) Povinnosti mohou být ukládány toliko na základě zákona a v jeho mezích a jen při zachování základních práv a svobod. (2) Meze základních práv a svobod mohou být za podmínek stanovených Listinou základních práv a svobod upraveny pouze zákonem. ̶Čl. 41 (1) Práv uvedených v čl. 26, čl. 27 odst. 4, čl. 28 až 31, čl. 32 odst. 1 a 3, čl. 33 a 35 Listiny je možno se domáhat pouze v mezích zákonů, které tato ustanovení provádějí. ̶ ̶Ale i v řadě jiných článků, např. čl. 11 odst. 5: (5) Daně a poplatky lze ukládat jen na základě zákona. Adobe Systems MP615Z Správní právo I (T. Svoboda) 15 2/ Správní normotvorba – obsah NSA ̶Judikatura: Výhrada zákona (nemožnost zmocnit VS) ̶Naproti tomu lidská práva a svobody obsažené v hlavě čtvrté jako "Hospodářská, sociální a kulturní práva"(sémanticky již bez přívlastku "základní") vyžadují ke své realizaci součinnosti dalších faktorů; nepůsobí bezprostředně jako práva výše zmíněná. Zcela evidentní je tento fakt u pojednávaného čl. 31 Listiny věty druhé. Právo na bezplatnou zdravotní péči a na zdravotní pomůcky je tu zúženo na rozsah veřejného pojištění, a je tedy odkázáno na retribuci pojistných částek. Celá tato hlava čtvrtá ve svém souhrnu je závislá na dosažené hospodářské a sociální úrovni státu a s tím spojené výši životní úrovně. Toto právo spadá pod režim čl. 4 odst. 1 Listiny, kdy povinnosti mohou být ukládány toliko na základě zákona a v jeho mezích a jen při zachování základních lidských práv. ̶Normativní obsah ústavní normy čl. 31 Listiny je dále omezen čl. 41 odst. 1 Listiny, protože se ho jako práva lze dovolat pouze v mezích zákonů, které tato ustanovení provádějí. ̶Také je třeba se zabývat otázkou, zda zmocnění uvedené v ustanovení § 11 odst. 4 zákona č. 20/1966 Sb., ve znění změn a doplňků, jímž tento zákon přiznává pravomoc, umožňuje zde příkladmo uvedeným subjektům blíže vymezit zdravotní péči za plnou nebo částečnou úhradu, popř. i její výši, a určit, zda takto vymezené skutečnosti jsou v souladu s ústavním pořádkem České republiky. ̶Jak již bylo konstatováno výše, právo na bezplatnou zdravotní péči a na zdravotní pomůcky mají občané na základě veřejného pojištění a za podmínek blíže vymezených zákonem. Jestliže tedy tyto podmínky mohou být upraveny pouze zákonem, je zcela nezbytné, aby i rozsah a způsob jejich poskytování byl vymezen stejným legislativním režimem. Jiná než zákonná úprava by byla porušením Listiny, a tedy i ústavnosti. ̶Pl. ÚS 35/95, č. 206/1996 Sb. ̶ Adobe Systems MP615Z Správní právo I (T. Svoboda) 16 2/ Správní normotvorba – obsah NSA ̶Judikatura: Výhrada zákona (nemožnost zmocnit VS) ̶Nelze připustit, aby vymezení rozsahu výše poskytované zdravotní péče za plnou nebo částečnou úhradu byla ponechána na úpravě jiným než zákonným právním předpisům. Tím by se sféra ochrany základních práv a svobod dostala pod pravomoc moci výkonné, která k takovým pravomocím není oprávněna. ̶Navrhované zrušení § 1 zákona ČNR č. 550/1991 Sb., ve znění zákonů č. 161/1993 Sb. a č. 59/1995 Sb., upravuje jednak všeobecné zdravotní pojištění, ale i podmínky, za nichž je na základě tohoto zákona zdravotní péče poskytována. § 2 odst. 2 téhož zákona uvádí, co zahrnuje péči plně nebo částečně hrazenou zdravotním pojištěním, aniž však v odstavci 2 téhož paragrafu přesně definuje meze péče plně či částečně hrazené zdravotním pojištěním. Při určení okruhu péče v těchto dvou rovinách odkazuje citované ustanovení na další podzákonný právní předpis - Zdravotní řád vydaný nařízením vlády ČR č. 216/1992 Sb., ve znění nařízení vlády ČR č. 50/1993 Sb. a nařízení vlády č. 149/1994 Sb. Lze tedy konstatovat, že zákon ČNR č. 550/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů, obsahuje vlastně dvojí zmocnění vlády a upravuje základní koncepci zdravotní péče dalšími resortními předpisy. Tento postup odporuje jak Listině, tak i ústavnímu pořádku České republiky, neboť stanovit meze základních práv a svobod občanů lze jen zákony. ̶Definovat zákonné vymezení obsahu a rozsahu podmínek a způsob poskytování práva občana na bezplatnou zdravotní péči je možné jen zákonem. Této povinnosti se nemůže zákonodárce zbavit tím, že zplnomocní orgán moci výkonné k vydání právních norem nižší právní síly než zákon, které by určovaly meze těchto základních práv a svobod. (…) ̶Pl. ÚS 35/95, č. 206/1996 Sb. (pokračování) Adobe Systems MP615Z Správní právo I (T. Svoboda) 17 2/ Správní normotvorba – obsah NSA ̶Judikatura: Nadbytečnost (duplicita) regulace ̶Vymezení činností v § 2 písm. b) není tedy v rozporu se zmocněním vyplývajícím ze zákona, ale je spíše nadbytečné, neboť vyjadřuje pouze to, co vyplývá ze zákona. Pokud se však vyjde ze zásady "superfluum non nocet", tedy, že nadbytečné neškodí, nemůže tato skutečnost sama o sobě být důvodem ke zrušení napadeného právního předpisu,… ̶Pl. ÚS 43/97 Adobe Systems MP615Z Správní právo I (T. Svoboda) 18 2/ Správní normotvorba – obsah NSA ̶Legislativní pravidla ̶Čl. 2 LP(Obecné požadavky na tvorbu právních předpisů) Ø(1) Přípravě každého právního předpisu musí předcházet podrobná analýza právního a skutkového stavu. Její součástí je i zhodnocení nezbytnosti změny právního stavu, a nejsou-li určité vztahy právním předpisem dosud upraveny, zhodnocení nezbytnosti rozšíření právní regulace i na tyto vztahy, včetně zhodnocení dopadů předpokládané změny právního stavu nebo dopadů právní regulace, která má být rozšířena na právní vztahy dosud právem neupravené; při tomto hodnocení se postupuje podle Obecných zásad pro hodnocení dopadů regulace[1]) (dále jen „obecné zásady“). Ø(2) Při přípravě právního předpisu je třeba dbát, aby právní předpis byl v souladu s právními předpisy vyšší právní síly a s nálezy Ústavního soudu a stal se organickou součástí celého právního řádu, v souladu s mezinárodními smlouvami, jimiž je Česká republika vázána, v souladu s právem Evropské unie, koncipován přehledně a formulován jednoznačně, srozumitelně, jazykově a stylisticky bezvadně. Adobe Systems MP615Z Správní právo I (T. Svoboda) 19 2/ Správní normotvorba – druhy NSA ̶Druhy NSA ̶Dle „subjektu“ (orgánu) ØVláda = nařízení ØMinisterstva a jiné správní úřady = v případě NSA s celostátní působností vyhlášky ØZastupitelstva ÚSC = OZV (viz následující přednáška) ØRady ÚSC = nařízení (viz následující přednáška) ̶Dle povahy (účelu) ØProváděcí ØPrvotní (= OZV) ̶Dle existence zmocnění ØVyžadující zákonné zmocnění ØZmocnění nevyžadující (= nařízení vlády) ̶NSA, ale nikoli právní předpis (nikoli obecná účinnost, viz dále) ̶Vnitřní předpisy VS (zvláštní kategorie tzv. statutární předpisy) Adobe Systems MP615Z Správní právo I (T. Svoboda) 20 3/ NSA – Nařízení vlády ̶Vláda ̶= Vrcholný orgán výkonné moci (čl. 67 odst. 1 Ústavy) ̶(Obecné, právem předpokládané) formy činnosti vlády ØUsnesení = akty závazné v rámci státní správy na základě vztahů nadřízenosti a podřízenosti (interní povaha) ØNařízení = podzákonný právní předpis (externí povaha) ̶Úřad vlády (administrace) ̶ ̶Základ pravomoci (čl. 78 Ústavy) K provedení zákona a v jeho mezích je vláda oprávněna vydávat nařízení. Nařízení podepisuje předseda vlády a příslušný člen vlády. ̶Výslovné zákonné zmocnění nevyžadováno ̶ ̶Ale stále pouze prováděcí povaha (= obsahová limitace) Adobe Systems MP615Z Správní právo I (T. Svoboda) 21 3/ NSA – Nařízení vlády ̶Postup při vydávání ̶Zákony v zásadě neupraven ̶Regulován Legislativními pravidly + podpůrně jednacím řádem vlády ̶Základní aspekty tvorby: ØZpracovatelem obecně ministerstvo (předkládá člen vlády) ØOdůvodnění (obecná a zvláštní část) Ø(Někdy i závěrečná zpráva z hodnocení dopadů regulace) ØMeziresortní připomínkové řízení (eKLEP, 15 dnů) ØÚprava návrhu do eKLEP ØProjednání LRV (stanovisko, 60 dnů) ØProjednání vládou (schůze vlády) ØČistopis (podpis předsedy a příslušného člena vlády, viz Ústava) ØÚřad vlády zasílá žádost o uveřejnění redakci Sbírky zákonů ̶Publikace = Sbírka zákonů Adobe Systems MP615Z Správní právo I (T. Svoboda) 22 3/ NSA – Předpisy ministerstev a jiných SÚ ̶Základ pravomoci (čl. 79 odst. 3 Ústavy) ̶Ministerstva, jiné správní úřady a orgány územní samosprávy mohou na základě a v mezích zákona vydávat právní předpisy, jsou-li k tomu zákonem zmocněny. ̶ ̶Stále prováděcí charakter ̶Tentokrát však také výslovné zákonné zmocnění (viz další strana) ̶ ̶Tyto orgány ØMinisterstva ØJiné orgány = jiné ústřední správní úřady ale někdy i specializované územně dekoncentrované orgány státní správy (tzv. dekoncentráty) ØOrgány územní samosprávy = rady ÚSC (nařízení, viz následující přednáška) q Adobe Systems MP615Z Správní právo I (T. Svoboda) 23 3/ NSA – Předpisy ministerstev a jiných SÚ ̶Příklad zákonného zmocnění ̶§ 199 zákona č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu ̶Zmocnění (1) Ministerstvo vydá vyhlášku podle § 115 odst. 5 a § 129b odst. 3. (2) Česká národní banka vydá vyhlášku podle § 7 odst. 5, § 9aj odst. 6, § 9ar odst. 5, § 12f, § 12g odst. 3, § 12i odst. 3, § 13 odst. 3, § 14h, § 15 odst. 7, § 16 odst. 7, § 16a odst. 10, § 16b odst. 2, § 19 odst. 4, § 20 odst. 4, § 28a odst. 4, § 30 odst. 6, § 30a odst. 3, § 32 odst. 7, § 38 odst. 4, § 39 odst. 7, § 45 odst. 4, § 46 odst. 4, § 47 odst. 2, § 47 odst. 5, § 50 odst. 8, § 63 odst. 5, § 71 odst. 5, § 73f odst. 7, § 77 odst. 3, § 90a odst. 5, § 90c odst. 4, § 93 odst. 4, § 94 odst. 7, § 115 odst. 5, § 122 odst. 8, § 122b odst. 6, § 127 odst. 3, § 127d odst. 1, § 132 odst. 5, § 139 odst. 11, § 192b odst. 4 a § 198 odst. 5. (3) Má-li Česká národní banka vyhláškou podle odstavce 2 stanovit lhůty nebo periodicitu, stanoví tyto lhůty nebo periodicitu v rozsahu potřebném pro výkon účinného dohledu podle tohoto zákona; to neplatí pro lhůty nebo pro periodicitu, u kterých je jejich délka nebo četnost stanovena právem Evropské unie. (4) Vláda nařízením stanoví limity v eurech pro účely § 35 odst. 2 písm. c) a d), § 36 odst. 2, § 36g odst. 5, § 119c odst. 1 písm. b), § 120c odst. 2 a § 127c odst. 4 podle právního aktu Rady a Evropského parlamentu nebo Evropské komise. (Pozn.: zmocnění k vydání nařízení vlády sice není nezbytné, v praxi se však také vyskytuje) ̶ Adobe Systems MP615Z Správní právo I (T. Svoboda) 24 3/ NSA – Předpisy ministerstev a jiných SÚ ̶Postup při vydávání ̶Zákony (opět) v zásadě neupraven ̶Regulován Legislativními pravidly ̶Základní aspekty tvorby: ØZpracovatelem obecně ministerstvo (předkládá člen vlády) ØOdůvodnění (obecná a zvláštní část) Ø(Někdy i závěrečná zpráva z hodnocení dopadů regulace) ØMeziresortní připomínkové řízení (eKLEP, 15 dnů) ØÚprava návrhu do eKLEP ØProjednání v pracovních komisích LRV (stanovisko, 45 dnů) ØPři nesouhlasu se stanoviskem stanovisko LRV či následně vlády ØUpravený návrh (podpis člena vlády či vedoucího jiného ústředního orgánu) ØŽádost o uveřejnění redakci Sbírky zákonů (ne však bez projednání viz výše) ̶Publikace = Sbírka zákonů Adobe Systems MP615Z Správní právo I (T. Svoboda) 25 3/ NSA – Předpisy ÚSC ̶Obecně závazné vyhlášky ̶Základ pravomoci = čl. 104 odst. 3 Ústavy Zastupitelstva mohou v mezích své působnosti vydávat obecně závazné vyhlášky. ̶Orgán = zastupitelstvo ̶V mezích působnosti = samostatná působnost (zákon o obcích, zákon o krajích) ̶ ̶Nařízení ̶Základ pravomoci = čl. 79 odst. 3 Ústavy Ministerstva, jiné správní úřady a orgány územní samosprávy mohou na základě a v mezích zákona vydávat právní předpisy, jsou-li k tomu zákonem zmocněny. ̶Již zákonné zmocnění = oblast přenesené působnosti Adobe Systems MP615Z Správní právo I (T. Svoboda) 26 4/ Vnitřní předpisy VS ̶Interní povaha ̶Stále abstraktní akty, ale jiné zaměření účinků ̶Nemají obecnou právní závaznost (= nejsou pramenem správního práva) ̶Ale stále jsou závazné interně (zpravidla vnitřní řízení – služební vztahy) ̶Některá další označení: ØInterní normativní instrukce, pokyny, směrnice, normativní akty řízení apod. Ø ̶Oprávnění k vydání ̶Někdy právem předvídány (jednací řád obecního zastupitelstva), někdy nikoli (organizační řád obecního úřadu), ale nesmí být v rozporu se zákonem ̶Právní postavení v řídících vztazích ̶Další příklady: organizační, spisové, skartační, ale také provozní, ústavní a podobné řády Adobe Systems MP615Z Správní právo I (T. Svoboda) 27 4/ Vnitřní předpisy VS – statuty ̶Statuty (statutární předpisy) ̶Také abstraktní akty ̶Souvisejí se samosprávou (územní i neúzemní) ̶K úpravě vnitřních vztahů v rámci statutárního společenství ̶ ̶Jejich přijímání ØNěkdy vyžadováno zákonem (statuty měst či některé vnitřní předpisy vysokých škol) ØJinak ovládáno principem autonomie ̶Pozor na záměnu s OZV ØStatutární předpisy = interní ØOZV = externí Adobe Systems MP615Z Správní právo I (T. Svoboda) 28 4/ Vnitřní předpisy VS ̶Judikatura: Závaznost interních aktů (pro ilustraci) ̶Závazný pokyn policejního prezidenta č. 83/2006, kterým se upravuje postup orgánů Policie České republiky v souvislosti s řízením o přestupcích, je interní normativní instrukcí, ale není obecně závazným normativním právním aktem, a proto sám o sobě není ani „jiným právním předpisem“ ve smyslu zákonného znaku uvedeného v § 329 odst. 1 písm. a) tr. zákoníku. Pokud však jednotlivá ustanovení citovaného závazného pokynu vymezují povinnosti policisty v souladu s příslušným zákonem, zejména zákonem č. 273/2008 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů, a zákonem č. 361/2003 Sb., o služebním poměru bezpečnostních sborů, ve znění pozdějších předpisů, a nestanoví-li více povinností či omezení než zákon, na jehož podkladě byl pokyn vydán, pak se tím jen konkretizují zákazy, příkazy a povinnosti stanovené zákonem. Vykonával-li policista svou pravomoc v rozporu s takto konkretizovanými zákazy, příkazy nebo povinnostmi, lze u něj dovodit postup „odporující jinému právnímu předpisu“ i s poukazem na závazný pokyn policejního prezidenta. ̶NS 8 Tdo 290/2015-32 ̶ Adobe Systems MP615Z Správní právo I (T. Svoboda) 29 5/ Legislativní rada vlády ̶Poradní orgán vlády ̶Předpokládán tzv. kompetenčním zákonem ̶Zhruba 30 zpravidla externích členů (+ další v pracovních komisích LRV) ̶ ̶Činnost dle statutu = posuzuje legislativní návrhy (věcné záměry zákonů, návrhy zákonů a návrhy nařízení vlády) z toho hlediska, zda: a)jsou v souladu s ústavním pořádkem a s ostatními součástmi právního řádu ČR, b)jsou v souladu s mezinárodními smlouvami, jimiž je ČR vázána, c)jsou v souladu s právem EU, d)jsou ve všech svých částech a jako celek nezbytné, e)jejich obsah je přehledně členěn, srozumitelně a jednoznačně formulován a je v souladu s ostatními závaznými pravidly legislativního procesu, f)bylo provedeno hodnocení dopadů regulace (RIA = Regulatory Impact Assessment) ̶Účel = kritické hodnocení vládních legislativních návrhů (ovšem nehodnotí „nevládní“ návrhy, zejména poslanecké…) Adobe Systems MP615Z Správní právo I (T. Svoboda) 30 6/ Přezkum ̶Čl. 87 Ústavy ČR ̶(1) Ústavní soud rozhoduje Øa) o zrušení zákonů nebo jejich jednotlivých ustanovení, jsou-li v rozporu s ústavním pořádkem, Øb) o zrušení jiných právních předpisů nebo jejich jednotlivých ustanovení, jsou-li v rozporu s ústavním pořádkem nebo zákonem, Øc) o ústavní stížnosti orgánů územní samosprávy proti nezákonnému zásahu státu, Ød) o ústavní stížnosti proti pravomocnému rozhodnutí a jinému zásahu orgánů veřejné moci do ústavně zaručených základních práv a svobod, (…) ̶(3) Zákon může stanovit, že namísto Ústavního soudu rozhoduje Nejvyšší správní soud Øa) o zrušení právních předpisů nebo jejich jednotlivých ustanovení, jsou-li v rozporu se zákonem, Øb) spory o rozsah kompetencí státních orgánů a orgánů územní samosprávy, nepřísluší-li podle zákona jinému orgánu. Avšak dosud nevyužito (viz znění SŘS – zde pouze přezkum služebních předpisů) Adobe Systems MP615Z Správní právo I (T. Svoboda) 31 7/ Krizová opatření (+ propůjčení formy) ̶Krizová opatření ̶§ 2 písm. zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon) ØPro účely tohoto zákona se rozumí c) krizovým opatřením organizační nebo technické opatření určené k řešení krizové situace a odstranění jejích následků, včetně opatření, jimiž se zasahuje do práv a povinností osob,… ̶Dle judikatury ÚS tato opatření také (resp. zejména) normativní povahy ̶Nejde ovšem o NSA formálně, nýbrž materiálně ̶ ̶Pandemická opatření ̶Obsahově obdobná opatření podle tzv. pandemického zákona = materiálně NSA ̶Ale formálně tzv. propůjčena forma opatření obecné povahy (takto také přezkum) Adobe Systems MP615Z Správní právo I (T. Svoboda) 32 Právotvorná pravomoc veřejné správy – 1. část ̶ ̶ ̶Dotazy? ̶ ̶Děkuji za pozornost