Adobe Systems 1 Formy realizace (činnosti) veřejné správy – úvod MP615Z Správní právo I 11. přednáška 4. 5. 2023 Petr Havlan Adobe Systems 2 Osnova přednášky a její cíl •Formy realizace (činnosti) veřejné správ • úvodem •pojem •členění forem realizace (činnosti) veřejné správy •přehled hlavních forem realizace (činnosti) veřejné správy •správní akty •veřejnoprávní smlouvy •tzv. jiné správní úkony •faktické úkony s přímými právními důsledky • • Cíl: cílem této přednášky je, aby studenti byli s to vymezit pojem a v tom podstatném přiblížit hlavní formy realizace (činnosti) veřejné správy. ̶ Adobe Systems 3 Realizace (činnost) veřejné správy Úvodem §činnost veřejné správy = funkční pojetí VS §cíle a úkoly veřejné správy §funkce veřejné správy §metody působení veřejné správy §formy realizace (činnosti) veřejné správy [USEMAP] Adobe Systems 4 Formy realizace (činnosti) veřejné správy Pojem §pojem §formy realizace (činnosti) VS jsou finálním, vnějším výrazem činnosti správních orgánů, resp. konkretizují a projevují činnost VS navenek [USEMAP] Adobe Systems 5 Formy realizace (činnosti) veřejné správy Členění § členění forem realizace (činnosti) VS §právní (s „právotvornými“ účinky) formy činnosti §neprávní (organizační) formy činnosti §tzv. externí (vnější) formy §tzv. interní (vnitřní) formy [USEMAP] Adobe Systems 6 Formy realizace (činnosti) veřejné správy Členění §právní formy činnosti §jednostranné („subordinační“): správní akty (vnější, vnitřní) §dvou- a vícestranné (koordinační i „subordinační“): správní dohody § §jiné formalizované správněprávní úkony (tzv. jiné správní úkony) §faktické úkony s přímými právními důsledky [USEMAP][USEMAP][USEMAP][USEMAP][USEMAP] Adobe Systems 7 Formy realizace (činnosti) veřejné správy Členění §neprávní (organizační) formy činnosti §operativně organizační činnosti §materiálně technické operace [USEMAP] Adobe Systems 8 Přehled hlavních forem realizace (činnosti) veřejné správy § formy realizace (činnosti) VS §právní formy činnosti § normativní (abstraktní) správní akty § externí normativní správní akty § interní normativní správní akty (interní normativní instrukce) § individuální (konkrétní) správní akty § externí individuální správní akty § interní individuální správní akty (individuální služební pokyny) § smíšené správní akty § správní dohody (veřejnoprávní smlouvy) § tzv. jiné správní úkony (jiné úkony VS) § faktické úkony s přímými právními důsledky §neprávní (organizační) formy činnosti § operativně organizační činnosti § materiálně technické operace § § § § [USEMAP] [USEMAP] Adobe Systems Přehled hlavních forem realizace (činnosti) veřejné správy Správní akty §někdy též označované jako akty veřejné správy §jde o jednostrannou formu realizace veřejné správy veřejno-mocenského charakteru §nestejnorodá skupina forem realizace veřejné správy §dle postavení adresáta rozlišujeme správní akty vnitřní a vnější §dle typu činnosti rozlišujeme správní akty normativní, individuální (správní akty stricto sensu) a smíšené 9 Adobe Systems Přehled hlavních forem realizace (činnosti) veřejné správy Správní akty normativní správní akty (externí NSA) §jsou obecné, co do předmětu, i co do adresátů §jsou pramenem práva (externí NSA obsahuje obecně závazná pravidla chování) §znaky NSA §normativnost § obecnost § abstraktnost § závaznost (platnost, účinnost, publikace) a vynutitelnost (platnost, účinnost, publikace) §podzákonost § odvozenost (NSA prováděcí) § prvotnost (NSA prvotní) 10 Adobe Systems 11 Přehled hlavních forem realizace (činnosti) veřejné správy Správní akty §ústavně právní východiska normotvorby veřejné správy §čl. 78 Ústavy ČR §K provedení zákona a v jeho mezích je vláda oprávněna vydávat nařízení. Nařízení podepisuje předseda vlády a příslušný člen vlády. § §čl. 79 odst. 3 Ústavy ČR §Ministerstva, jiné správní úřady a orgány územní samosprávy mohou na základě a v mezích zákona vydávat právní předpisy, jsou-li k tomu zákonem zmocněny. § §čl. 104 odst. 3 Ústavy ČR §Zastupitelstva mohou v mezích své působnosti vydávat obecně závazné vyhlášky. ̶ Adobe Systems 12 Přehled hlavních forem realizace (činnosti) veřejné správy Správní akty §druhy NSA §nařízení vlády § k jejich vydání může, ale nemusí být zákonné zmocnění d §NSA ministerstev aj. správních úřadů (typicky vyhlášky ministerstev) § k jejich vydání musí být zákonné zmocnění d §obecně závazné vyhlášky obcí a krajů § k jejich vydání stačí obecná zákonná vymezení věcných okruhů působnosti §nařízení obcí a krajů § k jejich vydání musí být zákonné zmocnění §ostatní abstraktní formy správní činnosti § statutární předpisy, vnitřní předpisy § § § § § § § § Adobe Systems 13 Přehled hlavních forem realizace (činnosti) veřejné správy Správní akty §NSA jako výsledek normotvorného procesu §pro vydávání NSA platí tyto zásady: §mohou je vydávat jen orgány k tomu příslušné §mohou být vydávány jen na základě zákonného či ústavního zmocnění §musí být vydávány stanovenou formou §musí být zachován předepsaný proces vydávání §musí být respektován princip právní síly § §pozn. v souvislosti s normotvorbou veřejné správy lze připomenou i její podíl na přípravě návrhů zákonů (viz § 24 kompetenčního zákona) ̶ Adobe Systems 14 Přehled hlavních forem realizace (činnosti) veřejné správy Správní akty §interní NSA §jedná se o abstraktní formy vnitřní činnosti veřejné správy, obvykle označované jako interní normativní instrukce, pokyny, směrnice nebo normativní akty řízení apod. §vydávají je správní orgány či úřední osoby v mezích své řídící působnosti §směřují výlučně vůči služebně podřízeným subjektům, byť individuálně nespecifikovaným §nemají obecnou závaznost a nejsou tak pramenem správního práva §jako vnitřní předpisy ve veřejné správě přicházejí v úvahu např. organizační řády, spisové řády, jednací řády apod. povahu abstraktních vnitřních aktů ve veřejné správě mají i tzv. statuty či statutární předpisy § §vydávání vnitřních předpisů je v některých případech výslovně předepsáno zákony (např. jednací řád zastupitelstva obce), v jiných nikoliv (např. organizační řád obecního úřadu), a přijetí takového vnitřního předpisu je věcí potřeby a závisí vždy na uvážení příslušného orgánu ̶ ̶ Adobe Systems Přehled hlavních forem realizace (činnosti) veřejné správy Správní akty individuální správní akty (externí ISA) §jsou konkrétní, co do předmětu, i co do adresátů §nejsou pramenem práva nicméně jsou právně závazné a mocensky vynutitelné §jsou výsledkem procesu autoritativní aplikace správního práva čili rozhodování správního orgánu o konkrétních právech, právem chráněných zájmech a povinnostech individuálně určených (konkrétních) subjektů §rozlišují se ISA: §konstitutivní (zakládají, mění, ruší správněprávní vztahy – mají účinky ex nunc) a deklaratorní (autoritativně potvrzují existenci správněprávních vztahů – mají účinky ex tunc) §ad personam (vztahují se výlučně k osobě – např. udělení státního občanství, rozhodnutí o přestupku) a in rem (vztahují se k adresátovi přes jeho vztah k určité věci – např. územní rozhodnutí, povolení k nakládání s vodami) §meritorní a procesní (mezitímní) §tzv. vnější ISA jsou zpravidla výsledkem správního řízení, nejčastěji mají formu „správního rozhodnutí“ §kromě rozhodnutí zná SŘ též „jiné správní úkony“ - vyjádření, osvědčení, ověření a sdělení (viz § 154 an. SŘ); jejich právní úprava se uplatní obdobně i pro úkony, správním řádem nepojmenované (viz § 158 SŘ); i zde jde o postup dle „správního řádu“, avšak méně formalizovaný; daný postup nemá povahu „správního řízení“, nicméně disponuje některými srovnatelnými instituty 15 Adobe Systems 16 Přehled hlavních forem realizace (činnosti) veřejné správy Správní akty individuální služební pokyny (interní ISA) §jejich adresáty jsou jednotlivé organizačně podřízené subjekty, tj. zpravidla jednotlivé úřední osoby §mají ve veřejné správě tzv. vnitřní zaměření, resp. vnitřní účinky § §slouží k realizaci řídících pravomocí představitelů správních orgánů vůči jednotlivým pracovníkům v organizačním systému veřejné správy, tedy ve vztazích subordinace (nadřízenosti a podřízenosti) §odtud také jejich označení individuální služební akty ̶ Adobe Systems 17 Přehled hlavních forem realizace (činnosti) veřejné správy Správní akty smíšené správní akty (SSA) §konkrétní, co do předmětu a obecné, co do adresátů (akty konkrétně abstraktní) nebo §obecné, co do předmětu a konkrétní, co do adresátů (akty abstraktně konkrétní) § §nejsou pramenem práva §jde o akty, které vykazují jak některé znaky aktů normativních, tak i aktů individuálních §„stojí“ tedy mezi NSA a ISA § §správní řád je prezentuje jako opatření obecné povahy (OOP - viz § 171 an. SŘ) – nemohou být jimi samostatně stanoveny povinnosti; v mezích zákona mohou pouze určovat rozsah těchto povinností Adobe Systems 18 Přehled hlavních forem realizace (činnosti) veřejné správy Správní akty § §Příklady OOP §územně plánovací dokumentace dle stavebního zákona (územní rozvojový plán, zásady územního rozvoje, územní plán, regulační plán) §dopravní značení §stanovení záplavového území nebo ochranného pásma vodních zdrojů §návštěvní řád národního parku §opatření orgánů ochrany veřejného zdraví (např. nejrůznější opatření v souvislosti s covidem) §OOP jsou výsledkem procesního postupu stanoveného ve správním řádu §jde o svébytný procesní postup dle části šesté SŘ, s případnými odchylkami podle zvláštních právních předpisů §daný postup nemá povahu „správního řízení“, nicméně disponuje některými srovnatelnými instituty § Adobe Systems Přehled hlavních forem realizace (činnosti) veřejné správy Správní akty vlastnosti správních aktů §platnost – projev vůle správního orgánu navenek; od okamžiku platnosti je správní orgán svým správním aktem vázán – P je často spojována s vydáním správního aktu §účinnost – správní akt již vyvolává zamýšlené právní důsledky navenek §právní moc – správní akt je závazný pro účastníky a pro všechny správní orgány; okamžik od něhož ISA již nelze změnit nebo zrušit prostřednictvím řádných opravných prostředků (viz § 73 SŘ) §vykonatelnost – ISA ukládající povinnost plnění může být vynucen státní mocí; rozhodnutí je vykonatelné dnem nabytí právní moci nebo pozdějším dnem, který je v něm uveden (viz § 74 SŘ) 19 Adobe Systems 20 Přehled hlavních forem realizace (činnosti) veřejné správy Správní akty náležitosti správních aktů §požadavky kladené právním řádem na správní akty §skupiny náležitostí: §kompetenční – pravomoc, působnost a příslušnost k vydání aktu §obsahové (materiální) – v případě ISA výrok (též enunciát, tenor, decernát, sentence), odůvodnění a poučení (viz § 68 odst. 1 SŘ) §vnější forma – zásadně písemná; označení správního aktu (viz § 69 SŘ) §procedurální – požadavky správního práva na postup správního orgánu při vydání správního aktu Adobe Systems 21 Přehled hlavních forem realizace (činnosti) veřejné správy Správní akty vady správních aktů §vadný je správní akt, který není věcně správný či nemá všechny nezbytné náležitosti §možnosti nápravy jsou stanoveny různě dle konkrétních druhů správních aktů §vady normativních správních aktů §jde o rozpor (u aktu jako celku či u jeho jednotlivých ustanovení) s ústavním pořádkem nebo se zákonem §k posouzení rozporu a k příp. rozhodnutí o zrušení NSA je příslušný Ústavní soud §čl. 87 odst. 3 Ústavy: Zákon může stanovit, že namísto Ústavního soudu rozhoduje Nejvyšší správní soud o zrušení právních předpisů nebo jejich jednotlivých ustanovení, jsou-li v rozporu se zákonem (dosud nenaplněno) § Adobe Systems 22 Přehled hlavních forem realizace (činnosti) veřejné správy Správní akty §vady individuálních správních aktů § presumpce správnosti – na ISA se hledí jako na bezvadný, dokud není úředně shledán opak §dle „závažnosti“ vad lze rozlišovat §akty věcně nesprávné - vady zákonnosti event. i vady procesní - náprava prostřednictvím opravných prostředků (akty napadnutelné, naříkatelné), mohou je změnit či zrušit přezkumné orgány §akty formálně nesprávné - vady opravitelné i bez návrhu (chyby v psaní či jiné zřejmé nesprávnosti – viz § 70 SŘ) §akty nicotné - vady nicotnosti (důvody nicotnosti vymezuje správní řád - viz § 77 SŘ) - zpravidla je nicotnost nutno prohlásit rozhodnutím (ISA vydal věcně nepříslušný správní orgán; ISA je zjevně vnitřně rozporný, právně či fakticky neuskutečnitelný či jej nelze vůbec považovat za rozhodnutí správního orgánu) §paakty - akty „domnělé“ („domnělost“ netřeba autoritativně prohlašovat); nevyvolávají žádné právních účinky (nejde o ISA - presumpce správnosti se neuplatní) §způsoby nápravy vad ISA §především: §změna §zrušení §sistace (pozastavení účinnosti) – např. přiznání odkladného účinku správní žalobě (viz § 73 SŘS) §teoreticky též přichází v úvahu: §konverze ISA - určitý vadný (typicky nicotný) ISA je prohlášen za jiný ISA bezvadný, pokud splňuje všechny jeho obsahové a formální náležitosti (viz § 157 SŘ) §konvalidace ISA – dodatečné zhojení vad, v důsledku právních skutečností, které nastanou dodatečně §ratihabice ISA – dodatečné schválení vadného ISA [USEMAP] Adobe Systems 23 Přehled hlavních forem realizace (činnosti) veřejné správy Správní akty §vady smíšených správních aktů a jejich náprava §vady zákonnosti s možností přezkumu zákonnosti OOP: §uplatnění dozorčího prostředku (přezkumné řízení dle § 174 odst. 2 SŘ) – může uplatnit nadřízený správní orgán v rámci instančního dozoru §přezkum ve správním soudnictví – řízení o zrušení OOP (§ 101a a násl. SŘS) § §vady „jiných správních úkonů“ §snadno opravitelné vady – oprava aktu (správní orgán je opraví usnesením, které se pouze poznamená do spisu - viz § 156 odst. 1 SŘ) §rozpor s právními předpisy – zrušení aktu (zruší usnesením správní orgán, který je vydal - viz § 156 odst. 2 SŘ) §náležitosti jiného úkonu – konverze aktu (správní orgán usnesením prohlásí, že vyjádření, osvědčení nebo sdělení, které má náležitosti jiného úkonu, je tím úkonem, jehož náležitosti splňuje, pokud byl příslušný oba předmětné úkony vydat - viz § 157 SŘ) Adobe Systems 24 Přehled hlavních forem realizace (činnosti) veřejné správy Veřejnoprávní smlouvy §dvoustranné nebo vícestranné právní úkony které zakládají, mění nebo ruší práva a povinnosti (mají konstitutivní účinky) v oblasti veřejného práva § nesmí být v rozporu s právními předpisy a nesmí je obcházet a musí být v souladu s veřejným zájmem § vždy se posuzují podle skutečného obsahu § současná výchozí úprava je obsažena v části páté SŘ § představují atypickou formu realizace veřejné správy § historicky „veřejné smlouvy“ § u nás v nedávné době „správní dohody“ resp. „dohody správně právního charakteru“ § styčné prvky se smlouvami soukromoprávními §uzavírané ve veřejné správě; složí k plnění úkolů veřejné správy § VpS je třeba odlišovat od smluv uzavíraných veřejnou správou pro potřeby subjektů veřejné správy, kde se jedná o soukromoprávní vztahy § např. majetkoprávní jednání subjektů VS (nabývání veřejného majetku či nakládání s veřejným majetkem) § smlouva o dílo … §pozn. historicky, ale i v současnosti byla a je teorie a praxe tzv. veřejnoprávních smluv výrazně ovlivněna tzv. francouzskou doktrínou [USEMAP] Adobe Systems 25 Přehled hlavních forem realizace (činnosti) veřejné správy Veřejnoprávní smlouvy §druhy (typy) veřejnosprávních smluv §koordinační - VpS mezi subjekty veřejné správy navzájem, za účelem plnění jejich úkolů § §subordinační - VpS mezi subjektem veřejné správy a jiným subjektem odlišným od subjektu (potažmo jeho orgánu) veřejné správy § § §jiné - VpS o převodu nebo způsobu výkonu práv a povinností osob, které by jinak byly účastníky správního řízení Adobe Systems 26 Přehled hlavních forem realizace (činnosti) veřejné správy Veřejnoprávní smlouvy §VpS koordinační §smlouvy, jejichž předmětem je výkon státní správy, mohou její subjekty vzájemně uzavírat, jen stanoví-li tak zvláštní zákon a jen se souhlasem nadřízeného správního orgánu; ten posuzuje VpS a její obsah z hlediska souladu s právními předpisy a veřejným zájmem §Příklady: § VpS o transferu přenesené působnosti podle § 63 či § 66a zákona o obcích (v praxi se tyto smlouvy nejčastěji vztahují k agendě vyřizování přestupků) § smlouvy podle § 26 či § 37 SŘ, tj. VpS o zveřejňování obsahu úřední desky způsobem umožňujícím dálkový přístup a VpS o provozování elektronické podatelny § VpS o zajištění výkonu přenesené působnosti podle § 6 a § 190 stavebního zákona (zajištění výkonu vybraných agend úřadu územního plánování a zajištění výkonu agendy stavebního úřadu) § §územní samosprávné celky mohou vzájemně uzavírat smlouvy týkající se plnění úkolů vyplývajících z jejich samostatné působnosti při výkonu veřejné moci, jen stanoví-li tak zvláštní zákon § Příklady: §smlouvy podle § 3a a § 3b zákona o obecní policii, tj. VpS o poskytnutí strážníků k plnění úkolů obecní policie § § § [USEMAP] Adobe Systems 27 Přehled hlavních forem realizace (činnosti) veřejné správy Veřejnoprávní smlouvy §VpS subordinanční §pokud tak stanoví zvláštní zákon, může správní orgán uzavřít VpS s osobou, která by byla účastníkem podle § 27 odst. 1 SŘ, kdyby probíhalo řízení podle části druhé, a to i namísto vydání rozhodnutí § §podmínkou účinnosti takovéto VpS je souhlas ostatních osob, které by byly účastníky podle § 27 odst. 2 nebo 3 SŘ § Příklady: § smlouvy, uzavírané namísto vydání územního rozhodnutí nebo stavebního povolení podle § 78 a § 116 stavebního zákona §stavební zákon zde mj. stanoví, že takové VpS lze uzavřít jen se souhlasem dotčených orgánů § dohoda o rozsahu a podmínkách provádění archeologických výzkumů podle § 21 zákona č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči, uzavíraná mezi tzv. oprávněnou organizací a Akademií věd ČR převodu nebo způsobu výkonu práv a povinností o převodu nebo způsobu výkonu práv a povinností § § § § Adobe Systems 28 Přehled hlavních forem realizace (činnosti) veřejné správy Veřejnoprávní smlouvy §VpS o převodu nebo způsobu výkonu práv a povinností §ti, kdo by byli účastníky podle § 27 odst. 1 SŘ, kdyby probíhalo řízení podle části druhé, popřípadě ti, kdož účastníky takového řízení jsou, mohou uzavřít VpS týkající se převodu nebo způsobu výkonu jejich práv nebo povinností, nevylučuje-li to povaha věci nebo nestanoví-li zvláštní zákon jinak §k uzavření takové VpS je třeba souhlasu správního orgánu; ten posuzuje veřejnoprávní smlouvu a její obsah z hlediska souladu s právními předpisy a veřejným zájmem § Příklady: § v § 69 stavebního zákona se výslovně počítá s tím, že práva a povinnosti z regulačního plánu vydaného na žádost lze převést písemnou VpS, jejíž přílohou je regulační plán § přímo na základě § 162 SŘ lze takovou VpS převést práva a povinnosti např. z pravomocného územního rozhodnutí či z pravomocného stavebního povolení (SŘ pro tyto případy vychází z konstrukce, že takovou VpS by nebylo možné uzavřít jen tehdy, pokud by to zakazoval zvláštní zákon, nebo pokud by to vylučovala povaha věci) §kdo má podle zákona o vodách platné povolení k nakládání s vodami, může VpS umožnit výkon tohoto svého povolení jinému; uplatnění dané VpS může ale znemožnit příslušný vodoprávní úřad, pokud v dané věci stanoví jinak (§ 11 odst. 3 zákona č. 254/2001 Sb., o vodách) § § § o Adobe Systems 29 Přehled hlavních forem realizace (činnosti) veřejné správy Veřejnoprávní smlouvy §uzavírání VpS §probíhá písemně §projevy vůle všech smluvních stran musí být na téže listině §zpravidla je třeba souhlasu určeného správního orgánu § §přezkoumávání souladu VpS s právními předpisy §lze přezkoumat z moci úřední a v případě zjištění rozporu s právními předpisy smlouvu zrušit §strana veřejnoprávní smlouvy, která není správním orgánem může dát podnět (do 30 dnů ode dne, kdy se o důvodu přezkoumání dozvěděla) §k přezkoumání je příslušný správní orgán §společně nadřízený smluvním stranám (u koordinační smlouvy) §nadřízený správnímu orgánu, který je smluvní stranou (u subordinační smlouvy) §nadřízený orgánu, jehož souhlasu bylo třeba k uzavření smlouvy (u „převodní“ smlouvy) Adobe Systems 30 Přehled hlavních forem realizace (činnosti) veřejné správy Veřejnoprávní smlouvy §řešení sporů z VpS §k návrhu smluvní strany §spory rozhodují „přezkumné orgány“ §výjimkou jsou „převodní“ smlouvy, kde rozhoduje přímo správní orgán, který udělil k jejímu uzavření souhlas §změny a zánik VpS § smluvně (písemně) §je třeba i souhlasu subjektů, jejichž souhlasu bylo třeba k jejímu uzavření ̶ § výpovědí (písemně) §jen byla-li tato možnost dohodnuta § § zrušení (na písemný návrh) §ze zákonem stanovených důvodů (např. bylo-li takto dohodnuto) §pokud protistrana, nebo správní orgán, který uděloval souhlas k uzavření, nesouhlasí, lze jít cestou pro „řešení sporů“ § přezkum správními soudy: nikoli VpS samotné, ale souvisejících rozhodnutí („přezkoumání“, „řešení sporu“) § Adobe Systems 31 Přehled hlavních forem realizace (činnosti) veřejné správy Tzv. jiné správní úkony §JSÚ či jiné úkony VS čili úkony jiné než správní akty, tzn. další formalizované administrativní úkony právní povahy §základní znaky §slouží k naplňování úkolů VS §nestanoví práva a povinnosti §mají obvykle právní význam (ale také nemusí) §různorodá skupina §úkony výslovně upravené v části čtvrté SŘ, tj. vyjádření, osvědčení, ověření a sdělení (viz výklad k ISA) §další „srovnatelné“ úkony hmotně právně upravované ve zvláštních zákonech, ale procesně taktéž vycházející z části čtvrté správního řádu (tj. taktéž zpravidla s prvky ISA) § např. nejrůznější souhlasy, stanoviska, evidenční a registrační úkony, informační úkony apod. § Adobe Systems 32 Přehled hlavních forem realizace (činnosti) veřejné správy Tzv. jiné správní úkony Příklady §souhlasy §územní souhlas (§ 96 StavZ) §souhlas s provedením ohlášeného stavebního záměru (§ 106 StavZ) §stanoviska §stanoviska a závazná stanoviska vyžadovaná § 4 StavZ i s procesními specifiky §obecná procesní úprava závazných stanovisek v § 149 SŘ § §evidenční a registrační úkony §evidence a registrace příslušných údajů v nejrůznějších informačních systémech či registrech veřejné správy, popř. ve veřejných seznamech či státních evidencích §informační úkony §poskytování informací (ex offo či na žádost), poskytování výpisů, opisů apod. §pozn. zákon č. 12/2020 Sb., o právu na digitální služby (stanoví povinnost orgánů veřejné moci poskytovat digitální služby a přijímat digitální úkony) § § § Adobe Systems 33 Přehled hlavních forem realizace (činnosti) veřejné správy Faktické úkony s přímými právními důsledky §faktická (neformální) správní činnost, která je uskutečňována na základě zákona a jejímž prostřednictvím jednotlivé úřední osoby v konkrétních případech zasahují do právních poměrů fyzických či právnických osob §druhy: §faktické pokyny §správní úkony zákonem zmocněné úřední osoby, spočívající v operativně ukládaném závazném zákazu nebo příkazu určitého jednání (např. vykázání osob z ohroženého místa či zabránění vstupu do takového místa, příkaz ke změně směru jízdy apod.), které je adresát povinen respektovat §typicky udělovány mimo prostory vykonavatelů veřejné správy §formu zákon obvykle nepředepisuje; z povahy věci jsou udíleny zpravidla ústně, popřípadě posunkem nebo i za pomoci technického zařízení §Příklad: § 15 odst. 1 zákona č. 553/2991 Sb., o obecní policii Strážník je oprávněn přikázat každému, aby na nezbytně nutnou dobu nevstupoval na strážníkem určená místa nebo se na nich nezdržoval nebo po dobu nezbytně nutnou setrval na určeném místě, je-li ohrožen život, zdraví, majetek nebo veřejný pořádek a vyžaduje-li to plnění úkolů obecní policie. Každý je povinen příkazu strážníka uposlechnout. Adobe Systems 34 Přehled hlavních forem realizace (činnosti) veřejné správy Faktické úkony s přímými právními důsledky §bezprostřední zákroky §jsou realizovány, je-li třeba zasáhnout do práv osoby, a to aniž by o tom bylo z časových důvodů možno rozhodnout postupem stanoveným pro správní řízení, a vyžaduje to naléhavost zásahu či nemožnost jiného právního řešení; musí být dodržena zásada přiměřenosti zásahu § jde-li o situaci nepředvídatelnou, kterou je nutno okamžitě řešit (např. požár nebo přistižení osoby podezřelé z protiprávního jednání), anebo vyžadující moment překvapení, bez něhož by prováděný úkon ve zásadě ztratil smysl (typické pro správní dozor všeho druhu) § často se jedná o policejní úkony - např. v případě, že je důvodná obava, že je ohrožen život nebo zdraví osoby anebo hrozí-li větší škoda na majetku § Příklad: § 40 odst. 1 zákona č. 273/2008 Sb., o Policii České republiky Policista je oprávněn vstoupit bez souhlasu uživatele do obydlí, jiného prostoru nebo na pozemek a provést tam potřebné úkony nebo jiná opatření jen tehdy, jestliže věc nesnese odkladu a vstup tam je nezbytný pro ochranu života nebo zdraví osob anebo pro odvrácení závažného ohrožení veřejného pořádku a bezpečnosti. §exekuční úkony §specifické faktické úkony, jimiž se provádí exekuce (např. úkony vyklizení objektu dle § 123 SŘ) § §zajišťovací úkony § specifické faktické úkony, jimiž se zajišťuje účel a průběh správního řízení (např. předvedení či vykázání z místa jednání) Adobe Systems 35 Prameny ke studiu •Průcha, P.: Správní právo, obecná část. 8. vydání. Brno : Doplněk – A. Čeněk Plzeň, 2012, str. 147 – 158, str. 251 – 319 •Kopecký, M.: Správní právo 2. vydání, C.H.Beck, Praha 2021, str. 27 - 32, 150 – 206