Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 1 MV936K Správní věda 6. přednáška 3.5.2023 Reformní procesy ve veřejné správě. Reforma veřejné správy v ČR v evropském kontextu. doc.JUDr. Soňa Skulová, Ph.D. Změny ve veřejné správě •- vyvolávány změnami ve společnosti nebo v podmínkách působení veřejné správy. •Iniciátorem změn (reforem, modernizace) - oblast správní politiky, která vychází z přijatých hodnot (politické, ekonomické, sociální, kulturní…), a napomáhá formulování cílů a úkolů pro oblast VS (jejího systému či subsystémů), •- a to na základě získaných informací a analýz, -ve snaze zefektivnit výkon veřejné správy, přispět k demokratizaci, vyšší pružnosti, zjednodušení, úspornosti. - -Někdy se hovoří o oboru „teorie reforem VS“. Transformace a reforma VS •Transformace – základní, systémová změna VS, • a to v politických, ekonomických a sociálních souvislostech. •(viz u nás období změn po r. 1989). • –Zpravidla vyžaduje změny ústavních základů, hlavních právních předpisů upravujících organizaci a činnost VS, ale i dalších regulací. • •- tedy změna základních vlastností správního systému, jeho východisek (např. přeměna nedemokratické VS v demokratickou) – –Neprobíhá ve stejnou dobu ve všech zemích, nevyznačuje se periodicitou. – – – Transformace a reforma VS •Reforma VS – odehrává se v rámci základních východisek VS, tedy akceptace určitého druhu demokracie, právního státu, správní kultury, vztah mezi správou a ekonomikou. –Na rozdíl o transformace probíhá ve všech státech. V moderních průběžně – snaha po vyšší výkonnosti, službě občanům + nové výzvy a možnosti ( z oblasti managementu, informatiky). –Otázka – jak cíleně, záměrně, koordinovaně. –Musí být politická vůle, jež určuje také formy, postup, rámec, resp. který subjekt pověřen přípravou a realizací. –Problém změn po volbách – otázka kontinuity. Transformace a reforma VS •Reforma VS – jde o určitý proces. •Cesta od záměru, přes strategii, cíle, časový rámec. • •Příprava velmi významná – určuje kvalitu a do značné míry úspěch reformy. •Jde o proces racionálního rozhodování, na základě jasného zadání, vycházejícího z analýz a potřebných dat. Vhodné využívání zahr. zkušeností, expertů, poradních orgánů. Výsledkem - model reformy, postup, fáze. •Schválení příslušnými orgány (u nás - usnesení vlády). •+ jasná odpovědnost, institucionální strukturovanost, koordinace, pravidelné hodnocení postupu. • Reforma VS •V širším smyslu = je výrazem dynamiky vývoje VS – reakce na měnící se potřeby společnosti. • •V užším smyslu = komplex vzájemně propojených změn v organizaci, legislativě a ekonomickém fungování a případně i prostorovém uspořádání VS. • Hlavní cíle reforem •Prohloubení demokratického charakteru VS, •Lepší uplatnění principů právního státu, zapojení občanů, •Vyšší efektivnost VS (nižší náklady), •Zdokonalení struktury VS, • •Uplatnění modernizace a informatizace (tj. implementace moderních informačních technologií) ve VS • (eGovernment = správa věcí veřejných pomocí moderních elektronických nástrojů – Czech Point, datové schránky, základní registry… ) •Zvyšování správní kultury a etiky včetně uplatňování principů dobré správy. • • Kritéria a témata správních reforem •Zvyšování participace občanů na výkonu VS •Uplatnění decentralizace a subsidiarity ve VS •Fiskální decentralizace •Modernizace VS a zvyšování předpokladů pro objektivní hodnocení a měření její činnosti •Uplatňování výkonového financování •Důraz na pojetí veřejné správy jako služby •Využívání outsourcingu ve VS •Změny v územním uspořádání VS •Podpora sdružování územních samospráv •Zvýšení kontroly VS •Rozšířené využívání specializovaných správních systémů •Vytváření správních struktur nebo jejich přizpůsobování potřebám strukturální politiky Související pojmy: •„modernizace“: •zdokonalování organizační struktury, jakož i hledání a zavádění dokonalejších postupů, metod a technik činnosti VS. • •„adaptace“: •na nové podmínky – viz příprava VS na připojení k EU ve všech potřebných souvislostech (politické, právní, ekonomické, finanční, personální,…). • •V obou případech jde o neukončené, průběžně probíhající procesy. Reformy VS na území ČR •První správní reformy v Evropě, i na území ČR, souvisely s centralizací správy, profesionalizací a objektivizací výkonu správy a vznikem byrokracie • •– dovršení těchto procesů koncem 18. století a 1. po. 19 století v souvislosti s přijímáním ústav, úpravou základních práv, uplatňování dělby moci a hierarchie práva. • •V oblasti územní VS měl význam vznik samosprávy. Reformy VS na území ČR •Období: •1849-1938 –Vysoká míra stability VS, centralizace, byrokratizace, regulace (interní akty, poté zákonná úprava) –Vznik Československé republiky – zvýšení demokratičnosti, přibližování pracovněprávní úpravy a státní služby, zvýšené uplatnění samosprávných prvků. Převzata dřívější „kultura“. –Meziválečné období – rozšíření okresní samosprávy na celé území, pokus o župní zřízení. Reformy VS na území ČR •Po 2. světové válce –změny územního uspořádání VS –Rozšíření ingerence státní správy do různých oblastí společenského života, –V letech 1945-1950 byla samospráva transformována a nakonec likvidována, pak lze hovořit jen o územní státní správě. –Silná centralizace (včetně řízení ekonomiky, řízení z jednoho mocenského centra), odstranění režimu státní služby ( s výjimkou armády a bezpečnostních složek). • Změny po roce 1989 •Po roce 1989: –Odstraněno explicitní podřízení státní správy politické moci, uplatněn model dělby moci, VS jako služba občanům, –Obnovena územní samospráva (obecní, o dekádu později krajská + regiony soudržnosti), zrušeny národní výbory, –Od r.2002 okresní úřady nahrazeny obcemi s RP, –Prosazování evropských principů a trendů –(deregulační procesy /vedoucí ke zvýšení regulace/, tendence k prohlubování samosprávy, právní úprava úředníků ÚSC, státní služby, informatizace, e-government, zakotvení principů VS a dobré správy, …), vliv RE a příprava na vstup do EU. Cíle reformy po roce 2000 (dle dokumentů vlády - 2002): • •přesunutí kompetencí z centrální úrovně státní správy na regionální a místní úroveň (?), •zvýšení efektivnosti výkonu ústřední státní správy (?), •položit základy pro vytvoření stabilní, apolitické a profesionální veřejné správy, •prosazování moderních informačních a komunikačních technologií a systémů. Reforma probíhala v oblastech (záměr z roku 2002) : • •modernizace ústřední státní správy, •reforma územní veřejné správy, •reforma kvality veřejné správy, •reforma postavení zaměstnance ve veřejné správě. • • Koncepce Klientsky orientovaná veřejná správa 2030 •Koncepce Klientsky orientovaná veřejná správa 2030 (Koncepce) je strategickým materiálem, definujícím rozvoj veřejné správy v nadcházejícím desetiletí, tj. od roku 2021 do roku 2030. Její zpracování je uloženo usnesením vlády č. 680/2014 ze dne 27. srpna 2014 ke Strategickému rámci rozvoje veřejné správy ČR pro období 2014-2020 •a o zřízení Rady vlády pro veřejnou správu (zápisy – viz stránky Ministerstva vnitra – mvcr.cz: •https://www.mvcr.cz/clanek/zapisy-rady-vlady-pro-verejnou-spravu.aspx). • Reforma VS v rámci EU • DG Reforma – motivace a účel: •to, jak je v určitém státě kvalitní veřejná správa, je klíčovým faktorem pro jeho hospodářskou výkonnost a blahobyt jeho občanů. •Bez veřejné správy, která funguje účinně, se neobejdou občané ani podniky. Orgány veřejné správy se přitom musejí přizpůsobovat měnícím se okolnostem. •Komise pomáhá členským státům EU s reformami v oblasti veřejné správy a poskytuje jim technickou podporu. • - prostřednictvím konkrétních projektů v jednotlivých zemích. Příklady a další informace: •https://reform-support.ec.europa.eu/what-we-do/public-administration-and-governance_cs Podporované oblasti – projekty (v některých členských státech) • •Veřejná správa a lepší tvorba politik •Účinnost organizace státu a poskytování jeho služeb •Digitální veřejná správa •Soudnictví (Efektivní soudní systémy mají klíčový význam pro prosazování zásad právního státu a základních hodnot EU. Jsou rovněž důležitým strukturálním prvkem prostředí, které je příznivé pro investice a podnikání.) •Kontrolní prostředí a boj proti korupci • (východiskem – etika, postoje a hodnoty VS, mj. na základě posilování transparentnosti a odpovědnosti, včetně podpory vypracování a modernizace struktur, norem a systémů zadávání veřejných zakázek s cílem zajistit řádnou správu vnitrostátního rozpočtu a fondů EU), • Podporované oblasti – projekty (v některých členských státech) • •Lidské zdroje •(Profesní strategie v oblasti lidských zdrojů. Nástroje pro rozvoj lidských zdrojů jsou více než kdy jindy klíčovým prvkem budování kvalitní veřejné správy a podpory hospodářského růstu.) • •Správa finančních prostředků EU •(jde zejména o pomoc při řešení problémů či zaostávání v oblasti strukturálních fondů, budování kapacit a komunikace mezi sociálními partnery, tvorbu doporučení pro politické a rozvojové priority, včetně regionálních specializací, a d. ) Prameny ke studiu: • •Skulová, S., a kol.: Základy správní vědy, 2. vydání, Brno: MU, 2014, kapitola , str. 199 - 210. • •Hendrych, D.: Správní věda; Teorie veřejné správy. 4. vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2014, str. 47-55. • •Mates, P. a kol.: Reforma veřejné správy - sborník příspěvků. Praha: ASPI a.s., 2007. ISBN. 978-80-7357-300-3. EAN. 9788073573003. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 20