1 Kontrola veřejných zakázek – dotované VZ Obsah ̶Specifika dotovaných VZ ̶Příklady 2 Dotované veřejné zakázky ̶Dotace / podpora: ̶Veřejné prostředky poskytnuté na stanovený účel a za podmínek uvedených v rozhodnutí / smlouvě o poskytnutí dotace ̶Poskytovatel podpory: ̶Ústřední orgán státní správy nebo jiný subjekt určený zákonem, který může na základě zákona poskytnout dotaci nebo návratnou finanční pomoc z veřejných zdrojů ̶Žadatel: ̶Subjekt, který podal žádost o podporu. Žadatel přestává být žadatelem v okamžiku, kdy se stane příjemcem, nebo když je jeho žádost o podporu vyloučena ze schvalování ̶Příjemce: ̶Veřejný či soukromý subjekt zodpovědný za realizaci projektu spolufinancovaného z ESI fondů, který na základě rozhodnutí / smlouvy o poskytnutí dotace předkládá ŘO žádost o platbu 3 Dotované veřejné zakázky ̶Rozhodnutí/Smlouva o poskytnutí dotace stanoví povinnost provést VŘ ̶Dodávky, služby, stavební práce spolufinancovány z veřejných zdrojů ̶Účelem VŘ je hospodárné využití veřejných prostředků ̶Provedení VŘ je podmínkou způsobilosti výdajů ̶Porušení pravidel pro výběr dodavatelů může vést ke krácení či úplnému odebrání dotace 4 Dotované veřejné zakázky ̶Metodický pokyn pro oblast zadávání zakázek pro programové období 2021 – 2027 ̶Závazný pro všechny ŘO - zodpovědné za řízení OP ̶Snaha o harmonizaci, zjednodušení, zohlednění zkušeností ̶Příležitost – flexibilita pro zadavatele ̶Ohrožení – větší odpovědnost příjemců 5 https://www.dotaceeu.cz/cs/evropske-fondy-v-cr/kohezni-politika-po-roce-2020/metodicke-dokumenty/me todicke-dokumenty-v-gesci-mmr-cr/metodicky-pokyn-pro-oblast-zadavani-zakazek Dotované veřejné zakázky ̶Základní povinnosti zadavatelů nepodléhajících ZZVZ ̶ŘO povinny zapracovat do svých PVD ̶Rozdělen na 2 části: ̶Obecná ustanovení ̶Zadávání zakázek ve výběrovém řízení ̶Předchozí MP pro období 2014 – 2020 obsahoval také: ̶Kontrola zadání zakázky v zadávacím a výběrovém řízení ̶Přílohy 6 Dotované veřejné zakázky ̶Kdo zadává dle ZZVZ, kdo dle MP? ̶Dle ZZVZ zadávají subjekty v zákoně výslovně uvedené: ̶Veřejní zadavatelé ̶„Sektoroví“ zadavatelé ̶„Dotovaní“ zadavatelé ̶Může příjemce dobrovolně zvolit postup dle ZZVZ? 7 Dotované veřejné zakázky ̶Dřívější PVD OPPI: ̶Má-li žadatel povinnost postupovat dle PVD, nelze dobrovolně zvolit postup dle Zákona místo PVD ̶Pravidla OPPI verze z roku 2008: ̶Bez dodržení těchto pravidel nemohou být výdaje spojené se zakázkou považovány za způsobilé ̶Dobrovolný postup podle zákona nenahrazuje splnění povinností dle PVD ̶Pravidla OP VVV: ̶Zadavatelé mohou při zadávání zakázek malé hodnoty nebo zakázek vyšší hodnoty zvolit přísnější postupy, než jaké jsou upravené v oddílech 12.2 a 12.3, včetně zadání takových zakázek v zadávacím řízení podle ZVZ/ZZVZ 8 Dotované veřejné zakázky ̶Zakázky dle předpokládané hodnoty (vše bez DPH): ̶Zakázky malého rozsahu: ≤ 2 mil. Kč dodávky a služby ≤ 6 mil. Kč stavební práce ̶Zakázky vyšší hodnoty: > 2 mil. Kč dodávky a služby > 6 mil. Kč stavební práce ̶Možnost „přímého nákupu“ mimo postupy MP: ̶ZMR < 500 000 Kč pro zadavatele dle ZZVZ ̶ZMR < 2 mil. Kč služby či dodávky a 6 mil. Kč stavební práce u příjemců, kteří nejsou zadavateli dle ZZVZ a zároveň dotace poskytovaná na takovou zakázku není vyšší než 50 % 9 Dotované veřejné zakázky ̶Způsoby zahájení výběrového řízení: ̶Otevřená výzva ̶Uzavřená výzva (pouze zakázky malého rozsahu) ̶Dříve různá zpřísnění oproti MP u některých OP: ̶OP PIK: VŘ pro zakázku malého rozsahu nelze zahájit uzavřenou výzvou ̶OPŽP: V rámci uzavřené výzvy musí veřejný zadavatel tuto výzvu uveřejnit na profilu (?) ̶PRV: V uzavřené výzvě vyzývá zadavatel písemnou výzvou nejméně 3 zájemce k podání nabídky. ...Zadavatel vybírá dodavatele z minimálně tří obdržených nabídek... 10 Dotované veřejné zakázky ̶Stanovení finančních oprav ̶Rozhodnutí Evropské komise C(2013) 9527 (tzv. COCOF) ̶Zohlednit závažnost porušení pravidel a zásadu přiměřenosti ̶Porušení formální povahy bez finanční opravy ̶Nejzávažnější porušení (až 100 % hodnoty zakázky): ̶Zakázka zadána bez uveřejnění či odeslání oznámení ̶Umělé rozdělení předmětu zakázky pod limity stanovené MP ̶Při zadání zakázky nastal střet zájmů 11 Postupy kontrolních orgánů ̶Kdo může kontrolovat zadání VZ v rámci projektu ̶ŘO ̶AO MF ̶NKÚ ̶ÚOHS ̶FÚ ̶EÚD ̶OLAF ̶Výsledky kontrol se mohou podstatně lišit 12 Postupy kontrolních orgánů ̶Co tvoří předmět jedné VZ? ̶Odpověď v ZZVZ nenalezneme ̶Věcná, místní a časová souvislost plnění, popř. funkční celek ̶Kontrolní orgány mají často odlišný pohled, než příjemce 13 Postupy kontrolních orgánů ̶Projekt OPVK: ̶Pořízena různá plnění za méně než 200 tis. Kč ̶Email ŘO: „Žádost o platbu a celková výše dotace je Vám krácena o nezpůsobilé výdaje: baterie do NTB, specializovaný SW a datové úložiště. Porušení Příručky, kap. Dělení zakázek. Jde o související plnění např. s PC, NTB, a proto měla být plnění sečtena za celou MU a vyhlášeno VŘ v součtovém režimu.“ ̶Příjemce podal námitky ̶Zadavatel není povinen sčítat nesouvisející či nepředvídatelná plnění ̶Baterie do NTB byla pořízena zcela neplánovaně – porucha ̶SW chráněn výhradními právy – dodáván jediným dodavatelem ̶Nelze „sčítat“ s datovým úložištěm a baterií do NTB ̶Nejedná se o jednu VZ tvořenou souvisejícími plněními ̶Námitkám v plném rozsahu vyhověno 14 Postupy kontrolních orgánů ̶Nákup přístrojů pro 2 projekty OP VaVpI – VŠB Ostrava ̶ÚOHS-S0351/2014 ze dne 26. 8. 2015 ̶Přístroje pořízeny jako 26 VZMR ̶Zadavatel neoprávněně rozdělil předmět VZ ̶ÚOHS posuzoval věcné, funkční a technologické souvislosti jednotlivých přístrojů ̶Otázky ÚOHS: ̶K čemu slouží jednotlivé přístroje z hlediska jejich funkce? ̶Jak a podle čeho byly přístroje rozděleny do 26 VZMR? ̶Pro která pracoviště/laboratoře byly přístroje pořizovány? ̶Čím se zabývají jednotlivá pracoviště? ̶Co bylo či mělo být výsledkem bádání na přístrojích? 15 Postupy kontrolních orgánů ̶Zadavatel argumentoval - přístroje spolu nesouvisely ̶Dle zadavatele šlo o specifické přístroje nesouvisející funkčně ani technologicky ̶Dle ÚOHS lze 16 přístrojů zařadit do 6 funkčně souvisejících skupin ̶Zbývajících 10 VZMR funkčně samostatné VZ ̶Hodnota VZ v rámci skupin 1 až 4 přesáhla zákonný limit – zadavatel měl použít zadávací řízení dle ZVZ ̶U ostatních VZ jejich zadáním jako VZMR nedošlo k porušení ZVZ 16 Postupy kontrolních orgánů ̶Rozhodnutí NSS 7 As 211/2015-34 ze dne 17. 9. 2015 (stavební práce): ̶ZVZ nezakazuje rozdělení VZ na části (§ 98 ZVZ) ̶Není přípustné tímto způsobem uměle rozdělit jedinou VZ na více a snížit tak hodnotu zakázky (zakázek) pod zákonný finanční limit ̶Části VZ nelze prezentovat jako samostatné VZ a vyhnout se postupům dle ZVZ ̶Více plnění může tvořit jedinou VZ - NSS č. j. 2 Afs 71/2011 – 93 ̶Zadáním jedné VZ je nutno rozumět i souhrn jednotlivých zadání určitých relativně samostatných plnění, souvisejí-li spolu tato plnění úzce zejména z hledisek místních, urbanistických, funkčních, časových nebo technologických ̶Rozsudek SDEU C-16/98, Komise proti Francii: Existence stavby musí být posouzena z hlediska ekonomické a technické funkce výsledku stavebních prací ̶Výslednou stavbu vč. výtahu je nutno považovat za jediný funkční celek 17 Postupy kontrolních orgánů ̶Porušení zákazu diskriminace „Sídlo v ČR“ ̶S0381/2015 ze dne 19. 8. 2015: ̶Zadavatel se dopustil správního deliktu dle ZVZ ̶Postup v rozporu se zásadou zákazu diskriminace dle § 6 ZVZ ̶V příloze č. 1 „Technická specifikace“ stanovil požadavek: „servisní středisko uchazeče musí mít sídlo v ČR, odezva servisu nejpozději do 24 hodin od nahlášení závady“ ̶Omezení účasti dodavatelů se sídlem nebo místem podnikání v členském státě EU a ostatních státech, které mají s ČR či EU uzavřenu mezinárodní smlouvu ̶Pokuta od ÚOHS 20 000 Kč ̶Řízení zahájeno na podnět ŘO ̶ŘO OP VaVpI krátil dotaci ve výši 10 % hodnoty VZ 18 Postupy kontrolních orgánů ̶Neoprávněné vyloučení, porušení zásady rovného přístupu ̶Projekt HS MU, nákup komplexu vědeckých přístrojů: ̶Příjemce zadával nadlimitní VZ rozdělenou na části dle § 98 ZVZ ̶HK nesprávně posoudila základní KP jednoho z dodavatelů ̶Dodavatel neoprávněně vyloučen ̶Porušení § 59 odst. 1 + § 60 odst. 1 ZVZ + porušení § 6 ZVZ ̶Dle příjemce toto porušení ZVZ nemělo a ani nemohlo mít podstatný vliv na výběr nejvhodnější nabídky ̶Zadavatel se popsaným jednáním nedopustil spáchání správního deliktu dle ZVZ ̶ÚOHS na základě vyjádření příjemce nezahájil správní řízení ̶AO na základě námitek příjemce snížil korekci z 25 % na 10 % 19 Postupy kontrolních orgánů ̶Podstatná změna smlouvy ̶S0680/2015 ze dne 3. 12. 2015: ̶Příjemce zadával dílčí VZ v DNS dle § 95 ZVZ ̶Dopustil se správního deliktu dle ZVZ ̶Nedodržel postup dle § 82 odst. 2 ZVZ - uzavřel smlouvu na plnění VZ v rozporu s návrhem smlouvy vybraného uchazeče ̶Příjemce před uzavřením smlouvy zúžil předmět plnění o několik položek (snížení o cca 26 000 Kč z celkové ceny 463 000 Kč) ̶Dle názoru ÚOHS to mohlo mít podstatný vliv na výběr nabídky ̶Pokuta za správní delikt 6 000 Kč ̶Řízení zahájeno na podnět ŘO ̶ŘO rozhodl o nevyplacení dotace ve výši 5 % z hodnoty VZ 20 Postupy kontrolních orgánů ̶Možnost použití JŘBU ̶2 As 310/2016 - 52 ̶Nákup tomografů pro excelentní výzkum ̶Použito JŘBU pro technickou jedinečnost plnění ̶Jako podklad zpracovány 4 odborné posudky ̶ŘO schválil použití JŘBU ̶Návrh na zákaz plnění smlouvy ze strany konkurence ̶ÚOHS návrh dodavatele zamítl ̶Dodavatel podal žalobu ke KS v Brně ̶KS žalobu zamítl – postup zadavatele oprávněný ̶Rozhodnutí KS potvrdil i NSS 21 Postupy kontrolních orgánů ̶Taktovací frekvence a počty jader procesorů - projekt OP VK: ̶Požadavek na výkon procesorů několika PC formou požadavků na min. taktovací frekvenci a min. počet jader ̶ŘO zaslal příjemci oznámení o pozastavení dotace – diskriminační nastavení technické specifikace ̶Příjemce podal námitky ̶ŘO podal podnět k ÚOHS ̶ÚOHS neshledal důvody pro zahájení správního řízení ̶Zahájena daňová kontrola u příjemce příslušným FÚ ̶Příjemce předložil dokumentaci k VZ včetně stanoviska ÚOHS ̶Dle FÚ nedošlo k porušení rozpočtové kázně ̶ŘO neakceptoval – trvá na nesrovnalosti ̶Příjemce podal žalobu k MS v Praze dne 10. 7. 2013 ̶Rozsudek 5A 122/2013 – 74 ze dne 25. 8. 2017 – rozhodnutí MŠMT o námitkách nicotná, ostatní se ruší 22 Postupy kontrolních orgánů ̶Dodávka multimediální učebny - projekt OPVK: ̶Příjemce opožděně uveřejnil oznámení o zadání VZ, smlouvu a písemnou zprávu – prodlení v řádech týdnů ̶ŘO shledal porušení ustanovení § 147a ZVZ ̶ŘO rozhodl o pozastavení dotace ve výši 100 % VZ ̶Příjemce podal námitky ̶Porušení zcela bez vlivu na účel a cíle dotace, nerespektování zásady proporcionality ̶ŘO podal podnět k ÚOHS ̶ÚOHS shledal správní delikt a udělil sankci 20 000 Kč ̶Příjemce podal rozklad ̶ŘO trvá na nesrovnalosti v plné výši ̶Příjemce podal žalobu k MS v Praze dne 12. 2. 2015 ̶Rozsudek 6A 35/2015 – 54 ze dne 19. 8. 2017 – rozhodnutí žalovaného se ruší ̶ 23 Postupy kontrolních orgánů ̶Komunikovat s ŘO, AO, FÚ ̶Vysvětlovat své postupy při zadávání VZ ̶Domáhat se řádného odůvodnění rozhodnutí ŘO i nálezů AO či FÚ ̶Využívat všech dostupných opravných prostředků a domáhat se nápravy případné zvůle správních orgánů 24 Zkratky ̶AO: Auditní orgán Ministerstva financí ̶FÚ: Orgán finanční správy ̶MP: Metodika zadávání zakázek 2014-2020 ̶NOK: Národní orgán pro koordinaci ̶OP: Operační program ̶PVD: Pravidla pro výběr dodavatelů ̶ŘO: Řídící orgán 25 26 Děkuji za pozornost Martin Hadaš hadas@muni.cz +420 725 829 347