Veřejné zakázky a Public-Private Partnership NP402Zk Prezentace – základní studijní materiál David Raus Katedra obchodního práva Právnická fakulta MU 17.2.2023, 3.3.2023, 17.3.2023 1. Veřejná zakázka - předmět a druhy o134/2016 Sb., 172/2016 Sb. o§ 2/1 – znaky „zadání VZ“ + negativní výčet oZ negativního výčtu: nSpolečné zadávání - § 7 – 9 nVertikální spolupráce „s příbuznými“ - § 11 nHorizontální spolupráce - § 12 oKombinace? nPoužitelnost „in-house“ pravidel; SD:C-553/15, C-51/15 nVýpočet „in-house“ podílu oDruhy VZ: D, S, SP - § 14 oKonflikt řešený prostřednictvím „hlavního předmětu VZ“ - § 15 oZvláštní pravidla pro smíšené (částečné) VZ - § 32 a pro konflikt zadávacích pravidel („souběh činností“) - § 210 oRozdíly mezi „VZ“ a „VZ, která je koncesí“ o o 2 > 2. Zadavatelé a dodavatelé oZZVZ se vztahuje na „zadavatele“ i na „jiné osoby“ - § 4, kromě kooperace výslovně mimo ZZVZ (nejde o „zadávání“) a výjimek o§ 4/1,2,3: veřejný + ten, o kom to stanoví zákon (dříve dotovaný a sektorový, dnes už nikoli), důsledky: povinnosti veřejného zadavatele jen pro veřejné, ale i když např. veřejný zadává sektorovou zakázku, zůstává veřejným! o§ 4/4,5 nDalší osoby + praktické dopady nového (?) pravidla o§ 5 nOsoba „nabízející“ nDodavatel jako pobočka závodu + praktické dopady oPoddodavatel o oJde-li o VZ a jde-li o zadavatele nebo kohokoli jiného, kdo se pro takový postup „rozhodne“, zásadně podle ZZVZ v odpovídajícím zadávacím řízení - § 2/3 o n n 3 > 3. Veřejná zakázka – předmět a PH oZadavatelův předpoklad výše úplaty bez DPH - § 16/1 oHodnota všeho plnění, které „může vyplývat“ ze smlouvy - § 16/2 oHodnota změn podle (celého) § 100 - § 16/3 oHodnota vyhrazeného plnění podle § 100/3 - § 16/3 oOkamžik zahájení/zadání - § 16/5, povinnost zjistit „jakkoliv“ - § 16/6 oPlnění poptávané dílčími jednotkami zadavatele - § 17 oSčítací pravidla - § 18 nFunkční celek + časová souvislost - § 18/2 nPlnění (D a S) pravidelné povahy - § 19 oDůsledky: režim VZ - § 24, mimo případy tzv. zjednodušeného režimu o o 4 > o oKS: 62 Ca 86/2008, NSS: 8 Afs 31/2011 nVymezení veřejné zakázky v případě služeb „poradenského typu“ – snaha o zabránění atomizace na dílčí plnění n„Právní služby“ jsou jednou VZ oKS: 62 Af 33/2010, NSS: 2 Afs 71/2011 nJednotlivé programové atrakce v rámci jedné kulturní akce nSouvislost místní, časová a věcná + „spotřebitelská“ („uživatelská“) oKS: 62 Af 54/2010, NSS nerozhodoval nPostupné plnění spočívající v dodávkách automobilů v jednom roce = 1 zakázka nPostupné „objevování poptávky“ není důvodem pro samostatné zakázky oKS: 62 Af 68/2011, NSS nerozhodoval nJednotící záměr plnění pro určení věcné souvislosti nZajištění tištěné propagace jako celku v rámci jednoho projektu zadavatele o o o o o 5 > o oKS: 62 Af 79/2012, NSS: 6 As 20/2014 nRůzné stavby vzájemně odlišného charakteru (sportovní asfaltové cesty, mostky, rozvody pro zasněžování, čerpací stanice … atd.); neobstojí samotný argument „že to bylo potřebné pro jednu sportovní akci“ oKS: 30 Af 45/2013, NSS: 7 As 211/2015 nHledisko jednotícího záměru stavební rekonstrukce zahrnující i výtah (bezbariérovost jedním z cílů rekonstrukce) oKS: 62 Af 75/2012, NSS nerozhodoval nProjekční a inženýrská činnost k několika stavbám v rámci jednoho projektu nSkutkově: vše stavby na sportovištích, vše jeden dodavatel, a tedy nezjištěny rozdíly v odborných předpokladech dodavatelů nFinanční riziko není důvodem pro dělení plnění oKS: 62 Af 78/2012, NSS nerozhodoval nVýkon technického dozoru na několika souběžných stavbách – žádné věcné odlišnosti, byť stavby nebyly „těsně vedle sebe“ o o o o o o o o o 6 > oKS: 62 Af 46/2021, NSS: ? nFunkční celek: jednotlivé etapy celkového („jednotně zastřešeného“) projektu, plnění sloužící k zamýšlenému účelu až ve svém celku, bez ohledu na „jistotu“ zadavatele, kdy bude realizováno nČasová souvislost: návaznost (faktická i z povahy věci) doby realizace jednotlivých etap o 7 > 4. Společná pravidla zadávání oPředběžné tržní konzultace - § 33 nVyužití § 211/1, dopad do § 36/1,4,5 a § 48/5c) oZákladní pravidla pro zadávací podmínky - § 36 oÚčast v zadávacím řízení a její omezení - § 37, § 38 oVybraná přiměřenost - § 37/7 + § 73/6 oKroky zadavatele v řízení - § 39 oZadávací lhůta + jistota - § 40, § 41 oKomise a externí spolupráce zadavatele - § 42, § 43, § 44 oDoplňování a objasňování – § 46/1,3 oZměna nabídky - § 46/2 oMožnosti (a povinnosti) vyloučení dodavatele - § 48 oOpatření k nápravě - § 49 oZP = nabídka = smlouva - § 51/3 oZákaz změny ZP - § 36/2,3,7 oZákaz změny nabídky - § 46/2 8 > 5. Společná pravidla zadávání oForma a obsah dokladů - § 45 oVýběr dodavatele a uzavření smlouvy - § 124, § 125 oZrušení řízení - § 127 o oDůsledky pro jednotlivé kroky nDodržení zásad (§6) nVolnější posloupnost kroků zadavatele, vyjma dvoufázových řízení (odlišnosti pro jednotlivé druhy zadávacích řízení) n 9 > 6. Druhy zadávacích řízení oVýčet - § 3 o oZjednodušený režim - § 129 oŘízení o inovačním partnerství - § 70 o oZPŘ v podlimitním režimu - § 52 oOŘ - § 56 oUŘ - § 58 oJŘSU - § 60 oJŘBU - § 63 oŘSD - § 68 oKoncesní řízení - § 180 o o o 10 > 7. Zadávání v nadlimitním režimu oOŘ (§ 56): odeslání oznámení do obou věstníků, na to dodavatelé reagují nabídkami, v nichž předkládají (mimo jiné) doklady o kvalifikaci, po podání nabídek o nich nelze jednat nPosuzování x hodnocení oBez podmínek (nelze jen v oblasti obrany a bezpečnosti - § 187/4) o oOtevírání nabídek oPosuzování a hodnocení oVýběr dodavatele oPodpis smlouvy oPovinnosti navazující na ukončení ZŘ o o 11 > 8. Zadávání v nadlimitním režimu o oUŘ (§ 58): odeslání oznámení do obou věstníků, na to dodavatelé reagují žádostí o účast, ve které se předkládají (mimo jiné) doklady o kvalifikaci, poté se posuzuje kvalifikace (vyloučení), nevyloučení vyzváni k podání nabídek s náležitostmi podle přílohy č. 6; nabídku může podat jen ten, kdo byl vyzván, (vyzvanými) nelze podat nabídku společnou, po podání nabídek o nich nelze jednat nPosuzování x posuzování kvalifikace x hodnocení o(Kromě ČR a ČNB) lze zahájit i odesláním předběžného oznámení, na to lze reagovat vyjádřením předběžného zájmu „jakkoli“; na vyjádření předběžného zájmu navazuje výzva k podání žádosti o účast o oOtevírání nabídek oPosuzování a hodnocení oVýběr dodavatele oPodpis smlouvy oPovinnosti navazující na ukončení ZŘ o o 12 > 9. Zadávání v nadlimitním režimu oJŘSU (§ 60) – ve zvláštních případech oPodobně jako v UŘ, jen se o nabídkách jedná (nevyhradí-li si zadavatel, že jednat nebude) oNavazuje-li JŘSU na předchozí OŘ nebo UŘ po jeho zrušení (protože není účastník), lze odeslat výzvu k podání předběžné nabídky těm, kteří minule podali nabídku a prokázali kvalifikaci oDodavatelé reagují žádostí o účast, ve které se předkládají (mimo jiné) doklady o kvalifikaci, poté se posuzuje kvalifikace (vyloučení) + snížení počtu, pokud to bylo vyhrazeno v úkonu, kterým se řízení zahajovalo (vyloučení), zbylí jsou vyzváni k podání předběžné nabídky (ta je přímo hodnocena, pokud nemá být jednáno). oNediskriminační způsob jednání s možností změny zadávacích podmínek oPosuzování x posuzování kvalifikace x hodnocení x jednání o nabídkách o 13 > 10. Zadávání v nadlimitním režimu oJŘBU (§ 63) – ve zvláštních případech oZahájeno odesláním výzvy k jednání nebo k podání nabídek nebo zahájením jednání – to „směřuje k uzavření smlouvy“ oLze měnit zadávací podmínky, musí být ale stále splněny podmínky pro JŘBU o oŘSD (§ 68) za podmínek JŘSU: cílem je „nalézt řešení“ oŘIP (§ 70) nelze-li použít dostupná řešení (a nejde jen o „neobchodní“ výzkum a vývoj) na principech JŘSU o o 14 > 11. Zadávání v dalších režimech oPodlimitní VZ na D, S a SP do 50 milionů Kč ve ZPŘ (§ 53), jinak lze i ve zbylých řízeních s úlevami (s uveřejněním jen v českém věstníku) oZPŘ se zahajuje uveřejněním výzvy k podání nabídek na profilu, současně lze odeslat výzvu některým (nejméně 5) dodavatelům, na to je reagováno podáním nabídek; výhrada uveřejňování na profilu podle § 53/5; volba postupů pro „nadlimitní režim“ tam, kde tyto postupy nejsou zadavateli uloženy n§ 53/4 první věta = obecné pravidlo n§ 53/4 zbytek = kvalifikace + další dílčí omezení n§ 53/6 = hodnocení n§ 53/7 = ukončení n§ 53/8 = zrušení se oznamuje na profilu, ale výběr + vyloučení jen vyhradí-li si to zadavatel (§ 53/5) oSociální (a jiné související) služby ve ZR (§ 129 – nejde o nadlimit ani podlimit); uplatní se jen základní ustanovení (druhá část), zásady a zadávací podmínky (stanoví zadavatel), o nabídkách lze jednat, nelze je hodnotit jen podle nejnižší nabídkové ceny o o 15 > 12. Zadávací podmínky a dokumentace oZadávací podmínky podle pravidla v § 36/1, v zadávací dokumentaci nebo při jednání (§ 36/2), vždy (i postupně) v podrobnostech nezbytných pro účast dodavatele (§ 36/3), ale doplněny a měněny jen, když tak stanoví zákon (§ 36/7) oU ZPŘ na profilu (§ 53/3), v případě „nadlimitních řízení“ mimo JŘBU na profilu kromě formulářů oznámení (§ 212) a výzev podle přílohy č. 6 (§ 96/1) oDůvěrnost informací (§ 96/2) pro „nadlimitní řízení“ i ZPŘ (§ 53/3) oZadávací dokumentace a její vysvětlování (§ 98), u ZPŘ odchylka (§ 53/3) oZadávací dokumentace a její změna a doplňování (§ 99) nVysvětlení x změna x doplnění zadávací dokumentace; § 98 x § 99 oPožadavky na poddodavatele (§ 105) a platby (§ 106), u ZPŘ si zadavatel může tato pravidla sám zvolit (§ 53/4) oAvízo dalších požadavků na vybraného dodavatele pro uzavření smlouvy (§ 104), u ZPŘ si zadavatel může tato pravidla sám zvolit (§ 53/4) oAvízo budoucích změn závazku (§ 100) pro „nadlimitní řízení“ i ZPŘ (§ 53/3) oUmožnění prohlídky na místě s vlivem na lhůty (§ 97), u ZPŘ odchylka (§ 53/3) o o o 16 > 13. Zadávací podmínky a úvaha zadavatele oJasnost, srozumitelnost nNSS: 1 Afs 40/2012 x 8 Afs 44/2013 oPřiměřenost nNSS: 9 Afs 37/2011 (přiměřenost charakteru a složitosti) nNSS: 8 Afs 56/2012 (vždy jen ve vztahu k předmětu) nNSS: 1 Afs 66/2012 (podstatný je důsledek = „co to vyvolá?“) n o 17 > 14. Kvalifikace o…v ZPŘ: jakkoli (více, méně, vůbec), z „nadlimitních“ pravidel se pak použijí společná pravidla včetně změn kvalifikace (§ 53/4), dokládá se kopiemi nebo četným prohlášením (podle vůle dodavatele), zadavatel může v průběhu řízení vyžadovat originály o…v dalších řízeních („nadlimitních“): nZákladní a profesní způsobilost (§ 74, § 77) nEkonomická a technická kvalifikace (§ 78, § 79) n oPřiměřenost (§ 73/6) a určení způsobu prokázání (§ 73/5) oObnovení základní způsobilosti a zvláštní nezpůsobilosti (§ 76) oSpolečné prokazování kvalifikace + kvalifikace pomocí jiných osob (§ 79/4, § 83 – 85) oZměny kvalifikace (§ 88) oVztah kvalifikace a výzev podle § 46/1 18 > 15. Nabídky oPodmínky sestavení a podání nabídek (§ 102, § 103, § 107) oOtevírání nabídek (§ 108 – 110) o oZměna nabídek: ne po uplynutí lhůty k jejich podání, může být doplňována (objasňována?) bez vlivu na hodnocení, s možným vlivem na splnění podmínek účasti (§ 46/2), ale jen k výzvě podle § 46/1 (?) oOprava položkových rozpočtů (§ 46/3) o oNa ZPŘ se použijí § 107 – 110, nic jiného (§ 53/6), lze si ale zadavatelem vymínit i zbytek (§ 53/4), lze i jinak? o 19 > 16. MNNC o(Nejpozději) před odesláním oznámení o výběru dodavatele (§ 113/1) oCena nebo náklady (§ 28/1o/) oLze stanovit předem, tím ale nejsou případy MNNC vyčerpány (§ 113/2) oPovinnost požádat o písemné zdůvodnění včetně „potvrzení“ (§ 113/4) oPovinnost zdůvodnit a „potvrdit“ (§ 113/5) oMožnost/povinnost vyloučení – nezdůvodnění/nepotvrzení (§ 48/4, § 113/6) oNa ZPŘ se nepoužije (§ 53/6), lze si ale zadavatelem vymínit (§ 53/4), lze i úplně jinak? oŽádost o zdůvodnění MNNC je žádostí podle § 46 (§ 113/4) – důsledky? o oNSS: 9 Afs 86/2012 (výzva ke zdůvodnění MNNC) oNSS: 2 Afs 103/2013 (je pod kognicí ÚOHS + kdy je třeba se vyjádřit) o oZměna oproti předchozímu ZVZ: není povinnost vyloučit při nezdůvodnění; důsledky pro zadávací řízení i pro řízení před ÚOHS? 20 > 17. Hodnocení nabídek oPro „nadlimitní řízení“ i ZPŘ (§ 53/6); pro ZPŘ i „jiná“? oHodnocení vždy podle ekonomické výhodnosti (§ 114/1) oVždy to povinně stanovit v zadávací dokumentaci (§ 114/1) oEkonomická výhodnost daná (§ 114/2) nvýhodností poměru nabídkové ceny a kvality (včetně poměru nákladů životního cyklu a kvality) nnabídkovou cenou (nejnižší nabídková cena) nnáklady životního cyklu (nejnižší náklady životního cyklu) oZákaz hodnocení ekonomické výhodnosti pouze podle nabídkové ceny v případech podle § 114/3; rozhodující je druh VZ podle hl. předmětu oDo zadávací dokumentace (nad rámec asi zbytečného pravidla podle § 114/1) popsat pravidla zahrnující nkritéria hodnocení nmetodu hodnocení v jednotlivých kritériích nváhu nebo jiný matematický vztah mezi kritérii (vše § 115/1) o 21 > 18. Hodnotící kritéria oDemonstrativní kritéria kvality (§ 116) ntechnická úroveň (O/S) nestetické nebo funkční vlastnosti (S) nuživatelská přístupnost (S) nvliv předmětu zakázky na životní prostředí, sociální důsledky vyplývající z předmětu, inovační hlediska (S) norganizace, kvalifikace nebo zkušenost osob… (S) núroveň servisních služeb včetně technické pomoci (O/S) npodmínky nebo lhůta dodání nebo dokončení plnění (O) o 22 > 19. Výběr dodavatele a ukončení řízení oPro „nadlimitní řízení“ i ZPŘ (§ 53/6) oPovinnost „vybrat k uzavření smlouvy“ podle hodnocení nebo výsledku aukce; bez hodnocení, je-li jen jeden (§ 122) oZa použití § 46/1 výzva k předložení originálů listin prokazujících splnění kvalifikace + dokladů nebo vzorků podle zadávací dokumentace (podle § 104), nevyhoví-li dodavatel, je vyloučen oRozhodnutí o výběru + jeho odeslání (§ 123), i pro ZPŘ, nevyhradí-li si uveřejnění na profilu (§ 53/5) oUzavření smlouvy + oznámení výsledku (§ 124 – 126, § 51) oRekapitulační uveřejnění (§ 219) o oKonflikt uveřejňování smlouvy podle ZZVZ a ZoRS oUveřejňování ceny podle ZZVZ v případě uveřejnění smlouvy podle ZoRS 23 > 20. Kooperace mimo ZZVZ v režimu § 222 oZákaz podstatné změny smlouvy: § 222/1 oObecné pravidlo podstatných změn: § 222/3 oNevyvratitelná domněnka nepodstatných změn: § 222/2,4,5,6,7 o§ 222/5: nezbytnost + stejný dodavatel o§ 222/6: nepředvídatelnost i přes řádnou péči + kdokoli (?) o§ 222/7: náhrada položek u stavebních prací (nejen VZ na stavební práce) o§ 222/5,6: bez ohledu na méněpráce, ale § 222/9: po odečtení méněprací o oPoužití § 222 v případech VZMR (a jiných výjimek) a v případech sektorových zakázek o o§ 222/10: nahrazení dodavatele podle § 100/2 nebo v případě nástupnictví (rozdíly!) 24 > 21. Kooperace mimo ZZVZ v režimu výjimek o§ 29 – 31 nObecné, podlimitní a VZMR oNové obecné nPrávní služby litigační nPůjčky, úvěry nPropagační služby pro politické strany oNové podlimitní nNákupy muzejní a nákupy kulturní povahy nKnihy a obdobné zdroje do knihovních fondů nNákupy zvířat (za určitých okolností) n(Interní) nákupy za účelem obranyschopnosti oVZMR (nově jasně mimo kontrolu) 25 > 22. Obrana proti postupu zadavatele oNámitky k zadavateli nPodání námitek + lhůta - § 241, § 242 nVzdání se práva - § 243 nNáležitosti - § 244 nŘízení o námitkách - § 245 nZákaz uzavření smlouvy - § 246 oNásledný návrh k ÚOHS o oTotožnost důvodů, totožnost argumentace… atd. 26 > 23. Řízení před ÚOHS oŘízení na návrh x řízení ex offo o oNadlimit a podlimit - § 248 oNávrh před uzavřením smlouvy - § 250/1 oNávrh po uzavření smlouvy - § 250/2 oPravidla řízení na návrh - § 251 - § 254 oKauce - § 255 oZvláštnosti řízení - § 261 - § 267 oSprávní delikty – 268, § 269 oUveřejňování - § 272 27 > Doplňující otázky? o o o o 28 28 >