Finance územní samosprávy Fiskální zřízení ČR Rozpočtové právo Rozpočtové právo ÚSC Vítejte v řečišti veřejných peněz! Rozpočtové právo uRozpočtové právo nadnárodní uRozpočtové právo celostátní uRozpočtové právo územní samospráv - FÚS POJEM FISKÁLNÍ u u uPOJEM FISKÁLNÍ pochází z lat. fiscus, u upůvodně košík, později státní pokladna, a vyjadřuje spojitost s daněmi. DANĚ uDaně původně sloužily k pokrytí potřeb panovnického dvora a armády, později i pro financování veřejně prospěšných staveb (silnice, průplavy, železnice, školy atd.) a pro financování veřejných statků (bezpečnost a policie, zdravotnictví, školství, ochrana prostředí a další). u Zápatí prezentace 6 Fiskální politika státu u u u uFiskální politika je součást hospodářské politiky státu, která se snaží ovlivnit vývoj ekonomiky změnami výše a struktury veřejných výdajů a daní. Na rozdíl od monetární politiky, která pečuje o stabilitu měny, je fiskální politika nástrojem aktivního zasahování státu do hospodářství. Ø ØRozpočtové právo ØBerní právo ØCelní právo Zvláštní část FP FISKÁLNÍ Rozpočtové právo-pojem u u u u usouhrn právních norem, které se zabývají chováním subjektů finančně právních vztahů k veřejným peněžním fondům, resp. veřejným rozpočtům u usouhrn finančně právních norem upravujících u rozpočtovou soustavu, u rozpočtový proces, u každoročně státní rozpočet TOK PENĚZ uPříjmy Výdaje MCj02380290000[1] Veř.peněžní fond ÚSC Daně Poplatky Veřejné statky Poplatník Plátce Rozpočtové právo v systému finančního práva uV rámci fiskální části FP můžeme hovořit o tom, že ji ještě tvoří i právní úprava účetnictví, které se promítá jak do rozpočtového práva, tak především do berního-daňového práva uTato jednotlivá pododvětví FP spolu velmi úzce souvisí a mají úzké vazby u u Nefiskální část FP Fiskální část FP Finanční právo Rozpočtové právo Berní právo Daňové právo Celní právo Rozpočtové právo ÚSC-pojem u u u usouhrn finančně právních norem upravujících : 1. rozpočtovou soustavu ÚSC, 2. rozpočtový proces, 3. každoročně rozpočty ÚSC Systém RP ÚSC uObecná uZvláštní uProcesní uAdministrativní uTrestní u Zápatí prezentace 13 HOSPODAŘENÍ ÚSC z.č. 250/2000 Sb., + dílčí novely I. Obecná ustanovení II. Finanční hospodaření III. Rozpočtový proces IV. Organizace ÚSC V. Hospodaření dobrovolných svazků obcí VI. Přechodná a závěrečná ustanovení Ekonomická autonomie obcí ve vztahu k ústavněprávní úpravě u u u u u uČl. 8 Úst: „Zaručuje se samospráva územních samosprávných celků.“ uČl. 101 odst. 3 Úst: „Územní samosprávné celky jsou veřejnoprávními korporacemi, které mohou mít vlastní majetek a hospodaří podle vlastního rozpočtu.“ Prameny právní úpravy u u u u u u u u Z.č. 128/2000 Sb., o obcích , vzpzd. u Z. č. 129/2000 Sb., o krajích, vzpzd. u Z. č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole u ve veřejné správě, vzpzd u Z. č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosu u některých daní, vzpzd. u Prameny právní úpravy u u u u u uZ. č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření ÚSC, vzpzd. uZ. č. 563/1991 Sb., o účetnictví, vzpzd. uZ. č. 280/2009 Sb., Daňový řád, v platném znění uVyhláška č. 412/2021 Sb., o rozpočtové skladbě, vzpzd. uVyhláška č. 416/2004 Sb., kterou se provádí zák. o FK ve VS u uZ. č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti uZ. č. 25/2017 Sb., o sběru vybraných údajů pro účely monitorování a řízení veřejných financí uZ. č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje uVyhláška č. 133/2013 Sb., o stanovení rozsahu a struktury pro vypracování návrhu zákona o SR a návrhu SV SR a lhůtách pro jejich předkládání uVyhláška . 5/2014 Sb., o způsobu, termínech a rozsahu údajů předkládaných pro hodnocení plnění SR, roup. StF, rozpočtů ÚSC, roz. DoSvO a roz. RegRR u Zápatí prezentace 18 Zákon upravuje: v u u vtvorbu, vpostavení, vobsah, vfunkci rozpočtů ÚSC-obcí+krajů, vstanoví pravidla hospodaření s finančními prostředky ÚSC, vzřizování nebo zakládání PO v u u u Zákonem se řídí: Ø Ø ØObce ØKraje ØDobrovolné svazky obcí ØStatutární města ØMěstské části a obvody ØHlavní město Praha ØPříspěvkové organizace v oblasti školství ØRegionální rady regionů soudržnosti u Základní pojmy ü ü u üRozpočet - finanční plán, jímž se řídí financování činností ÚSC a svazku obcí, rozp. rok=kalendářní üStřednědobý výhled – je pomocným nástrojem ÚSC sloužícím pro střednědobé finanční plánování rozvoje jeho hospodářství u u STŘEDNĚDOBÝ VÝHLED vychází: u ü u ü üUzavřené smluvní vztahy üPřijaté závazky üSestavuje se na období 2-5 let, následujících po roce, na který se sestavuje roční rozpočet u u Obsahem střednědobého výhledu jsou: v v v vSouhrnné základní údaje o příjmech a výdajích vDlouhodobější závazky a pohledávky vFinanční zdroje a potřeby dlouhodobě realizovaných záměrů u RV- je povinný (dříve fakultativní)!!! TYPY rozpočtů ÚSC u u u u u u Vyrovnaný P = V u u Deficitní rozpočet může být schválen 1.Finančními prostředky z minulých let 2.Smluvně zabezpečenou půjčkou, úvěrem, návratnou finanční výpomocí, výnosem z prodeje vlastních dluhopisů u u Přebytkový rozpočet : 1.Některé příjmy daného roku jsou určeny k využití až v následujících letech 2.Splácení jistiny úvěru z předchozích let u Zůstatky v rozpočtu a jejich použití u ü ü ü ü u Kladné – se převádí k použití v dalším u roce ke krytí rozpočtových u výdajů u - převádí do peněžních fondů u u Schodky- se uhrazují z prostředků minulých let u - kryjí se z návratných zdrojů splatných v následujících letech u u u u u u Zvláštní část Peněžní fondy ÚSC: u u u u u Účelové (ke konkrétnímu účelu) u Neúčelové (bez účelového určení) u u ZDROJE – přebytky z minulých let,nevyužité P, u -převody prostředků během roku do účelových u peněžních fondů u Obsah rozpočtu: Ø Ø Ø ØPříjmy ØVýdaje ØOstatní peněžní operace ØTvorba a použití peněžních fondů Ø u Operace mimo rozpočet: u u u u Některé operace se mohou uskutečňovat mimo rozpočet: ØCizí prostředky ØSdružené prostředky ØPodnikatelské činnosti u Principy příjmů rozpočtu ÚSC a) a) a) a) a) a)Finanční autonomie b)Princip zdaňovací pravomoci c)Zásluhovosti d)Solidarity e)Stability u u MCj02971410000[1] PŘÍJMY rozpočtů ÚSC: Ø Ø Ø Øpříjmy z vlastního majetku a majetkových práv, Øpříjmy z výsledků vlastní hospodářské činnosti, Øpříjmy z hospodářské činnosti právnických osob, která organizaci zřídila nebo založila, u Ø Ø Øpříjmy z vlastní správní činnosti včetně příjmů z výkonů státní správy - správních poplatky z této činnosti, Øpříjmy z vybraných pokut a odvodů uložených v pravomoci obce, Øvýnosy z místních poplatků Ø Ø Øvýnosy daní nebo podíly na nich podle zvláštního zákona, Ødotace ze státního rozpočtu a ze státních fondů, Ø dotace z rozpočtu kraje, u Ø Ø Ø Ø přijaté peněžité dary a příspěvky, Ø jiné příjmy, podle zvláštních zákonů u Další finanční prostředky: 1. 1. u 1. 1. 1.poskytnuté prostřednictvím Národního fondu. 2.návratných zdrojů 3.ke krytí dočasného časového nesouladu mezi výdaji a příjmy může být použita návratná finanční výpomoc ze státního rozpočtu, z rozpočtu kraje nebo z rozpočtu jiné obce. 4. u u u u u Návratná finanční výpomoc je bezúročná. u Její opožděné splácení se považuje za zadržení peněžních prostředků. u u Zápatí prezentace 36 Výdaje rozpočtů ÚSC: Ø Ø u u Øzávazky vyplývající pro obec, kraj z plnění povinností uložených jí zákony, Øvýdaje na vlastní činnost obce, kraje v samostatné působnosti, zejména výdaje spojené s péčí o vlastní majetek a jeho rozvoj, Øvýdaje spojené s výkonem státní správy Ø Ø Ø Øzávazky vyplývající pro obec, kraj z uzavřených smluvních vztahů a ze smluvních vztahů vlastních organizací, u Øzávazky přijaté v rámci spolupráce s jinými obcemi nebo s dalšími subjekty, včetně příspěvků na společnou činnost, Ø Ø Ø Øúhrada úroků z přijatých půjček a úvěrů, Øvýdaje na emise vlastních dluhopisů a na úhradu výnosů z nich náležejících jejich vlastníkům, u Ø Ø Øvýdaje na podporu subjektů provádějících veřejně prospěšné činnosti a na podporu soukromého podnikání prospěšného pro obec, Øjiné výdaje uskutečněné v rámci působnosti obce, kraje včetně darů a příspěvků na sociální nebo jiné humanitární účely. u u u u u Procesní část Rozpočtový proces na úrovni ÚSC: 1. 1. 1.Sestavení a schválení rozpočtu 2.Plnění a kontrola 3.Sestavení a schválení závěrečného účtu 4. Sestavení a zveřejnění rozpočtu územního samosprávného celku uÚzemní samosprávný celek sestavuje rozpočet v návaznosti na svůj střednědobý výhled rozpočtu a na základě u ua) údajů z rozpisu státního rozpočtu nebo rozpočtového provizoria, ub) v případě obce též údajů z rozpočtu kraje, jímž rozpočet kraje určuje své vztahy k rozpočtům obcí v kraji. u uV případě, že se územní samosprávný celek podílí na realizaci programu nebo projektu spolufinancovaného z rozpočtu Evropské unie, musí jeho rozpočet na příslušný kalendářní rok obsahovat stanovený objem finančních prostředků účelově určených na spolufinancování programu nebo projektu Evropské unie. u Zápatí prezentace 43 1.Vypracování rozpočtu u u u uNávrh: 1.Finanční výbor 2.Rada 3.Finanční komise 4.Zastupitelstvo u uPřipomínky: uObčané, kontrolní výbor, zastupitelstvo Zveřejnění rozpočtu una internetových stránkách - úplné znění návrhu una úřední desce - užším rozsahu, který obsahuje alespoň údaje o příjmech a výdajích rozpočtu v třídění podle nejvyšších jednotek druhového třídění rozpočtové skladby unejméně 15 dnů přede dnem zahájení jeho projednávání na zasedání zastupitelstva územního samosprávného celku. u uÚzemní samosprávný celek současně oznámí na úřední desce, kde je návrh rozpočtu zveřejněn a kde je možno nahlédnout do jeho listinné podoby. Zveřejnění musí trvat až do schválení rozpočtu. u uPřipomínky k návrhu rozpočtu mohou občané příslušného územního samosprávného celku uplatnit písemně ve lhůtě stanovené při jeho zveřejnění nebo ústně při jeho projednávání na zasedání zastupitelstva. Zápatí prezentace 45 Návrh rozpočtu uRozpočet územního samosprávného celku a rozpočet svazku obcí se zpracovává v třídění podle rozpočtové skladby, kterou stanoví MF vyhláškou. uOrgány územního samosprávného celku a orgány svazku obcí projednávají rozpočet při jeho schvalování v třídění podle rozpočtové skladby tak, aby schválený rozpočet vyjadřoval závazné ukazatele, jimiž se mají povinně řídit ua) výkonné orgány územního samosprávného celku a svazku obcí při hospodaření podle rozpočtu, ub) právnické osoby zřízené nebo založené v působnosti územního samosprávného celku při svém hospodaření, uc) právnické osoby zřízené v působnosti svazku obcí, ud) další osoby, které mají být příjemci dotací nebo příspěvků z rozpočtu. Zápatí prezentace 46 Schvalování o o o oVyvěšení - 15 dnů před schválením oSchválení – ZASTUPITELSTVO oRozpočtové provizorium-Pravidla rozpočtového provizoria-zastupit. oRozpis ukazatelů-finanční výbor oHospodaření a kontrola u Rozpočtové provizorium uPři uplatnění opatření podle zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti nesmí měsíční výdaje územního samosprávného celku stanovené v pravidlech rozpočtového provizoria překročit jednu dvanáctinu výdajů rozpočtu schváleného pro předchozí rozpočtový rok. Vyšší výdaje lze stanovit pouze v případě, že jejich zvýšení přímo souvisí se zvýšením financování výdajů stanovených jiným zákonem nebo v případě výdajů z důvodu předfinancování projektů spolufinancovaných z rozpočtu Evropské unie. u uRozpočtové příjmy a výdaje uskutečněné v době rozpočtového provizoria se stávají příjmy a výdaji rozpočtu po jeho schválení. uSchválená pravidla rozpočtového provizoria se zveřejňují Zápatí prezentace 48 Zveřejnění rozpočtu a vyvěšení uÚzemní samosprávný celek zveřejní rozpočet na svých internetových stránkách do 30 dnů ode dne jeho schválení a současně oznámí na úřední desce, kde je zveřejněn v elektronické podobě a kde je možno nahlédnout do jeho listinné podoby. Tímto způsobem musí být zpřístupněn až do schválení rozpočtu na následující rozpočtový rok. u Zápatí prezentace 49 2. Hospodaření a kontrola v v v vPlnění sleduje finanční a kontrolní výbor vRada obce, kraje vFinanční komise u uČasové použití prostředků-jen pro fiskální rok, uOstatní se převádějí uKONTROLA- vnitřní u vnější u u Vnitřní kontrola ü ü üFinanční výbor üKontrolní výbor üZastupitelstvo üRada üKontrola §15 RP ÚSC na základě z. 320/2001 Sb., o FK VS u Vnější kontrola ü ü üObčané üÚFO üNKÚ üKraj- přezkoumávání hospodaření obce – z.č. 420/2004 Sb., auditor üMinisterstvo u kraje ü u ü Změny rozpočtu uOrganizační – organizace hospodaření uMetodické – změny právních předpisů uVěcné – objektivní skutečnosti ovlivňující plnění rozp. u uZměny pouze – forma - ROZPOČTOVÉ OPATŘENÍ u uPřesun prostředků P+V uNové prostředky-zvýšení rozpo. uVázání prostředků u Zápatí prezentace 53 Porušení rozpočtové kázně uNeoprávněné použití x zadržení prostředků z rozpočtů ÚSC, hl.m. Praha, RRRS, svazku obcí uPorušení předpisů EU, smlouvy, rozhodnutí u uODVOD za porušení rozpočtové kázně - na základě porušení podle § 22 RP ÚSC (odvody se liší)+penále 1 promile z částky odvodu za každý den u uO uložení odvodu a penále rozhodne: uU obce OÚ, u mě.části hl.m. P-úřad mě. Části uU hl.m. Praha Magistrát uU kraje KÚ Zápatí prezentace 54 uPři správě odvodů a penále se postupuje podle zákona upravujícího správu daní. Porušitel rozpočtové kázně má při správě odvodů za porušení rozpočtové kázně postavení daňového subjektu. uÚzemní samosprávný celek poskytuje na vyžádání informace získané při správě odvodů za porušení rozpočtové kázně orgánu oprávněnému ke kontrole těchto poskytnutých prostředků. Správní delikty u Územní samosprávný celek, svazek obcí, městská část hlavního města Prahy nebo Regionální rada regionu soudržnosti se dopustí správního deliktu tím, že unezpracuje střednědobý výhled, unehospodaří podle pravidel rozpočtového provizoria, uneprovede změny schváleného rozpočtu uzpracuje rozpočet v rozporu svzhl. o rozp. skladbě, uneprovede rozpis schváleného rozpočtu, unevykonává kontrolu svého hospodaření podle KO ve VS unezajistí přezkoumání svého hospodaření za uplynulý kalendářní rok. u u Zápatí prezentace 56 uZa správní delikt se uloží pokuta do u 1 000 000 Kč. uPokuty vybírá a vymáhá orgán, který je uložil. Příjem z pokut je příjmem rozpočtu, ze kterého je hrazena činnost správního orgánu, který pokutu uložil. u 3. Závěrečný účet u u uSestavuje: Finanční výbor Rada Finanční komise Zastupitelstvo Připomínky: Občané, kontrolní výbor, zastupitelstvo Schvaluje : zastupitelstvo Rozpočtová skladba: u u u uRozpočet se zpracovává v třídění podle rozpočtové skladby, kterou stanoví Ministerstvo financí vyhláškou. u uOrgány územního samosprávného celku a orgány svazku obcí projednávají rozpočet při jeho schvalování v třídění podle rozpočtové skladby tak, aby schválený rozpočet vyjadřoval závazné ukazatele, jimiž se mají povinně řídit Organizace územních samosprávných celků uúzemní samosprávný celek může ve své pravomoci : uk plnění svých úkolů, zejména uk hospodářskému využívání svého majetku a uk zabezpečení veřejně prospěšných činností Zápatí prezentace 60 Organizace ÚSC: u u uzřizovat vlastní organizační složky jako svá zařízení bez právní subjektivity, uzřizovat příspěvkové organizace jako právnické osoby, které zpravidla ve své činnosti nevytvářejí zisk, u u u uzakládat obchodní společnosti, a to akciové společnosti a společnosti s ručením omezeným, uzakládat Ústavy podle zvláštního zákona, uzřizovat školské právnické osoby podle zvláštního právního předpisu, uzřizovat veřejné výzkumné instituce podle zvláštního zákona u uÚzemní samosprávný celek se může spolu s jinými osobami stát účastníkem (společníkem) na činnostech jiných osob, zejména obchodních společností nebo obecně prospěšných společností, na jejichž činnosti se podílí svým majetkem včetně peněžních prostředků. Zápatí prezentace 63 Organizační složky ÚSC: Ø Ø ØRozhodnutím zastupitelstva ØZřizovací listina ØHospodaří jménem zřizovatele ØNejsou účetní jednotkou u Forma hospodaření OS: Ø Ø Ø Ønevyžadují velký počet zaměstnanců, Ønepotřebují složité a rozsáhlé strojní nebo jiné technické vybavení, Ønejsou vnitřně odvětvově či jinak organizačně členěné, Ønevstupují do složitých ekonomických nebo právních vztahů. u uÚzemní samosprávný celek má ve svém rozpočtu obsaženy veškeré příjmy a výdaje svých organizačních složek. Rozpočet organizační složky je součástí rozpočtu jejího zřizovatele. Organizační složka je povinna dbát, aby dosahovala příjmů stanovených rozpočtem a plnila určené úkoly nejhospodárnějším způsobem. uÚzemní samosprávný celek dává oprávnění k dispozicím s rozpočtem organizační složky jednak svému úřadu, jednak také podle potřeby odpovědnému vedoucímu organizační složky. Zápatí prezentace 66 uoprávnění disponovat jen s takovými peněžními prostředky, které souvisejí s její běžnou, pravidelnou činností, již je nutné zabezpečovat operativně. Tyto prostředky poskytuje zřizovatel organizační složce formou provozní zálohy v hotovosti nebo zřízením běžného účtu u banky. u Pokud zřizovatel přenesl na organizační složku oprávnění disponovat s peněžními prostředky, vedoucí této organizační složky odpovídá za hospodaření, vedení pokladní služby a úplnost podkladů pro účetní záznamy zřizovatele 67 Příspěvkové organizace ÚSC: u u u u ÚSC zřizuje příspěvkové organizace pro takové činnosti ve své působnosti, které jsou zpravidla neziskové a jejichž rozsah, struktura a složitost vyžadují samostatnou právní subjektivitu! u u Zřizovatel vydá o vzniku příspěvkové organizace zřizovací listinu Finanční hospodaření příspěvkových organizací uPříspěvková organizace sestavuje rozpočet a střednědobý výhled rozpočtu, které schvaluje její zřizovatel. u Rozpočet příspěvkové organizace je plán výnosů a nákladů na rozpočtový rok, jímž se řídí financování činnosti příspěvkové organizace. Rozpočtový rok je shodný s kalendářním rokem. u Střednědobý výhled rozpočtu příspěvkové organizace je plán výnosů a nákladů na nejméně 2 roky následující po roce, na který je sestavován rozpočet. Obsahuje předpokládané náklady a výnosy v jednotlivých letech. Zápatí prezentace 69 uPříspěvková organizace hospodaří s peněžními prostředky získanými vlastní činností a s peněžními prostředky přijatými z rozpočtu svého zřizovatele. Dále hospodaří s prostředky svých fondů, s peněžitými dary od fyzických a právnických osob, včetně peněžních prostředků poskytnutých z Národního fondu a ze zahraničí. u Zápatí prezentace 70 Peněžní fondy příspěvkových organizací: v v v rezervní fond, v investiční fond, v fond odměn, v fond kulturních a sociálních potřeb. Hospodaření svazku obcí u u uMajetek u Vložený vlastní majetek jednotlivých členských obcí (podle stanov svazku obcí), ale majetek je pořád ve vlastnictví obce-svazek pouze hospodaří-vlastnictví nelze převést u uFinanční hospodaření SO -Rozpočet -Střednědobý výhled -Zveřejnění návrhu po dobu 15 dnů před schválením v jednotlivých obcích - u u Příspěvkové organizace SO u u u uSO může zřizovat PO v oblasti školství (školy, školská zařízení) uNejvyšší orgán svazku obcí rozhoduje o zřízení, změně, zrušení PO, uvydá zřizovací listinu uDále platí vše jako u jiných PO dle u z. 250/2000 Sb., RPÚR Plnění závazků z Evropské dohody u u u u Poskytování finančních prostředků z rozpočtů ÚSC musí být v souladu se zvláštním zákonem upravujícím postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody zakládající přidružení mezi Českou republikou na jedné straně a Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně druhé. u u uDěkuji za pozornost. uPěkný zbytek dne, uhezký večer ua příště nashledanou! j0300840