Rukověť dopravního a přepravního práva v jeho českém, mezinárodním a evropském rozměru Dopravní a přepravní právo (B-MPOS) Mezinárodní dopravní právo (M-PVP) Filip Křepelka 5. lekce Nebezpečné chování, zpoždění, ztráty, přečiny až zločiny, nehody od banalit po tragédie a pojištění Přístup •Nejdříve uvedení jednotlivých situací. •Následně zvažování odpovědnosti jednotlivých druhů. •Bude se postupovat od: • - nebezpečného chování, kterým však škoda nevznikla, jeho prevenci •- dotčení očekávání/zájmů cestujících, resp. vlastníků nákladu. •- nežádoucí chování. •- dopravní nehody a jejich zásadní následky. Zjištěné nebezpečné situace, jež však nevedly k újmě •Ve vazbě na provoz (4. lekce) •Namátkové sledování, cílené bezpečnostní akce. •Postihování porušení v rámci správních postihů: pokuty, zákaz pokračování v dopravě, „bodové systém“, omezení či odnětí řidičských a obdobných oprávnění jednotlivcům, ba omezení institucionální. •Přijímání bezpečnostních opatření na základě vyhodnocení jednotlivých situací včetně těch, které nevedly k dopravní nehodě. Překročení rychlosti •Velmi častý delikt. Pro mnohé řidiče opakovaný… •Postihování pokutami. •Vyřizování •Sledování vozidel, kamery, snímky, vyhodnocování. •Používání umělé inteligence. •Vysoké překročení: kvalifikace jako úmyslný trestný čin (včetně obecného ohrožení, přípravy vraždy apod. •Vedle pokut „bodové systémy“, možný zákaz řízení – může. •Postih profesionálů v podobě dočasného/trvalého zákazu řízení. •Postihy •Jaké jsou analogie v železniční dopravě, v námořní/říční a letecké dopravě? Nelegální zastavení, stání, parkování •Druhý typický delikt… •Nelegální zastavování se postihuje v rámci usilování o bezpečnost silničního provozu (níže). •Regulace parkování na ulicích jako (ne)přípustné. •Nelegální parkování: obecně či v případě dočasného zákazu (blokové čištění). •Regulace odtahování, nucené parkování, postih, vyplácení nákladu, zabavování automobilu. •Parkování nepojízdného vozidla – autovrak. •Analogie v letecké, lodní, železniční dopravě? Dopravní prostředek zabírá místo. Lze předpokládat, že státní není zadarmo, pochopitelně není-li ve vlastních prostorách. Všemožné další delikty •Porušení zákazů vjezdu (obousměrné, jednosměrné), předjíždění, „vybržďování“ a porušení všelikých dalších zákazů a omezení. •Nesvícení, nedávání znamení. •Viditelná či zjištěná závada vozidla. Které jsou natolik závažné, že vylučují další jízdu, které jsou na pokutu, jakkoli třeba vysokou. •Jízda (let, plavba) „na červenou“ – vážné pochybení. Kontrola na vliv alkoholu / drog u řidiče. •Samostatně či při dalších výše zmíněných kontrolách. •U nás se prosadilo, že je samočinnou doprovodnou součástí kontroly řidiče zastaveného vozidla. •Formální nulová tolerance – tolerance určité míry požití u řidičů osobních aut v cizině. •Nákladní auta, autobusy. •Zejména u nulové tolerance faktická provozní tolerance kvůli technologii: určitá fysiologická úroveň, laboratorní limity. •Dechová zkouška jako předběžná či jako úplná, krevní zkouška (otázka vystřízlivění). •Drogy – je jich obrovská paleta otázka testovatelnosti •Zakázané léčivé přípravky… Bezpečnostní kontroly osob a nákladu •Za účelem předcházení jednotlivých problémů (výše, níže). •Postupy při provádění těchto kontrol. •Smí se kontrolovat veškerý stav: řidiči, dopravní prostředek, náklad, cestující. •Obrovské kompetence policie ohledně těchto kontrol. •Možné je pochopitelně propojení s pasovými a celními kontroly (3., resp. 4. lekce). •Pochopitelně to jak ve vnitrozemí, tak na hranicích může snadno dosahovat až úrovně šikany – jsou proti tomu nějaké právní nástroje? Zpoždění osobní přepravy •Poměrně běžný jev: proto koneckonců vyzdvihujeme dopravce, kteří mají vysokou převahu dochvilnosti. •Do jaké míry je přípustné? •Jistá zpoždění se považují za přijatelná. •Vyšší moc? Co je, co není vyšší moc? •Počasí rozvracející, nehoda (na trase), stávka, veřejná opatření. •Ale také porucha vlastního vozidla. •Vracení části jízdného. •Dokonce v případech vyšší moci. •Možnost sjednání nějakého vyššího standardu? Nebo si spíše ti, kteří chtějí a potřebují jistotu hledí nějakého zajištění… Zpoždění nákladní přepravy •Jak je to v nákladní dopravě? •Jsou náklady, které potřebují zvláštní péči a/nebo rychlost: živá zvířata, potraviny apod. Zvláštní režimy. •Jinak však plánovaná přeprava nemusí být zásadně rychlá – žádný důraz na pohodlí jako u cestujících. • Na druhé straně mohou být případy, kdy dodávky na čas jsou žádoucí – kvůli výrobě. Již zmíněné udržování zásob. •V obou případech při zpoždění plánování. •Dopravci však nemusejí být ochotni přistupovat na velmi přísné. Je-li obrovský zájem na určitém materiálu, obstarává se do rezervy. •Obrovský zájem na dovozu např. některých náhradních dílů apod., hledají se jakékoli cesty včetně mimořádně nákladných (tedy třeba letecká). Při vysoké ceně Neposkytnutí přepravy osob či nákladu •Odpadnutí spojení po různé důvody. •Důvody pro zrušení – vlastní problém, nebo vyšší moc? •Podle možností poskytnutí náhradní přepravy později, která znamená zpoždění, rozebírané již výše. To je menší problém u linky s řadou spojů bez rezervací, větší u rezervovaných. •Samozřejmé je vracení jízdného / přepravného, bylo-li uhrazeno předem. •Odškodňování nepříjemných následků? Pokud vůbec, tak leckdy paušalizace. • Ztráta, odcizení či poškození nákladu, zásilky či zavazadla •Evidence a kontrola uvedených předmětů. •Informace o obsahu uvedených předmětů. •Rozlišení uzavřený náklad / otevřený náklad – zde myslitelné určité ztráty. •Kategorizace podle jednotlivých druhů nákladů (též kvůli bezpečnosti) pro účely zacházení. •Paušalizace náhrady s ohledem na nedostatek informací. •Možnost pojištění předmětů – což pak znamená pochopitelně větší náklady. •Samozřejmě existuje též „speciální“ náklad těšící se zvláštní péči. •Jaká je v tomto ohledu nabídka dopravců? Narušení pořádku a bezpečnosti na palubě •„Nežádoucí chování. •Obtěžování, výtržnosti, násilnosti. •Leckdy se prolíná s jízdou na černo, černý pasažér takto může ostatně znesnadňovat kontrolu. •Takové počínání může ohrožovat bezpečnost provozu •Možnosti a meze zakročení vůči pachateli na palubě. •Možnosti či povinnost přerušení dopravy, vysazení, zavolání policie… •Právní postihy včetně zpřísněných. •Policejní dozor, policejní řešení. Přeprava lidí v rozporu s bezpečnostními požadavky •Rovněž (ne)přípustnost převážení lidí v kufru osobního auta, nákladních automobilech, traktorech, vlečných základních vozech, na korbě… Postihy pokutami, může mít odpovědnostní souvislosti… •V řadě zemí je ovšem zcela běžnou levnou formou přepravy osob. •Překročení přípustného počtu cestujících? •Prostředky městské hromadné dopravy, kde není sledováno využití? Reálná kapacita… •Řešení: předepsané sezení / místenka v dálkové dopravě… Pašování lidí •Zde nikoli „černý pasažér“, nýbrž převážení z jiných důvodů. •Může být s vědomím přepravce, řidiče, dalších členů posádky, dalších osob podílejících se na provozu dopravního prostředku, ale také bez jejich vědomí, proti jejich vůli. •Pašování lidí „ven“ – z určitého místa, útěky (z vězení, ze států) – u nás obtížně myslitelné, týkalo se spojení socialistických států se svobodným světem, proto přísné kontroly včetně přestupování na hranicích. •Pašování lidí „dovnitř“ na určité místo – typicky běženci, postih převaděčství, míra odpovědnosti řidiče/přepravce, dalších osob v případě nevědomém. •Kontroly na hranicích a v jejich souvislosti všeobecné a legální, ve vnitrostátním prostředí mohou být v jednotlivých státech různé přístupy. • • Převážení nákladu v rozporu s právem •Řada •Přetížení vozidla. •Neupevnění nákladu. •Převoz nebezpečného nákladu při nedodržení zvláštních požadavků. •Převoz nebezpečných nákladů tunely, mosty, v blízkosti vodních toků… •Důvody zákazů: snížení či vyloučení zvláště nebezpečných situací při dopravních nehodách… Pašování nákladu •Hlavně kvůli clům/daním, resp. zákazům a omezením dovozu. •Dva odlišné významy „pašování“… •Metody schovávání, metody odhalování pro celníky včetně jejich právního vyjádření zahrnujícího (ne)odškodňování zdržení a náročnosti kontroly – není nárok na hladký průběh prohlídky. •Obdobná kontrola mimo překračování hranic, ve vnitrostátním prostředí? V různých státech různě důvodná/nedůvodná: liberální (zde srovnatelnost s domovní prohlídkou), autoritativní státy… •Správní a trestní postihy v souvislosti s dodávkou. • Ztráta, odcizení, zneužití dopravního prostředku •Ztracené auto… není nemyslitelné. Lidé mohou zapomenout, řidič může být nedstupný… Může ostatně být také odtaženo v rámci neoprávněného parkování. •Ztráta dopravních prostředků – například zatoulaný vagón evropských železnicích. Odcizení dopravního prostředku •Odcizení dopravních prostředků: od nemotorových (kola), motorových běžných (motocykly, osobní auta), nákladní automobily, autobusy… •Nemusí jít jenom o odcizení ve smyslu přivlastnění si či prodávání, nýbrž o zneužití. •Odcizení lodí či letadel? Sice vzácné, přesto myslitelné. •Ochrana proti odcizení: zámky, kódy, skrytá identifikace. • Zneužití dopravního prostředku, resp. naopak jednání v nouzi. •Bez zájmu odcizit, popř. odcizení není možné. •Zmocnění se řízení vozidla, plavidla, letadla pro nějaký specifický účel (nikoli únos). • •Nutné zásadně odlišit od nouzových situací, kdy se naopak stává hrdinstvím, pokud ovšem nepovede k neštěstí Násilná kriminalita: útok na dopravní prostředek, jeho únos •Útok na dopravní prostředek (zevnitř, zvenku) za účelem oloupení, vyloupení a dalších násilností, v krajním případě vraždy. •Únos prostředku – zejména letadlo, loď, ale myslitelný je též automobil, autobus apod. včetně braní rukojmí – odlišujme od zneužití. •Vnímané jako zvláště nebezpečné, přísné postihování, státy kooperují při postihování, má-li přeshraniční rozměr. • • Provoz v rizikových místech a časech •U mezinárodní dopravy a přepravy je myslitelná cesta do zemí, resp. oblastí, kde jsou vážná rizika. •Válečné konflikty, nepokoje. •Přírodní a průmyslová neštěstí… •Ty mohou představovat hrozbu pro život, zdraví cestujících, posádek, ale také pro drahé dopravní prostředky… •To má dopady pro vnímání odpovědnosti, počínání pojišťoven apod. •Zároveň může být zájem na zachování dopravy. •Nesnímá to odpovědnost pachatelů – včetně států. Svépomoc a policejní zásah při jednotlivých případech • Nehody v jednotlivých druzích dopravy •Silniční – cestná – různé kategorie závažnosti, okruhu dotčených – od škrábnutí přes vážné a vážnější, až po destrukce a úmrtí osob, někdy více… •Železniční – rovněž, často poškození někým jiným. Vykolejení, kolize. •Říční a námořní – ztroskotání •Námořní – může být též zmizení lodi. •Letecká – vzácná, vesměs však závažná. •Obecně: destrukce, kolize dopravních prostředků, destrukce při srážce s jinými objekty, se zemí, převrácení se, zranění osob, poškození nákladu… Dopravní nehody – předcházení •Připomenutí standardů pro cestu, provoz, dopravní prostředky a personál. •Už byly uvedené nahodilé a soustavné kontroly, pokud přinášejí prevenci, jakož také sledování provozu… •Slouží předcházení dopravních nehod. •Též věcné vybavení a osobní připravenost pro řešení dopravní nehody, pokud se stane. Předpokládejme, že nároky. •Opatření předcházející dopravní nehodě mající dopady na náklad? •U nákladních automobilů, autobusů přísnější požadavky. •Co v jiných druzích dopravy? •Železniční, letecká, námořní, říční Dopravní nehody – v silniční dopravě •Připomenutí, jak mohou vypadat drobné či závažné dopravní •Velmi odlišná závažnost podle vzniklé újmy : od drobného škrábnutí přes úrazy až po a majetkové ztráty. •Hodně škod provozovatel sobě samému, vlastnímu vozidlu, sobě na zdraví, spolucestujícím, vlastnímu nákladu. •Újma dalším vozidlům, jejich řidičům, cestujícím, nákladu, jiným účastníkům provozu, zejména pak chodcům… •Dopady na dopravní cestu včetně jejího blokování. •Dopady pro okolí: lidé, majetek, veřejný prostor, životní prostředí. •Co je zabezpečení bezpečnosti a co je manipulace se stopami. Dopravní nehody – další druhy dopravy… •Co dopravní nehoda na železnici, v říční/námořní dopravě a v letecké dopravě…? Jaké obvykle tyto nehody bývají, V čem se odlišují v jednotlivých druzích dopravy? •Železniční: sražení člověka na kolejích, srážka na přejezdech, vykolejení (může být banální i závažné dle rychlosti a dalších okolností), srážka protijedoucích vlaků jako obvykle nejvážnější, může se propojit všechno dohromady, rozdílné dopady podle místa nehody… •Letecké: též maličkosti mohou vést ke tragédii, proto obrovská pozornost všemu… v některých případech mluvit o ztroskotání… •Námořní: kolize, ztroskotání lodi, nutnost evakuace, trosečníci… • Dopravní nehoda – účastníci •Požadavek součinnosti účastníků dopravní nehody: řidičů a ostatních. •Postihování odjetí od dopravní nehody, neposkytnutí pomoci. •Kdo je účastníkem, kdo jim není, kdo je pak svědkem? •Za jakých okolností není není povinnost volat policii? Kdy naopak je povinnost volat policii? Kdy to sice povinnost není, ale je to smysluplné – třeba kvůli odškodnění… •Nepojízdnost vozidla: omezená použitelnost či úplná nepoužitelnost dopravního prostředku – opravitelnost/neopravitelnost – nároky na dopravní prostředek • • Dopravní nehody – zásah služeb •Intervence policie, zdravotnická záchranná služba, hasiči. V případě dalších druhů dopravy specializované orgány… •Oprávnění omezovat a požadovat od těchto složek. •Narušení provozu, bezpečnostní zastavení či omezení provozu – může mít za následek zrušení dopravy, zpoždění dopravy – včetně dopadů na přepravní vztahy – už jsme uváděli (otázka náhradních cest). •Úsilí o odblokování provozu podle míry důležitosti a nenahraditelnosti dopravní cesty… •Masivní intervence uvedených složek v případě závažné dopravní nehody se závažnou újmou. • Dopravní nehody – svépomoc a povinnosti •Samozřejmě pokud zranění neznemožňuje možnost konat. •Řidiči, další členové posádek dopravních prostředků stejně jako další profesionálové dopravy mají určité úkoly při dopravní nehodě. •Jaké povinnosti lze ukládat cestujícím, veřejnosti v blízkosti dopravní nehody… ? Dopravní nehody – vyšetřování •Pro jednotlivé druhy dopravy. •Zvláštní orgány a procedury. •Podpůrné použití pravidel pro vyšetření trestných činů v trestních řádech? •Výsledky pro jednotlivá řízení – správní, trestní, civilní. •Též pro poučení a předcházení srovnatelných nehod. •Zájem veřejnosti / novináři o nehodě samotné. •Zájem veřejnosti / novináři o navazující řízení a jeho výsledky. • Vyvozování odpovědnosti •Správní, resp. soudní řízení při ukládání postihů. •V Česku výrazné prosazování správního práva úřady, v dalších státech může být větší zapojení soudů či soudům blízkých orgánů. •Možnosti zrychleného řízení, možnosti přesného vyšetření, • •Odškodňování: nemusí být výsledkem soudního řízení, strany (včetně pojišťoven jako vyřizujících odpovědnost za pojištěné) mohou dosáhnout řešení odpovědnosti Uvození k odpovědnosti •Návaznost na problematiku přepravy jako dopravy pro jiného jako převládajícího druhu dopravy. Mohou totiž být mezi dopravcem na straně jedné a cestujícím, odesílatelem / příjemcem na straně druhé. •Nicméně některé dopady nastávají též, především či výlučně pro samotného provozovatele dopravy. •Hlavně se však chrání opatřeními a odpovědnosti další osoby, veřejnost, obecný a státní zájem. •Právní následky nežádoucího chování nebo jevu jsou to obecně nejtěžší ke zkoumání. Výuka na právnických fakultách je letmá. • Odpovědnost vůči újmě ve vlastním vozidlu • •Řidič – zaměstnanec vlastníka? Vůči zaměstnavateli… Limitace pracovním právem… •Řidič – pronajímatel… vůči nájemci (u aut na leasing, u aut z půjčovny … v cizině) – pozor, na co je sjednané pojištění? •Řidič – blízká osoba … •Odpovědnost za újmu na přepravovaném nákladu. •Odpovědnost vůči vlastní posádce: včetně příbuzných a blízkých, které jsme vzali. • • • • • • Škoda způsobená sobě samotnému •Většina škod při dopravních nehodách se způsobí sobě samému. •Platí to pro materiální škody na vozidlu, tak na vlastním zdraví. •Odpovědnost vůči sobě samotném jako řidiči? • • Spoluzavinění •V řadě případů je sice dovozen viník dopravní nehody jiný. •Nicméně poškozený má určité spoluzavinění: nevyužití předepsaných či předpokládaných ochranných prostředků (ochranné pásy, přilby a další). • Odpovědnost za újmu na životě / zdraví cestujících • Odpovědnost ze smlouvy, nikoli z deliktu… •Mělo se dovést, nikoli způsobit újmu… •Pochopitelně problém, pokud se provozuje doprava nelegální, na černo. •Cestující, resp. odesílatel/příjemce nevědí o tomu, že je přeprava veřejnoprávně nelegální, resp. naopak vědí a využívají ji, neboť je levnější… •Nastává rovněž tehdy, když dopravní nehodu zavinil / způsobil někdo jiný? • Odpovědnost za újmu způsobenou veřejnosti •Podle povahy dopravy •Odpovědnost za majetkové škody. •Odpovědnost za škody na cestě. •Odpovědnost za škody na životech a na zdraví lidí v jiných dopravních prostředcích, ale též chodců, ba dokonce ne-účastníků silničního či dopravního provozu. •Odpovědnost za újmu způsobenou životnímu prostředí. •Vedle civilní odpovědnosti též správní a trestní odpovědnost. Objektivní versus subjektivní odpovědnost •Objektivní odpovědnost z újmy způsobené motorovým dopravním prostředkem… •Co vlastně znamená? •Mnohdy není potřeba ji dovozovat, protože nepřizpůsobil, nepředešel… •Není tendence bez dalšího – s ohledem na pokrytí… •Nastává tato odpovědnost, pokud je viníkem dopravní nehody včetně závažné někdo jiný? Vážně nepozorní chodci… Co jejich spoluzavinění? Souběh odpovědnosti •Nebezpečné situace. • •Při dopravních nehodách a jejich zavinění běžně souběh soukromoprávní, veřejnoprávní, • •Dokonce dopravní nehoda. •Pokuta za sebepoškození… Odpovědnost podniku/instituce a zaměstnanců •Neomezená odpovědnost. • • • •Omezená odpovědnost zaměstnance v případě běžné nedbalosti •Otázka, co je exces v dopravě... •Exces profesionála by totiž činil pravidelně škodu nenahraditelnou, s ohledem na jeho smrt, odsouzení a běžnou platební neschopnost. Pojištění I – odpovědnosti za újmu okolí •Slouží ochraně dalších subjektů, jejich života, zdraví, majetku, hospodářských zájmů. •Povinné předepsané pojištění pro všechny dopravce či jejich většinu – zpravidla vázané na dopravní prostředky. •Příklad silniční doprava: tzv. Zelená karta v Evropě jako celoevropská spolupráce při zabezpečování odpovědnosti a pojištění při celoevropské silniční mobilitě. •Jak je to u jiných dopravních prostředků, počínaje profesionální nákladní a autobusovou dopravou na silnicích. •Co železnice, co letecká, námořní a říční doprava? Jaké jsou zde režimy pojištění odpovědnosti. Pojištění II - •Dohled na pojištěním, zda je sjednané. •Zabezpečení poškozených v případě selhání pojištění – náhradní fondy. •Standardy vyřizování pojistných nároků pojišťovnami… •Regresní nároky vůči pojistníkovi v případě závažných pochybení (alkohol řidiče). • Pojištění II – přepravce vůči cestujícím a nákladu • •Pojištění odpovědnosti vůči cestujícím, nákladu, jeho vlastníkům (odesilateli, příjemci). •Bývá předepsáno zákony jako součást standardů ochrany zákazníků. •Pojištění personálu / personálu vůči zaměstnavateli. Pojištění III – vlastní rizika u soukromého dopravce •Havarijní pojištění. •Pojištění vlastního dopravního prostředku. •Pojištění spolucestujících. •Pojištění sebe sama. •Pojistitelnost nedbalostního počínání. • Výluka morálního hazardu: jízda pod vlivem alkoholu či omamných látek… • Pojištění IV – bonusy, malusy, odepření pojištění •Podnikání. •Připomenutí: pojištění slouží nejisté hrozbě budoucí. •Rizikovost jednotlivců stejně jako institucí. •Už se zavedl. •Připomeňme však, že odpovědný je provozovatel dopravního prostředku, nikoli jeho řidič. •Zprostředkované znemožnění řízení. • Obecná kriminalita s využitím dopravy •Svět dopravy jako jeviště zločinu… •Úmyslné zločiny pomocí dopravních prostředků – zvláštní kategorie. •Použití dopravního prostředku jako nástroje zločinu: zabíjení autem (Hepnarová) – je však zároveň závažnou dopravní nehodou… •Dopravní prostředek jako nástroj sebevraždy / rozšířené sebevraždy. • Svět dopravy a přepravy jako jeviště další kriminality… •Sledování pohybu jednotlivce / dopravního prostředku v rámci postihování a vyšetřování jiné kriminality – krádeže, loupeže, únosy, vraždy a pokusy o ně… •Kriminální policie včetně neuniformované, regulace sledování a pronásledování osob. •Možnosti a meze zásahu na palubě dopravních prostředků při státní, zastavení, na cestě…. •Překračování hranic jako změna svrchovanosti státu…