Konflikt a komunikace v něm Martina Urbanová Konflikty •Funkční a nefunkční konflikt • •Spouštěče konfliktu • • • •Konflikt a jeho řešení Řešení konfliktu •1. Pasivita •2. Násilí (Fyzické i psychické) •3. Delegace (obrácení k vnější autoritě) •4. Jednání (řešení pomocí diskuse) • • Pravidla chování v konfliktu •Respekt (dát pocítit druhým, že si jich vážíte, že jsou pro vás důležití); •Upřímnost (vystupovat jako opravdoví lidé, ne pouze herci, či hráči rolí); •Empatii (vidět věci z jiné perspektivy než jen z naší, a to i v případě, že nesouhlasíte); • Pravidla chování v konfliktu (Gruber) •Tvůj oponent není nepřítelem, ale partnerem při hledání pravdy. •Snaž se porozumět druhému. •Tvrzení bez věcných důkazů nevydávej za argument.. •Neutíkej od tématu. •Nesnaž se mít za každou cenu poslední slovo. •Nesnižuj osobní důstojnost oponenta •Nezapomeň, že dialog vyžaduje kázeň, a nezaměňuj jej s monologem. •Buď srozumitelný, stručný, važ si času druhého. • • Komunikace • •●Vlastní komunikační proces tvoří původce sdělení (mluvčí), sdělení a příjemce (posluchač). • •●Původce sdělení musí mít na zřeteli, co a komu chce sdělit – zároveň se příjemce stává jeho aktivním partnerem. • •●Komunikační proces předpokládá vzájemnou interakci. • •●Sociální komunikace zahrnuje i sociální kontakt, sociální interakci, vztahy nadřazenosti, podřazenosti, emocionální oblast . . . Komunikace • •● Komunikace podmiňuje osobní růst. •● Poruchy komunikace patří k citelným psychickým i sociálním handicapům. •● Význam komunikačních kompetencí - tzv. „měkké dovednosti“ (soft skills). Schopnost účastnit se komunikace a zvládnout tematický okruh komunikace, jazykové požadavky, profesní žargon, kulturní kontext a zásady vedení komunikace. Tzv. trénink sensitivity v rámci soft skills je metoda plně zaměřená na pochopení sebe i ostatních, na rozvoj lidskosti v každém člověku.. • • Komunikace •Komunikací lze posílit nebo tlumit emoce, popudit, provokovat, iniciovat, přesvědčovat, motivovat, zbrzdit elán . . •Názorně to lze ukázat na roli tlumočníka, mediátora atd. Navzájem si sdělujeme • Zprávy a informace – novinky. •Jak chápe to, co říkáme. •Jak nám je, jak se cítíme. •Postoj k věci o níž hovoříme. •Postoj k posluchači s nímž hovoříme. •Své sebepojetí, za koho se považujeme. •Ratifikaci, „tebe-pojetí“, za koho tě považujeme. •Náznak dalšího průběhu našich vzájemných vztahů. •Žádoucí pravidla další fáze setkání. •Co si přejeme – žádáme. • • • • Typy komunikace •Komunikace verbální, neverbální a paralingvistická •Osobnost mluvčího a příjemce • •Umění naslouchat, pozorovat a vcítit se . . . Komunikace • • •Úspěch v komunikaci a tím i v konfliktu, stojí nesporně na umění poznat sám sebe, druhého a umění odhadnou situaci. • Diskuse •V diskusi platí i základní pravidla: • mluví jen jeden • jasnost a srozumitelnost • názornosti a empatie. •Je nutné se vyvarovat povýšeného chování, sarkastických poznámek, poučování, moralizování a puritánství, vlastní neomylnosti, ješitnosti, přikazování, vyhrožování, intoleranci, skepticismu a podceňování posluchačů. Nemělo by docházet k devalvaci, tj. snižování sebevědomí, projevům neúcty. Problémová komunikace •Narušena forma porozumění, způsobeno nevhodným chováním na pracovišti nebo negativním působením na pracovní prostředí. •Kritika •Mobbing, harastment - vede k závažným psychickým následkům, deprese, úzkosti, neurotické potíže, psychosomatické potíže (dýchaní, zažívání atd.) •Rasismus, xenofobie • • Kritéria psychického zdraví (A. Ellias) •Zájem o vlastní osobu •Zájem o jiné lidi tzv. sociabilnost •Sebeřízení a vnitřní autoregulace •Vysoká míra frustrační tolerance •Flexibilita myšlení •Akceptování nejistoty jako stavu otevřenosti •Dlouhodobě orientovaný hédonismus (slast ne strast) •Sebeakceptování, sebepřijetí •Ochota riskovat •Racionální uvažování, logické přemýšlení bez zátěže fanatismu a předsudků •Realismus •Odpovědnost za vlastní jednání a za vlastní chyby, problémy a potíže • • • Patogenní komunikace •Neurotické poruchy – komunikace hysterické osoby, •Nutkavá komunikace •Fóbická komunikace •Úzkostně neurotická •Paranoidní •Narcistická osobnost •Zabíhavé myšlení • • • Naučená nezdravá komunikace •Důsledek přejatých vzorců chování v důsledku problémové socializace Konfirmační zkreslení •Tendence člověka upřednostnit ty informace, interpretace a vzpomínky, které podporují jeho vlastní názor. •Pokud jste si udělali názor a bezmezně tomu věříte, bezděky vyhledáváte informace, které tento názor potvrzují. • Kritické myšlení •Schopnost zručně pracovat se svým rozumem a logikou. Odhalovat dezinformace, mýty a polopravdy. Dopátrat se kvalitních a užitečných informací. Uvědomění si klamů a iluzí, které ovlivňují naše vnímání a rozhodování. •Sociologická imaginace (Charles Wright Mills) spočívá od oproštění se od reality každodenního dne a nahlédnutí na daný problém v širším celospolečenském kontextu. Nahlížet z různých perspektiv, vystopovat kořeny problémů . . . . .. • Bertrand Russell, matematik, nositel Nobelovy ceny •„Jsou-li všichni odborníci zajedno, je na místě opatrnost.“ •„Problém současného světa je, že hlupáci jsou skálopevně jistí, ale lidé inteligentní jsou plní pochybností.” • Kritické myšlení •Petr Ludwig • •https://www.youtube.com/watch?v=WfZCvBP9eXI Děkuji za pozornost •urbanovam@law.muni.cz Seznam použitých zdrojů •PLAMÍNEK, J. MEDIACE Nejúčinnější lék na konflikty. Praha: Grada Publishing, 2013. ISBN 978-80-247-5031-6. •PROTIVÍNSKÝ, T, DOKULILOVÁ, M. ANALÝZA PODPORY ROZVOJE SOCIÁLNÍ GRAMOTNOSTI VE ŠKOLÁCH. Závěry šetření sociální gramotnosti žáků [online]. Brno: Masarykova univerzita, Centrum občanského vzdělávání [cit. 30. 6. 2017]. Dostupné z: http://www.obcanskevzdelavani.cz/uploads/00116890d1e4e1383dd12bf54e39177201807af8_uploaded_cov2012- csi-zavery_setreni_socialni_gramotnosti_zaku_final.pdf. •THOMSON, P. Tajemství komunikace. Brno: Altman, 2001, s. 53. ISBN 80-86135-16-0. • URBANOVÁ, M. - VEČEŘA, M. a kol. Rétorika pro právníky. Plzeň. Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk. 2009. ISBN 978-80-7380-217-2. • • •