Sociální komunikace autorka: doc. PhDr. Martina Urbanová, Ph.D. Použité zdroje: Urbanová, M. a kol. Rétorika nejen pro právníky. Plzeň: Aleš Čeněk, 2020. Vybíral, Z. Psychologie lidské komunikace, Praha: Portál, 2000. * * Komunikace – přenos informací * Sociální (společenské) * Právní komunikace-přenos právních informací Sociální komunikace Sociální komunikace – získat, to co chceme * Uspět u zkoušky * Vyřídit potřebné na úřadě * Pozvat někoho na rande * Smlouvat o ceně * atd. * Klíčem k rozvoji dovednosti je sociální komunikace * Komunikace a právo * Efialtes (462 p.n.l.) zavedl funkci •porotních a odvolacích soudů tzv.héliaií * 6000 soudců * V kolegiích 201-1501 u případu * Úloha logografů Druhy komunikace * Komunikace verbální (slovní), tj. písemný i mluvní projev - 7 % * Komunikace neverbální (neslovní a mimoslovní) - 55 % * Komunikace paralingvistická (vokální - hlasová) - 38 % •Druzí nás hodnotí nejvíce podle neverbální komunikace • skenovat0012 skenovat0011-1 Komunikace neverbální * Mimika * Oční kontakt * Gestika * Kinezika * Posturika * Proxemika * Haptika * * Chronemika * Neurovegetativní reakce * Úprava zevnějšku * Rekvizitální signály * Parametry prostředí a teritoria * * skenovat0002 skenovat0003 skenovat0007 skenovat0006 skenovat0005 skenovat0010 skenovat0001 Komunikace paralingvistická * Hlasitost * Barva hlasu * Výška hlasu * Pomlky * Frázování * Emoční náboj * Kvalita řeči * Rychlost řeči * Slovní vata * Chyby v řeči * Plynulost * Objem řeči • * Komunikace verbální * Osobní komunikace (intrapersonální) * Interpersonální komunikace * Skupinová komunikace * Masová komunikace * Extrapersonální komunikace * * Aby byl projev srozumitelný a slovo bylo živé, je třeba dodržovat zejména tyto zásady * volit přiměřené tempo vzhledem k obsahu • projevu i k úrovní posluchačů * myšlenky správně frázovat * důležité jsou přízvuky (důrazy, akcenty) * přiměřená musí být dynamika hlasu * nezbytná je modulace hlasu * vhodně volené pomlky Úspěšnost v oblasti komunikace závisí na lidských schopnostech, které dělíme na: Schopnosti vrozené a schopnosti získané. skenovat0004 skenovat0008-1 skenovat0009 Druhy inteligence * verbální * matematicko logická * prostorová * pohybová * hudební * interpersonální * interpersonální * Projev člověka je závislý na jeho temperamentu. Rozlišujeme tyto typy: * sangvinik * flegmatik * cholerik * melancholik * Konstituční typologie rozlišuje tři vizuální typy • * astenický typ * pyknický typ * atletický typ * Image jako komunikace a směnná hodnota * Image má každý (objev Guy Deborda) * Charisma pouze vyvolení Umění jednat s lidmi stojí na třech pilířích * Umění vyznat se sám v sobě (odhad sebe sama, sebepoznání). * Umění vyznat se v jiných lidech (znalosti, odhad druhých). * Umění vyznat se v situaci (situační odhad). Úspěch projevu závisí na uvědomění si * o čem chci mluvit, * k jakému okruhu posluchačů budu mluvit, * proč mluvím (cíl), * kdy, kde a po jakou dobu budu mluvit. * Po obsahové stránce je nutné, aby projev byl * logický, * úplný, věcný, přesný, * dostatečně diferencovaný, * zajímavý a poutavý, * jistý a přesvědčivý. * * K hlavním zásadám správné diskuse patří řečnický takt, který je založen na těchto zásadách: * Mluví jen jeden * Stručnost * Jasnost a srozumitelnost * Názornost * Empatie • • * Zásady logického myšlení a správné argumentace • * Myšlenky mají být jasné, působivé a přesvědčivé. * Jak kdo argumentuje, takový je! * Základní myšlenkové operace * Analýza * Syntéza * Srovnání * Zobecnění * Abstrakce Myslet logicky znamená * Myslet jasně a určitě * Myslet důsledně a odůvodněně * Myslet správně a své myšlenky dobře formulovat a zdůvodnit své názory * Etika argumentace Je nepoctivé * Vědomě argumentovat nepravdivými argumenty. * Překroutit nebo ignorovat tvrzení nám nepříznivá. * Zatajit skutečnosti zásadního významu. * Prohlašovat nepravdivě, že to co jsme říkali, jsme už tehdy mínili jinak, než se protivník domnívá. * Podkládat protivníkovi něco, co neříkal. * Zastrašovat protivníka. * Získávat spojence v debatě příslibem aliance nebo výhody, abychom tak kompenzovali nedostatečnost své argumentace. * Etika argumentace Je nepoctivé * Brát protivníkovi možnost, aby se mohl vyjádřit. * Zatahovat do diskuse nevěcné argumenty. * Odvést diskusi od původního cíle k cíli, který je pro nás snadnější. * Rozbíjet diskusi výroky („každý má svou pravdu“, „co je to pravda“ atd.). * Žádat nemožný výkon („definuj přesně spravedlnost“ apod.). • Chybné argumentace * Vyhrožování * Vydírání působením na city * Společenský apel * Individuální apel * Dovolávání se autority * Víceznačnost slov a vět * Unáhlené zobecnění * Černobílý falešný závěr * Falešný závěr použitím neověřeného zdroje * Atd. Vědecké klišé a jak mu často rozumět * Je již dlouho známo – byl jsem líný najít původní citaci * Záležitost velkého praktického i teoretického významu – zdálo se mi to zajímavé * Zatím nebylo možné uspokojivě odpovědět na tyto otázky – experimenty se moc nepovedly * Pokus v další časové periodě by pravděpodobně ukázal – neměl jsem čas to zjistit * Obecně se předpokládá – pár lidí si to myslí * Je zřejmé, že vyhodnocení experimentu si vyžádá další nemalé úsilí – nerozumím tomu Na závěr se pokuste splnit několik úkolů – česká přísloví přeložená do vědecké češtiny znovu převést do běžné řeči Vědecký folklór * Pokuste se najít v následujícím větách lidová rčení podle vzoru. • Kdo odolává pokušení podlehnout touze nechat dřímat vlastní energii, bývá oklopen chlorofylem. - Komu se nelení, tomu se zelení • Verbální komunikace vedená temně přitlumeným zabarvením a sníženou hlasitostí na minimum slyšitelnosti je v přímé korelaci s jednoduchým vyoráváním brambor. - . . . . . . . . . . . . . . . . . • * * Lidová rčení • • § Druhá mocnina ze tří profesí se jeví prvním dvojčíslím dekadické soustavy pauperizace - . . . • . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . • ª Prognózu optimálního okamžiku pro své akce proveď podle modelového vztahu domestikovaného vodního opeřence k plodenství kulturních trav. - . . . • . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . • ©Při zjištění záměrného transportu části horniny od občana A k občanu B je posledně jmenovaný povinen uskutečnit zpětný přesun po stejné dráze, tedy v opačném směru, k prvně jmenovanému, avšak s použitím žitného pečiva. - . . . . . . . . . • • * Děkuji za pozornost