} }Proces, při kterém se dvě nebo více stran dosáhnout dohody v určité věci tak, aby byly obě strany spokojeny. (Nejde však o pouhé dělání kompromisů) }"Umění vyhrávat, aniž by někdo prohrál." }Při vyjednávání je nutné najít rovnováhu mezi jeho lidskou a taktickou rovinou }Umožňuje stranám ovlivnit výsledek i proces řešení sporu } }Nejde pouze o vnucení svých zájmů } }Snaha nalézt realitu, ve kterém je daná transakce možná. } }Jaký má být výsledek? }1. Vítěz - poražený ◦atraktivní, ale může být i škodlivé ◦často nedosažitelné }2. Vítěz - vítěz ◦Obě strany odcházejí spokojeny, což však neznamená, že obě získaly stejně }3."Poziční vyjednávání" ◦Strany vědí, že jejich požadavky jsou nereálné a musí dojít k přiblížení pozic }1. Čas }2. Informace }3. Moc } }Jednorázové jednání }Jde nám o hodnotu, máme tendenci se snažit získat co nejvíc }Dlouhodobé jednání }Hodnotou je samotná dlouhodobá spolupráce } }Typu vztahu je nutno přizpůsobit cíle i taktiku jejich dosažení. } }Styl vyjednávání je nutno zvolit podle toho, co považujeme za kritérium úspěchu }Společná výhra }Vlastní vítězství }Objektivní spravedlnost }Výhra protistrany }Společná prohra }Permanentní nedohoda } }Kompetitivní }Kooperativní }Principiální }Virtuální }Destruktivní }Obětavé } }Kolaps } }Nedohoda } }Přerušení } }Dohoda §3 podmínky } - vážnost } - pochopení } - prostor } §Nejsou-li splněny, stabilní dohoda nevzniká §Jsou-li splněny, stabilní dohoda vzniknout nemusí, ale může } } §Best alternative to a negotiated agreemen } -jde o záložní variantu, kterou máme k dispozici pro případ nedohody } §Znalost vlastní batny chrání před sjednáním nevýhodné dohody, znalost batny vyjednávacího partnera umožňuje klást přijatelné požadavky }Měřítko úspěchu vyjednávání } }Obecným cílem vyjednávání není sjednat libovolnou dohodu } }Obecným cílem vyjednávání spočívá ve sjednání dohody lepší než batna }Spolu s otázkou, co lidé chtějí získat, je spojena i otázka, co lidé reálně získat mohou } }Při řešení konfliktů potkáváme dva různé typy subjektů –nositele vlivu –nositele zájmu }Vliv vyplývající z věcné podstaty konfliktu } }Formálně vzniklý vliv } }Neformálně vzniklý vliv }Společné (konvergentní) zájmy } }Souběžné (paralelní) zájmy } }Protichůdné (divergentní) zájmy }Analýza } –Lidé – lidské zdroje a mezilidské vztahy – –Zájmy – absolutní x relativní – –Vliv – formální x neformální x z věcné podstaty konfliktu – }Postup } ◦Strategie –V co má vyjednávání dlouhodobě vyústit (strategický cíl) –Jaké vztahy s ostatními vyjednávacími stranami jsou žádoucí (strategicky vhodný styl vyjednávání) – ◦Taktika –K naplnění strategických cílů slouží taktické prostředky –Taktika zahrnuje různé okruhy témat – jaké vyjednávací triky využít, co předstírat, co říci na rovinu… }Organizace } –Prostor a čas –Roli hraje i poloha vyjednavačů – když vyjednavači sedí nebo stojí naproti sobě, podporuje to kompetitivní styl vyjednávání, naopak pozice bok po boku ho spíše tlumí –Nepodceňovat ani časové aspekty – den v týdnu, hodina, využívání přestávek… – –Lidé a technika –Nutno zvážit, jestli technika nebude vyjednávání komplikovat – znesnadnění výměny informací –Nutno naplánovat i účast lidí, především stanovit, kolik lidí se vyjednávání zúčastní – důležitý i stejný počet lidí na každé straně vyjednávání, jinak kompetitivní střety pyramida }Získané bez vlastního přičinění }Rozdílné a sdílené }Velký vliv ve vyjednávání }Instinkty a archetypy }Archetypální chování: lovec x kořist, cizí x vlastní, žena x muž, dítě x rodič }Objevovatelé }Usměrňovatelé }Slaďovatelé }Zpřesňovatelé Usměrňovatelé Objevovatelé Slaďovatelé Zpřesňovatelé Dynamika Stabilita Efektivita Užitečnost ◦usměrňovatel – usměrňovatel: permanentní konflikty ◦objevovatel – objevovatel: oba mají potřebu nezávislosti ◦usměrňovatel – objevovatel: tyto konflikty vyžadují nesymetrické řešení, obě strany je potřeba připravit na řešení ◦usměrňovatel – zpřesňovatel: problém nastává, když má zpřesňovatel řídit usměrňovatele ◦Z – Z, S – S: symetrické vztahy nebývají výbušné ◦slaďovatel – objevovatel: konflikty vznikají z nepochopení ◦ostatní vztahy bývají pokojné }Získáváme během života } }Vědomé a nevědomé } }Vztahové vzorce chování } }Stratég }Pozorovatel }Mluvčí }Univerzální vyjednávač } }Práce se stabilitou ◦„Chraňte stabilitu!“ ◦ }Práce s emocemi ◦„Má-li konflikt povahu sporu, snažte se z něho udělat problém.“ ◦ }Práce s postoji ◦„Vyjednávejte o zájmech, ne o postojích.“ } }Vyjednávat je nutné. }Správné argumenty }Otipujte si protistranu. }Stanovte si minimální hranici. }Emocionální sítě }Načasování } }Sebevědomí }Schopnost vyjádřit svůj názor }Být sám/sama sebou }Být rozhodný/rozhodná }CLEGG, Brian. Vyjednávání. Vyd. 1. Brno: CP Books, 2005, iv, 123 s. ISBN 80-251-0582-2. } }PLAMÍNEK, Jiří. Konflikty a vyjednávání: umění vyhrávat, aniž by někdo prohrál. 3., upr. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2012, 134 s. ISBN 978-80-247-4485-8. } }Projekt „Podnikavá žena – Vyjednávání a argumentace“, dostupné online na: http://www.podnikavazena.cz/web/i/File/Vyjednavani_argumentace.pdf } }Článek „6 hlavných zásad pri vyjednávaní“ na web. Stránkách kariéra bez hraníc, dostupné online na: http://www.karierabezhranic.sk/karierny-svet/zamestnanie/vyjednavanie/6-hlavnych-zasad/ } } }