Adobe Systems 1 Základní vymezení organizace veřejné správy, organizace územní správy se všeobecnou působností. BZ210Zk Základy správního práva 6. přednáška 22. 3. 2024 doc. JUDr. Lukáš Potěšil, Ph.D. Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 2 Osnova přednášky ̶ územní orgány veřejné správy se všeobecnou působností ̶ obce ̶ kraje ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 3 Na co má přednáška odpovědět? ̶Jaké je ústavní zakotvení samosprávy? ̶Co všechno spadá a nespadá pod zájmovou samosprávu a jaké jsou její projevy? ̶Kdo volí starostu obce? ̶Jaké jsou orgány obce? ̶Co jsou to statuární města a která to jsou? ̶Kolik máme v ČR tzv. VÚSC a čím byly zřízeny? ̶Jaké máme druhy obcí? ̶Kolik máme v ČR vlastně obcí? ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 4 Reforma veřejné správy ̶Reforma: změny z hlediska organizace a činnosti, zásadnější povaha nežli běžné a drobné změny, zásah do systému veřejné správy, ve změně organizace, činnosti a personálního základu; řádná příprava (cíle) a vyhodnocení; Teorie reforem (nauka o správních reformách) – poukazuje na potřebu změn (reforem) ̶ ̶ ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 5 Reforma veřejné správy 1.Reforma územní 2.Reforma činnosti 3.Reforma ústřední správy ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 6 Reforma veřejné správy ̶1990 obnovení veřejné správy (státní správa a samospráva) ̶obnovení obecní samosprávy, navrácení majetku obcím č. 172/1991 Sb., o přechodu některých věcí z majetku České republiky do vlastnictví obcí ̶obnovení zájmové a profesní samosprávy („komory“) ̶zrušeny i národní výbory na všech stupních (tj. místní/městské – okresní – krajské). ̶ustavení okresních úřadů - představovaly územní úřady státu soustředěné v zásadě pouze na výkon státní správy, které bylo lze označit jako územní orgány státní správy se všeobecnou působností. Na krajské úrovni došlo k odstranění národních výborů bez náhrady. ̶Působení souběžně s okresními úřady zvláštní (dekoncentrované) a specializované orgány státní správy. ̶zřízení Ústavou předvídaných vyšších územně samosprávných celků – krajů - ústavní zákon č. 347/1997 Sb., faktickou činnost kraje zahájily po prvních volbách do jejich zastupitelstev ̶přenos působnosti zrušených okresních úřadů na kraje a převážně na obce s rozšířenou působností ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 7 Reforma veřejné správy ̶Územní reforma (státní správa a samospráva) 1.fáze: obnovení obecní samosprávy, zrušení národních výborů a jejich nahrazení na okresní úrovni okresními úřady, na krajské úrovni zrušeny bez náhrady (ale kraje jako obvody pro státní správu zachovány), ústavní zákon č. 347/1997 Sb. o zřízení VÚSC, 14 krajů pro samosprávu, zákon č. 128/2000 Sb., o obcích a č. 129/2000 Sb. o krajích (obce a kraje) 2.fáze: ukončení činnosti okresních úřadů k 31. 12. 2002, (územní státní správa se všeobecnou působností) přenos jejich agendy na krajské úřady a obecní úřady (dělení obecních úřadů na 3 kategorie – „běžný“ obecní úřad, „pověřený“ obecní úřad, obecní úřad s rozšířenou působností) ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 8 Reforma veřejné správy Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 9 Nové územně správní členění státu ̶S účinností od 1. 1. 2021, zákon č. 51/2020 Sb. ̶Územně správní členění pro výkon tzv. přímé státní správy, „konzervuje“ současný (v mnohém nevyhovující) stav ̶§ 1 základní územně správní členění: území České republiky se pro výkon státní správy člení na správní obvody krajů. Správní obvod kraje s výjimkou správního obvodu hlavního města Prahy se člení na správní obvody obcí s rozšířenou působností. Správní obvod obce s rozšířenou působností je vymezen výčtem území obcí a vojenských újezdů. Území obce a území vojenského újezdu je vymezeno hranicí jednoho nebo více souvislých katastrálních území. ̶ § 2 další územně správní členění: prostřednictvím správních obvodů obcí s rozšířenou působností jsou vymezeny okresy. V hlavním městě Praze jsou na úrovni okresů vymezeny prostřednictvím správních obvodů městských částí obvody. ̶ ̶vyhláška č. 346/2020 Sb., o stanovení správních obvodů obcí s rozšířenou působností, území obvodů hlavního města Prahy a příslušnosti některých obcí do jiného okresu Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 10 Reforma veřejné správy ̶Reforma činnosti ̶Zákon č. 349/1999 Sb., o Veřejném ochránci práv ̶Zákon č. 218/2000 Sb., rozpočtová pravidla (tzv. velká) ̶Zákon č. 219/2000 Sb., o majetku ČR ̶Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů (tzv. malá) ̶Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ̶Zákon č. 150/2002 Sb., soudní řád správní (znovuobnovení správního soudnictví) ̶Zákon č. 312/2002 Sb., o úřednících ÚSC ̶Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád (nahradil stávající zákon č. 71/1967 Sb.) ̶Etické kodexy, dobrá správa ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 11 Reforma veřejné správy ̶Reforma ústřední správy ̶Zákon č. 2/1969 Sb. „kompetenční zákon“ - novelizace ̶Oblast státní služby: zákon č. 218/2002 Sb., služební zákon (nenabyl účinnosti jako celek), nahrazen s účinností od 1. 1. 2015 zákonem č. 234/2014 Sb., o státní službě ̶ Adobe Systems Pojem samosprávy ̶správa části veřejných záležitostí těmi, jichž se bezprostředně týká / správa veřejných záležitostí jménem a v zájmu autonomních veřejnoprávních korporací ̶stojí na 3 principech: 1. decentralizace 2. demokracie 3. subsidiarita ̶subjekt: územní samosprávné celky (obce a kraje) a další/jiné veřejnoprávní korporace (profesní komory, vysoké školy), právo na samosprávu (ústavně či zákonem zaručené) a povinnost ji vykonávat ̶vykonavatel: orgány ÚSC, orgány VŘPK ̶nezávislost při výkonu samosprávy (i tak však vázanost zákony) ̶samospráva ̶územní – obce, kraje ̶zájmová (profesní, vysokoškolská) ̶ ̶ ̶ 12 Adobe Systems Ústavní (a mezinárodněprávní) základy samosprávy ̶Čl. 8 Ústavy ČR: Zaručuje se samospráva územních samosprávných celků. ̶Ústavní soud považuje místní samosprávu a nezastupitelnou složku rozvoje demokracie ̶Čl. 9 odst. 2 a 3 – materiální ohnisko ̶komunální ústavní stížnost ̶Hlava sedmá Ústavy ČR „Územní samospráva“ (čl. 99 až 105) ̶Ústavní zákon č. 347/1997 Sb., o vytvoření vyšších územních samosprávných celků a o změně ústavního zákona České národní rady č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky ̶Listina základních práv a svobod ̶ ̶Evropská charta místní samosprávy (č. 181/1999 Sb.): 13 Adobe Systems Organizace územní samosprávy ̶obce (základní územní samosprávné celky) •zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení) •zákon č. 553/1991 Sb., o obecní policii •zákon č. 314/2002 Sb., o stanovení obcí s pověřeným obecním úřadem a stanovení obcí s rozšířenou působností •zákon č. 491/2001 Sb., o volbách do zastupitelstev obcí •zákon č. 22/2004 Sb., o místním referendu a o změně některých zákonů ̶vyšší územní samosprávné celky (13 krajů + hl. m. Praha) •zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení) •zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze •zákon č. 130/2000 Sb., o volbách do zastupitelstev krajů a o změně některých zákonů •zákon č. 118/2010 Sb., o krajském referendu a o změně některých zákonů •zákon č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje ̶ ̶ ̶ ̶ 14 Adobe Systems Obec jako základní územní samosprávný celek ̶základ obce •osobní (tvůrci i adresáti) •územní (mohou se slučovat, připojovat, oddělovat) •ekonomický (požadavky na hospodaření – nevrchnostenská VS) •mocenský aspekt obce (zejména OZV) ̶ ̶veřejnoprávní korporace ̶vlastní majetek (hospodaří podle vlastního rozpočtu) ̶vystupuje vlastním jménem na vlastní odpovědnost ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ 15 Adobe Systems Samostatná a přenesená působnost obce ̶samostatná působnost – autonomní správa svých záležitostí ̶např. vydávání obecně závazných vyhlášek ̶dozor a kontrola – Ministerstvo vnitra ̶ ̶přenesená působnost – (dekoncentrovaný/delegovaný) výkon státní správy ̶např. vydávání nařízení ̶zmíněná kategorizace obcí ̶dozor a kontrola – krajský úřad ̶Čl. 105 Ústavy „Výkon státní správy lze svěřit orgánům samosprávy jen tehdy, stanoví-li to zákon.“ ̶ smíšený model územní veřejné správy ̶§ 8 zákona o obcích: Pokud zvláštní zákon upravuje působnost obcí a nestanoví, že jde o přenesenou působnost obce, platí, že jde vždy o samostatnou působnost. – určuje tedy zákonodárce, limit čl. 8 Ústavy ̶ 16 Adobe Systems Záležitosti patřící do samostatné působnosti ̶Záležitosti existence obce a její územní změny např. ̶slučování/připojení s jinou obcí ̶označování částí obce, ulic… ̶Vnitřní organizace obce např. ̶volba, zřizování a ustanovování orgánů obce ̶zřizování obecní policie, ̶organizace místního referenda ̶Rozpočtové hospodaření ̶Hospodaření s obecním majetkem ̶Podnikatelské aktivity obce, zakládání právnických osob 17 Adobe Systems Obce a jejich členění ̶kategorizace obcí ̶obce (jedničkové) – cca 6250 ̶obce s pověřeným obecním úřadem (dvojkové) - 388 ̶obce s rozšířenou působností (trojkové) - 205 ̶další členění ̶obec ̶město a městys ̶statutární město ̶hl. m. Praha ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ 18 Adobe Systems Počet obcí v ČR - cca 6250 19 Celkem cca 50 % všech obcí jsou obce do 500 obyvatel. kategorie obcí do 199 obyvatel (cca 20 %) kategorie obcí od 200 - 499 obyvatel (cca 30 %), V obcích do 500 obyvatel žije pouze cca 10 % celkové populace České republiky. Tyto obce však zabírají víc než 1/3 rozlohy České republiky. Adobe Systems Orgány obce ̶zastupitelstvo obce ̶výbory zastupitelstva (finanční a kontrolní, další fakultativně) ̶rada obce ̶komise rady ̶starosta ̶obecní úřad ̶(tajemník) ̶zvláštní orgány obce ̶obecní policie ̶ ̶ ̶ ̶ 20 Adobe Systems Zastupitelstvo ̶vrcholný orgán (vyjádření ústavního práva občanů podílet se na správě veřejných záležitostí) ̶přímo volený orgán ̶stěžejní úloha především v rámci samostatné působnosti ̶veřejná zasedání nejméně jednou za tři měsíce ̶občané mohou v otázkách samostatné působnosti vytvořit bod programu zasedání, ̶zápisy ze zasedání veřejné, možno nahlížet a činit výpisy ̶vytváří výbory jako poradní a iniciativní orgány (povinně finanční a kontrolní) ̶ 21 Adobe Systems Rada obce ̶výkonný orgán vykonávající působnost jak samostatnou, tak přenesenou ̶volena z řad zastupitelstva, kterému je také odpovědná (pokud je alespoň 15 zastupitelů, jinak její pravomoci vykonává starosta a zastupitelstvo) ̶neveřejná zasedání ̶zápisy ze zasedání veřejné, možno nahlížet a činit výpisy ̶vytváří komise jako poradní a iniciativní orgány ̶ 22 Adobe Systems Starosta ̶specifický orgán, který zastupuje obec navenek (podepisuje za ni např. právní předpisy obce) ̶volen zastupitelstvem, kterému je odpovědný ̶v případě potřeby zastupován místostarosty ̶ 23 Adobe Systems Obecní úřad ̶orgán působící hlavně v přenesené působnosti (přenesená působnost tam kde není svěřeno jinému orgánu obce) – v rámci ní vytváří specializované odbory (např. odbor životního prostředí, dopravy, přestupkový, odbor stavebního úřadu, ...) a oddělení ̶podpůrně působí též v samostatné působnosti obce ̶tajemník obecního úřadu (ve II. a III. se obligatorně) ̶odpovídá za plnění úkolů starostovi, který je v čele OÚ ̶ 24 Adobe Systems Statutární města ̶ ̶§ 4 odst. 1 zákona o obcích: Statutárními městy jsou Kladno, České Budějovice, Plzeň, Karlovy Vary, Ústí nad Labem, Liberec, Jablonec nad Nisou, Hradec Králové, Pardubice, Jihlava, Brno, Zlín, Olomouc, Přerov, Chomutov, Děčín, Frýdek-Místek, Ostrava, Opava, Havířov, Most, Teplice, Karviná, Mladá Boleslav a Prostějov. ̶územní členění na základě statutu (OZV) ̶fakultativní členění na městské části/obvody ̶magistrát (městský úřad) a primátor (starosta), ostatní orgány mají pojmenování obdobné jako je tomu u obcí, resp. jiných měst ̶městské obvody a městské části jednají za statutární město v záležitostech jim svěřených zákonem a v mezích zákona statutem. ̶městské obvody a městské části nemohou vydávat obecně závazné vyhlášky nebo nařízení. ̶ ̶další úprava v § 130 a násl. zákona o obcích ̶ 25 Adobe Systems Příklad členění – statutární město Brno Zápatí prezentace 26 Hlavní město PRAHA má postavení obce i VÚSC („kraje“) na městské části se člení tzv. ze zákona některé vnitřní vztahy upraveny přímo zákonem č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, jiné STATUTEM dále principiálně obdobný vnitřní režim jako u statutárních měst Adobe Systems Kraj jako vyšší územní samosprávný celek ̶základ kraje •osobní •územní •ekonomický •mocenský aspekt ̶veřejnoprávní korporace ̶vlastní majetek ̶vystupuje vlastním jménem na vlastní odpovědnost ̶ústavní zákon č. 347/1997 Sb., o vytvoření vyšších územních samosprávných celků ̶formálně zřízeny s účinností od 1. 1. 2000 ̶ Vztah obcí a krajů (oblast samostatných působností): ̶respektování „autonomie“ samosprávného postavení obcí ̶kraj má vyšší nikoliv nadřízené postavení ̶princip subsidiarity ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ 28 Adobe Systems Samostatná a přenesená působnost kraje 29 Adobe Systems Orgány kraje ̶zastupitelstvo kraje ̶výbory zastupitelstva (finanční, kontrolní a výbor pro výchovu, vzdělání a zaměstnanost, další fakultativně) ̶rada kraje ̶komise rady ̶hejtman ̶krajský úřad ̶ředitel KÚ ̶zvláštní orgány kraje ̶ ̶ ̶ ̶ 30 Adobe Systems Participace na územní samosprávě ̶volit a být volen do zastupitelstva obce/kraje ̶hlasovat v místním/krajském referendu ̶vyjadřovat na zasedání zastupitelstva obce/kraje v souladu s jednacím řádem svá stanoviska k projednávaným věcem, ̶nahlížet do rozpočtu obce/kraje a do závěrečného účtu obce/kraje za uplynulý kalendářní rok, do usnesení a zápisů z jednání zastupitelstva obce/kraje, do usnesení rady obce/kraje, výborů zastupitelstva obce/kraje a komisí rady obce/kraje a pořizovat si z nich výpisy, ̶požadovat projednání určité záležitosti v oblasti samostatné působnosti radou obce/kraje nebo zastupitelstvem obce/kraje; je-li žádost podepsána nejméně 0,5 % občanů obce/1000 občany kraje, musí být projednána na jejich zasedání nejpozději do 60 dnů, jde-li o působnost zastupitelstva obce, nejpozději do 90 dnů, ̶podávat orgánům obce/kraje návrhy, připomínky a podněty; orgány obce/kraje je vyřizují bezodkladně, nejdéle však do 60 dnů, jde-li o působnost zastupitelstva obce, nejpozději do 90 dnů ̶petice ̶ 31 Adobe Systems Profesní/zájmová samospráva ̶Významný projev decentralizace VS ve státě – profesním komorám se svěřuje regulace výkonu některých profesí (na nichž je výrazný veřejný zájem), a to těmi, kdo je sami vykonávají ̶exkluzivita osobního substrátu zájmové korporace X personální základ obce ̶k získání členství se vyžadují předpoklady – určité vzdělání, absolvování praxe a vykonání zvláštních profesních zkoušek X u obce každý občan ČR ̶Vydávány tzv. stavovské předpisy – vnitřní předpisy korporace (srov. právní předpisy obcí a krajů) ̶existence dohledu (kontroly) orgánů komory nad kvalitou výkonu povolání – možnost kárného potrestání za porušení právních předpisů nebo i stavovských předpisů – zajištěno skrze povinné členství ̶nucené povinné členství jako podmínka k výkonu příslušného povolání ̶povinnost platit pravidelně příspěvky na provoz ̶ Adobe Systems Profesní/zájmová samospráva ̶advokátní komora, notářská komora, exekutorská komora, ̶lékařská komora, stomatologická komora, lékárnická komora, komora veterinárních lékařů, ̶komora architektů, komora autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě, ̶komora daňových poradců, komora auditorů, komora patentových zástupců ̶vysoké školy ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ 33 Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 34 Prameny ke studiu (opakování): ̶Průcha, P. Základy správního práva. 3. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2023, s. 90 – 91 a 94 - 129