Adobe Systems Kontrolní a vyhledávací postupy Dokazování Jan Neckář BZ402Zk Daně a správa daní únor 2022 Adobe Systems Postupy při správě daní ̶Správa daně je postup, jehož cílem je správné zjištění a stanovení daní a zabezpečení jejich úhrady. ̶Jde o účelový správní proces (postup) směřující k zjištění a stanovení daní a zabezpečení jejich úhrady ̶Postupy nejsou vždy součástí řízení, ale mohou probíhat v rámci řízení ̶Správce daně ověřuje plnění povinností daňových subjektů prostřednictvím realizace těchto druhů postupů: ̶Vyhledávací postupy ̶Kontrolní postupy 17.2.2022 Adobe Systems Vyhledávací postupy x kontrolní postupy ̶Vyhledávací činnost ̶ ̶Vysvětlení ̶ ̶Místní šetření 17.2.2022 ̶Daňová kontrola ̶ ̶Postup k odstranění pochybností Adobe Systems Vyhledávací postupy ̶Obvykle stojí mimo řízení ̶Slouží k ověřování plnění povinností, zajištění důkazů ̶Někdy jsou součástí jiných (kontrolních) postupů při správě daní ̶Typicky místní šetření v rámci dokazování 17.2.2022 Adobe Systems Kontrolní postupy ̶Vždy součástí řízení nalézacího ̶Vyměřovací nebo doměřovací řízení podle toho, kdy je postup zahájen ̶ ̶Mohou být v rámci těchto postupů realizovány i vyhledávací postupy (ale nemusí) ̶ ̶Volba kontrolního postupu je na správci daně ̶Zohlednění rozsahu kontrolovaných skutečností ̶Rozsah dokazování 17.2.2022 Adobe Systems Postup k odstranění pochybností 17.2.2022 Adobe Systems Postup k odstranění pochybností ̶Pochybnosti o správnosti, průkaznosti nebo úplnosti podaného daňového tvrzení nebo jiné písemnosti předložené daňovým subjektem nebo o pravdivosti údajů v nich uvedených ̶Konkrétní pochybností (nestačí konstatování skutečnosti), správce daně je musí sdělit ̶Výzva k odstranění pochybností – tímto úkonem je zahájen postup k odstranění pochybností ̶do 31. 12. 2020 lhůta 30 dnů v případě odpočtu ̶Ve výzvě musí být pochybnosti sděleny způsobem, který umožní subjektu se vyjádřit, pochybnosti odstranit, doplnit údaje a důkazy toto podložit ̶Součástí je lhůta ne kratší 15 dnů a poučení o následcích ̶Následkem může být stanovení daně podle pomůcek ̶Lhůtu lze standardně prodlužovat dle § 36 DŘ ̶ 17.2.2022 Adobe Systems Průběh Postupu k odstranění pochybností ̶O průběhu POP sepíše správce daně protokol nebo úřední záznam ̶Uvede vyjádření a/nebo důkazní prostředky ̶Které pochybnosti byly odstraněny ̶Které pochybnosti nebyly odstraněny 17.2.2022 Adobe Systems Možnosti dalšího Postupu v rámci POP ̶Pokud byly odstraněny všechny pochybnosti -> správce daně stanoví daň ̶Pokud nebyly odstraněny všechny pochybnosti -> správce daně seznámí daňový subjekt s výsledkem POP ̶Daňový subjekt má právo ve lhůtě 15 dnů ode dne seznámení s výsledkem POP podat návrh na pokračování v dokazovaní spolu s návrhem na provedení dalších důkazních prostředků ̶Nezbytnou součástí je návrh na provedení dalších prostředků – pokud nenavrhne, nebo z povahy věci nelze navrhovat (např. rozdílný právní názor), tak nebude POP pokračovat ̶Lhůta je to neprodloužitelná! 17.2.2022 Adobe Systems Další postup správce daně ̶Daňový subjekt ve lhůtě navrhne pokračování v dokazování -> správce daně přezkoumá a ̶1. neshledá-li důvody pro pokračování v dokazování -> stanoví daň, ̶2. shledá-li důvody pro pokračování v dokazování -> pokračuje POP, nebo správce daně zahájí DK ̶Pokud pokračuje POP, je doplněno dokazování a znovu daňový subjekt seznámen s výsledkem POP (viz výše) ̶Pokud je zahájena DK, tak předmět a rozsah není omezen účelem odstranění pochybností ̶Do 31. 12. 2020 nemá správce daně pravomoc pokračovat v POP, ale vždy v případě nutnosti dalšího dokazování musí zahájit DK ̶ ̶Správce daně může kdykoliv přejít z POP do DK: „Správce daně může zahájit za účelem odstranění pochybností daňovou kontrolu, jejíž předmět a rozsah nejsou tímto účelem omezeny. Zahájením této daňové kontroly je postup k odstranění pochybností ukončen.“ 17.2.2022 Adobe Systems Daňová kontrola 17.2.2022 Adobe Systems Daňová kontrola ̶Komplexnější postup k ověřování skutečností rozhodných pro stanovení daně ̶Předmětem jsou daňové povinnosti, tvrzení daňového subjektu nebo jiné okolnosti rozhodné pro správné zjištění a stanovení daně vztahující se k jednomu daňovému řízení ̶DK vždy ke konkrétní dani a konkrétnímu zdaňovacímu období ̶Lze zahájit DK i u nevyměřené daně (tj. správce daně ani nezahájí POP) ̶Pochybnosti nemusí existovat ̶ 17.2.2022 Adobe Systems Vymezení Daňové kontroly ̶DK vždy ke konkrétní dani a konkrétnímu zdaňovacímu období ̶Kontrola ve vymezeném rozsahu ̶Rozsah lze v průběhu DK rozšířit i zúžit ̶Vztah k opakování DK ̶Může probíhat společně pro více daní a/nebo více zdaňovacích období ̶ ̶Daňová kontrola se provádí u daňového subjektu nebo na místě, kde je to vzhledem k účelu kontroly nejvhodnější 17.2.2022 Adobe Systems Opakování daňové kontroly ̶Pouze pokud správce daně zjistí nové skutečnosti nebo důkazy, které nemohly být bez zavinění správce daně uplatněny v původní daňové kontrole a které zakládají pochybnosti o správnosti, průkaznosti nebo úplnosti dosud stanovené daně nebo tvrzení daňového subjektu; takto lze daňovou kontrolu opakovat pouze v rozsahu, který odpovídá nově zjištěným skutečnostem nebo důkazům, ̶nebo daňový subjekt učiní úkon, kterým mění svá dosavadní tvrzení; takto lze daňovou kontrolu opakovat pouze v rozsahu, který odpovídá změně dosavadního tvrzení daňového subjektu. 17.2.2022 Adobe Systems Zahájení daňové kontroly ̶Do 31. 12. 2020: zahájena prvním úkonem správce daně vůči daňovému subjektu, při kterém je vymezen předmět a rozsah daňové kontroly a při kterém správce daně začne zjišťovat daňové povinnosti nebo prověřovat tvrzení daňového subjektu nebo jiné okolnosti rozhodné pro správné zjištění a stanovení daně ̶Protokol o zahájení DK ̶Problém v případě nekomunikujících subjektů ̶Od 1. 1. 2021: zahájena doručením oznámení o zahájení daňové kontroly, ve kterém je vymezen předmět a rozsah daňové kontroly ̶Formalizovaný postup bez nutné součinnosti daňového subjektu ̶Správce daně začne současně nebo bez zbytečného odkladu zjišťovat daňové povinnosti nebo prověřovat tvrzení daňového subjektu nebo jiné okolnosti rozhodné pro správné zjištění a stanovení daně 17.2.2022 Adobe Systems Důsledky zahájení daňové kontroly ̶Nemožnost podat dodatečné daňové přiznání (§ 145a DŘ) ̶Existuje-li důvodný předpoklad doměření daně -> výzva k podání dodatečného přiznání (§ 145 odst. 2 DŘ) ̶Pokud dojde k zahájení DK, tak to nemá vliv na DK, ale nevzniká povinnost úhrady penále z doměřené daně ̶Přerušuje se a začíná běh nové lhůty pro stanovení daně (§ 148 DŘ) ̶ 17.2.2022 Adobe Systems Povinnosti daňového subjektu ̶Umožnit správci daně provedení daňové kontroly ̶Zajistit vhodné místo a podmínky k provádění daňové kontroly, ̶Poskytnout nezbytné informace o vlastní organizační struktuře, o pracovní náplni jednotlivých útvarů, o oprávněních jednotlivých zaměstnanců nebo jiných osob zajišťujících jeho činnost a o uložení účetních záznamů a jiných informací; to neplatí pro nepodnikající fyzické osoby, ̶Předložit důkazní prostředky prokazující jeho tvrzení, ̶Umožnit jednání s kterýmkoliv svým zaměstnancem nebo jinou osobou, která vykonává jeho činnosti, ̶Nezatajovat důkazní prostředky, které má k dispozici, nebo o nichž je mu známo, kde se nacházejí 17.2.2022 Adobe Systems Práva daňového subjektu ̶být přítomen jednání se svými zaměstnanci nebo dalšími osobami, které vykonávají jeho činnosti, ̶předkládat důkazní prostředky nebo navrhovat provedení důkazních prostředků, které on sám nemá k dispozici, ̶vyvracet pochybnosti vyjádřené správcem daně 17.2.2022 Adobe Systems Průběh daňové kontroly ̶Správce daně vyzývá daňový subjekt k prokázání jeho tvrzení a dalších skutečností ̶Probíhá dokazování ̶Daňový subjekt nese důkazní břemeno (x podvody na DPH) ̶Je volbou daňového subjektu, jako strategii zvolí ̶DK provádí kterýkoliv věcně příslušný správce daně v rámci celé ČR (viz zákon o Finanční správě ČR) 17.2.2022 Adobe Systems Seznámení s výsledkem kontrolního zjištění ̶VKZ je ucelený dokument o dosavadním průběhu DK včetně hodnocení dosud zjištěných důkazů ̶Nutnost přeřadit písemnosti do veřejné části spisu ̶Pokud má dojít ke stanovení daně, je s VKZ seznámen daňový subjekt a je stanovena lhůta pro případné vyjádření ̶Do 31. 12. 2020 je lhůta stanovována pouze na základě žádosti daňového subjektu ̶Daňový subjekt může uplatnit připomínky vůči dosavadnímu VKZ a uplatnit návrh na doplnění VKZ (včetně případného dokazování) ̶Pokud návazně dojde k podstatné změně VKZ, je daňový subjekt znovu seznámen s doplněným VKZ a znovu je mu umožněno se vyjádřit ve lhůtě… 17.2.2022 Adobe Systems Ukončení daňové kontroly ̶Doručením oznámení o ukončení daňové kontroly, k němuž je přiložena zpráva o daňové kontrole podepsaná úřední osobou ̶Do 31. 12. 2020 okamžikem podpisu Zprávy o DK ̶Osobní jednání ̶S odkazem na zásady bylo možné žádat zaslání ̶Problém s odmítnutím podpisu ̶Rozhodnutí o stanovení daně může být doručeno současně s oznámením o ukončení DK ̶Pozor na rozsah zmocnění! 17.2.2022 Adobe Systems Zpráva o daňové kontrole ̶Zpráva o DK obsahuje ̶a) odkaz na oznámení o zahájení daňové kontroly, popřípadě oznámení o změně rozsahu daňové kontroly, a ̶b) konečný výsledek kontrolního zjištění, včetně ̶1. hodnocení zjištěných důkazů, ̶2. stanoviska správce daně k vyjádření daňového subjektu k výsledku dosavadního kontrolního zjištění ̶ ̶Zpráva o DK je odůvodnění rozhodnutí o stanovení daně ̶Odvolání se věcně vymezuje právě proti Zprávě o DK, byť formálně směřuje (napadá) rozhodnutí o stanovení daně (PV/DPV) 17.2.2022 Adobe Systems Vyhledávací postupy 17.2.2022 Adobe Systems Vyhledávací činnost ̶Správce daně vyhledává důkazní prostředky a daňové subjekty a zjišťuje plnění jejich povinností při správě daní před zahájením řízení i v jeho průběhu. ̶Vyhledávací činnost provádí správce daně i bez součinnosti s daňovým subjektem. ̶V rámci vyhledávací činnosti správce daně ̶a) ověřuje úplnost evidence či registrace daňových subjektů, ̶b) zjišťuje údaje týkající se příjmů, majetkových poměrů a dalších skutečností rozhodných pro správné zjištění, stanovení a placení daně, ̶c) shromažďuje a zpracovává informace a využívá informační systémy v rozsahu podle § 9 odst. 3, ̶d) opatřuje nezbytná vysvětlení, ̶e) provádí místní šetření. ̶Správce daně, který není místně příslušný, může provádět místní šetření i bez dožádání. 17.2.2022 Adobe Systems Vysvětlení ̶Správce daně v rámci vyhledávací činnosti opatřuje nezbytná vysvětlení k prověření skutečností rozhodných pro naplnění cíle správy daní, pokud tyto skutečnosti nelze prověřit jiným úředním postupem. ̶Každý je povinen podat správci daně vysvětlení, byť lze vysvětlení odepřít. ̶Podané vysvětlení nelze použít jako důkazní prostředek. ̶O podaném vysvětlení sepíše správce daně podle povahy vysvětlení protokol nebo úřední záznam. ̶Pokud má být vysvětlení použito jako důkaz, je nutné danou osobu předvolat jako svědka. 17.2.2022 Adobe Systems Místní šetření ̶Slouží zejména k vyhledávání důkazních prostředků a provádění ohledání u daňových subjektů a dalších osob zúčastněných na správě daní, jakož i na místě, kde je to vzhledem k účelu místního šetření nejvhodnější. ̶Lze přizvat osobu, jejíž přítomnost je podle povahy věci potřebná. ̶O průběhu místního šetření sepíše správce daně podle povahy šetření protokol nebo úřední záznam. ̶Správce daně může pořizovat obrazový nebo zvukový záznam o skutečnostech dokumentujících průběh úkonu, o čemž předem uvědomí osoby, které se tohoto úkonu účastní. 17.2.2022 Adobe Systems Práva správce daně v rámci místního šetření ̶ ̶Právo přístupu na pozemky, do každé budovy, místnosti, místa, včetně dopravních prostředků, přepravních obalů, k účetním záznamům nebo jiným informacím, a to i na technických nosičích dat ̶Provedení nebo vyžádání si výpisů nebo kopií účetních záznamů, a to i na technických nosičích dat ̶Právo na informace o používaných programech výpočetní techniky. ̶Právo využívat programové vybavení. 17.2.2022 Adobe Systems Povinnosti v rámci místního šetření ̶Povinnost poskytnout přiměřené prostředky a potřebnou součinnost k účinnému provedení místního šetření ̶Povinnost zapůjčit správci daně jím vyžádané doklady a další věci nezbytné pro správu daní i mimo své prostory, jinak správce daně tyto věci zajistí ̶Povinnost umožnit odběr (či poskytnout) vzorky věcí pro expertizu 17.2.2022 Adobe Systems Zajištění věcí v rámci místního šetření ̶Zajistit lze věci, pokud mohou sloužit jako důkazní prostředek a je-li důvodná obava, že by později nebylo možné příslušný důkazní prostředek provést vůbec nebo jen s velkými obtížemi. ̶Správce daně může ̶a) věc převzít a přemístit na vhodné místo, ̶b) vyznačit na věci zajištění a věc ponechat na místě bez zamezení přístupu k věci, nebo ̶c) vyznačit na věci zajištění a po převzetí všech prostředků, které umožňují přístup k této věci, zajistit prostory, kde se tyto věci nalézají, úřední uzávěrou. ̶Rozhodnutí o zajištění věci je předáno dotčené osobě v rámci protokolu i bez její žádosti. ̶Po pominutí důvodu zajištění se věci bezodkladně vrací (viz § 83 a § 84 DŘ) ̶ 17.2.2022 Adobe Systems Dopady místního šetření ̶Skutečnosti zjištěné v rámci místních šetření, případně i jiných vyhledávacích postupů, jsou obvykle následně uplatněny jako podklad pro kontrolní postupy ̶Správce daně si „nabije“ a následně často postaví daňový subjekt v rámci zahájení DK před situaci, která je neřešitelná, nevysvětlitelná, ložená a de facto nezměnitelná ̶Dopad na povinnost vyzvat k podání DoDAP před zahájením DK 17.2.2022 Adobe Systems Dokazování, důkazní prostředky Adobe Systems Dokazování x důkazní prostředek x důkaz ̶Dokazování: procesní postup, v rámci kterého jsou předkládány důkazy a důkazní prostředky, navrhováno provedení důkazů a důkazních prostředků. ̶Důkaz: věc nebo postup, který může přispět k objasnění projednávané věci a rozhodných skutečností. ̶Důkazní prostředek: jakýkoliv podklad, jimž lze zjistit skutečný stav věci a ověřit skutečnosti rozhodné pro naplnění cíle správy daní; jde o prostředek získání důkazu. 17.2.2022 Adobe Systems Typy daňových sporů ̶Kolotočové podvody na DPH ̶Řetězové podvody na DPH ̶Průkaznost nároku na odpočet DPH z přijatých plnění ̶Daňově účinné náklady (včetně cestovních náhrad, mezd…) ̶Odpočet na výzkum a vývoj dle ZDP ̶Reklamy ̶ 17.2.2022 Adobe Systems Důkazní břemeno ̶Primární důkazní břemeno má daňový subjekt ̶Prokazuje všechny skutečnosti, které je povinen uvádět v řádném daňovém tvrzení, dodatečném daňovém tvrzení a dalších podáních (nejen tvrzené skutečnosti!) ̶Primární důkazní břemeno unese daňový subjekt předložením účetnictví (u DPFO/DPPO), nebo prvotních daňových dokladů vystavených plátcem daně (u DPH) ̶Správce daně prokazuje nesoulad skutečností tvrzených daňovým subjektem a důkazů předložených v rámci prvotní fáze dokazování (účetnictví, daňové doklady) -> pokud správce daně prokáže důvodné pochybnosti, unese svoje důkazní břemeno a přesune jej zpět na daňový subjekt. ̶Následně musí daňový subjekt odstranit pochybnosti a prokázat svoje tvrzení ve světle dosud zjištěných skutečností 17.2.2022 Adobe Systems Dokazování ̶Dokazování provádí správce daně ̶Je na správci daně, aby rozhodl, které důkazy či důkazní prostředky provede, které nikoliv (a proč – nutnost odůvodnění) ̶Správce daně nemusí provést všechny navržené důkazy, ale se všemi se musí vypořádat ̶Správce daně dbá, aby skutečnosti rozhodné pro správné zjištění a stanovení daně byly zjištěny co nejúplněji, a není v tom vázán jen návrhy daňových subjekt ̶Správce daně nevyšetřuje a nedokazuje ze své vlastní iniciativy 17.2.2022 Adobe Systems Správce daně prokazuje ̶a) oznámení vlastních písemností, ̶b) skutečnosti rozhodné pro užití právní domněnky nebo právní fikce, ̶c) skutečnosti vyvracející věrohodnost, průkaznost, správnost či úplnost povinných evidencí, účetních záznamů, jakož i jiných záznamů, listin a dalších důkazních prostředků uplatněných daňovým subjektem, ̶d) skutečnosti rozhodné pro posouzení skutečného obsahu právního jednání nebo jiné skutečnosti, ̶e) skutečnosti rozhodné pro uplatnění následku za porušení povinnosti při správě daní, ̶f) skutečnosti rozhodné pro posouzení účelu právního jednání a jiných skutečností rozhodných pro správu daní, jejichž převažujícím účelem je získání daňové výhody v rozporu se smyslem a účelem daňového právního předpisu ̶Zneužití práva – viz zásada zákazu zneužití práva dle § 8 odst. 4 DŘ ̶ Adobe Systems Kooperace na dokazování ̶Pokud to vyžaduje průběh řízení, může správce daně vyzvat daňový subjekt k prokázání skutečností potřebných pro správné stanovení daně, a to za předpokladu, že potřebné informace nelze získat z vlastní úřední evidence. ̶Výzva k prokázání skutečností, Výzva k předložení listin… ̶Správce daně může vyzvat jiné osoby k poskytnutí důkazů ̶Výzva dle § 57 DŘ… ̶Daňový subjekt může navrhovat provedení důkazu za účasti třetí osoby (typicky svědci), v takovém případě je povinností sdělit údaje o této třetí osobě a informaci o tom, které skutečnosti hodlá účastí této třetí osoby prokázat nebo vysvětlit, popřípadě jiný důvod účasti ̶Problém v praxi – jak zjistit údaje? 17.2.2022 Adobe Systems Důkazní prostředky ̶Jako důkaz mohou sloužit všechny prostředky, kterými lze zjistit stav věci, zejména výslech svědků, znalecký posudek, zprávy a vyjádření orgánů, fyzických a právnických osob, notářské nebo exekutorské zápisy a jiné listiny, ohledání a výslech účastníků. ̶Veřejné listiny potvrzují pravdivost toho, co je v nich osvědčeno nebo potvrzeno, není-li dokázán opak. ̶Důkazními prostředky jsou také ̶veškeré podklady předané správci daně jinými orgány veřejné moci, které byly získány pro jimi vedená řízení, ̶podklady převzaté z jiných daňových řízení nebo získané při správě daní jiných daňových subjektů ̶-> Problém s anonymizací, ponecháním ve vyhledávací části spisu, otázka (ne)úplnosti převzatých skutečností a nemožnosti ověření… ̶Pokud jsou v rámci dokazování užity protokoly o svědeckých výpovědích z jiných daňových řízeních – na návrh daňového subjektu bude provedena svědecká výpověď v daném řízení ̶ ̶ 17.2.2022 Adobe Systems Listiny ̶Listina vydaná orgánem veřejné moci v mezích jeho pravomoci, jakož i listina, která je zákonem prohlášena za veřejnou, potvrzuje, že jde o prohlášení orgánu veřejné moci, který listinu vydal, a není-li dokázán opak, potvrzuje i pravdivost toho, co je v ní osvědčeno nebo potvrzeno. ̶Správce daně může vyžadovat ověření pravosti úředního razítka a podpisu na listině vydané orgánem cizího státu, pokud je toho v řízení třeba, zejména má-li pochybnosti o pravosti předložených listin. ̶Za listinu se pro účely tohoto ustanovení považuje rovněž datová zpráva. ̶Nejčastější důkazní prostředek, ale: ̶Listina je formálním důkazem, který sám o sobě obvykle není dostatečným a je nutné prokázání skutkového stavu ̶Problém s antidatací, nesoulad předkládaných listin (soulad je také nevěrohodný…), atd. ̶Problematika mlčenlivosti a obchodního tajemství (dosud nepatentované věci, vynálezy, obchodní podmínky, ceny…) 17.2.2022 Adobe Systems Znalecký posudek ̶Správce daně může ustanovit znalce k prokázání skutečností rozhodných pro správné zjištění a stanovení daně, ̶a) závisí-li rozhodnutí na posouzení otázek, k nimž je třeba odborných znalostí, které správce daně nemá, nebo ̶ ̶b) nepředloží-li daňový subjekt znalecký posudek, pokud mu tuto povinnost ukládá zákon, a to ani na výzvu správce daně. ̶Rozhodnutí o ustanovení znalce se doručuje znalci; včas podané odvolání proti tomuto rozhodnutí má odkladný účinek. Rozhodnutí o ustanovení znalce se doručuje též daňovému subjektu, který proti němu nemůže uplatnit opravné prostředky. ̶Povinnost spolupracovat se znalcem uložena daňovému subjektu, případně dalším osobám. ̶Je-li ve věci daňového subjektu prováděn výslech znalce, má daňový subjekt právo být tomuto výslechu přítomen a klást znalci otázky týkající se podávaného znaleckého posudku. O tom, že bude prováděn výslech znalce, správce daně daňový subjekt včas vyrozumí. ̶Problém: nákladnost. 17.2.2022 Adobe Systems Svědci ̶Každá osoba je povinna vypovídat jako svědek o důležitých okolnostech při správě daní týkajících se jiných osob, pokud jsou jí známy; musí vypovídat pravdivě a nic nezamlčovat. ̶Jako svědek nesmí být vyslechnut ten, kdo by porušil povinnosti spojené s utajováním informací nebo zákonem uloženou povinnost mlčenlivosti (advokát, daňový poradce), pokud nebyl zproštěn mlčenlivosti. ̶Právo odepřít výpověď; na to musí být svědek výslovně upozorněn. ̶Svědek musí vypovídat pravdivě a nic nezamlčovat, musí být poučen o následcích nepravdivé výpovědi. ̶ALE správce daně vede výslech, pokládá otázky a volí tedy strategii výslechu ̶Svědek nemusí vypovědět vše beze zbytku, pokud vypovídá pravdu a nezamlčuje nic ve vztahu k položené otázce ̶Problém: dovozování a výkladu svědecké výpovědi ̶ 17.2.2022 Adobe Systems Svědci ̶Daňový subjekt má právo být přítomen výslechu svědka a klást mu otázky v rámci dokazovaní svých práv a povinností. ̶ ̶O provádění svědecké výpovědi správce daně daňový subjekt včas vyrozumí, nehrozí-li nebezpečí z prodlení. 17.2.2022 Adobe Systems Předvolání a předvedení svědka ̶Správce daně předvolá osobu zúčastněnou na správě daní, jejíž osobní účast v řízení nebo jiném postupu při správě daní je nutná, a v předvolání uvede kdy, kam, v jaké věci a z jakého důvodu se má dostavit a současně upozorní na právní důsledky nedostavení se, včetně možnosti jejího předvedení. Předvolání se doručuje do vlastních rukou. ̶V případě, že se předvolaná osoba bez dostatečného důvodu nedostaví ani po opakovaném předvolání, může správce daně vydat rozhodnutí o předvedení a požádat o její předvedení příslušný bezpečnostní sbor, který má pravomoc k předvedení podle jiného právního předpisu. ̶Rozhodnutí o předvedení je doručováno předváděné osobě prostřednictvím osoby, která předvedení na základě tohoto rozhodnutí vykonává; proti tomuto rozhodnutí nelze uplatnit opravné prostředky. 17.2.2022 Adobe Systems Neunesení důkazního břemene ̶Pokud daňový subjekt neunesl důkazní břemeno, je na posouzení správce daně, zda lze stanovit daň dokazováním nebo nikoliv: ̶-> LZE – pak bude daň stanovena dokazováním, přičemž budou zohledněny neprokázané skutečnosti ̶Neuznání odpočtu, neuznání daňově účinných nákladů… ̶Otázka míry neprokázaných skutečností k celkovému základu daně a daňové povinnosti ̶ ̶-> NELZE – správce daně přistoupí ke stanovení daně podle pomůcek 17.2.2022 Adobe Systems Stanovení daně podle pomůcek ̶Stanoví-li správce daně daň podle pomůcek, přihlédne také ke zjištěným okolnostem, z nichž vyplývají výhody pro daňový subjekt, i když jím nebyly uplatněny. ̶Pomůckami jsou zejména ̶důkazní prostředky, které nebyly správcem daně zpochybněny, ̶podaná vysvětlení, ̶porovnání srovnatelných daňových subjektů a jejich daňových povinností, ̶vlastní poznatky správce daně získané při správě daní. ̶§ 114 odst. 4 DŘ: Směřuje-li odvolání proti rozhodnutí o stanovení daně podle pomůcek, zkoumá odvolací orgán pouze dodržení zákonných podmínek použití tohoto způsobu stanovení daně, jakož i přiměřenosti použitých pomůcek. 17.2.2022 Adobe Systems Děkuji za pozornost!