Ochrana před nečinností •Anna Chamráthová Richterová 2 3 Nečinnost •Veřejná správa jako činnost • •Nežádoucí z pohledu základních principů (zásad) VS, zejm. •Legality •Rychlosti a hospodárnosti •Právní jistoty a ochrany legit. očekávaní •VS jako služby •Tzv. principy dobré správy • •Potenciálně také zásah do základních práv •zejm. čl. 36/1 a 38/2 Listiny • •=> Významné právní důsledky nečinnosti 4 Nečinnost - charakteristika •Předmětem zájmu nečinnost nezákonná a na straně orgánů VS •Nečinnost může být právem předvídána (např. fiktivní rozhodnutí) • •V rámci (zejména) rozhodování •Ale i tzv. jiné (správní) úkony • •Ve formě průtahů či absolutní nečinnosti • • 5 Nečinnost - lhůty •Nezastupitelná úloha lhůt při určení počátku nezákonné nečinnosti (vymezený časový úsek pro úkon) •Pokud výslovně nestanoveny, povinnost konat v tzv. lhůtě přiměřené (bez zbytečného odkladu) •Zásada rychlosti (§ 6/1 SŘ) •Správní orgán vyřizuje věci bez zbytečných průtahů. •Nečiní-li správní orgán úkony v zákonem stanovené lhůtě nebo ve lhůtě přiměřené, není-li zákonná lhůta stanovena, použije se ke zjednání nápravy ustanovení o ochraně před nečinností (§ 80). • •= neurčitý právní pojem, výklad dle správní praxe a judikatury (vliv např. legitimního očekávání) • Ochrana před nezákonnou nečinností •Nezák. nečinnost v právním státě nežádoucí •„Systém“ prostředků, institutů •Preventivní •Specifické •Kompenzační (následné) • •Ve SŘ ustanovení působící k ochraně před nečinností (vícero procesních institutů) + opatření proti nečinnosti (§ 80) • •Dále zejm. soudní ochrana (správní soudnictví, ÚS), veřejný ochránce práv, náhrada újmy (82/1998 Sb.) 6 Ustanovení působící k ochraně ve SŘ •Lhůty pro vydání rozhodnutí (viz § 71/2) •Bez zbytečného odkladu (§ 71/1) •Pokud nelze nejpozději do 30 dnů od zahájení řízení, k nimž se připočítává doba (§ 71/3) •a) až 30 dnů (ústní jednání, místní, předvolání či předvedení, doručování veřejnou vyhláškou, nebo jde-li o zvlášť složitý případ) •b) nutná k provedení dožádání, ke zpracování znaleckého posudku nebo k doručení písemnosti do ciziny •Nedodržení se nemůže dovolávat úč., který je způsobil (71/5) • •Lhůty pro realizaci tzv. jiných úkonů (viz § 154, 155) • •Lhůty pro vydání rozhodnutí dle zvláštních zákonů 7 Ustanovení působící k ochraně ve SŘ •Lhůty pro zahájení a provedení přezkumného řízení (§ 94) • •Povinnost přijímat podněty k zahájení řízení (§ 42) + oprávnění žádat nezbytná vysvětlení (§ 137) • •Lhůty pro zahájení řízení z moci úřední - Nezahájí-li příslušný SO řízení ve lhůtě 30 dnů ode dne, kdy se dozvěděl o skutečnostech odůvodňujících zahájení řízení (nemusí být okamžik podání podnětu) • •Zajišťovací prostředky (§ 58 - 63) • •Zjednodušené postupy (např. příkaz - § 150, řízení na místě - § 143) • •Mezitímní rozhodnutí a rozhodnutí v části věci (§ 148) •aj. 8 Opatření proti nečinnosti (§ 80) •Podle § 6/1 (zásada rychlosti) slouží ke zjednání nápravy, nečiní-li SO úkony v zákonem stanovené lhůtě nebo ve lhůtě přiměřené •Konkrétní procesní prostředky pro existující (hrozící) nečinnost • •Úprava v části II. SŘ, uplatní se však na jakékoli postupy a úkoly SO, na které se vztahuje SŘ (viz § 1/1) •správní řízení v 1. st. •řízení o opravných a dozorčích prostředcích •postupy podle části IV., V., VI. •i na vyřizování stížností podle § 175 9 Opatření proti nečinnosti (§ 80) •K přijetí opatření příslušný nadřízený SO (projev dozorové funkce) •I proti nečinnosti nadřízeného SO • •§ 80/1-3 podmínky uplatnění •§ 80/4 a) - d) jednotlivá opatření proti nečinnosti („typy“) • •Je přijímáno z moci úřední (§ 80/1-3) nebo na základě žádosti (§ 80/3 in fine) • • 10 Opatření proti nečinnosti (§ 80) •Z moci úřední •§ 80/1 „Nevydá-li správní orgán rozhodnutí ve věci v zákonné lhůtě, nadřízený správní orgán učiní z moci úřední opatření proti nečinnosti, jakmile se o tom dozví.“ • •§ 80/2 „Opatření proti nečinnosti učiní nadřízený správní orgán i tehdy, nezahájí-li příslušný správní orgán řízení ve lhůtě 30 dnů ode dne, kdy se dozvěděl o skutečnostech odůvodňujících zahájení řízení z moci úřední.“ • •§ 80/3 „Opatření proti nečinnosti může nadřízený správní orgán učinit i v případě, kdy je z okolností zjevné, že věcně a místně příslušný správní orgán nedodrží lhůtu stanovenou pro vydání rozhodnutí o žádosti nebo zahájit řízení z moci úřední anebo v řízení řádně pokračovat.“ • 11 Opatření proti nečinnosti (§ 80) •Na základě žádosti •§ 80/3 „Po uplynutí lhůt pro vydání rozhodnutí může žádost o uplatnění opatření proti nečinnosti podat účastník.“ • •Podání podle § 37 - způsob, náležitosti • •O žádosti se rozhoduje usnesením (§ 80/6) •A to ve lhůtách podle § 71/1 • •Nelze se odvolat, ale lze žalobu proti nečinnosti (viz dále) 12 Opatření proti nečinnosti (§ 80) •Typy opatření •§ 80/4 a) „přikázat nečinnému správnímu orgánu, aby ve stanovené lhůtě učinil potřebná opatření ke zjednání nápravy nebo vydal rozhodnutí“ •Přikázání (příkaz) projevem „vnitřního vztahu“ mezi SO • •§ 80/4 b) „usnesením převzít věc a rozhodnout namísto nečinného správního orgánu“ •Zvláštní varianta atrakce 13 Opatření proti nečinnosti (§ 80) •Typy opatření •§ 80/4 c) „usnesením pověřit jiný správní orgán ve svém správním obvodu vedením řízení“ •Zvláštní varianta delegace • •§ 80/4 d) „usnesením přiměřeně prodloužit zákonnou lhůtu pro vydání rozhodnutí, lze-li důvodně předpokládat, že správní orgán v prodloužené lhůtě vydá rozhodnutí ve věci, a je-li takový postup pro účastníky výhodnější; přitom přihlíží ke lhůtám uvedeným v § 71 odst. 3“ •Prodloužit, nikoli prodlužovat… •I na podnět SO vedoucího řízení 14 Opatření proti nečinnosti (§ 80) •Výběr typu opatření - jde-li o opatření z moci úřední - provádí nadřízený SO podle svého uvážení •Žalobou proti nečinnosti se nelze domáhat, aby soud uložil SO povinnost vydat konkrétní opatření •Zásada procesní ekonomie • •Formami činění opatření mimo příkazu také usnesení •Účastníci, kterým se usnesení oznamuje, se mohou odvolat (bez suspenzivního účinku) • • • 15 Žaloba na ochranu proti nečinnosti dle SŘS •Byly vyčerpány prostředky ochrany, které stanoví procesní předpis platný pro řízení u správního orgánu •Lze se domáhat pouze toho, aby soud správnímu orgánu uložil povinnost vydat rozhodnutí ve věci samé nebo osvědčení, a to jen v případech, kdy nenastává fikce příslušného právního důsledku •Soud k tomu správnímu orgánu • uloží přiměřenou lhůtu