Řádné opravné prostředky •Anna Chamráthová Richterová 2 Vady rozhodnutí •Presumpce správnosti •Správní rozhodnutí sice spojeno s presumpcí správnosti avšak může trpět vadami (odstupňovaně dle intenzity): •A. Drobné formální vady /§ 70/ = „zřejmé nesprávnosti“ (nemění obsah rozhodnutí, předmět řízení, okruh účastníků) •Řeší SO: opravným usnesením nebo oprav. rozhodnutím (v případě opravy výroku). • •B. Nezákonnost nebo nesprávnost rozhodnutí ( tedy přímo obsahu rozhodnutí), nebo jako důsledek vad řízení, jež mohou mít vliv na jeho nezákonnost nebo nesprávnost (tzv. „podstatné“ vady řízení). Řešení nezákonnosti nebo nesprávnosti rozhodnutí • Tyto vady způsobují přezkoumatelnost rozhodnutí. •Mají vést k nápravě „vadného“ rozhodnutí. •Přezkoumání dle správního řádu členíme na opravné prostředky a dozorčí prostředky. • Opravné prostředky •Znaky: -přezkum zahájen na návrh (žádost) účastníka (v jeho dispozici ), - účastník má nárok na jejich podání a na přezkoumání rozhodnutí (s výjimkami). • Opravné prostředky • Řádné • Mimořádné Členění řádných opravných prostředků • Opravné prostředky řádné směřují x nepravomocným rozhodnutím • Ve správním řádu: - odvolání (§ 81 a n.) • - rozklad (§ 152), • + specificky odpor proti příkazu (§150), • + námitky v rámci exekuce (§ 117). Mimořádné opravné prostředky •Připadají v úvahu po právní moci rozhodnutí. •Dle správního řádu: - žádost o obnovu řízení (§ 100 an.). Přezkum v rámci dozorčích prostředků •Znaky: •- z iniciativy správního orgánu (zpravidla nadřízeného) •- zahájení z moci úřední – ex offo (veřejný zájem), •- dle posouzení správního orgánu – stanoveny podmínky, •- účastník řízení může dát podnět (není však nárok na zahájení). •Dle správního řádu: - přezkumné řízení (§ 94 – 99) • - obnova řízení nařízená z moci úřední • (§ 100 odst. 3 a 4) Nicotnost jako další druh vady (§ 77) • Nelze považovat za rozhodnutí, nemá účinky rozhodnutí, a to ex tunc. • Důvody nicotnosti : • - (absolutní) věcná nepříslušnost, - • - vady, jež činí rozhodnutí vnitřně rozporným, nebo právně či fakticky neuskutečnitelným, nebo jiné, pro něž je nelze vůbec povazovat za rozhodnutí spr. org. • Řízení o prohlášení nicotnosti - rozhodnutím nadřízený správní orgán, a to z moci úřední (kdykoliv). Lze i jen část rozhodnutí. Nelze se odvolat. •Účastníci a další osoby uvedené v rozh. - podnět k prohlášení nicotnosti. Řádné opravné prostředky • Proti rozhodnutí, resp. usnesení: • - Odvolání • - Rozklad. • + lze přiřadit - proti příkazu (ve zkráceném řízení) odpor (nevede však k přezkumu, ale ke zrušení příkazu). Odvolání • Nejčastěji uplatňovaný řádný opravný prostředek – proti rozhodnutí a proti usnesení. • Projev zásady dvojinstančnosti správního řízení. • Nárok na jeho podání – účastník řízení. • Zásada dispoziční - lze se vzdát práva na podání. Lze vzít zpět, ale nelze již znovu podat /§ 81/. • Jen zákon může vyloučit možnost podání ( např. proti rozhodnutí o odvolání, proti usnesení, které se pouze poznamená do spisu, + dle někt. zvláštních zákonů – např. proti rozhodnutí ve věcech mezinárodní ochrany - § 9 z.č. 325/1999 Sb., o azylu..). Odvolání - kdo • účastník • negativní vymezení – kdo ne (kdo se vzdal, zpětvzetí odvolání) • • Odvolání – proti čemu • Výroková část (jednotlivý výrok, vedlejší ustanovení) • Nelze proti odůvodnění - Náležitosti odvolání • forma podání, tedy má jeho obecné náležitosti - § 37 odst. 2 • označení rozhodnutí • v jakém rozsahu se rozhodnutí napadá • v čem je spatřován rozpor s právními předpisy • v čem je spatřována nesprávnost rozhodnutí či řízení Odvolání – forma •- Písemná forma (ústně do protokolu) •- Počet stejnopisů - - Odvolání dle § 149 odst. 7 •- odvolání proti obsahu závazného stanoviska •- potvrzení nebo změna závazného stanoviska od správního orgánu nadřízeného správnímu orgánu příslušnému k vydání závazného stanoviska Účinky odvolání • odkladný (suspensivní) účinek - odkládá se právní moc a vykonatelnost • devolutivní účinek - rozhoduje nadřízený. Účinky odvolání (suspensivní) • Lze vyloučit odkladný účinek /odst. 2 a 3/ odůvodněně. • Ze zákona – např. u předběžných opatření/61/. • Odvolání pouze proti jednomu výroku – někdy může zbytek rozhodnutí nabýt právní moci. Vyloučení odkladného účinku správním orgánem • Hrozí vážná újma některému z účastníků • Požádá-li účastník (ne vznikla by újma jiným, v rozporu s veřejným zájmem) • Nutné odůvodnění. Výrok o vyloučení součástí rozhodnutí ve věci. • Veřejný zájem Odkladný účinek •Rozsudek NSS ze dne 10. 6. 2008, č. j. 8 As 9/2007-74: •Podmínkou vzniku odkladného účinku odvolání, tj. překážky, pro kterou napadené rozhodnutí nenabude právní moci, je mj. včasnost jeho podání. Za pomocí argumentu a contrario lze dovodit, že opožděné odvolání nemá odkladné účinky, a to ani v tom případě, že o něm není dosud rozhodnuto. Účinky odvolání (devolutivní) • = přechod rozhodovací pravomoci na nadřízený orgán • Určení nadřízeného orgánu - § 178 • Výjimkou – „autoremedura“ /§ 87/ - jen za stanových podmínek. Ale zde je možno se dále odvolat. Lhůta pro odvolání • obecně 15 dnů ode dne oznámení (§72) rozhodnutí (zvláštní zákon může jinak) • Podáno dříve – platí první den lhůty pro odvolání • Chybějící, nesprávné poučení – 15 dnů ode dne oznámení opravného usnesení nejpozději do 90 dnů ode dne oznámení rozhodnutí. Lhůta při neoznámení • 30 dnů ode dne kdy se dozvěděl o vydání rozhodnutí a řešení otázky, nejpozději do 1 roku ode dne oznámení poslednímu • Nelze se dovolat neoznámení – prokazatelně se s rozhodnutím seznámil (lhůty jako při chybném poučení) Podání odvolání • • U správního orgánu, který rozhodnutí vydal. • • • Postup správního orgánu I. stupně • Rozešle odvolání všem účastníkům • Vyzve k vyjádření (lhůta min. 5 dnů) • Možná autoremedura • Autoremedura • Zrušení, změna rozhodnutí • Podmínky – plně vyhoví odvolání, nemůže být způsobena újmu jiným účastníkům, ledaže s tím všichni vysloví souhlas Postup správního orgánu I. stupně • Stanovisko k odvolání • Předání odvolacímu orgánu do 30 dnů • Předání spisu (lze i část spisu) • Nepřípustné, opožděné odvolání předá spis do 10 dnů; ve stanovisku se omezí na uvedení důvodů rozhodných pro posouzení opožděnosti nebo nepřípustnosti odvolání. • • Postup odvolacího orgánu • přezkoumává soulad rozhodnutí a řízení s právními předpisy – zákonnost • správnost jen v rozsahu námitek uvedených v odvolání, jinak jen tehdy, vyžaduje-li to veřejný zájem • k vadám řízení (nemohly mít vliv na soulad rozhodnutí s právními předpisy, správnost) se nepřihlíží. Přezkum správnosti • věcná správnost • - dostatečné zjištění skutkového základu (stránky) dané věci, (zásada materiální pravdy /§ 3 s.ř./, opatřování podkladů pro rozhodnutí, zjišťování okolností /§ 50/), • - správné zhodnocení skutkové stránky věci a vyvození odpovídajících závěrů (dokazování, zásada volného hodnocení důkazů /§ 50 odst. 4, § 51-52/ Přezkum správnosti • nalezení obsahově správného (odpovídajícího, přiměřeného, předvídatelného, spravedlivého) rozhodnutí – řešení dané věci (viz základní zásady – zejména § 2 s.ř.), • zejména tam, kde má SO správní uvážení: • - v jednání /ano či ne/, nebo • - volby /jak konkrétně/). • Přezkum ne/správnosti • Vyžaduje uplatnění zvláštní námitky v odvolání, ledaže to vyžaduje veřejný zájem • Nezákonnost se přezkoumává ze zákona, přičemž součástí je také nesprávnost. • Zvýšená odpovědnost účastníka za rozsah odvolacího přezkumu. Postup odvolacího správního orgánu • Rozhodnutí v odvolacím řízení vydá odvolací správní orgán ve lhůtách stanovených v § 71. • Lhůta počíná běžet dnem předání spisu odvolacímu správnímu orgánu k rozhodnutí. • Po dobu vyřizování věci nadřízeným správním orgánem správního orgánu, který je příslušný k vydání závazného stanoviska, lhůta podle § 88 odst. 1 neběží. Postup odvolacího správního orgánu • podle § 36 odst. 3 se postupuje, pouze pokud jde o podklady rozhodnutí nově pořízené odvolacím správním orgánem • je-li to zapotřebí k odstranění vad odůvodnění, změní odvolací správní orgán rozhodnutí v části odůvodnění • odvolací správní orgán nemůže svým rozhodnutím změnit rozhodnutí orgánu územního samosprávného celku vydané v samostatné působnosti. Postup odvolacího správního orgánu • Neshledá-li odvolací správní orgán důvod pro postup podle § 90 odst. 1 až 4, odvolání zamítne a napadené rozhodnutí potvrdí. • Jestliže odvolací správní orgán změní nebo zruší napadené rozhodnutí jen zčásti, ve zbytku je potvrdí. • Postup odvolacího správního orgánu • • Jestliže odvolací správní orgán zjistí, že nastala skutečnost, která odůvodňuje zastavení řízení, bez dalšího zruší napadené rozhodnutí a řízení zastaví, ledaže jiné rozhodnutí o odvolání může mít význam pro náhradu škody nebo pro právní nástupce účastníků. Postup odvolacího správního orgánu • Odvolací správní orgán nemůže změnit napadené rozhodnutí v neprospěch odvolatele, ledaže odvolání podal také jiný účastník, jehož zájmy nejsou shodné, anebo je napadené rozhodnutí v rozporu s právními předpisy nebo jiným veřejným zájmem. •Zásada zákazu reformatio in peius • Rozhodnutí odvolacího správního orgánu • napadené rozhodnutí nebo jeho část zruší a řízení zastaví • napadené rozhodnutí nebo jeho část zruší a věc vrátí k novému projednání (vysloví právní názor) • napadené rozhodnutí nebo jeho část změní (nelze - pokud by tím některému z účastníků, jemuž je ukládána povinnost, hrozila újma z důvodu ztráty možnosti odvolat se) Rozhodnutí odvolacího správního orgánu • Proti rozhodnutí odvolacího správního orgánu se nelze dále odvolat. • Rozhodnutí je v právní moci, jestliže bylo oznámeno všem odvolatelům a účastníkům uvedeným v § 27 odst. 1. • Pokud je napadené rozhodnutí předběžně vykonatelné - účinky zpětně. Zpětvzetí odvolání §řízení o odvolání je zastaveno dnem zpětvzetí odvolání. §všichni odvolatelé - odvolací řízení je zastaveno dnem zpětvzetí odvolání posledního z odvolatelů. §Dnem následujícím po zastavení řízení nabývá napadené rozhodnutí právní moci. §usnesení - poznamená do spisu a vyrozumí se o něm odvolatelé, jakož i jiní účastníci, pokud byli o podaném odvolání uvědoměni. §Odvolání lze vzít zpět nejpozději do vydání rozhodnutí odvolacího správního orgánu. Opožděné nebo nepřípustné odvolání §Zamítne §Rozhodnutí již nabylo právní moci - zkoumá, zda nejsou dány předpoklady pro přezkum, obnovu řízení nebo pro vydání nového rozhodnutí (ano – odvolání –podnět). Ochrana práv nabytých v dobré víře •správní orgán šetří práva nabytá v dobré víře. Rozklad • Jde vlastně o zvláštní formu odvolání /§ 152 spr. řádu/. • Specifika: • • směřuje proti rozhodnutí, které vydal v 1. stupni ústřední správní úřad, resp. ministr, nebo vedoucí jiného ústředního správního úřadu . • • nemůže nastoupit devolutivní účinek řádného opravného prostředku. Rozklad •- rozhoduje osoba stojící v čele úřadu, který napadené rozhodnutí vydal (ministr nebo vedoucí jiného ústředního správního úřadu) •- na nezávazný návrh rozkladové komise • • Rozkladová komise •- nejméně 5 členů •- členy jmenuje ministr nebo vedoucí jiného ústředního správního úřadu •- většinou odborníci, kteří nejsou zaměstnanci •- komise může jednat a přijímat usnesení v nejméně pětičlenných senátech a že většina přítomných členů musí být odborníci, kteří nejsou zaměstnanci. Rozkladová komise – jednání •- řízení před kolegiálním orgánem •- po poradě rozhoduje hlasováním •- hlasování řídí předseda •- protokol o hlasování podepisují všichni přítomní členové a osoba, která byla pověřena sepsáním protokolu; při nahlížení do spisu (§ 38) je vyloučeno nahlížet do tohoto protokolu. Rozklad – rozhodnutí •- rozhodnutí se zruší nebo změní (pokud se tím plně vyhoví rozkladu a jestliže tím nemůže být způsobena újma žádnému z účastníků, ledaže s tím všichni, jichž se to týká, vyslovili souhlas) •- rozklad se zamítne Odpor • nárokový prostředek, avšak neznamená přezkoumání rozhodnutí – nejde o klasický opravný prostředek • proti povinnosti uložené formou písemného příkazu • může podat ten, jemuž se povinnost ukládá, u orgánu, který příkaz vydal • do 8 dnů ode dne oznámení příkazu • příkaz se ruší a řízení pokračuje •