Poskytování informací Chcete získat informace o činnosti některého úřadu, obce, kraje nebo veřejné instituce? Požádejte o ně. V tomto letáku Vám vysvětlíme, jak o informace požádat, jak by měly úřady se žádostí naložit a co můžete dělat, když informace nedostanete. Jak mohu o informace požádat? klasickou poštou osobně elektronickou poštou na e-mailovou adresu podatelny úřadu nebo do datové schránky úřadu; e-mailová žádost nemusí být elektronicky podepsaná Co mám napsat do žádosti o informace? Do žádosti uveďte, že žádáte informace podle informačního zákona, jaké informace, který úřad a adresu, na kterou chcete informace zaslat (může to být i e-mailová adresa). Musí úřad na žádost odpovědět? Ano. Pokud Vás úřad nevyzve k doplnění či upřesnění žádosti do 7 dnů od doručení žádosti, měl by poskytnout informace nebo rozhodnout o odmítnutí žádosti nejpozději do 15 dnů od přijetí žádosti. Jsou informace, které poskytnout nelze? Ano. Některé informace nelze poskytnout, např. osobní údaje, obchodní tajemství, informace o majetkových poměrech osoby, vnitřní předpisy, informace získané od třetích osob vzniklé bez použití veřejných prostředků. Některé informace mohou získat pouze osoby, o nichž to stanoví zákon, např. účastníci řízení, občané obce. Když úřad informace neposkytne, vydá rozhodnutí o (částečném) odmítnutí žádosti. Může úřad požadovat za poskytnutí informace úhradu? Ano. Může žádat úhradu nákladů za pořízení kopií, opatření technických nosičů dat, odeslání informace (poštovné) nebo úhradu za mimořádně rozsáhlé vyhledávání informací. K úhradě nákladů Vás úřad vyzve před uplynutím lhůty pro poskytnutí informace. Jak se mohu bránit, když úřad rozhodne o (částečném) odmítnutí žádosti? Podejte odvolání. Jak se mohu bránit, když… § úřad poskytne jiné informace, než které jsem žádal(a)? § místo poskytnutí informace mi úřad sdělí nesprávné údaje (ne)umožňující vyhledání a získání zveřejněné informace? § úřad poskytne jen část informace, aniž by o zbytku informací vydal rozhodnutí o částečném odmítnutí žádosti? § úřad neposkytne žádné informace ani nevydá rozhodnutí o odmítnutí žádosti? § nesouhlasím s výší úhrady za poskytnutí informace? Podejte stížnost. Mohu se obrátit na ombudsmana, když nedosáhnu nápravy prostřednictvím opravných prostředků? Ano. Ombudsman může postup úřadů při poskytování informací prošetřit. Při poskytování informací o samostatné působnosti obcí/krajů a jejich orgánů může ombudsman prošetřit pouze postup nadřízeného orgánu. Deset zásad poskytování informací 1. Každý se může ptát na informace vztahující se k působnosti povinných subjektů. 2. Povinné subjekty poskytují informace na žádost nebo zveřejněním. 3. Poskytování informací vychází z principu neformálního přístupu k informacím. 4. Informace se poskytují zásadně bezplatně. 5. Povinný subjekt poskytne informaci, pokud o ni žadatel řádně požádal (podal žádost ve smyslu informačního zákona), informace se vztahuje k působnosti povinného subjektu a poskytnutí informace nic nebrání. 6. Informaci, kterou povinný subjekt poskytne, zpravidla následně zveřejní. 7. Informaci povinný subjekt neposkytne, umožňuje-li to zákon a je-li to nezbytné k ochraně jiných práv a svobod či chráněných zájmů (test poměřování zájmů). 8. Kdykoliv povinný subjekt neposkytne požadované informace (byť i jen zčásti), aniž žádost odloží, vydá rozhodnutí o odmítnutí (části) žádosti. 9. Proti rozhodnutí o odmítnutí žádosti je možné se bránit odvoláním. Proti ostatním nesprávným postupům povinného subjektu včetně nečinnosti je v zásadě možné se bránit stížností. 10. Rozhodnutí o odvolání je přezkoumatelné soudem a Úřadem pro ochranu osobních údajů. Více informací o tom, kdy Vám ombudsman může pomoci a kdy ne, najdete v letáku Ombudsman na stránkách www.ochrance.cz v části Nevím si rady se svou životní situací. Více informací o poskytování informací najdete ve Sborníku stanovisek veřejného ochránce práv – Informace