Roman fotograf Paní Eva má z prvního manželství dva syny (12 a 11 let), z druhého dceru (5 let). Ani jeden z otců o děti nejeví zájem. Eva si našla nového partnera, Romana, který s nimi sice nebydlel, ale protože pracoval převážně na noční směny, zdržoval se přes den často u Evy doma s tím, že se bude starat o děti, zatímco ona byla v práci. O Romanovi toho Eva moc nevěděla, pouze že je rozvedený a má dvě dcery, o jeho minulost se vůbec nezajímala, stačilo jí, že je k ní pozorný, vstřícný a milý, zažila s ním, co doposud se žádným partnerem. Pracovníci fotolabu, kteří našli fotografie nahých dětí, oznámili věc Policii. Paní Eva se až od policistů, kteří odvedli ji a děti k výslechu, dozvěděla, že Roman její děti fotil. Výslech dětí proběhl v den následující po oznámení fotolabu a byl veden bez předchozí přípravy a bez přítomnosti psychologa. Při sdělování údajů o Romanovi a vzájemném soužití byly děti velmi opatrné, o focení spontánně nehovořily. Na vyvolaných fotografiích byli všechny tři děti i Roman nazí, v nejrůznějších polohách, na některých byli chlapci vyfoceni, jak močí. K focení docházelo přes den u nich doma v nepřítomnosti matky. Dětem Roman říkal, že si "jen hrají na fotografa". Eva byla velmi udivena z obvinění partnera, byla poprvé seznámena s jeho minulostí. Roman byl sám jako dítě zneužíván otcem, byl také stíhán za sexuální delikty, poprvé v 15 letech, později zneužíval i své dvě dcery, které fotografoval ve výkalech. Roman byl později odsouzen a nastoupil výkon trestu odnětí svobody. OSPOD, ač o situaci věděl, nikterak nezasáhl, neboť Roman byl od počátku ve vazbě a žádné riziko újmy na vývoji a řádné výchově dětí údajně nehrozilo. Ani po shlédnutí fotografií, o kterých paní Eva tvrdila, že je předtím nikdy neviděla, neměla pocit, že by děti byly ohroženy, že je nedostatečně chránila před aktivitami Romana. Připadalo jí to zcela normální a přípustné. Nepřipouštěla ani mravní ohrožení dětí. Její aktuální pocit byla lítost nad ztrátou partnera a soucit s mužem, který se dostal kvůli jejím dětem do vězení. Neměla mu co odpustit, protože z jejího pohledu se ničeho špatného nedopustil. I nadále si s ním dopisovala a dětem dávala najevo, že to byly právě ony, kdo jí nejvíc ublížil, stále jim "odchod" Romana vyčítala a její vztah k nim se stal citovým vydíráním. Jeden z chlapců se obrátil na dětskou krizovou linku. Při osobním kontaktu, který se podařilo navázat, jevil známky posttraumatického syndromu. Po dohodě přišli i další dva sourozenci, kteří byli v podobném stavu. OSPOD, který se o situaci dozvěděl, započal se sérií návštěv dětí v domácnosti, ve škole, u prarodičů, pořizoval dokumentaci z místa jejich bydliště a sociální pracovnice se neustále ptaly na zážitky s Romanem, na výčitky matky apod. Na základě těchto "poznatků" se OSPOD rozhodl, že podá návrh na zbavení rodičovské zodpovědnosti matky a návrh na ústavní výchovu všech dětí. Cíl: Nalézt co nejvhodnější variantu péče o děti paní Evy. Základní otázky 1. Podrobně analyzujte celý případ, tj. vyberte všechny okolnosti a odůvodněte, proč jsou zásadní (vypište si je a proveďte k nim poznámky). 2. Navrhněte další postup a podrobně popište, co, kdy a které orgány a osoby mají (mohou) učinit -- pokuste se tak vytvořit vlastní strategický plán dosažení zadaného cíle. (Doporučení: Myslíte si, že zbavení rodičovské zodpovědnosti a ústavní výchova je nejlepším řešením vzniklého problému?) 3. (1) Pochybil(y) v posuzovaném případě orgán(y) veřejné moci, pokud ano, napište jak, jaké jsou možnosti nápravy? (2) Jakou formou můžete nutit orgán sociálněprávní ochrany k nápravě nastalé situace? Uveďte co možná nejvyšší počet způsobů. Doplňující otázky 4. Co je posttraumatický syndrom, jak se projevuje a jaké může mít následky? 5. Zabývejte se podrobně problematikou možnosti využití předběžného opatření k "vykázání agresora domácího násilí z bytu". Důležité! Práci zpracovává právník. Takže pokud je třeba argumentovat, je třeba tak činit za pomoci právních norem, je-li to možné, a při práci s nimi je třeba dodržovat pravidla právní argumentace.