Preventivní nástroje ochrany ŽP PVP -- Právní klinka -- Právo a environmentální problémy I. Přednáška 2.11.2005 I.Průchová teze Princip prevence při ochraně životního prostředí jako jeden ze základních principů práva životního prostředí: v rámci něho se projevují "podprincipy" -- někdy samozřejmě prezentované jako samostatné principy -- princip předběžné opatrnosti, princip práva na informace o ŽP, princip únosného zatížení území, princip v pochybnostech ve prospěch životního prostředí, princip znečišťovatel platí, princip nejlepší dostupné techniky, princip odpovědnosti za porušení povinností uložených v zájmu ochrany ŽP atd...... projevuje se různými právními prostředky, tendence k jeho posilování, nicméně ve střetu s jinými společenskými zájmy (individuálními, obecnými, veřejnými) nutně musí docházet k poměřování lidských priorit v konkrétním čase, místě a podmínkách - souvisí s dalšími "nosnými" a celosvětově uznávanými principy -- zejména s principem TUR - V právní úpravě lze vysledovat řadu právních prostředků preventivní povahy. Prameny právní úpravy: - MPV - EP - Vnitrostátní právo - ústavní základy -- zejména: - Ústava: - čl. 7 Ústavy, - Listina základních práv a svobod - čl. 35 LZPS ve spoj. s čl. 41 odst. 1 LZPS, ve vztahu k čl. 35 odst. 2 ve spoj. S čl. 17 (informace) - čl. 11 odst. 3, 4 LZPS - čl. 9 odst. 2 písm. c) event. d) -- výjimka ze zákazu nucených prací - čl. 12 odst. 3 -- výjimka z nedotknutelnosti obydlí - čl. 14 odst. 3 -- výjimka ze svobody pohybu - politická práva -- viz přednáška JUDr.M.Škop - Ústavní zákon č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti ČR, ve znění pozdějších předpisů -- zejm. nouzový stav, vazba na integrovaný záchranný systém a krizové stavy - interpretační význam Nálezů ÚS - plenárních (ÚS jako negativní zákonodárce -- mezinárodní smlouvy, zákony, normotvorná činnost obcí a krajů) - v individuálních věcech další právní předpisy (ve smyslu "obyčejné") - cíleně koncipované jako zákony environmentální - ostatní právní předpisy s environmentálními prvky Závěr: Tendence v ČR -- environmentalizace právního řádu Klasifikace prostředků prevence Tyto prostředky lze klasifikovat podle různých kriterií (je třeba na ně pohlížet jako na "subjektivně" konstruované členění, připouštějící i jinou klasifikaci) a) prevence prostřednictvím plánovacích nástrojů - koncepční nástroje (SEA, další nástroje ve vztahu ke konkrétním složkám ŽP) - plánovací nástroje ve vztahu ke konkrétním lidským aktivitám (EIA) - plánovací nástroje ve vztahu ke konkrétnímu územní (územní plánování -- vazba na SEA, pozemkové úpravy, územní systémy ekologické stability atd.) - havarijní plánovací nástroje pro případ vzniku či podezření ze vzniku ohrožení ŽP jako celku či jeho jednotlivé složky b) prevence prostřednictvím poskytování informací o ŽP ba) časové hledisko ve vztahu k lidským aktivitám - o zamýšlených aktivitách - o existujících aktivitách - o "ukončených" aktivitách (staré zátěže) - bb) podle subjektů povinných poskytnout informaci o ŽP zejm: - reprezentanti státu - reprezentanti samosprávy -- obce, kraje - původci potenciálního znečistění -- budoucího, existujícího, bývalého - - průběžný monitoring, havarijní informace, informace na žádost kdykoli - ze strany občanských sdružení, o.p.s., jejichž předmětem je ochrana ŽP - ze strany Veřejného ochránce práv jako orgánu sui genesis - každý c) prevence prostřednictvím konstrukce účastenství v řízeních o aktivitách s potenciálními dopady dopady na životní prostředí d) prevence prostřednictvím konstrukce posuzování odborných otázek v rámci řízení týkajících se možných dopadů na životní prostředí e) prevence prostřednictvím soudních kontroly rozhodnutí o věcech (aktivitách) s dopady na životní prostředí f) prevence pomocí organizačních opatření (např. vybudování IZS, managment v rámci podnikatelských subjektů, kteří potenciálně ohrožují ŽP) g)prevence prostřednictvím specialistů -- autorizované osoby........ h)prevence prostřednictvím kontrolních, dozorových a inspekčních opatření - plánované kontroly - "namátkové" kontroly z podnětu příslušného orgánu - individuální kontroly z podnětu vnějších subjektů i)prevence při provádění činností potenciálně ohrožujících životní prostředí j)prevence nastupující v okamžiku bezprostředně hrozícího či již fakticky existujícího poškození životního prostředí -- zamezení poškození či alespoň minimalizace poškození -- každý, speciální složky - oznamovací prevenční povinnost -- OZ, zák.č. 17/1992 Sb., speciální předpisy z oblasti ŽP - zakročovaní prevenční povinnost - institut zákazu činnosti ohrožující či poškozující životní prostředí k)prevenční působení ekonomických nástrojů ochrany životního prostředí l) prevenční působení právní odpovědnosti m)prevenční působení pojištění zvláště rizikových aktivit dále neprávní prostředky (ale i zde zákonné limity) - prevenční působení masmedií (informace, reklama,,,,,,,,,) - prevenční působení kultury(umění) Otázka k řešení: Zamyslete se nad politickým rozměrem problému prevence ochrany životního prostředí a pokuste se vymezit (máte-li zájem) jeho vztah ke kvalitě právních prostředků preventivní ochrany životního prostředí.