Katastr nemovitostí Teze přednášky z pozemkového práva ak.rok 2006/2007 přednášející Ivana Průchová Vztah předchozích evidencí nemovitostí k současnému katastru nemovitostí (KN) n Vývoj evidence právních vztahů k pozemkům n veřejné knihy n zemské desky – vznik 2.pol.13.st. n gruntovní vesnické knihy n pozemkové knihy (knihovní zákon č. 95/1871 ř.z., výslovně zrušen až OZ z roku 1964) n konstitutivní účinky zápisu zrušeny stř.OZ, před tím již ale výjimky z tohoto principu, do roku 1964 nedůsledné zápisy s deklaratorními účinky (okresní soudy) n železniční knihy n horní knihy n veřejné knihy vedeny soudy (venkovské gruntovní knihy až od 18.st., předtím vrchnostenské úřady) n význam zemských desk a pozemkových knih pro transformaci pozemkového vlastnictví po roce 1989 n Vývoj evidence pro fiskální (daňové a poplatkové účely) n berní rula (Caatastrum rollare) – poddanské usedlosti - 1654 n pozemkové katastry n I.tereziánský katastr- 1748 n poddanská půda n II. Tereziánský katastr – 1757 n poddanská půda n panský katastr – 1757 n panské pozemky n nový josefský katastr – 1785 – 1889 n První případ společné evidence vrchnostenské a selské půdy, parcely číslovány, nebyly mapy n stabilní katastr –1817 – i mapy n pozemkový katastr – zák.č. 177/1927 Sb., o pozemkovém katastru (KZ), výslovně zrušen až zák.č. 46/1971 Sb., o geodézii a kartografii n vedeny po linii vrchnostenských, později správních úřadů (poz.K. – katastrální měřičské úřady Ad vztah předchozích evidencí k současnému KN n jednotná evidence půdy(JEP) – 1956 – 1964 – usnesení vlády o založení JEP a související interní předpisy n písemná, mapová část n důraz na evidenci užívacích vztahů n Vedení částečně tehdejší NV a částečně okresní střediska geodézie, od roku 1962 celá agenda JEP na okresní střediska geodézie n evidence nemovitostí v letech 1964 – 1992 n Zák.č. 22/1964 Sb., o evidenci nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů, prov. vyhl.č. 23/1964 Sb. n Střediska geodézie a kartografie n písemná a mapová část n evidence právních vztahů – věcná, užívací n specifika evidence právních vztahů k pozemkům v užívání tehdejších soc.org.(tzv. „závorkové parcely v části D LV) n deklaratorní povaha zápisů, absence sankcí za neplnění povinnost n postupný převed informací z dosavadních pozemkových knih do EN n správa dosavadních veřejných knih – státní notářství n další podrobnosti k vývoji a struktuře evidence nemovitostí viz skripta Ad vztah předchozích evidencí k současnému KN n důsledky přijetí zák.č. 265/1992 Sb., o zápisech vlastnických a jiných věcných práv k nemovitostem pro informace o evidovaných nemovitostech: n § 16 zák.č. 265/1992 Sb.: „Zápisy právních vztahů v evidenci nemovitostí provedené podle dosavadních předpisů prokazují pravdivost skutečností v nich uvedených, pokud není prokázán jejich opak“ n § 4 odst. 4 písm. d) zák.č. 265/1992 Sb. – příloha návrhu na vklad: n „listina prokazující oprávnění vlastníka nebo jiné osoby z právního vztahu nakládat s předmětem právního úkonu, jehož právní účinky nastaly před 1.1.1993 Sb., nebo úředně ověřený opis (kopie) takové listiny“ Ad vztah předchozích evidencí nemovitostí k dnešnímu KN n Důsledky přijetí zák.č. 334/1992 Sb., o katastru nemovitostí ČR (KZ) : n § 29 odst. 1 KZ – „ od účinnosti tohoto zákona se operát EN považuje za katastrální operát“ n § 29 odst. 3 KZ –zemědělské a lesní pozemky, jejichž hranice neexistují a jsou sloučeny do větších půdních celků, se evidují do doby jejich zobrazení v katastrální mapě, „ nejpozději však do doby ukončení pozemkových úprav, zjednodušeným způsobem s využitím bývalého pozemkového katastru, pozemkových knih a navazujících operátů přídělového a scelovacího řízení. Údaje zjednodušené evidence nemovitostí se považují za součást katastru nemovitostí“ – mj,má význam pro obsah smluv co do jejich určitosti (označení, že se jedná o pozemek podle dřívějších evidencí) n § 29 odst. 4 – „ katastrální úřady mají v úschově pozemkové a železniční knihy a operát pozemkového katastru. Z těchto dokumentů vyhotoví katastrální úřad na požádání výpisy, opisy nebo kopie, za které se vybírají správní poplatky“. Katastr nemovitostí od 1.1.1993 n Prameny n zák.č. 344/1992 Sb., o katastru nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů (KZ) n zák.č. 265/1992 Sb., o zápisech vlastnických a jiných věcných práv k nemovitostem, ve znění pozdějších předpisů n vyhl.č. 190/1996 Sb., ve znění pozdějších předpisů-prováděcí k výše uvedeným zákonům n Zák.č. 359/1992 Sb., o zeměměřických a katastrálních orgánech, ve znění pozdějších předpisů n Vyhl.č. 162/2001 Sb., o poskytování údajů z katastru nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů n Vyhl.č. 111/2001 Sb., o porovnávání a přejímání údajů z katastru nemovitostí ĆR a evidence nemovitostí n Sdělení ČÚZK č.263/2005 Sb., seznam katastrálních pracovišť katastrálních úřadů, jejich názvy, sídla a územní obvody, ve kterých vykonávají působnost příslušného katastrálního úřadu n předpisy z oblasti zeměměřictví n zejm.zákon č.200/1994 Sb., o zeměměřictví… n Předpisy z oblasti pozemkových úprav n Zejm.zákon č. 139/2002 Sb., o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech, ve znění pozdějších předpisů n OZ, OSŘ, SPŘ, SŘS n Jednací řád K, Pokyny ČUZK,Zdroje: www.cuzk.cz, ASPI – „autor“ – 21,judikatura Orgány n Český úřad zeměměřický a katastrální n Zeměměřický úřad n Zeměměřické a katastrální inspektoráty n Katastrální úřady a katastrální pracoviště n blíže viz zák.č. 359/1992 Sb. o zeměměřických a katastrálních orgánech, ve znění pozdějších předpisů ve spoj. se Sdělením ČÚZK č.263/2005 Sb. Pojem a funkce KN n Pojem KN n § 1 KZ – soubor údajů o nemovitostech v ČR, zahrnující jejich soupis, popis, geometrické a polohové určení n tj.státní informační systém n evidence vlastnických a jiných věcných práv k nemovitostem zapisovaným do KN n evidence dalších právních vztahů n Funkce KN jako státního informačního systému n ochrana práv k nemovitostem n daňové a poplatkové účely n ochrana ŽP a jeho jednotlivých složek (půdy, nerosty, kulturní památky) n rozvoj území n oceňování nemovitostí n statistický zdroj n propojenost s dalšími informačními systémy Předmět evidence KN n Tj., které nemovitosti jsou předmětem evidování: n pozemky v podobě parcel, druhy pozemků n budovy spojené se zemí pevným základem, a to n 1. budovy, kterým se přiděluje popisné nebo evidenční číslo n 2. budovy, kterým se popisné nebo evidenční číslo nepřiděluje a které jsou příslušenstvím jiné stavby evidované na téže parcele, n byty a nebytové prostory vymezené jako jednotky podle zák.č. 72/1994 Sb., ve znění pozdějších předpisů n rozestavené budovy nebo byty a nebytové prostory, které budou podléhat evidenci po dokončení, požádá-li o to vlastník nemovitosti nebo jiná oprávněná osoba n rozestavěné budovy nebo byty a nebytové prostory, které budou podléhat evidenci po dokončení, v souvislosti se vznikem, změnou či zánikem věcného práva k nim n stavby spojené se zemí pevným základem, o nichž to stanoví zvláštní předpis – od 1.1.2007 - § 20 VZ : n přehrady, hráze, jezy, stavby, které se k plavebním účelům zřizují v korytech vodních toků nebo na jejich březích, stavby k využití vodní energie a stavby odkališť, pokud jsou spojené se zemí pevným základem n Vymezení pojmů- § 27 KZ ve spoj. S přísl. ust. KZ a prov.vyhlášky Právní vztahy zapisované do KN n Právní vztahy n vlastnické právo n zástavní právo n event. podzástavní právo n právo odpovídající věcnému břemenu n předkupní právo s účinky věcného práva n Dále: n příslušnost organizačních složek státu a státních organizací hospodařit s majetkem státu, n právo hospodaření státních podniků n správa nemovitostí ve vlastnictví státu (PF) n oprávnění městských částí statutárních měst hospodařit se svěřeným majetkem hl.m.P. n oprávnění přísp. a rozp.orgce zřízené obcí nebo městskou částí hl.m.P nebo státu.města hospodařit s majetkem obce n příslušnost k organizační složce PO, pokud je zapsána v obch.nebo jiném zákonem stanoveném rejstříku a vedoucí této org.složky je oprávněn nakládat s nemovitostí evidovanou v KN jménem PO, k níž org.složka přísluší n Další skutečnosti podle povahy evidované věci, které jsou na základě kat.zákona obsahem KN n !!!do KN se nezapisuje nájem ani výpůjčka k evidovaným nemovitostem Obsah KN n Obsahem KN jsou konkrétní údaje o objketech a skutečnostech,které jsou předmětem katastru (§ 3,4 KZ a 5-35 vyhl.č. 190/1996 Sb.) n Jsou jimi: n a) geometrické určení a polohové určení nemovitostí a katatstrální území, n b) druhy pozemků, čísla a výměra parcel, popisná a evidenční čísla staveb, vybrané údaje o způsobu ochrany a využití nemovitostí, čísla bytů a nebytových prostorů a pojmenování nebytových prostorů, dále údaje pro daňové účely a údaje umožňující propojení s jinými informačními systémy, které mají vztah k obsahu katastru, n c)údaje o právních vztazích, n d)údaje o podrobných polohových polích n e) místní a pomístní názvosloví Struktura katastrálního operátu n Katastrální operát tvoří (§ 4 KZ): n a)soubor geodetických informací – tj. katastrální mapa n b)soubor popisných informací – tj. údaje o: n katastrálních územích n parcelách n stavbách n bytech, nebytových prostorech n vlastnících, jiných oprávněných n právních vztazích a právech n souhrnné přehledy o půdním fondu z údajů katastru n dokumentace výsledků šetření a měření pro provedení a obnovu souboru geodetických informací n sbírka listin – tj. rozhodnutí státních orgánů, smlouvy, jiné listiny, na jejichž základě byl proveden zápis do katastru Zásady (principy) vedení KN n Je třeba odlišovat zásady (principy), které působí bezvýjimečně a které jsou modifikovány, příp. se uplatní pouze v rámci určitých řízeních n - blíže viz semináře n Zejména: n legality n materiální publicity (veřejné dobré víry) n formální publicity (veřejnosti) n intabulační n priority n dispoziční n oficiality n úplatnosti n závaznosti n přehlednosti n souladnosti údajů vedených v KN se skutečným stavem n komplexnosti (univerzálnosti) n spolupráce s jinými subjekty Závaznost údajů KN n § 20 KZ n „pro právní úkony, které se týkají nemovitostí vedených v KN jsou závazné: n parcelní číslo n geometrické určení nemovitosti n Název a geometrické určení katastrálního území n Pozn.“ n Druh a výměra pozemků nejsou závazným údajem pro právní úkony týkající se nemovitostí – diskuse blíže viz semináře Poskytování údajů z KN včetně dálkového přístupu ke KN n Vazba na princip formální publicity n základ v § 22 KZ n KN – státní informační systém n výpisy, opisy, kopie listin, identifikace parcel n osobně - poznámky za přítomnosti prac.KÚ, bezúplatně n veřejné listiny n dálkový přístup n propojování KN s dalšími informačními systémy n identifikace parcel x srovnávací sestavení parcel Zápisy do KN n Vklad n Záznam n Poznámka n a jejich výmaz Vklad n § 2 a násl.zápisového zákona a § 33 – 35 prov.vyl., JŽ KÚ, pokyny ČUZK n vždy, když ne jiný způsob zápis n konstitutivní účinky n řízení o vkladu práva a jeho výmazu do KN n návrh n přílohy návrhu n vady návrhu – odstranitelné, neodstranitelné n výzva k odstranění, přerušení řízení, poučení o neodstranění vad n rozhodnutí o povolení vkladu práva n rozhodnutí o zamítnutí návrhu na vklad n soudní přezkum n viz již obč.právo Záznam n § 7 KZ a §36 a 38. prov.vyhlášky, JŘ KÚ, pokyny n deklaratorní účinky n viz již obč.právo Poznámka n § 9 a 10 zápisového zákona, § 39 prov.vyhl. n deklaratorní účinky n viz již obč.právo Náležitosti listin, které jsou podkladem pro zápis do katastru n § 5 KZ n Označení pozemků n Označení budov n Označení rozestavěných budov n Označení bytů a neb.prostor – jednotek n Označení rozestavěných jednotek Zápis vlastníka nové stavby n § 5 odst. 6 KZ s úč. od 1.7.2006: n Jako vlastník nově evidované stavby se zapisuje vlastník pozemku, na kterém je stavba postavena, nebo stavebník, který na pozemku stavbu provedl, pokud se listinou neprokáže, že vlastníkem je někdo jiný. n Jako způsob využití nově evidované stavby se zapíše účel, ke kterému je stavba podle kolaudačního souhlasu nebo oznámení stavebníka užívána v souladu s právními předpisy. n U ostatních staveb se vychází z územního rozhodnutí nebo z ohlášení stavby stavebnímu úřadu. n Při ohlášení nově evidované stavby k zápisu do katastru je její vlastník povinen doložit doklad o účelu užívání stavby. Zápis jiných údajů a jejich změn (změny druhů pozemků, způsobu využití, údajů o vlastníkovi….) n § 6 KZ n na základě ohlášení vlastníka nebo jiného oprávněného + přílohou rozhodnutí nebo souhlasy příslušného orgánu podle zvl.předpisu, jsou-li potřeba n Rozhodnutí, souhlas nebo oznámení vydaného příslušným státním orgánem podle zvláštního předpisu, který zároveň stanoví tomuto st.orgánu povinnost zaslat rozhodnutí, souhlas nebo oznámení k zápisu do katastru KÚ. Duplicitní zápis vlastnictví (i triplicity….) n Pluralita vlastníků: podílové spoluvlastnictví, SJ n „duplicitní vlastnictví“- specifická situace n § 37 odst. 3 vyhl.č. 190/1996 Sb. n je-li KÚ postupně doručeno postupně více vykonatelných rozhodnutí a jiných listin, jimiž je KÚ vázán, z nichž každá svědčí o vlastnictví jiné osoby k téže nemovitosti, vyjádří KÚ v katastru tuto okolnost duplicitním zápis vlastnictví. n Zárověň o tom vyrozumí osoby, které jsou podle takto rozporných listin označeny ze vlastníky nemovitosti. n Obdobně postupuje KÚ i při zápisu jiných než vlastnických práv k nemovitostem. n Spory z duplicit řeší soud, vazba na poznámku do KN n specifika ve vazbě na pozemkové úpravy – zákon o pozemkových úpravách – přednáška o pozemkových úpravách – spec.oprávnění pozemkového úřadu rozhodnout o duplicitách . Opravy chyb v katastrálním operátu n § 8 KZ ve spoj. s § § 46-47 prov.vyhl. n na návrh vlastníka nebo jiného oprávněné – do 30 dnů, ve zvlášť odůvodněných případech do 60 dnů ode dne doručení návrhu n z podnětu katastrálního úřadu n Oprava chyb,které vznikly: n a) zřejmým omylem při vedení a obnově katastru n b) nepřesností při podrobném měření, zobrazení předmětu měření v katastrální mapě n c) při výpočtu výměr, pokud byly překročeny mezní odchylky stanovené prováděcím předpisem Ad oprava chyb n Oprava chybných údajů katastru vzniklých nesprávnostmi v listinách n na základě opravy listiny provedené tím, kdo listinu vyhotovil nebo kdo je oprávněn opravu listiny provést n vlastníkovi nebo jinému oprávněnému se doručí oznámení o provedené opravě nebo o tom, že oprava na návrh nebyla provedena, protože se nejedná o chybu n sdělí-li vlastník nebo jiný oprávněný do 30 dnů od doručení oznámení KÚ, že s provedenou opravou nebo s tím, že se nejedná o opravu nesouhlasí, vydá KÚ rozhodnutí ve věci n proti rozhodnutí je možno podat odvolání z zem.a kat. inspektorátu, v jehož obvodu je dotčená nemovitost n Soudní ochrana – správní soudnictví n !!!!!!!!prostřednictvím institutu opravy chyby není KÚ oprávněn zasahovat do sporů o vlastnictví – viz – 5 odst. 7 KZ – právní vztahy nemohou být dotčeny opravou chyb v KO Revize údajů v KN n § 7 KZ n KÚ reviduje soulad údajů v katastru v terénu n revizi vyhlašuje příslušný KÚ podle potřeby n součinnost obcí, státních orgánů, pozvaných vlastníků a jiných oprávněných nebo jejich zástupců n zjištění nesouladu – projednání způsobu odstranění n o výsledku revize se sepisuje protokol n Revize v praxi málo frekventovaná, spíše obnova KO Obnova katastrálního operátu n § 13 KZ, §§ 48 a násl. prov.vyhlášky n a)novým mapováním n b)přepracováním souboru geodetických informací n c)na základě výsledků pozemkových úprav (viz později v semestru přednáška o pozemkových úpravách). n Rozsah – zpravidla pro celé katastrální území n Zahájení n – bez návrhu, n a), b) : oznámení obci, u PÚ – informování obcí v režimu PÚ, rok předem záměr provést obnovu n Vztah ke zjednodušené evidenci zem.a lesních pozemků: n do katastrální mapy se doplňují parcely zem. a lesních pozemků dosud evidovaných zjednodušeným způsobem Geometrický plán n Geometrický plán n je výsledkem zeměměřických činností n Úzce souvisí s vedením KN n Je technickým podkladem a neoddělitelnou součástí listin, podle nichž má být proveden zápis do KN, je-li třeba předmět zápisu zobrazit do katastrální mapy n Je přílohou listin, kterými se zřizuje věcné břemeno k části pozemku n Zhotovuje se zejména pro: n Změnu hranice KÚ n Rozdělení pozemku n Změnu hranice druhu pozemku n Vyznačení nové budovy n Vyznačení rozestavěné budovy n Určení nových hranic pozemků při pozemkových úpravách n Doplnění KN o pozemek, vedený dosud ve zjednodušené evidenci parcel, pokud se jeho hranice vytyčují a označují v terénu hraničními znaky n Grafické vyjádření rozsahu práva, které omezuje vlastníka pozemku ve prospěch jiného (právo odpovídající věcnému břemenu k části pozemku) Povinnosti vlastníků a jiných oprávněných ke KN, sankce za porušení povinností n § 10 KZ n zúčastnit se na výzvu KÚ jednání nebo na jednání vyslat zástupce n označit ve stanovené lhůtě, ne však kratší 30 dnů, trvalým způsobem a na vlastní náklad nesporné hranice svých pozemků, pokud zvláštní zákon nestanoví jinak (jmenovitě zákon o půdě- na náklad státu ve vazbě na restituce). n Pokud neoznač´í – může KÚ rozhodnout, že dá hranice označit na náklad vlastníka nebo jiného oprávněného. n Na vyzvání doplnit chybějící údaje a odstranit chyby v jimi vyhotovených listinách, které předkládají k zápisu do katastru, a to do 30 dnů, kdy jim byla doručena výzva n Ohlásit KÚ změny údajů, a to do 30 dnů ode dne, kdy došlo k jejich vzniku a předložit listinu, která změnu dokládá, tuto povinnost nemají u změn, které vyplývají z listin, které jsou příslušné orgány povinny zaslat KÚ přímo k zápisu do KN Ad povinnosti vlastníků n zajistit, aby v případě, že k navrhovanému zápisu do katastru nebo jeho změně není vyžadováno rozhodnutí nebo jiné opatření správního úřadu, potvrdil příslušný správní orgán, že údaje v návrhu odpovídají skutečnosti n s úči. od 1.1.2007 n na vyzvání předložit KÚ ve stanovené lhůtě, ne však kratší 30 dnů, příslušné listiny pro zápis do katastru Vztah katastrálních orgánů k jiným subjektům n katastrální orgány a státní orgány n katastrální orgány a obce Sankce za porušení pořádku na úseku katastru n §§ 23 – 26 KZ n § 23 –jiný správní delikt n § 24 – přestupky n pokuta, výše pokuty