7.10.2007 1 Vnější obchodní vztahy do 1990 monopol státu v oblasti vnějších hospodářských vztahů stát je subjektem, který realizuje zahraniční obchod podniky zahraničního obchodu ­ sice právně samostatné PO, ale vlastněné 100% státem, zřízené za účelem výkonu zahraničně obchodní činnosti. stát ovšem neodpovídal za závazky těchto podniků od 1990 velká část právní úpravy postupně rušena Vnější obchodní vztahy do 2004 od 1992 ­ obchodovat se zahraničními subjekty mohou všichni podnikatelé, pokud zákon nestanovil jinak (vojenský mat.) základní důvody změn = převzetí závazků ve WTO a přidružení k ES (Dohoda o přidružení) I přes značnou liberalizaci si stát uchovává vliv na pohyb zboží přes hranice (politické i ekonomické důvody). Další podstatná změna ­ v 2004, členství v ES Prameny úpravy 62/2000 Sb., o opatření při dovozu a vývozu výrobků a o licenčním řízení = po vstupu do ES se již nepoužívá 38/1994 Sb., o obchodu s vojenským mat. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší 185/2001 Sb., o odpadech 71/1994 Sb., o prodeji a vývozu předmětů kulturní hodnoty 122/2000 Sb., o ochraně sbírek muzejní povahy 78/2004 Sb., o nakládání s geneticky modifikovanými organismy a produkty 69/2006 Sb., o provádění mezinárodních sankcí Otázka exteritoriality Výchozí koncepcí pro aplikaci vnitrostátního práva je jeho teritoriální omezení. U soukromého práva víceméně funguje. U práva veřejného stát v některých případech nárokuje jeho exteritorialitu. Principy zdůvodnění : doktrína účinků = jednání sice v zahraničí, ale účinky vyvolává uvnitř území státu (v ES např. hospodářská soutěž; typické pro USA) princip personality = účinky na příslušníky daného státu. Opět problém s USA, které zastávají teorii většinového vlastníka. V ostatních státech se uplatňují koncepce sídla nebo inkorporační. USA navíc hodnotí jednání svých občanu v zahraničí podle svého práva. Obvykle je rozhodující právo místa realizace jednání. princip ochrany = ochrana před jednáním proti národní bezpečnosti princip univerzality = postihování únosů, pirátských útoků Vnější obchodní politika ES tato oblast patří do ,,společné obchodní politiky" upravené již Smlouvou o ES, čl. 131 ­ 134. zásada asimilace = je-li jednou zboží dovezeno, požívá nadále výhod jednotného vnitřního trhu. zásada jednoty = stanoven jednotný režim pro dovoz i vývoz čl. 131 ­ existence celní unie čl. 132 ­ harmonizace podpor vývozu do třetích států čl. 133 ­ jednotné zásady spol.obch.politiky zejména co se týče celních sazeb, uzavírání celních dohod, vývozní politiku, sjednocování liberalizačních opatření. čl. 134 ­ odklon obchodu koncepce výlučné pravomoci = z judikatury ESD oblast GATT = celé ve výlučné pravomoci oblast GATS = výlučná pravomoc na služby poskytované bez mezinárodního přemísťování objednatele a poskytovatele (poskytované prostř. Internetu nebo korespondenčně) oblast TRIPS = výlučná pravomoc na opatření na hranicích (zabavování padělaného/pirátského zboží) Dohody o zemědělství, sanitární a fytosanitární opatření, technické překážky obchodu = celé ve výlučné pravomoci Pravomoci ES výlučné = členské státy nemohou přijímat vlastní úpravu, ledaže k tomu jsou komunitární normou zmocněny. smíšené = členské státy mohou přijímat vlastní úpravu. 7.10.2007 2 Vnější obchodní politika ES Cíl = kontrola kvantity dovozu a maximalizace kvantity vývozu za dodržení shodných podmínek pro všechny osoby podnikající na území ES a v rámci závazků přijatých ve WTO. Nástroje : tarifní kvantitativní mez.smlouvy komunitární právo zjevné přek. skryté přek. cla, kvóty sanitární, fytosan. opatření technické požadavky ekonom.omezení administr.omezení Autonomní nástroje obch. politiky - CLA Cílem Smlouvy o EHS = vytvoření celní unie, tj. prostoru, v jehož rámci se obchoduje bez překážek (čl. 23 Smlouvy ES) a zároveň existuje jednotná celní politika vůči třetím státům (společný celní sazebník ­ čl. 26 Smlouvy ES) Provedeno předpisy : nařízení 2913/92, celní zákoník ­ sjednocení evropského a národního práva, jednotně definuje pojmy nařízení 2658/87, celní sazebník ­ jeden ze zákl.prvků systému, možné odchylky nahoru (ochrana) i dolů (preference) nařízení 918/83, o systému Společenství pro osvobození od cla nařízení 1719/2005, systém všeobecných celních preferencí Celní projednávání začlenění zboží pod položku celního sazebníku výpočet celní hodnoty - důležité pro správní vyměření cla. Vychází ze skutečné hodnoty zboží. V CZ jsou stanoveny způsoby určení. Pravidla jsou převzata z GATT 1994. stanovení původu zboží ­ rozlišuje se nepreferenční a preferenční původ zboží. vyměření cla Valorická (hodnotová) Specifická Smíšená ­ alternativní povinnost se stanovením minima a maxima Pohyblivá ­ clo je závislé na ceně Smluvní ­ závazky z WTO Autonomní Všeobecný systém preferencí vůči rozvojovým státům, v rámci WTO, na 10 let dopředu vyloučeny některé zemědělské výrobky, textil, obuv, ocel (pro rozvojové země nejzajímavější komodity). Produkty jsou rozděleny na senzitivní (zem.produkty) a nesenzitivní (prům.výrobky). Tyto jsou osvobozeny od cel, nebo je clo omezeno. Země realizující zákazy nucených prací a práce dětí, event. ochranu životního prostředí = další zvýhodnění. Nejméně rozvinuté země ­ bezcelní přístup s výjimkou zbraní. Dočasné výjimky na banány, rýži, cukr. suspenze/kvóta = výjimka z povinnosti platit clo snaha o podporu zájmů výrobců z ES. Cíl = podpora ekon.aktivity, podpora soutěže. Netýká se antidamping. cel. Předmětem = suroviny, polotovary, součástky, které nejsou v ES dostupné. Žádají členské státy jménem výrobců. Suspenze a kvóty částečná nebo úplná uplatňující se na určité množství zboží (kvóta) nebo na nelimitované množství (suspenze) na jedné straně neomezený dovoz ze třetích států, na druhé straně požadavek na ochranu zájmů ES/subjektů z ES snaha řídit druh a množství dovozu a v rámci dovolených mezí tak chránit průmysl států ES Obecná úprava ­ nař. 519/94, o dovozu z určitých třetích zemí Přechodná, časově omezená úprava na dovoz z Číny ­ nař. 427/03 Zvláštní úprava o dovozu textilu Dovozy do ES 7.10.2007 3 Obecná úprava dovozu Dovoz by měl být ze třetích zemí neomezený, krom ochranných opatření. Podmínkou jejich uvalení je proběhnutí informačního a konzultačního postupu a vyšetřování. Dohled = jestliže vývoj dovozu urč. Výrobku naznačuje možnost hrozby vážné újmy výrobcům v ES, může být realizován statistický dohled nebo kontrola před dovozem. Omezená doba platnosti. Pro propuštění do volného oběhu je nutné předložení kontrolního dokumentu. Informovat Komisi o nebezpečných trendech v dovozu, které by mohly vyžadovat zavedení ochr.opatření. Musí vždy předcházet zavedení ochr. opatření. Zjistit, zda dovozy urč. Výrobku způsobují nebo mohou způsobit vážnou újmu výrobcům v ES. Musí předcházet zavedení ochr. opatření s výjimkou dočasného. Ochranné opatření Rozdíly podle toho, zda se jedná o členský stát WTO nebo stát stojící mimo. 2 podmínky (je-li stát z WTO, musí být splněny obě) : Zboží je dováženo ve zvýšeném množství Výrobcům v ES to působí nebo hrozí způsobit vážnou újmu. Komise poté může : Omezit dobu platnosti kontrolního dokladu Podmínit propuštění do volného oběhu vydáním dovozního povolení. Volný dovoz se tak mění na regulovaný. Jedná se zejména o dovozní kvóty. Mohou zasahovat celé území ES, i jen některé regiony. Délka 4 roky, možnosti prodloužení, ... na max. 8 let. Dovoz z Číny ­ nař. 427/2003/ES Spec. regulace na dovoz z Číny je možná vzhledem k tomu, že závazky ve WTO umožňují odlišný přístup. Nevztahuje se na textil a oděvy. Platnost do 2013. Pokud podoba cel ­ vybírají se odděleně od ostatních cel. Textil a oděvy Velice citlivá oblast, zejména u dovozu z Asie. K regulaci se využívají : Množstevní limity Sledování dovozu v systému dvojí kontroly Sledování dovozu v systému jednoduché kontroly Omezení dovozu v režimu pasivního zušlechťovacího styku Vztahuje se na nečlenské státy WTO a na Čínu. Vývoz Maximalizace exportu, jeho omezení pouze tam, kde se projevují specifické zájmy. Spadá sem i problematika podpory vývozu (velice citlivé). Obecně ­ bez omezení. To možné např. za situace, kdy hrozí vývoz na lukrativnější trhy a následně nedostatek v ES. Zvláštní regulace pro : Kulturní předměty Kontaminované potraviny Zboží dvojího použití (civilní i vojenské) Nebezpečné chemikálie Podpora vývozu Krom zemědělství není společná podpora vývozu ve společné obchodní politice nevyskytuje. Opatření na podporu mohou být převzata pouze jednotlivými státy s ohledem na pravidla hospodářské soutěže. Formy : Přímá/nepřímá podpora ve formě subvencí Pojištění se státní zárukou Poskytování úvěrů s výhodnějšími podmínkami 7.10.2007 4 Ochranná opatření proti nedovol.praktikám obecná ochrana proti nedovoleným praktikám ochrana proti dumpingu ochrana proti nedovoleným subvencím Dumping produkt je týmž producentem prodáván za různé ceny v různých zemích. Právní pohled = je prodáván za nižší ceny, než je obvyklá cena výrobce na domácím trhu. antidumping = státem zajišťovaná ochrana domácích výrobců, kterým dumping způsobuje újmu. nařízení 384/96, o ochraně před dumpingovými dovozy ze zemí, které nejsou členy ES. Dopadá na všechny státy ­ členy i nečleny WTO. Umožňuje přijetí antidumpingových opatření, zejména cel. Antidumpingové opatření přijímá Komise. Podpory/subvence státní podpora pro výrobu či prodej výrobku. nařízení 2026/97, o ochraně před dovozem subvencovaných výrobků ze zemí, které nejsou členy ES. subvence napadnutelné subvence nenapadnutelné Možnost přijetí vyrovnávacího cla, kdyby propuštění takového výrobku do volného oběhu působilo újmu. Smluvní nástroje společné obch. politiky a. preferenční dohody s rozvinutými státy nebo se státy přidruženými a aspirujícími na přidružení b. preferenční dohody s rozvojovými státy c. vztahy vůči vyspělým ekonomikám d. vztahy s dalšími zeměmi a ekonom.integračními seskupeními Ad a. Dohoda o Evropském hospodářském prostoru = mezi ES a ESVO (Island, Lichtenštejnsko, Norsko a Švýcarsko). Švýcarsko není Dohodou dotčeno. Vytváří oblast volného obchodu, nikoliv již celní unii. Uplatňují se 4 základní svobody. Týká se prům.výrobků a zpracovaných zemědělských a rybích výrobků. Švýcarsko se neúčastní EHP. ES s ním uzavřelo bilaterální Dohodu o volném obchodu (průmyslové výrobky, nikoliv zemědělské). Poté uzavřena série dalších dohod : Volný pohyb osob, letecká přeprava, přeprava po železnici a silnici, vědecká a technická spolupráce, obchod se zemědělskými výrobky, ochrana životního prostředí, transformování zemědělských produktů.