Rozpočtové právo Vítejte ve fiskální části finančního práva a to v podoodvětví, které nejtypičtěji charakterizuje TOK PENĚZ Příjmy Výdaje Rozpočtové právo-pojem O/ souhrn právních norem, které se zabývají chováním subjektů finančně právních vztahů k veřejným peněžním fondům, resp. veřejným rozpočtům O/ souhrn finančně právních norem upravujících rozpočtovou soustavu, rozpočtový proces, každoročně státní rozpočet Rozpočtové právo v systému finančního práva O/ V rámci fiskální části FP můžeme hovořit o tom, že ji ještě tvoří i právní úprava účetnictví, které se promítá jak do rozpočtového práva, tak především do berního-daňového práva O/ Tato jednotlivá pododvětví FP spolu velmi úzce souvisí a mají úzké vazby POJEM ROZPOČET O/ BUDGET=anglické slovo, vzniklo ze starofrancouzského boulgette O/ V nejširším pojetí-přehled příjmů a vydání soukromého nebo veřejného hospodářství pro určité období rozpočtové období O/ Definici nelze jednoznačně stanovit a to z důvodu, že rozpočet ve společnosti hraje roli hospodářskou a státoprávní O/ Nejčastěji je posuzován ze stránky hospodářské ROZPOČET z hospodářské stránky O/ Číselný plán pro určité, časově omezené období, jehož náplní jsou PŘÍJMY a VÝDAJE O/ Z historického pohledu lze rozpočet chápat jako produkt historického vývoje společnosti a její ekonomiky O/ Vztah příjmů a výdajů pro určité období – časový úsek, jedná se o takový vztah, který vychází z počáteční situace(stavu) P+V a z cílové vize P+V Malé nahlédnutí do historie rozpočetnictví O/ Vznik rozpočtů je spojen s vývojem jednotlivých společensko-ekonomických formací-prvotní formy rozpočtů-otrokářská společnost-vše mělo naturální podobu HISTORIE O/ STÁTNÍ HOSPODÁŘSTVÍ Starověk- Babylónie, Asýrie, Egypt, Persie, Fénicie, městské státy antického Řecka, Makedonie, otrokářský Řím- naturální podoba O/ Vznik kovových peněz znamenal zdokonalování státního hospodářství a vedl k jejich hromadění do státní pokladny Čína, Egypt, Řecko, otrokářský Řím-vznik prvních poplatků – za užívání podmaněných státních území-AGER PUBLICUS a vznik prvních daní -pozemková daň(tributum soli) -naturální daň z části úrody(stipendium) -poplatky z řemesel a jiného podnikání(vectigalia) S vývojem společnosti se specifické peněžní fondy přeměňují na STÁTNÍ POKLADNY a dále je vývoj rozpočetnictví nejdůležitější až v období kapitalismu, kdy můžeme již hovořit o prvních STÁTNÍCH ROZPOČTECH Historie rozpočtů v České republice O/ St.rozpočet dnešního typu vznikl 17. října 1863- ale úprava pouze rozpočtového řízení O/ 1867 v Ústavě první právní úprava rozpočtu jako takového O/ Recepce zákonných norem Rakouska-Uherska do československého právního řádu , která byla provedena z.č.11/1918 Sb., znamenala i převzetí rakouských rozpočtových norem= =Prosinec 1918 přijat zákon č. 95/1918 Sb., zákon o rozpočtovém provizoriu, naše první samostatná rozpočtová norma O/ Další období: 1927-1938-radikální změny: rozpočty ve formě zákonů r. 1927 reforma- rozpočty byly rozděleny do čtyř rozpočtových skupin (st.správa, st.podniky, samosprávné celky, státní dluh) O/ Rozpočty po roce 1945: Stagnace 1945 +1946 vůbec rozpočty nebyly ROZPOČTY PO r. 1948 O/ Došlo k novému přístupu v propojení rozpočtů= rozpočty státních podniků propojeny s rozpočty Národních výborů a rozpočty ministerstev v jednom státním rozpočtu O/ Z.č. 8/1959 Sb., byla stanovena základní pravidla hospodaření s rozpočtovými prostředky O/ Platila do roku 1970, kdy vznikla nová v souvislosti s federací+každá republika měla svá rozpočtová pravidla O/ Další změna po revoluci v roce 1990-zák. č. 576/1990 Sb., pravidla hospodaření s rozpočtovými prostředky, která platila až do roku 2000. O/ Úz. Č. 1/1993 Sb., Ústava, vzpzd. O/ Úz. Č. 2/1993 Sb., Listina zákl. práv a svobod, vzpzd. O/ Z.č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), vzpzd. O/ Z.č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, vzpzd. O/ Z.č. 219/2000 Sb., o majetku ČR a jeho vystupování v některých právních vztazích, vzpzd. O/ Z.č. 128/2000 Sb., o obcích , vzpzd. O/ Z. č. 129/2000 Sb., o krajích, vzpzd. O/ Z. č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě, vzpzd. O/ Z. č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosu některých daní, vzpzd. O/ Z. č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření ÚSC, vzpzd. O/ Z. č. 563/1991 Sb., o účetnictví, vzpzd. O/ Z. č. 337/1992 Sb., ZSDP, vzpzd. O/ Vyhláška č. 323/2002 Sb., o rozpočtové skladbě, vzpzd. O/ Vyhláška č. 416/2004 Sb., kterou se provádí zák. o FK ve VS O/ Stát - orgány státní správy O/ Orgány místní samosprávy O/ Zájmové veřejnoprávní korporace O/ Soukromoprávní korporace O/ Fyzické osoby+ PO O/ Speciální orgány státní správy=ÚFO O/ Rozpočtová soustava se člení podle FINANCÍ Na základě velkých rozpočtových pravidel na celostátní úrovni se jedná o soustavu rozpočtů: O/ státní rozpočet O/ střednědobý výhled státního rozpočtu O/ státní finanční aktiva a pasiva O/ organizačních složek státu O/ příspěvkových organizací zřízených organizačními složkami státu O/ rozpočty státních fondů O/ řízení státní pokladny a řízení státního dluhu O/ hospodaření s prostředky soustředěnými v Národním fondu O/ rozpočet Fondu národního majetku O/ rozpočet Pozemkového fondu O/ rozpočty zdravotních pojišťoven Na místní úrovni půjde o soustavu rozpočtů: O/ rozpočty krajů O/ rozpočty obcí O/ rozpočty dobrovolných svazků obcí O/ rozpočty statutárních měst O/ rozpočet hlavního města Prahy rovněž pro jejich městské části nebo obvody. O/ FISKÁLNÍ O/ ALOKÁČNÍ O/ REDISTRIBUČNÍ Zásady se prolínají u všech typů rozpočtů: O/ Z. plánovitosti O/ Z. jednotnosti O/ Z. neúčelovosti příjmů O/ Z. účelovosti výdajů O/ Z. úplnosti O/ Z. reálnosti O/ Z. včasnosti O/ Z. veřejnosti O/ Z. vyrovnanosti- přebytkový x deficitní r. Společné rysy veřejných rozpočtů O/ společná právní úprava, v zásadních otázkách O/ společná vnitřní struktura, určená rozpočtovou skladbou O/ shodné základní zásady v pravidlech hospodaření O/ právní ochrana před neoprávněným použitím nebo zadržením rozpočtových prostředků O/ povinnost strpět kontrolní dozor, hlavně z hlediska rozpočtové kázně O/ povinnost předkládat o sobě údaje potřebné pro hodnocení výsledků hospodaření. O/ Státní rozpočet je vrcholným nástrojem finanční politiky státu, jím se řídí veškeré finanční hospodaření. O/ V nejobecnějším pojetí státního rozpočtu jsou jeho obsahem veškeré příjmy a výdaje, jakož i vazba na rozpočty ostatní. Těmito vazbami jsou finanční vztahy v podobě dotací, návratných finančních výpomocí či naopak odvodů. O/ finanční plán nebo program státu na určité období u nás na fiskální tj. kalendářní rok, který je každoročně sestavován a schvalován ve formě zákona a podle kterého se vytváří a rozděluje všeobecný respektive ústřední peněžní fond státu, určený na úhradu jeho potřeb. O/ Rozpočet lze také charakterizovat jako systém financování nebo potřeba financovat stát jako celek a dále města, obce a kraje. Náhled na pojem Státní rozpočet O/ centralizovaný peněžní fond, tedy fond peněžních prostředků soustředěných do působnosti státu na principu nenávratnosti a neekvivalentního způsobu rozdělování O/ bilance příjmů a výdajů (účetní dokument), v němž jsou kodifikovány rozvrhy předpokládaných příjmů a výdajů státu O/ finanční plán na rozpočtové období zahrnující tzv. rozpočtovou závěrku, tedy bilanci státního hospodaření vyplývajícího z dosažené úrovně příjmů a výdajů státu za uplynulé rozpočtové období O/ Ekonomický vztah související se shromažďováním a rozdělováním peněžních prostředků, představuje ekonomickou kategorii ztělesňující v sobě jednotu finančních jako jsou daně, poplatky, cla, státní půjčky, transfery, dotace, a jiné O/ Právní normu, neboť je schvalován Poslaneckou sněmovnou Parlamentu České republiky ve formě zákona. O/ Střednědobý výhled je pomocným nástrojem státu, který slouží pro dlouhodobější plánování rozvoje hospodářství. Obsahem výhledu jsou očekávané příjmy a výdaje státního rozpočtu a státních fondů na jednotlivá léta, na která je sestavován, a předpoklady a záměry, na základě nichž se tyto příjmy a výdaje očekávají a plánují, a to minimálně v tomto rozsahu: O/ a) předpoklady vývoje základních ukazatelů národního hospodářství, O/ b) předpoklady a záměry vlády týkající se příjmů, výdajů a salda státního rozpočtu a státních fondů, zejména zamýšlené změny zákonů a jiných právních předpisů, O/ c) částky střednědobých výdajových rámců a jejich členění podle kapitol a státních fondů, O/ d) celkové příjmy a výdaje státního rozpočtu, O/ e) celkové příjmy a výdaje státních fondů, O/ f) příjmy a výdaje jednotlivých kapitol státního rozpočtu, O/ g) příjmy a výdaje jednotlivých státních fondů, O/ h) výdaje na programy , u nichž výši účasti státního rozpočtu na jejich financování schválila vláda, O/ i) výdaje na programy nebo projekty spolufinancované z rozpočtu Evropské unie podle jednotlivých kapitol a státních fondů, O/ j) přehled závazků fyzických a právnických osob, za které se zaručily jménem státu jeho organizační složky. O/ tvoří celkové výdaje státního rozpočtu a státních fondů na každý z roků, na které je sestavován střednědobý výhled, a stanoví jej na návrh vlády Poslanecká sněmovna v usnesení k vládnímu návrhu zákona o státním rozpočtu, a to vždy jednou částkou, s vyloučením výdajů na O/ a) realizaci státních záruk, O/ b) návratné finanční výpomoci.