Svoboda informací předpisy a praxe Právnická fakulta Masarykovy university Brno 29. listopadu 2007 Oldřich Kužílek Účast veřejnosti na rozhodování Princip publicity právu občanů na informace odpovídá povinnost orgánů veřejné správy vytvářet podmínky pro jeho naplnění nevztahuje se však na soukromou sféru, kde platí pouze princip „Každý může činit, co není zákonem zakázáno, a nikdo nesmí být nucen činit, co zákon neukládá.“ (čl. 2 odst. 3 Listiny) Základní principy přístupu k informacím Poskytování informací úřadem informační povinnost úřadů O/ aktivní informační povinnost (§ 5, trestní řád, zákon o obecné bezpečnosti výrobků, o ochraně spotřebitele, o obcích atd.) O/ pasivní informační povinnost (zákon o svobodném přístupu k informacím, dtto o životním prostředí) diskrétnost × publicita, česky důvěrnost × otevřenost O/ Diskrétnost = nic, vyjma… (definuje se umožnění přístupu – proč ano) O/ Publicita = všechno, vyjma… (definuje se odepření – proč ne) ÚSTAVA ČR - článek 2 O/ (1) Lid je zdrojem veškeré státní moci; vykonává ji prostřednictvím orgánů moci zákonodárné, výkonné a soudní. O/ (3) Státní moc slouží všem občanům a lze ji uplatňovat jen v případech, v mezích a způsoby, které stanoví zákon. O/ (4) Každý občan může činit, co není zákonem zakázáno, a nikdo nesmí být nucen činit, co zákon neukládá. Listina základních práv a svobod - článek 17 O/ (1) Svoboda projevu a právo na informace jsou zaručeny. O/ (2) Každý má právo vyjadřovat své názory slovem, písmem, tiskem, obrazem nebo jiným způsobem, jakož i svobodně vyhledávat, přijímat a rozšiřovat ideje a informace bez ohledu na hranice státu. Listina základních práv a svobod - článek 17 O/ (4) Svobodu projevu a právo vyhledávat a šířit informace lze omezit zákonem, jde-li o opatření v demokratické společnosti nezbytná pro ochranu práv a svobod druhých, bezpečnost státu, veřejnou bezpečnost, ochranu veřejného zdraví a mravnosti. O/ (5) Státní orgány a orgány územní samosprávy jsou povinny přiměřeným způsobem poskytovat informace o své činnosti. Podmínky a provedení stanoví zákon. trestní řád soudní § 8a Poskytování informací o trestním řízení (1) Orgány činné v trestním řízení informují o své činnosti veřejnost poskytováním informací sdělovacím prostředkům. Přitom dbají toho, aby neohrožovaly objasnění skutečností důležitých pro posouzení věci, nezveřejňovaly o osobách, které mají účast v trestním řízení, údaje, které přímo nesouvisejí s trestnou činností, a aby neporušily zásadu, že dokud pravomocným odsuzujícím rozsudkem není vina vyslovena, nelze na toho, proti němuž se vede trestní řízení, hledět, jako by byl vinen (§ 2 odst. 2). (2) Z důvodů uvedených v odstavci 1 orgány činné v trestním řízení odepřou poskytnutí informací. Posuzování motivů žádosti O/ odpor k poskytnutí informací zjevně sloužící obchodním účelům O/ odpor k poskytnutí informací směřujících ke kontroverzním kauzám (zejména nakládání s majetkem, zakázky, nájmy) Rozsudek NSS Göttelová vs. Černošice informace ze zápisů jednání rady města Hlavní změny v zákonu č. 106/99 Sb. • Soudní příkaz k poskytnutí informace, • Omezení úhrad, • Informace o příjemci veřejných prostředků, • Vyjasnění vztahu ke zvláštním zákonům, • Zpřesnění a zúžení ochrany obchodního tajemství, • Možnost kontrolních orgánů zveřejňovat výsledky kontrol, • Stížnosti na postup, • Širší okruh informací aktivně zveřejňovaných • Výroční zpráva o poskytování informací, • Změny v procesu vyřizování žádosti, • Preference elektronizace, formát informací, pojem informace • Portál veřejné správy Informace, které úřady poskytly žadatelům, zveřejní též na webu Příklad poskytnutých informací Příklad poskytnutých informací