Česká národní banka Platební styk Dana Šramková Obsah prezentace • Pojem „platební styk“ a systém pr. regulace • ČNB a její role, nezávislost ČNB • Hotovostní platební styk a omezení plateb v hotovosti • Bezhotovostní platební styk • Odpovědnost a řešení sporů (FA, FIN-NET) • Kde získat více informací? 1. Pojem platební styk a systém jeho právní regulace Pojem „platební styk“ l Ačkoliv s pojmem platební styk operuje řada různých právních předpisů, jeho komplexní definici expresis verbis žádný z nich neobsahuje. l Co si tedy pod tímto termínem představit? Pojem „platební styk“ - dle ekonomů l Platební styk v širším slova smyslu: „systém organizovaný bankami a finančními institucemi, který umožňuje hotovostní i bezhotovostní finanční přesuny mezi jednotlivými subjekty hospodářského života – fyzickými i právnickými osobami“. viz Marvanová, M., Houda, M. a kol.: Platební styk (aneb platební a zajišťovací instrumenty ve vnitřním a zahraničním obchodě). Brno, E.P.B.K. 1993, s. 14 Pojem „platební styk“ - dle ekonomů - pokračování l Podle jiné definice platebním stykem rozumíme „systém organizovaný bankami a finančními institucemi sloužící k finančním přesunům mezi subjekty ekonomiky a soubor postojů (postupů a dokumentů), pomocí nichž se tyto přesuny uskutečňují“. Pojem „platební styk“ v právním pojetí l V některých případech chápán poněkud úžeji, a to především jako: platební styk bezhotovostní, případně v hotovostní formě pouze jako tzv. částečně hotovostní platební styk. Systém právní regulace platebního styku Systém právní regulace platebního styku - doplnění Chceme-li získat komplexní pohled na danou problematiku, je třeba vzít v úvahu mj. také: l ochranu ze strany norem práva trestního (trestné činy hospodářské - proti měně) l aktuální úpravu na úrovni mezinárodní 2. ČNB a její role v platebním styku Česká národní banka Základní charakteristika ČNB l Právní forma: osoba veřejného práva sui generis l Vznik: ze zákona, k 1.1.1993, rozdělením SBČS l Ústřední banka České republiky l Od 1.4.2006 orgán sjednoceného dohledu nad finančním trhem s kompetencemi správního úřadu (viz zákon č. 57/2006 Sb.) l Sídlo: Praha l Pobočky: 7 (v Praze, Ústí nad Labem, Plzni, Českých Budějovicích, Hradci Králové, Brně a Ostravě) Postavení ČNB l Centrální banka je: l ústřední bankou České republiky; l právnickou osobou, která má postavení veřejnoprávního subjektu (veřejnoprávní korporace); l součástí Evropského systému ústředních bank (http://www.cnb.cz/cs/mezinarodni_vztahy/ecb_escb/ http://www.ecb.int/home/html/index.en.html); l správcem měny a výlučnou emisní institucí; l bankou bank v její působnosti; l správcem účtů státu (např. FÚ), kód banky 0710; l správcem měnové rezervy v devizových prostředcích a ve zlatě; Postavení ČNB - pokračování l provozovatelem systémů pro mezibankovní platební styk; l subjektem plnícím funkci registru bank, zastoupení zahraničních bank a finančních institucí vykonávajících bankovní činnosti na území České republiky; l koordinátorem rozvoje bankovního informačního systému a l subjektem, kterému jsou zákonem svěřeny kompetence správního úřadu (obdobně jako ústřední správní úřady je ČNB oprávněna vydávat sekundární normativní právní akty a metodické pokyny heteronomní povahy). Cíl ČNB l Hlavní cíl: péče o cenovou stabilitu - podle článku 98 Ústavy ČR a zákona č.6/1993 Sb., o ČNB, ve znění pozdějších předpisů (x dříve: stabilita měny) l Jak ČNB tento cíl naplňuje? l Dosažení a udržení cenové stability, tj. vytváření nízkoinflačního prostředí v ekonomice ► vytváření podmínek pro udržitelný hospodářský růst (stanovení inflačních cílů); l ČNB ze zákona podporuje obecnou hospodářskou politiku vlády (vedlejší cíl), pokud není v rozporu s cílem hlavním; l Nezávislost je předpokladem účinnosti měnových nástrojů vedoucích k cenové stabilitě. ČNB a hospodářská politika vlády l ČNB ze zákona podporuje obecnou hospodářskou politiku vlády (vedlejší cíl), za podmínek: l pokud není v rozporu s cílem hlavním. Role ČNB v platebním styku l určuje měnovou politiku; l vydává bankovky a mince; l řídí peněžní oběh, platební styk a zúčtování bank, pečuje o jejich plynulost a podílí se na zajištění bezpečnosti, spolehlivosti a efektivnosti platebních systémů a na jejich dalším rozvoji; l vykonává bankovní dohled nad činností bank, poboček zahraničních bank a konsolidačních celků, jejichž součástí je banka se sídlem v České republice, a pečuje o bezpečné fungování a účelný rozvoj bankovního systému v České republice l s účinností od 1.4.2006 – ČNB jako orgán sjednocen. dohledu nad fin. trhem (zák. 57/2006 Sb.) Nezávislost ČNB Personální Institucionální Funkční Finanční Personální nezávislost l omezení politických ingerencí do personálního obsazení BR l Taxativní výčet důvodů odvolání člena BR Institucionální nezávislost l BR při plnění svých zákonem stanovených cílů a výkonu svých dalších činností nesmí přijímat ani vyžadovat pokyny od prezidenta, parlamentu, vlády či jakýchkoli jiných subjektů. Funkční nezávislost l Relativní autonomie ČNB při formulování inflačních cílů a nástrojů k jejich dosažení. l Kurzový režim je sice ČNB povinna stanovovat po projednání s vládou, ale nesmí tím být ohrožen její hlavní měnový cíl. l O zásadách a opatřeních měnové a fiskální politiky se ČNB a vláda vzájemně informují Bankovní rada ČNB l Nejvyšší řídící orgán ČNB l Určuje měnovou politiku a nástroje pro její uskutečňování a rozhoduje o zásadních měnově politických opatřeních České národní banky l Další působnost: a)stanoví zásady činnosti a obchodů České národní banky, b)schvaluje rozpočet České národní banky, c)stanoví organizační uspořádání a působnost organizačních jednotek České národní banky, d)stanoví druhy fondů České národní banky, jejich výši a použití, e)vykonává práva a povinnosti zaměstnavatele vyplývající z pracovněprávních vztahů vůči zaměstnancům České národní banky. g)stanoví mzdové a další požitky guvernéra h) rozhoduje v II.instanci (rozklad) Struktura bankovní rady l 7 členů l guvernér l 2 viceguvernéři l 4 členové BR Guvernér Zdeněk Tůma Člen BR l jmenuje a odvolává prezident republiky l funkční období 6 let (max 2x) Organizační struktura ČNB l Ústředí v Praze l Pobočky Pobočky l Brno l České Budějovice l Hradec Králové l Ostrava l Plzeň l Praha l Ústí nad Labem Role komerčních (obchodních) bank l finanční zprostředkování (obchody s penězi na finančním trhu); l realizace platebního styku (s výnosy zejména ve formě „poplatků“ a provizí za bankou provedené služby v oblasti platebního styku); l emise bezhotovostních peněz (jedná se o funkci bankovního sektoru jako celku, základ emise bezhotovostních peněz spočívá v procesu multiplikace bankovních depozit) 3. Regulace hotovostního platebního styku Měna l Tento pojem znamená: l konkrétní formu nebo druh peněz, l konkrétní soustavu peněz zavedenou v určitém státě a systematicky upravenou právním řádem tohoto státu. Právní aspekty peněz Právní podstatu peněz vyjadřují tři vzájemně provázané elementy: • Peněžní jednotka • Peněžní suma (částka) • Znak peněz: - Věc (§ 118 odst. 1 ObčZ) - Právní prostředek placení na území daného státu - Platidla, elektronické peníze … Platidla české měny l Bankovky, l oběžné mince, l pamětní mince. Platné bankovky a mince vydané ČNB jsou zákonnými penězi ve své nominální hodnotě při všech platbách na území České republiky. Vývoj výše oběživa v ČR Struktura peněz v oběhu ke dni 31.12.2007 Oběžné mince l Platná kovová platidla oběžné mince o sedmi nominálních hodnotách l Podzim 2008 - konec 50 h (vyhl. ČNB č. 174/2008 Sb.) Oběžné mince - pokračování l Ražba - v Bižuterii Česká Mincovna, a.s., Jablonec (dříve též Německo, Kanada) l Lícová strana (revers – „lev“) a rub (avers) l Významný též: tvar a materiál (slitina) l Bližší podoba: vždy vyhláška ČNB Pamětní mince l Razí se z drahých kovů l Obvykle se razí stříbrné mince (200 Kč) l např. u příležitosti vstupu České republiky do schengenského prostoru (vyhl. ČNB č. 101/2008 Sb.) l Unikátní pamětní zlaté mince (2000 Kč až 10 000 Kč): l celozlaté či zajímavé např. kombinací stříbra o ryzosti 999/1000 - mezikruží a zlata o maximální ryzosti 999,9/1000 - střed mince (viz vyhl. ČNB č. 163/2004 Sb.) l Dále http://www.cnb.cz/cs/platidla/numismatika/, k drahým kovům též viz www.puncovniurad.cz Bankovky l V současné době jsou v oběhu bankovky o sedmi nominálních hodnotách l od 50 Kč po 5 000 Kč l Podzim 2008 - konec 20 Kč (vyhl. ČNB č. 173/2008 Sb.) l Bankovka: l lícní strana (vyobrazena osobnost), l rubová strana, l nepotištěná část – tzv. kupon. Bankovky - pokračování l Bližší podoba: vždy vyhláška ČNB l Nejvyšší četnost: nominál 1000 Kč l Dne 1. dubna 2008 byly vydány do oběhu bankovky po 1 000 Kč vzoru 2008 - vyhl. ČNB č.100/2008 Sb. - mezin. ocenění Bankovka roku (http://www.novinky.cz/clanek/152177-ceska-tisicovka-se-stala-svetovou-bankovkou-roku.html) l http://www.cnb.cz/cs/platidla/bankovky/ Oběh bankovek a mincí l Nucený oběh bankovek a oběžných mincí: § 16 zákona č. 6/1993 Sb., o ČNB l Podrobnější úpravu přijímání peněz a nakládání s nimi obsahuje hl. vyhláška ČNB č. 37/1994 Sb.: l Není-li dohodou mezi plátcem a příjemcem zákonných peněz stanoveno jinak, přechází na příjemce jejich převzetím odpovědnost za jejich správný počet a pravost. Oběh bankovek a mincí - pokračování l Oprávnění ČNB prohlásit za neplatné a stáhnout z oběhu bankovky a mince, které ČNB vydala l s tím, že jejich nominální hodnotu uhradí výměnou za jiné nově vydané bankovky a mince l viz § 19 zákona č. 6/1993 Sb., o ČNB l Příklady: l vyhláška ČNB č. 2/2007 Sb.: ukončení platnosti bankovek vzor 1993 l vyhláška ČNB č. 79/2003 Sb.: ukončení platnosti mincí po 10 a 20 haléřích l … viz výše (50 haléře, 20 korunové bankovky) Oběh bankovek a mincí - pokračování l Odmítání tuzemských peněz bez zákonného důvodu l trestný čin: ohrožování oběhu tuzemských peněz ( viz § 144 trestního zákona) l Zákonné důvody – omezení co do: l Kvality a/nebo l Kvantity (viz dále) Ad Kvalita: Peníze opotřebované a poškozené l Zhoršení kvality původně bezvadných bankovek i mincí: l „přirozenou cestou“ v rámci oběhu (tzv. opotřebování) l jiným způsobem (tzv. poškození) l Bankovky a mince opotřebované oběhem ČNB stahuje z oběhu, ničí je a nahrazuje bankovkami a mincemi novými. Peníze opotřebované a poškozené - pokračování l Fyzické osoby mohou přijetí oběhem opotřebovaných nebo poškozených zákonných peněz odmítnout. l Právnické osoby přijímají i zákonné peníze opotřebované oběhem, pokud se jimi platí a pokud jsou celé a celistvé. Výměna l v plné nominální hodnotě l bankovky, pokud jsou celé a nejsou složeny z více než dvou částí, u kterých nejsou pochybnosti o tom, že k sobě patří, l poškozené bankovky, pokud jsou celistvé, u kterých chybí pouze část nepotištěného bílého okraje l poškozené celé mince Výměna - pokračování l podle velikosti plochy poškozené bankovky (nejsou-li pochyby, že jednotlivé části k sobě patří): l nominální hodnoty bankovky, jestliže je celá nebo její předložený zbytek je větší než tři čtvrtiny původní plochy bankovky; l jedné poloviny nominální hodnoty bankovky, činí-li předložený zbytek polovinu až tři čtvrtiny původní plochy bankovky; l jedné čtvrtiny nominální hodnoty bankovky, činí-li předložený zbytek nejméně čtvrtinu a méně než polovinu původní plochy bankovky; l za zbytek bankovky menší než čtvrtina původní plochy se náhrada neposkytuje. Zvláštní případy znehodnocení l Bankovky, které jsou perforovány (proděravěny) velkými otvory nebo přetištěny některým z textů "SPECIMEN", "VZOR", "VZOR zkušebna platidel ČNB" nebo "CHYBOTISK zkušebna platidel ČNB„ l Tyto bankovky budou v souladu s § 6 odst. 3 a 4 vyhlášky ČNB č. 37/1994 Sb. odebrány bez náhrady Pozměněné bankovky a mince l Specifický způsob úpravy pravých bankovek - např. slepení částí dvou různých bankovek či s přesně vodorovně odříznutým horním nebo dolním okrajem : l jsou přibližně o 5-7 mm užší ("nižší"), l chybí jejich horní nebo dolní část, l bankovkám složeným z více částí chybí některá část mezi horním a dolním okrajem, které jsou k sobě přilepeny. l Pozměňování peněz ve smyslu § 140 trestního zákona l Bankovky jsou proto v souladu s ustanovením § 21 zákona č.6/1993 Sb. odebírány bankami a právnickými osobami bez náhrady l Fyzické osoby přijetí těchto bankovek odmítnout (dle vyhlášky ČNB č. 37/1994 Sb.) Výskyt padělaných a pozměněných peněz na území České republiky Reprodukce l Pro reprodukci bankovek, mincí a jiných symbolů peněz : l platí vyhláška ČNB č. 553/2006 Sb a l vztahuje se na ni zákon č. 121/2000 Sb., autorský zákon. l Ad vyhláška ČNB č. 553/2006 Sb: l upravuje reprodukce bankovek, mincí, šeků, cenných papírů nebo platebních karet znějících na koruny české nebo na cizí měnu (symboly peněz), nebo předměty úpravou je napodobující; l nahradila dřívější vyhlášku č. 36/1994 Sb. Ad Kvantita: Pravidla pro přijímání mincí l Mince přijímají bez omezení pouze Česká národní banka a jiné banky (s pokladnou). l Ostatní právnické a fyzické osoby mohou odmítnout přijetí: l mincí nad 10 kusů téže nominální hodnoty, l mincí l nad celkovou částku 100 Kč u mincí do nominální hodnoty 10 Kč včetně a l nad celkovou částku 500 Kč u mincí vyšších nominálních hodnot, l platných českých pamětních mincí, l československých pamětních mincí. Omezení plateb v hotovosti dle zákona č. 254/2004 Sb. l povinnost provádět vybrané nadlimitní platby bezhotovostním převodem l platby, jejichž výše přesahuje částku 15.000 euro („nadlimitní platba“): l Do uvedeného limitu se započítávají všechny platby v české i cizí měně provedené týmž poskytovatelem platby témuž příjemci platby v průběhu jednoho kalendářního dne. Omezení plateb v hotovosti negativní věcné vymezení l Omezení plateb v hotovosti se nevztahuje na: l vklad peněžních prostředků v hotovosti na vlastní nebo cizí účet u peněžního ústavu, nebo jejich výběr; l platby daní a obdobných plateb (řeší § 59/3 ZSDP); l povinné platby vyplývající z pracovněprávních vztahů; l platby důchodů z důchodového pojištění a obdobné platby; l platby prováděné v době krizového stavu l platby určené k úschově peněz notářem; l platby pojistného a výplat pojistného plnění ze soukromého pojištění; l povinné hotovostní platby (např. podle zákona č. 26/2000 Sb., o veřejných dražbách). Omezení plateb v hotovosti sankce do 18.8.2008 l Pokuta až do výše 5 miliónů korun, nejméně však 10.000 Kč. l Podstatné je, že pokuta může být uložena nejen poskytovateli platby, ale i jejímu příjemci, l a to za podmínky, že příjemce musel vědět, že uskutečňováním platby došlo k porušení citovaného zákona l ? využití institutu prominutí daně dle ZSDP Omezení plateb v hotovosti sankce od 19.8.2008 l FO: přestupek, pokuta až do výše 500.000 Kč (již není stanovena min. hranice). l PO: správní delikt, pokuta až do výše 5 mil. Kč (již není stanovena min. hranice). l Podstatné je, že pokuta může být uložena nejen poskytovateli platby, ale i jejímu příjemci (platí pro FO i PO) l PO a podnikající FO neodpovídá, jestliže prokáže, že vynaložila veškeré úsilí, které bylo možno požadovat, aby porušení právní povinnosti zabránila 4. Regulace bezhotovostního platebního styku Základní právní úprava l zákon č. 124/2002 Sb., o platebním styku l vyhl. ČNB č. 62/2004 Sb., kterou se stanoví způsoby provádění platebního styku mezi bankami, zúčtování na účtech u bank a technické postupy bank při opravném zúčtování (nahradila dřívější vyhlášku č. 51/1992 Sb.) Zákon o platebním styku l A. provádění převodů: l peněžních prostředků na území České republiky v české měně, l přeshraničních převodů l B. elektronické platební prostředky: l jejich vydávání a užívání l C. platební systémy Evropská úprava - informativně l ad A - provádění převodů: l Směrnice 97/5/ES o přeshraničních převodech l ad B - elektronické platební prostředky: l Směrnice 2000/46/ES o přístupu k činnosti institucí elektronických peněz, jejím výkonu a dohledu nad touto činností l Článek 8 Směrnice 97/7/ES o ochraně spotřebitele v případě smluv uzavíraných na dálku l Doporučení 97/489/ES o transakcích prováděných elektronickými platebními prostředky l ad C - platební systémy: l Směrnice 98/26/ES o neodvolatelnosti zúčtování v platebních systémech a v systémech vypořádání obchodů s cennými papíry A. Převody peněžních prostředků - definice l Převod: operace prováděná na základě příkazu, který dal příkazce své převádějící instituci za účelem převedení peněžních prostředků ve prospěch příjemce Převody peněžních prostředků - subjekty l příkazce – FO nebo PO, která přímo dává převádějící instituci příkaz k převodu; l převádějící instituce – banka, pobočka zahraniční banky, … ; l příjemce – FO nebo PO, která je konečným příjemcem částky převodu. (viz např. následující schéma) Převody peněžních prostředků - schéma Uskutečnění převodu l „plným bezhotovostním převodem“: l odepsáním z účtu příkazce a připsáním na účet příjemce; l „částečným bezhotovostním převodem“: l složením hotovosti příkazcem a připsáním na účet příjemce, l odepsáním z účtu příkazce a výplatou hotovosti příjemci nebo l složením hotovosti příkazcem a výplatou hotovosti příjemci. Příkaz k převodu l Bezpodmínečný nebo s podmínkami l Den účinnosti příkazu: l den, kdy příkazce splnil všechny smluvní podmínky požadované k uskutečnění převodu; l den, který určil příkazce jako den, kdy mají být na základě jeho příkazu k převodu peněžní prostředky odepsány z jeho účtu (pokud jsou splněny všechny podmínky jeho účinnosti). Lhůty k provádění převodů na území ČR l den, kdy nastala účinnost příkazu k převodu (případně následující bankovní pracovní den) l v případě, že jde o převod v rámci téže převádějící instituce l (nebyla-li dohodnuta kratší lhůta) bankovní pracovní den následující po dni l účinnosti příkazu k převodu pro připsání částky převodu mezi různými provádějícími institucemi l … Lhůty při komplikacích l bez zbytečného odkladu l vrátí převádějící instituce částku převodu, nemůže-li identifikovat jejího příjemce; l do 3 bankovních dnů po uplynutí 6 týdnů od připsání částky na účet převádějící instituce příjemce (není-li dohodnuto jinak) l pro vrácení částky převádějící institucí, pokud příjemce nepřevezme částku převodu, která je mu k dispozici, nebo nelze-li mu částku předat Sankce pro banku za nedodržení lhůt l pro případ opožděného převodu: l zaplatit příkazci (resp. příjemci) úrok z prodlení vypočtený z částky převodu l pro případ neúspěšného převodu: l při neúspěšném převodu poskytnout příkazci na jeho žádost částku převodu a úrok z prodlení, a to do 14 bankovních pracovních dní ode dne doručení žádosti l výše úroku: v § 9 zákona o plat. styku odkaz na nařízení vlády č. 142/1994 Sb.: repo sazba stanovená ČNB (k 1. dni kalendářního pololetí) + 7 procentních bodů B. Elektronické platební prostředky - definice l Prostředek vzdáleného přístupu k peněžní hodnotě: l při jeho užívání se zpravidla vyžaduje identifikace držitele osobním identifikačním číslem přiděleným vydavatelem nebo identifikace jiným způsobem (např. tel. či internet. bankovnictví, plat. karty) l Elektronický peněžní prostředek: l uchovává peněžní hodnotu v elektronické podobě (elektronické peníze – viz dále) ad Elektronické peníze l Znaky vydávání elektronických peněz : l jejich peněžní hodnota představuje pohledávku za subjektem (vydavatelem - FO či PO), který je od veřejnosti přijímá; l tato peněžní hodnota je elektronicky uchovávána na jakémkoliv elektronickém mediu (karta, počítačová paměť); l plátce může tuto elektronicky uchovanou peněžní hodnotu používat k "placení' za zboží nebo služby jiných subjektů; l poskytnuté zboží a služby pak subjekt následně uhradí za "plátce“ a současně sníží "plátcovu“ elektronicky uchovanou peněžní hodnotu. Elektronické platební prostředky - subjekty l Vydavatel: l na základě licence či povolení (viz vyhlášky ČNB č. 91/1996 Sb. a č. 92/2006 Sb.) l banka, ČNB, spořitelna, instituce elektronických peněz či osoby s povolením ČNB: l např. v rámci IDS v hromadné dopravě l blíže viz http://www.cnb.cz/cs/platebni_styk/elektronicke_penize/ l Držitel: l Osoba, která na základě smlouvy s vydavatelem užívá elektronický platební prostředek. Elektronické platební prostředky – obchodní podmínky l Vydavatel o svých obchodních podmínkách informuje zájemce o vydání elektronického platebního prostředku v dostatečném předstihu. l Vydavatel je povinen v úvodních ustanoveních svých obchodních podmínek výslovně informovat, zda odpovídají vzorovým obchodním podmínkám ČNB a jaký je obsah případných odchylek. l Vydavatel musí jasně a srozumitelně uvést též podmínky pro zpětnou výměnu elektronických peněz. Elektronické platební prostředky – vzorové obchodní podmínky l Vzorové obchodní podmínky vydává dle zákona o platebním styku ČNB za účelem ochrany držitelů EPP. l Zveřejněny ve Věstníku ČNB (viz Úřední sdělení ČNB č. 14/2002; Věstník ČNB částka 18/2002 – http://www.cnb.cz/m2export/sites/www.cnb.cz/cs/legislativa/vestnik/2002/download/v_2002_18_vzorove_ obch_podm.pdf) l Vydavatel je povinen své obchodní podmínky vydat do 3 měsíců ode dne vydání vzorových obchodních podmínek ČNB nebo jejich změny. l Pokud vydavatel vydá nové obchodní podmínky, nebo provede jejich změnu, je povinen jejich nové znění poskytnout bez zbytečného odkladu ČNB. Elektronické platební prostředky – ochrana EPP Zejména: l ochrana smluvního vztahu (ObchZ – zejm. § 708 a n.) l vyřizování reklamací (§ 8 vyhl. č. 62/2004 Sb.) l ochrana držitele EPP při užití elektronického platebního prostředku na dálku l ochrana ze strany ČNB (omezení vstupu do odvětví, sankce) l soudní ochrana a l ochrana zajišťovaná finančním arbitrem (viz dále) Finanční arbitr - obecně l FA: Dr. Ing. František Klufa (dříve JUDr. Ing. Otakar Schlossberger, Ph.D.) l Zástupce FA: JUDr. Petr Scholz Finanční arbitr - pokračování l smírčí orgán rozhodující spory v oblasti plateb. styku l pouze některé spory (§ 1/1 zákona o FA): převody, EPP l vztah k ČNB l nezávislost ( X „finanční ombudsman“ u ČS a KB) l + bezplatnost a rychlost řízení, vykonatelnost nálezu FA l - možnost soudního přezkumu rozhodnutí l mezinárodní spolupráce a sdružení FIN-NET: l Cross-Border Out-of-Court Complaints Network for Financial Services in the European Economic Area l (http://ec.europa.eu/internal_market/fin-net/members_en.htm) l blíže viz doplňující studijní text C. Platební systém - definice l systém, zajišťující převody peněžních prostředků, jestliže (současně): l splňuje požadovaný minimální počet účastníků, l je provozován l na základě písemné smlouvy uzavřené mezi všemi účastníky systému nebo l na základě písemných smluv uzavřených mezi provozovatelem systému a ostatními účastníky, Platební systémy definice - pokračování l provozovatel systému je držitelem licence k provozování platebního systému, l provádí převody peněžních prostředků podle pravidel stanovených zákonem o platebním styku a podle standardizovaných postupů dohodnutých mezi účastníky systému, l existenci systému a jeho název oznámí ČNB Komisi Evropských společenství. Platební systémy - dokončení l vyhláška ČNB č. 548/2002, kterou se stanoví podmínky pro principy zúčtování v platebních systémech a náležitosti žádosti o licenci k provozování platebního systému l ČR: l CERTIS (Czech Express Real Time Interbank gross Settlement System) l SR: l SIPS (Slovak Interbank Payment System) 5. Odpovědnost za porušení norem finančního práva v oblasti platebního styku (SP, TP) Správní delikty l dle § 46a a násl. zákona o ČNB l SD při podnikání a obchodování na peněž. trhu l SD při plnění informační povinnosti l SD při reprodukci symbolů peněz a jejich napodobenin l SD proti peněžnímu oběhu l SD v platebním styku POZNÁMKA: § 27 Přestupkového zákona (přestupky na úseku financí a měny) nahrazen úpravou v ZČNB § 46a a násl. Trestné činy l dle § 140 a násl. trestního zákona l padělání a pozměňování peněz, l udávání padělaných a pozměněných peněz, l výroba a držení padělatelského náčiní, l ohrožování oběhu tuzemských peněz. Opatření proti legalizaci výnosů z trestné činnosti Právní regulace tzv. „praní špinavých peněz“: l zákon č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu l nahradil dřívější zákon č. 61/1996 Sb. l legalizace = jednání sledující zakrytí nezákonného původu jakékoliv ekonomické výhody vyplývající z trestné činnosti s cílem vzbudit zdání, že jde o majetkový prospěch nabytý v souladu se zákonem l ukládá povinnosti FO, PO (zvl. Povinnosti advokáta) l stanoví sankce (pokuty, …) l TČ - skutková podstata v § 252a trest. zákona: l zastírání původu (příp. usilování o podstatné ztížení či znemožnění zjištění původu) věci nebo jiné majetkové hodnoty získané trestnou činností, s cílem vzbudit zdání, že taková věc nebo hodnota byly nabyty v souladu se zákonem, nebo l umožnění spáchání takového činu jinému 6. Kde hledat podrobnější informace, event. inspiraci pro pís. práci? Internetové zdroje l Česká národní banka: http://www.cnb.cz l Evropská centrální banka: http://www.ecb.int l Tzv. Modrá kniha ECB - Blue book (Platební styk v EU): l http://www.cnb.cz/cs/platebni_styk/modra_kniha/ l http://sdw.ecb.europa.eu/ l Finanční arbitr: http://www.finarbitr.cz l FIN-NET (A, N, F) : http://ec.europa.eu/internal_market/fin-net/members_en.htm l EURO: l ČNB: http://www.cnb.cz/cs/mezinarodni_vztahy/euro/ l ECB (česky): http://www.ecb.int/bc/html/index.cs.html l Evropská komise (česky): http://ec.europa.eu/economy_finance/the_euro/index_cs.htm?cs_mid=2946 Děkuji za pozornost.