
Věc Sanocki proti Polsku (Ochrana pověsti politika) 

 Věc: Sanocki proti Polsku 1) 

 

 Typ rozhodnutí: rozsudek 4. senátu 

 

 Číslo stíţnosti: 28949/03 

 

 Datum: 17. 7. 2007 

 

 Dotčené články Úmluvy: čl. 6 (právo na spravedlivý proces); čl. 10 (svoboda projevu) 

 Výrok Soudu: čl. 6 nebyl porušen; čl. 10 byl porušen 

 

 Separátní stanoviska: ano 

 

 Dotčené právní předpisy: Ústava Polské republiky; polský občanský zákoník; polský tiskový 

zákon 

 Prejudikatura Soudu: Řecké rafinérie Stran a Stratis Andreadis proti Řecku, rozsudek 

ze dne 9. 12. 1994, stíţnost č. 13427/87, série A č. 301-B, § 46; Doorson proti Nizozemí, 

rozsudek ze dne 26. 3. 1996, stíţnost č. 20524/92, ESLP 1996-II, § 67; Dombo Beheer B. V. 

proti Nizozemí, rozsudek ze dne 27. 10. 1993, stíţnost č. 14448/88, série A č. 274, § 33; 

Fressoz a Roire proti Francii, rozsudek Velkého senátu ze dne 29. 1. 1999, stíţnost č. 

29183/95, ESLP 1999-I, § 37; De Haes a Gijsels proti Belgii, rozsudek ze dne 24. 2. 1997, 

stíţnost č. 19983/92, ESLP 1997 I, § 37; Thorgeirson proti Islandu, rozsudek ze dne 25. 6. 

1992, stíţnost č. 13778/88, série A č. 239; Handyside proti Spojenému království, rozsudek ze 

dne 7. 12. 1976, stíţnost č. 5493/72, série A č. 24, str. 23, § 49; Lingens proti Rakousku, 

rozsudek ze dne 8. 7. 1986, stíţnost č. 9815/82, série A č. 103, str. 26, § 41, § 39, § 42; Jersild 

proti Dánsku, rozsudek ze dne 23. 9. 1994, stíţnost č. 15890/89, série A č. 298, str. 23, § 31; 

Barfod proti Dánsku, rozsudek ze dne 22. 2. 1989, stíţnost č. 11508/85, série A č. 149, str. 12, 

§ 28; Oberschlick proti Rakousku, rozsudek ze dne 1. 7. 1997, stíţnost č. 20834/92, ESLP 

1997 – IV, § 29 č. 2; Incal proti Turecku, rozsudek ze dne 9. 6. 1998, stíţnost č. 22678/93, 

ESLP 1998 – IV, § 54; Castells proti Španělsku, rozsudek ze dne 23. 4. 1992, 2) stíţnost č. 

11798/85, série A č. 236, § 42; Piermont proti Francii, rozsudek ze dne 27. 4. 1995, 3) 

stíţnost č. 15773/89 a 15774/89, série A č. 314, § 76; Lopes Gomes da Silva proti 

Portugalsku, rozsudek ze dne 28. 9. 2000, stíţnost č. 37698/97, ESLP 2000-X, § 30; Dalban 

proti Rumunsku, rozsudek ze dne 28. 9. 1999, stíţnost č. 28114/95, ESLP 1999-VI, § 49; 

Scharsach a News Verlagsgesellschaft mbH proti Rakousku, rozsudek ze dne 13. 11. 2003, 

stíţnost č. 39394/98, ESLP 2003-XI, § 41; Karman proti Rusku, rozsudek ze dne 14. 12. 

2006, stíţnost č. 29372/02, § 41 – 43; Cump?n? a Maz?re proti Rumunsku, rozsudek Velkého 

senátu ze dne 17. 12. 2004, stíţnost č. 33348/96, ESLP 2004 XI, § 115 

 

 Další související rozhodnutí: – 

 

 Klíčová slova: rovnost zbraní; svoboda projevu; svoboda tisku; novinář; politik; 

nezbytný v demokratické společnosti; ochrana pověsti; ochrana práv jiných; naléhavá 

společenská potřeba 

 

 Sloţení senátu: N. Bratza, předseda senátu (Velká Británie), J. Casadevall (Andora), 

G. Bonello (Malta), K. Traja (Albánie), S. Pavlovschi (Moldávie), L. Garlicki (Polsko), L. 

Mijovic (Bosna a Hercegovina) 

 



 [§ 1. – 3. Průběh řízení před ESLP] Ke skutkovému stavu I. Okolnosti případu 

 4. Stěţovatel, politik napojený na polskou pravici, byl v dané době starostou města 

Nysa. V letech 1999 aţ 2000 otiskl místní deník Nowa Trybuna Opolska (podle stěţovatele 

šlo o nástupce dřívějšího komunistického deníku) cca padesát článků, které kritizovaly 

městskou radu a aktivity stěţovatele jako starosty. Mezi jinými publikoval dne 24. 3. 2000 

novinář L. článek nazvaný „Pětkrát více výdajů kvůli nehospodárnosti: levicová opozice 

vytýká úřadům v Nyse porušování politiky úsporných opatření a zákonných ustanovení o 

územních jednotkách.“ (Niegospodarność czyli pięć razy drożej – lewicowa opozycja zarzuca 

władzom w Nysie naruszenie dyscypliny finansów publicznych oraz łamanie ustawy o 

samorzadzie terytorialnym). 

 

 5. Jelikoţ se stěţovatel domníval, ţe tyto články byly v jeho případě lţivé, odpověděl 

dne 30. 3. 2000 vlastním článkem uveřejněném v jiném místním deníku Nowiny Nyskie. 

Tento článek s názvem „Lţi Tribuny“ (Lgarstwa Tribuny) zejména upřesňoval následující: 

 

 „Všichni ti, kteří jiţ zapomněli na hanebné lţi (bezczelne kłamstwa) pouţívané 

komunisty, mohou vzít kterékoli číslo deníku Nowa Trybuna Opolska a najít tam informace o 

situaci obce Nysa. 

 

 Jak si můţeme všimnout, tradiční metodu bolševiků, tedy udavačství sdruţené se lţí, 

pouţívá „Nová“ Tribuna, avšak lze se domnívat, ţe se jedná o Tribunu starou. 

 

 Komunisté bez moci nevidí jiţ jinou moţnost, neţ nás očerňovat a lhát, co to jde 

(odsunięta od władzy komuna nie widzi innego wyjścia jak tylko szkalować nas i łgać na 

potęgę). Nowa Trybuna Opolska stejně jako novinář L. s mandátem lhát (delegowany do 

łgania dziennikarz) k tomu věrným způsobem přispívají. 

 

 Nowa Trybuna Opolska bude brzy na úrovni ţumpy (sięgnie wkrótce pułapu 

rynsztoka). Mohli bychom tedy říct: hle, vhodný deník na vhodném místě.“ 

 

 6. Dne 16. 5. 2000 podala společnost Pro Media Sp. z o. o., vydavatel deníku Nowa 

Trybuna Opolska, ke krajskému soudu v Opole ţalobu proti stěţovateli z důvodu, ţe 

zveřejnění článku poškodilo její pověst. 

 

 7. Stěţovatel tvrdil, ţe jím uveřejněným článkem, jehoţ obsah se pohyboval v mezích 

práva na svobodu projevu, se bránil proti lţivým tvrzením deníku Nowa Trybuna Opolska. 

 

 8. Během procesu se stěţovatel pokoušel o doplnění spisu padesátkou článků 

uveřejněných deníkem Nowa Trybuna Opolska v letech 1999 aţ 2000. Soud však jeho ţádost 

zamítl. 

 

 9. Dne 20. 12. 2001 krajský soud v Opole rozsudkem stěţovateli nařídil uveřejnit v 

denících Nowiny Nyskie a Nowa Trybuna Opolska ve lhůtě jednoho měsíce omluvu. Dále 

stěţovatele odsoudil k zaplacení částky ve výši 6 000 zlotých (PLN) dvěma charitativním 

institucím (3 000 kaţdé z nich) a uhrazení nákladů řízení ve výši 1 400 PLN, jakoţ i nákladů 

právního zastoupení navrhovatele ve výši 6 080 PLN. 

 

 10. Krajský soud byl toho názoru, ţe věty „tradiční metoda bolševiků, tedy udavačství 

sdruţené se lţí, pouţívá ,Nová‘ Tribuna, avšak lze se domnívat, ţe se jedná o starou Tribunu“ 

nebo „Nowa Trybuna Opolska bude brzy na úrovni ţumpy“, stejně jako fakt naznačující, ţe 



deník zveřejňoval lţi, byly poniţující a poškodily pověst vydavatele. S odkazem na judikaturu 

Nejvyššího soudu krajský soud mimo jiné zdůraznil, ţe s polemikami vedenými tiskem, v 

nichţ soupeři pouţívají uráţlivé argumenty ad personam, nemůţe společnost souhlasit. Soud 

dále konstatoval nedostatek přirozeně převaţujícího veřejného nebo soukromého zájmu, který 

by ospravedlnil uráţlivé a napadající slovní útoky ze strany stěţovatele. 

 

 11. Pokud jde o zamítnutí provést důkazy předloţené stěţovatelem (cca padesát článků 

uveřejněných deníkem Nowa Trybuna Opolska), soud konstatoval, ţe tyto nebyly relevantní 

pro předmět projednávaného sporu. Ostatně soud byl přece poţádán o určení, zda právě 

stěţovatelem pouţité výrazy poškodily pověst navrhovatele. S ohledem na to, ţe předmětný 

výrok odráţel odhady, a nikoli konkrétní události, tyto samotné se staly předmětem posouzení 

soudem. Soud v tomto případě neměl nijak zjišťovat pravdivost jakýchkoli skutků. Lze tedy 

dovodit, ţe stěţovatelem navrţené důkazy nebyly povahy ovlivnit rozhodnutí přijaté v této 

věci. 

 

 12. Soud dále zdůraznil, ţe pokud se chtěl stěţovatel bránit proti útokům obsaţeným v 

článcích zveřejněných deníkem Nowa Trybuna Opolska, měl moţnost podat proti vydavateli 

ţalobu na ochranu osobnosti. 

 

 13. Stěţovatel se proti tomuto rozhodnutí odvolal. Namítal přitom, ţe došlo k porušení 

ustanovení týkajících se provádění důkazů. Rovněţ si stěţoval na zásah do svého práva na 

ochranu soukromého ţivota. 

 

 14. Dne 25. 7. 2002 odvolací soud potvrdil posouzení krajského soudu a odvolání 

zamítl. Stěţovateli nařídil, aby uhradil straně navrhovatele náklady odvolacího řízení ve výši 

3 750 PLN. Soud konstatoval, ţe stěţovatel vyslovil mylný názor, podle něhoţ měl právo 

uráţlivým způsobem reagovat na výroky protistrany, jeţ ho měla zdiskreditovat v očích 

veřejnosti. 

 

 15. Dne 15. 4. 2003 vydal Nejvyšší soud rozhodnutí, kterým se odmítl zabývat kasační 

stíţností stěţovatele, jelikoţ v ní nebyla vznesena ţádná relevantní právní otázka. Zároveň mu 

nařídil, aby straně navrhovatele uhradil náklady řízení ve výši 900 PLN. 

 

 16. V roce 2002 podal sám stěţovatel ţalobu na vydavatele deníku Nowa Trybuna 

Opolska pro pomluvu v článcích uveřejněných v roce 2001. Dne 19. 6. 2002 odsoudil krajský 

soud v Opole vydavatele a redaktora k zveřejnění omluvy, k zaplacení částky 1 500 PLN 

neziskové organizaci a k úhradě nákladů řízení ve výši 1 900 PLN a konečně k úhradě výdajů 

stěţovatele ve výši 2 600 PLN. Dne 16. 10. 2002 odvolací soud zamítl odvolání vydavatele a 

nařídil mu uhradit stěţovateli náklady odvolacího řízení ve výši 1 350 PLN. 

 

 II. Relevantní vnitrostátní právní úprava [§ 17. – 19. Relevantní ustanovení občanského 

zákoníku a Ústavy Polské republiky] PRÁVNÍ POSOUZENÍ K tvrzenému porušení čl. 6 

Úmluvy: 

 20. S odvoláním se na čl. 6 Úmluvy stěţovatel tvrdí, ţe řízení vedené proti němu 

vydavatelem deníku Nowa Trybuna Opolska bylo nespravedlivé v tom směru, ţe soudce 

zamítl návrh na provedení jím předloţených důkazů. 

 

 „Kaţdý má právo na to, aby jeho záleţitost byla projednána spravedlivě… soudem…, 

který rozhodne… o jeho občanských právech nebo závazcích…“ 

 



 A. K přijatelnosti 

 21. Soud konstatuje, ţe tato stíţnost není zjevně nepodloţená ve smyslu čl. 35 odst. 3 

Úmluvy, a dále zdůrazňuje, ţe zde není ani jiný důvod jejího odmítnutí. Proto prohlašuje 

stíţnost za přijatelnou. 

 

 B. Meritum věci 1. Námitky stran a) Vláda 

 22. Vláda se domnívá, ţe tato stíţnost je zjevně nepodloţená. Podotýká, ţe zkoumané 

řízení bylo omezeno pouze na přezkum výrazů pouţitých stěţovatelem v jeho článku. Národní 

soudy byly povolány k tomu, aby posoudily, zda výrazy pouţité stěţovatelem zasáhly do 

zájmů vydavatele. Vláda uplatňuje tvrzení, podle něhoţ soudy konstatovaly, ţe výrazy 

pouţité stěţovatelem představovaly odhady a neodráţely konkrétní skutečnosti. Právě z 

tohoto důvodu soudci zamítli návrh stěţovatele na doplnění důkazů v této věci o padesátku 

článků uveřejněných v deníku Nowa Trybuna Opolska. Pro vládu samotný fakt, ţe stěţovatel 

pouţil sporných výrazů ve svém článku, zaloţil zásah do zájmů vydavatele. Zkoumání 

pravdivosti skutků popsaných v článku tvoří nezávislou stránku posouzení výrazů, jimiţ se 

stěţovatel vyjádřil. 

 

 23. Vláda rovněţ zdůrazňuje, ţe vnitrostátní soudy uvedly, ţe se měly vyjádřit k 

obsahu článků uveřejněných v deníku Nowa Trybuna Nyska zpochybňujících aktivity 

stěţovatele coby starosty, pokud by posledně jmenovaný podal během řízení protinávrh. I 

kdyţ v daném případě byl takový návrh skutečně podán, byl následně stěţovateli staţen zpět z 

důvodu neuhrazení soudních poplatků. 

 

 24. Vláda rovněţ podotýká, ţe omezení předmětu řízení na kontrolu legality výrazů 

pouţitých stěţovatelem ovlivnilo nejen jeho pozici, ale i pozici vydavatele. Posledně 

jmenovaný opravdu poţadoval po národních soudech, aby rozhodli, ţe je stěţovatel povinen 

zveřejnit v denících popření svého tvrzení, v němţ by musel uznat lţivý charakter skutků, na 

něţ jeho článek odkazoval, a dále by vyjadřovalo omluvu za pouţité výrazy a mluvu. 

Vnitrostátní soudy vzaly v úvahu fakt, ţe otázka pravdivosti skutkových okolností případu 

není předmětem jejich posouzení. V důsledku toho stěţovateli nařídily vyjádřit vydavateli 

omluvu, ale pouze pokud jde o pouţité výrazy, a ve zbytku ţalobu zamítly. 

 

 25. Vláda má také zato, ţe stěţovatel disponoval jinými právními prostředky obrany 

proti tvrzením uvedeným v padesátce článků deníku Tribuna neţ těmi, které ţádal dodat do 

spisu jako důkaz. Na jednu stranu mu ustanovení § 39 a 52 tiskového zákona dávaly moţnost 

poţádat o tiskovou opravu. Na druhou stranu měl moţnost na základě § 24 občanského 

zákona podat ţalobu na ochranu osobnosti. Podle vlády pouhá skutečnost, ţe se stěţovatel 

domníval, ţe výroky obsaţené v padesátce článků byly lţivé, nactiutrhačné a nekorektní, jej 

neopravňovala k zásahu do osobních zájmů vydavatele. 

 

 26. Vláda má za prokázané, ţe rozhodnutí zamítnout připuštění těchto článků jako 

listinných důkazů vedlo k ohraničení předmětu ţaloby podané proti stěţovateli, neboť národní 

soud nemohl znát obsah těchto článků. Upřesňuje, ţe otázka tvrzení vyslovených v deníku 

Trybuna byla předmětem jiného následného soudního řízení vedeného stěţovatelem, v němţ 

posledně jmenovaný uspěl. 

 

 27. Vláda rovněţ zdůrazňuje, ţe na základě ustálené judikatury Soudu smluvní státy 

Úmluvy disponují určitou mírou uváţení, pokud jde o připuštění důkazů. Mají právo zváţit 

relevanci a přidanou hodnotu zkoumaných důkazů. Podle ní se jedna strana sporu nemůţe 



omezit na stíţnosti z důvodu zamítnutí provedení svých důkazů soudem, ale naopak musí 

prokázat, v čem jsou dané důkazy potřebné pro zjištění skutečnosti. 

 

 28. Konečně i za předpokladu, ţe by stěţovatelem předloţené důkazy odhalily 

nekorektní postoj vydavatele ke stěţovateli, podle vlády by nemohly výrazům pouţitým 

stěţovatelem v jeho článku odejmout jejich hanlivý a uráţející charakter. 

 

 b) Stěţovatel 

 29. Stěţovatel tvrdí, ţe zamítnutí soudu provést důkazy, které poţadoval předloţit k 

prokázání pravdivosti svých tvrzení týkajících se vydavatele, zasáhlo do jeho práva na 

spravedlivý proces. 

 

 2. Posouzení Soudem 

 30. Soud připomíná, ţe článek 6 Úmluvy neupravuje přípustnost důkazů. Ve 

skutečnosti se jedná o oblast podřízenou na prvním místě vnitrostátnímu právu a zhodnocení 

důkazů předloţených stranami sporu v zásadě náleţí vnitrostátním soudům. Nicméně Soudu 

přísluší zkoumat, zda řízení ve svém celku včetně způsobu provádění důkazů mělo 

spravedlivý charakter. Nutnost vyloučit nerovnováhu mezi stranami sporu a nastolit mezi 

nimi rovnost zbraní byla jiţ mnohokrát judikaturou Soudu potvrzena (viz, zejména, Řecké 

rafinérie Stran a Stratis Andreadis proti Řecku, § 46; Doorson proti Nizozemí, § 67). Rovnost 

zbraní ve věci provádění důkazů se zejména projevuje v moţnosti otevřené pro kaţdou stranu 

sporu předkládat důkazy za účelem prokázat skutkový stav ve svůj prospěch v podmínkách, 

jeţ je neuvádí do situace čistého neprospěchu vzhledem k protistraně (Dombo Beheer B. V. 

proti Nizozemí, § 33). 

 

 31. Nicméně výše vysvětlená zásada neplatí absolutně a platí zde výjimky do té míry, 

ţe státy disponují mírou uváţení, pokud jde o přijatelnost důkazů předloţených stranami 

sporu. Zvláště mohou zamítnout důkazy, které nejsou pro vedené řízení relevantní nebo které 

vedou k prokázání skutečností, jejichţ existence nemá dosah na předmět sporu, v jehoţ rámci 

jsou předloţeny. Podle judikatury Soudu vychází přijatelnost důkazů na prvním místě z 

vnitrostátních norem a v zásadě přísluší národním soudům zváţit skutečnosti jimi poskytnuté. 

 

 32. Soud v dané věci na prvním místě podotýká, ţe ţádná část spisu nepřipouští 

pochybnosti o spravedlivosti řízení, které je předmětem jeho zkoumání. Přiklání se zejména 

ke zkoumání otázky, zda zamítnutí národních soudů provést důkazy předloţené jim 

stěţovatelem mělo povahu zásahu do práva na spravedlivý proces posledně jmenovaného. 

Soud poznamenává, ţe vnitrostátní soudy náleţitě vysvětlily důvody, které je vedly k 

zamítnutí skutečností navrţených stěţovatelem. Obzvláště zdůrazňuje, ţe tyto důkazy nebyly 

pro předmět sporu vedeného před národními soudy relevantní. Jejich přezkoumání nemělo 

ţádný dopad na výsledek sporu. Soud ostatně poznamenává, ţe dané důkazy byly předmětem 

zkoumání vnitrostátních soudů v jiném řízení, které stěţovatel sám zahájil a v němţ uspěl. 

 

 33. S ohledem na výše uvedené, tím, ţe vnitrostátní soudy zamítly provést důkazy 

předloţené stěţovatelem, neporušily zásadu rovnosti zbraní mezi stranami řízení. 

 

 34. Závěrem se Soud domnívá, ţe ve svém celku sporné řízení vykazovalo spravedlivý 

charakter ve smyslu čl. 6 odst. 1 Úmluvy. 

 

 35. Článek 6 Úmluvy tedy porušen nebyl. 

 



 K tvrzenému porušení čl. 10 Úmluvy: 

 36. Stěţovatel tvrdí, ţe jeho odsouzení zasáhlo do jeho práva na svobodu projevu. 

Dovolává se čl. 10 Úmluvy, který zní takto: 

 

 „1. Kaţdý má právo na svobodu projevu. Toto právo zahrnuje svobodu zastávat 

názory a přijímat a rozšiřovat informace nebo myšlenky bez zasahování státních orgánů a bez 

ohledu na hranice. Tento článek nebrání státům, aby vyţadovaly udělování povolení 

rozhlasovým, televizním a filmovým společnostem. 

 

 2. Výkon těchto svobod, protoţe zahrnuje i povinnosti a odpovědnost, můţe podléhat 

takovým formalitám, podmínkám, omezením nebo sankcím, které stanoví zákon a které jsou 

nezbytné v demokratické společnosti v zájmu národní bezpečnosti, územní celistvosti nebo 

veřejné bezpečnosti, ochrany pořádku a předcházení zločinnosti, ochrany zdraví nebo 

morálky, ochrany pověsti nebo práv jiných, zabránění úniku důvěrných informací nebo 

zachování autority a nestrannosti soudní moci.“ 

 

 A. K přijatelnosti 

 37. Vláda vyslovuje námitku nepřijatelnosti, stěţovatel nikoliv. Výslovně totiţ podává 

stíţnost týkající se porušení svého práva na svobodu projevu před národními soudy. 

 

 38. Uvádí, ţe se stěţovatel během řízení dovolával čl. 54 Ústavy Polské republiky. 

Podle ní toto ustanovení zaručuje spíše svobodu šířit informace a názory neţ svobodu 

projevu. Jako příklad formulace stěţovatelova tvrzení vláda cituje větu z jeho závěrů: „Ve 

světle ústavních norem a obzvláště práva občana být náleţitě informován o činnostech orgánů 

je také ve veřejném zájmu, aby bylo moţné hodnotit činnost médií.“ Podle vlády „[stěţovatel] 

takto brání veřejný zájem – právo zaručené občanům ústavou získat pravdivé a seriózní 

informace týkající se činnosti médií“. 

 

 39. Stěţovatel brojí proti této argumentaci tvrzením, ţe výslovně podal ţalobu týkající 

se porušení svého práva na svobodu projevu před národními soudy. V tomto ohledu se 

přesněji odvolává na svou kasační stíţnost, v níţ se výslovně dovolával porušení svého práva 

na svobodu projevu. 

 

 40. Soud připomíná, ţe účelem čl. 35 Úmluvy je, aby si smluvní státy uspořádaly 

případy prevence a nápravy dovolávaných porušení dříve, neţ budou tato tvrzení předloţena 

orgánům Úmluvy. Tuto formulaci je třeba aplikovat „s určitou flexibilitou a bez nadměrného 

formalismu“; stačí, aby účastník řízení před vnitrostátními soudy formuloval stíţnosti, které 

chce následně přednést ve Štrasburku, alespoň pokud jde o jejich podstatu a při splnění 

podmínek a lhůt předepsaných vnitrostátním právem (viz, mezi jinými, Fressoz a Roire proti 

Francii, 4) § 37). 

 

 41. Soud poznamenává, ţe stěţovatel v tomto případě tuto povinnost splnil. Tím, ţe 

citoval právo na svobodu šířit informace a ţe zaloţil svou stíţnost na článku 54 Ústavy, se 

dovolal práva na svobodu projevu. Toto právo totiţ v souladu s obsahem článku 10 Úmluvy 

rovněţ zahrnuje právo sdělovat informace a myšlenky. 

 

 42. Z tohoto důvodu námitka nepřijatelnosti podaná vládou musí být odmítnuta. 

 

 B. Meritum věci 1. Námitky stran a) Vláda 



 43. Vláda chápe, ţe rozsudek krajského soudu ze dne 20. 12. 2001 nařizující 

stěţovateli uveřejnit svou omluvu za pouţití hanopisných výrazů zakládá zásah do práva na 

svobodu zastávat názory zaručeného čl. 10 Úmluvy. Nicméně tvrdí, ţe tento zásah byl 

ospravedlnitelný a nezbytný v demokratické společnosti z důvodu ochrany pověsti jiných ve 

smyslu čl. 10 odst. 2 Úmluvy. 

 

 44. Vláda konstatuje, ţe zásah byl stanovený zákonem, v tomto případě ustanovením § 

24 polského občanského zákoníku, a ţe vedl k legitimnímu cíli, v tomto případě k ochraně 

pověsti a práv jiných. 

 

 45. Poznamenává, ţe výroky uveřejněné stěţovatelem byly vnitrostátními soudy 

posouzeny jako uráţlivé a hanopisné. Z citace judikatury Soudu (De Haes a Gijsels proti 

Belgii, § 37) vyplývá, ţe i kdyţ tisk hraje v demokratické společnosti zásadní roli, nesmí 

přestoupit určité limity, zejména pokud jde o ochranu pověsti a práv jiných. 

 

 46. Vláda je toho názoru, ţe občanskoprávní řízení vedené proti stěţovateli bylo 

nejpřiměřenějším opatřením k posouzení, zda pouţité výrazy byly uráţející. Vydaná 

rozhodnutí byla podle ní odůvodněná okolnostmi dané věci a nezbytná k ochraně práv 

vydavatele. 

 

 47. Vláda konečně poznamenává, ţe výše nákladů, které musel stěţovatel podle 

rozsudku zaplatit, nebyla neúměrná s ohledem na sledovaný legitimní cíl. 

 

 b) Stěţovatel 

 48. Stěţovatel tvrdí, ţe pouţité výrazy nebyly nactiutrhačné. Článek se vztahoval k 

veřejné debatě na důleţité téma ţivota společnosti. Stěţovatel k tomuto cituje rozhodnutí ve 

věci Thorgeirson proti Islandu, v němţ Soud přiznal politické debatě vedené v tisku širokou 

ochranu z pohledu čl. 10 Úmluvy. Stěţovatel tvrdí, ţe rozhodnutí, které ho uznalo vinným pro 

nactiutrhání, zasáhlo do jeho práva na svobodu projevu a přesněji na svobodu tisku. Svůj 

článek totiţ publikoval ne jako starosta města Nysa, ale jako novinář jednoho místního 

deníku. 

 

 49. Stěţovatel se domnívá, ţe polské soudy porušily jeho právo na svobodu zastávat 

názory, jeden ze základů demokratické společnosti. Zásah státu v dané věci nemohl sledovat 

legitimní cíl a pouţité výrazy byly jistě nepřívětivé, ale nebyly uráţlivé. Ostatně stěţovatel má 

zato, ţe jeho kritika spočívala na skutečných faktech. Cílem jeho článku bylo rozvinout 

veřejnou debatu na témata veřejného zájmu, v dané věci na postoj redakce novin Nowa 

Trybuna Opolska. Stěţovatel rovněţ tvrdí, ţe sporný článek byl pouze replikou na lţivá 

tvrzení na jeho osobu pravidelně se v těchto novinách objevující. 

 

 2. Posouzení Soudem a) K existenci zásahu do výkonu práva stěţovatele na respektování 

jeho svobody projevu chráněného článkem 10 Úmluvy 

 50. Soud poznamenává, ţe v dané věci není sporu o to, zda odsouzení stěţovatele 

zakládá zásah veřejných orgánů do výkonu jeho svobody projevu ve smyslu čl. 10 Úmluvy. 

 

 b) K odůvodnění zásahu i) „Stanovený zákonem“ a legitimní cíl 

 51. Soud se domnívá, ţe zásah byl „stanovený zákonem“, coţ ostatně v řízení před 

ním nebylo popřeno; ostatně odsouzení stěţovatele mělo základ v § 24 odst. 1 občanského 

zákoníku. Omezení sledovalo legitimní cíl předpokládaný čl. 10 odst. 2 Úmluvy, tedy ochranu 

pověsti a práv jiných. 



 

 ii) „Nezbytný v demokratické společnosti“ 

 52. Svoboda projevu představuje jeden z nezbytných základů demokratické 

společnosti a jednu z prvořadých podmínek jejího pokroku a rozvoje kaţdého jednotlivce. S 

výjimkou odst. 2 platí nejen pro „informace“ a „myšlenky“ přijímané s oblibou či povaţované 

za neškodné nebo indiferentní, ale také pro ty, jeţ jsou nepříjemné, šokují či znepokojují. 

Takto si to ţádá pluralismus, tolerance a duch otevřenosti, bez nichţ neexistuje ţádná 

„demokratická společnost“. Jak upřesňuje článek 10, tato svoboda má určité výjimky, jeţ však 

musí být vykládány restriktivně, a nezbytnost jakýchkoli omezení musí být zaloţena 

přesvědčivým způsobem (viz Handyside proti Spojenému království, § 49; Lingens proti 

Rakousku, § 41; a Jersild proti Dánsku, § 31). 

 

 53. Přídavné jméno „nezbytný“ ve smyslu čl. 10 odst. 2 zahrnuje existenci „naléhavé 

společenské potřeby“. Smluvní strany poţívají jisté míry uváţení k posouzení existence 

takové potřeby, ale ta je postavená na roveň evropské kontrole zaloţené jak na zákonech, tak i 

na rozhodnutích je aplikujících, a to i tehdy, kdyţ vycházejí od nezávislého soudu. Soud má 

tedy kompetenci rozhodnout v posledním stupni o tom, zda určité „omezení“ je v souladu se 

svobodou projevu chráněnou čl. 10 (viz, jiţ citovaný, Lingens proti Rakousku, § 39). 

 

 54. Při výkonu své kontrolní pravomoci musí Soud prozkoumat zásah ve světle celé 

zkoumané věci, včetně obsahu vytýkaných připomínek a kontextu, v němţ byly vysloveny. 

Přísluší mu především určit, zda zásah před ním napadený zůstal „přiměřený sledovaným 

legitimním cílům“ a zda důvody vládou uváděné pro její ospravedlnění se jevily „náleţité a 

dostatečné“ (viz, jiţ citovaný Lingens proti Rakousku, § 40, a Barfod proti Dánsku, § 28). 

Tímto postupem se Soud musí přesvědčit, ţe národní orgány pouţily pravidla v souladu se 

zásadami chráněnými čl. 10 Úmluvy, a to s tím, ţe se navíc opřely o přijatelné posouzení 

relevantních skutečností (viz, jiţ citovaný Jersild proti Dánsku, § 31). 

 

 55. Ohledně skutečností v dané věci se Soud domnívá, ţe musí zahájit své zkoumání 

analýzou obecného kontextu předloţené věci. 

 

 56. Soud na prvním místě poznamenává, ţe spor staví proti sobě osobu politika a 

novináře. Stěţovatel, který byl v dané době starostou města Nysa, byl odsouzen k zaplacení 

pokuty za svůj zásah do pověsti vydavatele deníku Nowa Trybuna Opolska. Národní soudy 

byly toho názoru, ţe věty pouţité stěţovatelem v jeho článku, jako „tradiční metoda 

bolševiků, tedy udavačství sdruţené s lţí“ nebo „Nowa Trybuna Opolska bude brzy na úrovni 

ţumpy“, stejně jako fakt naznačující, ţe deník vydával lţivé informace, vydavatele poníţily. 

 

 57. Soud zdůrazňuje, ţe sporná prohlášení tvořila stěţovatelovu reakci na kritiku 

uveřejněnou deníkem Nowa Trybuna Opolska týkající se jeho aktivit v době, kdy působil jako 

starosta Nysy. 

 

 58. Inkriminované poznámky byly publikovány v tisku během otevřené politické 

debaty mezi vedoucím činitelem a novinářem ve věci otázek veřejného zájmu, a to konkrétně 

věrohodnosti politika a pravdivosti informací uvedených v tisku. 

 

 59. V tomto ohledu Soud připomíná, ţe „svobodné fungování politických debat se 

nachází v samém středu pojmu demokratické společnosti, který vévodí celé Úmluvě (viz, jiţ 

citovaný, Lingens proti Rakousku, § 42). 

 



 60. Pokud jde o meze přijatelné kritiky vůči politikovi, Soud povaţuje za důleţité 

poznamenat, ţe jsou mnohem širší neţ ty u obyčejného jednotlivce. Politik je nevyhnutelně a 

vědomě vystaven bedlivé kontrole svých činů, ať jiţ novinářů, nebo široké veřejnosti, a musí 

projevit vyšší míru tolerance (viz Oberschlick proti Rakousku, § 29, č. 2). V demokratickém 

zřízení totiţ jednání i opomenutí vlády musí být pod bedlivou kontrolou nejen zákonodárné a 

soudní moci, ale také veřejného mínění (Incal proti Turecku, 5) § 54). 

 

 61. Nicméně Soud má zato, ţe z výše uvedeného nevyplývá, ţe svoboda politika 

reagovat na svoji kritiku musí být omezená. Musí mít moţnost vyjádřit svůj pohled na věc a 

bránit se, pokud se domnívá, ţe zveřejnění týkající se jeho osoby jsou lţivá a mohla by uvést 

v omyl veřejné mínění o způsobu výkonu moci. 

 

 62. Podle názoru Soudu je tedy vhodné vytvořit spravedlivou rovnováhu mezi 

výsadami poskytnutými novinářům vyjadřovat kritiku vůči jednání vedoucích činitelů a 

právem posledně jmenovaných na výše uvedené odpovědět, chránit svou pověst a informovat 

veřejnost o způsobu, jakým vykonávají moc. 

 

 63. V tomto ohledu Soud musí připomenout svoji judikaturu, podle níţ „drahocenná 

pro kaţdého, svoboda projevu je zde zejména pro osobu zvolenou lidem; ta zastupuje voliče, 

upozorňuje na jejich starosti a chrání jejich zájmy. Zásahy do svobody projevu zvoleného 

zástupce, tak jako v případě stěţovatele, tedy musí Soud kontrolovat striktněji“ (viz, Castells 

proti Španělsku, § 42, a Piermont proti Francii, § 76). 

 

 64. Pokud jde o samotné výrazy, Soud uznává, ţe stěţovatel pouţil provokativní 

mluvu, které přinejmenším chyběla vkusnost vůči svému protivníkovi, novináři z deníku 

Nowa Trybunal Opolska. Nicméně, jak jiţ měl Soud moţnost zdůraznit, v oblasti politických 

diskusí politické napadení překračuje osobní meze: to jsou ta rizika fungování politiky a 

svobodného projednávání myšlenek, záruk demokratické společnosti (viz, Lopes Gomes da 

Silva proti Portugalsku, § 30). 

 

 65. V důsledku toho se Soud domnívá, ţe jestliţe svoboda projevu novináře v sobě 

zahrnuje moţné pouţití určité dávky přehánění, ba dokonce provokace (Dalban proti 

Rumunsku, 6) § 49), politik, který pomocí tisku reaguje na kritiku vedenou proti němu, musí 

mít k dispozici tuto moţnost dle stejných zásad. 

 

 66. Soud v této věci připomíná, ţe vydavatel deníku Nowa Trybuna Opolska 

publikoval cca padesát článků kritizujících městskou radu a aktivity stěţovatele coby starosty 

a informujících o tom, ţe posledně jmenovaný špatně spravoval veřejné finance. Mezi jinými 

novinář dne 24. 3. 2000 uveřejnil článek s názvem „Pětkrát více výdajů kvůli 

nehospodárnosti: levicová opozice vytýká úřadům v Nyse narušování politiky úsporných 

opatření a zákonných ustanovení o územních jednotkách“. 

 

 67. Důsledkem toho se podle Soudu vydavatel deníku Nowa Trybuna Opolska sám 

pustil do prohlášení umoţňujících zavdat příčinu ke kritice či polemice. Tím, ţe na 

stěţovatele vrhl stín podezření ohledně špatné správy veřejných financí, musel z jeho strany 

očekávat určitou reakci. 

 

 68. Inkriminované výrazy tedy měly základ v politickém sporu týkajícím se 

novinářova hodnocení způsobu výkonu moci stěţovatelem. Byť nepřívětivé, v kontextu 

zkoumané věci nelze povaţovat za překračující přijatelnou míru svobody projevu. 



 

 69. Z toho důvodu se Soud domnívá, ţe vnitrostátní soudy nezjistily přesvědčivým 

způsobem existenci naléhavé společenské potřeby upřednostnit ochranu práv novináře nad 

právem stěţovatele na svobodu projevu a veřejný zájem, ţe je třeba chránit stejnou svobodu, 

pokud jsou ve hře otázky svobodného fungování politických debat. 

 

 70. Článek 10 Úmluvy tedy byl porušen. 

 

 Výrok rozsudku 

  

 1. Soud rozhodl jednomyslně, ţe stíţnost je přijatelná; 

 

 2. Soud rozhodl jednomyslně, ţe čl. 6 Úmluvy nebyl porušen; 

 

 3. Soud rozhodl šesti hlasy proti jednomu, ţe čl. 10 Úmluvy byl porušen. 

 

 Nesouhlasné stanovisko soudce Garlického 

 Nemohu se připojit k závěru, k němuţ dospěla většina Soudu, pokud jde o čl. 10, 

neboť nejsem přesvědčený o tom, ţe toto ustanovení bylo v dané věci porušeno. Obzvláště s 

ohledem na okolnosti dané věci nepřipadá mi jisté, ţe by si stěţovatel mohl dopřávat výhod 

plynoucích ze všech záruk chránících politický projev. 

 

 Připouštím, ţe stěţovatel je veřejnou osobou a ţe čl. 10 odst. 2 Úmluvy vůbec 

neponechává prostor pro omezení svobody projevu v oblasti otázek veřejného zájmu, 

především pokud jde o politiky. Nicméně výkon svobody projevu zvoleným politikem a 

nositelem veřejné funkce v sobě zahrnuje také odpovědnost. Soudím, ţe v dané věci existuje 

více důvodů domnívat se, ţe polské soudy nešly nad míru toho, co je nezbytné v 

demokratické společnosti. 

 

 Na úvod, vezmeme-li spor samotný, uznávám, ţe má svůj původ ve skutečné politické 

debatě týkající se veřejného zájmu. Je jasné, ţe stěţovatel coby hlavní terč kritiky měl právo 

na reakci. Je rovněţ jasné, ţe podle judikatury Soudu můţe politická debata mnohdy postrádat 

vkusnost a pouţívat hrubou mluvu. Toto „právo obrany“ ovšem není neomezené: čl. 10 odst. 

2 připomíná, ţe výkon svobody projevu „zahrnuje práva a povinnosti“. Oblast politických 

debat se obzvláště netýká neopodstatněných osobních útoků či – jak to jiţ Soud upřesnil v 

italské věci, kde byla namítána imunita – pří jednotlivců. Jistě není stále moţné určovat, kde 

se nachází hranice mezi politickou debatou a osobním sporem. Nicméně pokud jsme 

konfrontováni s uveřejněným článkem, jehoţ četné pasáţe se široce dovolávají argumentů ad 

dominem (a ne ad meritum) a zakládají zcela či částečně útok proti pověsti osoby, kterou 

kritizuje, nelze bez výhrady vyloučit, ţe se politická debata mohla zvrhnout v osobní při. 

 

 Ostatně pokud jde o mluvu pouţitou ve sporném článku, nedomnívám se, ţe by polské 

soudy měly důvod domnívat se, ţe pasáţ připodobňující tisk k „ţumpě“ překročila meze 

přijatelné kritiky. Na druhou stranu je obtíţnější provést hodnocení způsobu, jakým byla 

pojmenována věta uvádějící, ţe deník Nowa Trybuna Opolska pouţívá „bolševické metody“. 

Pokud je zde třeba vidět spíše hodnotové posouzení neţ skutkové prohlášení, zbývá zjistit, 

zda bylo zaloţeno na dostatečném faktickém základě. Výraz „bolševik“ má v Polsku velmi 

negativní konotace a můţe se dokonce přinejmenším v určitém kontextu přiblíţit slovu, jako 

je „nacista“ či „neonacista“ (je potřeba zdůraznit, ţe čl. 13 Ústavy Polské republiky zakazuje 

existenci politických stran, jejichţ program je zaloţen na totalitních metodách a praktikách 



nacismu, fašismu a komunismu). Soud připouští, ţe výrazy „kryptonacista“ (Kellernazi) a 

„neonacista“ mohou být pouţity v rámci politické debaty (viz, Scharsach a News 

Verlagsgesellschaft mbH proti Rakousku, rozsudek ze dne, stíţnost č. 39394/98, ESLP 2003-

XI, § 41; a Karman proti Rusku, rozsudek ze dne 14. 12. 2006, stíţnost č. 29372/02, § 41 – 

43), avšak pouze v případě, kdy k tomuto účelu existuje dostatečný faktický základ. Avšak v 

rozporu s postojem, který přijal v těchto dvou věcech, Soud v daném případě dospěl k závěru, 

ţe čl. 10 porušen byl, aniţ by zkoumal, zda existoval dostatečný faktický základ, který by 

umoţnil najít spojitost mezi stěţovatelem a bolševickými metodami. 

 

 Mimoto pokud jde o povahu vynesených trestů, Soud jiţ vícekrát vyjádřil, ţe uplatnění 

trestní odpovědnosti – a zvláště uloţení trestu odnětí svobody za trestný čin spáchaný v 

oblasti tisku – je slučitelné s novinářskou svobodou zaručenou článkem 10 Úmluvy pouze ve 

výjimečných případech (viz, Cump?n? a Maz?re proti Rumunsku, 7) § 115). Avšak v dané 

věci byl spor posuzován občanskoprávními soudy a výše uloţené náhrady škody byla 

poměrně nízká. 

 

 Konečně je třeba přijaté řešení v této věci aplikovat v kontextu degradace kvality 

politických debat v Polsku. Je mnoho aktérů na politickém poli – včetně věhlasných politiků – 

kteří mají zato, ţe pouţití argumentů ad dominem představuje nejefektivnější prostředek k 

„vítězství“ v debatě. Takový postoj má neblahé účinky na politickou kulturu a vyvolává 

úvahu, ţe momentem, kdy dospějeme k relativní svobodě politických debat, musíme moţná 

více trvat na „povinnostech a odpovědnosti“ těch, kteří se jich účastní, tedy politiků i 

novinářů. Pouze v tomto rámci je moţné provést rozumné uváţení toho, co je „nezbytné v 

demokratické společnosti“. Tento aspekt bohuţel Soud při vydávání svého rozsudku nevzal v 

úvahu. 

 

 1) Originál rozsudku byl publikován ve francouzštině. Zpracování a překlad: Milan 

Ţondra. 

 2) Zde je v originálu rozsudku chyba v datu vydání citovaného rozsudku. Originál 

uvádí 3. 4. 1992, zatímco citovaný rozsudek je ze dne 23. 4. 1992. 

 3) Jedná se o stejnou chybu jako ve výše uvedeném případě. Originál uvádí 7. 4. 1995, 

zatímco citovaný rozsudek je ze dne 27. 4. 1995. 

 4) Rozsudek č. 54 v čísle 5/1999. 

 5) Rozsudek č. 28 v čísle 5/1998. 

 6) Rozsudek č. 82 v čísle 10/1999. 

 7) Rozsudek č. 330 v čísle 1/2005. 


