JUDr. David Sehnálek, Ph.D. - david.sehnalek@gmail.com Právo EU www.law.muni.cz Osnova předmětu 1. historie evropské integrace 2. povaha ES a EU 3. instituce (orgány) ES a EU 4. prameny práva ES a EU I. 5. prameny práva ES a EU II. 6. legislativní a justiční procedury v ES a EU 7. volný oběh zboží, celní unie 8. volný pohyb osob, služeb, kapitálu a plateb 9. hospodářská a měnová unie, rozpočet 10. další hospodářské politiky ES 11. 2. a 3. pilíř 12. Česká republika před vstupem a po něm www.law.muni.cz Zápatí prezentace 3 Informace k předmětu Doporučená literatura KŘEPELKA, Filip - SKŘIVÁNKOVÁ, Kateřina. Právo Evropské unie :multimediální učební text. 1. dostik 2. aktualiz. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2008. Další literatura: Týč, V: Základy práva Evropské unie pro ekonomy, Linde Praha Tichý, Arnold, Svoboda, Zemánek, Král: Evropské právo, C.H.Beck Internet: www.europa.eu www.curia.eu www.eurlex.eu www.euroskop.cz http://isap.vlada.cz/ www.law.muni.cz Zakončení předmětu Písemná zkouška: 40 minut části: test příklad lze používat užívat texty SES a SEU www.law.muni.cz Historie evropskHistorie evropskéé integraceintegrace cíle přednášky podmínky a příčiny vzniku ES historický vývoj ES orientace v pojmech - odlišení ES a EU Zápatí prezentace 5 www.law.muni.cz Vícevrstevná integrace vznik řady MO NATO Rada Evropy OBSE RVHP a další... Cíle a úkoly hospodářské politicko-bezpečnostní kulturní a sociální ES ­ odlišná (nadstátní) koncepce integrace 1. ESUO - 23. července 1952 (tzv. Pařížská smlouva, 50 let) 2. EHS + ESAE (EUROATOM) - 1. ledna 1958 Zápatí prezentace 6 www.law.muni.cz Tradiční koncepce MPV Subjektem MPV jsou pouze státy ,,Anarchický systém"a Státní suverenita: na 1 území je vrchnostenská moc vykonávána jen 1 státem (výlučnost) Smlouvy zavazují jen státy (výjimky nedávné ­ ZLPS) nevýhody této koncepce? ... Zápatí prezentace 7 www.law.muni.cz Nadstátnost (supranacionalita) Poválečná nedůvěra, neúspěchy tradičních MO omezení svrchovanosti a přenos některých kompetencí z čl. st. na nový subjekt ­ vznik ES; Společenství disponuje pravomocí náležející jinak jen státům (tj. moc nadstátní); ES disponuje (přenesenou) mocí: Zákonodárnou Výkonnou soudní Projevy nadstátnosti Většinové rozhodování Finanční nezávislost Přímo použitelné, přednostně aplikovatelné právo Zápatí prezentace 9 www.law.muni.cz Vývoj ES - územní expanze 1952 + 1958 ­ Francie, Německo, Itálie, Belgie, Nizozemí a Lucembursko 1973 ­ VB, Dánsko, Irsko; 1981 ­ Řecko 1986 ­ Španělsko a Portugalsko 1995 ­ Finsko, Švédsko, Rakousko 2004 - Česko, Estonsko, Kypr, Litva, Lotyšsko, Maďarsko, Malta, Polsko, Slovensko a Slovinsko; 2007 ­ Rumunsko, Bulharsko; ? ­ Chorvatsko, Makedonie a Turecko Zápatí prezentace 10 www.law.muni.cz Vývoj ES 50. léta ­ počátek integrace 60. léta ­ krize 70. léta ­ stagnace (ropná krize) 80. léta ­ kvalitativní posun JEA (1. červenec 1987) 90. léta ­ rozšiřování spolupráce 1992/93 ­ Vznik EU ­ Maastrichtská smlouva 1997/99 ­ Amsterodamská smlouva 2000/03 ­ Niceská smlouva 1. dekáda XXI. století ­ úsilí o reformu 2004/ ­ Smlouva o Ústavě pro Evropu 2007/? ­ Lisabonská smlouva (reformní smlouva) Zápatí prezentace 11 www.law.muni.cz Zmatení pojmů? - EU, ES vs. EU 3 ES ­ mezinárodní organizace EU ­ nikoliv, pouze zastřešující entitou bez právní subjektivity EU ­ pilířová struktura 1. (komunitární) pilíř: 3 (2) ES 2. pilíř: společná zahraniční a bezpečnostní politika 3. pilíř: vnitřní bezpečnost a justice 2. a 3. pilíř ­ mezivládní ,,maastrichtský chrám" viz. kresba na tabuli vejce Zápatí prezentace 12 www.law.muni.cz Pravomoci ES Limitovaná pravomoc: výkonná + legislativní + soudní SES ­ neobsahuje výslovný katalog ­ vyplývají především z cílů, úkolů ES a jejich věcné působnosti Cíle Společenství jsou obsaženy v čl. 2 SES a patří mezi ně: podpora vyváženého rozvoje hospodářských činností v celém Společenství; trvalý a neinflační hospodářský růst; vysoká úroveň zaměstnanosti a sociální ochrany; zvyšování životní úrovně a kvality života; hospodářská a sociální soudržnost; Věcná působnost např. problematika cel a kvantitativních omezení dovozu a vývozu; společná obchodní politika navenek; vnitřní trh ­ 4 svobody (volný pohyb zboží, osob, služeb a kapitálu); společná politika v zemědělství a rybolovu; společná politika v oblasti dopravy; zajištění řádného fungování hospodářské soutěže; politika v oblasti životního prostředí; ochrana spotřebitele; Zápatí prezentace 13 www.law.muni.cz Zápatí prezentace 14 Instituce ESInstituce ES ­­ ccííle ple přřednednášáškyky Přehled institucí historický vývoj v souvislostech Pravomoci a působnost Vzájemné vztahy Srovnání s vnitrostátním prostředím (např. ČR) www.law.muni.cz Rozdělení funkcí mezi orgány Horizontální V rámci ES Vertikální Čl. státy ­ ES (viz. ESD) Nutnost reflexe nadstátní povahy této mezinárodní organizace! Zápatí prezentace 15 www.law.muni.cz Orgány ­ výčet a právní úprava 3 v 1 ! Základní výčet je obsažen v čl. 7 SES Evropský parlament; Rada EU; Komise; Soudní dvůr; Účetní dvůr; Další orgány, např. Hospodářský a sociální výbor Výbor Regionů ECB EIB Evropská rada Zápatí prezentace 16 www.law.muni.cz Schéma principu nadstátnosti Podmíněnost nadstátní povahou ­ hlavní roli hraje tandem Komise ­ Rada EU postupné zapojení Evropského parlamentu odstraňování demokratického deficitu Evropský parlament (lid) Komise (ES) Rada (čl. st.) www.law.muni.cz Rada EU Rada = Rada EU = Rada ES = Rada ministrů Pozor: Rada EU Rada Evropy Evropská Rada! Právní úprava: čl. 202 - 210 SES Kolektivní orgán, reprezentuje zájmy členských států Složení: zástupci vlád čl.st., oprávnění zavazovat svůj stát různé formace předsednictví Rady www.law.muni.cz COREPER = Výbor stálých zástupců aparát permanentního charakteru připravuje a koordinuje činnost Rady a usiluje o dosažení předběžné shody, zastřešuje systém výborů a pracovních skupin www.law.muni.cz Úřednický aparát Sekretariát Rady Řízen: generálním tajemníkem (vysoký představitel pro společnou zahraniční a bezpečnostní politiku) Příprava materiálů po technické a jazykové stránce Eliminace diskontinuity (volby v čl. st....) www.law.muni.cz Činnosti Rady 1. legislativní činnost 2. koordinace hospodářské politiky členských států; 3. uzavírání mez. smluv; 4. provádění SZBP; 5. koordinace činnosti členských států a přijímání opatření v oblasti policejní a justiční spolupráce v trestních věcech; 6. rozpočtové fce www.law.muni.cz Rada jako legislativní orgán pravomoc přijímat legislativu, buď sama nebo s EP iniciace jí nepřísluší, má možnost změny návrhu přijímá nařízení, směrnice, rozhodnutí, stanoviska; společné akce, společné postoje, rámcová rozhodnutí, rozhodnutí ; závěry, prohlášení a usnesení www.law.muni.cz Rada EU - rozhodování jednání ­ ústně, neveřejně Hlasování ­ v závislosti na řešení otázce: Prostou většinou (1 stát = 1 hlas) - procedurální věci; Kvalifikovanou většinou (tzv. vážené) rozhodnutí týkající se vnitřního trhu a obchodu. Jednomyslné ­ bez hlasů proti - v oblasti zahraniční politiky, azylová a vízová, obrany, policejní a justiční spolupráce ve věcech trestních a otázkách daňových www.law.muni.cz Počet hlasů Německo, Francie, Itálie, Velká Británie 29 Polsko, Španělsko 27 Rumunsko 14 Nizozemsko 13 Belgie, Česko, Maďarsko, Portugalsko, Řecko 12 Rakousko, Švédsko, Bulharsko 10 Dánsko, Finsko, Irsko, Litva, Slovensko 7 Estonsko, Kypr, Lotyšsko, Lucembursko, Slovinsko 4 Malta 3 CELKEM 345 www.law.muni.cz Evropská rada Složení : hlavy států/předsedové vlád Pravomoc: Základní politické otázky Podněty pro další vývoj Obecné politické směry www.law.muni.cz Evropská komise (pokračovatelka Vysokého úřadu) Orgán který je: permanentní; kolektivní; nezávislý; kolegiální hájící zájmy ES jako celku právní úprava čl. 211 ­ 219 SES www.law.muni.cz Ad Komise jmenována společnou dohodou čl.st., předchozí souhlas EP jako celek odpovědna EP (vyslovení nedůvěry) individuálně ­ možnost odvolání Komisaře ESD přijímání rozhodnutí ­ kolektivně prostou většinou v čele ­ předseda: řídí činnost Komise, zastupuje EU navenek www.law.muni.cz Ad Komise ­ činnost a aparát 26 generálních ředitelství (DG) ­ ,,ministerstva" ,,specializované služby (např. právní služba) Úřad mluvčího, statistický úřad 25.000 zaměstnanců www.law.muni.cz Pravomoci Komise Kontrolní - ,,hlídací pes smluv", legislativní iniciativní pravomoc delegovaná pravomoc; výkonná zejména v oblasti hospodářské soutěže; a pravomoci ve vnějších vztazích (na základě pověření sjednává MS)