Právo mezinárodního obchodu/4 JUDr. Klára Svobodová Reklamační režim podle CISG, přehled nároků Osnova přednášky l Vady – vady faktické, právní l Časové rozlišení vad l Reklamační proces Ø Prohlídka zboží Ø Oznámení vad Ø Význam článků 40 a 44 l Přehled nároků Vady zboží l Vada = nesoulad mezi dohodnutým (jinak určeným) plněním a plněním dodaným l Zboží bez vad Ø článek 35 Ø články 41, 42 Dělení vad l Faktické x právní l Kvalitativní x kvantitativní l Zjevné x skryté l Časové rozlišení vad Faktické vady l Článek 35/1, 2 Ø znění smlouvy Ø praktiky, zvyklosti Ø VÚ X vady, o kterých kupující v době uzavření smlouvy věděl nebo nemohl nevědět (stačí vědomost) Faktické vady l Článek 35/1 Ø prodávající musí dodat zboží odpovídající smlouvě - množství, jakost a provedení podle smlouvy, zabalení, opatření podle smlouvy Ø vady – množstevní, v jakosti, v provedení, v balení Ø i dodání jiného zboží Faktické vady l Článek 35/2 – zboží odpovídá smlouvě, i když neexistovala výslovná dohoda stran a jeho vlastnostech či i způsobu jeho zaopatření Ø hodí se pro účely, pro něž se zpravidla používá zboží téhož provedení Ø hodí se pro zvláštní účel, o němž byl prodávající uvědoměn (výslovně, jinak) v době uzavření smlouvy Faktické vady Ø má vlastnosti zboží, které prodávající předložil kupujícímu jako vzorek či předlohu Ø je uloženo pro přepravu nebo zabaleno obvyklým způsobem nebo přiměřeně k zachování a ochraně zboží Právní vady l Článek 41 Ø právo či nárok třetí osoby (povaha práva či nároku není rozhodující – právo kupujícího užívat zboží je narušeno) X kupující souhlasil s převzetím zboží s takovou vadou – nutný souhlas, nestačí vědomost Právní vady l Článek 42 Ø právo třetí osoby spočívající v právu duševního vlastnictví Ø vědomost prodávajícího v době uzavření smlouvy Ø existence v době dodání Ø teritoriální omezenost (země určení, země místa podnikání kupujícího) X vědomost kupujícího v době uzavření smlouvy X prodávající postupoval podle podkladů kupujícího Časové rozlišení vad l Rozhodná doba – okamžik přechodu nebezpečí l Vady existující v rozhodné době Ø zjevné Ø projevují se později l Vady vzniklé po rozhodné době Přechod nebezpečí l riziko náhodné zkázy či zničení zboží přechází z prodávajícího na kupujícího l otázky v rámci problematiky přechodu nebezpečí Ø účinky přechodu nebezpečí Ø vliv jednání či opomenutí prodávajícího Ø vliv porušení smlouvy Ø okamžik přechodu Přechod nebezpečí l účinky přechodu nebezpečí Ø přechod nebezpečí placení kupní ceny l vliv jednání či opomenutí prodávajícího Ø skutečnosti vedoucí ke zničení či ztrátě musí mít náhodnou povahu l vliv porušení smlouvy Ø článek 70 Přechod nebezpečí l okamžik přechodu nebezpečí • kupní smlouva zahrnuje přepravu (článek 67) Ø prodávající je povinen předat zboží na určitém místě => předání dopravci na určitém místě Ø prodávající není povinen předat zboží na určitém místě => předání prvnímu dopravci X zboží není jasně vyznačeno pro účel smlouvy Přechod nebezpečí • zboží je prodáno v průběhu přepravy Ø uzavření smlouvy Ø předání dopravci X prodávající v době uzavření smlouvy věděl, že je zboží ztraceno či poškozeno a nesdělil to kupujícímu Přechod nebezpečí • ostatní případy Ø zboží má být předáno v místě podnikání prodávajícího ->převzetí zboží -> umožnění nakládání se zbožím Ø zboží má být předáno v jiném místě -> nastal okamžik splnění -> kupující se dozvěděl, že může nakládat se zbožím Odpovědnost prodávajícího l Prodávající odpovídá za vady: • Existující v době přechodu nebezpečí • Vzniklé po přechodu nebezpečí porušením povinnosti prodávajícího včetně nedodržení záruky Reklamační proces – vady faktické l Kontrola (prohlídka) zboží – článek 38 l Oznámení vad (článek 39) l Článek 40 l Článek 44 Kontrola l Článek 38 l Žádná sankce za nesplnění (x vazba na oznámení vady) Ø kupující může zjistit vadu bez prohlídky (dokumenty) Ø pokud neprohlédne nebo prohlédne nedbale, ale dodrží požadavky článku 39 – práva z vad nezanikají Kontrola l Kdo provádí prohlídku zboží? Ø Kupující odpovídá za zajištění a provedení prohlídky -> osobně (zaměstnanec, třetí osoba) -> dohoda stran o společné prohlídce -> dohoda stran o realizaci prohlídky třetí osobou (specializované společnosti) -> zákazník kupujícího Kontrola l Způsob prohlídky Ø Dohoda stran Ø Praxe, zvyklosti Ø Žádná výslovná úprava ve VÚ => obecné zásady – prohlídka přiměřená okolnostem (řádná prohlídka) – v mezinárodním obchodě neexistuje shoda -> významné okolnosti – místo dodání zboží, druh zboží, způsob zabalení, zda je kupující konečným odběratelem Kontrola l Místo a čas prohlídky Ø Úzce propojeny Ø V době podle okolností co nejkratší -> počátek lhůty, délka lhůty -> místo dodání zboží, druh zboží, způsob zabalení, kulturní odlišnosti, profesionalita a zkušenost kupujícího, způsob a náročnost kontroly Kontrola • Počátek běhu lhůty Ø od dodání zboží – předání kupujícímu Ø dojití zboží do místa určení (smlouva zahrnuje přepravu) Ø dojití zboží do nového místa určení ü zboží je během přepravy směrováno do jiného místa určení nebo je kupujícím znovu odesláno ü kupující neměl možnost je prohlédnout ü prodávající v době uzavření smlouvy věděl nebo měl vědět o této možnosti Oznámení vad l Vyjasnění, zda nastalo porušení povinnosti prodávajícím dodáním vadného zboží l Forma oznámení l Komu se oznamuje l Obsah oznámení l Lhůta pro oznámení Oznámení vad l Forma • Smlouva, zvyklosti, praktiky • VÚ nemá výslovnou úpravu => jakákoli forma (problém s dokazováním) • Konkludentní oznámení (např. nezaplacení kupní ceny) - NE Oznámení vad l Komu se oznamuje? • Prodávající osobně se musí dozvědět o oznámení vad Oznámení vad l Obsah oznámení • VÚ – povaha vad • Oznámení typu „dodané zboží je vadné“ není dostačující • Rozhodné okolnosti – druh zboží, druh vady, profesionalita kupujícího • Nutnost uvést některé nároky Oznámení vad l Lhůta pro oznámení vad – v přiměřené době poté, co prodávající zjistil nebo měl zjistit povahu vad • Počátek běhu lhůty Ø ukončení prohlídky Ø okamžik skutečného zjištění vad Ø okamžik předání stížností od klientů (pokud nezačala běžet dříve) Oznámení vad • Přiměřená doba Ø rozhodné okolnosti – druh zboží, snadnost objevení vad, plány kupujícího zboží dále zpracovat, druh nároků, zkušenost a profesionalita kupujícího Ø různé přístupy národních soudů – ve prospěch prodávajícího nebo kupujícího Ø Pravidlo „noble month“ Reklamační proces – vady skryté l Vady, které kupující nemohl zjistit při řádné prohlídce l Oznámení vad Ø v době přiměřené od zjištění vad (od doby, kdy se vada projevila) Ø nejpozději do 2 let od předání zboží Povaha lhůty podle článku 39 l Prekluzivní!!!! l Pokud kupující neoznámí včas, zanikají jeho nároky z vadného plnění Článek 40 l Zmírnění následků nedodržení reklamačního procesu l Prodávající věděl nebo nemohl nevědět o skutečnostech, které jsou příčinou vad a nesdělil je kupujícímu • Míra vědomosti prodávajícího • Okolnosti ovlivňující znalost vad – množstevní vady, plnění aliud, úmysl prodávajícího (prodávající musel vědět o vadách), zda je prodávající výrobcem Článek 40 • Kdy má prodávající vědět o vadách – v době předání zboží • Kupujícímu jsou zachovány nároky • Důkazní břemeno – nese kupující Článek 44 l Omluvitelné důvody neoznámení vad l Kupujícímu je zachován nárok na snížení kupní ceny a náhradu škody (bez ušlého zisku) l Nemá vliv na lhůtu podle článku 39/2 l Co jsou omluvitelné důvody? • Okolnosti podobné okolnostem vyšší moci • Některé důvody na straně kupujícího (nemoc, ….) Reklamace právních vad l Článek 43/1 Ø lhůta pro oznámení – přiměřená doba poté, kdy se kupující dozvěděl nebo měl dozvědět o vadě Ø obsah oznámení – vada, povaha vady Ø neexistuje maximální lhůta Reklamace právních vad l Zmírnění následků nedodržení reklamačního procesu • Článek 43/2 • Článek 44 Nároky stran z porušení smlouvy l Kupující • Práva uvedená v článcích 46 – 52 • Náhrada škody l Prodávající • Práva uvedená v článcích 62 – 65 • Náhrada škody Podstatné x nepodstatné porušení smlouvy l Vliv na volbu nároku l Podstatné porušení Ø stanoveno ve smlouvě Ø článek 25 ü Újma druhé strany, která ji v podstatné míře zbavuje toho, co je oprávněna očekávat od smlouvy ü Strana porušující smlouvu, příp. rozumná osoba předvídá důsledky porušení ü Př. nedodání zboží, neudržitelné průtahy při dodání, zásadní nedostatky v množství, velmi špatná kvalita zboží Institut dodatečné lhůty l Články 47, 63 l Ke splnění jakékoli povinnosti l Na úvaze strany, která neporušila smlouvu l Přiměřená l V jejím průběhu nelze uplatnit jiné nároky (mimo náhradu škody) l Nesplnění povinnosti samo o sobě nezakládá zánik smlouvy Nároky kupujícího l Porušení týkající se dodání zboží • Nedodání zboží • Plnění in natura (dodání) • Odstoupení od smlouvy • Dodání vadného zboží • Plnění in natura (výměna, oprava) • Odstoupení od smlouvy • Sleva z kupní ceny • Porušení ostatních povinností • Plnění in natura • Odstoupení od smlouvy Nedodání zboží l Kupující může požadovat splnění povinnosti (článek 46/1) – přiměřená lhůta (článek 47) – pokud prodávající nedodá nebo prohlásí, že nedodá => odstoupení od smlouvy (článek 49/1 pís b) l Pokud nedodání zakládá podstatné porušení smlouvy – může odstoupit ihned (článek 49/1 pís a) Dodání vadného zboží • Dodání vadného zboží zakládá podstatné porušení smlouvy • Odstoupení od smlouvy (článek 49/1) • Dodání náhradního zboží (výměna) – článek 46/2 Ø jen byl-li nárok učiněn současně s oznámením vad nebo v přiměřené době poté Ø článek 82 – vrácení původně dodaného zboží Ø lze stanovit přiměřenou lhůtu – po marném uplynutí lze odstoupit od smlouvy (článek 49/2 pís b bod ii) Dodání vadného zboží • Odstranění vad (oprava) – článek 46/3 Ø opravitelnost Ø přiměřenost okolnostem Ø uplatnění nároku v oznámení vad nebo v přiměřené době poté Ø lze stanovit přiměřenou lhůtu – po marném uplynutí lze odstoupit od smlouvy (článek 49/2 pís b bod ii) Dodání vadného zboží • Sleva z kupní ceny – článek 50 Ø jednostranný nárok kupujícího Ø poměr mezi hodnotou, kterou mělo dodané zboží v době dodání, a hodnotou, kterou by mělo zboží bez vad Dodání vadného zboží • Dodání vadného zboží nezakládá podstatné porušení smlouvy • Odstranění vad • Sleva z kupní ceny Porušení jiné povinnosti l Podstatné • Odstoupení od smlouvy (článek 49/1 pís a) • Požadavek splnění povinnosti – možno stanovit přiměřenou lhůtu – pokud prodávající nesplní => odstoupení od smlouvy l Nepodstatné • Požadavek splnění povinnosti Právo druhého plnění l Článek 37 Ø prodávající dodal předčasně Ø do doby dodání může odstranit vady na zboží Ø kupujícímu nesmí vzniknout nepřiměřené potíže či výdaje Ø kupujícímu je zachován nárok na náhradu škody Právo druhého plnění l Článek 48 Ø prodávající dodá včas Ø má právo odstranit jakékoli nesplnění svých povinností Ø bez nepřiměřeného odkladu Ø kupujícímu nevzniknou nepřiměřené potíže Ø prodávající o druhé plnění požádá (oznámí je) Ø nárok kupujícího na náhradu škody je zachován Nároky prodávajícího l Porušení povinnosti zaplatit kupní cenu l Porušení povinnosti převzít zboží l Porušení ostatních povinností Ø odstoupení od smlouvy Ø splnění povinnosti