Zdanění motorových vozidel Michal Radvan Typy daní na motorová vozidla l Registrační daň l Pravidelně placená daň l Spotřební daň z pohonných hmot l Časové poplatky l Výkonové poplatky Silniční daň l Zákon č. 16/1993 Sb., o dani silniční, ve znění pozdějších předpisů l Pravidelná majetková daň l Výnos cca. 5,5 mld. je příjmem Státního fondu dopravní infrastruktury l Správa vykonávána územními finančními orgány Předmět daně silniční l Taková silniční motorová vozidla, která jsou vyrobena za účelem provozu na pozemních komunikacích pro přepravu osob, zvířat nebo věcí a jejich přípojná vozidla l Rozhodujícím pro určení, zda jde o silniční vozidlo, je druh (příp. kategorie) vozidla zapsaný v technickém průkazu vozidla Předmět daně silniční l motocykly l osobním automobily l autobusy l nákladní automobily l speciální automobily l přípojná vozidla l ostatní vozidla Aby tato vozidla podléhala silniční dani, musí splňovat následující podmínky: l Vozidlo musí být registrováno v České republice, tzn. má standardní státní poznávací značku; tím je respektována praxe států Evropské unie zdaňovat vozidla pouze ve státě registrace l Vozidlo musí být provozováno v České republice, l Vozidlo musí být používáno k podnikání nebo k jiné samostatné výdělečné činnosti, případně používáno v přímé souvislosti s podnikáním, eventuelně k činnostem, z nichž plynoucí příjmy jsou předmětem daní z příjmů Výše uvedené podmínky se nevztahují na vozidla s celkovou hmotností více než 3,5 t, pokud jsou v České republice registrována a jsou určena výlučně k přepravě nákladů. Taková vozidla jsou předmětem daně vždy. Předmětem daně nejsou l speciální pásové automobily (např. rolby používané k úpravě svahů v lyžařských střediscích), l zemědělské, lesnické a další (např. kolové) traktory a jejich přípojná vozidla, l samojízdné a přípojné pracovní stroje, l nemotorové pracovní stroje nebo nemotorová vozidla tažená nebo tlačená pěšky jdoucí osobou, l vozíky pro invalidy s motorickým pohonem, l vozidla se zvláštní registrační značkou (trvale manipulační vozidla, historická vozidla, vozidla pro zkušební účely apod.), l všechna další silniční vozidla, která nejsou používána k podnikání nebo k jiné samostatné výdělečné činnosti, případně používána v přímé souvislosti s podnikáním, eventuelně k činnostem, z nichž plynoucí příjmy jsou předmětem daní z příjmů Osvobození od daně silniční l veřejná prospěšnost l policie, požárníci, záchranná služba… l ekologické aspekty l elektrický pohon, hybridní pohon, LPG pohon, autobusy l vozidla určená k údržbě komunikací l vozidla diplomatických misí a konzulárních úřadů l vozidla kategorie L Poplatníci daně silniční l provozovatel l uživatel l stálá provozovna nebo jiná organizační složka osoby se sídlem nebo trvalým pobytem v zahraničí l zaměstnavatel l Více spolupoplatníků – solidární povinnost Základ daně silniční l u osobních automobilů (s výjimkou osobních automobilů na elektrický pohon) je základem daně zdvihový objem motoru v cm^3 l u návěsů tvoří základ daně součet největších povolených hmotností na nápravy v tunách a počet náprav l u ostatních vozidel (autobusy, nákladní automobily, tahače apod.) tvoří základ daně největší povolená hmotnost v tunách a počet náprav Sazba daně l pevná l pro skupinu osobních automobilů: l 1.200 – 4.200 Kč/rok l pro skupiny návěsů a ostatních vozidel: l 1.800 – 50.400 Kč/rok l platí se poměrně za měsíc Sazba daně snížená l zdaňované vozidlo je určeno pro činnost výrobní povahy v rostlinné výrobě a tuto skutečnost má uvedenu v technickém průkazu l v takovém případě lze základní sazbu daně snížit o 25 % Sazba daně snížená l o 48 % po dobu následujících 36 kalendářních měsíců od data jejich první registrace, l o 40 % po dobu následujících dalších 36 kalendářních měsíců, l o 25 % po dobu následujících dalších 36 kalendářních měsíců. l Bez ohledu na datum první registrace se sazba daně u všech vozidel s výjimkou osobních automobilů snižuje o 100 % u nákladních vozidel vč. tahačů, nákladních přívěsů a nákladních návěsů s největší povolenou hmotností nad 3,5 tuny a méně než 12 tun, pokud tato vozidla nejsou používána k podnikání nebo v přímé souvislosti s podnikáním nebo k činnostem, z nichž plynoucí příjmy jsou předmětem daně z příjmů anebo nejsou provozována pro cizí potřeby a jsou-li používána nepodnikatelskými subjekty, jako vozidla autoškol nebo osobami fyzickými. Obdobně používaná vozidla s hmotností vyšší než 12 tun mají nárok na slevu ve výši 48 %. l snížení daně není možné kombinovat l snížení sazby daně se u téhož poplatníka vztahuje i na počet návěsů nebo tandemových přívěsů Sazba daně zvýšená l vozidla registrovaná v České republice do 31. prosince 1989 – o 25 % Denní sazba speciální l zaměstnavatel je oprávněn uplatnit speciální denní sazbu daně silniční ve výši 25 Kč za každý započatý den použití automobilu Sleva na dani l v případě kombinované dopravy l v závislosti na počtu jízd l 25 – 100 % Pokyn MF ČR D-241 – Rozhodnutí o prominutí daně silniční l vozidlo je pořízeno formou finančního leasingu a v technickém průkazu je jako provozovatel zapsán nájemce, který vozidlo nepoužívá k podnikání (tzv. soukromý leasing) l vozidlo je určeno a používáno výlučně pro přepravu koní l vozidlo má uloženou státní poznávací značku formou depozita u registračního místa a není sjednáno pojištění odpovědnosti z provozu vozidel (tzv. povinné ručení) l vozidlo bylo dočasně vyřazeno z registru silničních vozidel Správa daně silniční l Daňové přiznání k dani silniční podává poplatník do 31. ledna kalendářního roku následujícího l placení ve lhůtě pro podání daňového přiznání l zálohové platby: čtyři splátky, a to k 15. dubnu, k 15. červenci, k 15. říjnu a k 15. prosinci Evropská regulace poplatků za užívání dálnic l směrnice Evropského parlamentu a Rady 1999/62/ES ze dne 17. června 1999 o výběru poplatků za užívání určitých pozemních komunikací těžkými nákladními vozidly (směrnice „Eurovignette“) l směrnice Evropského parlamentu a Rady 2004/52/ES ze dne 29. dubna 2004 o obecně rozšířeném zavedení a interoperabilitě elektronických systémů silničního mýta ve Společenství Časové poplatky l zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů l poplatek za užívání dálnic a rychlostních silnic označených příslušnými dopravními značkami do roku 2006 l časový poplatek od 2007 l povinnost zakoupit dálniční známku mají všichni řidiči vozidel nejméně se čtyřmi koly a provozovatelé souprav, kteří užívají české dálnice a rychlostí silnice l nejvyšší povolená hmotnost vozidla nebo soupravy přitom nepřesahuje dvanáct tun Sazby časových poplatků l do nejvyšší povolené hmotnosti 3,5 tuny 1.200 Kč, l o největší povolené hmotnosti nad 3,5 tuny do největší povolené hmotnosti, která činí méně než 12 tun, 20.000 Kč l nařízení vlády č. 484/2006 Sb., o výši časových poplatků a o výši sazeb mýtného za užívání určených pozemních komunikací, stanoví sazby na 1,000 Kč a vyšší + měsíční a sedmidenní sazby Elektronické mýtné l zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů l nařízení vlády č. 484/2006 Sb., o výši časových poplatků a o výši sazeb mýtného za užívání určených pozemních komunikací l zohledněny EURO limity a počty náprav, schváleny i sazby na silnicích I. třídy De lege ferenda [l ]základ daně podle CO[2] l rozšíření elektronického mýtného na silnice první třídy přes satelitní systém? l ekologie a ekonomie jdou proti sobě l majetková daň má respektovat majetkovou situaci poplatníka, ale čím starší a méně hodnotné auto, tím vyšší daň s ohledem na ekologické aspekty