
Summary

1. The concept of "provision of services" referred to in Articles 59 and 60 of the 
Treaty covers the transmission, via cable network operators established in one 
Member  State,  of  television  programmes  supplied  by  a  broadcasting  body 
established in another Member State, even if that body established itself there 
in order to avoid the legislation applicable in the receiving State to domestic 
broadcasters.

2. A Member State cannot be denied the right to take measures to prevent the 
exercise by a person providing services whose activity is wholly or principally 
directed towards its territory of the freedoms guaranteed by the Treaty for the 
purpose of  avoiding  the  rules  which  would be applicable  to  him if  he were 
established within that State.

The  Treaty  provisions  on  freedom  to  provide  services  cannot  therefore  be 
interpreted  as  precluding  a  Member  State  from  treating  as  a  domestic 
broadcaster a broadcasting body constituted under the law of another Member 
State and established in that State but whose activities are wholly or principally 
directed towards the territory of the first Member State, if  that broadcasting 
body was established there in order  to avoid the rules adopted by the first 
Member State as part of a cultural policy intended to establish a pluralist and 
non-commercial radio and television broadcasting system.

Parties

In Case C-23/93,

REFERENCE to the Court under Article 177 of the EEC Treaty by the Afdeling 
Rechtspraak of the Netherlands Raad van State for a preliminary ruling in the 
proceedings pending before that court between

TV10 SA

and

Commissariaat voor de Media,

on the interpretation of the provisions of the EEC Treaty on the provision of 
services,

THE COURT (Fifth Chamber),

composed of:  J.C.  Moitinho  de  Almeida,  President  of  the Chamber,  R.  Joliet 
(Rapporteur), G.C. Rodríguez Iglesias, F. Grévisse and M. Zuleeg, Judges,

Advocate General: C.O. Lenz,

Registrar: L. Hewlett, Administrator,

after considering the written observations submitted on behalf of:

° TV10 SA, by M. van Empel and A.J.H.W.M. Versteeg, of the Amsterdam Bar,



° the Commissariaat voor de Media, by G.H.L. Weesing, of the Amsterdam Bar,

° the German Government, by E. Roeder, Ministerialrat in the Federal Ministry of 
Economic Affairs, acting as Agent,

° the French Government, by P. Pouzoulet, Deputy Director in the Legal Affairs 
Directorate of the Ministry of Foreign Affairs, and J.-L. Falconi, Foreign Affairs 
Secretary in the Legal Affairs Directorate of that Ministry, acting as Agents,

°  the  Netherlands  Government,  by  A.  Bos,  Legal  Adviser  in  the  Ministry  of 
Foreign Affairs, acting as Agent,

° the Commission of the European Communities, by H. Etienne, Principal Legal 
Adviser, and P. Van Nuffel, of its Legal Service, acting as Agents,

having regard to the Report for the Hearing,

after  hearing  the  oral  observations  of  TV10  SA,  the  Commissariaat  voor  de 
Media, the French Government, the Netherlands Government, represented by 
J.W. De Zwaan, Assistant Legal Adviser in the Ministry of Foreign Affairs, acting 
as Agent, and the Commission at the hearing on 14 April 1994,

after hearing the Opinion of the Advocate General at the sitting on 16 June 
1994,

gives the following

Judgment

Grounds

1 By order of 11 May 1992, received at the Court on 26 January 1993, the 
Afdeling Rechtspraak (Administrative Appeals Section) of the Netherlands Raad 
van State (Council of State) referred to the Court for a preliminary ruling under 
Article 177 of the EEC Treaty two questions on the interpretation of the Treaty 
provisions  on  the  freedom  to  provide  services,  in  order  to  assess  the 
compatibility  with Community law of rules of a Member State restricting the 
activities of broadcasters established in other Member States.

2 Those questions were raised in proceedings between TV10, a public limited 
company  governed  by  Luxembourg  law which  is  a  commercial  broadcasting 
undertaking established in Luxembourg, and the Commissariaat voor de Media, 
the supervisory body for broadcasting in the Netherlands, on the application of 
provisions of the Netherlands Law of 21 April 1987 governing the supply of radio 
and television programmes, radio and television licence fees and press subsidies 
(Staatsblad No 249 of 4 June 1987, hereinafter "the Mediawet").

3  The  Mediawet  lays  down  two  different  sets  of  rules  for  broadcasting  of 
Netherlands origin and for transmission of programmes broadcast from abroad.

4  With  respect  to  Netherlands  broadcasting,  Article  31  of  the  Mediawet 
prescribes that air time for radio and television programmes on the national 
network is to be allocated to broadcasting associations by the Commissariaat 
voor de Media. Under Article 14 of the Mediawet, broadcasting associations are 
associations  of  listeners  or  viewers  having  legal  personality,  established  to 



represent a particular social, cultural, religious or philosophical persuasion set 
out in their statutes. They must provide a varied programme. Articles 99 to 102 
of the Mediawet further provide for a method of financing intended to maintain 
the  pluralist  and  non-commercial  character  of  domestic  broadcasting 
associations.

5 With reference to the transmission of foreign audiovisual programmes via the 
cable network, Article 66 of the Mediawet, in the version in force at the time, 
stated:

"1. The operator of a cable network may:

(a)  transmit  programmes  which  are  broadcast  by  a  foreign  broadcaster  by 
means  of  a  broadcasting  transmitter  and  which  may,  most  of  the  time,  be 
received directly in the area served by the cable network by means of a normal 
individual aerial with a reasonable standard of quality;

(b) transmit programmes other than those mentioned in (a) which are broadcast 
by a foreign broadcaster or a group of broadcasters as broadcast programmes, 
in accordance with the legislation in force in the broadcasting country ...".

6 According to the case file, TV10 was in fact established in Luxembourg and 
took  steps  to  broadcast  in  accordance  with  Luxembourg  law.  It  therefore 
obtained  authorization  from  the  Luxembourg  authorities  to  transmit  its 
programmes via the Astra satellite, which directs them to Netherlands territory. 
The  Commissariaat  voor  de  Media  has  noted,  however,  that  day-to-day 
management of TV10 is largely in the hands of Netherlands nationals and that 
its programmes are intended to be transmitted by cable networks primarily in 
Luxembourg and the Netherlands. It has further noted that TV10 has concluded 
contracts with cable network operators in Luxembourg and the Netherlands only 
and not in other States of the European Community. The Commissariaat voor de 
Media has also stated that although the broadcasting of programmes, purchase 
and sub-titling of foreign programmes, directing and final editing are carried out 
in Luxembourg, the target audience is the Dutch public, most of those employed 
for  TV10'  s  various  programmes  are  from  the  Netherlands  and  the 
advertisements are made in the Netherlands.

7 On that basis the Commissariaat voor de Media, in a decision of 28 September 
1989, held that TV10 had established itself in Luxembourg in order to escape 
the Netherlands legislation applying to domestic associations. It concluded that 
it could not be regarded as a foreign broadcaster within the meaning of Article 
66(1)  of  the  Mediawet,  and  that  its  programmes  could  therefore  not  be 
transmitted by cable in the Netherlands.

8  Following  that  decision  TV10  decided  not  to  broadcast  any  programmes. 
However,  it  appealed  against  the  decision,  under  the  Wet  Administratieve 
Rechtspraak  Overheidsbeschikkingen  (Law  on  administrative  jurisdiction  over 
decisions of authorities), to the Administrative Appeals Section of the Raad van 
State.

9  In  its  judgment  of  11  May  1992  the  Raad  van  State  first  confirmed  the 
analysis by the Commissariaat voor de Media and shared its view that TV10 had 
established  itself  in  Luxembourg  with  the  evident  intention  of  avoiding  the 
Mediawet  and  could  not  be  regarded  as  a  foreign  broadcaster  within  the 



meaning of  Article 66 of that Law. It further held that the Commissariaat'  s 
decision infringed neither the principle of equality, nor Article 10 of the European 
Convention  for  the  Protection  of  Human  Rights  and  Fundamental  Freedoms 
("the European Convention on Human Rights"), which guarantees the right to 
freedom  of  expression,  nor  Article  14  of  that  Convention,  which  prohibits 
discrimination with reference to the rights and freedoms it guarantees.

10 The Raad van State referred to the judgments in Case 33/74 Van Binsbergen 
v Bedrijfsvereniging voor de Metallnijverheid [1974] ECR 1299 and Case 52/79 
Procureur du Roi v Debauve [1980] ECR 833 and stated inter alia that a Member 
State  has  the  right  to  take  measures  to  prevent  the  exercise  by  a  person 
providing services whose activities are entirely or principally directed toward its 
territory of the Treaty provisions on the freedom to provide services for the 
purpose of avoiding the professional rules of conduct which would be applicable 
to him if he were established within that Member State. However, in view of the 
judgment  in  Case  79/85  Segers  v  Bedrijfsvereniging  voor  Bank-  en 
Verzekeringswezen, Groothandel en Vrije Beroepen [1986] ECR 2375, the Raad 
van State was uncertain how to assess "activities directed from another Member 
State by a broadcaster whose undertaking has been constituted under the laws 
of that other Member State and is formally established there".

11 It therefore considered it necessary to request a preliminary ruling on the 
following two questions:

"1. Where a broadcaster not eligible for access to the cable network in Member 
State A transmits programmes from Member State B with the manifest purpose, 
as shown by objective circumstances, of thereby avoiding the legislation of the 
Member  State  to  which  the  programmes  are  primarily  but  not  exclusively 
transmitted, is that a case of provision of services with a relevant cross-border 
element for the purposes of Community law?

2. Are restrictions imposed by the receiving Member State on the provision of 
the services described in Question 1, whereby a broadcaster is regarded as a 
domestic organization despite the fact that it has chosen to establish itself in 
another Member State and is therefore denied access for its programmes to the 
national  cable  network  if  they  do  not  comply  with  the  access  conditions 
applicable to domestic broadcasters ° relying on the fact that the broadcaster 
established in another Member State is seeking to evade the legislation of the 
receiving Member State designed to maintain the pluralist and non-commercial 
character  of  national  broadcasting °  compatible with  Community law,  having 
regard  inter  alia  to  Articles  10  and  14  of  the  European  Convention  on  the 
Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms?"

Applicability of the rules on freedom to provide services

12 By Question 1 the national court essentially asks whether the concept of 
"provision of services" referred to in Articles 59 and 60 of the Treaty covers the 
transmission, via cable network operators established in one Member State, of 
television programmes supplied by a broadcasting body established in another 
Member State, even if that body established itself there in order to avoid the 
legislation applicable in the receiving State to domestic broadcasters.

13 Before considering that question, the Court notes that it has already held in 
Case  155/73  Sacchi  [1974]  ECR 409,  paragraph 6,  that  the  transmission  of 



television signals comes, as such, within the rules of the Treaty relating to the 
provision of services. In Debauve, cited above, paragraph 8, the Court stated 
that there was no reason to treat the transmission of  such signals  by cable 
television any differently.

14 Also in Debauve the Court observed, however, that the provisions of the 
Treaty on freedom to provide services cannot apply to activities whose relevant 
elements are confined within a single Member State. Whether that is so in a 
particular case depends on findings of fact which are for the national court to 
establish. In the present case, the Raad van State has established that TV10 
was  constituted  in  accordance  with  Luxembourg  law,  that  the  seat  of  the 
company is in the Grand Duchy of Luxembourg and that its intention was to 
broadcast to the Netherlands.

15 The circumstance that, according to the Raad van State, TV10 established 
itself in the Grand Duchy of Luxembourg in order to escape the Netherlands 
legislation does not preclude its broadcasts being regarded as services within 
the meaning of the Treaty. That is distinct from the question of what measures a 
Member State may take to prevent a provider of services established in another 
Member  State  from evading  its  domestic  legislation.  The  latter  point  is  the 
subject of the Raad van State' s second question.

16 The answer to Question 1 must therefore be that the concept of "provision of 
services" referred to in Articles 59 and 60 of the Treaty covers the transmission, 
via  cable  network  operators  established  in  one  Member  State,  of  television 
programmes supplied by a broadcasting body established in another Member 
State, even if that body established itself there in order to avoid the legislation 
applicable in the receiving State to domestic broadcasters.

The lawfulness of certain restrictions on freedom to provide services

17 By Question 2 the national court essentially asks whether the provisions of 
the Treaty on freedom to provide services are to be interpreted as precluding a 
Member State from treating as  a  domestic  broadcaster  a  broadcasting body 
constituted under the law of another Member State and established in that State 
but whose activities are wholly or principally directed towards the territory of the 
first Member State, if that broadcasting body was established there in order to 
enable it to avoid the rules which would be applicable to it if it were established 
within the first State.

18 The Court has held in Case C-288/89 Collectieve Antennevoorziening Gouda 
v Commissariaat voor de Media [1991] ECR I-4007, paragraphs 22 and 23, Case 
C-353/89 Commission v Netherlands [1991] ECR I-4069, paragraphs 3, 29 and 
30, and Case C-148/91 Veronica Omroep Organisatie v Commissariaat voor de 
Media [1993] ECR I-487, paragraph 9, that the Mediawet is intended to establish 
a pluralist  and non-commercial  radio and television broadcasting system and 
thus forms part of a cultural policy whose aim is to safeguard the freedom of 
expression in the audiovisual  sector of  the various components,  in  particular 
social, cultural, religious and philosophical ones, of the Netherlands.

19  It  also  follows  from  those  three  judgments  that  such  cultural  policy 
objectives are objectives of general interest which a Member State may lawfully 
pursue  by  formulating  the  statutes  of  its  own  broadcasting  bodies  in  an 
appropriate manner.



20 Moreover, the Court has already held in connection with Article 59 of the 
Treaty  on  the  freedom to  provide  services  that  a  Member  State  cannot  be 
denied the right to take measures to prevent the exercise by a person providing 
services whose activity is entirely or principally directed towards its territory of 
the freedoms guaranteed by the Treaty for the purpose of avoiding the rules 
which would be applicable to him if he were established within that State (see 
van Binsbergen, cited above).

21 It follows that a Member State may regard as a domestic broadcaster a radio 
and television organization which establishes itself in another Member State in 
order to provide services there which are intended for the first State' s territory, 
since  the  aim  of  that  measure  is  to  prevent  organizations  which  establish 
themselves  in  another  Member  State  from  being  able,  by  exercising  the 
freedoms  guaranteed  by  the  Treaty,  wrongfully  to  avoid  obligations  under 
national  law,  in  this  case  those  designed  to  ensure  the  pluralist  and  non-
commercial content of programmes.

22  In  those  circumstances  it  cannot  be  regarded  as  incompatible  with  the 
provisions of Articles 59 and 60 of the Treaty to treat such organizations as 
domestic organizations.

23 The national court, however, considered the question whether that treatment 
jeopardized the right to freedom of expression guaranteed by Article 10 and 
Article 14 of the European Convention on Human Rights.

24 It is settled law that fundamental rights, including those guaranteed by the 
European Convention on Human Rights, form an integral part of the general 
principles of law, the observance of which the Court ensures (see in particular 
Case C-260/89 Elliniki Radiophonia Tileorasi [1991] ECR I-2925, paragraph 41, 
and Commission v Netherlands, cited above).

25 In Commission v Netherlands, cited above, paragraph 30, the Court held that 
the  maintenance of  the pluralism which  the Netherlands  broadcasting policy 
seeks to safeguard is intended to preserve the diversity of opinions, and hence 
freedom of expression, which is  precisely  what the European Convention on 
Human Rights is designed to protect.

26 In those circumstances, the answer to Question 2 must be that the Treaty 
provisions  on  freedom  to  provide  services  are  to  be  interpreted  as  not 
precluding  a  Member  State  from  treating  as  a  domestic  broadcaster  a 
broadcasting  body  constituted  under  the  law of  another  Member  State  and 
established in that State but whose activities are wholly or principally directed 
towards the territory of the first Member State, if that broadcasting body was 
established  there  in  order  to  enable  it  to  avoid  the  rules  which  would  be 
applicable to it if it were established within the first State.

Decision on costs

Costs

27 The costs incurred by the German, French and Netherlands Governments 
and  the  Commission  of  the  European  Communities,  which  have  submitted 



observations to the Court, are not recoverable. Since these proceedings are, for 
the parties to the main proceedings, a step in the action pending before the 
national court, the decision on costs is a matter for that court.

Operative part

On those grounds,

THE COURT (Fifth Chamber),

in answer to the questions referred to it by the Netherlands Raad van State, by 
order of 11 May 1992, hereby rules:

1. The concept of "provision of services" referred to in Articles 59 and 60 of the 
EEC Treaty covers the transmission, via cable network operators established in 
one Member State, of television programmes supplied by a broadcasting body 
established in another Member State, even if that body established itself there 
in order to avoid the legislation applicable in the receiving State to domestic 
broadcasters.

2. The provisions of the EEC Treaty on freedom to provide services are to be 
interpreted  as  not  precluding  a  Member  State  from  treating  as  a  domestic 
broadcaster a broadcasting body constituted under the law of another Member 
State and established in that State but whose activities are wholly or principally 
directed towards the territory of the first Member State, if  that broadcasting 
body was established there in order to enable it to avoid the rules which would 
be applicable to it if it were established within the first State.


	Summary
	Parties
	Grounds
	Decision on costs
	Operative part

