‹#› 1 Zpravodajské služby Ladislav Pokorný 2010 ‹#› 2 Zpravodajské služby njsou specifickým druhem státních orgánů, jejichž úkolem je získávat, shromažďovat a vyhodnocovat informace v oblasti bezpečnosti státu, jeho obrany, ochrany utajovaných informací, ekonomických zájmů apod. a poskytovat tyto informace příslušným ústavním činitelům a dalším státním orgánům. n ‹#› 3 Zpravodajství n nJe proces získávání, shromažďování a vyhodnocování informací nJeho cílem je poskytnout zadavateli potřebné, včasné a přesné informace ‹#› 4 Zpravodajství Typickým úkolem zpravodajství je rozpracování faktů a poté zpřesnění, ověření a uvolnění výstupů (hypotéz, odhadů, závěrů nebo předpovědí) pro použití ve strategickém rozhodování nebo operativním plánování. Ve svých principech je tedy zpravodajství obdobou vědeckého výzkumu a většina principů je identických. ‹#› 5 Zpravodajský cyklus Zpravodajský cyklus má čtyři hlavní fáze: 1.identifikace rizika, úkoly (identifikace informačních potřeb a řízení priorit jejich naplňování), 2.sběr informací (shromažďování z různých zdrojů, třídění, verifikace věrohodnosti), 3.analýza informací (interpretace informací, logická úvaha, tvorba hypotéz a závěrů), 4.zpráva, distribuce (převádění závěrů do formy vhodné pro zadavatele a včasné doručování). ‹#› 6 Zpravodajské činnosti n nOperativní /sběr a získávání informací/ n nAnalytická /zpracování, třídění, hodnocení, integrace do kontextu, stanovení hypotézy, prognóza dalšího vývoje/ ‹#› 7 Základní principy uplatňované ve zpravodajství n (podle P. Zemana) nprincip podřízenosti ústavě a zákonům nprincip vlastní bezpečnosti a utajení nprincip nezbytné znalosti (need to know) nprincip efektivity nprincip nezbytnosti a proporcionality nprincip předběžné opatrnosti nprincip ochrany dat ‹#› 8 Zpravodajské služby a jiné subjekty bezpečnosti státu n n nabsence výkonných pravomocí n„oddělovací imperativ“ ninformace nejsou důkazem v trestním řízení nnepatří mezi law enforcement services n ‹#› 9 Obecné modely právní úpravy existence a činnosti zpravodajských služeb Ø n Øústavou Øběžnou parlamentní legislativou Øakty orgánů exekutivy Øbez legislativní úpravy n ‹#› 10 Požadavky na zpravodajskou legislativu n nZřízení zákonnou formou (by law) nOprávnění (včetně specifických prostředků) odvozena ze zákonné normy nZákonem stanovená veřejná kontrola ‹#› 11 Požadavky na obsahovou kvalitu právní úpravy n nJasnost, předvídatelnost, dostupnost (ESLP) nPrincip proporcionality, subsidiarity a legality (Dop. RE č. 1402/1999) nJasnost, přiměřenost, soudní a parlamentní kontrola, apolitičnost, odložená transparentnost (Dop. RE č. 1713/2005) ‹#› 12 Základní klasifikace zpravodajských služeb Øvnitřní (kontrarozvědné, defenzivní, bezpečnostní) n vnější (rozvědné, ofenzivní) Øcivilní n vojenské Øústřední, resortní Øtechnické Ø Ø ‹#› 13 Kontrola zpravodajských služeb Ø Ø exekutivou Ø parlamentní Ø soudní Ø zvláštními grémii Ø veřejností a tiskem Ø ‹#› 14 Vývoj právní úpravy civilní vnitřní zpravodajské služby nÚřad pro ochranu ústavy a demokracie (ÚOÚD) nFederální informační služba FMV (FIS) nzák. č. 244/1991 Sb., o Federální bezpečnostní informační službě a o používání zpravodajských prostředků nzák. č. 543/1992 Sb., o zrušení FBIS nzák. ČNR č. 527/1992 Sb., o Bezpečnostní informační službě České republiky nzák. č. 316/1993 Sb., /novela zákona o BIS ČR/ n ‹#› 15 Vývoj právní úpravy vojenského zpravodajství n nzák. č. 67/1992 Sb., o Vojenském obranném zpravodajství nzák. č. 153/1994 Sb., o zpravodajských službách České republiky nzák. č. 289/2005 Sb., o Vojenském zpravodajství n ‹#› 16 Platná právní úprava činnosti zpravodajských služeb ČR nzákon č. 153/1994 Sb., o zpravodajských službách ČR, ve znění pozdějších předpisů, který upravuje: Øzpravodajské služby ČR – BIS, ÚZSI, VZ. Øpostavení, působnost, koordinaci, spolupráci a kontrolu zpravodajských služeb, podávání zpráv o činnosti a předávání informací zpravodajskými službami, ukládání úkolů a poskytování informací zpravodajským službám ČR. nzák. č. 154/1994 Sb., o Bezpečnostní informační službě, ve znění pozdějších předpisů nzák. č. 289/2005 Sb., o Vojenském zpravodajství n ‹#› 17 Zpravodajské služby České republiky n Jsou státní orgány pro získávání, shromažďování a vyhodnocování informací důležitých pro ochranu ústavního zřízení, významných ekonomických zájmů, bezpečnost a obranu České republiky n Jsou jimi: ØBezpečnostní informační služba. ØÚřad pro zahraniční styky a informace. ØVojenské zpravodajství. n ‹#› 18 Zpravodajské služby České republiky ØZa jejich činnost odpovídá a koordinuje ji vláda (VZČ). ØZprávy o své činnosti podávají ZS prezidentu republiky a vládě. ØPředávají informace příslušným státním a policejním orgánům (výhrada důležitého zájmu) ØÚkoly jim ukládá vláda a prezident republiky (s vědomím vlády) ØJsou oprávněny žádat od orgánů veřejné správy nezbytnou pomoc a informace n n ‹#› 19 Kontrola činnosti BIS - vnější n Vychází ze zákonů č. 153 a 154/1994 Sb., a vykonávají ji: n ØVláda ČR (Výbor pro zpravodajskou činnost). ØParlament ČR (Zvláštní kontrolní orgán Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR). ØPředseda senátu Vrchního soudu v Praze (při schvalování a používání zpravodajské techniky). ØStátní orgány kontrolující hospodaření se státním majetkem a plnění státního rozpočtu (NKÚ, MF). ‹#› 20 Parlamentní kontrola zpravodajských služeb ČR nZákon o ZS předpokládá: 1.kontrolu vykonávanou všeobecným orgánem Poslanecké sněmovny pro zpravodajské služby prostřednictvím vlády (reálně neprobíhá) 2.kontrolu prostřednictvím samostatných kontrolních orgánů pro jednotlivé ZS (přímá kontrola BIS a VZ) ‹#› 21 Parlamentní kontrola činnosti BIS n Parlamentní kontrolu vykonává zvláštní kontrolní orgán Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR (7 členů- poslanců). nOprávnění členů ZKO: -vstupovat do objektů BIS -žádat od ředitele potřebná vysvětlení. -ZKO není oprávněn zasahovat do personálních pravomocí a nahrazovat řídící činnost vedoucích pracovníků BIS. - ‹#› 22 Parlamentní kontrola činnosti BIS nŘeditel BIS je povinen předkládat ZKO: -statut BIS -návrh rozpočtu BIS -písemná zadání úkolů uložených vládou a prezidentem -podklady potřebné ke kontrole plnění rozpočtu -vybrané vnitřní předpisy. - - - ‹#› 23 Parlamentní kontrola činnosti BIS nŘeditel BIS předkládá ZKO na jeho požádání: -zprávu o činnosti BIS -zprávu o použití zpravodajských prostředků (v případech, ve kterých BIS svou činnost již ukončila) -počet případů použití zpravodajské techniky, ve kterých je BIS činná -souhrnnou informaci obsahující zaměření a počet případů a věcí, ve kterých je BIS činná. - - - ‹#› 24 Kontrola činnosti BIS - vnitřní nInspekce BIS učinnost policejního orgánu učinnost ve věcech přestupkových ušetření ve věcech stížností a oznámení nVnitřní bezpečnost nInterní audit n Ø n ‹#› 25 Kontrola Vojenského zpravodajství n nV zásadě stejná jako kontrola BIS (odlišnost ve vztahu k rozvědné činnosti VZ) ‹#› 26 Bezpečnostní informační služba (BIS) Øje ozbrojená zpravodajská služba ČR. Øje vnitřní civilní informační služba bez výkonných pravomocí. Øpodléhá vládě jako kolektivnímu orgánu. Øv čele stojí ředitel, kterého po projednání v příslušném výboru Poslanecké sněmovny jmenuje vláda. Øředitel je ze své funkce odpovědný vládě. ‹#› 27 Působnost BIS n Získává, shromažďuje a vyhodnocuje informace: Øo záměrech a činnostech namířených proti demokratickým základům, svrchovanosti a územní celistvosti ČR, Øo zpravodajských službách cizí moci, Øo činnostech ohrožujících utajované informace, Øo činnostech, jejichž důsledky mohou ohrozit bezpečnost nebo významné ekonomické zájmy ČR, Øtýkajících se organizovaného zločinu a terorizmu, Øplní další úkoly, pokud tak stanoví zvláštní zákon nebo mezinárodní smlouva, jíž je ČR vázána. ‹#› 28 Platná právní úprava činnosti BIS nZákon č. 154/1994 Sb., o Bezpečnostní informační službě /zřizuje BIS, upravuje specifické prostředky získávání informací, kontrolu BIS, postavení příslušníků BIS, vedení evidencí/. nZák. č.153/1994 Sb., o zpravodajských službách ČR nZákon č. 412/2005 Sb., o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti. ‹#› 29 Legislativa nBIS se ve své činnosti dále řídí nÚstavou České republiky ndalšími obecně závaznými právními předpisy nvnitřními předpisy ‹#› 30 Úřad pro zahraniční styky a informace Øje vnější zpravodajskou službou ČR. Øv čele stojí ředitel, kterého jmenuje a odvolává ministr vnitra se souhlasem vlády. Øředitel je z výkonu své funkce odpovědný ministru vnitra. Ørozpočet ÚZSI je součástí rozpočtové kapitoly ministerstva vnitra ‹#› 31 Úřad pro zahraniční styky a informace ØZískává, shromažďuje a vyhodnocuje informace mající původ v zahraničí, důležité pro bezpečnost a ochranu zahraničně politických a ekonomických zájmů České republiky a plní další úkoly, stanoví-li tak zvláštní zákon nebo mezinárodní smlouva. ØJe-li to nezbytné pro plnění úkolů v jeho působnosti může pro ochranu činností, které koná na území ČR, používat sledování osob a věcí, krycí doklady, nástrahovou a zabezpečovací techniku a využívat služeb osob jednajících v jeho prospěch. n ‹#› 32 Vojenské zpravodajství Øje jednotnou ozbrojenou zpravodajskou službou ČR. Øje součástí ministerstva obrany. Øv čele stojí ředitel, kterého /po projednání v příslušném výboru Poslanecké sněmovny/ jmenuje ministr obrany se souhlasem vlády. Øředitel je z výkonu své funkce odpovědný ministru obrany. Ø ‹#› 33 Vojenské zpravodajství ØZískává, shromažďuje a vyhodnocuje informace: a)mající původ v zahraničí, důležité pro obranu a bezpečnost, b)o zpravodajských službách cizí moci v oblasti obrany c)o záměrech a činnostech namířených proti zabezpečení obrany ČR d)o záměrech a činnostech ohrožujících utajované skutečnosti v oblasti obrany ČR. Ø ‹#› 34 Vojenské zpravodajství ØPlní další úkoly, pokud tak stanoví zvláštní zákon nebo mezinárodní smlouva. ØV oboru své působnosti je oprávněno používat zpravodajské prostředky – zpravodajskou techniku, krycí doklady, krycí prostředky, sledování osob a věcí, a využívat osob jednajících v jeho prospěch. Ø n ‹#› 35 Úkoly ZS ČR podle zákona o ochraně utajovaných informací ØPodle zák. č. 412/2005 Sb., zpravodajské služby: a)rozhodují u svých příslušníků, zaměstnanců a uchazečů o přijetí o žádosti o vydání osvědčení fyzické osoby a o zrušení platnosti osvědčení. b)na základě žádosti NBÚ provádějí v rámci své působnosti úkony v řízení podle tohoto zákona. n ØPři rozhodování o výše uvedených věcech mají ZS postavení NBÚ a odpovědná osoba ZS postavení ředitele NBÚ. n ‹#› 36 Oprávnění zpravodajských služeb České republiky Øukládat, uchovávat a využívat údaje o fyzických a právnických osobách, /je-li to nutné k plnění úkolů v jejich působnosti; tuto skutečnost těmto osobám nesdělují/ Øpoužívat specifické prostředky získávání informací Øpoužívat zvláštní způsoby vykazování údajů (prostředky státního rozpočtu, daně z příjmů, státní sociální podpory, zdravotního pojištění, sociálního zabezpečení) Øžádat od orgánů veřejné správy nezbytnou pomoc a informace Øoprávnění podle zákona č. 412/2005 Sb. ‹#› 37 Zdroje informací zpravodajských služeb ØOtevřené zdroje – zejména veřejné sdělovací prostředky a internet n ØNeveřejné zdroje – zejména evidence a databáze vedené orgány veřejné správy n ØZpravodajské zdroje (specifické prostředky získávání informací) n ‹#› 38 Specifické prostředky získávání informací (BIS a VZ) Ø ØZpravodajské prostředky n - zpravodajská technika n - sledování n - krycí prostředky a krycí doklady. Ø ØVyužívání služeb osob jednajících ve prospěch BIS n ‹#› 39 Zpravodajská technika ØTechnické prostředky a jejich soubory používané utajovaným způsobem při: n - vyhledávání, otevírání a zkoumání dopravovaných zásilek a jejich vyhodnocování, n - odposlouchávání, popř. zaznamenávání telekomunikačního, radiokomunikačního a jiného obdobného provozu, n Ø n ‹#› 40 Zpravodajská technika –pokr. n a také, pokud je tím zasahováno do základních práv a svobod občanů, při: Øpořizování obrazových, zvukových nebo jiných záznamů Øvyhledávání použití technických prostředků Øidentifikaci osob nebo předmětů a zjišťování jejich pohybu za použití zabezpečovací a nástrahové techniky. Ø Ø n ‹#› 41 Zpravodajská technika – negativní vymezení ØPoužitím zpravodajské techniky, pokud jím není zasahováno do základních práv a svobod občanů, není: a)zachycování, poslech, monitorování a vyhodnocování informací šířených způsobem, který umožňuje přístup předem neurčeného okruhu osob b)pořizování obrazových n. zvukových záznamů c)používání zabezpečovací a nástrahové techniky d)monitorování telekom., radiokom. a jiného obd. provozu bez odposlechu jeho obsahu, popř. zjišťování údajů o tomto provozu. Ø n ‹#› 42 Zpravodajská technika – zákonné principy použití n npředchozí povolení soudem nzásada subsidiarity nzásada proporcionality nčasové omezení nvnější kontrola ‹#› 43 Zpravodajská technika – podmínky použití ØPředchozí písemné povolení předsedy senátu vrchního soudu vydané na základě písemné žádosti ØOdhalování a dokumentování činností by jiným způsobem neúčinné, podstatně ztížené či nemožné ØPoužití zpravodajské techniky nesmí: n - překročit rozsah povolení soudce n - zasahovat do práv a svobod občanů nad nezbytnou míru n - překročit nezbytně nutnou dobu (nejdéle 3 měsíce). n ‹#› 44 Další specifické prostředky získávání informací ØKrycí prostředky a krycí doklady n - slouží k utajení skutečné totožnosti příslušníka, jeho příslušnosti k BIS /VZ/, skutečných zájmů nebo objektů BIS /VZ/ n - nesmí jím být vyjmenované doklady n - o jejich vydání rozhoduje ředitel BIS /VZ/. ØSledování n- o jeho použití a dokumentaci rozhoduje ředitel BIS, v případě VZ ministr obrany na žádost ředitele VZ n ‹#› 45 Další specifické prostředky získávání informací Ø ØOsoba jednající ve prospěch BIS /VZ/ -fyzická osoba starší 18 let, která dobrovolně a utajeným způsobem poskytuje služby při plnění úkolů BIS /VZ/. n ‹#› 46 Postavení příslušníků zpravodajských služeb ČR nPříslušníci BIS a ÚZSI: -jsou ve služebním poměru k České republice (zák. č. 361/2003 Sb.) -jsou oprávněni držet a nosit služební střelnou zbraň a použít ji v nutné obraně nebo krajní nouzi -podléhají kázeňské pravomoci – služební kázeň -podléhají vybraným ustanovením trestního zákona o trestných činech vojenských -jsou povinni dodržovat zákonem stanovené povinnosti a respektovat zákonná omezení práv ‹#› 47 Postavení příslušníků zpravodajských služeb ČR n nPříslušníci Vojenského zpravodajství: -jsou ve služebním poměru k České republice (zák. č. 221/1999 Sb.) -jsou oprávněni držet a nosit služební střelnou zbraň a použít ji v případech nutné obrany nebo krajní nouze n - n ‹#› 48 Povinnosti příslušníků BIS ndbát cti, vážnosti a důstojnosti osob i své vlastní a předcházet vzniku škod a újmy n npovinnosti: - základní n - zvláštní omezení n - bezpečnost a ochrana zdraví n ‹#› 49 Základní povinnosti příslušníka ndodržovat služební kázeň nvystříhat se střetu zájmů služby a osobních nzachovávat mlčenlivost nprohlubovat odbornost a fyzickou zdatnost ndodržovat služební zdvořilost nposkytovat osobní údaje nsloužit bez ovlivnění přesvědčením nohlašovat závady a nedostatky ndbát dobré pověsti bezpečnostního sboru n ‹#› 50 Základní povinnosti vedoucího příslušníka n nhodnotit výkon služby podřízených nzabezpečovat náležité vyškolení a vycvičení noceňovat příkladné plnění služebních povinností nvyvozovat důsledky z porušení služebních povinností npřijímat podněty k odstranění závad n n ‹#› 51 Omezení práv příslušníka n nzákaz členství v politické straně či hnutí nzákaz členství v odborové organizaci nzákaz členství v řídících orgánech podnikatelských subjektů nzákaz vykonávat jinou výdělečnou činnost ‹#› 52 BEZPEČNOSTNÍ INFORMAČNÍ SLUŽBA Česká republika