MÍSTNÍ SPRÁVA II. . Kraje (NUTS III) a okresy (NUTS IV) v České republice 5.ÚSTAVNĚPRÁVNÍ ZÁKLADY MÍSTNÍ SPRÁVY n nÚstava České republiky nČl. 8, 13, 79, nhlava sedmá Ústavy, čl. 99 – 105 (ústavněprávní vymezení územní samosprávy) n nListina základních práv a svobod nČl. 17, 18, 21, 44 n nÚstavní zákon č. 347/1997 Sb., o vytvoření vyšších územních samosprávných celků a o změně ústavního zákona České národní rady č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky n nČl. 8 Ústavy České republiky nZaručuje se samospráva územních samosprávných celků. n n Promítá se dále dílem do ústavní, a zejména do podústavní (zákonné), úpravy organizace a činnosti samosprávy územních samosprávných celků, záruk zákonnosti, včetně soudní ochrany. n n nČl. 13 Ústavy České republiky nHlavním městem České republiky je Praha. n n nČl. 79 odst. 3 Ústavy České republiky nMinisterstva, jiné správní úřady a orgány územní samosprávy mohou na základě a v mezích zákona vydávat právní předpisy, jsou-li k tomu zákonem zmocněny. n n nHlava sedmá Ústavy („Územní samospráva“) n nČl.99 n nČeská republika se člení na obce, které jsou základními územními samosprávnými celky, a kraje, které jsou vyššími územními samosprávnými celky. n n nČl.100 n nÚzemní samosprávné celky jsou územními společenstvími občanů, která mají právo na samosprávu. Zákon stanoví, kdy jsou správními obvody. nObec je vždy součástí vyššího územního samosprávného celku. nVytvořit nebo zrušit vyšší územní samosprávný celek lze jen ústavním zákonem. . nČl.101 n nObec je samostatně spravována zastupitelstvem. nVyšší územní samosprávný celek je samostatně spravován zastupitelstvem. nÚzemní samosprávné celky jsou veřejnoprávními korporacemi, které mohou mít vlastní majetek a hospodaří podle vlastního rozpočtu. nStát může zasahovat do činnosti územních samosprávných celků, jen vyžaduje-li to ochrana zákona, a jen způsobem stanoveným zákonem. n nČl.102 n nČlenové zastupitelstev jsou voleni tajným hlasováním na základě všeobecného, rovného a přímého volebního práva. nFunkční období zastupitelstva je čtyřleté. Zákon stanoví, za jakých podmínek se vyhlásí nové volby zastupitelstva před uplynutím jeho funkčního období. . n n nČl.103 - zrušen n nČl.104 n nPůsobnost zastupitelstev může být stanovena jen zákonem. nZastupitelstvo obce rozhoduje ve věcech samosprávy, pokud nejsou zákonem svěřeny zastupitelstvu vyššího územního samosprávného celku. nZastupitelstva mohou v mezích své působnosti vydávat obecně závazné vyhlášky. n nČl.105 n nVýkon státní správy lze svěřit orgánům samosprávy jen tehdy, stanoví-li to zákon. n nListina základních práv a svobod n n nČl. 17 n n(5) Státní orgány a orgány územní samosprávy jsou povinny přiměřeným způsobem poskytovat informace o své činnosti. Podmínky a provedení stanoví zákon. n nČl.18 n n(1) Petiční právo je zaručeno; ve věcech veřejného nebo jiného společného zájmu má každý právo sám nebo s jinými se obracet na státní orgány a orgány územní samosprávy s žádostmi, návrhy a stížnostmi. . nČl. 21 nObčané mají právo podílet se na správě veřejných věcí přímo nebo svobodnou volbou svých zástupců. nVolby se musí konat ve lhůtách nepřesahujících pravidelná volební období stanovená zákonem. nVolební právo je všeobecné a rovné a vykonává se tajným hlasováním. Podmínky výkonu volebního práva stanoví zákon. nObčané mají za rovných podmínek přístup k voleným a jiným veřejným funkcím. n nČl. 44 nZákon může … zaměstnancům státní správy a územní samosprávy ve funkcích, které určí, .. omezit .. právo uvedené v čl. 27 odst. 4 (právo na stávku) 6. ZÁKONNÁ ÚPRAVA MÍSTNÍ SPRÁVY n nnavazuje na nEvropskou chartu místní samosprávy nústavně právní úpravu n nzákladem je právní postavení obcí n nje výrazem „smíšeného modelu“ n Nejvýznamnější prameny zákonné úpravy n nzákon č. 36/1960 Sb., o územním členění státu , ve znění pozdějších předpisů nsdělení MZV ČR č. 181/1999 Sb., o přijetí Evropské charty místní samosprávy nzákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů nzákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů nzákon č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje, ve znění pozdějších předpisů nzákon č. 131/2002 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů nzákon č. 553/1991 Sb., o obecní policii, ve znění pozdějších předpisů nzákon č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků, ve znění pozdějších předpisů nzákon č. 314/2002 Sb., o stanovení obcí s pověřeným obecním úřadem a stanovení obcí s rozšířenou působností, ve znění pozdějších předpisů n n PRÁVNÍ POSTAVENÍ OBCÍ n nobec jako základní územní samosprávný celek s povahou veřejnoprávní korporace nprávní subjektivita n nzáklad samosprávy obcí n územní, n osobní, n ekonomický, n organizačně kompetenční ORGANIZACE MÍSTNÍ SPRÁVY nkategorizace obcí nobce (běžné) (6 245) nobce s pověřeným obecním úřadem (383) nobce s rozšířenou působností (205) n nměstysy, města nstatutární města (23) nhlavní město Praha n nna organizaci obcí navazuje úroveň krajů, dotvářející „územní samosprávu“ n n Orgány obcí a měst n zastupitelstvo obce (města) nvýbory zastupitelstva n n rada obce (města) nkomise rady n n starosta n n obecní úřad (městský úřad) n n zvláštní orgány obce (města) n Obecní úřad nobecní úřad tvoří starosta, místostarosta (místostarostové), tajemník obecního úřadu, je-li tato funkce zřízena, a zaměstnanci obce zařazení do obecního úřadu (zákona č. 312/2002 Sb.) n nv čele obecního úřadu je starosta n nrada obce může zřídit pro jednotlivé úseky činnosti obecního úřadu odbory a oddělení, v nichž jsou začleněni zaměstnanci obce zařazení do obecního úřadu n nfunkce tajemníka obecního úřadu se zřizuje povinně v obcích s pověřeným obecním úřadem a v obcích s rozšířenou působností, v ostatních obcích záleží na úvaze; tajemník je zaměstnancem obce Statutární města nKladno, České Budějovice, Plzeň, Karlovy Vary, Ústí nad Labem, Liberec, Hradec Králové, Pardubice, Jihlava, Brno, Zlín, Olomouc, Přerov, Chomutov, Děčín, Frýdek-Místek, Ostrava, Opava, Havířov, Most, Teplice, Karviná a Mladá Boleslav n núzemí statutárních měst se může členit na městské obvody nebo městské části s vlastními orgány samosprávy n núzemně členěná statutární města upravují své vnitřní poměry ve věcech správy města statutem, který je vydáván formou obecně závazné vyhlášky statutárního města . nNa úrovni statutárního města vystupují n n namísto starosty – primátor n namísto městského úřadu – magistrát n npozn.: ostatní orgány mají pojmenování obdobné jako je tomu u obcí, resp. jiných měst n n nMěstské obvody a městské části jednají za statutární město v záležitostech jim svěřených zákonem a v mezích zákona statutem. n nMěstské obvody a městské části nemohou vydávat obecně závazné vyhlášky nebo nařízení. SHRNUTÍ, ZÁVĚR n n n Kraje (NUTS III) a okresy (NUTS IV) v České republice