MÍSTNÍ SPRÁVA III. . Kraje (NUTS III) a okresy (NUTS IV) v České republice ČINNOST MÍSTNÍ SPRÁVY, PŮSOBNOST OBCÍ n n nv činnosti se diferencuje mezi realizací n nsamostatné působnosti, a n npřenesené působnosti n Účast občanů na místní správě (převážně ve spojení se samostatnou působností) n n núčast ve volbách do zastupitelstva núčast v místním referendu nvýkon funkce člena zastupitelstva núčast na zasedání zastupitelstva nčlenství ve výboru, komisi či zvláštním orgánu PRAVOMOC OBCÍ n n npravomoc nnormotvorná pravomoc nostatní (nenormotvorná) pravomoc n nrole správního řádu n Normotvorná pravomoc obcí nPovinnosti může obec ukládat v samostatné působnosti obecně závaznou vyhláškou nk zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku; zejména může stanovit, které činnosti, jež by mohly narušit veřejný pořádek v obci nebo být v rozporu s dobrými mravy, ochranou bezpečnosti, zdraví a majetku, lze vykonávat pouze na místech a v čase obecně závaznou vyhláškou určených, nebo stanovit, že na některých veřejných prostranství v obci jsou takové činnosti zakázány, npro pořádání, průběh a ukončení veřejnosti přístupných sportovních a kulturních podniků, včetně tanečních zábav a diskoték, stanovením závazných podmínek v rozsahu nezbytném k zajištění veřejného pořádku, nk zajištění udržování čistoty ulic a jiných veřejných prostranství, k ochraně životního prostředí, zeleně v zástavbě a ostatní veřejné zeleně (dále jen "veřejná zeleň") a k užívání zařízení obce sloužících potřebám veřejnosti, nstanoví-li tak zvláštní zákon. n Role judikatury Ústavního soudu nv posledním období zřetelehodné n ntzv. „jirkovská vyhláška“ nNález Ústavního soudu Pl. ÚS 45/06, ze dne 11.12.2007 n n ntzv. „břeclavská vyhláška“ nNález Ústavního soudu Pl. ÚS 28/09, ze dne 2.11.2010 (vyhášen 15.11.2010) . nObec může v přenesené působnosti n nvydávat na základě zákona a v jeho mezích nařízení obce, je-li k tomu zákonem zmocněna n nobec vykonávající rozšířenou působnost (§ 66) může na základě zákona a v jeho mezích, je-li k tomu zákonem zmocněna, vydávat nařízení obce pro správní obvod stanovený zvláštním právním předpisem n n Sankční pravomoc obcí n nv samostatné působnosti nsprávní delikty, resp. postihy, upravené v § 58 zákona o obcích n - pokuty přísluší ukládat radě obce, tuto působnost může rada obce svěřit příslušnému odboru obecního úřadu zcela nebo zčásti n n v přenesené působnosti npřestupky njiné správní delikty upravené ve zvláštních zákonech Kraje nv ČR stále platí a nebylo zrušeno n krajské uspořádání z r. 1960, podle zákona n č. 36/1960 Sb., ve znění pozdějších předpisů (bez vlastních orgánů tzv. všeobecné územní správy) n ndále krajské samosprávné uspořádání ve smyslu ústavního zákona č. 347/1997 Sb., o vytvoření vyšších územních samosprávných celků a o změně ústavního zákona České národní rady č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky - účinnost deklarována od 1.1.2000, fakticky později (s vlastními orgány tzv. všeobecné územní správy, obdobná struktura i koncepce jako u obcí) n . nkraje Vztahy obcí a krajů n n nkooperace, koordinace a spolupráce nvztahy řízení ndozor nad výkonem působnosti nkontrola výkonu ninstanční vztahy nkontrola výkonu přenesené působnosti 7. VYBRANÉ ZÁRUKY ZÁKONNOSTI V MÍSTNÍ SPRÁVĚ n n kontrola vykonávaná zastupitelskými orgány n kontrola vykonávaná v rámci instančních vztahů n kontrola vykonávaná ve spojení s tzv. svobodným přístupem k informacím v místní správě n kontrola vykonávaná ve spojením s institutem Veřejného ochránce práv n kontrola vykonávaná prostřednictvím vyřizování stížností a peticí n kontrola vykonávaná soudy n n n n Exkurs – regiony soudržnosti (NUTS) n nčlenění ČR zapadá do klasifikace NUTS (zkratka La Nomenclature des Unités Territoriales Statistiques) v rámci Evropské unie nNUTS - statistické jednotky pro potřeby Eurostatu a dotační politiky nnávrh členění ČR (NUTS 1 až 3) schválen v lednu 1999 n Usnesením vlády České republiky č. 707 ze dne 26. 10. 1998 k návrhu na vymezení územních jednotek NUTS v ČR pro potřeby statistické a analytické a pro potřeby EU vláda doporučila předsedovi ČSÚ, aby po dohodě se Statistickým úřadem Evropských společenství (Eurostatem) vymezil statistické územní jednotky NUTS na území České republiky dle návrhu předloženého vládě. Dopisem ze dne 22. 1. 1999 sdělil generální ředitel Eurostatu, že po Eurostat přijímá návrh na regionální členění České republiky (jedna územní jednotka na úrovni NUTS 1, 8 jednotek na úrovni NUTS 2 a 14 jednotek na úrovni NUTS 3). n núroveň NUTS 1 zahrnuje celou ČR núroveň NUTS 2 slučuje některé kraje (8 jednotek, resp. oblastí) núroveň NUTS 3 je totožná s kraji n(úroveň NUTS 4 totožná s okresy – od 1.1.2008 zrušena – viz sdělení ČSÚ č. 201/2007 Sb.) núroveň NUTS 5 je totožná s obcemi n . Regiony soudržnosti (NUTS II) v České republice . . Regiony soudržnosti (NUTS II) v České republice . CVUT_CR_NUTS 2 a NUTS 3 SHRNUTÍ, ZÁVĚR n n n