K povaze  a zařazení  přezkumného řízení v rámci systematiky správního řízení

 

Petr Kolman, PF MU v Brně

 

Vymezení pojmu

 

V přezkumném řízení správní orgány ex officio zpravidla přezkoumávají taková správní rozhodnutí, která již nabyla právní moci.  A to  v případě, kdy lze důvodně pochybovat o tom, zda je předmětné  správní rozhodnutí  v souladu s právními předpisy – a to jak hmětněprávními, tak i procesně-právními.[1] Pravomocnost správního rozhodnutí však není condicio sine qua non zmíněné přezkoumatelnosti, přezkumné řízení možno  zahájit, i v případě,  pokud je rozhodnutí předběžně vykonatelné podle § 74 správního řádu [2] a dosud nenabylo právní moci. V případě , že bylo po zahájení takového přezkumného řízení podáno odvolání, postupuje se ex lege  podle ustanovení hlavy  osmé části druhé správního řádu. [3]

Účastník správního řízení  může dát podnět k provedení přezkumného řízení, zdůrazněme,  že  tento podnět není návrhem na zahájení řízení (jinak řečeno účastník, zde není aktivně legitimován).  Jestliže správní orgán neshledá důvody k zahájení přezkumného řízení, sdělí tuto skutečnost s řádným uvedením důvodů do 30 kalendářních dnů podateli. Sdělení o nezahájení přezkumného řízení podle § 94 odst. 1 in fine správního řádu není správním rozhodnutím.

Relevantní pohnutkou  pro otevření přezkumného řízení je výhradně nezákonnost rozhodnutí, ne jeho věcná nesprávnost.

Negativní vymezení - přezkumné řízení ex lege není přípustné, jestliže byl rozhodnutím účastníkovi udělen souhlas k občanskoprávnímu, obchodněprávnímu nebo pracovněprávnímu úkonu nebo povolen vklad práva k nemovitosti evidované v katastru nemovitostí nebo jestliže bylo rozhodnuto ve věci osobního stavu a žadatel nabyl práv v dobré víře. V přezkumném řízení nelze přezkoumávat ani rozhodnutí vydaná podle § 97 správního řádu .[4] Rozhodnutí odvolacího správního orgánu podle § 90 odst. 1 písm. b) nelze přezkoumávat, jestliže již bylo při novém projednávání věci vydáno nové rozhodnutí.

 

K naplnění zásady rychlosti a hospodárnosti postupů ve správním řízení [5] jsou z přezkumu v přezkumném řízení generálně vyloučena všechna usnesení - jako zvláštní typ rozhodnutí řešící zpravidla procesní otázky [6].

Samostatně lze v přezkumném řízení přezkoumávat pouze usnesení  o odložení věci (§ 43)[7] a usnesení o zastavení řízení (§ 66). Ostatní procesní  usnesení nemožno přezkoumávat samostatně,  legálně je lze přezkoumávat až spolu s rozhodnutím ve věci, popřípadě s jiným rozhodnutím, jehož vydání předcházela. A to výhradně  tehdy, může-li to mít význam pro jednotu  rozhodnutí ve věci nebo jiného rozhodnutí s právními předpisy anebo též pro náhradu škody.[8] Mezi základní zásady činnosti správních orgánů se mj. řadí  zásada  ochrany práv nabytých v dobré víře – viz ustanovení  § 2 odst.3 správního řádu. Proto v ustanovení § 94 odst. 5 zákonodárce ukotvil: Pakliže  po zahájení přezkumného řízení správní orgán dospěje  k relevantnímu  závěru, že i když rozhodnutí bylo vydáno v rozporu s právním předpisem, byla by škoda, která by jeho zrušením nebo změnou vznikla některému účastníkovi, který nabyl práva z rozhodnutí v dobré víře, ve zjevném nepoměru k újmě, jenž vznikla jinému účastníkovi nebo veřejnému zájmu, řízení zastaví.

 

Vymezení problému

 

Dovoluji si upozornit na časté nesprávné zařazení přezkumného řízení v systematice správního práva procesního. S jeho špatným zařazením se setkávám nejen u studentů,  ale i  u praktických právníků a taktéž u účastníků správních řízení.

Přezkumné řízení bývá mylně řazeno mezi mimořádné opravné prostředky, tím ovšem  není.[9]

Přezkumné řízení můžeme společně s  P.Průchou označit za dozorčí prostředek, pro nějž je charakteristické, že řízení o něm je zahajováno výlučně z moci úřední, není v dispozici účastníka řízení a v tomto smyslu na něj není právní nárok. [10] Jak jsem již naznačil výše, účastníci zde nejsou aktivně legitimováni.  Za trefné pokládám vyjádření L. Jemelky a conto přezkumného  řízení,  že  ve své podstatě se jedná o nástroj sebekontroly zákonnosti rozhodování veřejné správy, citovaný autor taktéž zastává názor,  že se nejedná se o mimořádný opravný prostředek.[11]

 

Nesprávné zařazení tohoto institutu leckdy vede k nesprávnému názoru účastníků, kteří se s různou mírou intenzity domnívají, že na něj mají přímý právní nárok. Můžeme se setkat s případy, že tohoto svého domnělého  „nároku“ posléze též mylně (a neúčinně) domáhají v rámci správního soudnictví.

 

V rámci judikatury NSS si povšimněme dlouhodobého trendu, že  odložení podnětu k přezkoumání rozhodnutí postupem podle § 94 odst. 1 správního řádu dopisem nemůže být podrobeno soudnímu přezkumu.[12] NSS např. dále judikoval[13],  že krajský soud  nepochybil, pokud žalobu směřující proti dopisu ( v tomto případě krajského)  úřadu usnesením odmítl jako nepřípustnou.

Ostatně také (dřívější) prejudikatura [14]rovněž vyjádřila autoritativní názor , že správní akt, jímž je výsledek přezkoumání (tehdy v rámci přezkoumání rozhodnutí mimo odvolací řízení podle § 65 starého správního řádu – z.č.71/ 1967) sdělen  účastníkovi, je pouhým sdělením úřadu straně, nikoliv rozhodnutím, a nelze ho proto úspěšně napadat správní žalobou.

S předestřenou ustálenou judikaturou se autor tohoto textu ztotožňuje a i do budoucna vidí šance účastníků řízení domáhajících se touto cestou zmíněného přezkumného řízení za liché.

 

 

Závěr

 

Shrňme si,  že přezkumné řízení v  SŘ slouží k posouzení zákonnosti správního rozhodnutí, nikoliv však jeho věcné (ne)správnosti. Jedná se o zvláštní prostředek dozorčího práva, na který není právní nárok, a přípis (dopis) , kterým správní orgán sdělí, že neshledal důvody k zahájení přezkumného řízení, není rozhodnutím ve smyslu § 65 s. ř. s. a je tedy zcela vyloučen z přezkoumání (správním)  soudem.

Stejně tak z právního hlediska není možné se domáhat vydání správního rozhodnutí namísto přípisu o sdělení o nezahájení přezkumného řízení podle § 94 odst. 1 in fine správního řádu.  

Ad povaha přezkumného  řízení : Nejedná se o mimořádný opravný prostředek. Je to specifický nástroj autokontroly zákonnosti rozhodování veřejné správy v moderním právním státě.

 

 

 

 

 

Literatura:

 

 

 

JEMELKA, L.; PONDĚLÍČKOVÁ, K.; BOHADLO, D. : Správní řád. Komentář. Praha: C. H. Beck, 2011, 3. vyd.,

 

Ondruš, R.: Správní řád – nový zákon s důvodovou zprávou a poznámkami, Linde, Praha 2005,

 

Skulová, S. a kol.: Správní právo procesní , vyd. Aleš Čeněk, Plzeň , 2008

 

Vedral, J. Správní řád – komentář , Bova Polygon, 2006 

 

 

 

 

 

 



[1] Srov. Průcha P. in Skulová, S. a kol.: Správní právo procesní , vyd. Aleš Čeněk, Plzeň , 2008, s.279

[2] Cit. § 74 - Rozhodnutí je vykonatelné nabytím právní moci nebo pozdějším dnem, který je v jeho výrokové části uveden. Rozhodnutí je předběžně vykonatelné, pokud odvolání nemá odkladný (suspenzivní)  účinek.

[3] Hlava  osmá  části druhé   se věnuje odvolacímu řízení

[4] Jestliže správní orgán po zahájení přezkumného řízení zjistí, že právní předpis porušen nebyl, řízení usnesením zastaví. Usnesení se pouze poznamená do spisu. Rozhodnutí ve věci v přezkumném řízení v prvním stupni nelze vydat po uplynutí 15 měsíců ode dne právní moci rozhodnutí ve věci. Probíhá-li přezkumné řízení, správní orgán je usnesením zastaví. Usnesení se pouze poznamená do spisu. Rozhodnutí, které bylo vydáno v rozporu s právními předpisy, příslušný správní orgán zruší nebo změní, popřípadě zruší a věc vrátí odvolacímu správnímu orgánu nebo správnímu orgánu prvního stupně; tyto správní orgány jsou vázány právním názorem příslušného správního orgánu.

[5] K této zásadě srov. blíže Skulová, S.in Skulová, S. a kol.: Správní právo procesní , vyd. Aleš Čeněk, Plzeň , 2008, s.75

[6] Viz též Vedral, J. Správní řád – komentář , Bova Polygon, 2006, s.564

[7] Připomeňme si právní úpravu odložení věci : Řízení o žádosti (§ 44) není zahájeno a správní orgán věc usnesením odloží v případě, že a) vůči němu byl učiněn úkon, který zjevně není žádostí, nebo z něj nelze zjistit, kdo jej učinil, nebo

 b) bylo učiněno podání, k jehož vyřízení není věcně příslušný žádný správní orgán.

 Usnesení o odložení věci se vždy oznamuje osobě, které se týká, je-li známa, a podateli.

[8] Tj. pro náhradu škody v režimu zákona č.82/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem

[9] Mezi mimořádné opravné prostředky ho např. řadí i  R.Ondruš ve svém komentáři k SŘ (LINDE, 2005), s.296

[10] Cit. Průcha P. in Skulová, S. a kol.: Správní právo procesní , vyd. Aleš Čeněk, Plzeň , 2008, s.278-9

 

[11] Jemelka,L. in  JEMELKA, L.; PONDĚLÍČKOVÁ, K.; BOHADLO, D. : Správní řád. Komentář. Praha: C. H. Beck, 2011, 3. vyd.,s. 388 - 393

[12] NSS sp. zn. 7 As 55/2007-71  nebo NSS sp. zn. 8 As 9/2011 – 28  anebo   NSS sp. zn.  8 As 42/2011 - 36

 

[13] NSS sp. zn. 7 As 55/2007-71 

[14] Viz  usnesení Vrchního soudu v Praze ze dne 12. 9. 1997, č. j. 7 A 179/95-17, usnesení Vrchního soudu v Praze ze dne 27. 2. 1998, č. j. 6 A 53/97-18