‹#› 1 Majetkoprávní a související problémy pozemků ve volné přírodě a krajině Teze přednášky Pozemkové právo Podzim 2011 Ivana Průchová ‹#› 2 Prameny nZákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů – zák.č. 349/209 SB., 381/2009 Sb. nVyhláška č. 395/1992 Sb., kterou se provádí zákon č. 114/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů nPrávní předpisy, týkající se oblastí NATURA 2000 (Právo EU, čs.předpisy) nSouvisející předpisy: nZejména: nStavební zákon nZákon o ochraně ZPF nLesní zákon nZákon o myslivosti nZákon o vodách nHorní zákon nDalší zákony: zákon o pozemkových úpravách, zákon č. 172/1991 Sb., zákon o půdě, zákon č. 95/1999 Sb. (překážky dispozic), katastrální předpisy (způsob ochrany) atd. ‹#› 3 Ústavní základy nČl. 11 – zejm. nOdst. 2 – nzvl. zákon může určit, že určitý majetek může být pouze ve výlučném vlastnictví státu, obce či určené PO nodst. 3 n omezení vlastníka – v obecném zájmu , problematika náhrad a kompenzací nOdst. 4 n omezení vlastníka ve veřejném zájmu, za náhradu nČl. 14 odst. 3 LZPS n omezení vstupu mj. v zájmu ochrany přírody a krajiny nČl. 35 odst. 3 n– omezení při výkonu činnosti z důvodu ochrany životního prostředí n§ viz čl. 41 odst. 1 LZPS – vazba na zvláštní zákony n ‹#› 4 Ochrana přírody jako veřejný zájem n§ 58 odst. 1 ZoPK –výslovně zařazeno v roce 2004 zák.č. 218/2004 Sb. n n„Ochrana přírody a krajiny je veřejným zájmem. Každý je povinen při užívání přírody a krajiny strpět omezení vyplývající ze ZoPK + ve spoj. s náhradami za ztížení hospodaření (§ 58 odst. 2 a násl. ZoPK) n nDále ale spojení s § 1(účel zákona o OPK) : nPři ochraně…je nutno zohlednit hospodářské, sociální a kulturní potřeby obyvatel a regionální a místní poměry ‹#› 5 Obecná územní ochrana přírody a pozemky nNástroje núzemní systémy ekologické stability nkrajinný ráz nvýznamné krajinné prvky npřechodně chráněná plocha njeskyně ‹#› 6 Územní systémy ekologické stability n§ 4 zákona o ochraně přírody a krajiny nVytváření – veřejný zájem –podílí se vlastníci pozemků, stát, obce – vazbě na územní plánování, pozemkové úpravy,m účelovou kategorizaci půdy nDruhy ÚSES – místní, regionální, nadregionální n příprava, hodnocení – orgány ÚP a ochrany přírody n schvalují – orgány ÚP n§ 59 ZoPK – vztah k § 4 – změna druhu pozemku – dohoda s vlastníkem nebo právo na jiný pozemek (pokud možno v téže obci a stejné kvality) n ‹#› 7 Krajinný ráz npojem krajina - § 3 odst. 1 písm. K) – číást zemského povrchu s charakteristickým reliefem, tvořená souborem funkčně propojených ekosystémů s civilizačními prvky npojem krajinný ráz - § 12 odst. 1 ZoPK – zejména přírodní, kulturní a historická charakteristika určitého místa či oblasti n- ochrana před činnostmi snižující jeho estetickou a přírodní hodnotu n- zásahy - pouze s ohledem na zachování VKP (tj. vazba na § 4 odst. 2 ZoPK, ZCHÚ, kulturních dominant krajiny, harmonické měřítko a vztahy v krajině n- § 12 ZoPK – prostředky ochrany nSouhlas orgánu ochrany přírody – závazné stanovisko nPřírodní park - NSA, nařízení kraje nJudikatura NSS k § 12 ZoPK ‹#› 8 Jeskyně nPojem – podzemní prostory vzniklé působením přírodních sil, včetně jejich výplní a přírodních jevů v nich n § 10, § 61 odst. 3 ZoPK n § 10 ZoPK: Ochranářské ustanovení“, zákazy, výjimky, n povolení nZjištění jeskyní při dobývání nerostných surovin nebo geologických pracích – oznamovací povinnost orgánu ochrany přírody n§ 61 odst. 3 ZoPK jeskyně nejsou součástí pozemku a nejsou předmětem vlastnictví npozor na argumentaci v judikatuře vycházející z právního stavu před novelou zák.č. 218/2004 Sb. – rozsudek NS ze dne 20.5.2003 sp.zn. 22 Cdo 1181/2002 n§ 61 odst. 1 ZoPK - vlastníci pozemků souvisejících mají povinnost v případě zamýšleného prodeje pozemků nabídnout je přednostně orgánu ochrany přírody. Pokud tento neprojeví písemně závazný zájem o pozemky do 60 dnů od obdržení nabídky pozemků, mohou vlastníci zamýšlený prodej uskutečnit nNabídková povinnost se týká pouze prodeje nPrávní důsledky nedodržení nabídkové povinnosti – vazba na KN, vazba na OZ n n ‹#› 9 Významné krajinné prvky nVKP nex lege - § 3odst. 1 písm. b) ZoPK nregistrace - § 6 ZoPK – ISA – demonstrativní výčet n n vazba na § 4 odst. 2 ZoPK n závazné stanovisko orgánu ochrany přírody ‹#› 10 Přechodně chráněná plocha n§ 13 ZoPK nvyhlašuje se ISA n - plošný zásah v zájmu ochrany druhů (živočichové, rostliny, výzkum…) ni na dobu určitou ‹#› 11 Zvláštní územní ochrana - zvláště chráněná území n§ 14 MZoPK – kategorizace nVelkoplošná nNárodní parky nChráněné krajinné oblasti nMaloplošná nNárodní přírodní rezervace nPřírodní rezervace nNárodní přírodní památky nPřírodní památky ‹#› 12 Prostředky ochrany ZCHÚ nzákazy ex lege – základní ochranné podmínky nbližší ochranné podmínky – upřesnění režimu a ochrany ve zřizovacích právních předpisech nZávazná stanoviska nVýjimky nOchranná pásma (s výjimkou CHKO, které od 1.1.2010 ochranná pásma nemají) nVyhlašování – postavení vlastníků pozemků při vyhlašování ZCHÚ, ochranných pásem velkoplošných, zón nZónace velkoplošných ZCHÚ nPostavení vlastníka vč. vyhlášených ZCHÚ nSmluvní ochrana ZCHÚ n § 39 ZoPK – věcně právní, vazba na KN n § 68 ZoPK (využitelný nejen pro ZCHÚ) nzákazy, omezení vstupu – viz dále u „vstupů“ n n n ‹#› 13 Přístup do krajiny n§ 63 ZoPK nveřejně přístupné cesty ndalší pozemky - přístup, omezení, noplocování, ohrazování ‹#› 14 Veřejně přístupná síť n§ 63 ZoPK nevidence obce nproblémy majetkoprávní – střet s veřejnoprávní kontrolou – zřizování, rušení veřejně přístupných účelových komunikací, stezek a pěšin mimo zastavěné území obce – jen se souhlasem orgánu ochrany přírody ‹#› 15 Vstup na pozemky n § 62 ZoPK – pracovníci ochrany přírody a krajiny n§ 63 ZoPK– přístup do krajiny n§ 68 ZoPK– v rámci opatření ke zlepšování ochrany přírody a krajiny n§ 64 ZoPK - omezení vstupu – vazba na čl. 14 odst. 3 LZPS (NP, NPR,NPP, 1. zóna CHKO, jeskyně) – zákaz vstupu veřejnosti – vyznačení vhodným způsobem nopatřením obecné povahy ‹#› 16 Vyvlastňování a obligatorní převod práva hospodaření a ochrana přírody n§ 60 ZoPK n vazba na stavební zákon ‹#› 17 Omezení dispozic s pozemkovým vlastnictvím n nNárodní parky n n§ 23 ZoPK – NP – zákaz dispozic s lesy, LPF, VT a vodními plochami , které ke dni nabytí účinnosti ZoPK ve vlastnictví státu, s výj. majetkových restitucí n nPo novele v roce 2004 – se za zcizení nepovažuje směna pozemků odůvodněná zájmy ochrany přírody n ‹#› 18 Omezení dispozic s pozemkovým vlastnictvím nNárodní přírodní rezervace n § 32 ZoPK – lesy, LPF, vodní toky, vodní plochy a nezastavené pozemky, nke dni úč. ZoPK ve vlastnictví státu, nelze zcizit, s výjimkou majetkové restituce n ‹#› 19 Omezení dispozic s pozemkovým vlastnictvím nPřírodní rezervace n§ 33 ZoPK n nezastavěné pozemky, ke dni úč. ZoPK ve státním vlastnictví n zcizit lze jen se souhlasem MŽP. nedotčeny nároky z majetkové restitucí ‹#› 20 Omezení dispozic s pozemkovým vlastnictvím nNárodní přírodní památka n§ 35 odst. 3 nLesy, LPF, vodní toky, vodní plochy a nezastavěné pozemky na území NPP, které jsou ke dni účinnosti zákona ve státním vlastnictví, nelze zcizit nnedotčena práva z majetkových restitucí ‹#› 21 Omezení dispozic s pozemkovým vlastnictvím nPřírodní památka n§ 36/3 ZoPK nnezastavěné pozemky, ke dni úč. ZoPK ve státním vlastnictví nzcizit lze jen se souhlasem MŽP, nedotčeny nároky z majetkových restitucí ‹#› 22 Omezení dispozic s pozemkovým vlastnictvím nZákon č. 95/1999 Sb., ve znění pozdějších předpisů n § 2 překážky dispozic ve vztahu k vybraným zvláště chráněným územím ‹#› 23 Předkupní právo státu a financování výkupu pozemků n§ 61 ZoPK nvlastníci nezastavěných pozemků ležících mimo sídelní útvary na území NP, NPR,NPP a vlastníci pozemků souvisejících s jeskyněmi nvlastníci pozemků mají povinnost v případě zamýšleného prodeje pozemků nabídnout je přednostně orgánu ochrany přírody. Pokud tento neprojeví písemně závazný zájem o pozemky do 60 dnů od obdržení nabídky pozemků, mohou vlastníci zamýšlený prodej uskutečnit nNabídková povinnost se týká pouze prodeje nPrávní důsledky nedodržení nabídkové povinnosti – vazba na KN, vazba na OZ n nFinancování – lze poskytnout příspěvek ze Státního fondu ŽP ČR. ‹#› 24 Náhrada za ztížení zemědělského nebo lesního hospodaření v zájmu ochrany přírody n§ 58 ZoPK ve spoj. s vyhl.č. 432/2005 Sb.zemědělské hospodaření) a vyhl.č. 335/2006 Sb.(lesní hospodaření)) nvlastníku, oprávněnému nájemci zemědělské půdy(pozemku), lesního pozemku, rybníka s chovem ryb nebo vodní drůbeže nvznikne nebo trvá v důsledku omezení vyplývajících s přísl. ust. ZoPK nebo z rozhodnutí vydaných na jejich základě újma, dále z rozhodnutí, závazného stanoviska nebo souhlasu dle ZoPK má nárok na její finanční náhradu n podmínky nPovinnost nárok uplatnit nProkázání výše nPožádá vlastník i nájemce – poskytne se pouze vlastníkovi n zánik nároku (prekluze), pokud přísl. orgánu ochrany přírody nebylo doručeno do 3 měsíců od skončení kalendářního roku, v němž újma vznikla nebo trvala nProváděcí předpisy nVyhl. Č. 432/2005 Sb. finanční náhrada za újmů omezením zemědělského hospodaření nVyhl-.č. 335/2006 Sb. finanční náhrada za újmu omezezním lesního hospodaření ‹#› 25 Opatření ke ZLEPŠOVÁNÍ přírodního prostředí n§ 68 ZoPK nPovinnost vlastníků a nájemců podle svých možností pozemků zlepšovat stav dochovaného přírodního a krajinného prostředí nMožnost uzavřít dohodu o provádění péče nV rámci „běžné krajiny“ nVe ZCHÚ nV ptačích oblastí n subjekty nVlastník,nájemce – orgán ochrany přírody, obec nFinanční příspěvek - § 69 ZoPK nZa aktivní činnost nZa zdržení se aktivity nPovinnost vlastníků a nájemců pozemků strpět provádění zásahu ke zlepšení prostředí n nFinanční příspěvek - § 69 ZoPK nZa aktivní činnost nZa zdržení se aktivity ‹#› 26 Vztah k zákonu o půdě n§ 11 odst. 3 zákona o půdě – tzv. relativní překážky vydání původních pozemků – je (resp. „bylo“) na vůli vlastníka, zda bude chtít pozemek ve ZCHÚ či jiný vhodný ‹#› 27 Vztah k zákonu č. 219/2000 Sb., o majetku ČR a jejím vystupování v právních vztazích n§ 22 odst. 5 nsmlouva o převodu pozemků ve ZCHÚ nschválení MŽP npodle § 23 zák.č. 219/2000 Sb. u pozemků , které mají strategickou hodnotu si může schválení vyhradit vláda ‹#› 28 Natura 2000 nsoustava chráněných území evropského významu nSMĚRNICE EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY 2009/147/ES ze dne 30. listopadu 2009 o ochraně volně žijících ptáků (kodifikované znění) (směrnice o ptácích) n nSměrnice Rady 92/43/EEC o ochraně přírodních stanovišť, volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin nPO a EVL nnavrhovány a vyhlašovány podle odlišných kriterií nspolečně tvoří celistvou soustavu NATURA 2000 ‹#› 29 Natura 2000 n nCíl: nZavést minimální společný základ pro územní ochranu v rámci celé EU nDoplňuje soustavu dalších území chráněných způsobem a prostředky podle právních předpisů jednotlivých státu nDochází k překryvu území Natury 2000 s již chráněnými územími nCílem ochrany biodiverzity na územích Natura 2000 není úplné vyloučení hospodářských a jiných lidských aktivit, ale nastolení takového režimu, který je únosný a šetrný ‹#› 30 Ptačí oblasti n§ 45e ZoPK nJako ptačí oblasti se vymezí území nejvhodnější pro ochranu z hlediska výskytu, stavu a početnosti populace těch druhů ptáků vyskytujících se na území ČR a stanovených Směrnicí o ptácích, které stanoví vláda nařízením nNař.vl.51/2005 S., kterým se stanoví druhy a počet ptáků, pro které se vymezují ptačí oblasti ‹#› 31 Ptačí oblasti nJednotlivé ptačí oblasti nvymezeny nařízeními vlády nv nařízení může stanovit činnosti, ke kterým je třeba souhlas orgánu ochrany přírody nZohlední nhospodářské požadavky nPožadavky rekreace, sportu nRozvojové záměry obcí a krajů podle územně plánovací dokumentace nna území vojenských újezdů požadavky na zajištění obrany státu ‹#› 32 EVL nNárodní seznam EVL nNařízení vlády č. 132/2005 Sb., kterým se stanoví národní seznam evropsky významných lokalit n2005 - předán Evropské komisi n2006 – EK zhodnotila národní seznam jako nedostatečný, nařízeno ČR doplnění nNař.vl.301/2007 Sb. – doplnění národního seznamu pro panonskou biogeografickou oblast n5.10.2009 (s úč.k.1.11.09) schválila vláda nařízení, kterým se novelizuje nař.vl. 132/2005 Sb.další doplnění národního seznamu v kontinentální biogeografické oblasti nEK může výjimečně zasáhnout do národního seznamu – sporné lokality ‹#› 33 EVL nEvropský seznam ntvořen podle pravidel Směrnice – čl. 4 odst. 2 nEK po dohodě s každým členským státem vypracuje návrh seznamu lokalit významných pro Společenství, a to výběrem ze seznamu členských států n sporné lokality – EK shledá, že národní seznam neobsahuje lokalitu, která je místem výskytu prioritního typu přírodního stanoviště nebo prioritního druhu nČlenské státy jsou povinny lokality významné pro Společenství,které jsou schváleny komisí, vyhlásit za EVL nSdělení MŽP 81/2008 Sb., o EVL, které byly zařazeny do evropského seznamu nSdělení MŽP č. 82/2008 Sb., o EVL, které nebyly zařazeny do evropského seznamu nSdělení MZP č. 66/2009 Sb., o EVL, které byly zařazeny do evropského seznamu ‹#› 34 EVL nOchrana vyhlášených EVL - § 45c ZoPK – novelizován: n„základní“ (zavedena zák.č. 349/2009 Sb.) núzemí, kde není vyhlášeno ZCHÚ nvyužívání tak, aby nedocházelo k poškozování a narušení celistvost nPředchozí souhlas orgánu ochrany přírody k zásahům,které by mohly vést k nežádoucím důsledkům nSmluvní ochrana nPriorita smluvní ochrany - § 45c odst. 5 ZoPK nUpozornění vlastníků pozemků (veřejná vyhláška) nVlastník neučiní ve lhůtě 60 dnů úkon nebo do 2 od učinění úkonu nedojde k uzavření smlouvy, bude EVL vyhlášena jako ZCHÚ nVyhlášení zvláště chráněného území ‹#› 35 Vlastníci v územích NATURTA 2000 nPtačí oblasti nSouhlasy k vymezeným činnostem ve zřizovacím nařízení vlády nSmlouvy o způsobu hospodaření nSubjektem vlastník (nebo nájemce) a orgán ochrany přírody n nEVL nZákladní podmínky nSmluvní ochrana nZvláště chráněné území nSouhlasy, výjimky n n nKompenzace - § 58 ZoPK n