‹#› 1 Ekologické aspekty ochrany vod Vodní právo PVP Podzim 2011 ‹#› 2 Mezinárodní úmluvy ØMnohostranné smlouvy lÚmluva o ochraně a využívání hraničních vodních toků a mezinárodních jezer (Úmluva o vodách, Helsinky 1992, platnost 1996, ratifikovalo 34 států v oblasti EHK OSN, ČR ratifikovala v roce 2000, č. 59/2002 Sb.m.s.) • lProtokol o vodě a zdraví k Úmluvě (Londýn 1999) ØDvoustranné smlouvy lHraniční vody lČR – Polsko, ČR – Rakousko, ČR –SR, ČR - Německo ‹#› 3 Legislativa EU lSměrnice Rady 2000/60/ES ustavující rámec pro činnost Společenství v oblasti vodní politiky (tzv. „Rámcová směrnice vodní politiky“) lDále např. •Směrnice Komise 2009/90/ES – technické specifikace chemické analýzy a monitorování stavu vod •Směrnice 2006/1118/ES o ochraně podzemních vod před znečištěním a zhoršováním stavu •Směrnice 2008/105/ES o normách environmentální kvality v oblasti vodní politiky •Směrnice 86/280/EHS o mezních hodnotách a jakostních cílech pro vypouštění nebezpečných látek •Směrnice 80/68/EHS o ochraně podzemních vod před znečištěním nebezpečnými látkami •Směrnice 2006/7/ES o řízení jakosti vod ke koupání a o zrušení směrnice 76/160/EHS o jakosti vod pro koupání •Směrnice 75/440/EHS o požadované jakosti povrchových vod určených k odběru pitné vody v členských státech •Směrnice 91/271/EHS o čištění městských odpadních vod •Směrnice 2006/44/ES o jakosti sladkých vod vyžadujících ochranu nebo zlepšení pro podporu života ryb •Směrnice 91/676/EHS o ochraně vod před znečišťováním způsobeném dusičnany ze zemědělských zdrojů (tzv. nitrátová směrnice) l •Pozn.: Blíže viz např. www. mzp.cz, zdroje v interaktivní osnově k předmětu Vodní právo ‹#› 4 Prameny právní úpravy ØZákon č. 254/2001 Sb., o vodách, ve znění pozdějších předpisů ØProváděcí předpisy k zákonu o vodách ØSouvisející zákony lZejména: lZákon o vodovodech a kanalizacích (zák.č. 274/2001 Sb.) •Zákon o ochraně veřejného zdraví (zák.č. 258/2000 Sb.) •Lázeňský zákon (zák. č.164/2001 Sb.) •Horní zákon (zák.č. 44/1988 Sb.) •Lesní zákon (zák.č. 289/1995 Sb.) •Zákon o ochraně přírody a krajiny (zák.č. 114/1992 Sb.) •Zákon o rybářství (zák.č. 99/2004 Sb.) •Zákon o pozemkových úpravách (č. 139/2002 Sb.) •Zákon o ochraně zemědělského půdního fondu (zák. č. 334/1992 Sb.) •Zákon o hnojivech (zák.č. 156/1998 Sb.) •Zákon o chemických látkách (zák.č. 356/2003 Sb.) •Zákon o prevenci závažných havárií (zák.č. 59/2006 Sb.) •Zákon o posuzování vlivů na životní prostředí (zák.č. 100/2001 Sb.) •Zákon o integrované prevenci ( zák.č. 76/2002 Sb.) •Zákon o ekologické újmě (zák.č. 167/2008 Sb.) •Občanský zákoník •Přestupková zákon, trestní zákon •Katastrální předpisy •Stavební zákon ‹#› 5 Povrchové vody ØPovrchové vody lVody přirozeně se vyskytující na zemském povrchu. Jsou jimi i tehdy, protékají-li přechodně zakrytými úseky, přirozenými dutinami pod zemským povrchem nebo v nadzemních vedeních ØÚtvar povrchové vody lje vymezené soustředění povrchové vody v určitém prostředí, např. v jezeru, ve vodní nádrži, v korytě vodního toku l ‹#› 6 Podzemní vody ØPodzemní vody lVody přirozeně se vyskytující pod zemským povrchem v pásmu nasycení v přímém styku s horninami, též vody protékající drenážními systémy a vody ve studních ØÚtvar podzemní vody lje vymezené soustředění podzemní vody v příslušném kolektoru (kolektor=horninová vrstva nebo souvrství hornin s dostatečnou propustností, umožňující významnou spojitou akumulaci podzemní vody nebo její proudění nebo odběr) Ø ‹#› 7 Jiné druhy vod lVody, které jsou vyhrazenými nerosty •Zák.č. 44/1988 Sb. (horní zákon)) lVodní zákon se na ně vztahuje tehdy, jestliže to výslovně stanoví (§ 4 odst. 1 VZ ) lPřírodní léčivé zdroje, zdroje přírodních minerálních vod •Zák.č. 164/2001 Sb.(lázeňský zákon) lVodní zákon se na ně vztahuje tehdy, jestliže to výslovně stanoví(§ 4 odst. 1 VZ) lDůlní vody •Všechny podzemní, povrchové a srážkové vody, které vnikly do hlubinných nebo povrchových důlních prostorů bez ohledu na to, zda se tak stalo průsakem gravitací z nadloží, podloží nebo boku nebo prostým vtékám srážkové vody, a to až do jejich spojení s jinými stálými povrchovými nebo podzemními vodami (§ 40 HZ) lVodní zákon se na ně vztahuje, pokud zvláštní zákon neobsahuje zvláštní úpravu lOdpadní vody •Specifický režim, viz samostatná přednáška Ø ‹#› 8 Práva k vodám ØPovrchové a podzemní vody nejsou předmětem vlastnictví a nejsou součástí ani příslušenstvím pozemku, na němž nebo pod nímž se vyskytují. Ø ØZa povrchové a podzemní vody se nepovažují vody, které byly z těchto vod odebrány. Ø ØV pochybnostech o tom, zda se jedná nebo nejedná o povrchové nebo podzemní vody, rozhoduje vodoprávní úřad. Ø ‹#› 9 Nástroje ochrany vod Øplánovací Øadministrativní Øekonomické Øsankční Ø Øzávisí na druhu vody, dopadech na její kvalitu, kvantitu ‹#› 10 Ochrana vody jako složky ŽP ØPovrchové vody lZamezení zhoršení stavu všech útvarů povrchových vod, vč. vodních útvarů ležících v téže mezinárodní oblasti povodí lZajištění ochrany a obnovy útvarů přirozených povrchových vod lZajištění ochrany, zlepšení stavu umělých vodních útvarů lSnížení znečištění vod nebezpečnými látkami a zastavení nebo postupné odstraňování emisí, vypouštění a úniku zvlášť nebezpečných látek do povrchových vod ‹#› 11 Ochrana vody jako složky ŽP ØPodzemní vody lZamezení nebo omezení vstupů nebezpečných, zvlášť nebezpečných nebo jiných závadných látek do podzemních vod a zamezení zhoršení stavu útvarů podzemních vod lZajištění ochrany, zlepšení stavu a obnova všech útvarů podzemních vod, zajištění vyváženého stavu mezi odběry podzemní vody a jejím doplňování lOdvrácení jakéhokoli významného trendu koncentrace závadných látek jako důsledků dopadů lidské činnosti ‹#› 12 Ochrana vody jako složky ŽP Øspecifika ve některých oblastech Ølhůty k dosažení cílů ‹#› 13 Plánování v oblasti vod - § 23 VZ a násl. ØSoustavná koncepční činnost státu ØÚčel: lVymezit a harmonizovat veřejné zájmy •ochrany vod jako složky ŽP •snížení nepříznivých účinků povodní a sucha •udržitelného užívání vodních zdrojů, zej,. Pro účely zásobování pitnou vodou •Plány: lplány povodí lplány pro zvládání povodňových rizik •Blíže viz přednáška a seminář „Povodně“ •Podklad zejména pro lVýkon veřejné správy – územní plánování a vodoprávní řízení ‹#› 14 Plánování v oblasti vod - plány povodí ØÚzemí ČR l3 mezinárodní oblasti povodí – MOP Labe, MOP Odry, MOP Dunaje l lPlány povodí – 3 úrovně •mezinárodní oblasti povodí •části mezinárodních oblastí povodí na území ČR (tzv. národní plány povodí) •dílčí povodí • ‹#› 15 Plánování v oblasti vod - plány povodí ØNárodní plány povodí – cíle pro: •pro ochranu a zlepšování stavu povrchových a podzemních vod a vodních ekosystémů, •ke snížení nepříznivých účinků povodní a sucha, •pro hospodaření s povrchovými a podzemními vodami a udržitelné užívání těchto vod pro zajištění vodohospodářských služeb •pro zlepšování vodních poměrů a pro ochranu ekologické stability krajiny. ØDále: lsouhrny programů opatření k dosažení uvedených cílů a stanoví strategii jejich financování. ‹#› 16 Plán hlavních povodí České republiky ØSchválený 27.5.2007 usnesením vlády č. 562 ØNa období 2006 – 2012 ØZávazná a směrná část ØZávazná část vyhlášena nař. vlády 262/2007 Sb. ØPlán posuzován jako koncepce podle zák.č. 100/2001 Sb. (MŽP, 2006, souhlasné stanovisko, viz informační systém SEA – http://eia.cenia.cz/sea ‹#› 17 Plánování v oblasti vod - plány povodí ØNárodní plány povodí Labe, Odry a Dunaje l+ plány povodí podle dílčích povodí- blíže viz § 24 odst., 5 a násl. lpořizování a schvalování plánů povodí •Národní plány l pořizování - MZe a MŽP ve spolupráci se správci povodí a KÚ lschvalování – vláda lČL. II bod 5 k zák.č. 150/2000 Sb. – NPP - musí být schváleny do 22.12.2015 lAktualizace – každých 6 let lVydává je Mze jako opatření obecné povahy •Plány dílčích povodí lPořizování – správci povodí dle své půsovnosti ve spolupráci s ústředními VPúřady lSchvalují – kraje podle své územní působnosti l ‹#› 18 Chráněné oblasti přirozené akumulace vod (§ 28 VZ) Øoblasti, které pro své přírodní podmínky tvoří významnou přirozenou akumulaci vod ØVyhlašuje je vláda nařízením ØZákazy: lzmenšovat rozsah lesních pozemků lodvodňovat lesní pozemky ltěžit rašelinu ltěžit nerosty povrchovým způsobem nebo provádět jiné zemní práce, které by vedly k odkrytí souvislé hladiny podzemních vod ltěžit a zpracovávat radioaktivní suroviny lukládat radioaktivní odpady. Øpokud zákazem vznikne vlastníkovi pozemku škoda, má nárok na její úhradu. ØVýjimka ze zákazů lmůže povolit ministerstvo ŽP po předchozím souhlasu vlády ‹#› 19 Území chráněná pro akumulaci povrchových vod - § 23a VZ ØPlochy morfologicky, geologicky a hydrologicky vhodné pro akumulaci povrchových vod pro snížení nepříznivých účinků povodní a sucha l- blíže viz i přednáška „Povodně“ ØGenerel vymezuje Ministerstvo zemědělství po dohodě s Ministerstvem životního prostředí ØGenerel je podkladem pro návrh Politiky územního rozvoje a ÚPD ØNa územích chráněných pro akumulaci povrchových vod lze měnit dosavadní využití, umisťovat stavby a provádět další činnosti pouze v případě, že neznemožní nebo podstatně neztíží jejich využití pro akumulaci povrchových vod ‹#› 20 Zranitelné oblasti ØÚzemí, kde se vyskytují lpovrchové nebo podzemní vody, využívané nebo určené jako zdroje pitné vody, v nichž koncentrace dusičnanů přesahuje hodnotu 50 mg/l nebo mohou této hodnoty dosáhnout lpovrchové vody, v nichž v důsledku vysoké koncentrace dusičnanů ze zemědělských zdrojů dochází nebo může dojít k nežádoucímu zhoršení jakosti vody. lzranitelné oblasti určí vláda nařízením vlády (č.103/2003 Sb.) Ø ‹#› 21 Citlivé oblasti ØVodní útvary povrchových vod lV nichž dochází nebo v blízké budoucnosti může dojít v důsledku vysoké koncentrace živin k nežádoucímu stavu jakosti vod lJsou využívány nebo se předpokládá jejich využití jako zdroje pitné vody, v niž koncentrace dusičnanů přesahuje stanovenou hodnotu lV nichž je z hlediska zájmů chráněných tímto zákonem nutný vyšší stupeň čištění odpadních vod Ø- vymezí vláda nařízením – č.61/2003 Sb. ا 10 – „ všechny povrchové vody na území ČR se vymezují jako citlivé oblasti“ Ø ‹#› 22 Ochranná pásma vodních zdrojů (§ 30 VZ) Øslouží k ochraně vydatnosti, jakosti, zdravotní nezávadnosti vodních zdrojů podzemních nebo povrchových vod využívaných nebo využitelných pro zásobování pitnou vodou s průměrným odběrem více než 10 000m3 za rok a zdrojů podzemní vody pro výrobu balené kojenecké vody nebo pramenité vody Øpro vodní zdroje s nižší kapacitou – vyžadují-li to závažné okolnosti Østanovení ochranných pásem je vždy veřejným zájmem Ø ØDělení ochranných pásem lI. stupně •V bezprostředním okolí jímajícího nebo odběrného zařízení lII. stupně Ø ‹#› 23 Ad ochranná pásma VZ ØOchranná pásma stanoví vodoprávní úřad opatřením obecné povahy ØOchranné pásmo může být ze závažných důvodů změněno ØČl. II bod. 2 k zák.č. 150/2010Sb. – přechodná ustanovení k ochranným pásmům ‹#› 24 Ad ochranná pásma vodních zdrojů ØNáhrada lZa prokázané omezení užívání pozemků a staveb v ochranných pásmech vodních zdrojů náleží vlastníkům těchto pozemků a staveb náhrada, kterou na jejich žádost poskytnout •V případě vodárenských nádrží lVlastníci vodních děl umožňujících v nich vzdouvání vody lV ostatních případech •Oprávnění k odběru vody z vodního zdroje, je-li jich více, poměrně podle povoleného množství odebírané vody lNedojde-li o poskytnutí náhrady k dohodě, rozhodne o jednorázové náhradě soud. l ‹#› 25 Nakládání s vodami Ø ØOdběr povrchových a podzemních vod ØVzdouvání povrchových vod pomocí vodních děl ØAkumulace povrchových nebo podzemních vod ØVyužívání energetického potenciálu povrchových vod ØVyužívání povrchových vod k plavbě nebo k plavení dřeva ØVyužívání povrchových vod k chovu ryb nebo vodní drůbeže ØVypouštění odpadních vod ‹#› 26 Nakládání s vodami Øbez povolení, bez souhlasu VH orgánu lObecné nakládání s povrchovými vodami (§ 6 VZ) •Nesmí být ohrožena jakost nebo zdravotní nezávadnost vod, narušeno přírodní prostředí, zhoršeny odtokové poměry, poškozeny břehy, vodní díla, zařízení pro chov ryb •VH orgán může upravit, omezit, zakázat bez náhrady, vyžaduje-li to veřejný zájem lUžívání povrchových vod k plavbě (§ 7 VZ) Øpovolení lNakládání s povrchovými, podzemními vodami (§ 8 VZ a násl.) Øsouhlas lStavby, zařízení, činnosti, k nimž není třeba povolení podle VZ, ale mohou ovlivnit vodní poměry (§ 17 VZ) Øvyjádření lK „budoucímu záměru“ lNevydává se ve správním řízení lNenahrazuje povolení, souhlas – jsou-li třeba ØBlíže viz. přednáška JUDr. A.Klikové l l Ø ‹#› 27 Odpadní vody - § 38 VZ ØVody použité v obytných, průmyslových, zemědělských, zdravotnických a jiných stavbách, zařízeních, dopravních prostředcích, pokud mají po použití změněnou jakost (složení nebo teplotu), jakož i jiné vody z těchto staveb, zařízení nebo dopravních prostředků odtékající, pokud mohou ohrozit jakost povrchových nebo podzemních vod ØOdpadními vodami jsou i průsakové vody z odkališť s urč. Výjimkami ØNegativní vymezení odpadních vod l§ 38 odst. 2 VZ Øvypouštění odpadních vod Øpozn. k odpadním vodám – blíže viz. samostatná přednáška ‹#› 28 Závadné látky § 39 a násl. VZ ØLátky, které nejsou odpadními vodami a které mohou ohrozit jakost povrchových nebo podzemních vod. lPovinnost každého učinit přiměřená opatření, aby nevnikaly do povrchových nebo podzemních vod a neohrozily jejich prostředí lOsoby, které zacházejí se závadnými látkami ve větším rozsahu, nebo dáno zvýšeném nebezpečí pro povrchové a podzemní vody •povinnost vypracovat havarijní plán (plán opatření pro případ havárie), schvaluje VP úřad •Provádět záznamy o opatřeních, uchovávat 5 let ‹#› 29 Závadné látky ØSeznam l- příloha č. 1 k VZ •Nebezpečné závadné látky •Zvláš´t nebezpečné závadné látky ØPrioritní látky lvýznamné riziko pro vodní prostředí a související ekosystémy lstanoví vláda nařízením •Prioritní nebezpečné pátky •Program pro snížení znečištění povrchových a podzemních vod NZL a ZNZL ‹#› 30 Závadné látky ØOpatření ze strany subjektu, který nakládá se ZL – zejm. lUmístění zařízení se ZL lkontrola •skladů a skládek, provádět opravy lMin. 1x za 6 měsíců •kontrola potrubí, nádrží, opravy lKontrola min. za 5 let, není-li stanoivena lhůta kratší (normou, výrobcem) • l ‹#› 31 Havárie - § 40 VZ Ømimořádné zhoršení nebo mimořádné ohrožení jakosti povrchových nebo podzemních vod Øpovinnosti při havárie Øhavárie mimořádného rozsahu ‹#› 32 Opatření k nápravě - § 42 VZ Øzávadný stav lNásledek •Nedovoleného vypouštění odpadních vod •Nedovoleného nakládání se závadnými látkami •Havárie lPůvodce lNabyvatel z velké privatizace lVlastník •Vazba na zák.č. 167/208 Sb.o „ekologické újmě“ • ‹#› 33 Ekonomické nástroje Øa) poplatky a platby lPoplatek za odebrané množství podzemní vody lPoplatek za vypouštění odpadních vod do vod povrchových lPoplatek za povolené vypouštění odpadních vod do vod podzemních lPlatba k úhradě správy vodních toků a správy povodí (tj. platba za odběr povrchové vody) •Snížení, prominutí Øb) finanční podpory na vybrané akce Øc) krajský fond pro financování naléhavých nápravných opatření Ød) daňová zvýhodnění ‹#› 34 Odpovědnost ØSprávně právní ljiné správní delikty – VZ lpřestupky – zákon o přestupcích ØOdpovědnost za ztrátu podzemní vody ØOdpovědnost za škodu ØOdpovědnost za ekologickou újmu ØTrestněprávní odpovědnost l ‹#› 35 Vodní tok a povodí ØVodní tok lPovrchové vody tekoucí vlastním spádem v korytě trvale nebo po převažující část roku, a to včetně vod v nich uměle vzdutých. Jejich součástí jsou i vody ve slepých ramenech a v úsecích přechodně tekoucích přirozenými dutinami pod zemským povrchem nebo zakrytými úseky. •Významné vodní toky •Drobné vodní toky ØKoryto vodního toku lJe tvořeno pozemky, které tvoří dno a břehy vodního toku •Vodní toky, jejichž koryta jsou označena parcelním číslem a pod ním vedena v KN •Vodní toky ostatní lKorytem je část pozemku, které zahrnují dno a břehy až po břehovou čáru •Břehová čára je určena hladinou vody, která stačí protékat břehy, aniž se vylévá do přilehlého území Povodí ØPovodí lÚzemí, ze kterého veškerý povrchový odtok odtéká sítí vodních toků k určitému místu vodního toku (obvykle soutok s jiným vodním tokem nebo vyústění vodního toku do jiného vodního útvaru). lPovodí je ohraničeno rozvodnicí, •myšlená hranice geomorfologického rozhraní mezi sousedními povodími. Plocha povodí zahrnuje také plochy povrchových vodních útvarů v povodí. l l ‹#› 36 Ad vodní toky ØVodní toky jsou vždy předmětem správy prováděné správci vodních toků ØJe vyloučen případ, že vodní tok nebude mít svého správce ØVodní toky lvýznamné vodní toky – určuje vyhláška 470/2001 Sb. ldrobné vodní toky ØSprávci vodních toků l správa významných vodních toků •právnické osoby zřízené podle zvláštního zákona – správci povodí ØZák.č. 305/2000 Sb., o povodích lPovodí Labe,s.p. lPovodí Moravy, s.p. lPovodí Odry,s.p. lPovodí Ohře, s.p. lPovodí Vltavy, s.p. ØHlavní předmět činnosti lSpráva vodohospodářsky významných toků lSpráva vodních toků tvořících státní hranici lProvoz a údržba vodních děl ve vlastnictví státu ØČinnosti s hlavním předmětem související • Ø ‹#› 37 Ad vodní toky ØSpráva drobných vodních toků nebo jejich ucelených úseků lobce, jejichž územím drobné vodní toky protékají lfyzické nebo právnické osoby, popřípadě organizační složky státu, jimž drobné vodní toky slouží nebo s jejichž činností souvisejí lstátní podniky •Na základě určení MZe lna území vojenských újezdů Ministerstvo obrany lna území národních parků Správy národních parků Øna drobných vodních tocích, ke kterým nebyl určen správce drobného vodního toku, vykonává jejich správu správce vodního toku, jehož je drobný vodní tok přítokem, a to až do doby, než bude správce určen podle předchozích pravidel l Ø ‹#› 38 Ad správa vodních toků ØSpráva vodních toků zahrnuje zejména povinnosti: lsledovat stav koryt vodních toků lprovozovat a udržovat v řádném stavu vodní díla v korytech vodních toků nezbytná k zabezpečení funkcí vodního toku lpřipravovat a zajišťovat úpravy koryt vodních toků, pokud slouží k zajištění funkcí vodního toku lvytvářet podmínky umožňující oprávněná nakládání s vodami souvisejícími s vodním tokem loznamovat příslušnému vodohospodářskému úřadu závažné závady, které zjistí ve vodním toku a jeho korytě, způsobené přírodními nebo jinými vlivy, současně navrhovat opatření k nápravě, obnovovat přirozená koryta vodních toků, zejména ve zvláště chráněných územích a v územních systémech ekologické stability lProvozovat a udržovat v řádném stavu vodní díla na významných vodních tocích zajišťující oprávněná nakládání s povrchovými vodami lUdržovat splavnost využívaných dopravně významných vodních cest a označovat a vytyčovat plavební dráhu na vodních cestách lUdržovat v řádném stavu a provozovat i cizí vodní díla na vodních tocích, pokud tak rozhodne vodoprávní úřad lSpolupracovat se správci vodních toků při řešení úkolů týkajících se vodních toků v celé oblasti povodí Ø ‹#› 39 Ad správa vodních toků ØSpráva vodních toků zahrnuje zejména oprávnění: lpři výkonu svých práv a povinností vstupovat a vjíždět v nezbytném rozsahu na cizí pozemky a stavby, pokud k tomu není třeba povolení podle zvláštních předpisů lz důvodu péče o koryta vodního toku a po projednání s vlastníky pozemků odstraňovat nebo nově vysazovat stromy a keře na pozemcích při něm lpožadovat předložení povolení nebo souhlasu vodoprávního úřadu týkajícího se vodního toku a zjišťovat, zda jsou tato rozhodnutí dodržována ldávat pokyny pro manipulaci s vodními díly jejich uživatelům v rámci komplexního manipulačního řádu soustavy vodních nádrží na vodním toku, pokud to vyžaduje mimořádná situace lzpůsobí-li správce vodního toku při výkonu oprávnění škodu, je povinen ji nahradit. O náhradě škody platí obecné předpisy. l ‹#› 40 Povinnosti vlastníků pozemků tvořících koryta vodních toků ØZákazy lMěnit směr, podélný sklon a profil koryta vodního toku lPoškozovat břehy lTěžit z koryt vodních toků zeminu, písek nebo nerosty lUkládat do vodních toků předměty, kterými by mohlo dojít k ohrožení plynulosti odtoku vod, zdraví nebo bezpečnosti lUkládat takové předměty na místech, z nichž by mohly být splaveny do vod lStrpět na svém pozemku přirozené koryto vodního toku ‹#› 41 Povinnosti vlastníků pozemků tvořících koryta vodních toků ØAktivní povinnosti – zejména: lstrpět na svém pozemku břehové porosty lStrpět výkon oprávnění, která jsou obsahem obecného nakládání s vodami ve vodním toku lUdržovat břehy koryta vodního toku ve stavu zajišťujícím neškodný odtok vody, lOdstraňovat překážky a cizorodé předměty z koryta vodního toku lStrpět na svém pozemku vodní díla umístěná v korytě vodního toku vybudovaná před účinností VZ lStrpět na svém pozemku umístění zařízení ke sledování povrchových a podzemních vod a ekologických funkcí vodního toku lOhlašovat správci vodního toku zjevné vady v korytě vodního toku lUmožnit vodoprávnímu úřadu, ČIŽP a správci VT výkon jejich oprávnění lStrpět průchod osob podél vodních toků, výjimku může stanovit vodoprávní úřad. Nevztahuje se na pozemky v zastavěném území a na oplocených pozemcích. Ø Ø ‹#› 42 Postavení vlastníků pozemků, které sousedí s vodními toky ØPovinnosti lUmožnit správci vodního toku výkon jeho oprávnění lStrpět na svém pozemku bez náhrady umístění zařízení ke sledování stavu povrchových a podzemních vod a ekologických funkcí vodního toku, umístění plavebních znaků a dalších obdobných zařízení lStrpět průchod přes tyto pozemky třetími osobami. Průchod musí být s vlastníkem předem projednán. Právo průchodu se nevztahuje na pozemky v současně zastavěném území obce na na pozemky oplocené. lStrpět na svém pozemku přirozené koryto vodního toku Ø ØZákazy: l vodoprávní úřad může vlastníkům pozemků sousedícím s koryty vodních toků zakázat kácet stromy a keře zabezpečující stabilitu koryta vodního toku. Ø ØPokud výkonem těchto oprávnění vznikne vlastníkovi pozemku škoda, má nárok na její úhradu l Ø ‹#› 43 Ztráta podzemní vody - § 29 VZ Øosoba, která způsobí při provozní činnosti ztrátu podzemní vody nebo podstatné snížení možnosti odběru ve zdroji podzemních vod nebo zhoršení jakosti vody v něm, je povinna lnahradit škodu, která tím vznikla tomu, kdo má povoleno odebírat podzemní vodu z tohoto zdroje lprovést podle místních podmínek potřebná opatření k obnovení původního stavu lnáhrada spočívá v opatření náhradního zdroje vody, není-li to možné nebo účelné, je povinna poskytnout jednorázovou náhradu odpovídající snížení hodnoty nemovitého majetku, s jejímž užíváním je povolení spojeno ØVe sporech o náhradu škody nebo její výši rozhoduje soud. Ø- blíže případová studie 15.11.2011 • Ztráta a obnovení podzemního zdroje vody • (Mgr. Martin Cempírek ve spoj, s Ivanou Průchovou) Ø l ‹#› 44 Záplavové území lAdministrativně určené území,které může být v případě výskytu přírodní povodně zaplavenou vodou. lStanoví je na návrh správce vodního toku vodoprávní orgán. • •Pozn. :Samostatná přednáška v souvislosti s povodněmi – JUDr. A. Kliková Ø ‹#› 45 Vodní dílo ØVodní dílo l zákon obsahuje •pozitivní demonstrativní výčet vodních děl (§ 55 VZ •negativní výčet objektů, které nejsou vodními díly • lv pochybnostech, zda jde o vodní dílo, rozhoduje vodoprávní orgán. l l pozn. samostatná přednáška – JUDr. A. Kliková ‹#› 46 Vody a posuzování vlivů na ŽP ØSEA lKoncepce – plány povodí lÚzemně plánovací dokumentace – vlivy na vodu, vodní poměry •PÚR, ZÚR, ÚP ØEIA lZáměry •přímo se týkající vod a vodních děl (odběry, stavby na vodních tocích) •Jiné záměry, které mohou mít vliv na vody • •- diskuse, příkaldy ‹#› 47 Jezy na Labi ØVývoj ØAktuální situace ljez u Děčína •- vodní doprava lvliv na ŽP •přírodu – živočichové atd. •- přeshraniční souvislosti lNěmecko, přístup ČR k moři Ødůvody pro a proti • • ‹#› 48 Děkuji. Ø