
U.S. Supreme Court 

TIME, INC. v. FIRESTONE, 424 U.S. 448 (1976) 
424 U.S. 448 

TIME, INC. v. FIRESTONE. 
CERTIORARI TO THE SUPREME COURT OF FLORIDA. 

No. 74-944. 

Argued October 14, 1975. 
Decided March 2, 1976. 

After respondent had sought separate maintenance, her husband, the scion of a wealthy industrial 
family,  filed a counterclaim for divorce on grounds of extreme cruelty and adultery.  The court 
granted the counterclaim, stating that "neither party is domesticated, within the meaning of that 
term as used by the Supreme Court of Florida," and that "the marriage should be dissolved." On the 
basis of newspaper and wire service reports and information from a bureau chief and a "stringer," 
petitioner published in its magazine an item reporting that the divorce was granted "on grounds of 
extreme cruelty and adultery." After petitioner had declined to retract, respondent brought this libel 
action in the state court. A jury verdict for damages against petitioner was ultimately affirmed by 
the Florida Supreme Court. Petitioner claims that the judgment violates its rights under the First and 
Fourteenth Amendments. Held: 

1. The standard enunciated in New York Times Co. v.  Sullivan,  376 U.S. 254  , as later 
extended, which bars media liability for defamation of a public figure absent proof that the 
defamatory  statements  were  published  with  knowledge  of  their  falsity  or  in  reckless 
disregard of the truth, is inapplicable to the facts of this case. Pp. 452-457. 

(a) Respondent was not a "public figure," since she did not occupy "[a role] of especial 
prominence  in  the  affairs  of  society,"  and  had not  been  "thrust  .  .  .  to  the  forefront  of 
particular public controversies in order to influence the resolution of the issues involved." 
Gertz v. Robert Welch, Inc., 418 U.S. 323, 345 . Pp. 453-455. 

(b)  The  New  York  Times  rule  does  not  automatically  extend  to  all  reports  of  judicial 
proceedings regardless of whether the party plaintiff in such proceedings is a public figure 
who might be assumed to "have voluntarily exposed [himself] to increased risk of injury 
from defamatory falsehood." Gertz, supra, at 345. There is no substantial reason why one 
involved  in  litigation  should  forfeit  that  degree  of  protection  afforded  by  the  law  of 
defamation simply by virtue of being drawn into a courtroom. Pp. 455-457. [424 U.S. 448, 449] 
  

2. No finding was ever made by the divorce court that respondent was guilty of adultery as 
petitioner  had  reported,  and  though  petitioner  contends  that  it  faithfully  reproduced  the 
precise  meaning of  the  divorce  judgment,  the  jury's  verdict,  upheld  on  appeal,  rejected 
petitioner's contention that the report was accurate. Pp. 457-459. 

3.  In  a  case  such  as  this,  Gertz,  supra,  imposes  the  constitutional  limitations  that  (1) 
compensatory awards "be supported by competent evidence concerning the injury" and (2) 
liability  cannot  be  imposed  without  fault.  Since  Florida  permits  damages  awards  in 
defamation  actions  based  on  elements  other  than  injury  to  reputation,  and  there  was 
competent evidence here to permit the jury to assess the amount of such injury, the first of 
these conditions was satisfied. Pp. 459-461. 

file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=case&court=us&vol=376&invol=254
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=case&court=us&vol=418&invol=323#345


4. Since, however, there was no finding of fault on the part of the petitioner in its publication 
of the defamatory material, the second constitutional limitation imposed by Gertz was not 
met. Though the trial court's failure to submit the question of fault to the jury does not of 
itself  establish  noncompliance  with  the  constitutional  requirement,  none  of  the  Florida 
courts that considered this case determined that petitioner was at fault. Pp. 461-464. 

305 So.2d 172, vacated and remanded. 

REHNQUIST, J., delivered the opinion of the Court, in which BURGER, C. J., and STEWART, 
BLACKMUN,  and  POWELL,  JJ.,  joined.  POWELL,  J.,  filed  a  concurring  opinion,  in  which 
STEWART, J.,  joined, post,  p. 464. BRENNAN, J.,  post,  p. 471, WHITE, J.,  post,  p. 481, and 
MARSHALL,  J.,  post,  p.  484,  filed  dissenting  opinions.  STEVENS,  J.,  took  no  part  in  the 
consideration or decision of the case. 

John H. Pickering argued the cause for petitioner. With him on the briefs were Harold R. Medina, 
Jr., and William S. Frates. 

Edna L. Caruso argued the cause and filed a brief for respondent. 

MR. JUSTICE REHNQUIST delivered the opinion of the Court. 

Petitioner  is  the  publisher  of  Time,  a  weekly  news  magazine.  The  Supreme  Court  of  Florida 
affirmed a [424 U.S. 448, 450]   $100,000 libel judgment against petitioner which was based on an item 
appearing in Time that purported to describe the result  of domestic relations litigation between 
respondent  and her husband. We granted certiorari,  421 U.S.  909  (1975),  to review petitioner's 
claim that the judgment violates its rights under the First and Fourteenth Amendments to the United 
States Constitution. 

I 
Respondent,  Mary  Alice  Firestone,  married  Russell  Firestone,  the  scion  of  one  of  America's 
wealthier industrial families, in 1961. In 1964, they separated, and respondent filed a complaint for 
separate maintenance in the Circuit Court of Palm Beach Country, Fla. Her husband counterclaimed 
for divorce on grounds of extreme cruelty and adultery. After a lengthy trial the Circuit Court issued 
a judgment granting the divorce requested by respondent's husband. In relevant part the court's final 
judgment read: 

"This  cause  came on for  final  hearing before  the court  upon the  plaintiff  wife's  second 
amended  complaint  for  separate  maintenance  (alimony  unconnected  with  the  causes  of 
divorce),  the  defendant  husband's  answer  and  counterclaim  for  divorce  on  grounds  of 
extreme cruelty and adultery, and the wife's answer thereto setting up certain affirmative 
defenses. . . . 

. . . . . 

"According to certain testimony in behalf of the defendant, extramarital escapades of the 
plaintiff were bizarre and of an amatory nature which would have made Dr. Freud's hair curl. 
Other testimony, in plaintiff's behalf, would indicate that defendant was guilty of bounding 
from one bedpartner to another [424 U.S. 448, 451]   with the erotic zest of a satyr. The court is 
inclined to discount much of this testimony as unreliable. Nevertheless, it is the conclusion 
and finding of the court that neither party is domesticated, within the meaning of that term as 
used by the Supreme Court of Florida . . . . 

. . . . . 

"In the present case, it is abundantly clear from the evidence of marital discord that neither 
of the parties  has shown the least  susceptibility to  domestication,  and that  the marriage 
should be dissolved. 

file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=case&court=us&vol=421&invol=909


. . . . . 

"The premises considered, it is thereupon "ORDERED AND ADJUDGED as follows: 

"1. That the equities in this cause are with the defendant; that defendant's counterclaim for 
divorce  be  and  the  same  is  hereby  granted,  and  the  bonds  of  matrimony  which  have 
heretofore existed between the parties are hereby forever dissolved. 

. . . . . 

"4. That the defendant shall pay unto the plaintiff the sum of $3,000 per month as alimony 
beginning  January  1,  1968,  and  a  like  sum on  the  first  day  of  each  and  every  month 
thereafter until the death or remarriage of the plaintiff." App. 523-525, 528. 

Time's  editorial  staff,  headquartered in New York,  was alerted by a wire service report  and an 
account in a New York newspaper to the fact that a judgment had been rendered in the Firestone 
divorce  proceeding.  The  staff  subsequently  received  further  information  regarding  the  Florida 
decision from Time's Miami bureau chief and from a "stringer" working on a special assignment 
basis  in  the  Palm Beach  area.  On  the  basis  of  these  four  sources,  Time's  staff  composed  the 
following  item,  [424  U.S.  448,  452]    which appeared  in  the  magazine's  "Milestones"  section  the 
following week: 

"DIVORCED. By Russell A. Firestone Jr., 41, heir to the tire fortune: Mary Alice Sullivan 
Firestone, 32, his third wife; a onetime Palm Beach schoolteacher; on grounds of extreme 
cruelty and adultery; after six years of marriage, one son; in West Palm Beach, Fla. The 17-
month  intermittent  trial  produced  enough  testimony  of  extramarital  adventures  on  both 
sides, said the judge, `to make Dr. Freud's hair curl.'" 

Within a few weeks of the publication of this article respondent demanded in writing a retraction 
from  petitioner,  alleging  that  a  portion  of  the  article  was  "false,  malicious  and  defamatory." 
Petitioner declined to issue the requested retraction. 1   

Respondent then filed this libel action against petitioner in the Florida Circuit Court. Based on a 
jury verdict for respondent, that court entered judgment against petitioner for $100,000, and after 
review in both the Florida District Court of Appeal and the Supreme Court of Florida the judgment 
was ultimately affirmed. 305 So.2d 172 (1974). Petitioner advances several contentions as to why 
the  judgment  is  contrary  to  decisions  of  this  Court  holding  that  the  First  and  Fourteenth 
Amendments of the United States Constitution limit the authority of state courts to impose liability 
for damages based on defamation. 

II 
Petitioner  initially  contends  that  it  cannot  be  liable  for  publishing  any  falsehood  defaming 
respondent unless  [424 U.S. 448, 453]    it is established that the publication was made "with actual 
malice,"  as  that  term is  defined  in  New York  Times  Co.  v.  Sullivan,  376 U.S.  254  (1964).  2 
Petitioner advances two arguments in support of this contention: that respondent is a "public figure" 
within  this  Court's  decisions  extending  New York  Times  to  defamation  suits  brought  by such 
individuals, see, e. g., Curtis Publishing Co. v. Butts, 388 U.S. 130 (1967); and that the Time item 
constituted  a  report  of  a  judicial  proceeding,  a  class  of  subject  matter  which  petitioner  claims 
deserves the protection of the "actual malice" standard even if the story is proved to be defamatory 
false or inaccurate. We reject both arguments. 

In Gertz v. Robert Welch, Inc.,  418 U.S. 323, 345  (1974), we have recently further defined the 
meaning of "public figure" for the purposes of the First and Fourteenth Amendments: 

"For the most part those who attain this status have assumed roles of especial prominence in 
the affairs of society. Some occupy positions of such persuasive power and influence that 
they are deemed public figures for all purposes. More commonly, those classed as public 

file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=case&court=us&vol=418&invol=323#345
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=case&court=us&vol=388&invol=130
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=case&court=us&vol=376&invol=254


figures have thrust themselves to the forefront of particular public controversies in order to 
influence the resolution of the issues involved." 

Respondent did not assume any role of especial prominence in the affairs of society, other than 
perhaps Palm Beach society, and she did not thrust herself to the forefront of any particular public 
controversy in order to influence the resolution of the issues involved in it. [424 U.S. 448, 454]   

Petitioner contends that because the Firestone divorce was characterized by the Florida Supreme 
Court  as  a  "cause  celebre,"  it  must  have  been  a  public  controversy  and  respondent  must  be 
considered a public figure. But in so doing petitioner seeks to equate "public controversy" with all 
controversies of interest to the public. Were we to accept this reasoning, we would reinstate the 
doctrine advanced in the plurality opinion in Rosenbloom v. Metromedia, Inc., 403 U.S. 29 (1971), 
which concluded that the New York Times privilege should be extended to falsehoods defamatory 
of private persons whenever the statements concern matters of general or public interest. In Gertz, 
however, the Court repudiated this position, stating that "extension of the New York Times test 
proposed by the Rosenbloom plurality would abridge [a] legitimate state interest to a degree that we 
find unacceptable." 418 U.S., at 346 . 

Dissolution  of  a  marriage  through  judicial  proceedings  is  not  the  sort  of  "public  controversy" 
referred to in Gertz, even though the marital difficulties of extremely wealthy individuals may be of 
interest to some portion of the reading public. Nor did respondent freely choose to publicize issues 
as to the propriety of her married life. She was compelled to go to court by the State in order to 
obtain legal release from the bonds of matrimony. We have said that in such an instance "[r]esort to 
the judicial process . . . is no more voluntary in a realistic sense than that of the defendant called 
upon to defend his interests in court." Boddie v. Connecticut, 401 U.S. 371, 376 -377 (1971). Her 
actions,  both in  instituting the litigation and in  its  conduct,  were quite  different  from those  of 
General Walker in Curtis Publishing Co., supra. 3 She assumed no "special prominence [424 U.S. 448, 
455]    in the resolution of public questions." Gertz, supra, at 351. We hold respondent was not a 
"public figure" for the purpose of determining the constitutional protection afforded petitioner's 
report of the factual and legal basis for her divorce. 

For similar reasons we likewise reject petitioners claim for automatic extension of the New York 
Times privilege  to  all  reports  of  judicial  proceedings.  It  is  argued that  information  concerning 
proceedings in our Nation's courts may have such importance to all citizens as to justify extending 
special First Amendment protection to the press when reporting on such events. We have recently 
accepted a significantly more confined version of this argument by holding that the Constitution 
precludes States from imposing civil liability based upon the publication of truthful information 
contained in official court records open to public inspection. Cox Broadcasting Corp. v. Cohn, 420 
U.S. 469 (1975). 

Petitioner would have us extend the reasoning of Cox Broadcasting to safeguard even inaccurate 
and false  statements,  at  least  where "actual malice"  has not been established.  But its  argument 
proves too much. It may be that all reports of judicial proceedings contain some informational value 
implicating the First Amendment, but recognizing this is little different from labelling all judicial 
proceedings matters of "public or general interest," as that phrase was used by the plurality [424 U.S. 
448, 456]   in Rosenbloom. Whatever their general validity, use of such subject-matter classifications 
to determine the extent of constitutional protection afforded defamatory falsehoods may too often 
result in an improper balance between the competing interests in this area. It was our recognition 
and rejection of this weakness in the Rosenbloom test which led us in Gertz to eschew a subject-
matter test for one focusing upon the character of the defamation plaintiff. See  418 U.S., at 344 
-346. By confining inquiry to whether a plaintiff is a public officer or a public figure who might be 
assumed  to  "have  voluntarily  exposed  [himself]  to  increased  risk  of  injury  from  defamatory 
falsehood,"  we  sought  a  more  appropriate  accommodation  between  the  public's  interest  in  an 
uninhibited press and its equally compelling need for judicial redress of libelous utterances. Cf. 
Chaplinsky v. New Hampshire, 315 U.S. 568 (1942). 

file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=case&court=us&vol=315&invol=568
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=volpage&court=us&vol=418&page=344#344
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=case&court=us&vol=420&invol=469
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=case&court=us&vol=420&invol=469
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=case&court=us&vol=401&invol=371#376
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=volpage&court=us&vol=418&page=346#346
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=case&court=us&vol=403&invol=29


Presumptively erecting the New York Times barrier  against  all  plaintiffs  seeking to recover for 
injuries  from  defamatory  falsehoods  published  in  what  are  alleged  to  be  reports  of  judicial 
proceedings would effect substantial depreciation of the individual's interest in protection from such 
harm,  without  any  convincing  assurance  that  such  a  sacrifice  is  required  under  the  First 
Amendment.  And  in  some  instances  such  an  undiscriminating  approach  might  achieve  results 
directly at odds with the constitutional balance intended. Indeed, the article upon which the Gertz 
libel action was based purported to be a report on the murder trial of a Chicago police officer. See 
418 U.S., at 325 -326. Our decision in that case should make it clear that no such blanket privilege 
for reports of judicial proceedings is to be found in the Constitution. 

It may be argued that there is still room for application of the New York Times protections to more 
narrowly [424 U.S. 448, 457]   focused reports of what actually transpires in the courtroom. But even 
so  narrowed,  the  suggested  privilege  is  simply  too  broad.  Imposing  upon  the  law  of  private 
defamation  the  rather  drastic  limitations  worked  by  New  York  Times  cannot  be  justified  by 
generalized references to the public interest in reports of judicial proceedings. The details of many, 
if not most, courtroom battles would add almost nothing toward advancing the uninhibited debate 
on public issues thought to provide principal support for the decision in New York Times. See 376 
U.S.,  at  270  ;  cf.  Rosenblatt  v.  Baer,  383 U.S.  75,  86  (1966).  And while  participants  in  some 
litigation may be legitimate "public figures," either generally or for the limited purpose of that 
litigation, the majority will more likely resemble respondent, drawn into a public forum largely 
against  their  will  in  order to attempt to obtain the only redress available to them or to defend 
themselves against actions brought by the State or by others. There appears little reason why these 
individuals should substantially forfeit that degree of protection which the law of defamation would 
otherwise afford them simply by virtue of their being drawn into a courtroom. The public interest in 
accurate reports of judicial proceedings is substantially protected by Cox Broadcasting Co., supra. 
As to inaccurate and defamatory reports of facts, matters deserving no First Amendment protection, 
see  418 U.S.,  at  340  ,  we think  Gertz  provides  an  adequate  safeguard  for  the  constitutionally 
protected interests of the press and affords it a tolerable margin for error by requiring some type of 
fault. 

III 
Petitioner has urged throughout this litigation that it could not be held liable for publication of the 
"Milestones" item because its report of respondent's divorce [424 U.S. 448, 458]   was factually correct. 
In its view the Time article faithfully reproduced the precise meaning of the divorce judgment. But 
this issue was submitted to the jury under an instruction intended to implement Florida's limited 
privilege for accurate reports of judicial proceedings. App. 509; see 305 So.2d, at 177. By returning 
a verdict for respondent the jury necessarily found that the identity of meaning which petitioner 
claims does not exist even for laymen. The Supreme Court of Florida upheld this finding on appeal, 
rejecting  petitioner's  contention  that  its  report  was  accurate  as  a  matter  of  law.  Because 
demonstration that an article was true would seem to preclude finding the publisher at fault, see Cox 
Broadcasting  Co.,  420  U.S.,  at  498  -500  (POWELL,  J.,  concurring),  we  have  examined  the 
predicate for petitioner's contention. We believe the Florida courts properly could have found the 
"Milestones" item to be false. 

For petitioner's report to have been accurate, the divorce granted Russell Firestone must have been 
based on a finding by the divorce court that his wife had committed extreme cruelty toward him and 
that she had been guilty of adultery. This is indisputably what petitioner reported in its "Milestones" 
item, but it is equally indisputable that these were not the facts. Russell Firestone alleged in his 
counterclaim that respondent had been guilty of adultery, but the divorce court never made any such 
finding. Its judgment provided that Russell Firestone's "counterclaim for divorce be and the same is 
hereby granted," but did not specify that the basis for the judgment was either of the two grounds 
alleged in the counterclaim. The Supreme Court of Florida on appeal concluded that the ground 
actually relied upon by the divorce court was "lack of domestication of the parties," a ground not 

file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=volpage&court=us&vol=420&page=498#498
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=volpage&court=us&vol=418&page=340#340
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=case&court=us&vol=383&invol=75#86
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=volpage&court=us&vol=376&page=270#270
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=volpage&court=us&vol=376&page=270#270
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=volpage&court=us&vol=418&page=325#325


theretofore  recognized  by  Florida  law.  The  Supreme  Court  nonetheless  affirmed  the  judgment 
dissolving  the  bonds  of  matrimony  [424  U.S.  448,  459]    because  the  record  contained  sufficient 
evidence to establish the ground of extreme cruelty. Firestone v. Firestone, 263 So.2d 223, 225 
(1972). 

Petitioner may well argue that the meaning of the trial court's decree was unclear, 4 but this does not 
license it  to  choose  from among several  conceivable  interpretations  the  one most  damaging to 
respondent. Having chosen to follow this tack, 5 petitioner must be able to establish not merely that 
the item reported was a conceivable or plausible interpretation of the decree, but that the item was 
factually  correct.  We believe  there  is  ample  support  for  the  jury's  conclusion,  affirmed by the 
Supreme Court  of Florida,  that  this  was not the case.  There was, therefore,  sufficient basis  for 
imposing liability upon petitioner if the constitutional limitations we announced in Gertz have been 
satisfied. These are a prohibition against imposing liability without fault, 418 U.S., at 347 , and the 
requirement  that  compensatory  awards  "be  supported  by  competent  evidence  concerning  the 
injury." Id., at 350. [424 U.S. 448, 460]   

As to the latter requirement little difficulty appears. Petitioner has argued that because respondent 
withdrew her  claim for  damages  to  reputation  on  the  eve  of  trial,  there  could  be no  recovery 
consistent  with  Gertz.  Petitioner's  theory  seems  to  be  that  the  only  compensable  injury  in  a 
defamation action is that which may be done to one's reputation, and that claims not predicated 
upon such injury are by definition not actions for defamation. But Florida has obviously decided to 
permit recovery for other injuries without regard to measuring the effect the falsehood may have 
had upon a plaintiff's reputation. This does not transform the action into something other than an 
action for defamation as that term is meant in Gertz. In that opinion we made it clear that States 
could  base  awards  on  elements  other  than  injury  to  reputation,  specifically  listing  "personal 
humiliation,  and  mental  anguish  and  suffering"  as  examples  of  injuries  which  might  be 
compensated consistently with the Constitution upon a showing of fault. Because respondent has 
decided  to  forgo  recovery  for  injury  to  her  reputation,  she  is  not  prevented  from  obtaining 
compensation for such other damages that a defamatory falsehood may have caused her. 

The  trial  court  charged,  consistently  with  Gertz,  that  the  jury  should  award  respondent 
compensatory damages in "an amount of money that will fairly and adequately compensate her for 
such damages," and further cautioned that "[i]t is only damages which are a direct and natural result 
of the alleged libel which may be recovered." App. 509. There was competent evidence introduced 
to permit the jury to assess the amount of injury.  Several  witnesses  6  testified to the extent of 
respondent's [424 U.S. 448, 461]   anxiety and concern over Time's inaccurately reporting that she had 
been found guilty of adultery, and she herself took the stand to elaborate on her fears that her young 
son would be adversely affected by this falsehood when he grew older. The jury decided these 
injuries should be compensated by an award of $100,000. We have no warrant for re-examining this 
determination. Cf. Lincoln v. Power, 151 U.S. 436 (1894). 

IV 
Gertz  established,  however,  that  not  only  must  there  be  evidence  to  support  an  award  of 
compensatory damages,  there  must  also  be  evidence  of  some fault  on  the  part  of  a  defendant 
charged with publishing defamatory material. No question of fault was submitted to the jury in this 
case,  because  under  Florida  law  the  only findings  required  for  determination  of  liability  were 
whether the article was defamatory, whether it was true, and whether the defamation, if any, caused 
respondent harm. 

The failure to submit the question of fault to the jury does not of itself establish noncompliance with 
the constitutional requirements established in Gertz, however. Nothing in the Constitution requires 
that assessment of fault in a civil case tried in a state court be made by a jury, nor is there any 
prohibition against such a finding being made in the first instance by an appellate, rather than a trial, 
court. The First and Fourteenth Amendments do not impose upon the States any limitations as to 

file:///cgi-bin/getcase.pl?court=us&vol=151&invol=436
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=volpage&court=us&vol=418&page=347#347


how, within their own judicial systems, factfinding tasks shall be allocated. If we were satisfied that 
one of the Florida courts which considered this case had supportably ascertained petitioner [424 U.S. 
448, 462]   was at fault, we would be required to affirm the judgment below. 

But the only alternative source of such a finding, given that the issue was not submitted to the jury, 
is the opinion of the Supreme Court of Florida. That opinion appears to proceed generally on the 
assumption that a showing of fault was not required,  7  but then in the penultimate paragraph it 
recites: 

"Furthermore, this erroneous reporting is clear and convincing evidence of the negligence in 
certain  segments  of the news media in  gathering the news.  Gertz  v.  Welch,  Inc.,  supra. 
Pursuant to Florida law in effect at the time of the divorce judgment (Section 61.08, Florida 
Statutes), a wife found guilty of adultery could not be awarded alimony. Since petitioner had 
been awarded alimony, she had not been found guilty of adultery nor had the [424 U.S. 448, 
463]    divorce been granted on the ground of adultery. A careful examination of the final 
decree  prior  to  publication  would  have  clearly  demonstrated  that  the  divorce  had  been 
granted on the grounds of extreme cruelty, and thus the wife would have been saved the 
humiliation  of  being  accused  of  adultery  in  a  nationwide  magazine.  This  is  a  flagrant 
example of `journalistic negligence.'" 305 So.2d, at 178. 

It  may be argued that  this  is  sufficient  indication the court  found petitioner  at  fault  within the 
meaning of Gertz. Nothing in that decision or in the First or Fourteenth Amendment requires that in 
a libel action an appellate court treat in detail by written opinion all contentions of the parties, and if 
the jury or trial judge had found fault in fact, we would be quite willing to read the quoted passage 
as affirming that conclusion. But without some finding of fault by the judge or jury in the Circuit 
Court, we would have to attribute to the Supreme Court of Florida from the quoted language not 
merely an intention to affirm the finding of the lower court, but an intention to find such a fact in 
the first instance. 

Even where a question of fact may have constitutional significance, we normally accord findings of 
state courts deference in reviewing constitutional claims here. See, e. g., Lyons v. Oklahoma, 322 
U.S. 596, 602 -603 (1944); Gallegos v. Nebraska, 342 U.S. 55, 60 -61 (1951) (opinion of Reed, J.). 
But that deference is predicated on our belief that at some point in the state proceedings some fact 
finder has made a conscious determination of the existence or nonexistence of the critical fact. Here 
the record before us affords no basis for such a conclusion. 

It may well be that petitioner's account in its "Milestones" section was the product of some fault on 
its part, [424 U.S. 448, 464]   and that the libel judgment against it was, therefore, entirely consistent 
with Gertz. But in the absence of a finding in some element of the state-court system that there was 
fault, we are not inclined to canvass the record to make such a determination in the first instance. 
Cf. Rosenblatt v. Baer,  383 U.S., at 87  -88. Accordingly, the judgment of the Supreme Court of 
Florida is vacated and the case remanded for further proceedings not inconsistent with this opinion. 

So ordered. 

MR. JUSTICE STEVENS took no part in the consideration or decision of this case. 

Footnotes 
[  Footnote 1  ] Under Florida law the demand for retraction was a prerequisite for filing a libel 
action, and permits defendants to limit their potential liability to actual damages by complying with 
the demand. Fla. Stat. Ann. 770.01-770.02 (1963). 

[ Footnote 2 ] The "actual malice" test requires that a plaintiff prove that the defamatory statement 
was made "with knowledge that it was false or with reckless disregard of whether it was false or 
not." 376 U.S., at 280 . 

file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=volpage&court=us&vol=376&page=280#280
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=volpage&court=us&vol=383&page=87#87
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=case&court=us&vol=342&invol=55#60
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=case&court=us&vol=322&invol=596#602
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=case&court=us&vol=322&invol=596#602


[  Footnote 3  ] Nor do we think the fact that respondent may have held a few press conferences 
during  the  divorce  proceedings  in  an  attempt  to  [424  U.S.  448,  455]    satisfy  inquiring  reporters 
converts her into a "public figure." Such interviews should have had no effect upon the merits of the 
legal dispute between respondent and her husband or the outcome of that trial, and we do not think 
it can be assumed that any such purpose was intended. Moreover, there is no indication that she 
sought to use the press conferences as a vehicle by which to thrust herself to the forefront of some 
unrelated controversy in order to influence its resolution. See Gertz v. Robert Welch, Inc., 418 U.S. 
323, 345 (1974). 

[  Footnote  4  ]  Petitioner  is  incorrect  in  arguing  that  a  rational  interpretation  of  an ambiguous 
document  is  constitutionally protected  under  our  decision in  Time,  Inc.  v.  Pape,  401 U.S.  279 
(1971). There we were applying the New York Times standard to test whether the defendant had 
acted in reckless disregard of the truth. Id., at 292. But as we have concluded that the publication in 
this  case  need  not  be  tested  against  the  "actual  malice"  standard,  Pape  is  of  no  assistance  to 
petitioner. 

[ Footnote 5 ] In fact, it appears that none of petitioner's employees actually saw the decree prior to 
publication  of  the  "Milestones"  article.  But  we  do  not  think  this  can  affect  the  extent  of 
constitutional protection afforded the statement.  Moreover,  petitioner has maintained throughout 
that it would have published an identical statement if its editorial staff had an opportunity to peruse 
the judgment prior to their publication deadline, and has consistently contended that its article was 
true when compared to the words of that judgment. 

[  Footnote 6 ] These included respondent's minister, her attorney in the divorce proceedings, plus 
several friends and neighbors, one of whom was a physician who testified to having to administer a 
sedative  to  [424  U.S.  448,  461]    respondent  in  an  attempt  to  reduce  discomfort  wrought  by her 
worrying about the article. 

[ Footnote 7 ] After reiterating its conclusion that the article was false, the Florida court noted that 
falsely accusing a woman of adultery is libelous per se and normally actionable without proof of 
damages.  The  court  then  recognized  that  our  opinion  in  Gertz  necessarily  displaced  this 
presumption of damages but ruled that the trial court's instruction was consistent with Gertz and that 
there was evidence to support the jury's verdict - conclusions with which we have agreed. The court 
went on to reject a claim of privilege under state law, pointing out that the privilege shielded only 
"fair  and  accurate"  reports  and the jury had resolved  these  issues  against  petitioner.  The  court 
appears  to  have  concluded  its  analysis  of  petitioner's  legal  claims  with  this  statement,  which 
immediately precedes the paragraph set out in the text: 

"Careful examination and consideration of the record discloses that the judgment of the trial 
court is correct and should have been affirmed on appeal to the District Court." 305 So.2d, at 
177-178. 

There is nothing in the court's opinion which appears to make any reference to the relevance of 
some concept of fault in determining petitioner's liability. 

MR. JUSTICE POWELL, with whom MR. JUSTICE STEWART joins, concurring. 

A clear majority of the Court adheres to the principles of Gertz v. Robert Welch, Inc., 418 U.S. 323 
(1974). But it is evident from the variety of views expressed that perceptions differ as to the proper 
application of such principles to this bizarre case. In order to avoid the appearance of fragmentation 
of the Court on the basic principles involved, I join the opinion of the Court. I add this concurrence 
to state my reaction to the record presented for our review. 

In Gertz we held that "so long as they do not impose liability without fault, the States may define 
for themselves the appropriate standard of liability for a publisher or broadcaster of defamatory 
falsehood injurious to a private individual." Id., at 347. Thus, while a State may elect to hold a 
publisher to a lesser duty of care, 1 there is no First Amendment constraint against [424 U.S. 448, 465] 

file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=case&court=us&vol=418&invol=323
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=case&court=us&vol=401&invol=279
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=case&court=us&vol=418&invol=323#345
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=case&court=us&vol=418&invol=323#345


  allowing  recovery  upon  proof  of  negligence.  The  applicability  of  such  a  fault  standard  was 
expressly limited  to  circumstances  where,  as  here,  "the  substance  of  the  defamatory statement 
`makes substantial danger to reputation apparent.'"  2  Id., at 348, quoting Curtis Publishing Co. v. 
Butts, 388 U.S. 130, 155 (1967). By requiring a showing of fault the Court in Gertz sought to shield 
the press and broadcast  media from a rule of strict  liability that  could lead to  intolerable self-
censorship and at  the same time recognize the legitimate state interest  in  compensating private 
individuals for wrongful injury from defamatory falsehoods. 

In  one  paragraph  near  the  end  of  its  opinion,  the  Supreme  Court  of  Florida  cited  Gertz  in 
concluding that  Time was guilty of  "journalistic  negligence."  But,  as  the opinion of  the  Court 
recognizes, ante, at 462 n. 7, and 463, it is not evident from this single paragraph that any type of 
fault standard was in fact applied. Assuming that Florida now will apply a negligence standard in 
cases  of  this  kind,  the  ultimate  question  here  is  whether  Time  exercised  due  care  under  the 
circumstances:  Did Time exercise the reasonably prudent  care  that  a State  may constitutionally 
demand of a publisher or broadcaster prior to a publication whose content reveals its defamatory 
potential? 

The  answer  to  this  question  depends  upon a  careful  consideration  of  all  the  relevant  evidence 
concerning Time's actions prior to the publication of the [424 U.S. 448, 466]   "Milestones" article. But 
in its conclusory paragraph finding negligence, the Supreme Court of Florida mentioned only the 
provision of Florida law that proscribed an award of alimony to a wife found guilty of adultery, 
arguing that the award of alimony to respondent clearly demonstrated that the divorce was granted 
on other grounds. There is no recognition in the opinion of the ambiguity of the divorce decree and 
no discussion of any of the efforts made by Time to verify the accuracy of its news report. Nor was 
there any weighing of the evidence to determine whether there was actionable negligence by Time 
under the Gertz standard. 3   

There  was  substantial  evidence,  much  of  it  uncontradicted,  that  the  editors  of  Time  exercised 
considerable care in checking the accuracy of the story prior to its publication. The "Milestones" 
item appeared in the December 22, 1967, issue of Time. This issue went to press on Saturday, 
December 16, the day after the Circuit Court rendered its decision at about 4:30 in the afternoon. 
The evening of the 15th the Time editorial staff in New York received an Associated Press dispatch 
stating that Russell A. Firestone, Jr., had been granted a divorce from his third wife, whom "he had 
accused of adultery and extreme cruelty." Later that same evening, Time received the New York 
Daily News edition for December 16, which carried a special bulletin substantially to the same 
effect as the AP dispatch. 

On the morning of December 16, in response to an inquiry sent to its Miami bureau, Time's New 
York office received a dispatch from the head of that bureau quoting excerpts from the Circuit 
Court's opinion that  [424 U.S. 448, 467]    strongly suggested adultery on the part of both parties.  4 
Later that day the editorial staff received a message from Time's Palm Beach "stringer" that read, in 
part: "The technical grounds for divorce according to Joseph Farrish [sic], Jr., attorney for Mary 
Alice Firestone, were given as extreme cruelty and adultry [sic]." App. 532. The stringer's dispatch 
also included several quotations from the Circuit Court opinion. 5 At trial the senior editor testified 
that although no member of the New York editorial staff had read the Circuit Court's opinion, he 
had believed that both the stringer and the chief of Time's Miami bureau had read it. 

The opaqueness of the Circuit Court's decree is also a factor to be considered in assessing whether 
Time was guilty of actionable fault under the Gertz standard. Although it appears that neither the 
head of the Miami bureau nor the stringer personally read the opinion or order, the stringer testified 
at  trial  that  respondent's  attorney  Farish  and  others  read  him  portions  of  the  decree  over  the 
telephone before he filed his dispatch with Time. 6 The record does not reveal whether [424 U.S. 448, 
468]   the limited portions of the decree that shed light on the grounds for the granting of the divorce 
were read to the stringer.  7 But the ambiguity of the divorce decree may well have contributed to 
the stringer's view, and hence the Time editorial staff's conclusion, that a ground for the divorce was 

file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=case&court=us&vol=388&invol=130#155


adultery by respondent. 

However one may characterize it,  the Circuit  Court  decision was hardly a model of clarity.  Its 
opening sentence was as follows: 

"This  cause  came on for  final  hearing before  the court  upon the  plaintiff  wife's  second 
amended  complaint  for  separate  maintenance  (alimony  unconnected  with  the  causes  of 
divorce),  the  defendant  husband's  answer  and  counterclaim  for  divorce  on  grounds  of 
extreme cruelty and adultery, and the wife's answer thereto setting up certain affirmative 
defenses." App. 523. 

After commenting on the conflicting testimony as to respondent's "extra marital escapades" and her 
husband's "bounding from one bedpartner to another," the opinion states that "it is the conclusion 
and  finding  of  the  court  that  neither  party  is  domesticated  .  .  .  ."  Finally,  the  Circuit  Court 
"ORDERED AND ADJUDGED": 

"That the equities in this cause are with the defendant;  [424 U.S. 448, 469]    that defendant's 
counterclaim for divorce be and the same is hereby granted, and the bonds of matrimony 
which have heretofore existed between the parties are hereby forever dissolved." App. 528. 

The remaining paragraphs in the order portion of the decision relate to child custody and support, 
disposition of certain  property,  attorney's  fees,  and the award of $3,000 per month to the wife 
(respondent) as alimony. There is no reference whatever in the "order" portion of the decision either 
to "extreme cruelty" or "adultery," the only grounds relied upon by the husband. But the divorce 
was granted to him following an express finding "that the equities . . . are with the defendant [the 
husband]." 

Thus, on the face of the opinion itself, the husband had counterclaimed for divorce on the grounds 
of extreme cruelty and adultery, and the court had found the equities to be with him and had granted 
his counterclaim for divorce. Apart from the awarding of alimony to the wife there is no indication, 
either in the opinion or accompanying order, that the husband's counterclaim was not granted on 
both  of  the  grounds  asserted.  This  may be  a  redundant  reading,  as  either  ground would  have 
sufficed. But the opinion that preceded the order was full of talk of adultery and made no explicit 
reference to any other type of cruelty. In these circumstances, the decision of the Circuit Court may 
have been sufficiently ambiguous to have caused reasonably prudent newsmen to read it as granting 
divorce on the ground of adultery. 

As I join the opinion of the Court remanding this case, it  is unnecessary to decide whether the 
foregoing  establishes  as  a  matter  of  law  that  Time  exercised  the  requisite  care  under  the 
circumstances. Nor have I undertaken to identify all of the evidence that may be relevant or to [424 
U.S. 448, 470]    point out conflicts that arguably have been resolved against Time by the jury. My 
point in writing is to emphasize that, against the background of a notorious divorce case, see Curtis 
Publishing Co.,  388 U.S., at 158  -159,  8  and a decree that invited misunderstanding, there was 
substantial evidence supportive of Time's defense that it was not guilty of actionable negligence. At 
the very least the jury or court assessing liability in this case should have weighed these factors and 
this evidence before reaching a judgment. 9 There is no indication in the record before us that this 
was done in accordance with Gertz. 10   

[ Footnote 1 ] A State, if it elected to do so, could require proof of gross negligence before holding a 
publisher or broadcaster liable for defamation. In Gertz, we concluded "that the States should retain 
[424 U.S.  448,  465]    substantial  latitude in their  efforts  to enforce a legal remedy for defamatory 
falsehood injurious to the reputation of a private individual." 418 U.S., at 345 -346. 

[  Footnote 2 ] In amplification of this limitation, we referred to the type of "factual misstatement 
whose  content  [does]  not  warn  a  reasonably  prudent  editor  or  broadcaster  of  its  defamatory 
potential." Id., at 348. 

[  Footnote 3  ] The absence of any assessment of fault under the Gertz standard by the Supreme 

file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=volpage&court=us&vol=418&page=345#345
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=volpage&court=us&vol=388&page=158#158


Court of Florida is fatal here because there was no such finding at any other level of judgment in 
this proceeding. Ante, at 461-463, and n. 7. 

[  Footnote 4 ] The excerpts included: "`According to certain testimony in behalf of the defendant 
[husband], extra marital escapades of the plaintiff [wife] were bizarre and of an amatory nature 
which would have made Dr.  Freud's  hair  curl.  Other  testimony,  in  the plaintiff's  behalf,  would 
indicate that the defendant was guilty of bounding from one bed partner to another with the erotic 
zest of a satyr.'" App. 544. 

[ Footnote 5 ] Based on these news items and dispatches, the Time editorial team, consisting of a 
researcher, writer, and senior editor in charge of the "Milestones" section of the magazine, wrote, 
edited, and checked the article for accuracy. At trial they testified as to their complete belief in the 
truth of the news item at the time of publication. 

[ Footnote 6 ] Several hours after filing his dispatch, the stringer spoke with the divorce judge by 
telephone. According to testimony of the stringer at trial the divorce judge read him portions of the 
decree, and none of this information was inconsistent with that contained [424 U.S. 448, 468]   in his 
dispatch to Time; otherwise, he would have alerted Time's New York office immediately. 

[ Footnote 7 ] Time did not consider the stringer to be an employee. He worked for Time part time 
and was compensated at an hourly rate, although he was guaranteed a minimum amount of work 
each  year.  In  this  case,  he  was  contacted  by the  chief  of  the  Miami  bureau  and requested  to 
investigate the Firestone divorce decree. There is thus a question whether the fault, if any, of the 
stringer  in  not  personally  reading  the  entire  opinion  and  order,  is  even  a  factor  that  may  be 
considered in assessing whether there was actionable fault by Time under Gertz. Cf. Cantrell v. 
Forest City Publishing Co., 419 U.S. 245, 253 -254 (1974). 

[ Footnote 8 ] In its first opinion remanding the case to the District Court of Appeal, after referring 
to the general prominence of the Firestones,  the Supreme Court  of Florida indicated that "their 
marital  difficulties  were  equally  well  known;  and  the  charges  and  countercharges  of 
meretriciousness, flowing from both sides of the controversy, made their divorce action a veritable 
cause celebre in social circles across the country." 271 So.2d 745, 751 (1972). The District Court of 
Appeal similarly observed that in part due to the sensational and colorful testimony the 17-month 
divorce trial had been the object of national news coverage. 254 So.2d 386, 389 (1971). The reports 
Time received that the decree was granted on the ground of adultery therefore were consistent with 
the well-publicized trial revelations. 

[  Footnote  9  ]  Indeed,  I  agree with the view expressed by MR. JUSTICE MARSHALL in his 
dissenting opinion: Unless there exists some basis for a finding of fault other than that given by the 
Supreme Court of Florida there can be no liability. 

[ Footnote 10 ] The Florida District Court of Appeal, on the second appeal to it, reversed a judgment 
for respondent. In doing so, it applied the New York Times "actual malice" standard, but added: 
"Nowhere was there proof Time was even negligent, much less intentionally false or in reckless 
disregard of the truth." 254 So.2d, at 390. A problem infecting the various decisions in the Florida 
courts is the understandable uncertainty as to exactly what standard should be applied. This case 
was in litigation several years before Gertz was decided. [424 U.S. 448, 471]   

MR. JUSTICE BRENNAN, dissenting. 

In my view, the question presented by this case is the degree of protection commanded by the First 
Amendment's free expression guarantee where it is sought to hold a publisher liable under state 
defamation laws for erroneously reporting the results of a public judicial proceeding. 

I 
In a series of cases beginning with New York Times Co. v. Sullivan, 376 U.S. 254 (1964), this Court 

file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=case&court=us&vol=376&invol=254
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=case&court=us&vol=419&invol=245#253


has held that the laws of libel and defamation, no less than other legal modes of restraint on the 
freedoms of speech and press, are subject to constitutional scrutiny under the First Amendment. The 
Court has emphasized that the central meaning of the free expression guarantee is that the body 
politic of this Nation shall be entitled to the communications necessary for self-governance, and that 
to place restraints on the exercise of expression is to deny the instrumental means required in order 
that  the  citizenry  exercise  that  ultimate  sovereignty  reposed  in  its  collective  judgment  by  the 
Constitution.  1  Accordingly,  we  have  held  that  laws  governing  harm  incurred  by  individuals 
through defamation or invasion of privacy, although directed to the worthy objective of ensuring the 
"essential dignity and worth of every human being" necessary to a civilized society, Rosenblatt v. 
Baer,  383  U.S.  75,  92  (1966)  (STEWART,  J.,  concurring),  must  be  measured  and  limited  by 
constitutional constraints [424 U.S. 448, 472]   assuring the maintenance and well-being of the system 
of free expression. Although "calculated false-hood" is no part of the expression protected by the 
central meaning of the First Amendment, Garrison v. Louisiana, 379 U.S. 64, 75 (1964), error and 
misstatement is recognized as inevitable in any scheme of truly free expression and debate. New 
York  Times,  supra,  at  271-272.  Therefore,  in  order  to  avoid  the  self-censorship  that  would 
necessarily  accompany strict  or  simple  fault  liability  for  erroneous  statements,  rules  governing 
liability for injury to reputation are required to allow an adequate margin for error - protecting some 
misstatements so that the "freedoms of expression . . . have the `breathing space' that they `need . . . 
to survive.'" Ibid. "[T]o insure the ascertainment and publication of the truth about public affairs, it 
is essential that the First Amendment protect some erroneous publications as well as true ones." St. 
Amant v. Thompson, 390 U.S. 727, 732 (1968). For this reason, New York Times held that liability 
for defamation of a public official may not be imposed in the absence of proof of actual malice on 
the part of the person making the erroneous statement. 376 U.S., at 279 -280. 2   [424 U.S. 448, 473]   

Identical considerations led the Court last Term in Cox Broadcasting Corp. v. Cohn, 420 U.S. 469 
(1975), to hold that the First Amendment commands an absolute privilege to truthfully report the 
contents of public records reflecting the subject matter of judicial proceedings. Recognizing the 
possibility of injury to legitimate privacy interests of persons affected by such proceedings, the 
Court  was  nevertheless  constrained  in  light  of  the  strong First  Amendment  values  involved to 
conclude that no liability whatever could be imposed by the State for reports damaging to those 
concerns.  Following  the  reasoning  of  New  York  Times  and  its  progeny,  the  Court  in  Cox 
Broadcasting noted: 

"[I]n a society in which each individual has but limited time and resources with which to 
observe at first hand the operations of his government, he relies necessarily upon the press to 
bring  to  him  in  convenient  form  the  facts  of  those  operations.  Great  responsibility  is 
accordingly placed upon the news media to report fully and accurately the proceedings of 
government, and official records and documents open to the public are the basic data of 
governmental  operations. Without the information provided by the press most of us and 
many of our representatives would be unable to vote intelligently or to register opinions on 
the  administration  of  government  [424  U.S.  448,  474]    generally.  With  respect  to  judicial 
proceedings in particular, the function of the press serves to guarantee the fairness of trials 
and to  bring to  bear  the beneficial  effects  of public  scrutiny upon the administration of 
justice. . . . 

. . . . . 

".  .  .  Public  records  by  their  very  nature  are  of  interest  to  those  concerned  with  the 
administration of government, and a public benefit is performed by the reporting of the true 
contents of the records by the media. The freedom of the press to publish that information 
appears to us to be of critical importance to our type of government in which the citizenry is 
the final judge of the proper conduct of public business." 420 U.S., at 491 -492, 495. 

Crucial to the holding in Cox Broadcasting was the determination that a "reasonable man" standard 
for  imposing  liability  for  invasion  of  privacy  interests  is  simply  inadequate  to  the  task  of 

file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=volpage&court=us&vol=420&page=491#491
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=case&court=us&vol=420&invol=469
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=volpage&court=us&vol=376&page=279#279
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=case&court=us&vol=390&invol=727#732
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=case&court=us&vol=379&invol=64#75
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=case&court=us&vol=383&invol=75#92


safeguarding against "timidity and self-censorship" in reporting judicial proceedings. Id., at 496. 
Clearly, the inadequacy of any such standard is no less in the related area of liability for defamation 
resulting from inadvertent error in reporting such proceedings. 

II 
It is true, of course, that the Court in Gertz v. Robert Welch, Inc., 418 U.S. 323 (1974), cut back on 
the scope of application of the New York Times privilege as it had evolved through the plurality 
opinion in Rosenbloom v. Metromedia, Inc.,  403 U.S. 29  (1971). Rosenbloom had held the New 
York Times privilege applicable to "all discussion and communication involving matters of public 
or general concern, without regard to whether the persons involved are famous or anonymous." 403 
U.S., at 44 . But in light of the Court's perception [424 U.S. 448, 475]   of an altered balance between 
the conflicting values at stake where the person defamed is in some sense a "private individual," 
Gertz,  supra,  at  347,  349-350,  held  First  Amendment  interests  adequately  protected  in  such 
circumstances so long as defamation liability is restricted to a requirement of "fault" and proof of 
"actual injury" resulting from the claimed defamation.  3  418 U.S.,  [424 U.S. 448, 476]    at 349-350. 
However, the extension of the relaxed standard of Gertz to news reporting of events transpiring in 
and decisions arising out of public judicial proceedings is unwarranted by the terms of Gertz itself, 
is contrary to other well-established precedents of this Court and, most importantly, savages the 
cherished values encased in the First Amendment. 

There is no indication in Gertz of any intention to overrule the Rosenbloom decision on its facts. 
Confined to those facts, Rosenbloom holds that in instances of erroneous reporting of the public 
actions of public officials, the New York Times actual-malice standard must be met before liability 
for  defamation may be imposed in  favor  of  persons  affected  by those actions.  Although Gertz 
clearly altered the broader rationale of Rosenbloom, until the Court's decision today it could not 
have been supposed that Rosenbloom did not remain the law roughly to the extent of my Brother 
WHITE'S concurring statement therein: 

"[I]n defamation actions, absent actual malice as defined in New York Times Co. v. Sullivan, 
the First  Amendment  gives  the  press  and the broadcast  media a  privilege  to  report  and 
comment upon the official actions of public servants in full detail, with no requirement that 
the reputation or the privacy of an individual involved in or affected by the official action be 
spared from public view." 403 U.S., at 62 . 4   

At stake in the present case is the ability of the press to report to the citizenry the events transpiring 
in the Nation's judicial systems. There is simply no meaningful [424 U.S. 448, 477]   or constitutionally 
adequate way to report such events without reference to those persons and transactions that form the 
subject matter in controversy. 5 This Court has long held: 

"A trial is a public event. What transpires in the court room is public property . . . . Those 
who see and hear what transpired can report it with impunity. There is no special perquisite 
of  the  judiciary which  enables  it,  as  distinguished from other  institutions  of  democratic 
government, to suppress, edit, or censor events which transpire in proceedings before it." 
Craig v. Harney, 331 U.S. 367, 374 (1947). 6   

The Court has recognized that with regard to the judiciary, no less than other areas of government, 
the press performs an indispensable role by "subjecting the .  .  .  judicial  processes to extensive 
public scrutiny and criticism." Sheppard v. Maxwell,  384 U.S. 333, 350  (1966). And it is critical 
that the judicial processes be open to such scrutiny and criticism, for, as the Court has noted in the 
specific context of labor disputes, the more acute public controversies are, "the more likely it is that 
in some aspect they will get into court." Bridges v. California,  314 U.S. 252, 268 -269 (1941).  7 
Indeed, slight [424 U.S. 448, 478]   reflection is needed to observe the insistent and complex interaction 
between controversial judicial proceedings and popular impressions thereof and fundamental legal 
and political changes in the Nation throughout the 200 years of evolution of our political system. 

file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=case&court=us&vol=314&invol=252#268
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=case&court=us&vol=384&invol=333#350
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=case&court=us&vol=331&invol=367#374
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=volpage&court=us&vol=403&page=62#62
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=volpage&court=us&vol=403&page=44#44
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=volpage&court=us&vol=403&page=44#44
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=case&court=us&vol=403&invol=29
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=case&court=us&vol=418&invol=323


With the judiciary as with all other aspects of government, the First Amendment guarantees to the 
people of this Nation that they shall retain the necessary means of control over their institutions that 
might  in  the  alternative  grow remote,  insensitive,  and  finally  acquisitive  of  those  attributes  of 
sovereignty not delegated by the Constitution. 8   

Also no less true than in other areas of government, error in reporting and debate concerning the 
judicial  process  is  inevitable.  Indeed,  in  view  of  the  complexities  of  that  process  and  its 
unfamiliarity to the laymen [424 U.S. 448, 479]   who report it, the probability of inadvertent error may 
be substantially greater. 9   

"There  is  perhaps  no  area  of  news  more  inaccurately reported  factually,  on  the  whole, 
though with some notable exceptions, than legal news. [424 U.S. 448, 480]   

"Some part of this is due to carelessness . . . . But a great deal of it must be attributed, in 
candor,  to  ignorance  which  frequently  is  not  at  all  blame-worthy.  For  newspapers  are 
conducted by men who are laymen to the law. With too rare exceptions their capacity for 
misunderstanding the significance of legal events and procedures, not to speak of opinions, 
is great. But this is neither remarkable nor peculiar to newsmen. For the law, as lawyers best 
know, is full of perplexities. 

"In view of these facts any standard which would require strict accuracy in reporting legal 
events factually or in commenting upon them in the press would be an impossible one. 
Unless the courts and judges are to be put above criticism, no such rule [424 U.S. 448, 481]   
can obtain. There must be some room for misstatement of fact, as well as for misjudgment, 
if  the press and others are to  function as critical  agencies  in our democracy concerning 
courts as for all other instruments of government." Pennekamp v. Florida, 328 U.S. 331, 371 
-372 (1946) (Rutledge, J., concurring). 10   

For precisely such reasons, we have held that the contempt power may not be used to punish the 
reporting of judicial proceedings merely because a reporter "missed the essential point in a trial or 
failed to summarize the issues to accord with the views of the judge who sat on the case." Craig v. 
Harney,  331 U.S., at 375  . See also Pennekamp v. Florida, supra. And "[w]hat a State may not 
constitutionally bring about by means of a criminal statute is likewise beyond the reach of its civil 
law of libel." New York Times, 376 U.S., at 277 . The First Amendment insulates from defamation 
liability a margin for error sufficient to ensure the avoidance of crippling press self-censorship in 
the field of reporting public judicial affairs. To be adequate, that margin must be both of sufficient 
breadth and predictable in its application. In my view, therefore, the actual-malice standard of New 
York Times must be met in order to justify the imposition of liability in these circumstances. 

[ Footnote 1 ] See Kalven, The New York Times Case: A Note on "The Central Meaning of the First 
Amendment," 1964 Sup. Ct. Rev. 191; Meiklejohn, The First Amendment Is An Absolute, 1961 
Sup. Ct.  Rev.  245.  See also Bloustein,  The First  Amendment and Privacy:  The Supreme Court 
Justice  and  the  Philosopher,  28  Rutgers  L.  Rev.  41  (1974);  Meiklejohn,  Public  Speech  in  the 
Supreme Court Since New York Times v. Sullivan, 26 Syracuse L. Rev. 819 (1975). 

[ Footnote 2 ] The protection of the actual-malice test extends to erroneous statements that in any 
way "might touch on . . . [the] fitness for office" of a public official, Garrison v. Louisiana, 379 U.S. 
64,  77  (1964),  or a candidate for public office,  Monitor Patriot  Co. v.  Roy,  401 U.S. 265, 274 
(1971). The actual-malice standard has been applied "at the very least to those among the hierarchy 
of government employees who have, or appear to the public to have, substantial responsibility for or 
control over the conduct of governmental affairs," Rosenblatt v. Baer, 383 U.S. 75, 85 (1966), and 
further  to  "public  figures"  who  are  "intimately  involved  in  the  resolution  of  important  public 
questions or, by reason of their fame, shape events in areas of concern to society at large." Curtis 
Publishing Co. v. Butts, 388 U.S. 130, 164 (1967) (Warren, C. J., concurring in result). 

As an erroneous judgment of liability is, in view of the First [424 U.S. 448, 473]   Amendment values 
at stake, of more serious concern than an erroneous judgment in the opposite direction, Rosenbloom 

file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=case&court=us&vol=388&invol=130#164
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=case&court=us&vol=383&invol=75#85
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=case&court=us&vol=401&invol=265#274
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=case&court=us&vol=379&invol=64#77
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=case&court=us&vol=379&invol=64#77
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=volpage&court=us&vol=376&page=277#277
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=volpage&court=us&vol=331&page=375#375
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=case&court=us&vol=328&invol=331#371
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=case&court=us&vol=328&invol=331#371


v.  Metromedia,  Inc.,  403  U.S.  29,  50  (1971),  the  Court  has  held  that  actual  malice  must  be 
demonstrated with "convincing clarity." New York Times, 376 U.S., at 285 -286. The actual-malice 
standard  requires  a  showing  that  the  erroneous  statements  were  made  in  knowing  or  reckless 
disregard of their falsity, id., at 280, and has been otherwise defined as requiring a showing that the 
statements were made by a person who in fact was entertaining "serious doubts" as to their truth. St. 
Amant v. Thompson, 390 U.S. 727, 731 (1968). 

[  Footnote 3  ] In this case, the $100,000 damage award was premised entirely on the injury of 
mental pain and anguish. All claims as to injury to reputation were withdrawn prior to trial, and no 
evidence concerning damage to reputation was presented at trial. (Indeed, it appears that petitioner 
was affirmatively precluded from offering evidence to refute any possible jury assumption in this 
regard by a pretrial order granting "Plaintiff's Motion to Limit Testimony," App. 77.) It seems clear 
that by allowing this type of recovery the State has subverted whatever protective influence the 
"actual injury" stricture may possess. Gertz would, of course, allow for an award of damages for 
such injury after proof of injury to reputation.  418 U.S., at 349 -350. But to allow such damages 
without proof "by competent evidence" of any other "actual injury" is to do nothing less than return 
to the old rule of presumed damages supposedly outlawed by Gertz in instances where the New 
York Times standard is not met. 418 U.S., at 349 . See Anderson, Libel and Press Self-Censorship, 
53 Tex. L. Rev. 422, 472-473 (1975); Eaton, The American Law of Defamation through Gertz v. 
Robert Welch, Inc. and Beyond: An Analytical Primer, 61 Va. L. Rev. 1349, 1436-1437 (1975). The 
result is clearly to invite "gratuitous awards of money damages far in excess of any actual injury" 
and jury punishment of "unpopular opinion rather than [compensation to] individuals for injury 
sustained by the publication of a false fact." Gertz, supra, at 349. 

Furthermore, the allowance of damages for mental suffering alone will completely abrogate the use 
of summary judgment procedures in defamation litigation. Cf. Anderson, supra, at 469 n. 218. The 
use  of  such  summary  procedures  may  be  a  critical  factor  enabling  publishers  to  avoid  large 
litigation expenses in marginal and frivolous defamation suits. The specter of such expenses may be 
as potent a force for self-censorship as any threat of an ultimate damages award. See generally ibid. 

[ Footnote 4 ] Cf. Anderson, supra, n. 3, at 450-451, concluding that the Gertz opinion suggests a 
"category of involuntary public figures" roughly equivalent to "individual[s] involved in or affected 
by . . . official action" as defined by my Brother WHITE in Rosenbloom, 403 U.S., at 62 . 

[ Footnote 5 ] Cf. Rosenbloom v. Metromedia, Inc., supra, at 61 (WHITE, J., concurring): 

"Discussion of the conduct of public officials cannot . . . be subjected to artificial limitations 
designed to protect others involved in an episode with officials from unfavorable publicity. 
Such limitations would deprive the public of full information about the official action that 
took place." 

[ Footnote 6 ] Craig also refutes any contention that private civil litigation is somehow different in 
this respect. 331 U.S., at 378 . 

[ Footnote 7 ] An early and sympathetic observer of our Nation's political system commented: 

"The judicial organization of the United States is the institution [424 U.S. 448, 478]    which a 
stranger  has  the  greatest  difficulty  in  understanding.  He  hears  the  authority  of  a  judge 
invoked in the political occurrences of every day, and he naturally concludes that in the 
United  States  the  judges  are  important  political  functionaries;  nevertheless,  when  he 
examines the nature of the tribunals, they offer at the first glance nothing that is contrary to 
the usual habits and privileges of those bodies; and the magistrates seem to him to interfere 
in public affairs only by chance, but by a chance that recurs every day. 

. . . . . 

"Scarcely any political question arises in the United States that is not resolved, sooner or 
later,  into  a  judicial  question."  1  A.  de Tocqueville,  Democracy in  America 98,  280 (P. 

file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=volpage&court=us&vol=331&page=378#378
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=volpage&court=us&vol=403&page=62#62
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=volpage&court=us&vol=418&page=349#349
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=volpage&court=us&vol=418&page=349#349
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=case&court=us&vol=390&invol=727#731
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=volpage&court=us&vol=376&page=285#285
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=case&court=us&vol=403&invol=29#50


Bradley ed. 1948). 

[ Footnote 8 ] Even those who would narrowly confine the central meaning of the First Amendment 
to  "explicitly  political  speech"  recognize  that  this  must  extend  to  all  speech  "concerned  with 
governmental behavior, policy or personnel, whether the governmental unit involved is executive, 
legislative,  judicial  or  administrative."  Bork,  Neutral  Principles  and  Some  First  Amendment 
Problems, 47 Ind. L. J. 1, 27-28 (1971). 

[ Footnote 9 ] The difficulties encountered by laymen attempting to report in summarized form the 
results of judicial proceedings are surely illustrated in the instant case. Respondent's husband in 
counterclaiming for divorce had alleged grounds of "extreme cruelty and adultery," a fact reported 
in the subsequent judicial opinion. That opinion went on to state: 

"According to certain testimony in behalf of the defendant, extra marital escapades of the 
plaintiff were bizarre and of an amatory nature which would have made Dr. Freud's hair curl. 
Other testimony, in plaintiff's behalf, would indicate that defendant was guilty of bounding 
from one bedpartner  to  another  with the  erotic  zest  of  a  satyr.  The  court  is  inclined to 
discount much of this testimony as unreliable. Nevertheless, it is the conclusion and finding 
of the court that neither party is domesticated, within the meaning of that term as used by the 
Supreme Court of Florida in the case of Chesnut v. Chesnut, 33 So.2d 730, where the court, 
in holding that a divorce rather than separate maintenance should be granted, said: 

"`The big trouble was total incapacity on the part of either for domestication. Seventy-five 
per cent of successful marriage depends on tact to cushion and bypass domestic frictions. It 
is much better than meeting them head on and bearing the scars they leave. When the bride 
and the groom are both devoid of a yen for domestication, the marital bark puts out to sea 
with its jib pointed to the rocks. . . . We think the record reveals a complete allergy to the 
give and take essential to successful marriage.' 

. . . . . 

"In the present case, it is abundantly clear from the evidence of marital discord that neither 
of the parties  has shown the least  susceptibility to  domestication,  and that  the marriage 
should be dissolved. 

. . . . . 

"The premises considered, it is thereupon 

"ORDERED AND ADJUDGED as follows: 

"1. That the equities in this cause are with the defendant; that defendant's counterclaim for 
divorce be and the same is hereby [424 U.S. 448, 480]    granted, and the bonds of matrimony 
which  have  heretofore  existed  between  the  parties  are  hereby  forever  dissolved."  App. 
523-529. 

The Florida Supreme Court in the instant action found the fault required by Gertz, 418 U.S., at 347 , 
to be present in the record by virtue of the fact that 

"[p]ursuant to Florida law in effect at the time of the divorce judgment . . . a wife found 
guilty  of  adultery  could  not  be  awarded  alimony.  Since  petitioner  had  been  awarded 
alimony, she had not been found guilty of adultery nor had the divorce been granted on the 
ground of adultery. A careful examination of the final decree prior to publication would have 
clearly demonstrated that the divorce had been granted on the grounds of extreme cruelty . . . 
." 305 So.2d 172, 178 (1974). 

Surely the threat of press self-censorship in reporting judicial proceedings is obvious if liability is to 
be imposed on the basis of such "fault." Indeed, the impossibility of assuring against such errors in 
reporting is manifested by the fact that the same Florida Supreme Court, in reviewing the judgment 
of divorce some two and one-half years previous to the above-quoted statement,  had found the 

file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=volpage&court=us&vol=418&page=347#347


divorce to have been granted by the trial judge on the erroneous grounds of "lack of domestication" 
rather than for either extreme cruelty or adultery. Firestone v. Firestone, 263 So.2d 223 (1972). 

[  Footnote  10  ]  Judge  Frank's  opinion  of  the phenomenon and its  cause appears  to  have been 
roughly comparable. J. Frank, Courts On Trial 1-3 (Atheneum ed. 1963). 

MR. JUSTICE WHITE, dissenting. 

I would affirm the judgment of the Florida Supreme Court because First Amendment values will not 
be furthered in any way by application to this case of the fault standards newly drafted and imposed 
by Gertz v. Robert Welch, Inc.,  418 U.S. 323 (1974), upon which my [424 U.S. 448, 482]    Brother 
REHNQUIST relies, or the fault standards required by Rosenbloom v. Metromedia, Inc., 403 U.S. 
29 (1971), upon which my Brother BRENNAN relies; and because, in any event, any requisite fault 
was properly found below. 

The  jury  found  on  ample  evidence  that  the  article  published  by  petitioner  Time,  Inc.,  about 
respondent Firestone was false and defamatory. This Court has held, and no one seriously disputes, 
that, regardless of fault, "there is no constitutional value in false statements of fact." "They belong 
to that category of utterances which `. . . are of such slight social value as'" to be worthy of no First 
Amendment protection.  Gertz v.  Robert  Welch,  Inc.,  supra,  at  340,  quoting Chaplinsky v.  New 
Hampshire, 315 U.S. 568, 572 (1942). This Court's decisions from New York Times Co. v. Sullivan, 
376 U.S.  254  (1964),  through Gertz v. Robert  Welch,  Inc.,  supra, holding that the Constitution 
requires a finding of some degree of fault as a precondition to a defamation award, have done so for 
one reason and one reason alone: unless innocent falsehood is allowed as a defense,  some true 
speech will also be deterred. Thus "[t]he First Amendment requires that we protect some falsehood 
in  order  to  protect  speech  that  matters,"  Gertz  v.  Robert  Welch,  Inc.,  supra,  at  341 (emphasis 
supplied), e. g., true fact statements. In light of these decisions, the threshold question in the instant 
case should be whether requiring proof of fault  on the part  of Time, Inc.,  as  a precondition to 
recovery  in  this  case  -  and  thereby  possibly  interfering  with  the  State's  desire  to  compensate 
respondent Firestone - will contribute in any way to the goal of protecting "speech that matters." I 
think it would not. 

At the time of the defamatory publication in this case - December 1967 - the law clearly authorized 
liability [424 U.S. 448, 483]   without fault in defamation cases of the sort involved here. * Whatever 
the chilling effect of that rule of law on publication of "speech that matters" in 1967 might have 
been, it has already occurred and is now irremediable. The goal of protecting "speech that matters" 
by announcing rules, as this Court did in Gertz v. Robert Welch, Inc., supra, and Rosenbloom v. 
Metromedia,  Inc.,  supra,  requiring  fault  as  a  precondition  to  a  defamation  recovery  under 
circumstances such as are involved here, is fully achieved so long as fault is required for cases in 
which the publication occurred after the dates of those decisions. This is not such a case. 

Therefore,  to  require  proof  of  fault  in  this  case  -  or  in  any  other  case  predating  Gertz  and 
Rosenbloom in  which  a  private  figure  is  defamed  -  is  to  interfere  with  the  State's  otherwise 
legitimate policy of compensating defamation victims without furthering First Amendment goals in 
any way at all. In other areas in which the Court has developed a rule designed not to achieve 
justice in the case before it but designed to induce socially desirable conduct by some group in the 
future, the Court has declined to apply the rule to fact situations predating its announcement, e. g., 
Williams v.  [424 U.S. 448, 484]    United States,  401 U.S. 646, 653  (1971) (plurality opinion). The 
Court should follow a similar path here. 

In  any event,  the  judgment  of  the  court  below should  be  affirmed.  My Brother  REHNQUIST 
concludes that negligence is sufficient fault, under Gertz, to justify the judgment below, and that a 
finding  of  negligence  may constitutionally be supplied  by the Florida  Supreme Court.  I  agree. 
Furthermore, the state court referred to Gertz v. Robert Welch, Inc., by name; noted the "convincing 
evidence of . . . negligence" in the case; pointed out that a careful examination of the divorce decree 
would have "clearly demonstrated" that the divorce was not grounded on adultery, as reported by 

file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=case&court=us&vol=401&invol=646#653
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=case&court=us&vol=376&invol=254
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=case&court=us&vol=315&invol=568#572
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=case&court=us&vol=403&invol=29
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=case&court=us&vol=403&invol=29
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=case&court=us&vol=418&invol=323


Time, Inc.; and stated flatly: "This is a flagrant example of `journalistic negligence.'" 305 So.2d 
172, 178 (1974). It appears to me that the Florida Supreme Court has made a sufficiently "conscious 
determination," ante, at 463, of the fact of negligence. If it is Gertz that controls this case and if that 
decision is to be applied retroactively, I would affirm the judgment. 

[ Footnote * ] Konigsberg v. State Bar of California, 366 U.S. 36, 49 , and n. 10 (1961); Times Film 
Corp. v. Chicago, 365 U.S. 43, 48 (1961); Roth v. United States,  354 U.S. 476, 486 -487 (1957); 
Beauharnais v. Illinois,  343 U.S. 250, 266 (1952); Pennekamp v. Florida,  328 U.S. 331, 348 -349 
(1946); Chaplinsky v. New Hampshire, 315 U.S. 568, 572 (1942); Near v. Minnesota ex rel. Olson, 
283 U.S. 697, 715 (1931). The majority concludes that respondent Firestone was neither a "public 
official"  nor  a  "public  figure,"  New York  Times  Co.  v.  Sullivan,  376 U.S.  254  (1964);  Curtis 
Publishing Co. v. Butts, 388 U.S. 130 (1967), and therefore that this case does not fall within any 
exception,  then announced, to the Court's  statements that  common-law defamation rules do not 
violate the First Amendment. In this respect I agree with the majority. 

MR. JUSTICE MARSHALL, dissenting. 

The Court agrees with the Supreme Court of Florida that the "actual malice" standard of New York 
Times Co. v. Sullivan,  376 U.S. 254  (1964), does not apply to this case. Because I consider the 
respondent, Mary Alice Firestone, to be a "public figure" within the meaning of our prior decisions, 
Gertz v. Robert Welch, Inc.,  418 U.S. 323  (1974); Curtis Publishing Co. v. Butts,  388 U.S. 130 
(1967), I respectfully dissent. 

I 
Mary Alice Firestone was not a person "first brought to public attention by the defamation that is 
the  subject  of  the  lawsuit."  Rosenbloom  v.  Metromedia,  Inc.,  403  U.S.  29,  78  ,  86  (1971) 
(MARSHALL, J., dissenting). On the contrary, she was "prominent among the `400' of [424 U.S. 448, 
485]   Palm Beach society," and an "active [member] of the sporting set," 271 So.2d 745, 751 (Fla. 
1972), whose activities predictably attracted the attention of a sizable portion of the public. Indeed, 
Mrs. Firestone's appearances in the press were evidently frequent enough to warrant her subscribing 
to a press-clipping service. 

Mrs. Firestone brought suit  for separate maintenance,  with reason to know of the likely public 
interest  in  the  proceedings.  As  the  Supreme  Court  of  Florida  noted,  Mr.  and  Mrs.  Firestone's 
"marital difficulties were . . . well-known," and the lawsuit became "a veritable cause celebre in 
social circles across the country." Ibid. The 17-month trial and related events attracted national news 
coverage, and elicited no fewer than 43 articles in the Miami Herald and 45 articles in the Palm 
Beach Post and Palm Beach Times. Far from shunning the publicity, Mrs. Firestone held several 
press conferences in the course of the proceedings. 

These facts are sufficient to warrant the conclusion that Mary Alice Firestone was a "public figure" 
for purposes of reports on the judicial proceedings she initiated. In Gertz v. Robert Welch, Inc., 
supra, at 352 we noted that an individual can be a public figure for some purposes and a private 
figure for others.  And we found two distinguishing features between public figures and private 
figures. First, we recognized that public figures have less need for judicial protection because of 
their greater ability to resort to self-help; "public figures usually enjoy significantly greater access 
to  the  channels  of  effective  communication  and  hence  have  a  more  realistic  opportunity  to 
counteract false statements than private individuals normally enjoy." 418 U.S., at 344 . 

As the above recital of the facts makes clear. Mrs. Firestone is hardly in a position to suggest that 
she lacked access to the media for purposes relating to her lawsuit. [424 U.S. 448, 486]   It may well be 
that she would have had greater difficulty countering alleged falsehoods in the national press than in 
the Miami and Palm Beach papers that covered the proceedings so thoroughly. But presumably the 
audience Mrs.  Firestone would have been most interested in reaching could have been reached 
through the local media. In any event, difficulty in reaching all those who may have read the alleged 

file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=volpage&court=us&vol=418&page=344#344
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=case&court=us&vol=403&invol=29#78
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=case&court=us&vol=388&invol=130
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=case&court=us&vol=418&invol=323
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=case&court=us&vol=376&invol=254
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=case&court=us&vol=388&invol=130
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=case&court=us&vol=376&invol=254
file:///cgi-bin/getcase.pl?court=us&vol=283&invol=697#715
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=case&court=us&vol=315&invol=568#572
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=case&court=us&vol=328&invol=331#348
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=case&court=us&vol=343&invol=250#266
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=case&court=us&vol=354&invol=476#486
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=case&court=us&vol=365&invol=43#48
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=case&court=us&vol=366&invol=36#49


falsehood surely ought not preclude a finding that Mrs. Firestone was a public figure under Gertz. 
Gertz set no absolute requirement that an individual be able fully to counter falsehoods through 
self-help in order to be a public figure. We viewed the availability of the self-help remedy as a 
relative  matter  in  Gertz,  and  set  it  forth  as  a  minor  consideration  in  determining  whether  an 
individual is a public figure. 

The second, "more important," consideration in Gertz was a normative notion that public figures are 
less deserving of protection than private figures: That although "it may be possible for someone to 
become a public figure through no purposeful action of his own," generally those classed as public 
figures  have  "thrust  themselves  to  the  forefront  of  particular  public  controversies"  and thereby 
"invite[d] attention and comment." Id., at 344-345. And even if they have not, "the communications 
media  are  entitled  to  act  on  the  assumption  that  .  .  .  public  figures  have  voluntarily  exposed 
themselves to increased risk of injury from defamatory falsehood concerning them." Id., at 345. 

We must assume that it was by choice that Mrs. Firestone became an active member of the "sporting 
set" - a social group with "especial prominence in the affairs of society," ibid., whose lives receive 
constant media attention. Certainly there is nothing in the record to indicate otherwise, and Mrs. 
Firestone's subscription to a press-clipping service suggests that she was not altogether uninterested 
[424 U.S. 448, 487]    in the publicity she received. Having placed herself in a position in which her 
activities were of interest to a significant segment of the public, Mrs. Firestone chose to initiate a 
lawsuit  for  separate  maintenance,  and  most  significantly,  held  several  press  conferences  in  the 
course of that lawsuit. If these actions for some reason fail to establish as a certainly that Mrs. 
Firestone "voluntarily exposed [herself]  to increased risk of injury from defamatory falsehood," 
surely they are sufficient to entitle the press to act on the assumption that she did. Accordingly, Mrs. 
Firestone would appear to be a public figure under Gertz. 

The Court resists this result by concluding that the subject matter of the alleged defamation was not 
a "public controversy" as that term was used in Gertz. In part, the Court's conclusion rests on what I 
view as an understatement of the degree to which Mrs. Firestone can be said to have voluntarily 
acted in a manner that invited public attention. But more fundamentally its conclusion rests on a 
reading of Gertz that differs from mine. The meaning that the Court attributes to the term "public 
controversy" used in Gertz resurrects the precise difficulties that I thought Gertz was designed to 
avoid. 

It  is  not  enough for  the  Court  that,  because  of  Mrs.  Firestone's  acquired  prominence  within  a 
segment of society, her lawsuit had already attracted significant public attention and comment when 
the Time report was published. According to the Court, the controversy, already of interest to the 
public,  was  "not  the  sort  of  `public  controversy'  referred  to  in  Gertz."  Ante,  at  454.  The  only 
explanation I  can  discern  from the Court's  opinion  is  that  the  controversy was not  of  the sort 
deemed relevant to the "affairs of society," ante, at 453, and the public's interest not of the sort 
deemed "legitimate" or worthy of judicial recognition. [424 U.S. 448, 488]   

If there is one thing that is clear from Gertz, it is that we explicitly rejected the position of the 
plurality in Rosenbloom v. Metromedia, Inc., 403 U.S. 29 (1971), that the applicability of the New 
York Times standard depends upon whether the subject matter of a report is a matter of "public or 
general concern." We explained in Gertz that the test advanced by the Rosenbloom plurality 

"would occasion the . . . difficulty of forcing state and federal judges to decide on an ad hoc 
basis which publications address issues of `general or public interest' and which do not - to 
determine, in the words of MR. JUSTICE MARSHALL, `what information is relevant to 
self-government.' Rosenbloom v. Metromedia Inc., 403 U.S., at 79 . We doubt the wisdom of 
committing this task to the conscience of judges." 418 U.S., at 346 . 

Having thus rejected the appropriateness of judicial inquiry into "the legitimacy of interest in a 
particular  event  or subject,"  Rosenbloom, supra,  at  78,  79 (MARSHALL, J.,  dissenting),  Gertz 
obviously did not intend to sanction any such inquiry by its use of the term "public controversy." 

file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=volpage&court=us&vol=418&page=346#346
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=volpage&court=us&vol=403&page=79#79
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=case&court=us&vol=403&invol=29


Yet that is precisely how I understand the Court's opinion to interpret Gertz. 1   [424 U.S. 448, 489]   

If Gertz is to have any meaning at all, the focus of analysis must be on the actions of the individual, 
and the degree of public attention that had already developed, or that could have been anticipated, 
before the report  in  question.  Under this  approach,  the class of public figures must  include an 
individual like Mrs. Firestone, who acquired a social prominence that could be expected to attract 
public attention, initiated a lawsuit that predictably attracted more public attention, and held press 
conferences in the course of and in regard to the lawsuit. 2 I would hold that, for purposes of this 
[424 U.S. 448, 490]   case, Mrs. Firestone is a public figure, who must demonstrate that the report in 
question was published with "actual malice" - that is,  with knowledge that it  was false or with 
reckless disregard of whether it was false or not. 

II 
While the foregoing discussion is sufficient to dispose of the case under my reading of the law, two 
other  aspects  of  the  Court's  opinion  warrant  comment.  First,  the  Court  appears  to  reject  the 
contention  that  a  rational  interpretation  of  an  ambiguous  document  is  always  entitled  to  some 
constitutional protection. The Court reads Time, Inc. v. Pape,  401 U.S. 279  (1971), as providing 
such protection only under the rubric of the New York Times "actual malice" standard. Ante, at 459 
n. 4. I disagree. While the precise holding in Pape was that the choice of one of several rational 
interpretations of an ambiguous document is not enough to create a jury issue of "actual malice," 
the  Court's  reasoning  suggests  that  its  holding  ought  not  be  so  confined.  In  introducing  its 
discussion, the Court noted: 

"[A]  vast  amount  of  what  is  published  in  the  daily  and periodical  press  purports  to  be 
descriptive of what somebody said rather than of what anybody did. Indeed, perhaps the 
largest share of news concerning the doings of government appears in the form of accounts 
of reports, speeches, press conferences, and the like. The question of the `truth' of [424 U.S. 
448,  491]    such an indirect  newspaper report  presents rather complicated problems."  401 
U.S., at 285 -286 (emphasis in original). 

And in discussing the need for some protection for the publisher attempting to report the gist of a 
lengthy government document, the Court observed: 

"Where the document reported on is so ambiguous as this one was, it is hard to imagine a 
test  of  `truth'  that  would  not  put  the  publisher  virtually  at  the  mercy  of  the  unguided 
discretion of a jury." Id., at 291. 

Surely  the  Court's  evident  concern  that  publishers  be  accorded  the  leeway  to  offer  rational 
interpretations of ambiguous documents was not restricted to cases in which the New York Times 
standard is applicable. That concern requires that protection for rational interpretations be accorded 
under the fault standard contemplated in Gertz. Thus my Brothers POWELL and STEWART, while 
joining the opinion of the Court, recognize that the rationality of an interpretation of an ambiguous 
document must figure as a crucial element in any assessment of fault under Gertz. Ante, at 467-469. 
I agree. The choice of one of several rational interpretations of an ambiguous document, without 
more, is insufficient to support a finding of fault under Gertz. 

Finally, assuming that the Court is correct in its assessment of the law in this case, I find the Court's 
disposition baffling. The Court quotes that portion of the Florida Supreme Court's opinion which, 
citing Gertz, states in no uncertain terms that Time's report was a "flagrant example of `journalistic 
negligence.'" 305 So.2d 172, 178 (1974). But the Court is unwilling to read that statement as a 
"conscious determination" of fault, and accordingly the Court remands the case for an assessment of 
fault. [424 U.S. 448, 492]   

Surely the Court cannot be suggesting that the quoted portion of the Supreme Court of Florida's 
opinion, which contained a citation to Gertz, had no meaning at all. And if it did have meaning, it 

file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=volpage&court=us&vol=401&page=285#285
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=volpage&court=us&vol=401&page=285#285
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=case&court=us&vol=401&invol=279


must have reflected either an intention to find fault or an intention to affirm a finding of fault. It is 
quite clear that the opinion was not intended to affirm any finding of fault, for as the Court observes 
there was no finding of fault to affirm. The question of fault had not been submitted to the jury, and 
the District  Court  of Appeal had explicitly noted the absence of any proof that  Time had been 
negligent. 254 So.2d 386, 390 (1971). The absence of any prior finding of fault only reinforces what 
the Florida Supreme Court's language itself makes clear - that the court was not simply affirming a 
finding of fault, but making such a finding in the first instance. 

I therefore agree with my Brother WHITE that the Supreme Court of Florida made a conscious 
determination of fault. I would add, however, that it is a determination that is wholly unsupportable. 
The sole basis for that court's determination of fault was that under Florida law a wife found guilty 
of adultery cannot be, as Mrs. Firestone was, awarded alimony. Time, the court reasoned, should 
have  realized that  a  divorce decree containing  an award of  alimony could not,  consistent  with 
Florida law, have been based on adultery. But that reasoning assumes that judicial decisions can 
always be squared with the prior state of the law. If we need be remained that courts occasionally 
err in their assessment of the law, we need only refer to the subsequent history of the divorce decree 
involved in this case: When the divorce case reached the Supreme Court of Florida, that court found 
that the divorce had been granted for lack of "domestication" and pointed out that that was not one 
of the statutory grounds for [424 U.S. 448, 493]   divorce. Firestone v. Firestone, 263 So.2d 223 (1972). 
Time's responsibility was to report accurately what the trial court did, not what it could or should 
have done. If the trial court awarded alimony while basing the divorce on a finding of adultery by 
the wife, Time cannot be faulted for reporting that fact. Unless there is some basis for a finding of 
fault other than that given by the Supreme Court of Florida, I think it clear that there can be no 
liability. 

[ Footnote 1 ] The Supreme Court of Florida's explanation of why the New York Times standard is 
inapplicable is equally inconsistent with Gertz. After referring to Mrs. Firestone's prominence in 
Palm Beach society, the widespread attention her lawsuit received, and her granting of interviews to 
the news media, the court reasoned as follows: 

"That the public was curious, titillated or intrigued with the scandal in the Firestone divorce 
is beyond doubt. But we again emphasize the distinction we make between that genre of 
public interest and real public or general concern. 

. . . . . 

". . . [W]e cannot find here any aspect of real public concern, [424 U.S. 448, 489]   and none has 
been shown to us, which would be furthered or enhanced by `free discussion' and `robust 
debate' about the divorce of Russell and Mary Alice Firestone. 

"Nor did [Mrs. Firestone's] quoted interviews with the press raise the untidy affair to the 
dignity of true public concern. Unlike an actress who might grant interviews relating to the 
opening of her new play, [Mrs. Firestone] was not seeking public patronage. Publicity, or 
sympathy, perhaps, but not patronage. Irrespective of her subjective motives, objectively she 
was merely satiating the appetites of a curious press. 

"In sum, the Firestone divorce action was unquestionably news-worthy, but reports thereof 
were not constitutionally protected as being matters of real public or general concern." 271 
So.2d, at 752. 

This  language is  from an opinion that  issued before Gertz  was decided,  but  the reasoning was 
reaffirmed in the Supreme Court of Florida's final opinion in the case, 305 So.2d 172, 174-175 
(1974), which issued after our decision in Gertz. 

[ Footnote 2 ] The Court places heavy emphasis on the degree to which Mrs. Firestone attempted to 
"influence  the  resolution  of"  a  particular  controversy.  In  response  to  the  observation  that  Mrs. 
Firestone held press conferences,  for example,  the Court  notes that  those conferences were not 



intended to influence the outcome of the trial or any other controversy. Ante, at 454-455, n. 3. Gertz 
did, of course, refer to the fact that persons often become public figures by attempting to influence 
the resolution of public questions.  418 U.S., at 345 . But the reference must be viewed as but an 
example of how one becomes a public figure. Surely Gertz did not intend  [424 U.S. 448, 490]    to 
establish  a  requirement  that  an  individual  attempt  to  influence  the  resolution  of  a  particular 
controversy before he can be termed a public figure. If that were the rule, Athletic Director Butts in 
Curtis Publishing Co. v. Butts,  388 U.S. 130  (1967), would not be a public figure. We held that 
Butts was a public figure, and in Gertz we specifically noted that that decision was "correct." 418 
U.S., at 343 . [424 U.S. 448, 494]

file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=volpage&court=us&vol=418&page=343#343
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=volpage&court=us&vol=418&page=343#343
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=case&court=us&vol=388&invol=130
file:///cgi-bin/getcase.pl?navby=volpage&court=us&vol=418&page=345#345

	U.S. Supreme Court 
	TIME, INC. v. FIRESTONE, 424 U.S. 448 (1976) 
	I 
	II 
	III 
	IV 
	Footnotes 
	I 
	II 
	I 
	II 


