
 

CONSEIL
DE L’EUROPE

COUNCIL
OF EUROPE

COUR EUROPÉENNE DES DROITS DE L’HOMME
EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS

COURT (PLENARY)

CASE OF GROPPERA RADIO AG AND OTHERS v. 
SWITZERLAND

(Application no. 10890/84)

JUDGMENT

STRASBOURG

28 March 1990



GROPPERA RADIO AG AND OTHERS v. SWITZERLAND JUDGMENT

In the case of Groppera Radio AG and Others∗,
The European Court  of  Human Rights,  taking its  decision in  plenary 

session pursuant to Rule 50 of the Rules of Court  and composed of the 
following judges:

Mr R. RYSSDAL, President,
Mr J. CREMONA,
Mr Thór VILHJÁLMSSON,
Mrs D. BINDSCHEDLER-ROBERT,
Mr F. GÖLCÜKLÜ,
Mr F. MATSCHER,
Mr J. PINHEIRO FARINHA,
Mr L.-E. PETTITI,
Mr B. WALSH,
Sir Vincent EVANS,
Mr R. MACDONALD,
Mr C. RUSSO,
Mr R. BERNHARDT,
Mr A. SPIELMANN,
Mr J. DE MEYER,
Mr N. VALTICOS,
Mr S. K. MARTENS,
Mrs E. PALM,
Mr I. FOIGHEL,

and  also  of  Mr  M.-A.  EISSEN,  Registrar,  and  Mr  H.  PETZOLD,  Deputy 
Registrar,

Having deliberated in private on 23 and 24 November 1989 and 21 and 
22 February 1990,

Delivers  the  following  judgment,  which  was  adopted  on  the  last-
mentioned date:

PROCEDURE

1.   The case was referred to the Court by the European Commission of 
Human Rights ("the Commission") and by the Government of the Swiss 
Confederation ("the Government") on 16 November 1988 and 31 January 

 Note by the registry: The case is numbered 14/1988/158/214. The first number is the case's 
position on the list of the cases referred to the Court in the relevant year (second number). 
The last two numbers indicate the case's position on the list of cases referred to the Court 
since  its  creation  and  on  the  list  of  the  corresponding  originating  applications  to  the 
Commission.

2



GROPPERA RADIO AG AND OTHERS v. SWITZERLAND JUDGMENT

1989 respectively, within the three-month period laid down by Article 32 § 
1 and Article 47 (art. 32-1, art. 47) of the Convention for the Protection of 
Human Rights and Fundamental Freedoms ("the Convention"). It originated 
in  an  application  (no.  10890/84)  against  Switzerland  lodged  with  the 
Commission under Article 25 (art. 25) by a limited company incorporated 
under Swiss law, Groppera Radio AG, and three Swiss citizens, Mr Jürg 
Marquard, Mr Hans-Elias Fröhlich and Mr Marcel Caluzzi, on 9 February 
1984.

The Commission’s request referred to Articles 44 and 48 (art. 44, art. 48) 
of the Convention and to the declaration whereby Switzerland recognised 
the  compulsory  jurisdiction  of  the  Court  (Article  46)  (art.  46);  the 
Government’s application referred to Articles 45, 47 and 48 (art. 45, art. 47, 
art. 48). The object of the request and of the application was to obtain a 
decision  as  to  whether  the  facts  of  the  case  disclosed  a  breach  by  the 
respondent State of its obligations under Articles 10 and 13 (art. 10, art. 13).

2.   In response to the enquiry made in accordance with Rule 33 § 3 (d) 
of the Rules of Court, the applicants stated that they wished to take part in 
the proceedings and designated the lawyer who would represent them (Rule 
30).

3.    The  Chamber  to  be  constituted  included  ex  officio  Mrs  D. 
Bindschedler-Robert, the elected judge of Swiss nationality (Article 43 of 
the Convention) (art.  43), and Mr R. Ryssdal, the President of the Court 
(Rule 21 § 3 (b)). On 24 November 1988, in the presence of the Registrar, 
the President drew by lot the names of the other five members, namely Mr 
F. Gölcüklü, Mr F. Matscher, Mr L.-E. Pettiti, Mr J. De Meyer and Mrs E. 
Palm (Article 43 in fine of the Convention and Rule 21 § 4) (art. 43).

4.   Mr Ryssdal assumed the office of President of the Chamber (Rule 21 
§ 5) and, through the Registrar, consulted the Agent of the Government, the 
Delegate of the Commission and the lawyer for the applicants on the need 
for a written procedure (Rule 37 § 1). In accordance with the President’s 
Order and instructions, the Registrar received the applicants’ memorial on 8 
May 1989 and the  Government’s  memorial  on 30 May.  On 21 July the 
Secretary  to  the  Commission  informed  the  Registrar  that  the  Delegate 
would submit his observations at the hearing.

5.    Having  consulted,  through  the  Registrar,  those  who  would  be 
appearing before the Court, the President directed on 15 June that the oral 
proceedings should open on 21 November 1989 (Rule 38).

6.   On 20 June the Chamber decided to relinquish jurisdiction forthwith 
in favour of the plenary Court (Rule 50).

7.   On 26 September the Commission’s secretariat filed documents at the 
registry concerning the proceedings before the Commission.

8.    The hearing took place in public in the Human Rights Building, 
Strasbourg, on the appointed day. The Court had held a preparatory meeting 
immediately beforehand.

3



GROPPERA RADIO AG AND OTHERS v. SWITZERLAND JUDGMENT

There appeared before the Court:
- for the Government
Mr O. JACOT-GUILLARMOD, Assistant Director,

Federal Office of Justice, Head of the International Affairs 
Division, Agent,

Mr B. MÜNGER, Federal Office of Justice,
Deputy Head of the International Affairs Division,

Mr P. KOLLER, Federal Department of Foreign Affairs,
Deputy Head of the Cultural Affairs Section,

Mr A. SCHMID, Head Office of the PTT,
Head of the General Legal Affairs Division,

Mr H. KIEFFER, Head Office of the PTT,
Head of the Frequency Management and Broadcasting 
Rights Section,

Mr P. NOBS, Head Office of the PTT,
Telecommunications Rights and Criminal Law Section,

Mr M. REGNOTTO, Federal Department of Transport,
Communications and Energy - Radio and Television 
Department,                     Counsel;

- for the Commission
Mr J. A. FROWEIN, Delegate;

- for the applicants
Mr L. MINELLI, Rechtsanwalt, Counsel.

The Court heard addresses by Mr Jacot-Guillarmod for the Government, 
by Mr Frowein for the Commission and by Mr Minelli for the applicants, as 
well  as  their  replies  to  questions  put  by  the  Court  and  by  three  of  its 
members individually.

9.   The Agent of the Government and the representative of the applicants 
produced several documents at the hearing.

AS TO THE FACTS

I.   THE CIRCUMSTANCES OF THE CASE

10.   Groppera Radio AG, a limited company incorporated under Swiss 
law, has its registered office at  Zug (Canton of Zug) and produces radio 
programmes.

Mr Jürg Marquard, Mr Hans-Elias Fröhlich and Mr Marcel Caluzzi are 
all Swiss nationals. Mr Marquard is a publisher and lives at Zug; he runs 
Groppera Radio AG and is its statutory representative and sole shareholder. 

4



GROPPERA RADIO AG AND OTHERS v. SWITZERLAND JUDGMENT

Mr Fröhlich, who is a journalist and an employee of Groppera Radio AG, 
lives at Thalwil (Canton of Zürich). Mr Caluzzi is likewise employed by the 
company as a journalist and lives at Cernobbio in Italy but also has a home 
in Lucerne.

A. The background to the case

1. The Pizzo Groppera radio station
11.   In 1979 an Italian private limited company, Belton s.r.l., built a radio 

station on the Pizzo Groppera - a 2,948 m peak in Italy, near Campodolcino, 
six kilometres from the Swiss border - for Groppera Radio’s predecessor, 
Radio  24  AG (see  paragraphs  14-15  below).  The  station  used  a  50  kW 
transmitter and a directional aerial with a gain of about 100 kW, such that 
the  apparent  power  radiated  was  of  the  order  of  5,000  kW.  Using  this 
transmitter,  the  most  powerful  in  Europe,  the  station  broadcast  to 
Switzerland over a distance of 200 km to the north-west and thus reached 
nearly a third of the country’s population, mainly in the Zürich area.

2. The situation from 13 November 1979 to 30 September 1983
12.   From 13 November 1979 to 30 September 1983 the Pizzo Groppera 

station was managed by Belton s.r.l. but operated by its owner, Radio 24 
AG, a company that Mr Roger Schawinski had set up in order to evade the 
State broadcasting monopoly in Switzerland. The programmes, which were 
broadcast on VHF and were wholly financed by Swiss advertisers,  were 
intended for listeners between the ages of 15 and 40.

13.   On 7 June 1982 the Federal Council adopted an Ordinance on local 
radio trials, thereby ending the monopoly of the Swiss Radio Broadcasting 
Company. Nearly three hundred applications were made for trials of this 
kind, including one by Radio 24 AG, which wanted to serve the Zürich area.

14.   On 20 June 1983 the Federal Council issued thirty-six licences. One 
of  these  went  to  Radio  24  AG,  but  it  was  issued  on  condition  that  the 
broadcasts from the Pizzo Groppera should cease after 30 September 1983.

Mr Schawinski agreed to this but sold the station on the Pizzo Groppera 
to Mr Marquard.

3. The situation from 1 October to 31 December 1983
15.   From 1 October 1983 Groppera Radio AG used the Pizzo Groppera 

station  to  broadcast,  under  the  name of  Sound  Radio,  a  slightly  altered 
schedule to the Zürich area, on the frequency that had been used by Radio 
24.  These programmes could be received not only by the owners of car 
radios and other personal sets but also by cable-network companies, which 
retransmitted them. They consisted of  light  music,  information bulletins, 

5



GROPPERA RADIO AG AND OTHERS v. SWITZERLAND JUDGMENT

commercials and programmes in which the programme-makers and listeners 
communicated directly or indirectly with each other by telephone or over 
the air. Like Radio 24, Sound Radio broadcast only in the Zürich dialect.

16.    Swiss local radio stations began broadcasting from 1 November 
1983 and attracted a large number of listeners. They came into competition 
with Sound Radio, mainly because they could finance themselves through 
advertising, subject to certain conditions. An opinion poll carried out in the 
Zürich  area  and  published  on  1  December  1983  showed  that  Radio  24 
reached 60% of listeners and Sound Radio 12%.

B. The proceedings in Switzerland

17.    On  17  August  1983  the  Federal  Council  issued  an  Ordinance 
relating to the Act governing correspondence by telegraph and telephone 
("the 1983 Ordinance") to replace another of 10 December 1973. It came 
into force on 1 January 1984 and contained general provisions applicable to 
the licensing scheme.

It  created  a  third  category  of  licence  for  receiving  installations  - 
community-antenna  installations  -  which  was  additional  to  categories  1 
(private receiving) and 2 (public receiving). By Article 78 § 1 (a) of the 
Ordinance,

"A community-antenna licence shall entitle the holder to:

(a) operate the local distribution network defined in the licence and rebroadcast by 
this means radio and television programmes from transmitters which comply with the 
provisions of the International Telecommunication Convention of 25 October 1973 
and  the  international  Radio  Regulations  and  with  those  of  the  international 
conventions and agreements concluded within the International Telecommunication 
Union;

 ..."

18.   From 1 January 1984 most of the Swiss cable companies ceased to 
retransmit the programmes put out by Sound Radio.

Some of them, however, including the community-antenna co-operative 
of  Maur  and  the  surrounding  district  (Genossenschaft 
Gemeinschaftsantennenanlage Maur und Umgebung - "the co-operative"), 
continued to broadcast them.

1. The administrative proceedings
19.   On 21 March 1984 the Zürich area telecommunications office of the 

national  Post and Telecommunications Authority (PTT) informed the co-
operative that Groppera Radio AG’s broadcasts, since they did not comply 
with the international rules in force, were unlawful, so that under Article 78 

6



GROPPERA RADIO AG AND OTHERS v. SWITZERLAND JUDGMENT

§§ 1 and 3 of the 1983 Ordinance retransmission was not covered by the 
community-antenna  licence.  It  added  that  the  co-operative  would  be 
committing an offence if it continued to retransmit them, and it required the 
co-operative  to  cancel  within  thirty  days  all  the  technical  arrangements 
made for receiving and broadcasting the programmes in question.

20.   On 31 July 1984 this order was confirmed by the national head 
office of the PTT.

2. The judicial proceedings
21.   The co-operative and two of its subscribers challenged this decision 

by bringing an administrative-law appeal in the Federal Court.
22.   On 30 August 1984 the Pizzo Groppera transmitter was damaged by 

lightning. It ceased broadcasting and has never resumed since, although the 
applicants  claimed  that  the  damage  was  quickly  repaired.  Later,  in  an 
interview published in the Tages-Anzeiger Magazin on 13 December 1986, 
Mr Marquard acknowledged that he had made an error of business judgment 
in acquiring the radio station.

23.   Groppera Radio AG joined the appeal by filing pleadings on 18 
September 1984. It claimed that it too was a victim of the provisions of the 
1983 Ordinance concerning community-antenna licences, as the restrictions 
they  imposed  considerably  reduced  the  number  of  its  listeners,  thereby 
cutting its revenue and jeopardising its financial survival.

24.   On 12 November 1984 the Federal Court informed the parties that it 
had learned that  the  Pizzo Groppera transmitter  had been destroyed and 
would apparently not be repaired. As there was no interest in pursuing the 
proceedings, the court proposed striking out the appeals without taking a 
decision  on  the  merits  ("die  Beschwerde  ohne  Sachentscheid 
abzuschreiben").

The applicants refused to consent to this.
25.    The  Federal  Court  gave  judgment  on  14  June  1985,  after 

deliberating in public on the same day.
It ruled that the appeals were admissible inasmuch as they were directed 

not  against  the  ban  on  retransmission  itself  but  against  the  sanctions 
imposed by the PTT for disregarding the ban.

It went on to dismiss the appeals for the following reasons (translated 
from German):

"3.   The Court can normally only hear an administrative appeal if the appellant has 
a  live  (present  or  future)  interest  in  taking  proceedings.  If  the  interest  in  taking 
proceedings  has  ceased to  exist,  the  case  becomes  purely  academic  and  must  not 
continue unless special circumstances require a decision on the merits, for example 
where  it  would  otherwise  not  be  possible  to  give  a  binding  ruling  on  matters  of 
principle in time ...

(a)  the  Maur  community-antenna  co-operative  and  its  subscribers  have  only  a 
contingent interest in taking proceedings, depending on whether Sound Radio is going 

7



GROPPERA RADIO AG AND OTHERS v. SWITZERLAND JUDGMENT

to resume broadcasting; so long as there are no broadcasts, there is nothing to feed 
into the cable network. If it is highly unlikely that the broadcasts will be resumed, 
there is no need to examine the merits of the appeal.

Groppera  Radio  AG  claimed  to  have  made  all  the  arrangements  necessary  for 
restarting its  broadcasts  in  the event  of  the  present  appeal’s  being held to  have a 
suspensive effect (or of its succeeding). That statement, however, was unsupported by 
any evidence,  although the burden of  proof is  on the appellant  in  this regard and 
Groppera’s submission is open to serious doubt. The company claimed to have ceased 
its broadcasts - independently of the consequences of the station’s having been struck 
by lightning - because of the PTT’s ban on retransmission. Other reasons may have 
weighed more heavily, however. With the arrival of experimental local radio stations 
and a third frequency for Radio DRS [Direktion Radio und Fernsehen der deutschen 
und rätoromanischen Schweiz],  the  transmitter  on the Pizzo Groppera  had to  face 
serious  competition,  including  that  from  Radio  24;  the  transmitter’s  survival  is 
accordingly no doubt in jeopardy irrespective of the ban on retransmission. That being 
so, Groppera Radio AG’s gratuitous statement that it was ready to resume its activities 
is  not  sufficient  to  prove  that  the  Maur  community-antenna  co-operative  and  its 
subscribers have a live interest in taking proceedings. It follows that there is no need 
to examine the merits of their appeal.

The Court does not need to determine the question whether there might be a live 
interest if the transmitter resumed or had already resumed its broadcasts, which are 
incompatible  with  international  telecommunications  law  -  subject  to  any  contrary 
decision by the Italian courts and, possibly, by an international court of arbitration.

(b)  For  the  same reasons  there is  no need  to  consider  the  merits  of  the  appeal 
brought by Groppera Radio AG.

The  company  cannot  plausibly  maintain  that  if  its  appeal  succeeded,  it  would 
resume its activities - which have been made impossible, short of new investment, by 
a storm that occurred after the appeal was brought - and would, furthermore, have the 
financial means to do so.

Moreover, this case is a wholly exceptional one. Transmitters which broadcast in 
contravention of national or international law cannot usually survive for long. Matters 
are different as regards the Pizzo Groppera transmitter only because proceedings are 
still  pending  in  Italy  and  because  hitherto  none  of  the  means  of  settling  disputes 
provided for in Article 50 of the International Telecommunication Convention ... has 
been used. It is unlikely that a second case of this kind will arise, if only because of 
the  doubtful  profitability  of  such  transmitters.  There  is  therefore  insufficient 
justification for determining, with an eye to the future, the issues raised by the case, 
some of which are extremely sensitive.

In any case,  even if  it  were to be held that  Groppera Radio AG had a possible 
interest in taking proceedings, its claim to retransmit again, through the co-operative’s 
cable network, its probably unlawful ... broadcasts, after resuming them, would not 
deserve the law’s protection."

Lastly,  the court  made an order for costs against  Groppera Radio AG 
since its appeal could not succeed as the company had breached the law by 

8



GROPPERA RADIO AG AND OTHERS v. SWITZERLAND JUDGMENT

attempting to circumvent a ban on retransmission that had been imposed by 
the PTT and that, moreover, did not concern it directly.

C. The proceedings in Italy

26.    From  13  November  1979  onwards  Radio  24  (Sound  Radio’s 
predecessor)  broadcast  to  Switzerland  from  the  Pizzo  Groppera  (see 
paragraph 12 above). On several occasions it changed its frequency in order 
to prevent interference with other radio stations.

On  21  December  1979,  following  complaints  from  the  German  and 
Swiss  telecommunications  authorities,  the  Italian  Ministry  of  Post  and 
Telecommunications prohibited Belton s.r.l. (the manager of the station - see 
paragraph 12 above) from continuing its operations and threatened to put its 
transmitter out of action. The transmitter closed down on 22 January 1980, 
was functioning again three days later and then ceased broadcasting on 29 
January.

27.    Belton  s.r.l.  brought  proceedings  in  the  Lombardy  Regional 
Administrative Court, which on 11 March 1980 refused an application for a 
provisional broadcasting licence.

28.    On 19  March  1980 the  Chiavenna magistrate  declared  that  the 
closing down of the transmitter was unlawful, and broadcasting resumed on 
23 March.

29.   On 3 October 1980 the PTT again demanded that the broadcasts 
should cease.  On 11 October a second application (no. 2442/82) was made 
to the Lombardy Regional Administrative Court, but on 18 November that 
court  refused a  stay of  execution.  On 25 November  the  Pizzo Groppera 
transmitter closed down for the third time.

On 13 January 1981 the Consiglio di Stato granted an application for a 
stay of execution pending the proceedings in the Administrative Court, and 
Radio 24 began broadcasting again on 16 January.

30.   In a judgment (no. 1515/81) of 1 October, which was filed at the 
registry on 4 December 1981, the Administrative Court held that Radio 24 
was carrying on its activities in Italy unlawfully. The Pizzo Groppera station 
could not be considered as a local radio station under Italian law, since it 
had  a  broadcasting  radius  of  more  than  20  km  and  broadcast  only  to 
listeners living across the border. The court added that under Law no. 103 of 
14  April  1975  ("new  provisions  concerning  radio  and  television 
broadcasting"), the State had a monopoly of radio broadcasts intended for 
foreign  countries.  Lastly,  the  court  upheld  the  closure  order,  which  was 
executed on 21 January 1982.

31.   On 4 May 1982, following an appeal by Belton s.r.l., the Consiglio 
di Stato adopted three decisions, the first of which was filed at the registry 
the next day and the other two on 26 October:

9



GROPPERA RADIO AG AND OTHERS v. SWITZERLAND JUDGMENT

(i)  an order (no. 124/82) staying execution of the judgment of 1 October 
1981, so that Radio 24 was able to resume broadcasting on 9 May;

(ii) a judgment (no. 508/82) allowing the appeal in part and reserving a 
decision as to the rest; and

(iii) an order (no. 509/82) referring the case to the Constitutional Court - 
as sections 1, 2 and 45 of the 1975 Law appeared to raise a constitutional 
issue - and staying the proceedings.

32.    The Constitutional Court  gave its decision on 6 May 1987 in a 
judgment  (no.  153/1987)  which  was  filed  at  the  registry  on  13  May.  It 
declared section 2(1) of the impugned Law to be unconstitutional as it did 
not  make  any  provision  for  the  possibility  of  broadcasting  programmes 
abroad under licences issued to private companies by the State authorities.

II.    SWITZERLAND  AND  INTERNATIONAL 
TELECOMMUNICATIONS LAW

A. The International Telecommunication Convention

33.    The  International  Telecommunication  Convention,  which  was 
concluded  in  the  International  Telecommunication  Union  on  25  October 
1973 and revised on 6 November 1982, has been ratified by all the Council 
of Europe’s member States. In Switzerland it has been published in full in 
the Official Collection of Federal Statutes (1976, p. 994, and 1985, p. 1093), 
and in the Compendium of Federal Law (0.784.16).

Article 33,  entitled "Rational Use of the Radio Frequency Spectrum", 
provides:

"Members  shall  endeavour to  limit  the number of  frequencies  and the spectrum 
space used to the minimum essential to provide in a satisfactory manner the necessary 
services. To that end they shall endeavour to apply the latest technical advances as 
soon as possible."

Article 35 § 1 reads:
"All stations, whatever their purpose, must be established and operated in such a 

manner as not to cause harmful interference to the radio services or communications 
of  other  Members  or  of  recognised  private  operating  agencies,  or  of  other  duly 
authorised  operating agencies  which  carry  on radio service,  and  which  operate  in 
accordance with the provisions of the Radio Regulations."

34.    The  Convention  is  supplemented  and clarified  by  three  sets  of 
administrative rules: the Radio Regulations, the Telegraph Regulations and 
the Telephone Regulations. Only the first of these is relevant in the instant 
case.

10



GROPPERA RADIO AG AND OTHERS v. SWITZERLAND JUDGMENT

B. The Radio Regulations

35.    The  Radio Regulations date  from 21 December  1959 and were 
likewise amended in 1982 and also on other occasions. They run to over a 
thousand pages and -  except  for  numbers 422 and 725 -  have  not  been 
published in the Official Collection of Federal Statutes. The latter contains 
the following reference to them:

"The  administrative  regulations  relating  to  the  International  Telecommunication 
Convention of 25 October 1973 are not being published in the Official Collection of 
Federal Statutes. They may be consulted at the Head Office of the PTT, Library and 
Documentation, Viktoriastrasse 21, 3030 Berne, or may be obtained from the ITU, 
International Telecommunication Union, Place des Nations, 1202 Geneva."

Apart from number 584 (see paragraph 36 below), the provisions of the 
Radio Regulations relevant to the present case are the following:

Number 2020

"No transmitting station may be established or operated by a private person or by 
any enterprise without a licence issued in an appropriate form and in conformity with 
the provisions of these Regulations by the Government of the country to which the 
station in question is subject ..."

Number 2666

"In principle, except in the frequency band 3900-4000 kHz, broadcasting stations 
using  frequencies  below  5060  kHz  or  above  41  MHz  shall  not  employ  power 
exceeding that  necessary to maintain economically an effective national  service of 
good quality within the frontiers of the country concerned."

C. The Darmstadt plan

36.   By number 584 of the Radio Regulations,
"Broadcasting stations in the band 100-108 MHz in Region 1 shall be established 

and operated in accordance with an agreement and associated plan for the band 87.5-
108 MHz to be drawn up by a regional broadcasting conference (see Resolution 510). 
Prior to the date of entry into force of this agreement, broadcasting stations may be 
introduced  subject  to  agreement  between  administrations  concerned,  on  the 
understanding that such an operation shall in no case prejudice the establishment of 
the plan."

37.   The work of the conference contemplated in this provision resulted 
in the adoption in 1971 of a regional convention better known under the 
name of the Darmstadt plan. This instrument, which was superseded in 1984 
by the "Geneva plan",  governed the use of the 100-108 MHz frequency 
band  and  laid  down  a  procedure  for  considering  new  applications  for 

11



GROPPERA RADIO AG AND OTHERS v. SWITZERLAND JUDGMENT

frequency allocations; it also indicated the position and characteristics of the 
transmitters concerned.

38.   Unlike Switzerland, Italy has not acceded to the plan. Nor have the 
two  countries  concluded  an  individual  agreement  as  required  before  a 
transmitter can broadcast from one national territory to another.

D. Switzerland’s representations

39.   The Swiss Government never jammed the broadcasts from the Pizzo 
Groppera in order to stop them. They did, however, make approaches to the 
Italian authorities and to the International Telecommunication Union.

1. The approaches to the Italian authorities
40.   Two delegations, one Swiss and one Italian, met in Berne on 29 and 

30 November 1979 to study the "problem of external transmitters situated 
on  Italian  territory  and  broadcasting  programmes  to  Switzerland".  The 
minutes of the meeting mentioned the following points:

"1. The Italian delegation confirmed that on 22 November 1979 the ‘Ministero delle 
Poste e delle Telecomunicazioni’ sent a warning to the Belton company (Signor Fedele 
Tiranti) in Como, and receipt of the document was acknowledged on 23 November. 
The document stated that the transmitter had to confine the scope of its activities to 
Italian territory. Those in charge of the station had seven days in which to comply with 
this order, failing which their transmitter would be put out of action (disattivazione). 
The Swiss delegation expected immediate action. In accordance with the agreements 
concluded in Rome on 22 and 23 October 1979, the Italian delegation assured the 
Swiss delegation that the Italian Post and Telecommunications Authority would pursue 
the course of action already embarked on with the despatch of the warning (diffida), in 
order to halt the broadcasts to Switzerland. The Swiss delegation stated nonetheless 
that if nothing was done by 20 December 1979 and if the broadcasts still continued, 
the case would have to be submitted to the International Telecommunication Union 
(ITU).

2.  As  regards  the  external  transmitters  which  were  disrupting  broadcasting  in 
Switzerland, some measure of agreement was reached. The Italian side had already 
taken measures to implement the rules in force. One transmitter had even temporarily 
ceased functioning. Future arrangements would be examined on a case-by-case basis 
by the representatives of the two authorities, i.e. Mr Blaser for Switzerland and Mr 
Cito for Italy.

3. The Swiss delegation insisted on measures being taken, in accordance with the 
international  agreements,  against  other  transmitters  sited  in  Italy  which  broadcast 
programmes  intended  mainly  for  Switzerland.  The  Italian  delegation,  which  was 
willing to settle the problem in accordance with its international commitments, said 
that it could not for the time being participate in any official co-ordination procedure, 
mainly because there was currently no legal basis for it.

12



GROPPERA RADIO AG AND OTHERS v. SWITZERLAND JUDGMENT

4. The Swiss delegation confirmed its position vis-à-vis the international agreements 
and  stressed  the  need  for  them  to  be  applied  unrestrictedly  by  the  co-signatory 
countries.

5. Given the importance of the issues in question, the two delegations decided to 
continue their negotiations early in 1980."

2. The approaches to the International Telecommunication Union

(a) The request for assistance from the Head Office of the PTT

41.   In a letter of 20 January 1987 the Radio Rights Division (Head 
Office of the PTT) submitted a request for assistance to the chairman of the 
International  Frequency  Registration  Board  (International 
Telecommunication Union).

It indicated inter alia:
"In Italy, especially in the Po valley, there are a large number of private radio and 

television broadcasting stations transmitting on frequencies which have not been co-
ordinated with the Swiss Post and Telecommunications Authority. This state of affairs 
contravenes Articles  2  and  4  of  the  regional  broadcasting  agreements  (Stockholm 
1961,  Geneva  1984)  and  numbers  1214  and  1215  of  the  Radio  Regulations, 
international agreements to which the Swiss and Italian authorities are parties.

Some of these stations broadcast programmes and advertising designed for listeners 
in neighbouring Swiss towns and employ power exceeding that necessary to maintain 
economically an effective national service of good quality within the frontiers of the 
country concerned, contrary to number 2666 of the Radio Regulations. Furthermore, 
these private stations interfere with the proper functioning of Swiss radio services. To 
give a better picture of the situation, we are enclosing copies of the reports of harmful 
interference  that  we have  sent  to  the  Italian  authorities  (since  1984),  pursuant  to 
Article 22, Appendix 23 of the Radio Regulations. You will also find a summary table 
of Italian private radio stations which, through their presence on the airwaves,  are 
preventing the implementation of our frequency allocations.

For more than six years now, the various representations made by the Swiss PTT to 
the  Italian  authorities  with  a  view to  a  co-ordination  of  effort  have  unfortunately 
produced no significant result. It is for this reason that before, if need be, taking the 
steps provided for in Article 50, number 189, of the International Telecommunication 
Convention (Nairobi, 1982), the Swiss authorities request the Board to take, as soon as 
possible, all necessary measures to remedy this situation."

(b) The International Telecommunication Union’s reply

42.    On  8  July  1988  the  chairman  of  the  International  Frequency 
Registration Board sent the Head Office of the Swiss PTT a copy of a letter 
sent the same day to the Italian Ministry of Post and Telecommunications 
informing it  that  frequency allocations were being used in breach of the 
Radio Regulations and regional agreements.

13



GROPPERA RADIO AG AND OTHERS v. SWITZERLAND JUDGMENT

The most recent of the Board’s representations to the Italian authorities 
was made in a telefaxed message on 29 November 1988, which read:

"1. The Board has yet to receive any information about the solution of the cases of 
harmful  interference  reported  by  the  Swiss  authorities.  Similar  cases  of  harmful 
interference have recently been reported by the authorities of two other States.

2. On behalf of the International Frequency Registration Board I wish to express 
serious concern at the apparent lack of progress in eliminating the harmful interference 
caused to radio and television broadcasting stations in Switzerland and at the fact that 
a  chaotic situation seems to have developed in the region which, to say the least, 
renders the existing international treaties nugatory.

3. In your letter of 8 August 1988 you informed the Board that an agreement had 
been reached with the Swiss authorities, but no practical measure seems to have been 
taken. Your Department has not yet replied to the Board’s letters of 3 April 1987, 21 
August 1987 and 25 October 1988 and has not submitted any comments - as it was 
required to  do under RR [Radio Regulations]  1444 -  on the Board’s  investigation 
pursuant to RR 1438 and RR 1442 into the harmful interference caused to the Swiss 
authorities’ radio and television broadcasting stations which was reported to you in the 
Board’s letter of 8 July 1988.

 ...

6. The Board wishes to draw your Department’s attention to the extremely serious 
situation currently prevailing.

In particular:

(I)   The Board has concluded that the Italian authorities have failed to comply with 
the  obligations  which  they  freely  undertook  to  fulfil  in  the  International 
Telecommunication  Convention,  the  Radio  Regulations  and  the  regional 
agreements.

(II)  More than a hundred Italian stations are currently causing persistent harmful 
interference to officially authorised stations in three neighbouring countries.

(III)  No means has been found of reducing this major interference, which continues 
to increase.

(IV)  There has been no specific reply to the Board’s letters.

7. In view of this situation, which has existed for several years now and has recently 
become alarmingly serious, the Board is bound to consider taking further measures 
with a view to overcoming the serious consequences for the authorities of France, 
Switzerland and Yugoslavia of the Italian authorities’ failure to fulfil their obligations.

8. Copies of this telefax are being sent to the authorities of France, Switzerland and 
Yugoslavia."

The Board never received any reply from the Italian authorities.

14



GROPPERA RADIO AG AND OTHERS v. SWITZERLAND JUDGMENT

PROCEEDINGS BEFORE THE COMMISSION

43.   In their  application of 9 February 1984 to the Commission (no. 
10890/84),  Groppera Radio  AG and Mr Marquard,  Mr Fröhlich and Mr 
Caluzzi relied on Article 10 (art. 10) of the Convention. They contended that 
the ban on cable retransmission in Switzerland of their broadcasts from Italy 
infringed their right to impart information and ideas regardless of frontiers. 
They also claimed to be the victims of a breach of Article 13 (art. 13), for 
want of any remedy against a Federal Council Ordinance.

44.   The Commission declared the application admissible on 1 March 
1988. In its report of 13 October 1988 (made under Article 31) (art. 31), the 
Commission found that there had been a breach of Article 10 (art. 10) (by 
seven votes to six) but not of Article 13 (art. 13) (unanimously). The full 
text  of  the  Commission’s  opinion  and  of  the  three  separate  opinions 
contained in the report is reproduced as an annex to this judgment∗.

FINAL SUBMISSIONS TO THE COURT

45.   At the hearing the Government confirmed the final submissions in 
their memorial of 30 May 1989, in which they asked the Court to hold:

"primarily, that the applicants lack the status of victims and that consequently they 
cannot claim a violation of the Convention;

in the alternative, that the restrictions on freedom of expression formed part of the 
licensing system to which broadcasting enterprises may be subject in virtue of the 
third sentence of Article 10 § 1 (art. 10-1) of the Convention;

in the further alternative, that the State interferences with the applicants’ freedom of 
expression were justified under Article 10 § 2 (art. 10-2) of the Convention."

AS TO THE LAW

I.   THE GOVERNMENT’S PRELIMINARY OBJECTION

46.    The  Government  submitted  -  as  they  had  already  done 
unsuccessfully  before  the  Commission  -  that  the  applicants  were  not 
"victims" within the meaning of Article 25 § 1 (art. 25-1) of the Convention.

 Note by the Registrar.  For practical reasons this annex will appear only with the printed 
version of the judgment (volume 173 of Series A of the Publications of the Court), but a 
copy of the Commission's report is obtainable from the registry.

15



GROPPERA RADIO AG AND OTHERS v. SWITZERLAND JUDGMENT

Only the community-antenna co-operative of Maur and the surrounding 
district  had  suffered  interference  with  the  exercise  of  its  freedom  of 
expression, namely the ban on cable transmission of programmes received 
over the air from the Pizzo Groppera. Groppera Radio AG, the Government 
claimed, had only an indirect legal interest, since at all events Sound Radio 
could still broadcast over the air and cover the Zürich area, including the 
village  of  Maur.  Furthermore,  challenging  the  Federal  Council’s  1983 
Ordinance would be tantamount to applying for a review of legislation in 
the  abstract,  which  was  in  principle  outside  the  jurisdiction  of  the 
Convention  institutions.  Nor  could  Mr  Marquard,  Mr  Fröhlich  and  Mr 
Caluzzi claim to be victims on the ground that they were listeners living in 
the area covered by the co-operative, since they were not subscribers to its 
cable network.

47.   By "victim" Article 25 (art. 25) means the person directly affected 
by the act or omission which is in issue, a violation being conceivable even 
in the absence of any detriment; the latter is relevant only to the application 
of Article 50 (art. 50) (see, in particular, the Johnston and Others judgment 
of 18 December 1986, Series A no. 112, p. 21, § 42).

48.    Like  the  Commission  in  its  decision  of  1  March  1988  on  the 
admissibility of the application, and for similar reasons, the Court does not 
consider it necessary to examine whether the applicants can claim to have 
been victims during the period from 1 January 1984 (entry into force of the 
Federal Council’s Ordinance of 17 August 1983) to 21 March 1984 (date of 
the order from the Zürich area telecommunications office of the PTT to the 
co-operative)  or  during  the  period  following 30  August  1984,  when the 
Pizzo Groppera station was damaged by lightning.

From 21 March to 30 August 1984, on the other hand, the applicants 
were  directly  affected  by  the  1983 Ordinance  and by  the  administrative 
decisions  of  21  March  and  31  July  1984.  Admittedly,  these  were  not 
formally directed at the applicants, who continued to broadcast over the air 
freely, but their effects were fully felt by them. Since the co-operative was 
prohibited from feeding Sound Radio’s programmes into its network, the 
applicants  lost  an  appreciable  proportion  of  their  usual  audience  -  the 
listeners  living  in  areas  where  reception  was  poor  or  even  impossible 
because of the mountainous nature of the country.

49.    Nor,  in  relation to  Article  25 (art.  25),  is  there  any ground for 
distinguishing  between  the  different  applicants,  despite  obvious 
dissimilarities of status or rôle and the fact that Groppera Radio AG alone 
joined  the  co-operative’s  appeal  to  the  Federal  Court.  All  had  a  direct 
interest  in  the  continued transmission  of  Sound Radio’s  programmes  by 
cable: for the company and its sole shareholder and statutory representative, 
it was essential to keep the station’s audience and therefore to maintain its 

16



GROPPERA RADIO AG AND OTHERS v. SWITZERLAND JUDGMENT

financing from advertising revenue; for the employees, it was a matter of 
their job security as journalists.

50.   Lastly, the Court cannot attach any importance to the fact that Mr 
Marquard,  Mr  Fröhlich  and Mr Caluzzi  were  not  subscribers  to  the  co-
operative’s  cable  network.  Before  the  Convention  institutions  they 
complained of interference with their  freedom to impart  information and 
ideas regardless of frontiers and not, other than in their observations of 29 
August  1986  to  the  Commission,  of  an  infringement  of  their  freedom 
personally to receive such information and ideas.

51.    In  short,  the  applicants  can  claim to  be  victims  of  the  alleged 
violation.

II.   ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 (art. 10)

52.   Groppera Radio AG, and also Mr Marquard, Mr Fröhlich and Mr 
Caluzzi, complained of the ban on cable retransmission in Switzerland of 
the  programmes  broadcast  by  Sound  Radio  from  Italy.  They  relied  on 
Article 10 (art. 10) of the Convention, which provides:

"1.  Everyone  has  the  right  to  freedom  of  expression.  This  right  shall  include 
freedom to hold opinions and to receive and impart information and ideas without 
interference  by  public  authority  and  regardless  of  frontiers.  This  Article  shall  not 
prevent  States  from  requiring  the  licensing  of  broadcasting,  television  or  cinema 
enterprises.

2.  The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, 
may  be  subject  to  such  formalities,  conditions,  restrictions  or  penalties  as  are 
prescribed by law and are necessary in a democratic society, in the interests of national 
security, territorial integrity or public safety, for the prevention of disorder or crime, 
for the protection of health or morals, for the protection of the reputation or rights of 
others,  for  preventing the disclosure of  information received in  confidence,  or  for 
maintaining the authority and impartiality of the judiciary."

A. Whether there was an interference

53.   In the applicants’ submission, the administrative decisions of 21 
March and 31 July 1984 taken against the co-operative under the Federal 
Council’s 1983 Ordinance interfered with their right to impart information 
and ideas regardless of frontiers; the decisions prevented subscribers to the 
cable networks from receiving the broadcasts from the Pizzo Groppera and 
thus amounted in effect to a ban on those programmes, which was the more 
serious  as  in  Switzerland  two-thirds  of  the  population  can  receive 
broadcasts by cable, and the mountainous terrain often makes reception over 
the air difficult and sometimes even impossible.

54.   Without expressly disputing that Article 10 (art. 10) was applicable, 
the  Government  denied  that  the  applicants  had  any  interest  in  taking 

17



GROPPERA RADIO AG AND OTHERS v. SWITZERLAND JUDGMENT

proceedings.  Sound  Radio,  they  said  firstly,  used  a  transmitter  of 
considerable power allowing it to "blanket" the Zürich area and had never 
been jammed. Secondly, the station had ceased broadcasting on 1 September 
1984 not only because of the damage caused by the lightning but also, and 
more particularly, for economic reasons. Thirdly, it broadcast programmes 
whose content - mainly light music and commercials - could raise doubts as 
to whether they were "information" and "ideas".

55.   The Court notes that the first two of the Government’s submissions 
reiterate  in  substance  the  preliminary  objection  that  has  already  been 
dismissed.  As  to  the  third  submission,  the  Court  does  not  consider  it 
necessary to give on this occasion a precise definition of what is meant by 
"information" and "ideas". "Broadcasting" is mentioned in the Convention 
precisely in relation to freedom of expression. Like the Commission, the 
Court considers that both broadcasting of programmes over the air and cable 
retransmission of such programmes are covered by the right enshrined in the 
first two sentences of Article 10 § 1 (art.  10-1), without there being any 
need to make distinctions according to the content of the programmes. The 
disputed  administrative  decisions  certainly  interfered  with  the  cable 
retransmission of Sound Radio’s programmes and prevented the subscribers 
in  the  Maur  area  from  receiving  them  by  that  means;  they  therefore 
amounted  to  "interference  by  public  authority"  with  the  exercise  of  the 
aforesaid freedom.

B. Whether the interference was justified

56.   The Government submitted, in the alternative, that the interference 
was in  keeping with paragraph 1 (art.  10-1) in  fine,  according to  which 
Article  10  "shall  not  prevent  States  from  requiring  the  licensing  of 
broadcasting ...  enterprises"; in the further alternative, they argued that it 
was justified under paragraph 2 (art. 10-2).

1. Paragraph 1, third sentence, of Article 10 (art. 10-1)
57.   As to the first point, the applicants contended that Switzerland had 

no jurisdiction to regulate reception on its territory of programmes legally 
broadcast from abroad and retransmitted by cable. Since the Pizzo Groppera 
station was in Italy, only the Italian authorities might be entitled to grant 
Groppera Radio AG a licence within the meaning of the third sentence of 
Article 10 § 1 (art.  10-1). Furthermore, companies which operated cable 
networks each had a relatively large number of channels; the licences that 
were granted to them in Switzerland were for purely technical purposes and 
could not in any circumstances be used to dictate the choice of programmes.

18



GROPPERA RADIO AG AND OTHERS v. SWITZERLAND JUDGMENT

In the Commission’s view likewise, the third sentence of Article 10 § 1 
(art. 10-1) could not justify the interference complained of. The condition to 
which  the  award  and  holding  of  the  "community-antenna  licence"  were 
made subject by the administrative decisions of 21 March and 31 July 1984 
was  not  designed  to  ensure  compliance  with  a  licence  issued  to  a 
broadcasting enterprise operating under the Swiss system. The legitimacy of 
the restriction imposed on licensed cable companies by Article 78 § 1 (a) of 
the 1983 Ordinance could accordingly be assessed only under Article 10 § 2 
(art. 10-2).

58.   The Government disputed this contention. They did not deny that 
Groppera Radio AG was a broadcasting enterprise but they included in that 
category community-antenna companies which received programmes over 
the air and retransmitted them by cable.  Furthermore, they distinguished 
between  two  national  licensing  systems:  the  Italian  one,  applicable  to 
Groppera Radio AG, and the Swiss one, applicable to the co-operative. They 
considered  that  they  had  made  legitimate  use  of  the  second  system  in 
refusing to endorse the application for a licence, as to have done so would 
have  breached  Switzerland’s  international  undertakings  -  especially  as 
Sound  Radio  used  VHF,  a  frequency  intended  purely  for  national 
broadcasting - and would have been to disregard the conditions attaching to 
the licences granted to cable companies.

59.   The Court agrees with the Government that the third sentence of 
Article 10 § 1 (art. 10-1) is applicable in the present case. What has to be 
determined is the scope of its application.

60.   The insertion of the sentence in issue, at an advanced stage of the 
preparatory  work  on  the  Convention,  was  clearly  due  to  technical  or 
practical considerations such as the limited number of available frequencies 
and the major capital investment required for building transmitters. It also 
reflected  a  political  concern  on  the  part  of  several  States,  namely  that 
broadcasting should be the preserve of the State. Since then, changed views 
and technical progress, particularly the appearance of cable transmission, 
have  resulted  in  the  abolition  of  State  monopolies  in  many  European 
countries and the establishment of private radio stations - often local ones - 
in addition to the public services. Furthermore, national licensing systems 
are required not only for the orderly regulation of broadcasting enterprises 
at the national level but also in large part to give effect to international rules, 
including  in  particular  number  2020  of  the  Radio  Regulations  (see 
paragraph 35 above).

61.   The object and purpose of the third sentence of Article 10 § 1 (art. 
10-1) and the scope of its application must however be considered in the 
context  of  the  Article  as  a  whole  and  in  particular  in  relation  to  the 
requirements of paragraph 2 (art. 10-2).

There is no equivalent of the sentence under consideration in the first 
paragraph of  Articles  8,  9  and 11  (art.  8,  art.  9,  art.  11),  although their 

19



GROPPERA RADIO AG AND OTHERS v. SWITZERLAND JUDGMENT

structure is in general very similar to that of Article 10 (art. 10). Its wording 
is not unlike that of the last sentence of Article 11 § 2 (art. 11-2). In this 
respect, however, the two Articles (art. 10, art. 11) differ in their structure. 
Article  10  (art.  10)  sets  out  some  of  the  permitted  restrictions  even  in 
paragraph 1 (art. 10-1). Article 11 (art. 11), on the other hand, provides only 
in paragraph 2 (art. 11-2) for the possibility of special restrictions on the 
exercise of the freedom of association by members of the armed forces, the 
police and the administration of the State, and it could be inferred from this 
that  those  restrictions  are  not  covered  by  the  requirements  in  the  first 
sentence  of  paragraph  2  (art.  11-2),  except  for  that  of  lawfulness 
("lawful"/"légitimes"). A comparison of the two Articles (art.  10, art.  11) 
thus indicates that the third sentence of Article 10 § 1 (art. 10-1), in so far as 
it amounts to an exception to the principle set forth in the first and second 
sentences, is of limited scope.

The Court observes that Article 19 of the 1966 International Covenant on 
Civil and Political Rights does not include a provision corresponding to the 
third sentence of Article 10 § 1 (art. 10-1). The negotiating history of Article 
19 shows that the inclusion of such a provision in that Article had been 
proposed with a view to the licensing not of the information imparted but 
rather of the technical means of broadcasting in order to prevent chaos in 
the use of frequencies. However, its inclusion was opposed on the ground 
that it might be utilised to hamper free expression, and it was decided that 
such a provision was not necessary because licensing in the sense intended 
was deemed to be covered by the reference to "public order" in paragraph 3 
of the Article (see Document A/5000 of the sixteenth session of the United 
Nations General Assembly, 5 December 1961, paragraph 23).

This supports the conclusion that the purpose of the third sentence of 
Article 10 § 1 (art. 10-1) of the Convention is to make it clear that States are 
permitted to control by a licensing system the way in which broadcasting is 
organised in their territories, particularly in its technical aspects. It does not, 
however, provide that licensing measures shall not otherwise be subject to 
the requirements of paragraph 2 (art. 10-2), for that would lead to a result 
contrary to the object and purpose of Article 10 (art. 10) taken as a whole.

62.    The sentence in question accordingly applies in the instant case 
inasmuch as it permits the orderly control of broadcasting in Switzerland.

63.   The Court notes that the Pizzo Groppera station as such admittedly 
came  under  Italian  jurisdiction,  but  that  the  retransmission  of  its 
programmes by the Maur co-operative came under Swiss jurisdiction. The 
ban on retransmission was fully consistent with the Swiss local radio system 
established by the Federal Council  in its Ordinance of 7 June 1982 (see 
paragraphs 13-14 above).

64.   In sum, the interference was in accordance with the third sentence 
of  paragraph  1  (art.  10-1);  it  remains  to  be  determined  whether  it  also 

20



GROPPERA RADIO AG AND OTHERS v. SWITZERLAND JUDGMENT

satisfied the conditions in paragraph 2 (art. 10-2), that is to say whether it 
was "prescribed by law", had a legitimate aim or aims and was "necessary 
in a democratic society" in order to achieve them.

2. Paragraph 2 of Article 10 (art. 10-2)

(a) "Prescribed by law"

65.   The applicants did not object to the fact that the Ordinance of 17 
August  1983 referred to  the  rules  of  international  law,  but  they did  not 
consider these sufficiently accessible or precise for a citizen to be able to 
adapt his behaviour to them - even after consulting a lawyer, if necessary. 
The  applicants  added  that  international  telecommunications  law  was 
binding  only  on  the  States  parties  to  the  instruments  in  question;  as 
Groppera  Radio  AG’s  transmitter  came  under  Italian  jurisdiction,  any 
problem with applying that law therefore had to be resolved at inter-State 
level, if need be by resorting to the machinery provided for in Article 50 of 
the International Telecommunication Convention. In short, they claimed that 
the interference complained of was not "prescribed by law".

66.   The Commission reached a similar conclusion. It noted that neither 
Article  78 § 1 (a)  of  the 1983 Ordinance nor the decision taken by the 
Zürich area telecommunications office of the PTT on 21 March 1984 (see 
paragraphs 17 and 19 above) mentioned any particular rule of international 
telecommunications law. The Commission also referred to the Swiss Federal 
Court’s and the Italian Constitutional Court’s judgments of 14 June 1985 
and 6 May 1987 (see paragraphs 25 and 32 above) in order to advance the 
view  that  the  question  whether  Groppera  Radio  AG  was  validly  in 
possession of a "licence" within the meaning of number 2020 of the Radio 
Regulations (see paragraph 35 above) had not been resolved. To hold that in 
the instant case the persons concerned could know what the legal basis of 
the  measure  affecting  Sound  Radio  was  would  amount  to  giving  the 
authorities a quasi-discretionary power to ban any programme alleged to be 
contrary to public international law.

67.   The Government submitted that, on the contrary, the national and 
international rules in issue satisfied the criteria of precision and accessibility 
identified in the Convention institutions’ case-law.

On the first point the Government argued that the decision taken on 31 
July 1984 by the national head office of the PTT referred to Article 78 § 1 
(a) of the 1983 Ordinance and to several specific provisions of international 
telecommunications law (Article 35 of the International Telecommunication 
Convention and numbers 584 and 2666 of the Radio Regulations). They 
also emphasised the monistic concept followed in the Swiss legal system; 
this  allowed individuals  to  rely on rules of international  law in order  to 
assert rights and obligations vested in or incumbent on the authorities or 
other individuals. Lastly, they stated that the applicants were by no means 

21



GROPPERA RADIO AG AND OTHERS v. SWITZERLAND JUDGMENT

unaware  of  the  international  rules  applicable  in  Switzerland.  This  was 
evidenced by two documents: the letter of 29 January 1980 from the PTT’s 
national  head office to all  licensed community-antenna companies in the 
area in which Radio 24 (Sound Radio’s predecessor) could be received and 
the  Federal  Court’s  judgment  of  12  July  1982 in  the  case  of  Radio  24 
Radiowerbung Zürich AG gegen Generaldirektion PTT (Judgments of the 
Swiss  Federal  Court,  vol.  108,  Part  1b,  p.  264).  These  documents  had 
clearly  defined  a  legal  position  which  the  1983  Ordinance  expressed  in 
legislative form.

As  regards  accessibility,  the  Government  recognised  that  only  the 
International Telecommunication Convention had been published in full in 
the  Official  Collection  of  Federal  Statutes  and  in  the  Compendium  of 
Federal Law. While the Radio Regulations had not been published in these - 
except for numbers 422 and 725 -, information was given in the Official 
Collection as to how they could be consulted or obtained (see paragraph 35 
above). This practice was, the Government said, justified by the length of 
the text, which ran to more than a thousand pages. Moreover, the practice 
had  been  approved  by  the  Federal  Court  (judgment  of  12  July  1982 
previously cited) and could be found in at least ten other member States of 
the Council of Europe. Lastly, it was consonant with the European Court’s 
case-law on individuals’ access to legal norms in common-law systems.

68.   In the Court’s view, the scope of the concepts of foreseeability and 
accessibility  depends  to  a  considerable  degree  on  the  content  of  the 
instrument in issue, the field it  is designed to cover and the number and 
status of those to whom it is addressed.

In  the  instant  case  the  relevant  provisions  of  international 
telecommunications law were highly technical and complex; furthermore, 
they  were  primarily  intended  for  specialists,  who  knew,  from  the 
information given in the Official Collection, how they could be obtained. It 
could therefore be expected of a business company wishing to engage in 
broadcasting across a frontier - like Groppera Radio AG - that it would seek 
to inform itself fully about the rules applicable in Switzerland, if necessary 
with  the  help  of  advisers.  As  the  1983  Ordinance  and  the  International 
Telecommunication Convention had been published in full, such a company 
had only to acquaint itself with the Radio Regulations, either by consulting 
them at  the  PTT’s  head  office  in  Berne  or  by  obtaining  them from the 
International Telecommunication Union in Geneva.

Nor can it be said that the various instruments considered above were 
lacking in the necessary clarity and precision. In short, the rules in issue 
were such as to enable the applicants and their advisers to regulate their 
conduct in the matter.

22



GROPPERA RADIO AG AND OTHERS v. SWITZERLAND JUDGMENT

(b) Legitimate aim

69.   The Government contended that the impugned interference pursued 
two aims recognised by the Convention.

The  first  of  these  was  the  "prevention  of  disorder"  in 
telecommunications,  the  order  in  question  being  laid  down  in  the 
International  Telecommunication  Convention  and  the  Radio  Regulations 
and being  universally  binding.  Sound Radio  had disregarded  three  basic 
principles of the international frequency order:

(a)  the licensing principle, whereby the establishment or operation of a 
broadcasting station by a private person or by an enterprise was subject to 
the issue of a licence (number 2020 of the Radio Regulations), as Sound 
Radio had never received a licence from the Italian authorities;

(b)  the co-ordination principle, which required special agreements to be 
concluded between States where the frequency used was between 100 and 
108 MHz (number 584 of the Radio Regulations), because there was no 
such agreement between Switzerland and Italy;

(c)  the principle of economic use of the frequency spectrum (Article 33 
of the International Telecommunication Convention and number 2666 of the 
Radio  Regulations),  because  the  Pizzo  Groppera  had  the  most  powerful 
VHF transmitter in Europe.

The Government submitted, secondly, that the interference complained 
of was for the "protection of the ... rights of others", as it was designed to 
ensure pluralism, in particular of information, by allowing a fair allocation 
of frequencies internationally and nationally. This applied both to foreign 
radio stations, whose programmes had been lawfully retransmitted by cable 
long before the appearance of Radio 24, and to Swiss local radio stations, 
trials of which had been authorised in the Ordinance of 7 June 1982 (see 
paragraph 13 above).

The applicants merely denied that their activities had adversely affected 
any of the interests listed in paragraph 2 (art. 10-2).

The  Commission  expressed  no  view on  this  matter  in  its  report,  but 
before the Court its Delegate acknowledged the legitimacy of the first aim 
mentioned by the Government.

70.   The Court finds that the interference in issue pursued both the aims 
relied on,  which were fully compatible  with the Convention,  namely the 
protection of the international telecommunications order and the protection 
of the rights of others.

(c) "Necessary in a democratic society"

71.   The applicants submitted that the ban affecting them did not answer 
a pressing social need; in particular, it went beyond the requirements of the 
aims being pursued. It was tantamount to censorship or jamming.

The Government stated that they had had no other recourse seeing that 
their  representations  to  the  Italian  authorities  continued  to  be  fruitless, 

23



GROPPERA RADIO AG AND OTHERS v. SWITZERLAND JUDGMENT

whether made direct or through the International Telecommunication Union. 
The refusal to grant the co-operative a redistribution licence related only to 
Sound  Radio’s  programmes  and  in  no  way  affected  the  stations  which 
complied with the criteria of Article 78 of the 1983 Ordinance; furthermore, 
it  was  dictated  by  technical  necessity,  since  a  cable’s  capacity  was  not 
unlimited.

The Delegate of the Commission disagreed.
72.   According to the Court’s settled case-law, the Contracting States 

enjoy a certain margin of appreciation in assessing whether and to what 
extent an interference is necessary, but this margin goes hand in hand with 
European  supervision  covering  both  the  legislation  and  the  decisions 
applying it;  when carrying out that supervision, the Court must ascertain 
whether the measures taken at national level are justifiable in principle and 
proportionate  (see,  as  the most  recent  authority,  the Markt  Intern Verlag 
GmbH and Klaus Beermann judgment of 20 November 1989, Series A no. 
165, pp. 19-20, § 33).

73.    In order to verify that the interference was not excessive in the 
instant  case,  the  requirements  of  protecting  the  international 
telecommunications order as well as the rights of others must be weighed 
against  the interest  of  the applicants  and others  in  the retransmission of 
Sound Radio’s programmes by cable.

The Court reiterates, firstly, that once the 1983 Ordinance had come into 
force, most Swiss cable companies ceased retransmitting the programmes in 
question (see paragraph 18 above). Moreover, the Swiss authorities never 
jammed  the  broadcasts  from  the  Pizzo  Groppera,  although  they  made 
approaches  to  Italy  and  the  International  Telecommunication  Union (see 
paragraphs  39-42  above).  Thirdly,  the  impugned ban  was  imposed  on  a 
company incorporated under Swiss law - the Maur co-operative -  whose 
subscribers  all  lived  on  Swiss  territory  and  continued  to  receive  the 
programmes of several other stations. Lastly and above all, the procedure 
chosen could well appear necessary in order to prevent evasion of the law; it 
was not a form of censorship directed against the content or tendencies of 
the programmes concerned, but a measure taken against a station which the 
authorities of the respondent State could reasonably hold to be in reality a 
Swiss  station  operating  from  the  other  side  of  the  border  in  order  to 
circumvent  the  statutory  telecommunications  system  in  force  in 
Switzerland.

The national authorities accordingly did not in the instant case overstep 
the margin of appreciation left to them under the Convention.

24



GROPPERA RADIO AG AND OTHERS v. SWITZERLAND JUDGMENT

C. Conclusion

74.   In conclusion, no breach of Article 10 (art. 10) is made out, as the 
disputed measure was in accordance with paragraph 1 (art. 10-1) in fine and 
satisfied the requirements of paragraph 2 (art. 10-2).

III.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 13 (art. 13)

75.   In their original application Groppera Radio AG and Mr Marquard, 
Mr  Fröhlich  and  Mr  Caluzzi  also  relied  on  Article  13  (art.  13)  of  the 
Convention, claiming that they had not had an "effective remedy before a 
national authority" in order to have it determined whether Article 78 § 1 (a) 
of  the  1983  Ordinance  was  compatible  with  the  Convention,  and  in 
particular with Article 10 (art. 10).

They  did  not  maintain  this  complaint  in  the  subsequent  proceedings 
before the Commission, however, nor did they pursue it before the Court; 
there is no need for the Court to consider the issue of its own motion.

FOR THESE REASONS, THE COURT

1. Dismisses unanimously the Government’s preliminary objection;

2. Holds by sixteen votes to three that there has been no breach of Article 10 
(art. 10);

3.  Holds  unanimously  that  there  is  no  need  to  consider  the  case  under 
Article 13 (art. 13).

Done in English and in French, and delivered at a public hearing in the 
Human Rights Building, Strasbourg, on 28 March 1990.

Rolv RYSSDAL
President

Marc-André EISSEN
Registrar

In accordance with Article 51 § 2 (art. 51-2) of the Convention and Rule 
52 § 2 of the Rules of Court, the following separate opinions are annexed to 
this judgment:

25



GROPPERA RADIO AG AND OTHERS v. SWITZERLAND JUDGMENT

(a)  concurring opinion of Judge Matscher; (b)  concurring opinion of 
Judge  Pinheiro  Farinha;  (c)   dissenting  opinion  of  Judge  Pettiti;  (d) 
dissenting opinion of Judge Bernhardt; (e)  dissenting opinion of Judge De 
Meyer; (f)  concurring opinion of Judge Valticos.

R.R.
M.-A.E.

26



GROPPERA RADIO AG AND OTHERS v. SWITZERLAND JUDGMENT

CONCURRING OPINION OF JUDGE MATSCHER, 
APPROVED BY JUDGE BINDSCHEDLER-ROBERT 

(Translation) 

While  recognising  that  paragraph  1  of  Article  10  (art.  10-1) 
unquestionably  applies  in  the  instant  case,  I  am  firmly  opposed  to  the 
statement - which is apparently unqualified and is in any case unnecessary 
for the reasoning - that whether this paragraph applies never depends on the 
content of the programme, however broadcast (see paragraph 55 in fine of 
the judgment). 

One can very readily imagine programmes being broadcast which in no 
way amount to the communication of "information and ideas" and which 
therefore,  on  account  of  their  content,  do  not  come  within  the  right 
protected by Article 10 § 1 (art. 10-1). 

27



GROPPERA RADIO AG AND OTHERS v. SWITZERLAND JUDGMENT
CONCURRING OPINION OF JUDGE MATSCHER, APPROVED BY JUDGE 

BINDSCHEDLER-ROBERT

CONCURRING OPINION OF JUDGE PINHEIRO FARINHA 

(Translation) 

1.      I concur with the majority in the result. 
2.      I voted in support of the view that there had not been a breach of 

Article 10 solely on the basis of the third sentence of paragraph 1 (art. 10-
1): "the procedure chosen could well appear necessary in order to prevent 
evasion of the law", as "a measure taken against a station which the Swiss 
authorities could reasonably hold to be in reality a Swiss station operating 
from  the  other  side  of  the  border  in  order  to  circumvent  the  statutory 
telecommunications system in force in Switzerland" (see paragraph 73 of 
the judgment). 

3.       In  my opinion,  the  lack  of  any  licence  in  itself  justified  the 
interference. 

We do not need to invoke paragraph 2 (art. 10-2).  "National licensing 
systems are  required not  only  for  the orderly  regulation of  broadcasting 
enterprises  at  the  national  level  but  also  in  large  part  to  give  effect  to 
international  rules,  including  in  particular  number  2020  of  the  Radio 
Regulations" (see paragraph 60 of the judgment). 

4.       To  my profound regret,  I  cannot  accept  paragraph 61  of  the 
judgment.  In my opinion, it is unacceptable to reason on the basis of the 
drafting history of a later instrument drawn up within a different community 
(the UN), not within the Council of Europe. 

The  third  sentence  is  there;  it  has  a  meaning  and  authorises  the 
methodical regulation of broadcasting in Switzerland. 

To make licensing measures subject to the requirements of paragraph 2 
(art. 10-2) would render the content of the third sentence of paragraph 1 (art. 
10-1) nugatory. 

The fact that the sentence was not included in the International Covenant 
on  Civil  and  Political  Rights  is  of  no  importance  when  interpreting 
paragraph 1 of Article 10 (art. 10-1) of the European Convention on Human 
Rights, in which it does occur. 

5.       There is  no need for  me to  criticise  paragraphs  65-73 of  the 
judgment with a view to accepting or rejecting them, but I  have serious 
difficulty in subscribing to the reasoning in paragraph 68. There was indeed 
no publication in the Swiss official gazette.  I honestly doubt whether what 
may be acceptable in respect of European Community legislation included 
in  the  Community's  Official  Journal  -  which  is  regarded  as  an  official 
gazette in the member States too - can be acceptable in respect of other 
international instruments. 

28



GROPPERA RADIO AG AND OTHERS v. SWITZERLAND JUDGMENT
CONCURRING OPINION OF JUDGE PINHEIRO FARINHA

6.      In conclusion, there was no breach of Article 10 (art. 10) because 
no  licence  had  been  issued  by  the  Swiss  authorities  (last  sentence  of 
paragraph 1) (art. 10-1). 

29



GROPPERA RADIO AG AND OTHERS v. SWITZERLAND JUDGMENT
DISSENTING OPINION OF JUDGE PETTITI

DISSENTING OPINION OF JUDGE PETTITI 

(Translation) 

I do not agree with the majority of the Court as to the interpretation of 
paragraph 1 (art. 10-1) or paragraph 2 of Article 10 (art. 10-2), or as to the 
result, and I voted in support of the view that there had been a breach. 

To my mind, the error which led the majority to its decision was to have 
confused to some extent the technical and legal aspects of the issues relating 
to  broadcasting,  reception,  transfrontier  and  national  frequencies,  the 
international VHF system and the rules governing cable networks. 

This distinction, however, was an essential one for assessing the parties' 
relations  and  the  application  of  Article  10  (art.  10)  to  the  instant  case. 
Belton  s.r.l.,  which  was  in  charge  of  the  Pizzo  Groppera  station  and in 
which the rights of management were vested for a given period, was an 
Italian company with its headquarters at Como (Italy). 

Distinguishing between broadcasting and reception is a vital principle in 
the telecommunications field.  The guiding principles may be summed up as 
follows: 

(1)  Broadcasting and reception are two separate things, except where the 
equipment,  the  place  of  broadcasting  and  the  area  of  reception  are 
indivisible. 

(2)  The distinction must be applied in respect both of jurisdiction where 
damage is alleged and of the application of national and international rules. 

The  central  question  was:  in  what  way  was  the  Maur  co-operative's 
transmission by cable of programmes from the Pizzo Groppera transmitter 
unlawful or contrary to Swiss public order? 

How could the Maur co-operative comply with the authorities' order to 
it? 

The answers to these questions would no doubt establish that what was in 
issue was the content of the broadcasts. 

But even in that case, how could the content have been altered to make it 
acceptable:  by  means  of  a  quota  of  local  news,  cantonal  music  or 
advertising? 

It is clear that such an order cannot fairly be made unless the recipient 
can comply with the legislation and regulations. 

In recent European cases dealing with jurisdiction, copyright and tortious 
damage the applicable rules and systems have been looked at and analysed 
and the distinctions to be made according to various eventualities have been 
highlighted: 

(a)  the broadcasting itself is contrary to national law, or else reception is; 
(b)  the transmission across a frontier of a broadcast that is unlawful at 

national level or lawful and causing damage (cf. SNEP c. CLT judgment of 

30



GROPPERA RADIO AG AND OTHERS v. SWITZERLAND JUDGMENT
DISSENTING OPINION OF JUDGE PETTITI

the Paris Court of Appeal referring to the Mines de Potasse judgment of the 
Court of Justice of the European Communities); 

(c)   the  transmission  across  a  frontier  of  a  lawful  broadcast  whose 
reception is unlawful under the local law of the place of destination; 

(d)  the same situation, but with reception being lawful. 
In the case of Groppera Radio AG the whole broadcast was made and 

recorded in Italy.  The Swiss Government did not rely on the concept of 
damage  in  order  to  claim  justification  for  their  interference  with  the 
broadcasting.   We come back to  the question:  how should the Groppera 
broadcasts have been made up in order to escape the Swiss ban? 

Because of incomplete and uncertain data available to the Commission, 
the majority of the Court has wrongly taken the view that Belton s.r.l. was a 
Swiss  company;  but  Belton  is  definitely  a  company  incorporated  under 
Italian law, in accordance with domestic law and with private international 
law.   It  follows  that  the  broadcasts  for  which  the  Belton  company  was 
responsible during its period of management were a matter for Italian law 
and  that  it  was  from  that  legal  angle  that  the  issues  of  international 
telecommunications law had to be considered. 

The proceedings which were brought in Italy by Belton s.r.l. to challenge 
the order  of  3  October  1980 and were  directed  in  particular  against  the 
Constitutional Court's decision of 28 July 1976 (no. 202) concerning Article 
195 of the presidential  decree of 29 May 1973 led to the decisions of 4 
December 1981 by the Lombardy Administrative Court and of 4 May 1982 
by  the  Consiglio  di  Stato,  which  referred  the  case  to  the  Constitutional 
Court.  In its decision of 6 May 1987 (no. 153) the Constitutional Court held 
that  section  2  of  the  Law  of  14  April  1979  on  the  broadcasting  of 
programmes abroad was unconstitutional in that the Law made no provision 
for the possibility of such programmes being broadcast under a licensing 
system such as the one in Article 1 of the presidential decree of 29 March 
1973. 

Thus, as matters stood, there had been no final Italian decisions to the 
effect that the broadcasts from the Pizzo Groppera were unlawful when the 
Swiss authorities made their order concerning reception and broadcasting by 
cable. 

In its decision of 4 May 1982 the Consiglio di Stato noted in one of its 
reasons  that  the  measures  challenged  in  the  proceedings  could  not  be 
interpreted as a  general  ban on broadcasts  abroad where  these  were not 
pirate broadcasts (document Cour (89) 244-II, pp. 237-238). 

It  was pointed out in the Italian proceedings  that  the Pizzo Groppera 
station had adopted the frequencies 104 and 107.3 instead of the earlier one 
456.825 in order to avoid objectionable interference. 

The whole thrust of the Swiss Government's argument was that the ban 
was lawful because the broadcasting was unlawful under the rules of the 
International Telecommunication Union.  They therefore based their stance 

31



GROPPERA RADIO AG AND OTHERS v. SWITZERLAND JUDGMENT
DISSENTING OPINION OF JUDGE PETTITI

on the international rules and not on interference justified on grounds of 
morality or public interest. 

Groppera  Radio  AG's  broadcasts,  however,  had  not  been  held  to  be 
contrary to those rules.  The Swiss Government never initiated proceedings 
with  the  International  Union  or  lodged  a  complaint  against  the  Italian 
Government.   On  the  contrary,  they  awaited  the  decision  of  the  Italian 
Constitutional Court and took no action in the wake of it. 

The Federal Court itself, in its decision of 14 June 1985, pointed to this 
failure:  "hitherto  none  of  the  means of  settling  disputes  provided  for  in 
Article 50 of the International Telecommunication Convention ... has been 
used."  This was, moreover, consistent with the fact that the first notification 
to the Maur co-operative contained no reference to the international rules 
and  that  the  second  notification  referred  to  irrelevant  enactments  and 
eventualities: jamming, piracy. 

No final decision had been taken against the Maur co-operative, since it 
had appealed, together with Groppera Radio AG, to the Federal Court and 
the latter had not considered the merits of the case, holding that, owing to 
the  accident  that  had  damaged  the  Pizzo  Groppera  transmitter,  the 
broadcasts had then ceased. 

In  Swiss law, therefore,  there  was no judgment  on the merits  against 
either the Maur co-operative or Groppera Radio AG. 

Under  international  telecommunications  law  and  the  International 
Telecommunication Convention the use of the frequency spectrum is laid 
down  in  Articles  33  and  35  of  the  International  Telecommunication 
Convention.  The Radio Regulations refer to this in numbers 584, 2020 and 
2666. 

None of  these  provisions  could  be  relied  on,  as  the  broadcasts  came 
under Italian law and the Italian system and were a matter solely for the 
Belton  company  during  its  period  of  management;  there  was  no  effect 
which  prevented  the  national  service  from  being  provided  within 
Switzerland's  frontiers.   The  lack  of  any  special  agreement  between 
Switzerland and Italy did not alter the situation, as the approaches made by 
the Swiss authorities from 1979 onwards did not result in any joint findings 
that there had been any transfrontier or national infringements, pending the 
decision of the Constitutional Court. 

The International Frequency Registration Board referred to the case of 
Italian stations causing harmful and persistent interference, but in the instant 
case the Swiss Government did not complain of harmful interference by 
Groppera Radio AG on Radio 24's  former frequency under  the name of 
Sound Radio.  The Maur co-operative had been awarded a cable-network 
licence without any difficulty, as there was no shortage of such networks. 

32



GROPPERA RADIO AG AND OTHERS v. SWITZERLAND JUDGMENT
DISSENTING OPINION OF JUDGE PETTITI

The  applicants  were  therefore  fully  entitled  to  challenge  before  the 
Commission and the Court  Switzerland's jurisdiction to control the cable 
retransmission of  programmes lawfully  broadcast  from abroad,  since the 
Pizzo Groppera station was in Italy and under Italian jurisdiction. 

The  situation  was  not  like  that  of  a  satellite  used  in  order  to  avoid 
conventional  over-the-air  broadcasting,  with  reception  being  by  cable  or 
individual aerial (as in the case of the TDF1 - Chaîne Sept - Canal Plus 
dispute).  There was therefore no danger that a coded or uncoded channel 
might use new radio frequencies. 

The third sentence of Article 10 § 1 (art. 10-1) could not therefore justify 
the interference complained of since the issue was not one of making Belton 
s.r.l. and Groppera Radio AG subject to a Swiss licensing system. 

Only  paragraph  2  (art.  10-2)  could  have  been  open  to  discussion  in 
respect of the content of the communication transmitted by cable, but the 
Swiss Government themselves were unable to rely on any justification for 
interference with the content. 

In  the instant  case,  frequencies were neither  overloaded nor  saturated 
such as to prevent the operation of other local radio stations; nor was there 
any lack of cable networks.  The community-antenna licence awarded to the 
Maur co-operative in  accordance with the 1983 Ordinance had not been 
withdrawn; but the order of 21 March 1984 instructing the co-operative to 
cease broadcasting Groppera Radio AG's programmes on its cable network 
on pain of a criminal penalty amounted to a ban. The Government were 
therefore wrong to maintain that, in the absence of any jamming, it was not 
possible to talk of censorship; surely to prevent a broadcast is to censor it? 
In fact, the intention was to protect local radio stations whose programmes 
were less popular with the public.  The local authorities' policy was partly 
prompted by the problems of competition. 

The majority of the Court refers in fine to evasion of the law; but how 
can the offence which such evasion would constitute be relied on when no 
such charge had been brought and no proceedings of this kind had been 
brought in either Italy or Switzerland! 

Admittedly the scope of the judgment is circumscribed by the facts of the 
case and by the narrow grounds on which the case has been decided, but 
inasmuch  as  Article  10  (art.  10)  was  at  the  heart  of  a  problem  of 
retransmission across frontiers, I consider that it was necessary to state that 
the third sentence of paragraph 1 (art. 10-1) was not applicable and that the 
interference was not justified under Article 10 § 2 (art. 10-2). 

Freedom of expression, which is a fundamental right including the right 
to  receive  a  communication,  is  even  more  necessary  in  the  field  of 
telecommunications.   The  countries  of  Eastern  Europe  have  been 
encouraged on the path to democracy thanks to broadcasts across frontiers 
and they wish to comply with the European Convention on Transfrontier 
Television.   American and European case-law and legal  literature on the 

33



GROPPERA RADIO AG AND OTHERS v. SWITZERLAND JUDGMENT
DISSENTING OPINION OF JUDGE PETTITI

subject  agree  in  maintaining  that  this  freedom extends  to  the  sphere  of 
telecommunications. 

The  European  Court  must  uphold  the  protection  and  promotion  of 
freedom of  expression in the same spirit  as  the First  Amendment  to the 
Constitution of the United States and the proceedings of the United Nations 
(16th session).  It must keep in mind Helvetius's statement that it is useful to 
think and to be able to say everything and the Virginia Declaration of Rights 
(1776): "the freedom of the Press is one of the greatest bulwarks of liberty". 

Bibliography: C. Gavalda and L. Pettiti, Liberté d'expression, Paris, Ed. 
Lamy  Audiovisuel;  J.-P.  Jacqué  and  L.  Pettiti,  Liberté  d'expression, 
Montreal, Presse Universitaire de McGill. 

Case-law: SNEP c. CLT, Paris Court of Appeal (distinction); Meredith, 
United States (extension of the case-law on the First Amendment and the 
press to the audio-visual media; mutatis mutandis, Virginia State Board of 
Pharmacy). 

Professional  opinion:  Colloquy  on  "Freedom  of  Information  and  the 
Audio-Visual Revolution", European University Institute, Florence, 1989. 

34



GROPPERA RADIO AG AND OTHERS v. SWITZERLAND JUDGMENT
DISSENTING OPINION OF JUDGE BERNHARDT

DISSENTING OPINION OF JUDGE BERNHARDT 

Unlike  the  majority  of  the  Court,  I  think  that  the  legal  basis  for  the 
interference  by  the  Swiss  authorities  with  freedom of  expression  in  the 
present case is not sufficient under the Convention. 

Admittedly,  the  case  raises  most  difficult  questions  concerning  the 
correct interpretation of Article 10 (art. 10) of the Convention. In the actual 
context, three points are of primary importance. (1) The second sentence of 
the Article expressly mentions freedom to receive and impart information 
"regardless of frontiers".  This freedom of cross-boundary communication is 
an  essential  element  of  present-day  democracy  and  must  be  taken  into 
account when interpreting the other provisions in Article 10 (art. 10).  (2) 
The third sentence of the first paragraph of this Article (art. 10-1) expressly 
permits the licensing of broadcasting enterprises.  Even if modern technical 
developments permit a far greater number of radio and television enterprises 
and channels than was the case when the Convention was drafted, States 
still  have  the  right  and  the  duty  to  ensure  the  orderly  regulation  of 
communications,  and  this  can  only  be  achieved  by  a  licensing  system. 
Whether a licensing system can be used for preserving a State monopoly in 
this field in spite of the modern developments can be left open in the present 
context, since such a monopoly no longer exists in Switzerland.  It seems 
also to be undisputed that a licensing system cannot be used for imposing 
censorship  and  cannot  justify  the  suppression  of  legally  permitted 
information and ideas.  I further agree with the majority of the Court that the 
retransmission of radio programmes by cable can be made conditional on a 
licence, although under the terms of the third sentence of Article 10 § 1 (art. 
10-1) this is by no means beyond doubt.  It can hardly be doubted that the 
prohibition of such retransmission cannot be left to the unfettered discretion 
of the executive.  This implies that the second paragraph of Article 10 (art. 
10-2)  comes  into  play  and  must  be  respected  when  a  State  operates  a 
licensing system.  (3) The question, therefore, is whether the interference by 
the Swiss authorities in the present case satisfies the requirements of Article 
10 § 2 (art. 10-2), as developed in the case-law of the Convention organs. 
Among these requirements,  a first  condition is  that a restriction must be 
"prescribed by law". 

Here  a  first  problem arises  which  has  been  discussed  neither  by  the 
parties nor in the present judgment, but which needs further consideration. 
As far as can be seen, the Swiss legislature has until now never enacted any 
substantive  provisions  on  broadcasting  licences;  instead  it  has  given  the 
Government, by means of Federal Act of 1922 governing correspondence 
by telegraph and telephone as interpreted in practice, complete freedom to 
regulate this field.  (The Act primarily concerns telegraph and telephone 
communications, since in 1922 radio did not yet exist).  Is the requirement 
in Article 10 § 2 (art. 10-2) that restrictions must be "prescribed by law" 

35



GROPPERA RADIO AG AND OTHERS v. SWITZERLAND JUDGMENT
DISSENTING OPINION OF JUDGE BERNHARDT

really  satisfied  when  a  parliament  confers  unlimited  or  extremely  broad 
powers on the executive, which becomes the law-making as well as the law-
executing authority?  I have doubts in this respect, but it is not necessary to 
discuss this question in extenso since I am convinced that the legal basis for 
the  interference  in  question  is  not  sufficient  even  if  Article  78  of  the 
Government's Ordinance of 17 August 1983 is taken as the starting-point. 
This  Article  merely  refers  to  "the  provisions  of  the  International 
Telecommunication Convention and the international Radio Regulations", 
without giving any further details.   I  accept that under the Swiss system 
treaty law is part of domestic law.  I also think that technical provisions 
contained in international texts do not all have to be published in the official 
gazette; it suffices that they are accessible, which is the case here.  But what 
do these international norms mean and prescribe in the present context?  It 
has never been clarified whether Italy violated its international obligations 
by permitting or tolerating the radio broadcasts in question.  It has never 
been clarified whether Groppera Radio violated Italian law, including any 
international norm which is self-executing in Italy.  It seems to me to be 
beyond doubt that Switzerland would not be in breach of any international 
obligation if it were to permit the retransmission by cable of the programme 
in question.  Under international law it may have the right, but it clearly has 
no  duty,  to  intervene  and  to  prohibit  such  retransmission.   Taking  the 
foregoing into account and having regard to the only Swiss decision which 
explains in some detail the situation under Swiss law - that is the decision of 
31 July 1984 of the head office of the Swiss Post and Telecommunications 
Authority -, I see no adequate and sufficiently clear legal provision which 
can be regarded as a basis for the interference in question. 

In view of this conclusion, it is not necessary for me to inquire whether 
the other requirements of Article 10 § 2 (art. 10-2) are satisfied (purpose and 
necessity of the interference).  I would not exclude that the interference in 
question could in the final event be found to be justified if it had had a solid 
legal basis.  But this is not the case. 

36



GROPPERA RADIO AG AND OTHERS v. SWITZERLAND JUDGMENT
DISSENTING OPINION OF JUDGE DE MEYER

DISSENTING OPINION OF JUDGE DE MEYER 

(Translation) 

I.      The licensing power of States in respect of radio and television 
broadcasting  cannot  be  arbitrary  or  even  discretionary.   It  can  only  be 
justified inasmuch as the exercise of it is necessary in order that over-the-air 
communications may function in an efficient and orderly manner and, above 
all,  in  order  that  freedom  of  expression  should  be  secured  as  fully  as 
possible1. 

It  is  only a policing power,  under which States may at  most take the 
measures  necessary,  having  regard  to  the  technical  characteristics  of  the 
type of communication concerned, for satisfying as far as possible the needs 
and wishes of all interested parties and to enable them as far as possible to 
broadcast and receive what they wish to broadcast and receive, just as, in 
the  same  spirit,  States  may  take  measures  to  regulate  the  practical 
arrangements2 for this kind of communication. The power can only affect 
radio and television broadcasting as means of communication and not the 
communication by these means itself - it cannot include a right to interfere 
with what is communicated, the content of the communication. 

States' licensing power does not, as such, imply a power to deny certain 
individuals  or  categories  of  individual  the  right  to  avail  themselves  of 
freedom of expression by means of the media in question or to prohibit 
certain  things  or  certain  categories  of  things  from  being  broadcast, 
transmitted or, above all, received in that way. 

Complete or partial exclusions of this kind are not legitimate if they are 
not justified other than by the licensing power itself. 

They  are  not  legitimate  unless  they  are  restrictions  which  answer  a 
pressing social need, which are proportionate to the legitimate aim pursued 
and  which  are  justified  on  grounds  that  are  not  merely  reasonable  but 

1 These principles have been clearly laid down by the United States Supreme Court: see 
Red Lion Broadcasting Co v. the Federal Communications Commission and US v. Radio 
Television News Directors Association (1969), 395 US 367, 23 LEd 2d 371, 89 SCt 1794; 
Columbia Broadcasting System v. Democratic National Committee (1973), 412 US 94, 36 
LEd 2d  772,  93  SCt  2080;  Federal  Communications  Commission  v.  National  Citizens 
Committee for Broadcasting (1978), 436 US 775, 56 LEd 2d 697, 98 SCt 2896; Columbia 
Broadcasting  System,  American  Broadcasting  Companies  &  National  Broadcasting 
Company v. Federal Communications Commission & al. (1981), 453 US 367, 69 LEd 2d 
706, 101 SCt 2813; Federal Communications Commission v. League of Women Voters of 
California & al. (1984), 468 US 364, 82 LEd 2d 278, 104 SCt 3106; and City of Los 
Angeles & Department of Water and Power v. Preferred Communications (1986), 476 US 
488, 90 LEd 2d 480, 106 SCt 2034.
2 See on this point the case-law of the United States Supreme Court on "time, place and 
manner regulation" and, in particular, mutatis mutandis, Virginia State Board of Pharmacy 
& al. v. Virginia Citizens Consumers Council & al. (1976), 425 US 748, 48 LEd 2d 346, 96 
SCt 1817, and Cox v. New Hampshire (1941), 312 US 569, 85 LEd 2d 1049, 61 SCt 762.

37



GROPPERA RADIO AG AND OTHERS v. SWITZERLAND JUDGMENT
DISSENTING OPINION OF JUDGE DE MEYER

relevant and sufficient1; or else are non-discriminatory distinctions, that is to 
say distinctions which are objectively and reasonably justified and likewise 
proportionate to the legitimate aim pursued2. 

II.     The right to freedom of expression exists "regardless of frontiers". 
In the field of radio and television broadcasting, it follows from this that 

the broadcasting of programmes that  can be received on the territory of 
other States and the reception of programmes broadcast from the territory of 
other States can, as such, be made subject to exclusions or restrictions. 

This is so, however, only if the exclusions or restrictions were quite as 
justified and necessary in respect of programmes broadcast or received only 
within the frontiers of the State taking the measures and if the measures 
were also applied to such programmes. 

III.     In  the  instant  case  there  is  no  doubt  that  by  prohibiting  the 
retransmission  of  the  broadcasts  in  issue,  which  they  considered  to  be 
unlawful,  the authorities  of  the respondent  State were,  in  all  good faith, 
pursuing legitimate aims, and more particularly "the prevention of disorder" 
and the "protection of the rights of others"3. 

But it was not certain that these broadcasts were unlawful.  They were 
still the subject of proceedings in Italy and, moreover, none of the methods 
of  settlement  provided  for  in  Article  50  of  the  International 
Telecommunication Convention had been used4. "Due regard being had to 
the importance of freedom of expression in a  democratic society"5,  such 
unlawfulness could not, so long as it had not been established with certainty, 

1 See the following judgments: Handyside, 7 December 1976, Series A no. 24, pp. 22-24, 
§§ 48-50; The Sunday Times, 26 April 1979, Series A no. 30, pp. 36 and 38, §§ 59 and 62; 
Barthold, 25 March 1985, Series A no. 90, p. 25, § 55; Lingens, 8 July 1986, Series A no. 
103, pp. 25-26, §§ 39-40; and Müller and Others, 24 May 1988, Series A no. 133, p. 21, § 
32.
2 See the following judgments: Case "relating to certain aspects of the laws on the use of 
languages in education in Belgium", 23 July 1968, Series A no. 6, p. 24, § 10; Marckx, 13 
June 1979, Series A no. 31, p. 16, § 33; Rasmussen, 28 November 1984, Series A no. 87, p. 
14, § 38; Abdulaziz, Cabales and Balkandali, 28 May 1985, Series A no. 94, pp. 35-36, § 
72; James and Others, 21 February 1986, Series A no. 98, p. 44, § 75; Lithgow and Others, 
8 July 1986, Series A no. 102, p. 66, § 177; Gillow, 24 November 1986, Series A no. 109, 
pp. 25-26, § 64; and Inze, 28 October 1987, Series A no. 126, p. 18, § 41.
3 See paragraphs 69 and 70 of the judgment.
4 See  paragraphs  26-32  of  the  judgment  and  the  extract  of  the  Swiss  Federal  Court's 
decision of 14 June 1985, reproduced in paragraph 25.
5 Barfod  judgment  of  22  February  1989,  Series  A no.  149,  p.  12,  §  28.  (See  also the 
Barthold judgment previously cited, p. 26, § 58, and the previously cited judgments in the 
cases of Handyside, p. 23, § 49, The Sunday Times, p. 40, § 65, Lingens, p. 26, § 41, and 
Müller and Others, p. 21, § 32.

38



GROPPERA RADIO AG AND OTHERS v. SWITZERLAND JUDGMENT
DISSENTING OPINION OF JUDGE DE MEYER

be  relied  on  to  justify  the  ban  on  retransmitting  the  programmes6 or,  a 
fortiori, the need for such a ban in a democratic society. 

Since the respondent State did not put forward any other justification, 
there was, in my opinion, a breach of the applicants' right to freedom of 
expression. 

Ultimately, even if the unlawfulness of the broadcasts in issue had been 
duly established, it could not have sufficed on its own to justify the ban on 
retransmitting the programmes.  It would still have been necessary to show 
why,  in  March  and  July  19841,  it  was  essential  to  put  an  end  to  the 
reception, via a local cable network2,  of programmes broadcast from the 
territory of another State and which had in fact, since November 1979, been 
able  to  be  received over  a  wide area  of  the  respondent  State's  territory, 
containing nearly a third of the State's population3, when, in particular, the 
financial  viability  of  the  broadcasts  in  issue  had  already  been  seriously 
jeopardised by the operation since November 1983 of local radio stations, 
which had been made legal in June 19824. 

6 See paragraphs 149-157 of the Commission's report.
1 See paragraphs 19 and 20 of the judgment.
2 According to Mr Jacot-Guillarmod's reply to Mr Walsh, at the end of the hearing on 21 
November 1989, there were not very many subscribers to this network.
3 See paragraph 11 of the judgment.
4 See paragraphs 13-16 of the judgment.  See also the Federal Court's decision cited in 
paragraph 25.

39



GROPPERA RADIO AG AND OTHERS v. SWITZERLAND JUDGMENT
CONCURRING OPINION OF JUDGE VALTICOS

CONCURRING OPINION OF JUDGE VALTICOS 

(Translation) 

Like the majority of the Court I consider that there has been no breach of 
Article 10 (art. 10) of the Convention, but for different, simpler reasons. 

It seems to me that the issue raised is one that in all events does not come 
within the ambit of Article 10 (art. 10).  That provision refers to "freedom of 
expression", defined as including "freedom to hold opinions and to receive 
and impart information and ideas without interference by public authority 
and regardless of frontiers". 

Can the view really be taken that this case raises an issue of freedom of 
expression,  and  in  particular  of  the imparting of  information and ideas? 
What was actually broadcast by the radio station in question? According to 
its own representative, Mr Minelli, at the public hearing on 21 November 
1989, it broadcast light music, variety programmes, news and programmes 
in which listeners could take part.  Apart from the news programmes, which 
were clearly bulletins  of  the type usual  in broadcasts  of  this  kind,  these 
programmes  were  therefore  essentially  light  entertainment  and contained 
none of the kind of discussion or mere airing of views and expression of 
ideas  or  cultural  or  artistic  events  with  which  Article  10  (art.  10)  is 
concerned.   Mr  Minelli  moreover  specified  that  the  programming  left 
political problems untouched and aimed to provide entertainment but also 
an opportunity for the expression of personal opinions on personal matters. 
This is far from the discussion of ideas and artistic expression.  Besides, the 
radio station's essentially commercial objective accounts for the emphasis 
on mere entertainment in its programmes.  Article 10 (art. 10) is certainly 
not designed to protect either commercial operations or mere entertainment. 
I therefore conclude that no issue arises under it and that consequently there 
can be no question of a breach in this case. 

40


