Posuzování vlivů na životní prostředí I.Vývoj Poprvé v USA v roce 1969 EIA upraven v zákoně na ochranu životního prostředí. V roce 1985 Směrnice Rady ES o posuzování vlivů některých veřejných a soukromých záměrů na životní prostředí č. 85/337/EC , doplněna směrnicí Rady ES 97/11/ES. Posuzování koncepcí až v roce 2001 Směrnicí Evropského parlamentu a Rady ES 2001/42/ES o posuzování některých plánů a programů na životní prostředí V roce 1991 byla první uvedená směrnice využita a na základě zkušeností s jejím uplatňováním transformována do Úmluvy o hodnocení vlivů na životní prostředí přesahující hranice států – přijata ve finském Espoo pod patronací hospodářské komise OSN + Kyjevský protokol z r. 2003. Aarhuská úmluva Vnitrostátní prameny z.č. 17/1992 Sb., o životním prostředí z.č. 244/1992 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí z.č. 100/2001 Sb., „ „ „ „ „ - současný z.č. 183/2006 Sb. o územním plánování a stavebním řádu z.č. 114/1992 Sb. o ochraně přírody a krajiny z.č. 83/1990 Sb. o sdružování občanů EIA- pokračování •II. Základní pojmy •a)EIA – Einvironmental Impact Assesment) – proses (řízení) směřující ke • komplexnímu odbornému posouzení možných vlivů záměru nebo koncepce • na životní prostředí a zdavorní strav obyvatelstva (veřejné zdraví) •b) záměr- stavby, činnosti a technologie uvedené v příloze zákona č. 1 •c) koncepce- strategie, politiky, plány, programy a další obdobné dokumenty zpracované nebo zadané orgánem veř. správy a následně orgánem veř. správy schvalované nebo ke schválení předkládané •d) dokumentace - odborná zpráva zpracovaná oprávněnou osobou o vlivech zamýšlené aktivity (záměru) na životní prostředí •e) posudek – odborná zpráva zpracovaná oprávněnou osobou hodnotící dokumentaci z hlediska její úplnosti, správnosti použitých metod, variantnosti řešení apod. •f) Stanovisko – závěrečná zpráva o vlivech zamýšlené aktivity na životní prostředí vydávaná příslušným orgánem na základě dokumentace, posudku, resp. návrhu koncepce, vyjádření k nim uplatněných a stanovisek dotčených orgánů, případně i veřejného projednání • • EIA-pokračování •III. Cíl posuzování – odborné posouzení všech možných vlivů záměru ve všech fázích jeho realizace nebo koncepce (její realizace) na životní prostředí a zdravotní stav obyvatelstva. Výsledek – stanovisko – má povahu odborné expertízy a je jedním z důkazu, na jehož základě bude v příslušném řízení příslušný orgán rozhodovat o schválení koncepce či povolení k realizaci záměru. • •IV. Subjekty • a) Posuzovatel – správní orgán, který řídí proces posuzování - MŽP nebo • krajský úřad - a který v jeho závěru zpracovává závěrečné • stanovisko. • b) dotčený orgán – správní orgán, jemuž je zvláštním právním předpisem • uložena ochraně určité části životního prostředí • c) oznamovatel (navrhovatel) – subjekt, který hodlá realizovat záměr • d) předkladatel - subjekt předkládající návrh koncepce • e) oprávněná osoba – osoby oprávněné zpracovávat dokumentaci k • záměru, posudek , oznámení učiněné podle § 7 odst. 4 • a zpracovávat vyhodnocení posuzování Pojmy – pokrač. •f) Dokumentace – odborná zpráva o vlivech zamýšleného záměru na životní prostředí; její obsah vymezuje zákon, může být upřesněn ve zjišťovacím řízení •f) Posudek – odborné posouzení hodnotící dokumentaci z hlediska její úplnosti, • správnosti použitých metod, variantnosti řešení apod. •g) Stanovisko – závěrečná zpráva o vlivech navrhovaného záměru na životní prostředí vydávaná na základě dokumentace, posudku, resp. návrhu koncepce a vyjádření k nim učiněných včetně výsledků veřejného projednání •h) Vyhodnocení – výsledek posouzení vlivů realizované koncepce Předmět posuzování • • •Předmět posuzování vlivů na ŽP •- záměry a koncepce - (vymezení viz pojmy) •- změny těchto záměrů, pokud • - změna záměru uvedeného v příloze č. 1 kategorie I. zákona • povede k dosažení limitní hodnoty kapacity nebo rozsahu , nebo • - pokud se výrazně změní jeho technologie, řízení provozu nebo • způsob užívání s nejde přitom o změny uvedené v předchozím • případě (tyto změny podléhají posuzování stanoví-li tak výsledek • zjišťovacího řízení), • - záměry uvedené v příloze č. 1 kategorie II a jejich změny, pokud změna • záměru vlastní kapacitou nebo rozsahem nepřesáhne stanovené limitní • hodnoty (pokud jsou stanovené), nebo pokud má být podstatně zvýšena • jeho kapacita a rozsah nebo pokud se významně mění jeho technologie, • řízení provozu nebo způsob užívání – opět podléhá zjišťovacímu řízení. •- záměry uvedené v příloze č. 1 zákona, které nedosahují příslušných • limitních hodnot (pokud jsou tyto uvedeny) a příslušný úřad stanoví, že • budou podléhat zjišťovacímu řízení; o zjišťovacím řízení rozhodne úřad •- stavby, činnosti a technologie, které podle stanoviska orgánu ochrany • přírody vydaného podle zvl. předpisu mohou samostatně nebo spolu s • jinými významně ovlivnit územní evropsky významné lokality nebo ptačí • oblasti. Opět o tom rozhodne zjišťovací řízení. • • • • • Předmět posuzování - pokrač. •Posuzování nepodléhají (negativní vymezení předmětu) •záměry v zákonem jmenovaných situacích •- nouzový stav, •- stav ohrožení, •- válečný stav, •- naléhavé důvody obrany nebo plnění mezinárodních smluv, • - potřeba odvrácení bezprostředního odvrácení důsledků nebo ke zmírnění • nepředvídatelné události, která by mohla vážně ohrozit zdraví, bezpečnost, • majetek obyvatel nebo životní prostředí • • I v těchto situacích musí o neprovedené posuzováno rozhodnout vláda. • Ta navíc je pak povinna – o tomto svém rozhodnutí přiměřeně informovat veřejnost, • - zvážit možnost jiného posouzení vlivu záměru na ŽP za • účasti veřejnosti a o jeho výsledku veřejnost informovat • - před vydáním svého rozhodnutí, popřípadě o dalších • opatřeních informovat Evropskou komisi, zejména o • důvodech. Předmět posuzování – pokrač. •Předmět posuzování koncepcí •- koncepce stanovící rámec pro budoucí povolení záměrů uvedených v • příloze č. 1 zákona v oblastí zemědělství, lesního hospodářství, • myslivosti, rybářství, nakládání s povrchovými nebo podzemními • vodami, energetiky, průmyslu, dopravy, odpadového hospodářství, • telekomunikací, cestovního ruchu, územního plánování, regionálního • rozvoje a životního prostředí včetně ochrany přírody, koncepce, u nichž • nutnost jejich posouzení, s ohledem na možný vliv životního prostředí, • vyplývá ze zvláštního předpisu, •- tytéž koncepce, pokud se dotýkají území pouze jedné obce, podléhají • posuzování jen pokud tak stanoví výsledek zjišťovacího řízení, •- koncepce spolufinacované z prostředků fondů Evropských společenství- • tyto podléhají posuzování vždy,pokud zahrnují území více než jedné • obce, •- změny shora uvedených koncepcí, pokud tak stanoví zjišťovací řízení. Předmět posuzování – pokrač. •Předmětem posuzování koncepcí naopak nejsou •- koncepce zpracovávané pouze pro účely obrany státu, •- koncepce zpracovávané pro případ mimořádných událostí, při nichž • dochází k závažnému a bezprostřednímu ohrožení životního prostředí, • zdraví, bezpečnosti nebo majetku osob, •- finanční a rozpočtové koncepce. • Způsob posuzování •Posuzování zahrnuje • • – zjištění, popis, posouzení a vyhodnocení předpokládaných přímých • i nepřímých vlivů provedení i neprovedení (tzv. nulová varianta) • záměru (koncepce) na životní prostředí •- východisko - stav životního prostředí v dotčeném území v době • oznámení záměru; v dlouhodobém záměru se posuzují jednotlivé etapy • samostatně v kontextu vlivů záměru jako celku, •- hodnotí se vlivy záměru při jeho přípravě, provádění, provozování • (běžný provoz i možnost havárie)i jeho ukončení včetně důsledků jeho • likvidace a sanace nebo rekultivace území, pokud povinnost sanace • nebo rekultivace nestanoví zvláštní předpis, •- součástí posuzování je i návrh preventivních opatření s cílem předejít • nepříznivým vlivům provedením záměru nebo jejich zmírnění nebo • minimalizaci, případně naopak ke zvýšení vlivů příznivých, a to včetně • vyhodnocení předpokládaných účinků těchto opatření. • Proces posuzování záměrů •Posuzování vlivů je správním procesem, který se však, s výjimkou principů řádné správy, správním řádem neřídí. Je kompletně upraven ve svém zákoně. •Lze jej rozdělit na etapy: •1. etapa: Oznámení záměru – ten, kdo hodlá realizovat záměr podléhající posouzení vlivů, je povinen oznámit záměr příslušnému úřadu – MŽP nebo KÚ. V případě, že posuzovatelem je krajský úřad a záměr má být realizován na území více krajů, zašle oznamovatel ohlášení MŽP, které rozhodně, který z dotčených krajů řízení povede. • •Oznámení – v písemné podobě i na technickém nosiči dat, popřípadě • elektronickou poštou, a to v poštu stanoveném v dohodě s • úřadem. Náležitosti oznámení – viz příloha č. 3 zákona. • U záměrů obligatorně posuzovaných – uvést i nástin • studovaných hlavních variant a hlavní důvody pro jeho volbu • vzhledem k vlivu na ŽP. • • Úřad - v případě podlimitního případu do 15 dnů sdělí oznamovateli, zda • bude záměr podléhat zjišťovacímu řízení a toto sdělení zveřejní i • na internetu • Oznámení může být nahrazeno – v případech uvedených v zákoně (§ 6 odst. 5) – přímo dokumentací vlivů na ŽP . To neplatí u záměrů, u nichž je možný přesah vlivů přes státní hranice. • • Proces posuzování – pokrač. • Úřad, pokud oznámení splňuje předepsané náležitosti, zajistí do 7 pracovních • dnů ode dne jeho obdržení zveřejnění informace o něm; spolu s touto • informací zveřejní i textovou část aspoň oznámení. • Současně v téže lhůtě zašle kopii oznámení spolu s žádostí o vyjádření • dotčeným správním úřadům a územním samosprávným • celkům. Krajský úřad v téže lhůtě zašle kopii i MŽP. • • Do 20 dnů ode dne zveřejnění informace o oznámení - může každý poslat úřadu své písemné vyjádření k oznámení. • K vyjádřením zaslaným po lhůtě nemusí úřad přihlížet. • •1a. etapa: Zjišťovací řízení • Cíl - upřesnění informací, které by měly být obsaženy v dokumentaci, • - rozhodnutí o tom, zda posuzování proběhne či nikoli • kritéria- povaha konkrétního záměru, • - faktory životního prostředí, které mohou být dotčeny, • - současný stav poznatků a metody posuzování. • Proces posuzování – pokrač. zjišťovací řízení •Zjišťovací řízení ukončí úřad nejpozději do 30 dnů ode dne zveřejnění informace o jeho oznámení. 0důvodněný písemný závěr zašle oznamovateli a zveřejní jej. •V závěru může úřad navrhnout zpracování variant záměru. • •2. etapa: Zpracování dokumentace • S výjimkou případu, kdy může dokumentaci nahradit samo oznámení (případ uvedený v § 6 odst. 5 zákona) se zpracovává dokumentace vlivů záměru na ŽP. •Zpracování zajišťuje oznamovatel u oprávněné osoby na základě oznámení, vyjádření k němu a případně (pokud proběhlo) závěru zjišťovacího řízení. •Forma – písemná • - elektronická (může být od ní v odůvodněných případech upuštěno • v případě mapových, obrazových nebo grafických příloh. •Zpracovanou dokumentaci oznamovatel předkládá příslušnému úřadu. • • • • Proces posuzování – pokrač. oznámení •Doplnění dokumentace – v případě, že úřad dojde k závěru, že neobsahuje • předepsané náležitosti, vrátí ji do 10 prac. dnů ode dne doručení • oznamovateli. •Je-li v pořádku - zašle ji v téže lhůtě - dotčeným úřadům • - dotčeným samosprávným úz. celkům • - zajistí zveřejnění informace o dokumentaci, na internetu • vždy aspoň její textovou část • - bez zbytečného odkladu ji zašle zpracovateli posudku •K dokumentaci se může, kromě shora uvedených subjektů, vyjádřit každý a to do 30 dnů od od zveřejnění informace o dokumentaci . K později doručeným vyjádřením nemusí úřad přihlížet. • •Došlá vyjádření k dokumentaci postoupí úřad - neprodleně – zpracovateli posudku. • •Do 40 dnů - ode dne doručení dokumentace zpracovateli posudku, může úřad na • základě obdržených vyjádření nebo doporučení zpracovatele posudku • vrátit dokumentaci oznamovateli k přepracování nebo doplnění. •S přepracovanou nebo doplněnou dokumentací se nakládá jako s teprve předloženou. Doplnění může být zasláno k vyjádření dotčeným orgánům a samosprávným územním celků, a zveřejněno až s posudkem. Proces posuzování – 3. etapa •3. etapa- posudek: •Jeho zpracování zajišťuje Úřad tak, že ustanoví oprávněnou osob a pověří ji jeho zpracováním. Musí to být osoba odlišná od zpracovatele posudku nebo oznámení. •Oprávněná osoba posuzuje dokumentaci vlivů záměru na ŽP. K dispozici má nejen tuto dokumentaci, ale i všechna vyjádření k ní. •Náležitosti posudku stanoví zákon v příloze č. 5. •Posudek musí být zpracován do 60 dnů ode dne , kdy mu byly podklady pro jeho zpracování doručeny. Lhůta může být v odůvodněných případech prodloužena nejvíce o 30 dnů. •Pokud zpracovatel potřebuje další podklady (dílčí) pro ověření údajů o vlivech záměru na ŽP od jiných odborníků, musí tuto skutečnost uvést ve svém posudku. Posuzovanou dokumentaci nesmí přepracovávat ani doplňovat. •Posudek zašle příslušnému Úřadu. • • • • Proces posuzování-3- etapa – pokrač. •. Úřad - po obdržení posudku • - neobsahuje-li předepsané náležitosti, do 10 pracovních dnů od • jeho obdržení jej vrátí zpracovateli k doplnění nebo přepracování, • - jinak jej ve stejné lhůtě zašle • - dotčeným správním úřadům, • - dotčeným uzemním samosprávným celkům, • - zveřejní informace o něm a zveřejní jej na internetu. • •Vyjádření k posudku – do 30 dnů od zveřejnění informace o něm • - nejpozději na veřejném jeho projednávání • může podat – každý • k později podaným vyjádřením nemusí Úřad přihlížet. • Náklady posudku hradí oznamovatel. • Proces posuzování- pokrač. •4. etapa-veřejné projednávání: • Veřejné projednání posudku i dokumentace nařizuje Úřad; může od něho upustit, jestliže neobdržel – li žádné odůvodněné nesouhlasné vyjádření k dokumentaci – 9 odst. 9 zákona. • • Úřad je povinen zajistit, aby se veř. projednávání konalo nejpozději 5 dnů po uplynutí lhůty k vyjádření k posudku. • Informaci o jeho konání musí zveřejnit nejméně 5 dnů před jeho konáním. • •Účastníci – každý, kdo má zájem • - povinně – oznamovatel • - zpracovatel dokumentace, • - zpracovatel posudku, • - právo se účastnit – dotčené správní úřady, • - dotčené samosprávné územní celky •V případě povinných účastníků může Úřad jednání ukončit. Nejdéle do 5 pracovních dnů však musí stanovit místo a čas nového veř. projednávání. Proces posuzování – pokrač. •Pokrač. 4.etapy – veř, projednávání •Z veřejného projednávání pořizuje Úřad zápis, jehož obsah tvoří •- údaje o účasti a •- závěry z projednání. •Kromě tohoto zápisu Úřad pořídí úplný těsnopisný nebo zvukový záznam •z jednání. •Úřad zašle zápis - oznamovateli • - dotčeným správním úřadům a • - dotčeným územním samosprávným celkům. • •5. etapa- stanovisko k posouzení vlivů: •Vydává příslušný Úřad – na základě dokumentace, popř. oznámení, posudku a veřejného projednání a vyjádření k nim uplatněných – ve lhůtě 30 dnů ode dne uplynutí lhůty pro vyjádření . • •Stanovisko zašle do 7 prac. dnů – oznamovateli, • - dotčeným správním úřadům a územním • samosprávným celkům • a zajistí jeho zveřejnění včetně na internetu. • • Proces posuzování- pokrač. 5. etapa •Stanovisko-pokračování •Povaha stanoviska = odborný podklad pro vydání rozhodnutí, popř. opatření podle zvl. předpisů. •Platnost – 5 let ode dne jeho vydání • - může být na žádost oznamovatele prodloužena o 5 let, a to i • opakovaně, • předpoklad – oznamovatel písemně prokáže, že nedošlo k podstatným změnám realizace záměru, podmínek v dotčeném území , k novým znalostem souvisejícím s věcným obsahem dokumentace a vývoji nových technologií využitelných v záměru. • •Správní úřad, který rozhodnutí nebo opatření vydává, zveřejní žádost o jeho vydání , a to vždy alespoň na internetu. •Stanovisko (jeho obsah) bere vždy v úvahu. V těchto řízeních je příslušný Úřad vždy dotčeným správním úřadem. Jsou-li ve stanovisku obsaženy •Konkrétní požadavky týkající se ochrany ŽP, zahrne je do svého rozhodnutí, v opačném případě uvede důvody, pro které tak neučiní. Rozhodnutí musí vždy osahovat odůvodnění. Totéž platí i pro závěr zjišťovacího řízení, zní-li tak, že EIA neproběhne. Proces posuzování koncepcí •Proces posuzování - podobný posuzování záměrů, ale s některými • odlišnostmi •Totéž platí o způsobu posuzování koncepcí. • •Proces posuzování koncepcí • •1. etapa-oznámení koncepce: • Subjekt, který dává podnět ke zpracování koncepce má i povinnost oznámit tuto skutečnost příslušnému Úřadu. • Činí tak – písemně • - elektronicky. • Náležitosti oznámení stanoví příloha zákona č. 7. • Pokud oznámení splňuje předepsané náležitosti, zašle Úřad do 10 dnů ode dne jeho doručení jeho kopii k vyjádření •- dotčeným správním úřadům, •- dotčeným územním samosprávným celkům. •V téže lhůtě je zveřejní na internetu a zajistí jeho oznámení způsobem • uvedeným v § 16 zákona. Orgán kraje navíc zašle kopii i MŽP. • • Posuzování koncepcí – pokrač. •Pokračování etapy 1. - oznámení koncepce: •Vyjádření k oznámení – do 20 dnů ode dne zveřejnění oznámení koncepce může podat vyjádření k ní každý. Později zaslaným vyjádřením úřad nepřihlíží. (!?) • •Etapa 2. - zjišťovací řízení: probíhá vždy •Cíl- upřesnění obsahu a rozsahu vyhodnocení vlivů koncepce na ŽP a • veřejné zdraví, • - v případě koncepcí jmenovitě uvedených v zákoně také zjištění, zda • koncepce nebo její změna budou posuzovány podle tohoto zákona. •Příslušný úřad provede zjišťovací řízení na podkladě oznámení a k němu zaslaných vyjádření podle kritérií stanovených v příloze č. 8 zákona, a to nejpozději do 35 dnů ode zveřejnění oznámení koncepce • – v podobě písemného závěru. • Pokud závěr zní, že posuzování podléhá, Úřad současně stanoví •- obsah a rozsah vyhodnocení , včetně požadavku na zpracování variant • koncepce, •- v jakém počtu vyhotovení má být Úřadu předán návrh koncepce. • • • • Posuzování koncepcí – pokrač. •Pokračování 2. etapy- zjišťovací řízení: •Dále Úřad navrhne průběh posuzování koncepce včetně konání veřejného projednání. •Pokud závěr zjišťovacího řízení je negativní, musí Úřad v závěru sdělit i důvody rozhodnutí. •Závěr zjišťovacího řízení Úřad zašle • – oznamovateli, • - dotčeným správním úřadům, - dotčeným územním samospráv. celkům a •současně jej zveřejní. • •3. etapa- průběh posuzování vlivů koncepce( vyhodnocení vlivů koncepce) •- Předkladatel je povinen – do 30 dnů ode dne obdržení závěru zjišťovacího řízení si zajistit osobu oprávněnou ke zpracování vyhodnocení koncepce (posuzovatel) a informovat o tom příslušný Úřad. •- Dále je povinen spolupracovat s posuzovatelem při zpracování vyhodnocení včetně předávání mu vyjádření došlých v průběhu zpracování návrhu. • • • Posuzování koncepcí – pokrač. 3. etapy •Za kvalitu (úplnost a objektivnost) vyhodnocení je odpovědný posuzovatel. •Posuzovatel je oprávněn požadovat nezbytné informace ud předkladatele, Úřadu, dotčených správních úřadů a dotčených územních samosprávných celků. Ty jsou povinny mu informace poskytnout. Odmítnout mohou jen za podmínek stanovených zvláštními zákony. • •5. etapa- návrh koncepce: •Návrh koncepce předkládá navrhovatel Úřadu spolu s vyhodnocením zpracovaným posuzovatelem. •Pokud vyhodnocení obsahuje předepsané náležitosti, zašlen je Úřad do 10 dnů od doručení k vyjádření •- dočeným správním úřadům a •- dotčeným územním samosprávným celkům. •V téže lhůtě zveření návrh a zajistí zveřejnění informace o návrhu koncepce. •Pokud vyhodnocení neobsahuje předepsané náležitosti – Úřad je vrácí k doplnění. Posuzování koncepcí – pokrač. • 6.etapa – veřejné projednání: •Veřejné projednání nemůže proběhnout dřív než po uplynutí 30 dnů ode dne předložení návrhu koncepce Úřadu. •Předkladatel návrhu je povinen zveřejnit informaci o místu a čase jeho konání nejméně 10 dnů před konáním, a to • - na své úřední desce, •- na internetu, a •- ještě nejméně jedním v dotčeném územní obvyklým .způsobem. •Současně musí o jeho konání informovat příslušný Úřad. • •K návrhu koncepce může každý poslat své vyjádření – nejpozději do 5 dnů ode dne konání veřejného projednání. V téže lhůtě může předkladatel zaslat Úřadu své písemné vyjádření k vyhodnocení. K vyjádření po lhůtě Úřad nepřihlíží. •Předkladatel je povinen do 5 dnů o konání veř. projednání zaslat Úřadu zápis z něho a současně jej zveřejnit na internetu. •Ustanovení o veř. projednání záměru se na tot veř. projednávání nevztahuje. Posuzování koncepcí –pokrač. •7.etapa – stanovisko k návrhu koncepce. •Stanovisko vydává Úřad - na základě •- návrhu koncepce (včetně jeho vyhodnocení) •- vyjádření k němu podaných, •- veřejného projednání návrhu, •A to ve lhůtě 30 dnů ode dne obdržení zápisu z veřejného projednání návrhu koncepce. • Ve stanovisku může příslušný Úřad -vyjádřit svůj nesouhlas s návrhem koncepce, -navrhnout jeho doplnění, popřípadě kompenzační opatření a opatření ke sledování vlivů provádění koncepce. -Úřad neprodleně po jeho vydání -- zašle stanovisko předkladateli, dotč. správním úřadům a územním - samosprávným celkům a -- současně je zveřejní. - Posuzování koncepcí – pokrač. •7.etapa-stanovisko, pokrač. •Bez stanoviska ke koncepci nemůže být koncepce schválena. •Schvalující orgán požadavky a podmínky stanoviska buď akceptuje, •nebo v opačném případě) nebo i v případě jen částečné akceptace) musí svůj postup odůvodnit. • •Schvalující orgán musí schválenou koncepci, její odůvodnění a opatření k zajištění sledování a rozborů jejích vlivů na ŽP a veř. zdraví zveřejnit. •O zveřejnění je povinen do 7 prac. dnů informovat Úřad, dotčené správní orgány a dotč. územní samosprávné celky. Posuzování koncepcí – pokrač. •8. etapa – sledování a rozbor vlivů schválené koncepce •Sledování a rozbor vlivů schválené koncepce je povinností předkladatele. •Pokud zjistí nepředvídané závažné vlivy, je povinen •- zajistit přijetí opatření k jejich odvrácení nebo zmírnění, •- informovat o tom příslušný Úřad, dotčené orgány a •- současně rozhodnout o změně koncepce. • •Povinnost sledovat mají i dotčené správní úřady. •Při zjištění vlivů jsou oprávněny podat podnět ke změně koncepce, jestliže nelze v dohodě se schvalujícím orgánem nepředvídané závažné negativní vlivy odvrátit nebo zmírnit jinak. • Speciální právní režimy posuzování vlivů A.Posuzování vlivů přesahujících hranice státu • Obecné předpoklady: • - vlivy záměru nebo koncepce přesahují hranice státu, • - stát, jehož území může být závažnými vlivy dotčeno o to požádá, • - příslušný Úřad postupuje ve spolupráci s Ministerstvem zahraničních • věcí, • - orgány kraje povinně postoupí případ ministerstvu. • - státy určí, zda bude provedena poprojektová analýza, v kladném • případě její rozsah, • - zjistí-li analýzy významný nepříznivý vliv, musí být informován druhý stát; dohodou pak oba státy stanoví nezbytná opatření. • • Posuzování se řídí obecnými ustanoveními zákona o posuzování vlivů záměrů nebo koncepcí, pokud zákon sám nebo mezinárodní smlouvy nestanoví jinak. Lhůty pro vyjádření může ministerstvo prodloužit na žádost dotčeného státu až o 30 dnů, ostatní lhůty přiměřeně. • • V pochybnostech o tom, předpisy kterého státu se , se posuzování řídí, se postupuje podle předpisů státu, na jehož území mají posuzované vlivy svůj původ, pokud mezinárodní smlouva nestanoví jinak. Speciální režimy posuzování- pokrač. •A.1. Mezistátní posuzování záměru nebo koncepce realizovaného na území • ČR • Ministerstvo takový záměr zjistí nebo sousední stát o posouzení požádá a •- do 5 pracovních dnů (v případě koncepce do 10) ode dne zjištění nebo • obdržení zašle dotčenému státu k vyjádření oznámení spolu s • informacemi o dalším průběhu posuzování (v případě koncepce) zašle • návrh koncepce as ním nabídne možnost konzultací, •- pokud obdržené vyjádření obsahuje požadavek účasti na posuzování, • vyžádá si ministerstvo od sousedního státu informace o stavu životního • prostředí na jeho dotčeném území. Ty pak zašle (oznamovateli u záměru • do 5 pracovních dnů, u koncepcí předkladateli a posuzovateli rovněž do • 5 prac. dnů), •- v případě konzultací se jich zúčastní vedle ministerstva i oznamovatel a • zpracovatel dokumentace, u koncepce předkladatel a posuzovatel, •- po obdržení dokumentace záměru • Mezistátní posuzování s přesahem k sousedům- pokrač. •- po obdržení dokumentace záměru ministerstvo ji do 20 dnů doručí • dotčenému státu a nabídne mu předběžné projednání, zejména obsahuje- • li dokumentace varianty včetně opatření viz konzultace výše, •- po obdržení vyjádření k dokumentaci (do 5 prac. dnů) doručí • dokumentaci ke zpracovateli posudku , •- v případě koncepce ministerstvo vyjádření dotčeného státu k jejímu • konečnému návrhu do svého stanoviska ke koncepci, totéž učiní s • vyjádřením dotčeného státu s jeho vyjádřením k dokumentaci, případně • uvede důvody, proč tak neučinilo nebo učinilo jen zčásti. •- Ministerstvo je povinno zaslat dotčenému státu své stanovisko do 15 dnů • ode dne jeho vydání. Dále je mu povinno zaslat žádost o vydání • navazujících rozhodnutí a tato ,rozhodnutí, a to do 15 dnů ode dne jejich • obdržení. • V případě koncepce je to schvalující orgán, kdo je povinen ministerstvu zaslat • jedno vyhotovení koncepce, a to do 30 dnů ode dne jejího schválení. Do dalších 7 • prac. dnů je ministerstvo odešle dotčenému státu. • Mezistátní posuzování vlivů - pokrač. •A.2. Mezistátní posuzování vlivů – záměru mimo území ČR •Přichází v úvahu tehdy, jestliže se ministerstvo dozví o záměru nebo koncepci (v jejím případě ještě i s nabídkou ke konzultaci) na území státu původu (!?). •V takovém případě povinno - do 5 prac. dnů (u koncepce do 20 dnů) od • jejího obdržení •- zveřejnit informaci o takovém oznámení, •- zaslat je - dotčeným správním úřadům a • - dotčeným územním samosprávným celkům • k vyjádření. •Každý je oprávněn zaslat nim ministerstvu své vyjádření – k záměru do 15 dnů, ke koncepci do 30 dnů. •Ministerstvo tato vyjádření odešle spolu se svým vyjádřením státu původu, a to do 30 dnů (v případě koncepce 40 dnů) od zveřejnění informace o oznámení. •Ministerstvo také na žádost státu původu sdělí informace o stavu životního prostředí na našem dotčeném území, a to do 30 dnů od obdržení této žádosti. • • • Mezistátní posuzování vlivů – pokrač. •A.2 - pokračování •Pokud ministerstvo obdrží dokumentaci záměru a případně i nabídku ke konzultaci, zašle je k vyjádření dotčeným správním úřadům a dotčeným územním samosprávným orgánům. •Každý je oprávněn podat ministerstvu do 15 dnů od jejího zveřejnění písemné vyjádření k dokumentaci. •Ministerstvo všechna vyjádření spolu se svým vyjádřením a informací ú účasti na konzultaci, zašle státu původu do 30 dnů ode dne zveřejnění informace o dokumentaci. •Pokud ministerstvo obdrží však informaci o místě a času veřejného projednání, zveřejní ji. •Pokud ministerstvo obdrží závěry od státu původu o posouzení záměru a o rozhodnutí státu původu na podkladě následných rozhodnutí, v případě koncepce informaci o jejím schválení, zveřejní je. • • Zvláštní případy posuzování •B. Posuzování vlivů koncepce zpracovávané ústředním správním • orgánem • - Posuzování zajišťuje ministerstvo živ. prostředí podle zvláštního • zákona. • - Ústřední správní úřad zajistí vyhodnocení návrhu posuzovatelem. • - Návrh koncepce se zveřejňuje na internetu, včetně informace , kdy a • kde je možno do ní nahlížet. Náležitosti posouzení stanoví zákon v • příloze č. 9. • - Každý může ke zveřejněnému návrhu ve lhůtě 30 dnů ode dne • zveřejnění zaslat ministerstvu své písemní připomínky. K pozdějším • se nepřihlíží. • - Ministerstvo ŽP ve spolupráci s ústředním správním orgánem • vyhodnotí došlá vyjádření a připomínky z veřejného projednání a na • základě jejich vyhodnocení vydá stanovisko k návrhu koncepce. • - náklady na posouzení v tomto případě hradí ústřední správní orgán. • - Mezistátní posuzování se přiměřeně řídí ustanoveními –viz výše. • • • Zvláštní případy posuzování – pokrač. •C. Posuzování vlivů politiky územního rozvoje a územně plánovací dokumentace se postupuje podle • stavebního zákona – jeho § 33 a násl. • Stanovisko MŽP k vyhodnocení vlivů na životní prostředí se předkládá spolu s návrhem politiky územního rozvoje vládě ke schválení. • Možný dopad PÚR na evropsky významné lokality nebo ptačí oblasti • má výrazně omezující dopad při jejím schvalování. • Obdobně to platí i pro vyhodnocování vlivů návrhu ZÚR a ÚP. • RP se sám přímo neposuzuje. Předmětem případného posuzování je záměr. Zasazení posuzování záměru zařazeného do regulačního plánu se řídí ustanoveními stavebního zákona - §§ 72 – 75 podle toho, zda se RP pořizuje z podnětu pořizovatel nebo na žádost investora. •Schvalující orgán je povinen ve svém usnesení o chválení PÚR a ÚPD ve svém usnesení zdůvodnit, jak zohlednil podmínky vyplývající ze stanoviska k vyhodnocení vlivů na ŽP. Toto usnesení je povinen zveřejnit. • • • Zvláštní případy posuzování •D. Posuzování vlivů v územním řízení v případě, kdy příslušným úřadem ke • KÚ a nezpracovávají se varianty řešení • Režim je upraven v ust. § 91 stavebního zákona. • Žadatel o vydání územního rozhodnutí podává spolu s žádostí i dokumentaci vlivů a posudek na ni. • Oznámení a zahájení územního řízení spolu s informací o dokumentaci a posudku stavební úřad bezodkladně zveřejní a doručí účastníkům řízení a dotčeným správním úřadům. Posudek a dokumentaci vlivů zveřejní i na internetu. •Každý může stavebnímu úřadu zaslat vyjádření k oběma uvedeným dokumentům, a to ve stejné lhůtě, v jaké mohou být podávána závazná stanoviska, námitky a připomínky (nejpozději při veř. projednávání). •Pořizovatel s vyjádřeními neprodleně seznámí příslušný úřad. •Posudek, dokumentace a vyjádření musí být projednány na veřejném projednání za účasti příslušného úřadu. •Úřad nejpozději do 30 dnů od veřejného projednání zašle své stanovisko k posouzení vlivů stavebnímu úřadu. •Stavební úřad toto stanovisko neprodleně zveřejní a pokračuje v územním řízení. • • Zvláštní případy posuzování – pokrač. •E. Koncepce nebo záměry, které mohou významně ovlivnit evropsky • významné lokality nebo ptačí oblasti • Problematika upravena v § 45h a násl. zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny. Zákon č. 100/2001 Sb. platí podpůrně. • Posouzení podléhá jakýkoli záměr nebo koncepce, které mohou samy nebo ve spojení s jinými významně negativně ovlivnit evropsky významné lokality nebo ptačí oblasti a pokud to stanoví „zjišťovací řízení“, tzn., že závisí na stanovisku •orgánu ochrany přírody, který případ do 30 dnů posoudí a negativní vliv nevyloučí. • To se nevztahuje na - plány péče zpracovávané orgány ochrany • přírody pro tato území, • - lesní hospodářské plány a lesní hospodářské • osnovy. • Při hodnocení důsledků uvedených koncepcí a záměrů se postupuje podle zákona o posuzování vlivů na ŽP, pokud § 45i zákona o ochraně přírody a krajiny nestanoví jiný postup. • Ten spočívá především ve zvýraznění úlohy orgánů ochrany přírody a krajiny v proceduře posuzování a ve speciálních požadavcích pro získání autorizace posuzovatele. • Navíc, pokud by šlo o území s prioritními typy stanovišť nebo o prioritní druhy , zákon stanoví výrazná omezení a kompenzace při případném schválení záměru nebo koncepce. •