Současnófilosofickódi^ PROČ NEJSEM BIOTECHNOOPTIMISTOU' MARTIN SKABRAHA Transhumanismus - konec rozdílu mezi přirozeným a umělým? Technooptimismem jednoduše rozumím víru v to, že technika/technologie5 nám umožňuje zásadním způsobem přetvořit naše životní podmínky a zejména naši druhovou, biologickou výbavu tak, jak to vyhovuje našim potřebám a nejodvážnějším emancipačním snům, v nichž jsme zbaveni tragických pout a břemen uvalených na nás přírodou nebo Bohem; tedy víru, která byla v moderní kultuře nejilustrativněji rozvíjena oním žánrem, který nese poněkud záhadný a paradoxní název „vědecká fikce" (sci-fi).2 Nejnovější podoby technooptimismu lze označit spojením bio-techno-optimismus, protože produkty, do nichž dnešní vizionáři vkládají své naděje, už nejsou vůči lidskému tělu vnější zařízení typu verneovských ponorek a skafandrů, ale „frankensteinovské" technologie měnící přímo lidskou přirozenost {v biologickém slova smyslu), ať už prostřednictvím genetických zásahů nebo strojových implantátů, jako jsou umělé orgány předjímající vznik umělé inteligence. Za konkrétní příklad současného technooptimismu jsem si zvolil trans- ; humanistické či extropické3 hnutí, na jehož českých internetových stránkách se hned po otevření můžeme dočíst: ' Tento příspěvek je rozšířenou a přepracovanou verzí referátu, který byl pod názvem % „Proč nejsem technooptimistou" přednesen na Foucaultovském kolokviu, pořádaném '% Ústavem politologie FF UK 29. června 2006 v Praze. . 1 Pro účely tohoto textu používám obě slova synonymně, pomíjím tedy např. marcu-seovské rozlišení techniky ve smyslu výrobních prostředků a technologie jako výrobních | vztahů, založených na mocenských praxích ovládání. | 2 Nutno ovšem upozornit, že jde o žánr bytostně dvojznačný, neboť obsahuje i mnohé předpovědi vysloveně temné, koneckonců již jeho první veíký klasik, francouzský spiso-| vatel Juks Verne, měl cit nejen pro obrovské emancipační možnosti vědecko-technického poktóka, ale také pro nebezpečí spojená s různými „vynálezy zkázy". ■:.■■ l 3 Slovo extropie je odvozeno jako protiklad entropie a jde tedy o rostoucí míru uspořádanosti systému. Proč nejsem biotechnooptimistou 217 Transhumanismus je nový způsob pohledu na budoucnost. Základem je předpoklad, že lidský druh ve své současné podobě nepředstavuje konec vývoje, ale naopak počátek. Formálně transhumanismus definujeme jako: 1. Intelektuální a kulturní hnutí zdůrazňující možnost, ale také víru ve zlepšení podmínek lidského života využitím rozumových schopností, které pomocí technologie potlačí proces stárnutí a výrazně zlepší intelektové, fyzické a psychologické schopnosti lidí. 2. Sledování a kritické studium důsledků, příslibů a potenciálních rizik spojených s využíváním vědy, technologie, tvořivosti a dalších způsobů, kterými překonáváme základní lidská omezení. Vedecké objevy a nové technologie nevedou nutně k odcizení člověka svému prostředí ani ke zničení přírody, ale k překonání všech omezení a k otevření se novým a nečekaným podobám lidství, přírody i civilizace. Nové technologie vlastně mění celé směřování a smysl evoluce, a podobného procesu se nemáme proč bát, i když je třeba racionálně a věcně diskutovat o jeho rizicích. Celé hnutí také navazuje na sekulární tradice, které člověka nechápou jako dokonalou a neměnnou bytost vytvořenou bohem, ale jako bytost, která mění svoje prostředí a sama sebe, když se novému prostředí musí také přizpůsobit. Dnešní prostředí i samotné lidské télo jsou do značné míry propojené s technologiemi, a tento vývoj směřuje k překonání a zmizení rozdílu mezi přirozeným a umělým.4 Na jednu stranu s těmito tvrzeními mohu souhlasit. Myslím si, že rozdíl mezi přirozeným a umělým v nějakém „metafyzickém" slova smyslu nikdy pro člověka neplatil. Jsou pěstní klín a oheň přirozené, nebo umělé součásti lidského světa? Není i pro společenstva údajně nejbližší lidem doby kamenné (jako jsou Papuánci nebo Křováci) typická spousta věcí, které s přirozeností ve smyslu biologické danosti nemají nic společného (cílené deformace těla, tabu, podivné rituály)? A nejsou technické aparáty současně zjevným „prodloužením" přirozených lidských orgánů, smyslů a úkonů? Na druhé straně se ve mně cosi vzpouzí, jakýsi odpor, který v první fázi nelze nazvat jinak než předsudečný. Osvícenská kultura, na jejíchž vulgari-zacích jsme byli školsky vychováni a ke které se sám v mnoha věcech hlásím, nás přitom učí, že předsudky jsou špatné, je třeba je vyvracet, bojovat s nimi a nahrazovat je „skutečným věděním". Jenže nejméně od druhé světové války a příslušných děl Frankfurtské školy víme, že osvícenství je „dialektické" (jak říkali Horkheimer a Ador- 4 Viz http://wvmtranshumanismus.cz (cit. 22.6.2007). I