C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb 1 Řízení znalostí z pohledu práva Seminář č. 2 pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb Opakování •Co je to management znalostí •Zachycení a komunikace •Implicitní a explicitní znalosti •Základní prvky řízení znalostí •Data – informace – znalosti •Cílový stav managementu znalostí v organizaci •Bariéry sdílení znalostí • 2 pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb Článek •„Nerozhodujete se správně? Možná za to může nedostatečná podpora rozhodovacích procesů“ • •URL: http://computerworld.cz/aktuality/nerozhodujete-se-spravne-mozna-za-to-muze-nedostatecna-podpora-ro zhodovacich-procesu-44702 • •Pozn.: ERP systém – Enterprise Resource Planning (Informační systém napříč podnikovými procesy) • 3 pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb Projekt a jeho fáze v kontextu řízení znalostí •Definice projektu • •Učení se: • –Před akcí –Během akce –Po akci – •Opět zde platí, že je nutné udělat si čas pro to, abychom získali čas 4 pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb Učení se před akcí - tipy •Průzkum mimo organizaci •Průzkum uvnitř organizace s vyhledáváním kodifikovaných znalostí (intranet) •Průzkum uvnitř organizace s vyhledávání implicitních znalostí (schůzky s kolegy) 5 pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb Učení se během akce - tipy •Krátké kontrolní schůzky •Vytvoření pracovní komunity (seznam kontaktů, využití sociálních sítí apod.) 6 pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb Učení se po akci - tipy •Závěrečná schůzka, evaluace úspěchů a neúspěchů • •Nutná kodifikace znalostí, aby získané znalosti nebyly vázány na osobách, ale na organizaci! • •Přeměna získaných poznatků do organizačních postupů: –Identifikace –Analýza a „vypíchnutí“ –Ověření –Formulace do směrnic –Začlenění směrnic do procesů organizace –Aplikace 7 pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb Metoda sebehodnocení •Výhody sebehodnocení x Benchmarkingu • •Postup: –Stanovit 4 problémové okruhy ovlivňující úspěch např. ve studiu na PrF MU (možno také chápat jako POSTUPY determinující úspěch) –Stanovit společnou sadu HODNOCENÍ (1 – 5, kde jedna je nejnižší kompetence a 5 nejvyšší kompetence v daném POSTUPU) –Vytvořit základ grafu, kde osa x jsou POSTUPY a osa y HODNOCENÍ –Provést sebehodnocení, přenést své body do grafu a vytvořit spojnici –Zjistit stav skupiny a vytvořit tzv. „Diagram řeky“ – tj. zjistit minimální a maximální HODNOTY k jednotlivým POSTŮM ve skupině (zjištění nejvyššího a nejnižšího potenciálu sdílení znalostí) 8 pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb Metoda sebehodnocení – s kým znalosti sdílet? •Otázka: Když mně se kompetence nedostává a chci provést z lepšení, kdo mi bude nápomocen? • •Stanovení si, o kolik se v daném POSTUPU chci zlepšit •Vybrání jednoho z POSTUPŮ a provést průmět stávajícího stavu a cílového stavu – na osu x vepsat ROZDÍL MEZI SOUČASNÝMI A CÍLOVÝMI HODNOTAMI (0-4) a na osu y vepsat současnou VÝKONNOST (1-5) •Výsledek např.: •x: 1; y: 4 – silná kompetence a stále snaha o zlepšení – tj. zdroj informací •x:3; y:1 – kompetence slabá a při tom POSTUP pokládá za důležitý – nutně potřebuje informace •x:0; y: 2 – střední kompetence, žádná snaha o zlepšení – POSTUP není prioritní • 9 pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb Asistence a asistenční schůze •Týká se konkrétního problému •Získávají se rady a poznatky od lidí mimo vlastní tým •Identifikují se možné přístupy a nové směry řešení •Podporuje sdílení poznatků a vzájemné učení účastníků •Rozvíjí síť kontaktů mezi zúčastněnými • •Cílem je vytvoření nového společného určení možností kombinací toho, co víme o věci oba, co víte o věci vy ve svém kontextu a toho, co vím o věci já v mém kontextu. 10 pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb Asistence a asistenční schůze – kroky při plánování •Vyjasnit si účel asistence •Zjistit, zda již někdo daný problém nevyřešil •Identifikovat moderátora •Promyslet načasování a stanovit časový rozsah •Vybrat různorodou skupinu účastníků •Vyjasnit si požadované výsledky a postupy a jak jich lze dosáhnout •Naplánovat prostor pro vzájemné seznámení se účastníků •Věnovat čas vytvoření prostředí •Rozdělit dobu na jednotlivé na sebe navazující díly (rozvíjení problematiky a nezadrhnutí se na jednom bodě) •Vytvořit prostředí pro kladení otázek 11 pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb Asistence a asistenční schůze – kroky při plánování •Průběžně analyzovat co na asistenci zazní •Poskytovat zpětnou vazbu a informovat o výsledcích po asistenci (vytvoření trvalejší struktury) 12 pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb Použitá a doporučená literatura •COLLISON, Chris; PARCELL, Geoff. Knowledge management. [s.l.] : COMPUTER PRESS, 2006. 236 s. ISBN 80-251-0760-4. •Nerozhodujete se správně? Možná za to může nedostatečná podpora rozhodovacích procesů. [online]. [cit. 2012-03-05]. Dostupné z: http://computerworld.cz/aktuality/nerozhodujete-se-spravne-mozna-za-to-muze-nedostatecna-podpora-ro zhodovacich-procesu-44702 13 pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb 14 Děkuji za pozornost Tento studijní materiál byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.3.00/20.0014 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. OPVK_MU_rgb