Biologické základy sociálního života a sociálního chování (výchozí pracovní teze) - 20. století zpochybnilo naturalismus - V posledních 2. desetiletích ale genetika, biochemie, etologie, sociobiologie, ekologie a další vědy vedou k poznání, že biologické základy sociálního života nelze zcela pominout - Sociální život vzniká na biologických základech - Člověk je součástí přírody a současně ji překračuje Člověk je současně: - bytost biologická a bytost společenská (kulturní) - podléhá zákonitostem přírody i zákonům společnosti - je výsledkem biologické evoluce i sociokulturního vývoje Přírodně založené faktory sociálního života: 1. Vnitřní biologické faktory (příroda v nás): 1.1. dispozice druhové (vzpřímená postava, hlasový mechanismus apod.) 1.2. dispozice individuální (pohlaví, věk, schopnosti) 2. Environmentální faktory - přírodní a životní prostředí života společnosti (podnebí, kvalita půdy apod.) Trvale udržitelný rozvoj, ekologická stopa 1,25 Dobrovolná skromnost 3. Demografické faktory - jevy týkající se obyvatelstva (počet, hustota, stárnutí populace, rozvodovost apod.) T. Malthus, 1798 - geometrický x aritmetický růst Crowding – pocit přelidnění Vliv přírodních faktorů lze shrnout do 2 tezí: n příroda je nezbytným předpokladem existence člověka, společnosti a sociálního života n ve všech společenských vztazích a procesech spolupůsobí i jejich biologická (přírodní) komponenta - Mechanismus a rozsah působení přírodních faktorů na sociální život odkrývají některé biologické vědy Etologie – od 30. let 20. století studuje způsoby života zvířat a jejich vzájemné vztahy, mezi studovaná zvířata zahrnuje i člověka. Zaměřuje se na zkoumání příčin a funkcí sociálních mechanismů a typologie forem sociálního života. Etolog Konrad Lorenz - Sociobiologie - založil ji americký biolog Edward Wilson v roce 1975 knihou „Sociobiologie“. Chápal ji jako “sociologii živočišné říše”, která studuje biologickou bázi všech forem sociálního chování. Sociobiologie hledá paralely mezi chováním zvířat a chováním lidí s důrazem na genetické a neurochemické faktory na místo racionálně cílového rozhodování. Teze: Vznik společenského života je jedním z nejdůležitějších výstupů biologické evoluce Biologické faktory v sociálním chování Jsou významnou součástí naší identity a základem přirozené diferenciace v sociálních vztazích Role pohlaví v sociálním chování Odedávna lidé pozorovali, že muži a ženy v různých sociálních situacích jinak jednají, myslí, jinak situace prožívají a liší se i v některých psychických vlastnostech a schopnostech - Psychologové uvádějí tyto polární vlastnosti mužů a žen: n Agresivita x mírnost n Menší citovost x emocionálnost, senzitivnost n Dominance (soupeření) x spíše submisivnost n Riskování, hra vabank x neriskování, opatrnost - Jsou tyto rozdíly biologicky nebo sociokulturně ? - Pro biologické důvody mluví často lékaři - Pro sociokulturní momenty např. antropoložka Margaret Meadová nebo Simone de Beauvoir „Člověk se ženou nerodí, ale ženou se stává“ - Zajímavé poznatky přinesly výzkumy mozku v 90. letech 20. století a biochemie. Grafické metody ukázaly rozdíly ve fungování mužského a ženského mozku. - Maskulinita nebo femininita mozku modifikují mužský nebo ženský způsob myšlení, prožívání, chování, schopnosti a některé vlastnosti, uznávané hodnoty a tužby. - Rozdíl mužských a ženských vlastností a chování je jedním z nejsilněji a nejhlouběji zakotvených rozdílů (křesťanství,patriarchát) - Gender studies poukazují na sociokulturní aspekty těchto rozdílů, tyto rozdíly jsou významně reprodukovány kulturou - Obraz muže a ženy je sociální a kulturní konstrukcí - Stereotyp pohlaví - kulturou ustavená a reprodukovaná představa „přirozených” mužských resp. ženských vlastností a způsobů chování je po staletí vštěpována a posilována a stala se tak sociálně přijímanou normou - Skryté kurikulum – skryté vedení k genderové roli Biologické danosti se vyprofilovaly v západní kultuře v důsledku dělby práce a ustálených sociálních rolí, jejich modifikace si vyžádá určitý sociální vývoj. Stereotyp pohlaví - kulturou ustavená a reprodukovaná představa „přirozených” mužských resp. ženských vlastností a způsobů chování, která je po staletí vštěpována a posilována a stala se tak sociálně přijímanou normou Sociálně daným rozdílům mezi muži a ženami, jejich příčinami a jejich překonáním s cílem dosáhnout genderovou rovnost se věnují gender studies Pohlaví vyjadřuje biologickou charakteristiku, biologicky podmíněné rozdíly mužů a žen Gender („sociální pohlaví) označuje sociálně dané rozdíly mezi muži a ženami Gender studies zdůrazňují sociokulturní aspekty těchto rozdílů, tyto rozdíly nejsou přirozenými rozdíly, ale dočasným vývojovým stupněm sociálních vztahů, který je stále ještě významně reprodukován kulturou. Obraz muže a ženy je sociální a kulturní konstrukcí Skryté kurikulum – skryté vedení k genderové roli. Genderová role – soubor zjevných i skrytých pravidel určujících chování, myšlení, cítění, oblečení, partnerské vztahy apod. Utvrzují se v rodině, vzdělávacím systému i v celospolečenské atmosféře. Skryté kurikulum – skryté vedení k genderové roli Genderová analýza – diagnostikuje rozdíly, užívá vědního oboru genderové statistiky Genderová rovnost - rovnost v právech, povinnostech a příležitostech mezi pohlavími k odstranění přímé i nepřímé diskriminace. Využívá i afirmativních akcí (např. kvót) Promítnutí i do generalizovaných sociálních pozic a rolí spojených s genderem (žena, muž, otec, matka, babička, řidička, učitelka, manžel/ka, tchyně…) Sociální role = nástroj sociální kontroly a ovlivňování Sexismus – předsudek nebo diskriminace z důvodu pohlaví Gendrová role nevyhovuje: - biologicky – transsexuálové - společensky – feministická hnutí Věk jako biologická charakteristika a životní proměnná Je důsledkem biologického procesu stárnutí. Moderní ideál věčného mládí a nesmrtelnosti (Goethe, Wilde, Čapek) Věk: n Chronologický (kalendářní) n Biologický (faktický biologický stav) n Mentální (duševní schopnosti určitého věku) n Sociální- sociálně určená kategorie věku, zejména dle: a) sociálního postavení b) stupně sociální prestiže c) specifické sociální role Čas nabývá v sociálním kontextu sociální smysl a sociální význam Sociální čas – způsob vnímání a prožívání běhu času jedincem, společností É. Durkheim – sociální čas je sociální produkt, je strukturován podle rytmu sociálních činností Sociální stárnutí – vnímání stárnutí z hlediska sociálních kontextů (baletky, sportovci) Problém stárnutí důležitý i na makroúrovni Věková struktura, strom života – progresivní, stacionární, regresivní populace (stárnutí/mládnutí) Z pohledu sociologie představuje lidský život životní cyklus jako sociálně očekávaný sled etap lidského života opakující se v dílčích obměnách u velkého počtu osob Etapy životního cyklu se váží na body socializačního procesu a přebírání sociálních rolí, jsou jimi: n Dětství - do 12 let n Mládí - adolescence, dospívání, 13-20 let (puberta 12-15) n Dospělost – 21-65 let n Stáří - 66 a více let (stařecký věk 75 a více let) Přechodové rituály mezi etapami Dospívání: fyzické, psychické a sociální neprobíhá synchronně Krize středního věku Sociokulturní kontexty přiřazují věku hodnotící významy a sociální role. Ageismus – diskriminace z důvodu věku Etnicita souhrn rasových, kulturních a často i jazykových faktorů společných pro určitou skupinu lidí Dříve používaný termín „rasa“ představuje dnes spíše společenský konstrukt antropologie - hodnotově neutrálně chápanou odlišnost geneticky daných somatických a dalších biologických rysů lidské populace Sociologie pokud mluví o „rase“, užívá ji v antropologickém smyslu nebo v přeneseném významu jako komplex jazykových, kulturních nebo náboženských znaků, tedy chápe ji v podstatě jako etnicitu Sociologie nevztahuje etnicitu ke způsobům chování a psychickým vlastnostem – nebezpečí předsudků a rasistických teorií rozlišujících rasy na vyšší a nižší a zakazujících míšení ras Antropologicky patří všechny „rasy“ ke stejnému druhu homo sapiens, somatické rozdíly nezakládají jejich funkční a vývojové rozdíly, všechny jsou stejně vzdálené od antropoidních předků. Civilizační rozdíly jsou dány rozdílným sociálně ekonomickým vývojem a odlišnou kulturní tradicí, což jen potvrzuje variabilitu a plastičnost člověka Rasismus - nepřátelský postoj či ideologie ve vztahu k příslušníkům jiných „ras“ nebo etnik považovaných za „rasu“ Rasismus plodí: n rasovou nesnášenlivost n rasovou diskriminaci nebo segregaci n rasově motivované násilí, teror až holokaust (šoa) Formy rasismu: židovský (antisemitismus), černošský, romský, arabský Etnocentrismus – považování hodnot, norem a idejí svého společenství za jedině správné, pravdivé a věrohodné Podoby etnocentrismu – rasismus, nacionalismus, náboženský fanatismus, ale i patriotismus Kulturní relativismus – nejsou kultury vyšší a nižší; hodnoty, normy a ideje jsou srozumitelné jen ve vztahu ke kultuře, v níž jsou formulovány, jinak jsou nepochopitelné Multikulturalismus – vyšel z ideje přátelského soužití různých kultur, které se vzájemně obohacují a ponechávají si svoji identitu Giovanni Sartori podrobuje multikulturalistický diskurs kritice, oceňuje kulturní pluralismus respektující odlišnosti bez jejich zbožnění Pavel Barša – od multikulturalismu k občanské integraci – přijetí jazyka, historie a liberálních hodnot svobody, rovnosti a demokracie Geneticky předávané dispozice Nature versus nurture (vrozené v. získané) Tradiční otázka rozeného zločince Dvě základní otázky: 1. Nakolik jsou vlastnosti a schopnosti dány geneticky 2. Nakolik vlastnosti a schopnosti deterministicky určují lidské chování Genealogické studie Dědičnost inteligence - zhruba ze 70 % Výzkumy dvojčat Problém adopce Dánský výzkum kriminality adoptivních synů: 10,4 % ani biologický ani adoptivní otec nepáchali trestnou činnost 11,5 % adoptivní otec páchal, biologický otec nepáchal 22,0 % biologický otec páchal, adoptivní nepáchal 36,2 % oba otcové páchali trestnou činnost Teorie biosociální interakce - přirovnání zámku (to zděděné) a klíče (prostředí a situace) Genetické dispozice ovlivňují až ze 70 % některé naše schopnosti a vlastnosti, nepředurčují ale lidské chování deterministicky. Genetické dispozice sami o sobě nevedou nutně k deviantnímu chování, genetická vloha ale zvyšuje práh citlivosti na působení určitých vlivů sociálního prostředí.