Martina Cirbusová (z prezentace doc. Škopa) ZÁKLADNÍ METODOLOGICKÁ PRAVIDLA PŘI ZPRACOVÁNÍ ODBORNÉHO TEXTU ¡Metodologie vs. Metoda vs. Metodika ¡Základní postup práce ¡Základní vědecké metody ¡ OSNOVA ¡Všeobecná encyklopedie ve čtyřech svazcích. Díl 3, Praha, Nakladatelský dům OP Diderot 1997 definuje pojmy následovně. ¡ ¡metodologie - souhrn metod určité vědy, nauka o metodách ¡metoda - soustavný postup, který v dané oblasti vede k cíli, v ideálním případě nezávisle na schopnostech toho, kdo ho provádí - souhrn pojmů, nástrojů a pravidel, jež patří k základům každé vědy, popř. i jiných činností ¡metodika - teoreticko-praktické schéma určující postup provádění odborné činnosti, vychází z vědeckého poznání a empirie, přesně vymezuje jednotlivé postupy pro výkon dané činnosti ¡ METODOLOGIE VS. METODA VS. METODIKA Dostupné z: http://www.fsps.muni.cz/~tvodicka/data/reader/book-8/02.html ¡Ochrana, František. Metodologie vědy: úvod do problému. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1609-4 ¡ ¡Nejobecnějším pojmem je pojem metodologie vědy. Předmětem jejího zkoumání je studium metod a vědeckých postupů. Metodologie vědy je naukou o metodách. Je teorií k výběru výzkumných metod a návodem, jak vybrané metody (metodu) používat ve vědeckém zkoumání ¡Metoda je nástrojem ke zkoumání daného výzkumného předmětu. Je to způsob a aplikace postupu, tak abychom dosáhli stanovený výzkumný cíl. Použití metody při vědeckém zkoumání předpokládá znát postup, jak metodu použít. Tento postup má rysy záměrnosti (vztahuje se k výzkumnému cíli) a systematičnosti (metoda je uplatňovaná v rámci teoreticky zdůvodněného postupu). ¡Ve vědecké práci používáme rovněž metodiku. Metodika nepatří do oblasti metodologie. Metodika výzkumné práce je postup (návod, „recept"), jak v praxi postupně realizovat výzkumné procedury vztahující se k realizaci výzkumného cíle. Metodický postup můžeme formálně ztvárnit např. ve vývojovém diagramu či v jiném formalizovaném schématu. ¡ METODOLOGIE VS. METODA VS. METODIKA Dostupné z: http://www.fsps.muni.cz/~tvodicka/data/reader/book-8/02.html ¡Viktor Knapp: Způsob, či postup, kterým se od určitého stavu dospěje k zamýšlenému stavu výslednému §je to uspořádaný operační postup ¡METODOLOGIE §soubor metod §věda o metodách ¡NEZBYTNÁ JE VE VŠECH PŘÍPADECH TEORIE ¡ ¡ ¡ ¡Knapp, V. Vědecká propedeutika pro právníky. Praha : EUROLEX Bohemia, 2003. s. 65 a n. METODA ¡Empirické §Pozorování §Měření §Experiment ¡Obecně teoretické (univerzální teoretické postupy vědecké práce) §Analýza §Syntéza §Indukce §Dedukce §Generalizace §Abstrakce §Komparace §Analogie ¡Interpretační §Vyprávění §Porozumění textu § ZÁKLADNÍ VĚDECKÉ METODY ¡Logické §Abstrakce §Indukce a dedukce §Analýza a syntéza § ¡Exaktní ¡Sociologické ¡Systémové ¡Komparativní ¡ DÍLČÍ PRÁVNÍ METODY (KNAPP) ¡myšlenkové rozložení zkoumaného předmětu, jevu nebo situace (jevu) na jednotlivé části, které se stávají předmětem dalšího zkoumání ¡hledání dílčích složek jevu či problému §Hledání prvků podstatných pro zkoumaný objekt. ¡směřuje od složitého k jednotlivému §Klasifikační analýza §Vztahová analýza §Kauzální analýza §Systémová analýza ANALÝZA ¡KLASIFIKAČNÍ ANALÝZA: klasifikací buď řadíme dílčí jevy do skupin (tříd), nebo třídíme soubor do dílčích skupin ¡VZTAHOVÁ ANALÝZA: zjišťuje vztahy mezi jevy; zjišťuje, zda jde o vztahy závislosti (statistické, korelační, funkční), nebo nezávislosti. Sílu závislosti se snaží kvantifikovat ¡KAUZÁLNÍ ANALÝZA: zkoumá příčiny jevů, nezkoumá však dynamiku systému, jen vliv vnějších činitelů ¡ SYSTÉMOVÁ ANALÝZA: zkoumá systémy s cílem je pochopit, vysvětlit, zvládnout, zlepšit a zdokonalit. Jevy nezkoumá jako izolované veličiny, ale snaží se postihnout jejich chování v systému, aniž by se systém (celek) při tom rozpadl na jednotlivé části ANALÝZA Dostupné z: http://fph.vse.cz/att/dp.pdf ¡Myšlenkové spojení částí v celek §Z výchozích zjištění formulujeme závěry ¡Skládání dosud oddělených, izolovaných či nespojitých prvků. ¡Př. bez syntézy zjištění zdravotního stavu a domácího prostředí posuzované osoby nelze učinit správný závěr ohledně existence a stupně bezmocnosti (domácí násilí) SYNTÉZA ¡Postup od zvláštního k obecnému ¡Z jednotlivého jevu je vyvozen obecný závěr ¡Existuje-li dostatek informací o jednotlivostech, lze formulovat závěry obecnějšího druhu. ¡„Ústava ani právní předpisy pojem vyvlastnění výslovně nedefinují. Jeho obsah možno proto vymezit jednak induktivně na základě pozitivně právní úpravy institutu vyvlastnění v různých právních předpisech a jednak doktrinárně, tj. na základě definic podaných právní vědou.“ (Pl. ÚS 16/93) ¡Indukce se objevuje všude tam, kde pozorujeme nějaký fakt a ptáme se „Proč to je?“ INDUKCE ¡Závěry induktivních myšlenek jsou vždy ovlivněny subjektivními postoji (zkušenostmi, znalostmi) a mají proto omezenou platnost (dostupné z: http://slideplayer.cz/slide/1992204/) INDUKCE ¡takový způsob myšlení, při němž od obecnějších závěrů, tvrzení a soudů přecházíme k méně obecným ¡vycházíme ze známých, ověřených a platných závěrů a aplikujeme je na jednotlivé doposud neprozkoumané případy ¡z obecného poznatku vyvozujeme závěry i vůči jednotlivostem ¡ ¡ DEDUKCE Dostupné z: http://slideplayer.cz/slide/1992204/ ¡Cílem kvantitativního výzkumu je testování hypotéz a logika kvantitativního výzkumu je deduktivní ¡Cílem kvalitativního výzkumu je vytváření nových hypotéz a logika kvalitativního výzkumu je induktivní KVANTITATIVNÍ VS. KVALITATIVNÍ VÝZKUM Dostupné z: http://slideplayer.cz/slide/1992204/ ¡Generalizace: Vyvození závěrů o množině objektů z pozorování jednoho objektu. ¡Abstrakce: odhlížení od jednotlivostí §Myšlenkové odlučování nepodstatných znaků §Souvisí s definováním a tvořením pojmů §Např. definice právní normy § ZOBECNĚNÍ – GENERALIZACE / ABSTRAKCE ¡Stanovení shody či rozdílu zkoumaných jevů. ¡„Zákony jsou různé, právo jediné!“ ¡Comparatum (domácí právo) – comparandum (zahrniční právo) – tertium comparationis (společný rys) ¡ KOMPARACE ¡je vztah dvou různých věcí, které se v něčem podobají a dají se tedy přirovnávat. O věcech obtížně uchopitelných se často uvažuje a usuzuje na základě analogie (podobnosti) s věcmi známými. Analogický znamená podobný, obdobný. ¡součást konstrukce modelu (myšlenková reprodukce – zjednodušená –; skutečnosti). ¡není to ale jednoduchá podobnost ¡známý je jeden prvek a vztah mezi dvěma dalšími prvky – usuzujeme na existenci čtvrtého prvku. ANALOGIE ZÁKLADNÍ POSTUP PRÁCE Šanderová, J. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Praha : Sociologické nakladatelství, 2003. s. 59 a n.