1 Správa daníFinanční právo I Damian Czudek damian@czudek.cz, damian.czudek@law.muni.cz Obsah přednášky Zápatí prezentace www.law.muni.cz i. Změny ve správě daní ii. Pojem správy daní, daňového řízení… iii. Právní úprava správy daní, vztah DŘ k dalším předpisům, iv. Předmět správy daní v. Základní zásady správy daní vi. Subjekty správy daní Zápatí prezentace 3 2 www.law.muni.cz Zvláštní část finančního práva Fiskální - Rozpočtové právo - Berní právo - … a také nezapomenout na právní regulaci veřejných výdajů a bilanční právo X Nefiskální - Měnové právo - Devizové právo - Právo finančního trhu - Puncovní právo www.law.muni.cz Systém finančního práva Finanční právo procesní Finanční právo správní Finanční právo trestní www.law.muni.cz 6 Zásadní změna v českém daňovém procesu - Nový zákon upravující správu daní - Zákon č. 280/2009 Sb., Daňový řád - Účinnost – 1. ledna 2011 - Nahradil dříve platný zákon č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů 3 www.law.muni.cz Zápatí prezentace 7 Základní cíle a přínosy Daňového řádu - vytvoření systematicky uspořádaného a přehledného textu, který umožní snadnou a přehlednou orientaci - krátké paragrafy v souladu s legislativními pravidly vlády - vymezení a upřesnění použitých pojmů a jejich vazeb v jednotlivých institutech, - rozšíření základních interpretačních zásad uplatňujících se při správě daní v souladu s ústavním pořádkem, judikaturou a s reflexí obecných zásad činnosti správních orgánů obsažených ve správním řádu, při současném zachování zásad typických pro berní právo, - zkvalitnění výkonu daňové administrativy a podpora klientského přístupu při jednání s daňovými subjekty, www.law.muni.cz Zápatí prezentace 8 Základní cíle a přínosy Daňového řádu - širší míra zapojení výpočetní techniky v návaznosti na projekt jednotné elektronické komunikace (e-government), - nová úprava doručování korespondující s obdobnými instrumenty v jiných procesních řádech tak, aby postavení adresáta bylo totožné a zamezilo se možným obstrukcím a vyhýbání se doručení, - změnu v systému opravných a dozorčích prostředků, kde se rozšířil specificky daňový postup umožňující podání dodatečných daňových tvrzení na nižší daň na úkor obnovy řízení, - jednoznačné nastavení lhůty pro stanovení daně, která ohraničuje prostor, do kdy lze zvyšovat i snižovat daňovou povinnost, www.law.muni.cz Zápatí prezentace 9 Základní cíle a přínosy Daňového řádu - zavedení jednoznačných pravidel pro možnost opakování daňové kontroly; - zavedení transparentních pravidel pro vedení spisu a nahlížení do něj, které přispěje ke zkvalitnění kontaktů mezi správci daně a veřejností a usnadní orientaci daňového subjektu ve spisovém materiálu. 4 www.law.muni.cz Úprava správy daní Daňový řád (zákon č. 280/2009 Sb.) Subsidiární povaha DŘ Speciální úprava – „daňové“ zákony Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů Zákon č. 235/2004 Sb., o DPH Zákon č. 16/1993 Sb., o dani silniční Zákon č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitých věcí Zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních Zákon č. 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů Zákonné opatření č. 340/2013 Sb. – daň z nabytí nemovitých věcí + další zákony upravující daně ve smyslu zkratky daň dle DŘ a obsahující procesněprávní úpravu Správa daní Zápatí prezentace www.law.muni.cz Subsidiární použití předpisů o obecném správním řízení § 262 DŘ – „při správě daní se správní řád nepoužije“ § 177 SŘ – „Základní zásady činnosti správních orgánů uvedené v § 2 až 8 se použijí při výkonu veřejné správy i v případech, kdy zvláštní zákon stanoví, že se správní řád nepoužije, ale sám úpravu odpovídající těmto zásadám neobsahuje. “ Zásadně nelze ! Zápatí prezentace 12 5 www.law.muni.cz Pojetí správy daně Organizační Soustava orgánů, které vykonávají správu daní (tzv. „správci daně“) Orgány veřejné moci, kterým zákon svěřil do kompetence správu daně Funkční Rozdělení do etap procesu výkonu správy daně Registrace + vyměření + inkasní správa www.law.muni.cz Definice správy daní Jeden z dílů veřejné správy Obecně se tím rozumí správa veřejných záležitostí realizovaná jako projev výkonné moci ve státě Správa daní je účelový správní proces (postup) k zjištění a stanovení daní a zabezpečení jejich úhrady Pojem širší než daňové řízení Veškerá činnost (funkční pojetí) správce daně při péči o příslušnou daň, jež se děje v rámci právem regulovaných i neregulovaných procesních postupů Zvláštní díl veřejné správy – od ostatních částí VS ji odlišuje její předmět = daň Zápatí prezentace 14 www.law.muni.cz Vztah řízení a správy Správa daní Postupy Řízení Daňové řízení Daňový proces 6 www.law.muni.cz Definice správy daní Správa daní je účelový správní proces (postup) k zjištění a stanovení daní a zabezpečení jejich úhrady §1 odst. 2 DŘ Cíl: zjištění a stanovení daní a zabezpečení jejich úhrady !!! Zápatí prezentace 16 www.law.muni.cz Definice daňového procesu Širší pojem než správa daní Překračuje rámec DŘ Zahrnuje postupy účastníků všech daňových vztahů (např. postupy v rámci vztahu poplatník X plátce v rámci jedné daně a nikoli jen vztahu poplatníka a správce daně) Zápatí prezentace 17 www.law.muni.cz Definice postupu Zákon přímo neobsahuje Můžeme dovodit – postup je obecné označení pro veškeré úkony a soubory úkonů (tvořící postupy a řízení) které jsou činěny v rámci správy daní, a to primárně správcem daně (za součinnosti osob zúčastněných na řízení, které k tomu zavazuje zákon nebo správce) Zápatí prezentace 18 7 www.law.muni.cz Daňové řízení podle DŘ Nově koncipován jako do jisté míry kontinuální proces Zahájen vznikem daňové povinnosti Skončení řízení: splnění nebo zánik daňové povinnosti (úhrada, uplynutí lhůty pro stanovení daně) Účel: správné zjištění a stanovení daně a zabezpečení její úhrady Posouzení daně: k zdaňovacímu období, k jednotlivým skutečnostem Dílčí daňová řízení → www.law.muni.cz Dílčí daňová řízení Nalézací Při placení daní O opravných a dozorčích prostředcích vyměřovací o ŘOPdoměřovací posečkání nebo splátkování o ŘOPexekučnízajištění daně Konstrukce Daňového řádu Zápatí prezentace 8 www.law.muni.cz Konstrukce DŘ 266 paragrafů (38 861 slov) šest částí 1. ÚVODNÍ USTANOVENÍ §§ 1-9 2. OBECNÁ ČÁST O SPRÁVĚ DANÍ §§ 10-124 3. ZVLÁŠTNÍ ČÁST O SPRÁVĚ DANÍ §§ 125-245 4. NÁSLEDKY PORUŠENÍ POVINNOSTÍ PŘI SPRÁVĚ DANÍ §§ 246-254 5. USTANOVENÍ SPOLEČNÁ, ZMOCŇOVACÍ, PŘECHODNÁ A ZÁVĚREČNÁ §§ 255-265 6. ÚČINNOST § 266 Obsahuje jak procesní normy, tak i normy hmotněprávní Předmět správy daní Zápatí prezentace www.law.muni.cz Předmět správy daní - §2 DŘ „Daň“ • – příjem veřejného rozpočtu • – snížení příjmu veřejného rozpočtu, vratka Daň je peněžité plnění: a) Daň, clo, poplatek b) Použití DŘ (pokud zákon stanoví, že se při jeho správě postupuje podle DŘ) c) V rámci dělené správy d) Daňový odpočet, daňová ztráta, příslušenství daně Příslušenstvím daně se rozumějí úroky, penále, pokuty a náklady řízení. První tři vyjmenované sledují osud daně. 9 www.law.muni.cz Daň Sensu stricto Sensu largo - Ve smyslu zkratky daň dle DŘ (brněnská škola – berně) Daň superlargo – soc. pojištění, příspěvek na státní politiku zaměstnanosti, zdravotní pojištění?? – OECD (Složená daňová kvóta) Doktrinální definice - daň jako povinnou, zákonem předem stanovenou částku, kterou se více méně pravidelně odčerpává na nenávratném principu část nominálního důchodu ekonomického subjektu ve prospěch veřejného peněžního fondu. NULLUM TRIBUTUM SINE LEGE Čl. 11 odst. 5 Listiny, Zápatí prezentace 25 www.law.muni.cz Daň sensu largo Poplatek - Od daní se liší zejména protiplněním a nepravidelností. - Povinná, zákonem předem stanovená částka, kterou se spíše nepravidelně odčerpává na nenávratném principu část nominálního důchodu ekonomického subjektu ve prospěch veřejného fondu – pozor na praxi – poplatek ze psů – konstrukce připomíná spíše daň ze psů..atd. - Poplatek se více podobá ceně než dani - V praxi mnohdy dochází k záměně a cena soukromého statku je někdy uváděná jako poplatek – za šatnu, za použití WC, (Cena je však smluvní, není stanovena zákonem!!!) www.law.muni.cz Daň sensu largo Clo - Zákonem (nebo jiným právním předpisem obdobné nebo vyšší právní síly) předem stanovená sazbou částka, kterou se spíše nepravidelně na nenávratném principu odčerpává část nominálního důchodu ekonomického subjektu ve prospěch veřejného fondu za přechod zboží přes celní hranici s celně schváleným určením a režimem, se kterým je spojena platba. - Na rozdíl od daně ve vyspělých ekonomikách spíše funkci nefiskální – ochrana vnitřního trhu (f. ochranná), ovlivnění struktury dovozu a vývozu zboží (f. obchodně politická). 10 www.law.muni.cz Daně sensu largo Odvody - např. z elektřiny ze slunečního záření, odvod z loterií a jiných podobných her, odvod do státního rozpočtu, odvod do vinařského fondu, odvod za porušení rozpočtové káně, atd. - Charakter jednotlivých odvodů je velmi odlišný, některé se blíží více dani, jiné poplatku a některé dokonce sankci www.law.muni.cz Daně sensu largo Pojistné - na sociální zabezpečení (důchodové a nemocenské) - Příspěvek na státní politiku zaměstnanosti - Pojistné na všeobecné zdravotní pojištění - Diskutabilita pojímání a zařazení pojistného.. Nebo je to daň..? www.law.muni.cz Tvrzení daně Deklarace daňové povinnosti/rozhodných skutečností Nový termín berního práva Funkce: finančněprávní akt daňového subjektu, který je základem pro správné zjištění a stanovení daně Řádné daňové tvrzení: DP, hlášení, vyúčtování Dodatečné daňové tvrzení: DDP, násl.hl., dodatečné vyúčtování 11 www.law.muni.cz Daňová povinnost Veřejnoprávní povinnost Daňový dluh (obligační metoda daně) Akcesorické povinnosti: registrace, podat tvrzení, vybrat, zaplatit etc. Brána správy www.law.muni.cz Veřejný rozpočet Státní rozpočet, státní finanční aktiva nebo rezervní fond organizační složky státu Rozpočet ÚSC Rozpočet SF nebo NF Rozpočet Evropské unie Rozpočet, o kterém to stanoví zákon Zápatí prezentace 32 Základní zásady správy daní Zápatí prezentace 12 www.law.muni.cz Základní zásady správy daní (1) 1. Zásada legality (§5/1) Správce daně postupuje při správě daní v souladu se zákony a jinými právními předpisy 2. Zásada legitimity (§5/2) Správce daně uplatňuje svou pravomoc pouze k těm účelům, k nimž mu byla zákonem nebo na základě zákona svěřena, a v rozsahu, v jakém mu byla svěřena 3. Zásada proporcionality (přiměřenosti) - (§5/3) Správce daně používá při vyžadování plnění povinností daňových subjektů jen takové prostředky, které je nejméně zatěžují při dosažení cíle správy daní www.law.muni.cz Základní zásady správy daní (2) 4. Zásada rovnosti (§6/1) Osoby zúčastněné na správě daní mají rovná procesní práva a povinnosti 5. Zásada spolupráce (§6/2) Osoby zúčastněné na správě daní a správce daně vzájemně spolupracují 6. Zásada poučení (§6/3) Správce daně v souvislosti se svým úkonem poskytne osobám zúčastněným na správě daní přiměřené poučení o jejich právech a povinnostech 7. Zásada vstřícnosti a zdvořilosti (§6/4) Správce daně podle možností vychází osobám zúčastněným na správě daní vstříc. Úřední osoby jsou povinny vyvarovat se při správě daní nezdvořilostí. www.law.muni.cz 8. Zásada včasnosti (§7/1) Správce daně postupuje bez zbytečných průtahů 9. Zásada hospodárnosti (§7/2) Správce daně postupuje tak, aby nikomu nevznikaly zbytečné náklady 10. Zásada volného hodnocení důkazů (§8/1) Správce daně při dokazování hodnotí důkazy podle své úvahy. Správce daně posuzuje každý důkaz jednotlivě a všechny důkazy v jejich vzájemné souvislosti; přitom přihlíží ke všemu, co při správě daní vyšlo najevo 11. Zásada legitimního očekávání (§8/2) Správce daně dbá na to, aby při rozhodování skutkově shodných nebo podobných případů nevznikaly nedůvodné rozdíly Základní zásady správy daní (3) 13 www.law.muni.cz Základní zásady správy daní (4) 12. Zásada materiální pravdy (§8/3) Správce daně vychází ze skutečného obsahu právního úkonu nebo jiné skutečnosti rozhodné pro správu daní 13. Zásada neveřejnosti (§9/1) Správa daní je neveřejná 14. Zásada mlčenlivosti (§9/1) Osoby zúčastněné na správě daní a úřední osoby jsou povinny zachovávat mlčenlivost za podmínek stanovených zákonem o tom, co se v souvislosti se správou daně dozvěděly 15. Zásada inkviziční (§9/2) Správce daně soustavně zjišťuje předpoklady pro vznik nebo trvání povinností osob zúčastněných na správě daní a činí nezbytné úkony, aby tyto povinnosti byly splněny www.law.muni.cz Základní zásady správy daní (5) JINÉ: Princip autonomie autoaplikace Princip daňové povinnosti Princip daňového tvrzení Princip časového souladu Princip jednacího jazyka 16. Zásada ochrany dat (§9/3) Správce daně může shromažďovat osobní údaje a jiné údaje, jsou-li potřebné pro správu daní, a to jen v rozsahu, který je nezbytný pro dosažení cíle správy daní Subjekty správy daní Zápatí prezentace 14 www.law.muni.cz Subjekty správy daní (1) Správce daně – orgán veřejné moci, kterému byla svěřena působnost ve správě daní Správcem daně může být: Ministerstvo financí ČR Orgány finanční správy ČR Orgány celní správy ČR (SD, EKOD, DPH při dovozu a vývozu) viz. www.celnisprava.cz Jiné správní úřady Obce a obecní úřady Soudy www.law.muni.cz Subjekty správy daní (2) Úřední osoba – vykonavatel působnosti správce daně (zaměstnanec, osoba oprávněná k výkonu SD na základě zákona) Správce daně vykonává svou pravomoc prostřednictvím úředních osob ÚO se prokazuje služebním průkazem www.law.muni.cz Osoby zúčastněné na správě daní (1) Daňový subjekt: Poplatník Plátce Osoba ustanovená (suplující daňový subjekt) Správce dědictví Insolvenční správce Má stejná práva a povinnosti jako daňový subjekt Plátcova pokladna Organizační jednotka plátce Místní příslušnost podle sídla pokladny Vykonává práva a povinnosti plátce 15 www.law.muni.cz Osoby zúčastněné na správě daní (2) Třetí osoby osoba jiná než daňový subjekt s právy a povinnostmi ve správě daní; dotčená osoba Zástupce osoby zúčastněné Zákonný zástupce Ustanovený zástupce Zmocněnec Společný zmocněnec Společný zástupce www.law.muni.cz Osoby zúčastněné na správě daní (3) Ustanovený zástupce Ustanoven správcem daně FO, která nemá plnou procesní způsobilost, PO, která nemá osobu způsobilou jednat jejím jménem Zmocněnec Zvolen osobou zúčastněnou na správě daní na základě plné moci Odborný konzultant Může si ho přizvat daňový subjekt nebo jeho zástupce Správce daně – pravomoc a příslušnost Zápatí prezentace 16 www.law.muni.cz Správce daně (1) Pravomoc (§11) Vede daňová řízení a jiná řízení podle daňového zákona Provádí vyhledávací činnost (registrace na žádost nebo z úřední moci) Kontroluje plnění povinností osob zúčastněných na správě daní Vyzývá ke splnění povinností Zabezpečuje placení daní Pro tyto účely zřizuje a vede registry a evidenci daňových subjektů a jejich daňových povinností www.law.muni.cz Správce daně (2) Věcná příslušnost Nám stanoví, který konkrétní druh správce daně je oprávněn vykonávat správu daní ve věci konkrétní daně Správcem daně je ten orgán veřejné moci, který je za správce konkrétní daně určen FS ČR – většina daní (ZFSČR) Orgány celní správy ČR – DHP, spotřební daně, energetické daně (ZCSČR) Soudy – soudní poplatky (ZoSoud) Správní poplatky – orgány státní správy Místní poplatky - obce www.law.muni.cz Správce daně (3) Místní příslušnost (§13) Určuje, který věcně příslušný správce daně bude vykonávat správu konkrétní daně u konkrétního subjektu Obecně upravena v DŘ, zvláštní úprava v daňových zákonech ! U PO podle sídla (zapsané v rejstříku nebo skutečné sídlo, pokud se do rejstříku nezapisuje) u FO podle místa pobytu (trvalý pobyt, převážně zdržuje) Nemovitost – správce daně, v jehož obvodu územní působnosti se nemovitost nachází 17 www.law.muni.cz Místní příslušnost (1) Aktivní kolize (§14) Je-li v téže věci místně příslušných několik správců daně, řízení provede ten z nich, u kterého bylo řízení zahájeno nejdříve, pokud se místně příslušní správci daně nedohodnou jinak Exteritorialita (§15) Možnost provést potřebný úkon i mimo svůj obvod územní působnosti, pokud se týká daňového subjektu, ke správě jehož daní je správce daně místně příslušný Dožádání (§17) Možnost požádat jiného věcně příslušného správce daně o provedení úkonů nebo dílčích řízení či jiných postupů, které by sám mohl provést jen s obtížemi nebo s vynaložením neúčelných nákladů, anebo vůbec www.law.muni.cz Místní příslušnost (2) Delegace (§18) Přenesení místní příslušnosti na jiného věcně příslušného správce daně Rozhoduje nejblíže společně nadřízený správce daně Na žádost daňového subjektu, z podnětu správce daně Kdy? Pokud to je účelné, potřebné mimořádně odborné znalosti Možnost odvolání, ale zde správní poplatek 600,. Kč, odkladný účinek www.law.muni.cz Místní příslušnost (3) Atrakce (§19) Převzetí věci nadřízeným správcem daně z důvodů: Potřeby mimořádných odborných znalostí Ochrany před nečinností Zásadního dopadu i do řízení s jinými daňovými subjekty Odvolání od A a C má odkladný účinek Zápatí prezentace 51 18 www.law.muni.cz Změna místní příslušnosti Nutno bezodkladně postoupit daňový spis a výpis z osobního daňového účtu Změna místní příslušnosti nenastane do doby, než bude postoupen nově příslušnému správci daně spis Zápatí prezentace 52 www.law.muni.cz Etapy správy daní Registrační a vyhledávací proces Nalézací řízení Inkasní řízení (exekuce, posečkání) „Pomocná řízení a postupy“ – řízení o závazném posouzení, daňová kontrola, místní šetření.. Zápatí prezentace 53 www.law.muni.cz Daně v USA …jak ve Spojených státech milují daně.. http://www.youtube.com/watch?v=FJ_DgfhGJW4&sn s=em IRS – Internal Revenue Service Federální daňový úřad zabývající se správou / výběrem federálních daní se sídlem ve Washingtonu, D.C. a pobočkami v jednotlivých státech. Na průčelí vstupu je napsáno: „Taxes are what we pay for civilized society“ Zápatí prezentace 54 19 Zápatí prezentace 55 Děkuji za pozornost