-
Správní právo I
-
Study nowObecné informace
-
Study nowPřednášky
-
•1. přednáška – 24. 9. 2015 (prof. Průcha)
-
•2. přednáška – 1. 10. 2015 (prof. Průcha)
-
•3. přednáška – 8. 10. 2015 (prof. Průcha)
-
•4. přednáška – 15. 10. 2015 (prof. Průcha)
-
•5. přednáška – 22. 10. 2015 (prof. Průcha)
-
•6. přednáška – 29. 10. 2015 (doc. Havlan)
-
•7. přednáška – 5. 11. 2015 (dr. Dienstbier – soudce Nejvyššího správního soudu)
-
•8. přednáška – 12. 11. 2015 (Mgr. Roztočil – soudce Nejvyššího správního soudu)
-
•9. přednáška – 19. 11. 2015 (děkanské volno)
-
•10. přednáška – 26. 11. 2015 (JUDr. Camrda, JUDr. Passer – soudci Nejvyššího správního soudu)
-
•11. přednáška – 3. 12. 2015 (doc. Skulová)
-
•12. přednáška – 10. 12. 2015 (dr. Kudrová)
-
•13. přednáška – 17. 12. 2015 (prof. Průcha)
-
-
Study nowSemináře
-
•Obecné informace/harmonogram seminářů
-
•Sem. skupina č. 1 – liché úterý 8:00–9:30 214 (dr. Kolman)
-
•1. seminář – Úvod do studia
-
•2. seminář – Záruky zákonnosti
-
•3. seminář – Odpovědnost
-
•4. seminář – Státní svátek
-
5. seminář – Svobodný přístup k informacím, ochrana osobních údajů
-
6. seminář – Závěrečný seminář
-
-
•Sem. skupina č. 2 – sudé úterý 8:00–9:30 214 (dr. Kolman)
-
•Sem. skupina č. 3 – liché úterý 9:35–11:05 214 (dr. Jurníková)
-
•Sem. skupina č. 4 – sudé úterý 9:35–11:05 214 (dr. Kolman)
-
•Sem. skupina č. 5 – liché úterý 11:10–12:40 214 (dr. Jurníková)
-
•Sem. skupina č. 6 – sudé úterý 11:10–12:40 214 (dr. Kudrová)
-
•Sem. skupina č. 7 – liché úterý 13:30–15:00 214 (dr. Sedláček)
-
•1. seminář – Úvod do studia
-
•2. seminář – Záruky zákonnosti
-
•3. seminář – Odpovědnost
-
4. seminář – Státní svátek
-
5. seminář – Svobodný přístup k informacím, ochrana osobních údajů
-
6. seminář – Závěrečný seminář
-
-
•Sem. skupina č. 8 – sudé úterý 13:30–15:00 214 (dr. Kudrová)
-
•Sem. skupina č. 9 – liché úterý 15:05–16:35 214 (dr. Sedláček)
-
•1. seminář – Úvod do studia
-
•2. seminář – Záruky zákonnosti
-
•3. seminář – Odpovědnost
-
4. seminář – Státní svátek
-
5. seminář – Svobodný přístup k informacím, ochrana osobních údajů
-
6. seminář – Závěrečný seminář
-
-
•Sem. skupina č. 10 – sudé úterý 15:05–16:35 214 (dr. Kudrová)
-
•Sem. skupina č. 11 – lichá středa 8:00–9:30 126 (dr. Jurníková)
-
•Sem. skupina č. 12 – sudá středa 8:00–9:30 126 (dr. Jurníková)
-
•Sem. skupina č. 13 – sudá středa 9:35–11:05 160 (dr. Jurníková)
-
•Sem. skupina č. 14 – lichá středa 11:10–12:40 211 (dr. Kudrová)
-
•Sem. skupina č. 15 – sudá středa 13:30–15:00 131 (dr. Kudrová)
-
•Sem. skupina č. 16 – lichá středa 13:30–15:00 160 (dr. Kudrová)
-
•Sem. skupina č. 17 – lichá středa 15:05–16:35 211 (dr. Kudrová)
-
•Sem. skupina č. 18 – sudá středa 15:05–16:35 211 (dr. Kudrová)
-
•Sem. skupina č. 19 – lichá středa 16:40–18:10 211 (dr. Kudrová)
-
•Sem. skupina č. 20 – sudá středa 16:40–18:10 211 (dr. Kudrová)
-
•Sem. skupina č. 21 – lichá středa 9:35–11:05 258 (dr. Jurníková)
-
•Sem. skupina č. 22 – sudá středa 11:10–12:40 126 (dr. Kudrová)
-
•Skupiny ISP (sem. skupina 23, 24, 25)
-
-
Study nowStudijní texty
-
•1. Záruky zákonnosti – pojem, systém
-
•Pojem
-
•Právo na informace ve veřejné správě
-
•Zrušení, změna, sistace vadných správních aktů a jiných opatření ve veřejné správě
-
•Uplatnění odpovědnosti za porušení právních povinností/Správněprávní odpovědnost
-
•Odpovědnost státu a územních samosprávných celků za škodu způsobenou nezákonným rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem orgánů veřejné správy
-
•Přímé donucení
-
-
•Literatura
-
Pracovní složka
-
-
•2. Kontrola ve veřejné správě – pojem, členění, systém
-
•3. Kontrola v režimu tzv. kontrolního řádu – pojem a charakteristika. + Kontrola prostřednictvím vyřizování stížností a peticí – pojem a charakteristika
-
•4. Soudní kontrola veřejné správy – pojem, systém
-
•5. Kontrola prostřednictvím institutu Veřejného ochránce práv – pojem a charakteristika
-
•6. Přístup k informacím ve veřejné správě – pojem a charakteristika
-
•7. Ochrana osobních údajů – pojem a charakteristika
-
•Studijní text
-
•Pojem a charakteristika
-
•Působnost zákona o ochraně osobních údajů
-
•Zákonná definice pojmu „osobní údaj“, „subjekt údajů“ a „správce“
-
•Principy, na nichž je ochrana osobních údajů vystavěna (práva a povinnosti při zpracovávání osobních údajů)
-
•Úřad pro ochranu osobních údajů
-
•Střet ochrany osobních údajů s právem na informace
-
-
•Literatura
-
•Vybraná judikatura
-
Pracovní složka
-
-
•8. Odpovědnost za porušení norem správního práva a zejména správněprávní odpovědnost – pojem, systém
-
•Studijní text
-
•Literatura
-
•Vybraná judikatura
-
Pracovní složka
-
-
•9. Správněprávní odpovědnost za přestupky – pojem a charakteristika
-
•10. Správněprávní odpovědnost za jiné správní delikty – systém a charakteristika
-
•11. Odpovědnost za škodu způsobenou rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem – pojem, systém, charakteristika, vč. systému regresních úhrad v režimu odpovědnosti za škodu způsobenou rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem
-
•12. Realizace činnosti veřejné správy – pojem, charakteristika, systém
-
•13. Správní normotvorba – pojem a základní východiska
-
•14. Právní předpisy vlády a orgánů státní správy vč. dozoru – pojem a charakteristika + Právní předpisy obcí a krajů, vč. dozoru – pojem a charakteristika
-
•Obecně k normativním správním aktům
-
•Právní předpisy vlády a orgánů státní správy
-
•Nařízení vlády
-
Vyhlášky ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy
-
-
•Právní předpisy obcí a krajů
-
•Procesní předpisy
-
•Literatura
-
•Vybraná judikatura
-
Pracovní složka
-
-
•15. Diskreční pravomoc – pojem a charakteristika, vč. pojmu správní uvážení a otázky
-
-
Obecně závazné vyhlášky (obcí, krajů a hlavního města Prahy)
Podobné diskreční oprávnění, pokud jde o možnost vydat podzákonný právní předpis bez výslovného zákonného zmocnění, platí pro obce, kraje a hlavní město Prahu při vydávání obecně závazných vyhlášek. Vyplývá z článku 104 odst. 3 Ústavy, dle něhož zastupitelstva mohou v mezích své působnosti vydávat obecně závazné vyhlášky.
Nutno též dodat, že judikatura Ústavního soudu v minulosti nebyla jednotná, pokud jde o možnost územně samosprávných celků stanovovat svými obecně závaznými vyhláškami povinnosti, aniž by k tomu byly výslovně zákonem zmocněny (s ohledem na ústavní maximu zakotvenou v článku 2 odst. 4 Ústavy); např. v ustanovení § 10 zákona o obcích
Povinnosti může obec ukládat v samostatné působnosti obecně závaznou vyhláškou
a) k zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku; zejména může stanovit, které činnosti, jež by mohly narušit veřejný pořádek v obci nebo být v rozporu s dobrými mravy, ochranou bezpečnosti, zdraví a majetku, lze vykonávat pouze na místech a v čase obecně závaznou vyhláškou určených, nebo stanovit, že na některých veřejných prostranstvích v obci jsou takové činnosti zakázány,
b) pro pořádání, průběh a ukončení veřejnosti přístupných sportovních a kulturních podniků, včetně tanečních zábav a diskoték, stanovením závazných podmínek v rozsahu nezbytném k zajištění veřejného pořádku,
c) k zajištění udržování čistoty ulic a jiných veřejných prostranství, k ochraně životního prostředí, zeleně v zástavbě a ostatní veřejné zeleně3) (dále jen "veřejná zeleň") a k užívání zařízení obce sloužících potřebám veřejnosti,
d) stanoví-li tak zvláštní zákon.
V nálezu pléna Ústavního soudu ze dne 19. 1. 1994. sp. zn. Pl. ÚS 5/93, Ústavní soud patrně poprvé vyslovil, že obcemi vydávané obecně závazné vyhlášky sice mají originární povahu a k jejich vydání tak není potřeba výslovného zákonného zmocnění, to ovšem s ohledem na čl. 2 odst. 4 Ústavy a čl. 2 odst. 3 Listiny neplatí, pakliže stanovují povinnosti. Jinými slovy, že v takovém případě ústavní zmocnění dané článkem 104 nestačí; danou linii Ústavní soud následoval téměř 14 let. Poté, nálezem pléna Ústavního soudu ze dne 11. 12. 2007, sp. zn. Pl. ÚS 45/06, názor přehodnotil, když uznal, k ukládání povinností v samostatné působnosti formou obecně závazné vyhlášky obec výslovné zákonné zmocnění nepotřebuje. Lze soudit, že uvedené lze bez dalšího aplikovat i na hlavní město Prahu a kraj; samozřejmě za podmínky, že jedná v rámci své samostatné působnosti.
Samozřejmě, pro případ zákonného podkladu pro ukládání povinností, lze doplnit též odpovídající ustanovení (§ 44 odst. 3) zákona o hlavním městě Praze:
Povinnosti může hlavní město Praha ukládat v samostatné působnosti jen obecně závaznou vyhláškou
a) k zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku; zejména lze stanovit, které činnosti, jež by mohly narušit veřejný pořádek v hlavním městě Praze nebo by mohly být v rozporu s dobrými mravy anebo z důvodu ochrany bezpečnosti, zdraví a majetku, lze vykonávat pouze na místech a v čase obecně závaznou vyhláškou určených, popřípadě stanovit, že na určitých veřejně přístupných místech v hlavním městě Praze jsou takové činnosti zakázány,
b) pro pořádání, průběh a ukončení veřejnosti přístupných sportovních a kulturních podniků, včetně tanečních zábav a diskoték, stanovením závazných podmínek v rozsahu nezbytném k zajištění veřejného pořádku,
c) k zajištění udržování čistoty na ulicích a jiných veřejných prostranstvích, k ochraně životního prostředí, zeleně v zástavbě a ostatní veřejné zeleně13) (dále jen "veřejná zeleň") a k užívání zařízení hlavního města Prahy nebo městské části,
d) stanoví-li tak zvláštní zákon.,
a pro pořádek též o poznání stručnější ustanovení § 6 zákona o krajích:
Obecně závaznou vyhláškou kraje vydanou zastupitelstvem v mezích jeho samostatné působnosti lze ukládat povinnosti fyzickým a právnickým osobám, jen stanoví-li tak zákon.
Stále však platí, že obecně závaznými vyhláškami nelze stanovit nové skutkové podstaty přestupků a sankce; ty mohou být stanoveny jen zákonem ve smyslu § 2, § 11 a následujících zákona o přestupcích (srov. např. nález pléna Ústavního soudu ze dne 5. 4. 1994, sp. zn. Pl. ÚS 8/93).
-
Správní právo I
-
Study nowObecné informace
-
Study nowPřednášky
-
•1. přednáška – 24. 9. 2015 (prof. Průcha)
-
•2. přednáška – 1. 10. 2015 (prof. Průcha)
-
•3. přednáška – 8. 10. 2015 (prof. Průcha)
-
•4. přednáška – 15. 10. 2015 (prof. Průcha)
-
•5. přednáška – 22. 10. 2015 (prof. Průcha)
-
•6. přednáška – 29. 10. 2015 (doc. Havlan)
-
•7. přednáška – 5. 11. 2015 (dr. Dienstbier – soudce Nejvyššího správního soudu)
-
•8. přednáška – 12. 11. 2015 (Mgr. Roztočil – soudce Nejvyššího správního soudu)
-
•9. přednáška – 19. 11. 2015 (děkanské volno)
-
•10. přednáška – 26. 11. 2015 (JUDr. Camrda, JUDr. Passer – soudci Nejvyššího správního soudu)
-
•11. přednáška – 3. 12. 2015 (doc. Skulová)
-
•12. přednáška – 10. 12. 2015 (dr. Kudrová)
-
•13. přednáška – 17. 12. 2015 (prof. Průcha)
-
-
Study nowSemináře
-
•Obecné informace/harmonogram seminářů
-
•Sem. skupina č. 1 – liché úterý 8:00–9:30 214 (dr. Kolman)
-
•1. seminář – Úvod do studia
-
•2. seminář – Záruky zákonnosti
-
•3. seminář – Odpovědnost
-
•4. seminář – Státní svátek
-
5. seminář – Svobodný přístup k informacím, ochrana osobních údajů
-
6. seminář – Závěrečný seminář
-
-
•Sem. skupina č. 2 – sudé úterý 8:00–9:30 214 (dr. Kolman)
-
•Sem. skupina č. 3 – liché úterý 9:35–11:05 214 (dr. Jurníková)
-
•Sem. skupina č. 4 – sudé úterý 9:35–11:05 214 (dr. Kolman)
-
•Sem. skupina č. 5 – liché úterý 11:10–12:40 214 (dr. Jurníková)
-
•Sem. skupina č. 6 – sudé úterý 11:10–12:40 214 (dr. Kudrová)
-
•Sem. skupina č. 7 – liché úterý 13:30–15:00 214 (dr. Sedláček)
-
•1. seminář – Úvod do studia
-
•2. seminář – Záruky zákonnosti
-
•3. seminář – Odpovědnost
-
4. seminář – Státní svátek
-
5. seminář – Svobodný přístup k informacím, ochrana osobních údajů
-
6. seminář – Závěrečný seminář
-
-
•Sem. skupina č. 8 – sudé úterý 13:30–15:00 214 (dr. Kudrová)
-
•Sem. skupina č. 9 – liché úterý 15:05–16:35 214 (dr. Sedláček)
-
•1. seminář – Úvod do studia
-
•2. seminář – Záruky zákonnosti
-
•3. seminář – Odpovědnost
-
4. seminář – Státní svátek
-
5. seminář – Svobodný přístup k informacím, ochrana osobních údajů
-
6. seminář – Závěrečný seminář
-
-
•Sem. skupina č. 10 – sudé úterý 15:05–16:35 214 (dr. Kudrová)
-
•Sem. skupina č. 11 – lichá středa 8:00–9:30 126 (dr. Jurníková)
-
•Sem. skupina č. 12 – sudá středa 8:00–9:30 126 (dr. Jurníková)
-
•Sem. skupina č. 13 – sudá středa 9:35–11:05 160 (dr. Jurníková)
-
•Sem. skupina č. 14 – lichá středa 11:10–12:40 211 (dr. Kudrová)
-
•Sem. skupina č. 15 – sudá středa 13:30–15:00 131 (dr. Kudrová)
-
•Sem. skupina č. 16 – lichá středa 13:30–15:00 160 (dr. Kudrová)
-
•Sem. skupina č. 17 – lichá středa 15:05–16:35 211 (dr. Kudrová)
-
•Sem. skupina č. 18 – sudá středa 15:05–16:35 211 (dr. Kudrová)
-
•Sem. skupina č. 19 – lichá středa 16:40–18:10 211 (dr. Kudrová)
-
•Sem. skupina č. 20 – sudá středa 16:40–18:10 211 (dr. Kudrová)
-
•Sem. skupina č. 21 – lichá středa 9:35–11:05 258 (dr. Jurníková)
-
•Sem. skupina č. 22 – sudá středa 11:10–12:40 126 (dr. Kudrová)
-
•Skupiny ISP (sem. skupina 23, 24, 25)
-
-
Study nowStudijní texty
-
•1. Záruky zákonnosti – pojem, systém
-
•Pojem
-
•Právo na informace ve veřejné správě
-
•Zrušení, změna, sistace vadných správních aktů a jiných opatření ve veřejné správě
-
•Uplatnění odpovědnosti za porušení právních povinností/Správněprávní odpovědnost
-
•Odpovědnost státu a územních samosprávných celků za škodu způsobenou nezákonným rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem orgánů veřejné správy
-
•Přímé donucení
-
-
•Literatura
-
Pracovní složka
-
-
•2. Kontrola ve veřejné správě – pojem, členění, systém
-
•3. Kontrola v režimu tzv. kontrolního řádu – pojem a charakteristika. + Kontrola prostřednictvím vyřizování stížností a peticí – pojem a charakteristika
-
•4. Soudní kontrola veřejné správy – pojem, systém
-
•5. Kontrola prostřednictvím institutu Veřejného ochránce práv – pojem a charakteristika
-
•6. Přístup k informacím ve veřejné správě – pojem a charakteristika
-
•7. Ochrana osobních údajů – pojem a charakteristika
-
•Studijní text
-
•Pojem a charakteristika
-
•Působnost zákona o ochraně osobních údajů
-
•Zákonná definice pojmu „osobní údaj“, „subjekt údajů“ a „správce“
-
•Principy, na nichž je ochrana osobních údajů vystavěna (práva a povinnosti při zpracovávání osobních údajů)
-
•Úřad pro ochranu osobních údajů
-
•Střet ochrany osobních údajů s právem na informace
-
-
•Literatura
-
•Vybraná judikatura
-
Pracovní složka
-
-
•8. Odpovědnost za porušení norem správního práva a zejména správněprávní odpovědnost – pojem, systém
-
•Studijní text
-
•Literatura
-
•Vybraná judikatura
-
Pracovní složka
-
-
•9. Správněprávní odpovědnost za přestupky – pojem a charakteristika
-
•10. Správněprávní odpovědnost za jiné správní delikty – systém a charakteristika
-
•11. Odpovědnost za škodu způsobenou rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem – pojem, systém, charakteristika, vč. systému regresních úhrad v režimu odpovědnosti za škodu způsobenou rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem
-
•12. Realizace činnosti veřejné správy – pojem, charakteristika, systém
-
•13. Správní normotvorba – pojem a základní východiska
-
•14. Právní předpisy vlády a orgánů státní správy vč. dozoru – pojem a charakteristika + Právní předpisy obcí a krajů, vč. dozoru – pojem a charakteristika
-
•Obecně k normativním správním aktům
-
•Právní předpisy vlády a orgánů státní správy
-
•Nařízení vlády
-
Vyhlášky ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy
-
-
•Právní předpisy obcí a krajů
-
•Procesní předpisy
-
•Literatura
-
•Vybraná judikatura
-
Pracovní složka
-
-
•15. Diskreční pravomoc – pojem a charakteristika, vč. pojmu správní uvážení a otázky
-
-