Správní právo I

Vyhlášky (zejména ministerstev a jiných ústředních úřadů) a nařízení (obcí, krajů a hlavního města Prahy)

Jiné je postavení obcí, krajů a hlavního města Prahy při vydávání nařízení, a stejně tak ministerstev, jiných ústředních úřadů (srov. § 2 kompetenčního zákona), popř. jiných správních orgánů (k tomu srov. např. vyhlášku České národní banky č. 163/2014 Sb., o výkonu činnosti bank, spořitelních a úvěrních družstev a obchodníků s cennými papíry, nebo vyhlášku Komise pro cenné papíry č. 114/2006 Sb., o poctivé prezentaci investičních doporučení nebo 498/2000 Sb.) při vydávání vyhlášek. Z titulu čl. 79 odst. 3 Ústavy totiž mohou vydávat uvedené jen v případě, že je tím pověří zákon v některém svém ustanovení. To může vypadat například takto:

§ 29 odst. 2 školského zákona

Školy a školská zařízení zajišťují bezpečnost a ochranu zdraví dětí, žáků a studentů při vzdělávání a s ním přímo souvisejících činnostech a při poskytování školských služeb a poskytují žákům a studentům nezbytné informace k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví. Ministerstvo stanoví vyhláškou opatření k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků a studentů při vzdělávání ve školách a školských zařízeních a při činnostech s ním souvisejících.

§ 18 Živnostenského zákona

(1) Obec může v přenesené působnosti29f) vydat tržní řád formou nařízení obce. Pro nabídku, prodej zboží (dále jen "prodej") a poskytování služeb mimo provozovnu určenou k tomuto účelu kolaudačním rozhodnutím podle zvláštního zákona29g tržní řád vymezí:

a) místa pro prodej a poskytování služeb, jimiž jsou zejména tržnice a tržiště (dále jen "tržiště"), a jejich rozdělení (např. podle druhu prodávaného zboží nebo poskytované služby),

b) stanovení kapacity a přiměřené vybavenosti tržišť,

c) dobu prodeje zboží a poskytování služeb na tržišti,

d) pravidla pro udržování čistoty a bezpečnosti na tržišti,

e) pravidla, která musí dodržet provozovatel tržiště k zajištění jeho řádného provozu.

(2) Tržní řád se s výjimkou odstavce 1 písm. a), b) a c) vztahuje i na prodej zboží a poskytování služeb na tržištích majících charakter stavby podle zvláštního zákona.29c)

(3) Obec může nařízením obce vydaným podle odstavce 1 stanovit, že se toto nařízení obce nevztahuje na některé druhy prodeje zboží a poskytování služeb prováděné mimo provozovnu, a stanovit, že některé druhy prodeje zboží nebo poskytování služeb prováděné mimo provozovnu v obci nebo její části jsou zakázány.

Pokud zmocňovací zákonné ustanovení zanikne, tedy je zrušeno, bez náhrady, aniž by zároveň došlo ke zrušení prováděcího právního předpisu, zůstává prováděcí předpis platný, ovšem stane se neúčinný, tedy neaplikovatelný (podrobněji srov. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 23. 3. 2010, sp. zn. 4 As 17/2009). Jen pro úplnost lze dodat, že z téhož rozhodnutí Nejvyššího správní soudu dále vyplývá, že pokud z neúčinného, avšak platného, právního předpisu vychází správní rozhodnutí, nejedná se o nedostatek právního podkladu takového charakteru, který by vyvolával nicotnost, působí však jeho nezákonnost.