-
Správní právo I
-
Study nowObecné informace
-
Study nowPřednášky
-
•1. přednáška – 24. 9. 2015 (prof. Průcha)
-
•2. přednáška – 1. 10. 2015 (prof. Průcha)
-
•3. přednáška – 8. 10. 2015 (prof. Průcha)
-
•4. přednáška – 15. 10. 2015 (prof. Průcha)
-
•5. přednáška – 22. 10. 2015 (prof. Průcha)
-
•6. přednáška – 29. 10. 2015 (doc. Havlan)
-
•7. přednáška – 5. 11. 2015 (dr. Dienstbier – soudce Nejvyššího správního soudu)
-
•8. přednáška – 12. 11. 2015 (Mgr. Roztočil – soudce Nejvyššího správního soudu)
-
•9. přednáška – 19. 11. 2015 (děkanské volno)
-
•10. přednáška – 26. 11. 2015 (JUDr. Camrda, JUDr. Passer – soudci Nejvyššího správního soudu)
-
•11. přednáška – 3. 12. 2015 (doc. Skulová)
-
•12. přednáška – 10. 12. 2015 (dr. Kudrová)
-
•13. přednáška – 17. 12. 2015 (prof. Průcha)
-
-
Study nowSemináře
-
•Obecné informace/harmonogram seminářů
-
•Sem. skupina č. 1 – liché úterý 8:00–9:30 214 (dr. Kolman)
-
•1. seminář – Úvod do studia
-
•2. seminář – Záruky zákonnosti
-
•3. seminář – Odpovědnost
-
•4. seminář – Státní svátek
-
5. seminář – Svobodný přístup k informacím, ochrana osobních údajů
-
6. seminář – Závěrečný seminář
-
-
•Sem. skupina č. 2 – sudé úterý 8:00–9:30 214 (dr. Kolman)
-
•Sem. skupina č. 3 – liché úterý 9:35–11:05 214 (dr. Jurníková)
-
•Sem. skupina č. 4 – sudé úterý 9:35–11:05 214 (dr. Kolman)
-
•Sem. skupina č. 5 – liché úterý 11:10–12:40 214 (dr. Jurníková)
-
•Sem. skupina č. 6 – sudé úterý 11:10–12:40 214 (dr. Kudrová)
-
•Sem. skupina č. 7 – liché úterý 13:30–15:00 214 (dr. Sedláček)
-
•1. seminář – Úvod do studia
-
•2. seminář – Záruky zákonnosti
-
•3. seminář – Odpovědnost
-
4. seminář – Státní svátek
-
5. seminář – Svobodný přístup k informacím, ochrana osobních údajů
-
6. seminář – Závěrečný seminář
-
-
•Sem. skupina č. 8 – sudé úterý 13:30–15:00 214 (dr. Kudrová)
-
•Sem. skupina č. 9 – liché úterý 15:05–16:35 214 (dr. Sedláček)
-
•1. seminář – Úvod do studia
-
•2. seminář – Záruky zákonnosti
-
•3. seminář – Odpovědnost
-
4. seminář – Státní svátek
-
5. seminář – Svobodný přístup k informacím, ochrana osobních údajů
-
6. seminář – Závěrečný seminář
-
-
•Sem. skupina č. 10 – sudé úterý 15:05–16:35 214 (dr. Kudrová)
-
•Sem. skupina č. 11 – lichá středa 8:00–9:30 126 (dr. Jurníková)
-
•Sem. skupina č. 12 – sudá středa 8:00–9:30 126 (dr. Jurníková)
-
•Sem. skupina č. 13 – sudá středa 9:35–11:05 160 (dr. Jurníková)
-
•Sem. skupina č. 14 – lichá středa 11:10–12:40 211 (dr. Kudrová)
-
•Sem. skupina č. 15 – sudá středa 13:30–15:00 131 (dr. Kudrová)
-
•Sem. skupina č. 16 – lichá středa 13:30–15:00 160 (dr. Kudrová)
-
•Sem. skupina č. 17 – lichá středa 15:05–16:35 211 (dr. Kudrová)
-
•Sem. skupina č. 18 – sudá středa 15:05–16:35 211 (dr. Kudrová)
-
•Sem. skupina č. 19 – lichá středa 16:40–18:10 211 (dr. Kudrová)
-
•Sem. skupina č. 20 – sudá středa 16:40–18:10 211 (dr. Kudrová)
-
•Sem. skupina č. 21 – lichá středa 9:35–11:05 258 (dr. Jurníková)
-
•Sem. skupina č. 22 – sudá středa 11:10–12:40 126 (dr. Kudrová)
-
•Skupiny ISP (sem. skupina 23, 24, 25)
-
-
Study nowStudijní texty
-
•1. Záruky zákonnosti – pojem, systém
-
•Pojem
-
•Právo na informace ve veřejné správě
-
•Zrušení, změna, sistace vadných správních aktů a jiných opatření ve veřejné správě
-
•Uplatnění odpovědnosti za porušení právních povinností/Správněprávní odpovědnost
-
•Odpovědnost státu a územních samosprávných celků za škodu způsobenou nezákonným rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem orgánů veřejné správy
-
•Přímé donucení
-
-
•Literatura
-
Pracovní složka
-
-
•2. Kontrola ve veřejné správě – pojem, členění, systém
-
•3. Kontrola v režimu tzv. kontrolního řádu – pojem a charakteristika. + Kontrola prostřednictvím vyřizování stížností a peticí – pojem a charakteristika
-
•4. Soudní kontrola veřejné správy – pojem, systém
-
•5. Kontrola prostřednictvím institutu Veřejného ochránce práv – pojem a charakteristika
-
•6. Přístup k informacím ve veřejné správě – pojem a charakteristika
-
•7. Ochrana osobních údajů – pojem a charakteristika
-
•Studijní text
-
•Pojem a charakteristika
-
•Působnost zákona o ochraně osobních údajů
-
•Zákonná definice pojmu „osobní údaj“, „subjekt údajů“ a „správce“
-
•Principy, na nichž je ochrana osobních údajů vystavěna (práva a povinnosti při zpracovávání osobních údajů)
-
•Úřad pro ochranu osobních údajů
-
•Střet ochrany osobních údajů s právem na informace
-
-
•Literatura
-
•Vybraná judikatura
-
Pracovní složka
-
-
•8. Odpovědnost za porušení norem správního práva a zejména správněprávní odpovědnost – pojem, systém
-
•Studijní text
-
•Literatura
-
•Vybraná judikatura
-
Pracovní složka
-
-
•9. Správněprávní odpovědnost za přestupky – pojem a charakteristika
-
•10. Správněprávní odpovědnost za jiné správní delikty – systém a charakteristika
-
•11. Odpovědnost za škodu způsobenou rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem – pojem, systém, charakteristika, vč. systému regresních úhrad v režimu odpovědnosti za škodu způsobenou rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem
-
•12. Realizace činnosti veřejné správy – pojem, charakteristika, systém
-
•13. Správní normotvorba – pojem a základní východiska
-
•14. Právní předpisy vlády a orgánů státní správy vč. dozoru – pojem a charakteristika + Právní předpisy obcí a krajů, vč. dozoru – pojem a charakteristika
-
•Obecně k normativním správním aktům
-
•Právní předpisy vlády a orgánů státní správy
-
•Nařízení vlády
-
Vyhlášky ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy
-
-
•Právní předpisy obcí a krajů
-
•Procesní předpisy
-
•Literatura
-
•Vybraná judikatura
-
Pracovní složka
-
-
•15. Diskreční pravomoc – pojem a charakteristika, vč. pojmu správní uvážení a otázky
-
-
Právní předpisy obcí a krajů
Právní předpisy obcí a krajů jsou předpisy podzákonnými. Jedná se o předpisy právně závazné a pravidla v nich jsou mocensky vynutitelná. K tomu, jaké předpisy obcí a krajů jsou považovány za prováděcí a jaké ne, viz dále.
Právní předpisy vydávané obcemi a kraji v samostatné působnosti jsou obecně závaznými vyhláškami. Právní předpisy obcí a krajů vydávané v přenesené působnosti se nazývají nařízeními.
Přirozenou podmínkou platnosti těchto právních předpisů je jejich vyhlášení. Právní předpisy vydávané územními samosprávnými celky se vyhlašují dle pravidel stanovených v zákonech upravujících jejich postavení, a to na úřední desce obce v případě předpisů vydávaných obcemi, popř. též na úřední desce obecních úřadů nacházejících se na území obce s rozšířenou působností, vydává-li nařízení v rozsahu rozšířené působnosti, ve sbírce předpisů hlavního města Prahy, jsou-li vydávány Prahou, a věstníku právních předpisů kraje, jsou-li vydávány krajem.
Dozor:
Dozor na obecně závaznými vyhláškami obcí a krajů vykonává Ministerstvo vnitra. Konkrétně je dozor nad obecně závaznými vyhláškami obcí poměrně přehledně upraven v § 123 zákona o obcích, a to následovně:
(1) Odporuje-li obecně závazná vyhláška obce zákonu, vyzve Ministerstvo vnitra obec ke zjednání nápravy. Nezjedná-li obec nápravu do 60 dnů od doručení výzvy, rozhodne Ministerstvo vnitra o pozastavení účinnosti této obecně závazné vyhlášky. Účinnost obecně závazné vyhlášky obce je pozastavena dnem doručení rozhodnutí Ministerstva vnitra obci. Ministerstvo vnitra v rozhodnutí současně stanoví obci přiměřenou lhůtu ke zjednání nápravy. Zjedná-li zastupitelstvo obce nápravu ve stanovené lhůtě, Ministerstvo vnitra své rozhodnutí o pozastavení účinnosti obecně závazné vyhlášky obce zruší neprodleně poté, co obdrží sdělení obce o zjednání nápravy, jehož přílohou je i obecně závazná vyhláška obce, kterou byla zjednána náprava.
(2) V případě zřejmého rozporu obecně závazné vyhlášky obce s lidskými právy a základními svobodami může Ministerstvo vnitra pozastavit její účinnost bez předchozí výzvy ke zjednání nápravy. Účinnost obecně závazné vyhlášky obce je pozastavena dnem doručení rozhodnutí Ministerstva vnitra obci. Ministerstvo vnitra v rozhodnutí současně stanoví obci přiměřenou lhůtu ke zjednání nápravy. Zjedná-li zastupitelstvo obce nápravu ve stanovené lhůtě, Ministerstvo vnitra své rozhodnutí o pozastavení účinnosti obecně závazné vyhlášky obce zruší neprodleně poté, co obdrží sdělení obce o zjednání nápravy, jehož přílohou je i obecně závazná vyhláška obce, kterou byla zjednána náprava.
(3) Nezjedná-li zastupitelstvo obce nápravu ve stanovené lhůtě a není-li proti rozhodnutí Ministerstva vnitra podle odstavce 1 a 2 podán rozklad, podá Ministerstvo vnitra do 30 dnů od uplynutí lhůty pro podání rozkladu Ústavnímu soudu návrh na zrušení obecně závazné vyhlášky obce. Je-li proti rozhodnutí Ministerstva vnitra podle odstavce 1 a 2 podán rozklad, podá Ministerstvo vnitra takový návrh Ústavnímu soudu do 30 dnů ode dne právní moci rozhodnutí o rozkladu, kterým byl rozklad zamítnut. Jestliže Ústavní soud tento návrh odmítne, zamítne nebo řízení zastaví, rozhodnutí Ministerstva vnitra o pozastavení účinnosti obecně závazné vyhlášky obce pozbývá platnosti dnem, kdy rozhodnutí Ústavního soudu nabude právní moci.
(4) Zjedná-li zastupitelstvo obce nápravu před rozhodnutím Ústavního soudu o návrhu podle odstavce 3, sdělí obec neprodleně tuto skutečnost Ústavnímu soudu a Ministerstvu vnitra. Ministerstvo vnitra své rozhodnutí o pozastavení účinnosti obecně závazné vyhlášky obce zruší do 15 dnů od doručení sdělení obce o zjednání nápravy, jehož přílohou je i obecně závazná vyhláška obce, kterou byla zjednána náprava.
Shodnou úpravu pro dozor nad obecně závaznými vyhláškami krajů obsahuje i zákon o krajích.
Dozor nad nařízeními obcí vykonává vždy krajský úřad. Konkrétně je tento dozor upraven v § 125 zákona o obcích:
(1) Odporuje-li nařízení obce zákonu nebo jinému právnímu předpisu, vyzve krajský úřad obec ke zjednání nápravy. Nezjedná-li příslušný orgán obce nápravu do 60 dnů od doručení výzvy, rozhodne krajský úřad o pozastavení účinnosti tohoto nařízení obce. Účinnost nařízení obce je pozastavena dnem doručení rozhodnutí krajského úřadu obci. Krajský úřad v rozhodnutí současně stanoví obci přiměřenou lhůtu ke zjednání nápravy. Zjedná-li příslušný orgán obce nápravu ve stanovené lhůtě, krajský úřad své rozhodnutí o pozastavení účinnosti nařízení obce zruší neprodleně poté, co obdrží sdělení obce o zjednání nápravy, jehož přílohou je i nařízení obce, kterým byla zjednána náprava.
(2) V případě zřejmého rozporu nařízení obce s lidskými právy a základními svobodami může krajský úřad pozastavit jeho účinnost bez předchozí výzvy ke zjednání nápravy. Účinnost nařízení obce je pozastavena dnem doručení rozhodnutí krajského úřadu obci. Krajský úřad v rozhodnutí současně stanoví obci přiměřenou lhůtu ke zjednání nápravy. Zjedná-li příslušný orgán obce nápravu ve stanovené lhůtě, krajský úřad své rozhodnutí o pozastavení účinnosti nařízení obce zruší neprodleně poté, co obdrží sdělení obce o zjednání nápravy, jehož přílohou je i nařízení obce, kterým byla zjednána náprava.
(3) Nezjedná-li příslušný orgán obce nápravu ve stanovené lhůtě, podá ředitel krajského úřadu do 30 dnů ode dne uplynutí lhůty pro nápravu Ústavnímu soudu návrh na zrušení nařízení obce. Jestliže Ústavní soud tento návrh odmítne, zamítne nebo řízení zastaví, rozhodnutí krajského úřadu o pozastavení účinnosti nařízení obce pozbývá platnosti dnem, kdy rozhodnutí Ústavního soudu nabude právní moci.
(4) Zjedná-li příslušný orgán obce před rozhodnutím Ústavního soudu o návrhu podle odstavce 3 nápravu, sdělí obec neprodleně tuto skutečnost Ústavnímu soudu a krajskému úřadu. Krajský úřad rozhodnutí o pozastavení účinnosti nařízení obce zruší do 15 dnů od doručení sdělení obce o zjednání nápravy, jehož přílohou je i nařízení obce, kterým byla zjednána náprava.
Ve vztahu k dozoru nad nařízeními krajů je úprava téměř shodná (srov. § 83 zákona o krajích) s tou odlišností, že dozor vykonává vždy věcně příslušné ministerstvo nebo jiný ústřední správní úřad kraj.
-
Správní právo I
-
Study nowObecné informace
-
Study nowPřednášky
-
•1. přednáška – 24. 9. 2015 (prof. Průcha)
-
•2. přednáška – 1. 10. 2015 (prof. Průcha)
-
•3. přednáška – 8. 10. 2015 (prof. Průcha)
-
•4. přednáška – 15. 10. 2015 (prof. Průcha)
-
•5. přednáška – 22. 10. 2015 (prof. Průcha)
-
•6. přednáška – 29. 10. 2015 (doc. Havlan)
-
•7. přednáška – 5. 11. 2015 (dr. Dienstbier – soudce Nejvyššího správního soudu)
-
•8. přednáška – 12. 11. 2015 (Mgr. Roztočil – soudce Nejvyššího správního soudu)
-
•9. přednáška – 19. 11. 2015 (děkanské volno)
-
•10. přednáška – 26. 11. 2015 (JUDr. Camrda, JUDr. Passer – soudci Nejvyššího správního soudu)
-
•11. přednáška – 3. 12. 2015 (doc. Skulová)
-
•12. přednáška – 10. 12. 2015 (dr. Kudrová)
-
•13. přednáška – 17. 12. 2015 (prof. Průcha)
-
-
Study nowSemináře
-
•Obecné informace/harmonogram seminářů
-
•Sem. skupina č. 1 – liché úterý 8:00–9:30 214 (dr. Kolman)
-
•1. seminář – Úvod do studia
-
•2. seminář – Záruky zákonnosti
-
•3. seminář – Odpovědnost
-
•4. seminář – Státní svátek
-
5. seminář – Svobodný přístup k informacím, ochrana osobních údajů
-
6. seminář – Závěrečný seminář
-
-
•Sem. skupina č. 2 – sudé úterý 8:00–9:30 214 (dr. Kolman)
-
•Sem. skupina č. 3 – liché úterý 9:35–11:05 214 (dr. Jurníková)
-
•Sem. skupina č. 4 – sudé úterý 9:35–11:05 214 (dr. Kolman)
-
•Sem. skupina č. 5 – liché úterý 11:10–12:40 214 (dr. Jurníková)
-
•Sem. skupina č. 6 – sudé úterý 11:10–12:40 214 (dr. Kudrová)
-
•Sem. skupina č. 7 – liché úterý 13:30–15:00 214 (dr. Sedláček)
-
•1. seminář – Úvod do studia
-
•2. seminář – Záruky zákonnosti
-
•3. seminář – Odpovědnost
-
4. seminář – Státní svátek
-
5. seminář – Svobodný přístup k informacím, ochrana osobních údajů
-
6. seminář – Závěrečný seminář
-
-
•Sem. skupina č. 8 – sudé úterý 13:30–15:00 214 (dr. Kudrová)
-
•Sem. skupina č. 9 – liché úterý 15:05–16:35 214 (dr. Sedláček)
-
•1. seminář – Úvod do studia
-
•2. seminář – Záruky zákonnosti
-
•3. seminář – Odpovědnost
-
4. seminář – Státní svátek
-
5. seminář – Svobodný přístup k informacím, ochrana osobních údajů
-
6. seminář – Závěrečný seminář
-
-
•Sem. skupina č. 10 – sudé úterý 15:05–16:35 214 (dr. Kudrová)
-
•Sem. skupina č. 11 – lichá středa 8:00–9:30 126 (dr. Jurníková)
-
•Sem. skupina č. 12 – sudá středa 8:00–9:30 126 (dr. Jurníková)
-
•Sem. skupina č. 13 – sudá středa 9:35–11:05 160 (dr. Jurníková)
-
•Sem. skupina č. 14 – lichá středa 11:10–12:40 211 (dr. Kudrová)
-
•Sem. skupina č. 15 – sudá středa 13:30–15:00 131 (dr. Kudrová)
-
•Sem. skupina č. 16 – lichá středa 13:30–15:00 160 (dr. Kudrová)
-
•Sem. skupina č. 17 – lichá středa 15:05–16:35 211 (dr. Kudrová)
-
•Sem. skupina č. 18 – sudá středa 15:05–16:35 211 (dr. Kudrová)
-
•Sem. skupina č. 19 – lichá středa 16:40–18:10 211 (dr. Kudrová)
-
•Sem. skupina č. 20 – sudá středa 16:40–18:10 211 (dr. Kudrová)
-
•Sem. skupina č. 21 – lichá středa 9:35–11:05 258 (dr. Jurníková)
-
•Sem. skupina č. 22 – sudá středa 11:10–12:40 126 (dr. Kudrová)
-
•Skupiny ISP (sem. skupina 23, 24, 25)
-
-
Study nowStudijní texty
-
•1. Záruky zákonnosti – pojem, systém
-
•Pojem
-
•Právo na informace ve veřejné správě
-
•Zrušení, změna, sistace vadných správních aktů a jiných opatření ve veřejné správě
-
•Uplatnění odpovědnosti za porušení právních povinností/Správněprávní odpovědnost
-
•Odpovědnost státu a územních samosprávných celků za škodu způsobenou nezákonným rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem orgánů veřejné správy
-
•Přímé donucení
-
-
•Literatura
-
Pracovní složka
-
-
•2. Kontrola ve veřejné správě – pojem, členění, systém
-
•3. Kontrola v režimu tzv. kontrolního řádu – pojem a charakteristika. + Kontrola prostřednictvím vyřizování stížností a peticí – pojem a charakteristika
-
•4. Soudní kontrola veřejné správy – pojem, systém
-
•5. Kontrola prostřednictvím institutu Veřejného ochránce práv – pojem a charakteristika
-
•6. Přístup k informacím ve veřejné správě – pojem a charakteristika
-
•7. Ochrana osobních údajů – pojem a charakteristika
-
•Studijní text
-
•Pojem a charakteristika
-
•Působnost zákona o ochraně osobních údajů
-
•Zákonná definice pojmu „osobní údaj“, „subjekt údajů“ a „správce“
-
•Principy, na nichž je ochrana osobních údajů vystavěna (práva a povinnosti při zpracovávání osobních údajů)
-
•Úřad pro ochranu osobních údajů
-
•Střet ochrany osobních údajů s právem na informace
-
-
•Literatura
-
•Vybraná judikatura
-
Pracovní složka
-
-
•8. Odpovědnost za porušení norem správního práva a zejména správněprávní odpovědnost – pojem, systém
-
•Studijní text
-
•Literatura
-
•Vybraná judikatura
-
Pracovní složka
-
-
•9. Správněprávní odpovědnost za přestupky – pojem a charakteristika
-
•10. Správněprávní odpovědnost za jiné správní delikty – systém a charakteristika
-
•11. Odpovědnost za škodu způsobenou rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem – pojem, systém, charakteristika, vč. systému regresních úhrad v režimu odpovědnosti za škodu způsobenou rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem
-
•12. Realizace činnosti veřejné správy – pojem, charakteristika, systém
-
•13. Správní normotvorba – pojem a základní východiska
-
•14. Právní předpisy vlády a orgánů státní správy vč. dozoru – pojem a charakteristika + Právní předpisy obcí a krajů, vč. dozoru – pojem a charakteristika
-
•Obecně k normativním správním aktům
-
•Právní předpisy vlády a orgánů státní správy
-
•Nařízení vlády
-
Vyhlášky ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy
-
-
•Právní předpisy obcí a krajů
-
•Procesní předpisy
-
•Literatura
-
•Vybraná judikatura
-
Pracovní složka
-
-
•15. Diskreční pravomoc – pojem a charakteristika, vč. pojmu správní uvážení a otázky
-
-