Koordinace národních systémů sociálního zabezpečení v rámci EU JUDr. Jana Komendová, Ph.D. Program přednášky •1. Účel koordinace •2. Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v rámci EU •3. Právní úprava koordinace •4. Osobní rozsah koordinace •5. Věcný rozsah koordinace •6. Základní zásady koordinace •7. Koordinace rodinných dávek Účel koordinace národních systému sociálního zabezpečení v členských státech EU •Účelem je zajistit nároky vyplývající ze systému sociálního zabezpečení osobám, které využívají právo na volný pohyb osob a právo na volný pohyb pracovní síly •Koordinační pravidla určují, který právní řád se použije • Cílem je zabránit: •¨ negativnímu konfliktu právních řádů • pozitivnímu konfliktu právních řádů Volný pohyb osob, volný pohyb pracovníků 1.Primární právo: • část II. Smlouvy o fungování EU – Zákaz diskriminace a občanství Unie. Občanství Unie existuje vedle občanství členských států, nenahrazuje je. Každá osoba, která má státní příslušnost členského státu, má občanství Unie •čl. 18 přímý zákaz jakékoli diskriminace na základě státní příslušnosti v rámci použití Smluv • Pokračování •Čl. 45 Smlouvy o fungování EU (bývalý čl. 39 popř. 48 Smlouvy o založení ES) – volný pohyb pracovní síly – dle judikatury ESD je přímo aplikovatelný. Zaručuje: §Právo ucházet se o skutečně nabízené pracovní místo §Právo pohybovat se za tímto účelem po území jiného členského státu §Právo pobývat na území jiného členského státu za účelem výkonu zaměstnání v souladu s právními a správními předpisy, jež upravují zaměstnávání vlastních státních příslušníků §Právo pobývat na území jiného členského státu po skončení hospodářské aktivity. §Nepoužije se na zaměstnání ve veřejné správě •Výjimky odůvodněné veřejnou bezpečností, veřejným pořádkem a ochranou veřejného zdraví. Sekundární právo •Nařízení Evropského parlamentu a Rady 492/2011/EU ze dne 5.dubna 2011 o volném pohybu pracovníků uvnitř Unie nahradilo Nařízení Rady 1612/68/EHS o volném pohybu pracovníků uvnitř Společenství •Směrnice 2004/38/ES o právu občanů Unie a jejich rodinných příslušníků svobodně se pohybovat a pobývat na území členských států (nahradila předchozí směrnice ze 60. let) •Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/54/EU ze dne 16. dubna 2014 o opatřeních usnadńujících výkon práv udělených pracovníkům v souvislosti s jejich volným pohybem Právní úprava koordinace národních systémů sociálního zabezpečení •Primární právo – čl. 48 Smlouvy o fungování EU – legislativní pravomoc orgánů Unie přijímat akty sekundárního práva k ochraně migrujících pracovníků, OSVČ a osob na nich závislých, pokud jde o doby vzniku nároku na dávky a výplatu dávek na území jiného členského státu •Sekundární právo –Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) 883/2004 ze dne 29. dubna 2004 o koordinaci systémů sociálního zabezpečení –Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) 987/2009 ze dne 16. září 2009, kterým se stanoví prováděcí pravidla k nařízení 883/2004 Osobní rozsah koordinace •Evropský přeshraniční prvek - oprávněná osoba podléhá nebo podléhala právním předpisům více než jednoho členského státu •Přímá působnost –Státní příslušníci členských států EU, –Státní příslušníci států EHP (Norsko, Island, Lichtenštejnsko) a Švýcarska, –Osoby bez státní příslušnosti a uprchlíci bydlící na území členských států –Státní příslušníci třetích zemi, kteří oprávněně pobývají na území některého členského státu •Odvozená působnost –Rodinní příslušníci osob, které přímo podléhají koordinaci, –Pozůstalí po osobách, které přímo podléhaly koordinaci Věcný rozsah koordinace •Dávky, na které se koordinační pravidla vztahují •Dávky v nemoci, •Dávky v mateřství a rovnocenné otcovské dávky, •Dávky v invaliditě, •Dávky ve stáří, •Pozůstalostní dávky, •Dávky při pracovních úrazech a nemocech z povolání •Pohřebné, •Dávky v nezaměstnanosti, •Předdůchodové dávky, •Rodinné dávky Negativní vymezení věcného rozsahu koordinace •Koordinační pravidla se nevztahují na: 1.Sociální a léčebnou pomoc, 2.Dávky, u nichž členský stát přijímá odpovědnost za škody např. obětem války a vojenských akcí nebo jejich následků, obětem trestných činů, atentátů nebo teroristických útoků, obětem škod způsobených státními činiteli při výkonu služby, obětem, jež utrpěly znevýhodněním z politických či náboženských důvodů nebo z důvodu svého původu. Základní zásady koordinace 1.Zásada zákazu diskriminace na základě státní příslušnosti – platí, pokud jde o státní příslušnost členských států, 2.Zásada sčítání dob pojištění – jde o doby pojištění dosažené v jednotlivých členských státech, •3. Zásada aplikace právního řádu jen jednoho členského států EU, •4. Zásada výplaty dávek do ciziny 1. Rovné zacházení a zákaz diskriminace z důvodu státní příslušnosti •Úplatní se jen, pokud jde o státní příslušnost členských států EU, EHP a Švýcarska •Základní zásada, na niž je EU založena •Přímá diskriminace – ustanovení právních předpisů nebo rozhodnutí národních orgánů, které z nároků a práv vylučují osoby na základě státní příslušnosti •Nepřímá diskriminace – rozdílné zacházení založené na zdánlivě neutrálním kritériu, které ve svém důsledku znevýhodní státní příslušníky jiných členských států ve srovnání s vlastními státními příslušníky Koordinace rodinných dávek •Rodinná dávka dle čl. 1 nařízení 883/2004 - všechny věcné nebo peněžité dávky určené k vyrovnání rodinných výdajů. •Vyloučení záloh na výživné a zvláštních dávek při narození dítěte a dávek při osvojení dítěte •Rozdíl od dávek v mateřství, jejichž účelem je zajištění péče v těhotenství a po porodu a náhrada příjmu z výdělečné činnosti důsledku narození dítěte Úprava koordinace rodinných dávek •Sekundární právo – nařízení Evropského parlamentu a Rady 883/2004/ES o koordinaci národních systémů sociálního zabezpečení •Kapitola 8 čl. 67 a nasl. •Zaměření zejména na případy souběhu nároků na dávky z více členských států Pravidla přednosti poskytování dávek •Rodinné dávky poskytované během stejné doby stejným rodinným příslušníkům dávky dle předpisů více členských států a)U dávek poskytovaných více než jedním členským státem z různých důvodů. • 1. nároky přiznané z důvodu zaměstnání nebo samostatně výdělečné činnosti • 2. nároky přiznané z důvodu pobírání důchodu • 3. nároky přiznané z důvodu místa bydliště Pravidla přednosti poskytování dávek - pokračování •Rodinné dávky poskytované během stejné doby stejným rodinným příslušníkům dávky dle předpisů více členských států •b) U dávek poskytovaných více než jedním členským státem ze stejných důvodů •1. Nároky přiznané z důvodu zaměstnání nebo samostatně výdělečné činnosti – místo bydliště dětí, podpůrně, tam kde je to vhodné nejvyšší dávky (rozdělení nákladů na dávky, •2. Nároky přiznané z důvodu pobírání důchodu – místo bydliště dětí, podpůrně tam kde je to vhodné nejdelší doba pojištění nebo bydlení podle kolidujících předpisů •3. Nároky přiznané z důvodu bydliště - míso bydliště dětí •