Daňová evidence Bilanční právo • Eva Tomášková eva.tomaskova@law.muni.cz Záznamy o podnikatelské činnosti lVedením účetnictví lVykazováním pouze příjmů s uplatněním výdajů v procentech z příjmů (paušálem) lVedením jednoduché evidence při dani stanovené paušální částkou lVedením daňové evidence l Vedení účetnictví lÚčetnictví je upraveno zákonem č. 563/1991 Sb., o účetnictví. Je určeno pro účetní jednotky, což jsou zejména právnické osoby (např. a.s., s.r.o., v.o.s.) a fyzické osoby, které se staly účetní jednotkou. l lPoskytuje podrobný pohled na hospodaření firmy, lépe se dá využít při řízení a rozhodování o dalším podnikání. l lCílem je zjištění skutečného hospodářského výsledku (zisku či ztráty porovnáním nákladů a výnosů). Paušál lPouze fyzické osoby, které nejsou zapsány v obchodním rejstříku lEvidence pouze příjmů a pohledávek lVýdaje vynaložené na dosažení, zajištění a udržení příjmů uplatňují procentem z příjmů lPaušální výdaje jsou nejjednodušší a často nejvýhodnější způsob, jak uplatnit výdaje v daňovém přiznání lNení nutné schovávat doklady za výdaje (paušální výdaje zahrnují veškeré výdaje včetně mezd a odpisů majetku, sociálního či zdravotního pojištění) Vedení jednoduché evidence při dani stanovené paušální částkou lDaň paušální částkou může být stanovena finančním úřadem na základě žádosti podnikatele (podané do 31. ledna). lPodnikatel musí provozovat podnikatelskou činnost bez zaměstnanců a roční výše příjmů za bezprostředně předcházející tři zdaňovací období nesmí přesáhnout 5.000.000 Kč. lVýše paušální daně se určí v závislosti na výši předpokládaných zdanitelných příjmů po odečtení předpokládaných daňových výdajů sazbou daně 15 %. lPo slevách musí daň činit minimálně 600 Kč za zdaňovací období. lPoplatník je povinen vést jednoduchou evidenci o výši dosahovaných příjmů, pohledávek a hmotném majetku, který využívá v podnikání. Správce daně může daň paušální částkou stanovit i na více zdaňovacích období, nejdéle však na tři. Daňová evidence lDaňová evidence je upravena zákonem č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů. lJe určena pouze pro fyzické osoby, které nejsou účetní jednotkou. lDaňová evidence zajišťuje podklady pro zjištění základu daně z příjmů - sleduje příjmy a výdaje v pokladně a na bankovním účtu a údaje o majetku a závazcích. lDaňová evidence není příliš administrativně a technicky náročná, poskytuje však méně informací pro rozhodování a řízení firmy. •Forma a způsob vedení daňové evidence lInformace pro zjištění základu daně z příjmů -údaje o příjmech a výdajích a údaje o majetku a závazcích. lNení stanovena forma záznamů lJe možné zpracovat doklady až po skončení zdaňovacího období. lFinanční úřad však může nařídit záznamní povinnost formou písemného rozhodnutí. lZáznamy se provádějí na základě účetních dokladů do účetních knih, které se na konci účetního období uzavřou, konečné stavy z těchto knih se použijí pro potřeby sestavení výkazů a daňového přiznání. •Deník příjmů a výdajů (dříve peněžní deník) •Je nejdůležitější knihou daňové evidence •Knihy a karty pro evidenci majetku a závazků •karty dlouhodobého majetku, •karty zásob, •kniha pohledávek a závazků, •karty úvěrů a půjček. •Ostatní evidence •mzdová evidence, •pokladní kniha, •deník tržeb za hotové, •pro plátce daně z přidané hodnoty evidence DPH, apod. •Struktura daňové evidence •Deník příjmů a výdajů •Přesná forma deníku příjmů a výdajů není předepsána. •Zápisy jsou prováděny chronologicky podle jednotlivých dokladů •Každé hospodářské operaci je vymezen jeden řádek. •Poslední řádek na stránkách bývá určen pro průběžné stránkové součty, které jsou převáděny na první řádek stránek následujících. • •U podnikatelů, kteří jsou plátci daně z přidané hodnoty (DPH), musí deník obsahovat také přehled o přijaté a zaplacené dani z přidané hodnoty •Faktury přijaté •Vyjadřují závazek vůči dodavateli •Faktury vydané •Vyjadřují pohledávku vůči odběrateli •Příjmový pokladní doklad •Převzetí peněz v hotovosti do pokladny •Výdajový pokladní doklad •Vydání hotovosti z pokladny •Bankovní výpisy •Pohyb peněz na účtu •Příjemky •Převzetí zásob na sklad •Výdejky •Výdej zásob ze skladu •Vnitřní účetní doklad •Např. výplatní listina – doklad pro zaúčtování mezd •Členění dokladů •Členění dokladů dle počtu účetních případů •Jednotlivé •Sběrné •Více jednotlivých dokladů zachycujících stejnorodé hospodářské operace •Maximálně za období jednoho měsíce •Označení účetního dokladu •Popis obsahu účetního případu a označení účastníků účetního případu •Peněžní částka nebo informace o jednotkové ceně a vyjádření množství •Datum vyhotovení dokladu •Datum uskutečnění účetního případu •Podpis osoby odpovědné za účetní případ a osoby odpovědné za jeho zaúčtování • •Náležitosti dokladů •Vyhotovování dokladů •Bez zbytečného odkladu, u daňových dokladů do 15 dnů ode dne uskutečnění případu •Zápisy musí být trvalé a plně čitelné •Mohou být vyhotovovány ručně či vytištěny • •Opravy: •Vystavením nového dokladu •Bezdokladovým způsobem - oprava přímo na původní doklad •Původní údaj musí zůstat čitelný, vepíše se správný údaj s datem provedení opravy a podpisem pracovníka odpovědného za správnost opravovaného dokladu • •Inventarizace •zjištění skutečného stavu majetku a závazků, jeho porovnání se stavem účetním, zjištění inventarizačních rozdílů a vypořádání inventarizačních rozdílů. • •Druhy: •Řádné (pravidelné) – periodické (nejčastěji k 31. 12.) u všeho majetku a závazků, průběžné (jen u vybraného druhu zásob a majetku •Mimořádné – organizační změny, živelná pohroma apod. • •Inventura - zjištění skutečného stavu majetku a závazků, •Fyzická (u majetku, zásob…) •Dokladová (u pohledávek, závazků…) •porovnání skutečného stavu se stavem v daňové evidenci, •určení příčin rozdílů a stanovení zodpovědnosti, •vypořádání rozdílů, •návrhy na opatření. • •Výsledek inventarizace: •Shoda •Přebytek •manko •Postup při inventarizaci Děkuji za Vaši pozornost. J Boring%20Presentation