1 Základní pojmy a instituty správního práva a veřejné správy Jana Jurníková www.law.muni.cz Veřejná správa Opak správy soukromé = vykonávána ve veřejném zájmu čl. 3 odst. 2 LSP „státní moc může být uplatňována jen v případech a v mezích stanovených zákonem, a to způsobem, který zákon stanoví“ Poznámka: konf 25/2012 (autorizovaný inspektor) privatizaci policejních činností (funkcí) prostřednictvím soukromých bezpečnostních služeb NSS 1 As 12/2008 (měření rychlosti) Zápatí prezentace 2 www.law.muni.cz Autorizovaný inspektor (§ 117 st. zákona) - NSS 9 As 63/2010 (certifikát – správní rozhodnutí) „postup autorizovaného inspektora ve zkráceném stavebním řízení lze označit za veřejnoprávní“ - NSS 2 As 37/2011 (žaloba (MS v Praze x odvolání (MMR) ) - Konf 25/2012-9 vazba na § 142 „autorizovaný inspektor není správním orgánem a jím vydaný certifikát není rozhodnutím správního orgánu (§ 67 spr. ř.,§ 65 s. ř. s.), ale plněním ze soukromoprávní smlouvy.“ Zápatí prezentace 3 2 www.law.muni.cz Dělení veřejné správy Státní správa – subjektem je stát, představovaný SO, výkon se děje jménem státu a v jeho zájmu Samospráva – je vykonávána jinými veřejnoprávními subjekty než státem, jsou zřízeny zákonem a zákon na ně přenáší působnost a pravomoc veřejné správy dělení: - územní (čl. 8) - zájmová www.law.muni.cz Organizace veřejné správy Státní správa Přímá: vláda ministerstva jiné ústřední orgány státní správy správní úřady s celostátní působností dekoncentrované orgány státní správy veřejné bezpečnostní sbory nezávislé správní úřady Zápatí prezentace 5 www.law.muni.cz Organizace veřejné správy Státní správa Nepřímá Orgány krajů Orgány obcí PO a FO soukromého práva 3 www.law.muni.cz Správní úřad Pravomoc – souhrn oprávnění a povinností, kterými SO disponuje pro potřeby plnění úkolů a řešení otázek Působnost – okruh otázek, který SÚ projednává, rozhoduje a realizuje (aspekt územní a věcný) Terminologie: správní úřad a správní orgán Poznámka. NSS 4 Aps 3/2005 „2005, prezident x nejmenování soudců (32 z 55“ Spor: zda správní úřad nebo ústavní činitel (zde se jedná o povahu správního aktu) www.law.muni.cz Správní úřad Úřední osoby – tvoří personální základ SÚ - jednají jménem správního orgánu a vystupují jako jejich představitelé - Pouze u orgánů úředního typu - vykonávají úřední činnost profesionálně jako služební povinnost - Mohou svými pokyny zavazovat pracovníky ve vztahu podřízenosti www.law.muni.cz Organizace veřejné správy Veřejné bezpečnostní sbory - Policie ČR - Hasičský záchranný sbor - Celní správa ČR - BIS - Vězeňská služba - Úřad pro zahraniční styky a informace - Generální inspekce bezpečnostních sborů (2012) Zápatí prezentace 9 4 www.law.muni.cz Organizace veřejné správy Nezávislé správní úřady - stojí mimo organizační strukturu řízené vládou - personální, funkční (ne interní akty ze strany vlády) a ekonomická nezávislost (samostatná rozpočtová kapitola) Příklad: Úřad pro ochranu osobních údajů (zřízen zák. č. 101/2000 Sb. o ochraně osobních údajů, řídí jej předseda, kterého jmenuje a odvolává prezident republiky na návrh Senátu Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (členy volí PS, ale jmenuje předseda vlády) Zápatí prezentace 10 www.law.muni.cz Samospráva Územní Zájmová – stavovské organizace – komory a společenstva - veřejné vysoké školy Princip demokracie, decentralizace a subsidiarity www.law.muni.cz Modely územní samosprávy  smíšený – německý (většina evropských zemí  dělený - nejblíže k tzv. francouzskému modelu  výlučně samosprávný (self gowernment) – (na základní úrovni – obce) – anglický, resp. anglosaský model (na vyšších úrovních (okresy, hrabství) Zápatí prezentace 12 5 www.law.muni.cz Obecní zřízení Právní úprava: zák. č. 128/2000 Sb., o obcích Zakotvení v Ústavě, čl. 8 a hlava VII. OBEC základní územní samosprávný celek s povahou veřejnoprávní korporace Pozn: vojenské újezdy, zákon č. 222/1999 Sb., o zajišťování obrany České republiky (Boletice (Jihočeský kraj), Březina (Jihomoravský kraj), Hradiště (Karlovarský kraj), Libavá (Olomoucký kraj) Vojenský újezd je vymezená část území státu určená k zajišťování obrany státu a k výcviku ozbrojených sil. Újezd tvoří územní správní jednotku. V čele je přednosta. www.law.muni.cz Kategorizace obcí 1. Obce 2. Města (3 000 obyvatel) 3. Městys 4. Statutární města – územně členěná - územně nečleněná §4 zákona – taxativní výčet (25) (příklad: Brno 29 m.č.) 5. Hlavní město Praha (57 m.č., zákon č. 131/2002 Sb.) www.law.muni.cz Typy obcí  obce (běžné) obecní úřad  obce s pověřeným obecním úřadem  obce s rozšířenou působností Zápatí prezentace 15 6 www.law.muni.cz Orgány obcí 1. Zastupitelstvo 2. Rada 3. Starosta 4. Obecní úřad www.law.muni.cz Kraje Zřízeny ústavním zák. č. 347/1997 Sb. Faktická úprava zák. č. 129/2000 Sb. Počet: 14 www.law.muni.cz Orgány Zastupitelstvo Rada Hejtman Krajský úřad 7 www.law.muni.cz Úst.zák. č. 347/1997 Sb.  Středočeský kraj  Jihočeský kraj  Plzeňský kraj  Karlovarský kraj  Ústecký kraj  Liberecký kraj  Královéhradecký kraj  Pardubický kraj  Kraj Vysočina  Jihomoravský kraj  Olomoucký kraj  Zlínský kraj  Moravskoslezský kraj  Hlavní město Praha Zápatí prezentace 19 www.law.muni.cz VUSC Zápatí prezentace 20 www.law.muni.cz Činnost veřejné správy Základní formy - správní akty - veřejnoprávní smlouvy - faktické úkony 8 www.law.muni.cz Správní akty 1. Vydávání právních předpisů 2. Vydávání individuálních aktů (rozhodnutí, vyjádření, osvědčení, sdělení, souhlasy, doporučení apod.) 3. Vydávání aktů smíšené povahy (opatření obecné povahy, akt se vztahuje na neurčitý okruh adresátů, ale v konkrétně určené věci) www.law.muni.cz Veřejnoprávní smlouvy Dohoda mezi dvěma nebo více stranami, alespoň jedna je subjektem veřejné správy Musí být uzavřena v souvislosti s výkonem veřejné správy Upravuje veřejná práva a povinnosti Dělení :subordinační koordinační www.law.muni.cz Faktické úkony Formy činnosti, které mají pro adresáta přímé důsledky Obvykle namísto ISP v případě naléhavosti situace, nebo vynucení splnění povinnosti POZOR – zákonný rámec – čl. 2 odst. 3 Ústavy!! Dělení: faktické pokyny – příkazy a zákazy (př. Policie ČR) exekuční úkony – nebyla dobrovolně splněna uznaná povinnost - SŘ bezprostřední zákroky – odvrácení nebezpečí, donucovací prostředky – Policie ČR 9 www.law.muni.cz Správní řízení Obecné správní řízení Zvláštní správní řízení Základ právní úpravy: zák. č. 500/2004 Sb., správní řád - princip subsidiarity – pokud zvláštní zákon nestanoví jinak, uplatní se správní řád Zápatí prezentace 25 www.law.muni.cz Fáze rozhodování 0 – před zahájením řízení 1. zahájení řízení (zásada dispoziční x zásada oficiality) 2. zjišťování podkladů pro vydání rozhodování a jejich hodnocení 3. vydání rozhodnutí 4. opravné prostředky 5. exekuce Zápatí prezentace 26 www.law.muni.cz Správní rozhodnutí Náležitosti: Obsahové a formální Obsahové: Výrok Odůvodnění Poučení účastníků Zápatí prezentace 27 10 www.law.muni.cz Správní rozhodnutí Právní moc – SR již nelze měnit prostřednictvím řádných OP - podmínkou je řádné oznámení - doložka právní moci Vykonatelnost – vymahatelnost, výrok zní na povinnost, jejichž splnění může být vynuceno státní mocí - uplynutí lhůty k plnění - doložka vykonatelnosti Zápatí prezentace 28 www.law.muni.cz Opravné prostředky Možnost sjednání nápravy pro případ, kdy je SR stiženo vadami Dělení: Řádné – odvolání a rozklad Mimořádné – obnova řízení a přezkumné řízení Zápatí prezentace 29 www.law.muni.cz Opravné prostředky Právo účastníka Dva účinky Devolutivní - rozhodnutí se přesune na instančně nadřízení SO Suspenzivní – rozhodnutí nenabývá právní moci a není vykonatelné - lze vyloučit Zápatí prezentace 30 11 www.law.muni.cz Opravné prostředky Typ podání Náležitosti: Odůvodnění Rozsah odvolání Počet kopií Pozn: lze se odvolat pouze do výroku SR Zápatí prezentace 31 www.law.muni.cz Opravné prostředky Lhůta:15 dnů ode dne oznámení Podává se u SO I. instance 30 dnů, pak postupuje orgánu II. Instance s průvodní zprávou Posuzuje: Oprávněnost Včasnost Důvodnost – možnost autoremedury Zápatí prezentace 32 www.law.muni.cz Opravné prostředky Napadané rozhodnutí lze: 1. zrušit a řízení zastavit 2. zrušit a věc vrátit orgánu I. instance 3. změnit 4. potvrdit a odvolání zamítnout Zápatí prezentace 33 12 www.law.muni.cz Opravné prostředky OBNOVA ŘÍZENÍ slouží k nápravě vad faktických Podmínky: Včasnost (max. 3 roky od právní moci, 3 měsíce subjektivní lhůta) Odůvodněnost – nově skutečnosti nebo změna podkladového SR Oprávněnost – účastník (lze i z vlastního podnětu) Zápatí prezentace 34 www.law.muni.cz Opravné prostředky II. Fáze I. nařízení obnovy II. Obnovené správní řízení Řízení provede SO, kterého se týkají důvody obnovy Zápatí prezentace 35 www.law.muni.cz Opravné prostředky Přezkumné řízení Není právní nárok Přezkoumává zákonnost – náprava vad právních Do 15 měsíců od právní moci lze SR zrušit nebo změnit Zápatí prezentace 36 13 www.law.muni.cz Správně právní odpovědnost ESLP 34/99 – čl. 6 Úmluvy o ochraně LP a ZS Pojem „trestní obvinění“ NSS 1 A 35/2008 – nutná obrana (aplikace TZ) www.law.muni.cz Odpovědnost 1. přestupky 2. jiné správní delikty: - disciplinární - pořádkové - podnikatelů - ostatní Přestupek x trestný čin www.law.muni.cz Odpovědnost Zákon č. 250/2016 Sb. zákon o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich (od 1.7. 2017) „Přestupkem je společensky škodlivý protiprávní čin, který je v zákoně za přestupek výslovně označen a který vykazuje znaky stanovené zákonem, nejde-li o trestný čin.“ Zápatí prezentace 39 14 www.law.muni.cz Odpovědnost Přestupky FO (zavinění) Přestupky PO Přestupky podnikající FO Zápatí prezentace 40 www.law.muni.cz Odpovědnost Správní tresty - napomenutí - pokuta - zákaz činnosti - propadnutí věci - zveřejnění rozhodnutí o přestupku (PO nebo podnikající FO) Zápatí prezentace 41 www.law.muni.cz Záruky právnosti 1. zrušení, změna a sistace vadných právních aktů ochrana před nezákonnými právními předpisy, ochrana před nezákonným individuálním správním aktem, ochrana před nezákonnými zásahy (stížnost, žaloba, náhrada škody) ochrana před nečinností (správní řád, žaloba, fikce) Zápatí prezentace 42 15 www.law.muni.cz Záruky právnosti § 80 spr. řádu ochrana před nečinností KDY: - nevydání rozhodnutí - nezahájení správního řízení - nedodržení lhůty (ještě před jejím uplynutím) Zápatí prezentace 43 www.law.muni.cz Záruky právnosti 2. kontrola veřejné správy 3. právo na informace ve veřejné správě 4. uplatnění odpovědnosti za porušení právních povinností 5. přímé donucení ke splnění povinnosti Poznámka: ochrana veřejného zájmu (přezkumné řízení, účast OS na řízení, NSZ a VOP žaloba k ochraně veřejného zájmu) Zápatí prezentace 44 www.law.muni.cz Děkuji za pozornost Zápatí prezentace 45