1 Cizinecké právo Mezinárodní ochrana Zákon o pobytu cizinců Mgr. Bc. Alžbeta Králová www.law.muni.cz MEZINÁRODNÍ OCHRANA 2 www.law.muni.cz Mezinárodní ochrana Znaky: silný vliv mezinárodního a evropského práva psychologický, politický a sociologický aspekt Úmluva o právním postavení uprchlíků 1951 (tzv. Ženevská konvence) Společný evropský azylový systém: Dublin III – určení státu příslušného k posuzování žádosti o mezinárodní ochranu (snaha o odstranění tzv. asylum shopping) kvalifikační směrnice (2011/95/EU) a procedurální směrnice (2013/32/EU) stanoví minimální normy 3 2 www.law.muni.cz Mezinárodní ochrana vnitrostátní právní úprava: zákon o azylu zákon č. 325/1999 Sb., zákon o azylu a o změně zákona č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů, (zákon o azylu) 4 www.law.muni.cz Uprchlík osoba, která se nachází mimo svou vlast a má oprávněné obavy před pronásledováním z důvodů rasových, náboženských nebo národnostních nebo z důvodů příslušnosti k určitým společenským vrstvám nebo i zastávání určitých politických názorů, je neschopna přijmout, nebo vzhledem ke shora uvedeným obavám, odmítá ochranu své vlasti Pronásledování: původce – stát, strany nebo organizace ovládající stát nebo podstatnou část území státu, i nestátní původci (pokud stát není schopen nebo ochoten poskytnout ochranu) napr. fyzické, psychické násilí; diskriminační právní, správní, policejní, soudní opatření; nepřiměřené nebo diskriminační trestní stíhání, odepření soudní ochrany… 5 www.law.muni.cz Uprchlík uprchlík de iure - splňuje podmínky stanovené pro přiznání statusu uprchlíka uprchlík de facto - uprchlík, který stanovené podmínky nesplňuje uprchlík sur place - osoba, která v době, kdy opouštěla zemi původu, nebyla uprchlíkem uprchlík „in orbit“ – uprchlík, kdy žádná ze zemí neprojedná jeho žádost, ale není vrácen do země původu uprchlík mandatorní – podle pravidel UNHCR 6 3 www.law.muni.cz Zásada non-refoulement tj. zákaz navrácení cizince do země, kde mu hrozí pronásledování, které by mohlo mít za následek porušení Úmluvy, zejména jejího čl. 3 (zákaz mučení nebo podrobování nelidskému či ponižujícímu zacházení anebo trestu), čl. 5 (právo na svobodu a osobní bezpečnost) a čl. 8 (právo na respektování rodinného života) (Evropská úmluva) „Žádný smluvní stát nevyhostí jakýmkoli způsobem nebo nevrátí uprchlíka na hranice zemí, ve kterých by jeho život či osobní svoboda byly ohroženy na základě jeho rasy, náboženství, národnosti, příslušnosti k určité společenské vrstvě či politického přesvědčení.“ (Ženevská konvence) 7 www.law.muni.cz Pojmy bezpečnou zemí původu – vazba na dodržování lidských práv (vede ke zkrácenému řízení) bezpečná třetí země – tam, kde cizinec naposledy pobýval a kam se může vrátit bez vystavení rizika pronásledování či krutému zacházení a trestu (vede ke zkrácenému řízení) první země azylu- tam, kde cizinec azyl již získal a může se sem vrátit (vede k nepřípustnosti žádosti) nezletilá osoba bez doprovodu mladší 18 let, pobyt na území bez osoby starší 18 let, která by byla dle právního řádu státu jejího občanství za ni zodpovědná 8 www.law.muni.cz Mezinárodní ochrana Azyl azyl „klasický“ – § 12 zákona o azylu humanitární azyl – § 14 zákona o azylu azyl za účelem sloučení rodiny – § 13 Doplňková ochrana doplňková ochrana – § 14a zákona o azylu doplňková ochrana za účelem sloučení rodiny – § 14b zákona o azylu 9 4 www.law.muni.cz Azyl – důvody pro udělení 1. Azyl – klasický (§ 12 ZoA) Odůvodněný strach z pronásledování z důvodů: rasy pohlaví náboženství národnosti 10 www.law.muni.cz Azyl – důvody pro udělení 2. humanitární azyl (§ 14 ZoA) „Jestliže v řízení o udělení mezinárodní ochrany nebude zjištěn důvod pro udělení mezinárodní ochrany podle § 12, lze v případě hodném zvláštního zřetele udělit azyl z humanitárního důvodu.“ na základě uvážení správního orgánu, nenárokový 3. sloučení rodiny (§ 13 ZoA) „Rodinnému příslušníkovi azylanta, jemuž byl udělen azyl podle § 12 nebo § 14, se v případě hodném zvláštního zřetele udělí azyl za účelem sloučení rodiny, i když v řízení o udělení mezinárodní ochrany nebude v jeho případě zjištěn důvod pro udělení mezinárodní ochrany podle § 12.“ rodinný příslušník: manžel či partner (trvání manželství), svobodné dítě mladší 18 let, rodič azylanta mladšího 18 let, zletilá osoba odpovídající za nezletilou osobu bez doprovodu, svobodný sourozenec mladší 18 let 11 www.law.muni.cz Doplňková ochrana důvodné obavy, že by cizinci při návratu hrozilo skutečné nebezpečí vážné újmy a) uložení nebo vykonání trestu smrti, b) mučení nebo nelidské či ponižující zacházení nebo trestání žadatele o mezinárodní ochranu, c) vážné ohrožení života nebo lidské důstojnosti z důvodu svévolného násilí v situacích mezinárodního nebo vnitřního ozbrojeného konfliktu, nebo d) pokud by vycestování cizince bylo v rozporu s mezinárodními závazky České republiky. i za účelem sloučení rodiny 12 5 www.law.muni.cz Rozhodování žádost o udělení mezinárodní ochrany projev vůle cizince, z něhož je zřejmé, že hledá v České republice ochranu před pronásledováním nebo před hrozící vážnou újmou právo na tlumočníka po celou dobu řízení právo jednat v mateřském jazyce nebo jazyce, ve kterém je schopen se dorozumět tlumočení bezplatné, obstarává ministerstvo na celou dobu řízení (dohoda mezi MV a tlumočníkem) žadatel si může přizvat vlastního tlumočníka pohovor 13 www.law.muni.cz Rozhodování možnost zkráceného řízení – zjevně nedůvodná žádost (např. ekonomické důvody, všeobecná nouze, bezpečná země původu, nevěrohodnost žadatele) ne nezletilý bez doprovodu 30 dnů Řízení v tranzitní zóně mezinárodního letiště – poučení cizince o nutnosti setrvat v přijímacím středisku letiště po dobu max. 120 dnů do vyřízení žádosti 14 www.law.muni.cz Rozhodování 6 měsíců, možnost prodloužit opravný prostředek žaloba ke krajskému soudu kasační stížnost k NSS nepřijatelnost kasační stížnosti, tj. kasační stížnost svým významem podstatně přesahuje vlastní zájmy stěžovatele důležitý je odkladný účinek – nemá povinnost vycestovat z území (vízum za účelem strpění pobytu) 15 6 www.law.muni.cz 16 Rok Počet žádostí 2000 8 794 2001 18 094 2002 8 484 2003 11 400 2007 1 878 2008 1 656 2009 1 258 2010 833 2011 756 2012 753 2013 707 2014 1 156 2015 1 525 2016 1 371 (leden-listopad) Zdroj: Ministerstvo vnitra www.law.muni.cz POBYT CIZINCŮ 17 www.law.muni.cz 18 Pobyt cizinců • cizinecké právo v užším smyslu upravuje zejména zákon č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů (+ související unijní předpisy): • vstup cizince na území České republiky • vycestování z území • podmínky pobytu cizince na území • úprava dokladů vydávaných cizincům • specifické povinnosti cizinců • zajišťování cizinců v detenčních zařízeních • odchylky od správního řádu a od soudního řádu správního 7 www.law.muni.cz Cizinec • cizinec = osoba, která není státním občanem České republiky • kategorie cizinců: • občan Evropské unie • rodinní příslušníci občanů EU • manžel/registrovaný partner, rodič, dítě (mladší 21 let), nezaopatřený příbuzný, případně druh/družka rodinní příslušníci občanů ČR – stejná práva jako rodinný příslušníci občanů EU • rodinní příslušníci občanů ČR • občané třetích zemí 19 www.law.muni.cz 20 Pobyt cizinců – statistika Zdroj: Český statistický úřad www.law.muni.cz 21 Podíl cizinců na obyvatelstvu Zdroj: Český statistický úřad 8 www.law.muni.cz 22 Vstup na území • cizinec je oprávněn vstoupit na území přes hraniční přechod (místo vymezené mezinárodní smlouvou pro překročení hranice, mezinárodní letiště, vnitřní hranice, nebo prostor mezistátního vlaku) • možnost odepřít vstup na území: • neplatný, padělaný nebo pozměněný cestovní doklad • nepředložení víza nebo dokladů prokazujících účel pobytu • nedostatek prostředků k pobytu a vycestování • zařazení do informačního systému (osoba jíž nelze umožnit vstup) • důvodné nebezpečí, že může ohrozit bezpečnost státu, narušit veřejný pořádek nebo ohrozit mezinárodní vztahy ČR www.law.muni.cz Krátkodobý pobyt obvykle pobyt na dobu 3 měsíců bezvízový styk krátkodobá víza: letištní průjezdní, jednotné (schengenské), vízum s omezenou platností 23 www.law.muni.cz Krátkodobé vízum nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 810/2009 ze dne 13. července 2009 o kodexu Společenství o vízech (dále jen „vízový kodex“) přímá použitelnost (odkaz v zákoně) formulář, podává se v zahraničí forma odvolání „nové posouzení důvodů neudělení víza“ rozhoduje MZV 24 9 www.law.muni.cz 25 Dlouhodobý pobyt Dlouhodobý pobyt: podmínkou je vízum nad 90 dnů a cizinec zde hodlá pobývat po dobu delší jak 3 měsíce (stejný účel pobytu) dlouhodobé vízum: za účelem společného soužití rodiny, studia, vědeckého výzkumu, zaměstnání; za účelem strpění pobytu; diplomatické a zvláštní je předstupněm trvalého pobytu Rozhoduje MV „odvolání“ – nové posouzení důvodů neudělení víza rozhoduje: Komise pro rozhodování ve věcech pobytu cizinců na udělení víza není právní nárok (?) (Soudní dvůr EU C- 84/12 Koushkaki v Německo, NSS 9 As 95/2008-45, ÚS sp. zn. Pl. ÚS 23/11) www.law.muni.cz Víza – statistiky (2015) 26 Krátkodobá víza Dlouhodobá víza Podáno žádostí 448 371 14 236 Uděleno víz 426 509 11 770 Žádosti o nové posouzení důvodů neudělení víza 728 N/A Nejvyšší počet žádostí o krátkodobá víza: Rusko, Ukrajina, Čína, Turecko, Indie Nejvyšší počet žádostí o dlouhodobá víza: Spojené státy, Rusko, Ukrajina www.law.muni.cz Trvalý pobyt • Trvalý pobyt: • pobyt na dobu neurčitou, postavení v mnoha aspektech srovnatelné s občany ČR • po 5 letech nepřetržitého pobytu na území důvody pro nevydání/zánik kupř. cizinec uvede padělané nebo pozměněné náležitosti evidence nežádoucích osob nedostaví se k výslechu/odmítne vypovídat obcházení zákona (kupř. účelovým manželstvím) 27 10 www.law.muni.cz 28 Správní vyhoštění • ukončení pobytu na území, které je spojeno se stanovením doby vycestování z území a doby, po kterou nelze cizinci umožnit vstup na území • důvody (§ 119 ZPC): kupř. ohrožení státu, ohrožení veřejného pořádku, prokázání se padělaným dokladem, pobyt bez platného cestovního dokladu, pobyt bez platného víza • u občanů EU pouze ohrožení bezpečnosti státu, závažné narušení veřejného pořádku a ohrožení veřejného zdraví • nesmí nepřiměřené zasahovat do rodinného a soukromého života • příslušný orgán: Policie ČR • jedná se o správní opatření (nikoliv sankci) • odvolání – do 5 dnů • soudní přezkum – žaloba do 10 dnů www.law.muni.cz Zajištění cizince • za účelem správního vyhoštění/vycestování • důvody: • je nebezpečí, že by cizinec mohl ohrozit bezpečnost státu nebo závažným způsobem narušit veřejný pořádek • je nebezpečí, že by cizinec mohl mařit nebo ztěžovat výkon rozhodnutí o správním vyhoštění • cizinec nevycestoval z území v době stanovené v rozhodnutí o správním vyhoštění • cizinec závažným způsobem porušil povinnost uloženou mu rozhodnutím o uložení zvláštního opatření za účelem vycestování, nebo • je cizinec evidován v informačním systému smluvních států 29 www.law.muni.cz Zajištění cizince • max. 180 dnů (možnost prodloužit na 545 dnů pokud osoba mařila výkon vyhoštění nebo uváděla nepravdivé údaje) • zvláštní opatření za účelem vycestování (alternativa k zajištění): • povinnost sdělit adresu, zdržovat se tam a pravidelně se hlásit na policii • složení peněžitých prostředků („finanční záruka“) cizince je nutné poučit o možnosti podat žádost o propuštění a o soudním přezkumu (obvykle písemně – v jazyce, v němž je schopen se dorozumět, nebo v ČJ, AJ, FR, něm., čínském, ruském, arabském, hindském, španělském) 30 11 www.law.muni.cz Kontrola správní soudnictví (žaloba a kasační stížnost) ústavní soudnictví (ústavní stížnost) Veřejný ochránce práv stížnosti kontrola zařízení, kde jsou osoby omezeny na svobodě (zajištění cizinců a azylová zařízení) sledování zajištění cizinců a výkonu správního vyhoštění ochrana před diskriminací (státní občanství, trvalý pobyt) stížnosti, petice a mediální kontrola (hlavně neziskové organizace) 31 www.law.muni.cz Literatura • ČIŽINSKÝ, Pavel et al. Cizinecké právo. Praha: Linde Praha, 2012, 373 s. ISBN 978-80-7201-887-1. • JURNÍKOVÁ, Jana et al. Správní právo. Zvláštní část. Učební text pro bakaláře. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 281 s. ISBN 978- 80-210-6272-6. • KOSAŘ, David et al. Zákon o azylu: komentář. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2010. Komentáře Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7357-476-5. • Ministerstvo vnitra. Zpráva o situaci v oblasti migrace a integraci cizinců na území České republiky v roce 2015. Dostupné z: http://www.mvcr.cz/clanek/migracni-a-azylova-politika-ceske- republiky-470144.aspx?q=Y2hudW09NA%3D%3D • Imigrační portál http://www.imigracniportal.cz/ • Český statistický úřad – Cizinci v ČR http://www.czso.cz/csu/cizinci.nsf/kapitola/cizinci_uvod 32