C:\Users\15137\Downloads\magnifier.png Finanční kontrola Mgr. Jana Kranecová, Ph.D. C:\Users\15137\Downloads\settings-cog.png Právní úprava •zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole) •vyhláška č. 416/2004 Sb., kterou se provádí zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole) •zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád) 22.2.2017 Řídicí kontrola 2 Struktura a systém finanční kontroly 22.2.2017 Řídicí kontrola 3 § 7 až 11 ZFK § 24 ZFK § 25 až 31 ZFK Vnitřní kontrolní systém 22.2.2017 Řídicí kontrola 4 Základní principy výkonu finanční kontroly 22.2.2017 Řídicí kontrola 5 6 C:\Users\15137\Downloads\law-office.png > > > Účelné Effective Hospodárné Economic Efektivní Efficient Je dosažen co nejlepší vztah mezi vynaloženými prostředky a dosaženými výsledky? („účinnost“) Jsou zdroje dány k dispozici ve správnou dobu, v dostatečném množství, v přiměřené kvalitě a za co nejvýhodnější cenu? Odpovídají dosažené výsledky stanovené a prokázané potřebě? Cíl: Chránit veřejné prostředky a zajistit, aby s nimi bylo nakládáno účelně, hospodárně a efektivně. ‹#› •Příklad Příklad č. 1 7 Obecní úřad si stanoví za cíl zlepšení občanské vybavenosti obce stavbou nové školy pro 250 žáků, která má být slavnostně otevřena u příležitosti nového školního roku. Za tímto účelem realizuje veřejnou zakázku na stavbu nové školy. Na základě veřejné zakázky uzavře smlouvu s dodavatelem stavby. Stavba je realizována podle stanoveného harmonogramu. Před dokončením se však na pozemku projeví dodatečné komplikace, kvůli kterým je potřeba posunout termín pro převzetí stavby nebo schválit dodavateli vícepráce. Protože termín otevření školy nelze posunout, navýší obec rozpočet stavby o 15 % a práce jsou dokončeny v čas. 1. září do školy nastoupí 250 žáků. •Byl zvolený postup účelný? • •Byl zvolený postup hospodárný? • •Byl zvolený postup účinný? ‹#› Příklad č. 2 •Organizace se rozhoduje, jestli za 2 roky přesune své sídlo z budovy v soukromém vlastnictví, kde je v pronájmu, do zcela nové budovy, kterou si může nově koupit. Nová budova by stála 100 mil. Kč, životnost 50 let. Pokud by prodloužila svoji nájemní smlouvu ve stávajících prostorách, bude platit 4 mil. Kč ročně. • 8 ‹#› Příklad č. 3 §Město, který protéká široká řeka, se rozhoduje, jakým způsobem zajistí nové propojení obou břehů, aby zajistilo přístup občanů z obou břehů k veřejným službám, zaměstnání, parkům, volnočasovým aktivitám, atd. Město zvažuje 3 varianty: a)dlouhodobý kontrakt s firmou, která zajistí službu přívozu – loď s převozníkem na 10 let, b)nákup nové vlastní lodi obsluhované vyškoleným zaměstnancem města, životnost lodi 12 let, c)stavbu nové lávky pro pěší a cyklisty s životností 50 let. • 9 10 C:\Users\15137\Downloads\law-office.png Ochrana veřejných prostředků Ochrana hospodářské soutěže Hospodárnost Účelnost Efektivita Zákaz diskriminace Rovné zacházení Transparentnost Přiměřenost Metodická podpora 3E •Vzorový checklist pro kontrolu veřejných zakázek •Metodika pro aplikaci principů 3E v praxi veřejného nakupování • • • •http://www.mfcr.cz/cs/verejny-sektor/smart-governance •http://www.mfcr.cz/cs/verejny-sektor/kontrola-verejnych-financi 22.2.2017 Řídicí kontrola 11 •Princip – single audit 12 •cílem je omezit duplicitní kontroly a administrativní zátěž •předpoklady stanovené návrhem zákona –koordinace plánování kontrol a auditů –sdílení výsledků kontrol –zaměření na kvalitu výstupů z kontrol (role MF) •Řešení •Příčiny duplicit •Několik kontrolních orgánů kontroluje toho samého příjemce a tu samou věc • •Podstata problémů nespočívá v tom, kdo vede řízení o porušení rozpočtové kázně (finanční úřad) • •Příčinou duplicitních kontrol jsou různé přístupy k výkonu kontrolní činnosti a nejednotné metodické vedení Opatření Nástroj koordinace plánovaných kontrol informační systém MF (návrh zákona) zvýšení kvality výstupů kontrol jednotná metodika pravidla proškolení kontrolorů jednotný výklad zákonů, jejichž dodržování je předmětem kontroly (např. veřejné zakázky) pracovní skupiny – poskytovatelé, MF, AO, PCO, finanční úřady, ÚOHS sdílení výsledků informační systém MF (návrh zákona) 14 C:\Users\15137\Downloads\attention.png C:\Users\15137\Downloads\attention.png C:\Users\15137\Downloads\approved-signal.png COSO 22.2.2017 Řídicí kontrola 15 Organizační zajištění výkonu finanční kontroly I. •vedoucí orgánu veřejné správy (§ 5) –odpovědnost za organizování, řízení a zajištění přiměřenosti a účinnosti finanční kontroly –ujištění, že •kontrola podává včasné a spolehlivé informace o hospodaření •kontrolu vykonávají zaměstnanci s kvalifikačními předpoklady, kteří jsou zároveň bezúhonní a u nichž nehrozí střet zájmů •Nežádoucí zásahy k ovlivnění zaměstnanců jsou vyloučeny 22.2.2017 Řídicí kontrola 16 Organizační zajištění výkonu finanční kontroly I. •příkazce operace =vedoucí tohoto orgánu nebo vedoucí zaměstnanci jím pověření k nakládání s veřejnými prostředky •správce rozpočtu =vedoucí zaměstnanec organizačního útvaru odpovědný za správu rozpočtu orgánu veřejné správy nebo jiný zaměstnanec pověřený k tomu vedoucím tohoto orgánu •hlavní účetní =vedoucí zaměstnanec organizačního útvaru odpovědný za vedení účetnictví orgánu veřejné správy nebo jiný zaměstnanec pověřený k tomu vedoucím tohoto orgánu 22.2.2017 Řídicí kontrola 17 C:\Users\15137\Downloads\next.png Řídicí kontrola 22.2.2017 Řídicí kontrola 18 Povinnosti vyplývající ze ZFK Příkazce operace •Před vznikem nároku na příjem –soulad připravované operace se stanovenými úkoly a schválenými záměry a cíli orgánu veřejné správy, –správnost operace (legalita + 3E) –přijetí opatření k vyloučení nebo zmírnění provozních, finančních, právních a jiných rizik, která se při uskutečňování připravované operace mohou vyskytnout, –doložení připravované operace věcně správnými a úplnými podklady. •Po vzniku nároku na příjem –správnost určení dlužníka, výše a splatnost vzniklého nároku 22.2.2017 Řídicí kontrola 19 •Před vznikem závazku –nezbytnost připravované operace k zajištění stanovených úkolů a schválených záměrů a cílů orgánu veřejné správy, –správnost operace (legalita + 3E) –přijetí opatření k vyloučení nebo zmírnění provozních, finančních, právních a jiných rizik, která se při uskutečňování připravované operace mohou vyskytnout, –doložení připravované operace věcně správnými a úplnými podklady •Po vzniku závazku –správnost určení věřitele, výše a splatnosti vzniklého závazku orgánu veřejné správy, –soulad výše závazku s individuálním příslibem nebo limitovaným příslibem. Povinnosti vyplývající ze ZFK Příkazce operace 22.2.2017 Řídicí kontrola 20 Povinnosti vyplývající ze ZFK Správce rozpočtu •Před vznikem závazku –operace byla ověřena příkazcem operace v rozsahu jeho oprávnění k tomuto úkonu a zda jeho podpis na podkladu k připravované operaci souhlasí s podpisem uvedeným v podpisovém vzoru, –je v souladu se schválenými veřejnými výdaji, programy, projekty, uzavřenými smlouvami nebo jinými rozhodnutími o nakládání s veřejnými prostředky, –odpovídá pravidlům stanoveným zvláštními právními předpisy pro financování činnosti orgánu veřejné správy, –operace byla prověřena v souvislosti s rozpočtovými riziky, která se při jejím uskutečňování mohou vyskytnout, zejména v souvislosti s dopadem uskutečnění operace na zdroje financování činnosti orgánu veřejné správy použitelné v příslušném rozpočtovém období a s potřebou zajištění zdrojů pro financování činnosti tohoto orgánu v navazujícím rozpočtovém období, a zda byla stanovena opatření k vyloučení nebo zmírnění těchto rizik. 22.2.2017 Řídicí kontrola 21 Limitovaný příslib •k zajištění provozních potřeb vyplývajících z běžné, pravidelné činnosti orgánu veřejné správy, které je nutné zabezpečovat operativně •věřitel a výše není předem známa • 22.2.2017 Řídicí kontrola 22 •Po vzniku nároku na příjem –soulad podpisu příkazce operace v pokynu k plnění veřejných příjmů s podpisem uvedeným v podpisovém vzoru, –správnost určení dlužníka, výše a splatnosti vzniklého nároku orgánu veřejné správy s údaji ve vydaném pokynu k plnění veřejných příjmů, –jiné skutečnosti týkající se uskutečnění operace jako účetního případu podle zvláštních právních předpisů pro vedení účetnictví orgánu veřejné správy, souvisejících účetních rizik, které se při jejím uskutečňování mohou vyskytnout včetně přijetí případných opatření k jejich vyloučení nebo zmírnění. Povinnosti vyplývající ze ZFK Hlavní účetní 22.2.2017 Řídicí kontrola 23 Povinnosti vyplývající ze ZFK Hlavní účetní •Po vzniku závazku –soulad podpisu příkazce operace v pokynu k zajištění platby s podpisem uvedeným v podpisovém vzoru, – soulad údajů o věřiteli, výši a splatnosti vzniklého závazku orgánu veřejné správy s údaji ve vydaném pokynu k zajištění platby, kterou je tento orgán povinen zaplatit věřiteli, –podle označení na pokynu, zda se jedná o operaci s individuálním příslibem nebo limitovaným příslibem, –soulad pokynu příkazce operace k zajištění platby s limitovaným příslibem pro určené a stanovené období, –jiné skutečnosti týkající se uskutečnění operace jako účetního případu podle zvláštních právních předpisů pro vedení účetnictví orgánu veřejné správy4), souvisejících účetních rizik, které se mohou vyskytnout zejména v souvislosti se zapojením cizích zdrojů, zálohami, hospodařením s fondy a přijetí případných opatření k jejich vyloučení nebo zmírnění. • 22.2.2017 Řídicí kontrola 24 VRACÍ VRACÍ SCHVÁLÍ •Nezbytnost •Legalita •Principy 3E •Rizika •Podpis Příkazce operace •Soulad s výdaji, rozhodnutími, smlouvami •Platné předpisy pro financování •Rozpočtová rizika ANO ANO NE NE PŘÍKAZCE OPERACE € SPRÁVCE ROZPOČTU € SCHVÁLÍ Dotaz na správce rozpočtu ohledně dostupnosti financí a oprávněnosti schválit připravovanou operaci PŘÍSLIB --------------- --------------- ----------------------- Před vznikem závazku – 320/2001 Sb. 22.2.2017 Řídicí kontrola 25 VRACÍ VRACÍ SCHVÁLÍ •Věřitel •Výše •Splatnost •Soulad s příslibem •Podpis •Věřitel •Výše •Splatnost •Soulad s příslibem •Rizika •Zákon o účetnictví ANO ANO NE NE PŘÍKAZCE OPERACE € HLAVNÍ ÚČETNÍ € SCHVÁLÍ PLATBA PŘÍKAZ K PLATBĚ ------------------------------------------ -------- Po vzniku závazku – 320/2001 Sb. 22.2.2017 Řídicí kontrola 26 Revizní postupy řídicí kontroly •následná (i průběžná) kontrola na vzorku •úkony k prověřování, zkoumání a vyhodnocování všech údajů v zavedených evidencích a automatizovaných informačních systémech orgánu veřejné správy nebo příjemce veřejné finanční podpory, jehož činnost nebo splnění účelu a stanovených podmínek užití této podpory je kontrolována •předmět = skutečnosti rozhodné pro hospodaření s veřejnými prostředky při zajišťování stanovených úkolů a schválených záměrů a cílů orgánu veřejné správy 22.2.2017 Řídicí kontrola 27 C:\Users\15137\Downloads\thumb-up-outline-symbol.png Děkuji za pozornost! jana.kranecova@mfcr.cz 22.2.2017 Řídicí kontrola 28