PF_PPT pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB Zápatí prezentace Evropské správní právo (MV858K) 5. přednáška JUDr. Lukáš Potěšil, Ph.D. Lukas.Potesil@law.muni.cz pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB PF_PPT Zápatí prezentace •2 Správní pravomoc EU, orgány a agentury • • §Tzv. přímá a nepřímá unijní správa (víceúrovňová správa) §Orgány, instituce a jiné subjekty EU §Agentury www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace •3 SP EU •Přenos pravomocí členských států na EU (co nenáleží EU, náleží členským státům „zbytková kategorie“) – pravomoci jsou EU „svěřeny“ – svěřené pravomoci (čl. 5 SEU) •V rámci svěřených pravomocí: 1.Výlučné pravomoci EU (čl. 2/1 SFEU), taxativní výčet (čl. 3 SFEU) 2.Sdílené pravomoci – mezi členským státem a EU (čl. 2 odst. 2 a čl. 4 SFEU), SUBSIDIARITA (čl. 5/2 SFEU), EU má mít místo tam, kde je to vhodnější, nežli to ponechat členským státům 3.Podpůrné/koordinační pravomoci (čl. 2/5 a čl. 6 SFEU) •Důsledkem je spolupráce národní a unijní úrovně v rozličných agendách (nejde-li o výlučnou pravomoc) n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace •4 SP EU •SP EU je u sdílení pravomoci převážně vykonáváno čl. státy (správními orgány), ale základ je v právu EU •Tyto správní orgány působí jako správní orgán EU, předem jsou tzv. europeizovány, požadavek eurokonformního výkladu, … n •Nepřímá unijní správa („přenesená působnost“) 1.Národní úroveň realizuje, unijní úroveň koordinuje, řídí (sdílení) 2.Vytváření správních sítí 3.Procesní postup podle (s)právních řádů členských států 4.Soudní ochrana podle členských států n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled EU qPřímá unijní správa ve věcech tzv. výlučných kompetencí/pravomocí 1.Uskutečňována výlučně subjekty, orgány a institucemi EU 2.Přímo podle práva EU (hmotněprávní) 3.Absence správního řádu EU – podle čeho procesně postupovat? – REZORTISMUS, roztříštěná úprava 4.Správní soudnictví EU (SDEU) – soudní ochrana vůči aktům EU přímo na úrovni EU n Zápatí prezentace •5 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Správní řád EU nNárůst správních aktivit Evropské unie nEvropská unie je i správním prostorem, vychází z tzv. mixed-administration (smíšená či víceúrovňová správa) nsdílené (čl. 4 SFEU) a výlučné (správní) pravomoci (čl. 3 SFEU) Evropské unie npřímá unijní správa: orgány, instituce a jiné subjekty Evropské unie (čl. 298 SFEU „při plnění svých úkolů se orgány, instituce a jiné subjekty Unie opírají o otevřenou, efektivní a nezávislou evropskou správu“) nnepřímá unijní správa: uskutečňováno správními orgány členských států podle vnitrostátních předpisů, soudní ochrana vnitrostátní - ? Jak zajistit, aby byly více (pro)evropské a méně národní? n Zápatí prezentace •6 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Správní řád EU nJednotnost u přímé a nepřímé unijní správy? nSložitost a nepřehlednost právní regulace, transparentnost, přístupnost přímé unijní správy po stránce funkcionální a organizační? npředvídatelnost nEvropská unie disponuje také „jinými subjekty“, což je více jak 40 tzv. nezávislých agentur zřizovaných nařízeními pro konkrétní oblast; klasifikace agentur (rozhodovací, řídící, koordinační, výkonné, decentralizované, …) n(ne)dostatečnost čl. 41 LZPEU? n Zápatí prezentace •7 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Správní řád EU nUsnesení Evropského parlamentu z 15. 1. 2013, 2012/2024(INI), výzva Evropské komisi k přijetí nařízení o správním právu procesním Evropské unie n 6 doporučení (1.rozsah působnosti, 2. vztah k jiným předpisům, 3. obecné zásady, 4. pravidla pro správní řízení a vydání rozhodnutí, 5. opravné prostředky a 6. požadavky na nařízení samotné) n Zápatí prezentace •8 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Správní řád EU nVědecká síť Re-NEUAL (Research Network on EU Administrative Law) od 2009 nPředstaven návrh správního řádu Evropské unie (Model Rules on EU Adminisrative Procedure) nPasivní a zdrženlivá role EK – budoucnost „profesorského“ návrhu? n Zápatí prezentace •9 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Správní řád EU nDopad „toliko“ na přímou unijní správu – orgány, instituce a jiné subjekty Evropské unie nPovaha procesních pravidel lex generalis a de minimis kde není lex specialis nZásady ovlivňující výkon správní činnosti vycházející z principu dobré správy podle čl. 41 LZPEU (právo na dobrou správu) a Kodexu řádné správní praxe: nZákonnosti, rovného zacházení, přiměřenosti, nestrannosti, jednotnosti a oprávněného očekávání, ochrany soukromí, spravedlnosti, transparentnosti a účinnosti a služby n Zápatí prezentace •10 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Správní řád EU n6 částí 1)Obecná ustanovení (rozsah působnosti, vztah k lex specialis, definice pojmů „správní činnost“ – právně závazné akty v č. II, rozhodnutí v č. III, smlouvy v č. IV, spolupráce v č. V a informace v č. VI) 2)Správní normotvorba 3)Individuální rozhodování 4)Veřejnoprávní smlouvy 5)Vzájemná spolupráce 6)informace n Zápatí prezentace •11 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Orgány, instituce a jiné subjekty •Není založeno na dělbě moci, ale na institucionální rovnováze mezi klíčovými orgány •Čl. 298 SFEU – orgány, instituce a jiné subjekty nOrgány •Čl. 13 SEU, vzájemná spolupráce nInstituce •Poradní charakter, dle primárního práva (HSV, Výbor regionů, COREPER), ze sekundárního práva nJiné subjekty nÚřad pro publikace EU nOLAF – Evropský úřad boje proti podvodům nEUROSTAT – Evropský statistický úřad nEPSO – Úřad pro výběr personálu n Zápatí prezentace •12 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Agentury •Decentralizace – delegace agend na jiné unijní subjekty •Nestačí přímý výkon EK, vytváření speciálních vykonavatelů v jednotlivých správních agendách •Věcná specializace •Právní subjektivita •Rozdílná náplň: Koordinace/pomoc/dozor/kontrola/přímé rozhodování/vyhledávání/výměna informací •Právní základ: „Meroni“ (9/56) – není zakázáno delegovat pravomoce na jiné subjekty, ale musí to respektovat následující: na) Nelze převést víc, než sám má, b) musí to být zřetelné a dohledatelné a c) zcela konkrétní n Zápatí prezentace •13 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Agentury •Zřizovány nařízením (ad hoc) •Za činnost odpovídá EK, ale samá má vůči nim malé kompetence nVývoj: •70. léta – koordinace, vyhledávání a výměna informací •90. léta – koordinace a rozhodování •Po roce 2000 –rozhodovací proces a soudní přezkum jejich aktů nIntegrují členské státy a jejich správní orgány do vzájemné spolupráce (sítě) nVnitřní struktura: výkonný orgán a ředitel/president/předseda n Zápatí prezentace •14 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Agentury •Pomáhají EK ve specifických agendách •Podpora pro unijní, ale národní orgány, vydávání podkladů a stanovisek •Nahodilost a neuspořádanost •Dělení: a)Regulatorní b)Koordinační/výkonné c)Rozhodovací n Zápatí prezentace •15 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Agentury nsoučasné době je více než 40 agentur a lze je rozdělit do čtyř skupin: 1.decentralizované agentury 2.výkonné agentury 3.agentura v rámci EURATOMu 4.Evropský inovační a technologický institut (EIT) •http://europa.eu/about-eu/agencies/index_cs.htm n Zápatí prezentace •16 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled n Děkuji za pozornost. Zápatí prezentace •17